شنبه, 03 آذر 1403

 



سازمان خصوصی سازی اصل 44 قانون اساسی

 نقش روابط عمومی در خصوصی سازی

0210 copy

نقش روابط عمومی در اصل 44 قانون اساسی (سازمان خصوصی سازی) از بخش های دیگر بسیار مهمتر است زیرا کل اصل 44 قانون اساسی از سوی دولت در حوزه نظارت خلاصه می شود و با توجه به اینکه مقوله نظارت یک امر کیفی است نه کمی، وظایف روابط عمومی را دوچندان می کند تا با فرهنگ سازی علمی و حرفه ای و نیز استمرار، درگیر کردن مردم، آموزش همگانی، اعتمادسازی، ایجاد فضائی برای واگذاری شرکت ها توسط دولت کمک کنندتا اصل 44 قانون اساسی جایگاه خود را بدست آورد.

چنانچه که گفته شد تعیین سیاست های جدید اصل 44 قانون اساسی برای اهدافی چون دستیابی به کارائی اقتصادی، ایجاد فضای رقابتی و به تبع آن رقابت پذیر کردن شرکت های داخلی ( برای داشتن توان تعامل با محیط تجاری جدید ) تشویق اقشار مردم به پس انداز و سرمایه گذاری ، ایجاد مشاغل جدید و مبارزه با معضل بیکاری ( که در شرایط کنونی اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور را به صورت جدی به چالش کشیده است. ) و در نهایت تحقق عدالت اجتماعی صورت گرفته است.

روابط عمومی سازمان خصوصی سازی به عنوان هنر و علمی که تلاش می کند موارد مطروحه را به تعادل برساند و به شکلی مؤثر اصل 44 قانون اساسی را در میان مسئولان و دولت مردان نظام و مردم شناسائی نماید می تواند نقش پررنگ در محقق شدن این اهداف داشته باشد.

روابط عمومی همچنین می تواند با استفاده از مطبوعات در جهت بالا بردن آگاهی، اقشار جامعه را با انتشار و چاپ مقالات مختلف در زمینه حق دسترسی به اطلاعات و شفاف کاری دولت حاکم به سوی هدف خود ترغیب کنند چرا که همیشه گفته اند مطبوعات رکن چهارم دموکراسی هستند و در اینجا می توان با استفاده از راهکارهای درست این رکن را در جهت مطلوب بکار گرفت.

مدیران و کارشناسان روابط عمومی می توانند اطلاع رسانی را در دو بخش درون سازمانی و برون سازمانی و با تشکیل جلسات توجیهی به طور مکرر تکرار کنند تا با استفاده از شیوه های مؤثر به هدف خود که همان آشنایی نیروهای درون سازمانی اعم از مدیران و کارمندان و اقشار دیگر جامعه با اصل آزادی اطلاعات و حق دسترسی به آن است با اتکا به ظرفیت های روابط عمومی در موارد ذیل محقق نماید.

با هدف فراهم نمودن فرصت هم اندیشی ، همگرائی و هم افزائی در بین کار گزاران روابط عمومی

-         اعمال مدیریت خردمندانه در جهت بسط و توسعه فرهنگ روابط عمومی در کشور

-         تولید و تدارک دانش روابط عمومی و سازمان بخشیدن به آن برای همگانی کردن دانش مورد نیاز کارگزاران روابط عمومی با بهره گیری از متخصصان و کارشناسان ، همراه با نشر و توزیع بهینه و هدفمند آن

-         عمومی سازی دانش روابط عمومی همراه با تبیین ظرفیت ها و قابلیت های آن

-         رویکرد صحیح کارگزاران روابط عمومی به PR2 بعنوان فرصتی در جهت ارتقای کارایی ، بهره وری و سرعت در برقراری ارتباطات و اطلاع رسانی و کاهش هزینه های عملیاتی

-         تلاش در جهت ایجاد و افزایش اعتبار با بهره گیری از مزیت های نسبی رسانه های اجتماعی و تبدیل آن به مزیت رقابتی در قالب نوآوری و ارائه خدمات نوین

-         آموزش و تربیت نیروی متخصص و ماهر در عرصه روابط عمومی با رویکرد به استاندارد سازی

-         تلاش در جهت فراهم نمودن فرصت های امن و عادلانه از طریق روابط عمومی برای عموم مردم جهت مشارکت در عرصه های مختلف

-         بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات نوین بعنوان عامل پیشران در جهت توسعه ملی و جهانی شدن

-         تلاش در جهت استفاده از قابلیت ها و ظرفیت هایروابط عمومی بعنوان یکی از شاخصه های اصلی در مسیر توسعه یافتگی

لذا به طور خلاصه نقش روابط عمومی را در مقوله خصوصی سازی و نیل به اهداف برنامه پنجم توسعه اقتصادی و فرهنگی به عنوان دانش و هنر تخصصی که دارای اصول و فلسفه ای خاص بوده و از انگیزه بالائی برای خدمتگذاری به مردم و جامعه برخوردار است را می توان در :

  1. 1.       فرهنگ سازی و عملی کردن آن
  2. 2.       اعتماد سازی
  3. 3.       بحران ستیزی ( پیشگیری از بحران و حل و فصل بحران )
  4. 4.       اعتبار سازی برای سازمان
  5. 5.       روش اعتبار سنجی سازمانی
  6. 6.       ظرفیت سازی
  7. 7.       آینده نگری

          جستجو کرد.

فعالیتهای روابط عمومی درون سازمانی خصوصی سازی

  1. بزرگداشت 124 مورد مناسبت های ملی و مذهبی با نصب پلاکارد
  2. برگزاری 47 مورد جشن, مولودی خوانی و مداحی
  3. نصب روزانه یک حدیث در تابلوی اعلانات طبقات
  4. فضا سازی در هفته دفاع مقدس و دهه فجر انقلاب اسلامی و هفته بسیج
  5. برگزاری 5 مورد مسابقه فرهنگی به مناسبت دهه فجر, هفته دفاع مقدس, اعیاد شعبانیه و ولادت امام رضا (ع)
  6. اهداء لوح تقدیر به همکاران در مناسبت های هفته دفاع مقدس, سالروز آزادسازی خرمشهر, روز جانباز و گرامی داشت هفته دولت
  7. توزیع روزانه 90 نسخه روزنامه در میان همکاران

 

فعالیت های روابط عمومی برون سازمانی خصوصی سازی

 

  1. انعقاد قرارداد با شبکه های مختلف صدا و سیما در خصوص برنامه سازی و اطلاع رسانی در ارتباط با خصوصی سازی و سهام عدالت

        پخش آگهی از طریق صداو سیما جمهوری اسلامی ایران تولید و پخش 16 برنامه 20 دقیقه ای و 15 برنامه 2 دقیقه ای از شبکه 5 سیما

        تولید و پخش مجموعه تلویزیونی در مسیر توسعه ملی دو برنامه از شبکه سیما در راستای برنامه چهارم توسعه

        تولید و پخش 40 برنامه 15 دقیقه ای از شبکه جهانی جام جم

        پخش آگهی از مراکز استانی صدا و سیما

        تولید و پخش 6 برنامه 30 دقیقه ای از عملکرد دولت نهم تحت عنوان " فردا نزدیک است " به مدت 180 دقیقه از شبکه 2 سیما

        قرارداد پخش آگهی از طریق صدا و سیما از تاریخ 01/01/1387 لغایت 29/12/1387

        پخش 6 برنامه 30 دقیقه ای با عنوان " فردا نزدیک است " از شبکه برون مرزی جام جم

        درج اخبار سازمان به صورت زیر نویس در شبکه خبر همزمان با سفرهای استانی ریاست محترم جمهور بدون صرف هرگونه هزینه ای

        مشارکت در برگزاری همایش " نقش و جایگاه حرفه حسابداری در فرآیند خصوصی سازی " با انجمن حسابداران خبره در مهرماه 1386

        برگزاری همایش " جهانی شدن، خصوصی سازی و عدالت اقتصادی " با همکاری اتاق بازرگانی تهران بهمن ماه 1386

        مشارکت در برگزاری همایش " نقش و جایگاه حرفه حسابداری در فرآیند خصوصی سازی " با انجمن حسابداران خبره در مهرماه 1386

        برگزاری همایش " جهانی شدن، خصوصی سازی و عدالت اقتصادی " با همکاری اتاق بازرگانی تهران بهمن ماه 1386

        مشارکت در برگزاری همایش جایزه سرآمدی شرکتهای برتر کشورهای اسلامی

        مشارکت در برگزاری همایش اولین سالروز ابلاغ اصل 44 توسط مقام معظم رهبری

        توزیع بیش از 20000 نسخه از کتب منتشره سازمان در همایش ها و نمایشگاه ها و ارسال برای شخصیتهای حقیقی و حقوقی

        توزیع بولتن سازمان

        برگزاری نمایش " اتل متل یه قصه " در جهت فرهنگ سازی برای نوجوانان در ارتباط با خصوصی سازی در فرهنگسراهای سطح شهر تهران در تابستان 1386

        برگزاری نمایش " اتل متل یه قصه " برای همکاران و فرزندانشان در فرهنگسرای ابن سینا

        برپایی غرفه در نمایشگاه ایام دهه فجر در محل وزارت امور اقتصادی و دارائی دهه فجر 1386

لذا برای شتاب بخشیدن به روند توسعه اصل 44 سازمان خصوصی سازی کشور و اینکه کشور بتواند در عرصه رقابتی در دنیا در حوزه اقتصاد وارد شود، این سهم ها نیاز به باز تعریف دارد که بر همین اساس در سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری یکی از هدف گذاری ها این است که 80 درصد سهم اقتصاد کشور به بخش غیردولتی یعنی خصوصی یا تعاونی ها واگذار شود. ولی آمارها نشان می دهد اصل 44 قانون اساسی هنوز در میان اقشار جامعه و حتی مسئولین نظام جایگاه خود را پیدا نکرده است بنابراین مسئولیت خطیر روابط عمومی ها در اطلاع رسانی و تبلیغات نقش خود را به صورت چند سویه نشان می دهد.

هدف ازتعیین سیاست های جدید اصل 44

  1. v    شتاب بخشیدن به رشد اقتصاد ملی
  2. v    گسترش مالکیت در سطح عمومی مردم به منظور تأمین عدالت اجتماعی
  3. v    ارتقاء کیفی بنگاههای اقتصادی و بهره وری منابع مادی و انسانی و فناوری
  4. v    افزایش رقابت پذیری در اقتصاد ملی
  5. v    افزایش سطح عمومی اشتغال
  6. v    افزایش بخش های خصوصی و تعاونی در اقتصاد ملی
  7. v    تشویق اقشار مردم به پس انداز و سرمایه گذاری و بهبود درآمد خانوار

بخشی از سیاستهای کلی برنامه پنجم سازمان خصوصی سازی در زمینه توسعه اقتصادی و فرهنگی
امور فرهنگی

‌1.  زنده و نمایان نگه داشتن اندیشه دینی وسیاسی حضرت امام خمینی(ره) و برجسته کردن نقش آن به عنوان یک معیار اساسی در تمامسیاست گذاریها و برنامه ریزیها.

  1. استفاده بهینه از فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی برای تحقق اهداففرهنگی نظام

3. ایجاد درک مشترک از چشم انداز بیست ساله وتقویت باور و عزم ملی برای تحقق آن.
امورعلمی و فناوری
تحول در نظام آموزش عالی وپژوهش در موارد زیر:
1. افزایش بودجه تحقیق و پژوهش به 3 درصد تولید ناخالص داخلی تا پایان برنامه پنجم و افزایش ورود دانش آموختگان دورهکارشناسی به دورههای تحصیلات تکمیلی به 20 درصد.
 2. دستیابی به جایگاه دوم علمی و فناوری در منطقه و تثبیت آن در برنامهپنجم.
 3. ارتباط مؤثر بین دانشگاهها و مراکز پژوهشی باصنعت و بخشهای مربوط جامعه.
4.  توانمندسازی بخشغیردولتی برای مشارکت در تولید علم و فناوری.
5.  دستیابی به فناوریهای پیشرفته مورد نیاز.
ـامور اقتصادی
الف) رشد مناسب اقتصادی با تأکیدبر:
1.  توسعه سرمایه گذاری از طریق کاهش شکاف پس انداز - سرمایه گذاری با حفظ نسبت پسانداز به تولید ناخالص داخلی حداقل در سطح 40 درصد وجذب منابع و سرمایههای خارجی.
2. ارتقاء سهم بهرهوریدر رشد اقتصادی به یک سوم در پایان برنامه.

3. تقویت و توسعه نظام استاندارد ملی.
4.  اصلاح ساختار نظام بانکی با اجرای کامل و روزآمد قانون بانکداریبدون ربا و نهادینه کردن نظامهای قرضالحسنه، تأمین اعتبارات خرد و اعتبارات لازمبرای سرمایه گذاریهای بزرگ.
5.  تحقق سیاستهای کلی اصل44 قانون اساسی والزامات مربوط به هر یک ازبندها با تأکیدبر:
6. حمایت از شکلگیری بازارهایرقابتی.
7.  ارتقاء و هماهنگی میاناهداف توسعهای: آموزش، بهداشت و اشتغال به طوری که در پایان برنامه پنجم، شاخصتوسعه انسانی به سطح کشورهای با توسعه انسانی بالا برسد.

  1. تبدیل نظام بودجه ریزی کشور به بودجه ریزی عملیاتی.
    برقراری ارتباط کمی و کیفی میان برنامه پنجساله و بودجههای سالیانه با سندچشمانداز با رعایت شفافیت و قابلیت نظارت.
    روابط عمومی و جایگاه آن در اصل 44 قانون اساسی

روابط عمومی در واقع، چشم و گوش سازمان است که پیوند بین سازمان با محیط سازمانی و برون سازمانی را ایجاد می کند. به عبارت دیگر روابط عمومی عبارتست از:

  1. 1.       اطلاعاتی که به مردم داده می شود.
  2. 2.       تلاش های ترتیبی به منظور تغییر گرایش ها و رفتار مردم و مسئولین.
  3. 3.       کوشش در همبستگی ساختن گوش ها.
نويسنده : راحله محمدی نیا

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.