شنبه, 03 آذر 1403

 



روابط عمومی در بیمارستان

روابط عمومی ها باید همه آنچه را که می توان گفت در اختیار مردم بگذارند . به نظر من روابط عمومی ها باید مشخص کنند انتظار مردم و دستگاهها از آنان چیست . باید با مردم صادقانه رفتار شود و با زبان فریب با آنها رفتار نشود یعنی باید صادقانه ، دور از اغراق و بدون قصد سرگرم کردن مردم ، با آنها ارتباط برقرار کرد .

« مقام معظم رهبری »

0147

کاربینی ارائه شده توسط من در روابط عمومی بیمارستان فجر می باشد .

روابط عمومی در بیمارستانها و مراکز درمانی به دلیل سرو کار داشتن با بیماران و کارکنان درمانی وظیفه سنگینی را بر عهده دارد و اگر نتواند به خوبی ایفا مسئولیت نماید ضعف بسیار بزرگی برای آن مرکز محسوب خواهد شد .

کارکنانی که در این بخش کار میکنند شامل :

مدیر روابط عمومی

کارمند ساده روابط عمومی

کارشناس تبلیغات و رسانه ها و نظر سنجی

کارشناس کارشناس تشریفات و ارتباطات، مناسبت ها، و بازدیدها

یک کارمند خدمه

وظایف مسئولین روابط عمومی در بیمارستانها مانند سایر مراکز شامل موارد بسیاری می باشد که در زیر به آن اشاره می شود:

شرح وظايف مسئول روابط عمومي

برنامه ریزی و کاربرد شیوه ها و برنامه های مناسب برای انعکاس اهداف، سیاست ها، برنامه ها و فعالیت های بيمارستان  به رسانه ها و جامعه .   

 ایفای نقش سخنگویی بيمارستان  به منظور برقراری ارتباط با رسانه های ارتباط جمعی جهت اطلاع رسانی به مردم .   

 ایجاد و ارتقاء ارتباطات بيمارستان  با سازمانها ونهاد های مختلف در محدوده وظایف محوله .

نظارت بر اجرای طرح نظام پیشنهادات مردم ، کارکنان ومراجعين  به منظور ترغیب آنان به مشارکت هر چه موثرتر در بهبود جریان امور

تهيه نشريات تبلبغاتي وبولتن هاي داخلي.

برنامه ریزی ،هدایت واجرای ملاقاتهای عمومی  ،کارکنان ومراجعين بيمارستان  با مسئولین .

دريافت عرايض و شكايات وارجاع آن به واحد هاي مربوطه

تهیه و تدوین برنامه عمل سالانه روابط عمومی با تعیین اولویتها و رئوس برنامه و اقدامات .

ارایه نظرات مشورتی به ریاست بيمارستان  در زمینه چگونگی انعکاس اقدامات و فعالیت های بيمارستان  به رسانه ها و مردم .

مدیریت و برنامه ریزی سمینارها، همایش ها ومراسم گرامیداشت ایام مختلف و مناسبتهای ویژه .

ارایه گزارش عملکرد از فعالیت های روابط عمومی بيمارستان  به مقام ما فوق .

انجام سایر امور محوله از سوی ریاست محترم بيمارستان  .

ارتباطات رسانه ای 

تهیه و تدوین اخبار ، صدور بیانیه ها ، اطلاعیه ها ، آگهی ها و تهیه پاسخ لازم در موارد ضروری جهت انعکاس در رسانه های جمعی و

مطبوعات .

برنامه ریزی ، تدوین و هماهنگی برنامه های مصاحبه مسئولان بيمارستان با رسانه های گروهی متناسب با اولویتهای بيمارستان و نیاز افکار عمومی .

نظر سنجی از مخاطبان در خصوص اقدامات و فعالیت های بيمارستان .

هماهنگی و پیگیری جلسات و برنامه ها و فعالیت های مدیریت .

ایجاد هماهنگی با رسانه های جمعی بمنظور انجام مصاحبه و شرکت در میزگردها و کنفرانس های خبری مسئولین و مدیران بيمارستان  .

اقدام در راستای تنویر افکار عمومی از طریق اطلاع رسانی ، ارسال جوابیه ، اصلاحیه و تکذیبیه به مطالب مطروحه در رسانه های جمعی .

ارائه راهکار مناسب برای اجرا و تقویت ارتباط الکترونیکی و بهره گیری بیشتر از سایت بيمارستان  در زمینه ارتباط و انتقال پیام به مخاطبان .

ایجاد هماهنگی های لازم بین سایر بخشها و قسمت های درون سازمانی و برون سازمانی برای استقبال ، پذیرایی و انجام بازدیدهای رسمی و غیررسمی ، جلسات و بدرقه میهمانان داخلی و خارجی بيمارستان

برنامه ريزي و هماهنگي براي محل اسكان مهمانان داخلي و خارجي . .

اداره واحد سمعي و بصري بيمارستان

اداره واحد اطلاعات مركز

تهيه تقويم روزهاي تشريفاتي درطول سال و انجام امور مربوطه.

انجام و پیگیری سایر وظایف محوله از سوی رئیس بيمارستان

تبلیغات و انتشارات و امور داخلی انعکاس و تشریح دیدگاه ها،سیاست ها وبرنامه های بيمارستان

برنامه ریزی و همکاری در جهت برگزاری کنفرانس ها ،سمینارها ،جشنواره ها، مصاحبه ها در بيمارستان

تهیه وتدوین برنامه سالانه فعالیتهای روابط عمومی

تهیه وتنظیم گزارشهای تحلیلی از بازتاب فعالیتهای بيمارستان

انجام وپیگیری سایر وظایف محوله از سوی رئیس بيمارستان

انجام امور مکاتبات مدیریت

هماهنگی انجام امور خطاطی ،طراحی ونقاشی وتهیه تراکت، پلاکارد ، بروشور

برگزاری نمایشگاه دستاورد ها و موفقیتهای بيمارستان و همکاری در برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و هنری

تهیه پیام های تبریک ،انتصاب وتقدیر برای کارکنان و مسئولان ونیز تهیه هدایا با مناسبت های مختلف جهت توزیع در مسابقات ، اعیاد ومناسبت هاي مذهبي

پیگیری ومجری کلیه بخشنامه های مربوط به روابط عمومی

مخاطبان دانشگاه علوم پزشکی چه کسانی هستند ؟

شناخت مخاطب ، اساس کار روابط عمومی برای برقراری ارتباط و تبادل و تعامل افکار و اندیشه است وظیفه یک روابط عمومی کارآمد این است که با ابزارها و شیوه های مختلف پژوهشی و افکار سنجی مخاطبان واقعی سازمانش را شناسایی کند و به نیازهای آنان در ارتباط با دستگاهش پی ببرد و ارتباط تنگاتنگی بین مسئولان دستگاه و مخاطبان برقرار کند .

در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی طیف گسترده ای از مخاطبان عام  و خاص وجود دارد که شامل اساتید – محققین –– کارکنان و مردم می باشد . دانشجویان

لذا باتوجه به گستردگی مخاطبان نقش روابط عمومی برای اطلاع یابی و اطلاع رسانی به هنگام و ایجاد بستر تفاهم و اعتماد متقابل و جلب مشارکت همه جانبه مخاطبین در راستای پیشبرد سیاستها و برنامه های آموزشی – درمانی و بهداشتی دانشگاه حائز اهمیت است . لذا باید هم از نیروهای کافی کارآمد برخوردار باشد و هم اعتبارات خاص و مناسب خود را دریافت نماید .

وظايف رابطين روابط عمومي شبكه ها و بيمارستانها :

انعكاس اخبار و رويدادهاي مهم بهداشتي و درماني شبكه به روابط عمومي دانشگاه جهت انعكاس در رسانه هاي جمعي و اطلاع رساني به مسئولان

ارسال جوابيه، اصلاحيه ، تكذيبيه به روابط عمومي دانشگاه جهت پاسخگويي به رسانه هاي جمعي

مشاركت و همكاري با ساير واحدها در برگزاري مراسم و مناسبتهاي(ملي ، مذهبي ) در حوزه فعاليت

تهيه عكس فيلم از فعاليتهاي انجام شده درمراكز بهداشتي درماني تابعه

همكاري در برگزاري نمايشگاه به مناسبتهاي مختلف

برنامه ريزي ، هماهنگي و نظارت بر انجام بازديدهاي مقامات و مسئولان از شبكه و مراكز تابعه

فراهم كردن اطلاعات لازم براي راهنمايي ارباب رجوع و نظارت بر واحدهاي راهنمايي مراجعان

برنامه ريزي هدايت و نظارت بر فضا سازي تبليغاتي در حوزه فعاليت

همكاري در برپايي جلسات سخنراني و پرسش و پاسخ مسئولان شبكه با كاركنان و مردم

تهيه و تدوين و ارسال گزارش عملكرد( سه ماهه ، شش ماهه و سالانه) شبكه به روابط عمومي دانشگاه و مافوق

شركت در شوراها و جلسات رسمي شبكه و مراكز تابعه

سازماندهي ، انتخاب و نظارت بر عملكرد فعاليتهاي رابطين روابط عمومي در بيمارستان ها و مراكز بهداشتي درماني تابعه

ارتباط مستمر و همكاري با مديريت روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني براي انجام فعاليتها

انجام و پيگيري ساير امور محوله از سوي مافوق

انعكاس اخبار و رويدادهاي مهم حوزه فعاليت به روابط عمومي دانشگاه به منظور انعكاس در رسانه هاي جمعي و اطلاع رساني به مسئولان

  انجام تعهد لازم جهت مصاحبه مسئولين حوزه فعاليت با رسانه هاي جمعي از طريق روابط عمومي دانشگاه

تهيه عكس، اسلايد و فيلم از فعاليتهاي حوزه مربوطه و ايجاد آرشيو سمعي و بصري

مشاركت و همكاري در برگزاري سمينارها ، كنفرانسها و نمايشگاه در حوزه فعاليت

همكاري و نظارت بر فضا سازي تبليغاتي در حوزه فعاليت

  مشاركت و همكاري در برگزاري جلسات پرسش و پاسخ مسئولان با كاركنان و مردم در حوزه فعاليت

فراهم كردن امكانات لازم براي راهنمايي ارباب رجوع و نظارت بر واحدهاي راهنماي مراجعان

شركت در جلسات، نشست ها و شوراهاي درون سازماني جهت اطلاع رساني

تهيه و تدوين گزارش عملكرد حوزه فعاليت و ارسال آن به روابط عمومي دانشگاه

جمع آوري، تهيه و ارسال كليه اطلاعات حوزه فعاليت به روابط عمومي دانشگاه جهت اطلاع رساني به موقع

ارتباط مستمر و اجراء دستورالعملهاي ابلاغ شده از روابط عمومي شبكه و دانشگاه

انجام و پيگيري ساير امور محوله از سوي مافوق

 عملکرد روابط عمومی بیمارستان فجر در سال گذشته

برگزاري مراسم زيارت عاشورا پنج شنبه هر هفته به مدت يک ربع در نمازخانه بيمارستان

پيگيري جهت راه اندازي نمازخانه جهت همراهيان

برگزاري مراسم روز جهاني ماما و تقدير از ماماها ي نمونه

هماهنگي و پيگيري جهت مصاحبه و فيلمبرداري از طرف صدا وسيما ،از بخش زايمان ايمن به مناسبت روز جهاني ماما

برگزاري مراسم روز پرستار و تقدير از پرستاران ، بهیاران و کمک بهیاران نمونه

تقدير از بازنشستگان در مراسم ولادت حضرت زينب کبري (س) و سایر اعیاد مذهبی

حضور شهردار محترم منطقه در بيمارستان به مناسبت روزماما و اهداء جوايز به همکاران ماما به اين مناسبت

همکاري با واحد حراست بيمارستان در خصوص فرم هاي نظرسنجي و بررسي مشکلاتي که از جانب ارباب رجوعان در اين فرم ها ذکر شده و پيگيري جهت مرتفع نمودن آن ها

حضور ده نفر از ايتام دختر موسسه گلستان حضرت علي (ع) در روز پرستار و اهداء شاخه گل به همکاران پرستار از سوي ايشان

بزرگداشت ايام فاطميه و توزيع آش نذري به اين مناسبت در بيمارستان جهت همکاران و ارباب رجوعان

شرکت فعال در جلسات تعالي سازمان در دانشگاه و بيمارستان

ارسال اخبار بازديد هاي انجام شده از بيمارستان توسط مسئولين دانشگاهي به واحد خبر روابط عمومي دانشگاه

اطلاع رساني در خصوص مراسم بزرگداشت روز زن و جشنواره کوثر باحضور تعدادزيادي از همکاران در اين مراسم

بزرگداشت روز زن با همکاري پايگاه بسيج بيمارستان و اهداء شاخه گل به همکاران

شرکت فعال درکميته های بیمارستانی

اعلام عملکرد ماهانه واحد روابط عمومي به مسئولين بيمارستان و برنامه ريزي جهت ماه آينده

برگزاری مراسم تودیع مدیریت محترم درمانگاه بیمارستان سرکار خانم دکتر لعلی

برگزاری جشن ویژه ایام الله دهه فجر با عنوان فجر تا فرج

برگزاری مسابقات آشنایی با اندیشه های حضرت امام خمینی (ره) به مناسبت دهه فجر

برگزاری مسابقه ورزشی دارت و اهداء جوایز به برندگان به مناسبت دهه فجر

برگزاری جشنواره کیک و شیرینی به مناسبت ولادت باسعادت نبی اکرم (ص) و اهداء جوایز به برندگان

برگزاري اردوهاي تفريحي – زيارتي با همکاری بسیج جامعه پزشکی

اطلاع رسانی جهت مسابقات قرآنی و فرهنگی برگزار شده از سوی معاونت محترم فرهنگی دانشگاه

تشکیل کمیته فرهنگی بیمارستان به صورت یک ماه درمیان

تدوین برنامه عملیاتی فرهنگی بیمارستان و ارسال به معاونت محترم فرهنگی دانشگاه

برگزاري مراسم جشن در اعياد مذهبي و توزيع بسته هاي فرهنگي

تشکیل جلسه فرهنگی با حضورمعاونت محترم فرهنگي دانشگاه

برگزاری تور زیارتی و تشرف به حرم مطهر رضوي جهت همکاران با همکاری آستان قدس رضوی

بازديد و عيادت به همراه مسئولین بیمارستان و اعطاء بسته هاي فرهنگي به بيماران بستري در مناسبتهاي مختلف مذهبي

انتخاب و معرفی نمونه برتر اخلاق و حجاب از سوی کمیته فرهنگی

هماهنگی و پیگیری جهت شرکت در نمایشگاه بین المللی به مناسبت هفته پژوهش

اطلاع رساني مناسب و به موقع در خصوص برنامه ها و مراسم فرهنگی ، مذهبی و سیاسی با نصب پرده و تراکت و ...

همکاري با روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص وظايف محوله

 

نويسنده : زهرا کماسی

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.