شنبه, 03 آذر 1403

 



روابط عمومی آب و فاضلاب

تاريخچه روابط عمومي در جهان

012 copy

تاريخ اديان و مذاهب جهان مملو از روشهاي مختلف رهبران و پيشوايان ديني در تأثيرگذاري برافكار عمومي و جلب اعتماد و اطمينان در مردم است، بگونه‌اي كه پيامبران ديني را مي‌تواننخستين” افسران روابط عمومي“ ناميد. همزمان با ادامه حيات ديني در جهان، حيات فرهنگي ملتهاي مختلف نيز مملو از   نشانه هايي بوده كه به طريقي با فعاليتهاي روابط عمومي به معني اعم آن در رابطه بوده است.

اصطلاح”روابط عمومي“ براي نخستين بار در ايالات متحده آمريكا و در نوشته هاي اداره اتحاديه راه آهن ايالات متحده بكار برده شد و در دهه اول قرن بيستم نخستين دفاتر روابط عمومي در مؤسسه هاي اين كشور ايجاد گرديد.

در سال 1906 اولين شركت خصوصي كه تنها خدمات روابط عمومي را بهمشتريـان خود ارايه مي‌كرد، بوجودآمد. نخستين شركت روابط‌عمومي‌توســط ”ايوي‌لي“ فارغ التحصيل دانشگاه پرنيسون و خبرنگار اقتصادي در شهر نيويورك تأسيس شد. پس از اين شركت مؤسسه هاي ديگر نيز به تأسيس دفاتر روابط عمومي اقدام كردند و روابط عمومي به عنوان يك حرفه به وجود آمد و شناخته شد .

 

 

تاريخچه تاسيس روابط عمومي در ايران

شيوه نـوين روابط عمومي در ايـران با ملي شدن صنعت نفت هـمزمان است ، سپـس وزارتخــانه ها و سازمانـهاي زيادي به منظور نشر اخـبار و ارائه عملـكرد انجـام شده و ارتباط مردمـي و تسلط برافكار عمومي و ايجاد ارتباط با رسانه هاي همگاني نياز خود را در اين زمينه احساس كرده و روابط عمومي را به شكل نخستين آن آغاز كردند.

نخستين روابط عمومي در ايران به طور رسـمي در مرداد ماه سال 1332 شمسي در شركت سابق نفت ايران آغاز به كار كرد واولين گردانندگان آن دكتر نطقي استاد علوم ارتباطات و شاعر ونويسنده معاصر مرحوم ابوالقاسم حالت بودند كه بعدا استاد ابوالفضل مرعشي نيز به اين جمع پيوست .

در بسياري از سازمانها و ادارات تا سال 1345 اداراتي به نام تبليغات و انتشارات و يا انتشارات و اطلاعات فعاليت مي كردند كه از اين تاريخ به بعد نام اين ادارات به روابط عمومي تغييركرد.در سـال 1345 مسئولان شركت ملي نفـت ايران ، موسسه مطبـوعاتي كيـهان ، دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات و جهانگردي وقت به فكر تاسيـس يك مركز آموزش عالي براي رشته روابط عمومي افتادند .

033

آشنايي با پايه گذار روابط عمومي علمي در ايران   :                                

دكتر حميد نطقي ، در 11 شهريور 1299 هجري شمسي در تبريز متولد شد . و در اين شهر تحصيلات ابتدايي خود را آغاز كرد و سپس با خانواده خويش به شهر آستارا مهاجرت نمود و در مدرسه ، حكيم نظامي ، اين شهر به ادامه تحصيل پرداخت . دكتر (نطقي) سپس به تهران آمد و در دانشكده حقوق دانشگاه تهران به تحصيل مشغول شد ودر سال 1321 با درجه ليسانس از اين دانشكده فارغ التحصيل و تحصيلات خود را در رشته حقوق قضايي و در مقطع دكتر ا در دانشگاه استانبول آغازكرد . دكتر (نطفي) در سال 1327 به ايران بازگشت ودر سال 1330 به مديريت روابط عمومي شركت نفت منصوب شد و ازآن زمان به بعد فعاليت هاي خود را در زمينه روابط عمومي آغازكرد . پس از تاسيس ( موسسه عالي روز نامه نگاري و روابط عمومي ) در سال 1346 از دكتر (نطقي) جهت مديريت گروه روابط عمومي و تدريس دروس تخصصي اين رشته دعوت به عمل آمد . در نتيجه وي از شركت ملي نفت ايران جدا و كار خود را به طور تمام وقت در اين مؤسسه آغاز كرد .

دكتر (نطقي) در سال 1351 جهت بررسي نحوه آموزش رشته روابط عمومي در دانشكده هاي آمريكا و تهيه و تـدوين يك برنامه جامـع آمـوزشي اين رشته ، سفري بـه اين كـشور نمود و پس از اين سـفر تحقيقاتي برنامه پيشنهادي خود را به شـوراي عالي دانشكده علـوم ارتباطات اجـتماعي تقديم نمود كه مورد تاييد و تصويب مسئولين قرار گرفت . دكترنطقي تا سال 1357 مصادف با انقلاب اسلامي در سمت خود به عنوان رئيس اداره روابط عمومي باقي بود . وي در سال 1350 كتاب ، مديريت و روابط عمومي ، را تاليف نمود . دكترنطقي ، پس از پيروزي انقلاب اسلامي ، با توجه به حذف رشته روابط عمومي از نظام آموزش كشور ، همچنان به فعاليتهاي آموزشي ، پژوهشي و مشاوره اي خود در دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه علامه طباطبايي كه نام جديد همان مؤسسه عالي روز نامه نگاري و روابط عمومي بود، ادامه داد. درپي تلاش هاي ايشان و آقاي دكتر ، كاظم معتمدنژاد ، مجددا در سال 1366 رشته روابط عمومي به عنوان يك رشته در مقطع كارشناسي مورد تصويب شوراي عالي برنامه ريزي وزارت فرهنگ و آموزش عالي قرار گرفت . در سال 1377 از دكتر نطقيدر مراسمي كه توسط انجمن روابط عمومي ايران برگزار شد قدرداني بعمل آمد ودرسال 1378 با تربيت هزاران شاگرد ، كه هركدام امروزه خود استاد در اين رشته مي باشند جهان را ترك و به ملكوت اعلا پيوست .

036

تاریخچه فعالیت و نحوه تشکیل شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی

شركت آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقی ( سهامی خاص ) در راستای اجرای قانون تشكيل شركتهای آب و فاضلاب مصوب جلسه علنی روز سه شنبه مورخ 11/10/1369 مجلس شورای اسلامی درتاريخ 17/01/1371 تحت شماره 5450 در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتی تبريز به ثبت رسيده و در تاريخ 1/4/1371 اموال و تاسيسات آب شهری و دفع فاضلاب از دستگاههای قبلی در چهارچوب قانون تشكيل شركت های آب و فاضلاب و قانون تجارت ، تحويل و شروع به كار نمود و همزمان نیز روابط عمومی در این شرکت پا گرفت.

هدف و فعاليت اصلی شركت طبق اساسنامه عبارت است از:

1- ايجاد و بهره برداری از تاسيسات مربوط به توزيع آب شهری

2- ايجاد و بهره برداری از تاسيسات مربوط به جمع آوری، دفع و تصفيه فاضلاب در داخل محدوده قانونی شهرهای استان و سرمايه گذاری در موسسات و انجام امور تحقيقاتی و آموزشی در فعاليت های مرتبط می باشد. اجرای طرحهای تامين و انتقال آب بر حسب مورد و موافقت وزارت نيرو خواهد بود.

بهره برداری از كل تاسيسات آب شرب شهرهای استان انحصارا در اختيار اين شركت ميباشد.

اين شركت توسط هيات مديره منتخب مجامع عمومی اداره می شود.


نمودار تشكيلاتي دفتر روابط عمومي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدیر عامل

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

مدير روابط عمومي

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارشناس

تشریفات

 

 

 

 

کارشناس صمعی وبصری

 

 

 

کارشناش

خبر

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

متصدی امور دفتری

پیگیری

 

 

 

 

 

 

 

 

کمک کارشناس

روابط عمومی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

گروه تبليغات

و نمايشگاه

ها

 

 

 

گروه

انتشارات

 

گروه ارتباطات مردمي

 

 

 

گروه سمعي و

بصري

                                         


« عملکرد روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب

محورهای فعالیت روابط عمومی

پژوهش و افکار سنجی

1- نظرسنجی از ارباب رجوع در قالب فرمهای طرح تکریم .

2- نظرسنجی از مشترکین در سایت اینترنتی شرکت .

3- نظرسنجی از مشترکین ، همکاران ، ادارات در قالب فرمهای ارسالی از آبفای کشور .

ارتباطات رسانه ای

1- برگزاری نشست های خبری با ارباب رسانه ها و ارسال مداوم اخبار به جراید .

2-برنامه ریزی برای سفر مطبوعاتی خبرنگاران رسانه های سراسری در هفته صرفه جویی با هماهنگی آبفای کشور .

3- برنامه ریزی برای سفر مطبوعاتی خبرنگاران رسانه های سراسری به مناسبت هفته دولت با هماهنگی آبفای کشور .

4- برنامه ریزی برای بازدید خبرنگاران استانی از طرحهای شرکت .

ه- هماهنگی برای حضور مدیران شرکت در برنامه های صدا و سیمای استان .

ارتباطات مردمی

1- تجهیز تلفن گویا به آخرین ورژن برنامه .

2- افزایش ساعت کاری مرکز ارتباطات مردمی 122 و شبانه روزی شدن ارائه خدمات این مرکز به شهروندان .

3- هماهنگی برای حضور مدیران شهرها و مناطق تابعه بمناسبت های مختلف در مساجد و ایراد سخنرانی .

4- خریداری یک دستگاه کیوسک اطلاع رسانی و استقرار آن در حوزه ستادی برای استفاده مراجعین .

 

 

امور فرهنگی و تبلیغات :

1- حضور در دومین نمایشگاه دو سالانه آب و فاضلاب در شهریور ماه 86 و برپایی غرفه برای آشنایی شهروندان با خدمات آبفا و توزیع اقلام فرهنگی .

2- حضور در سمپوزیوم و نمایشگاه راهکارهای نوین مدیریت آب شهری در شهر پاریس – یونسکو بنمایندگی از طرف شرکتهای آب و فاضلاب کشور و ارائه دستاوردها در قالب مالتی مدیا ، فیلم ، کتاب ، بروشور ، استند و غیره در نیمه دوم شهریور 86 .

3- حضور در نمایشگاه استانی جشنواره شهید رجایی و ارائه دستاوردها و عملکرد .

4- برنامه ریزی برای بازدید از تاسیسات شرکت در مناطق تابعه و آشنایی آنها با خدمات                 آب و فاضلاب .

5- استفاده از پتانسیل موجود در زمینه تبلیغات شهری شامل طراحی و نصب شعار در بیلبوردهای موجود شرکت در سطح شهر تبریز و مناطق .

6- تولید و پخش آگهی و پیامهای آموزشی از صدا و سیما .

انتشارات

1- تولید کتاب اولین دوره مسابقات نقاشی ، کاریکاتور و عکس .

2- تولید و انتشار پوستر بمناسبت هفته صرفه جویی .

3- تهیه کتابچه عملکرد برای طرحهای افتتاحی و عملکرد شرکت بمناسبت های مختلف همچون هفته دولت ، دهه فجر و ... .

4- تولید بروشور عملکرد بمناسبت حضور در نمایشگاه دو سالانه آب و فاضلاب .

5- تولید بروشور ، کتابچه عملکرد و CD مالتی مدیا به زبان انگلیسی با کاور مربوطه برای نمایشگاه راهکارهای نوین مدیریت آب شهری یونسکو – پاریس .

6- تهیه و تولید کتابچه گزارش برگزاری نمایشگاه راهکارهای نوین مدیریت آب شهری یونسکو – پاریس بانضمام تولید فیلم از اقدامات انجام یافته توسط این دفتر در نمایشگاه مزبور.

ارتباطات الکترونیک

1- به روز نگهداشتن اطلاعات سایت شرکت .

2- قرار دادن اخبار و گزارشات در سایت و انجام نظرسنجی و جمعبندی نظرات .

3- تهیه و تولید مالتی مدیا به زبان انگلیسی و توزیع در نمایشگاه سمپوزیوم راهکارهای نوین پاریس .

4- تهیه و تولید عملکرد شرکت بصورت مالتی مدیا .

مدیریت مصرف بهینه آب :

1- تهیه پوستر با موضوع مصرف درست آب .

2- هماهنگی بازدید دانش آموزان و دانشجویان از تاسیسات شرکت .

3- تهیه بنر حاوی پیامهای آموزشی در زمینه مصرف بهینه آب و نصب در بیلبوردهای موجود شرکت

4- تولید انیمیشن با موضوع مصرف بهینه آب .

5- تدوین آثار اولین دوره مسابقات کاریکاتور ، نقاشی و عکس در زمینه مدیریت مصرف بهینه آب و ارسال به مدارس جهت بهره برداری .

6- توزیع اقلام فرهنگی در سطح مدارس ( شامل پوستر ، حوله و برنامه های کلاسی و برچسب ) .

متفرقه

025 copy

1- برنامه ریزی برای افتتاح طرحهای آماده بهره برداری شامل تصفیه خانه های فاضلاب ، طرحهای آبرسانی ، ساختمان بهره برداری و غیره .

2- اجرای برنامه های طرح تکریم با سرفصلهای مشخص شده شامل : مستند سازی خدمات قابل ارائه ، اطلاع رسانی از نحوه ارائه خدمات ، تدوین منشور اطلاعاتی ، نظرسنجی و غیره .

3- هماهنگی جهت تهیه طرحهای مربوط به ایمنی و بهداشت محیط کار برای کلیه مناطق تابعه شرکت .

4- برگزاری مسابقات قرآنی در سطوح خانواده های پرسنل و فرزندان .

5- برگزاری مسابقات مختلف فرهنگی همچون کتابخوانی و غیره .

6- برپایی مراسمات در روزهای مختلف سال .

7- برگزاری مراسمات تجلیل از دانش آموزان ممتاز ، تجلیل از خانواده ها ، تجلیل از ایثارگران و روز کارگر .

اهم فعالیتهای دفتر روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی در سال 91

1-تهیه و پخش فیلم و مسابقه از صدا و سیمای مرکز آذربایجان شرقی:

الف- تهیه و تولید و پخش مسابقه زنده تلویزیونی « آیدینلیق » از شبکه سهند : این مسابقه

ب- تهیه و تولید و پخش برنامه تلویزیونی « سو » از شبکه سهند: این برنامه با رویکرد انجام نظرسنجی:

الف- بررسی میزان رضایت شغلی کارکنان

ب- بررسی میزان رضایت مسئولان و مدیران ادارات از عملکرد شرکت

   ج- بررسی میزان رضایت مشترکین از عملکرد شرکت

2-انتشار اخبار در نشریات و سایتها:

3-برگزاری جشنواره فراگیری نخستین واژه « آب » و زنگ مصرف بهینه آب در کلیه مدارس ابتدایی استان:

4-کسب عنوان برتر در جشنواره روابط عمومی های برتر استان آذربایجانشرقی:

5-شرکت در نمایشگاهها:

الف- برگزاری نمایشگاه دوسالانه آب و فاضلاب در تبریز

   ج- شرکت در نمایشگاه جلوه خدمت

6-برگزاری مراسم تجلیل از دانش آموزان و دانشجویان ممتاز ، بازنشستگان ، همکاران نمونه شرکت:

7-تهیه و تولید کلیپ به مناسبتهای مختلف:

8-ارسال پیامک:

9-تولید وسایل کمک آموزشی:

10-                    برگزاری دوره های آموزشی و همایش:

11-                    طراحی و چاپ پوستر و کتاب:

الف- نظارت بر تالیف و چاپ دو کتاب اختصاصی

ب- تدوین و چاپ عملکرد به صورت کتابچه

   ج- تدوین کتابچه های آموزشی ، 3 مورد

   د- طراحی و چاپ بیش از 15 نوع پوستر در خصوص مصرف بهینه آب

12-                    بازدید از تاسیسات:

13-                    نصب شیرآلات و اقلام کاهنده مصرف آب:

 

جايگاه روابط عمومي وضرورت آن درسازمان ها

ابتدا براي آنکه روابط عمومي و جايگاه آنرا بهتر بشناسيم وبه ضرورت آن باور داشته باشيم، لازم است اول تعريفي از آن ارائه نماييم. صاحب نظران براي روابط عمومي تعاريفي ذكر نمودند كه مهمترين آن عبارتنداز:

روابط عمومي پل ارتباطي مردم و سازمان  

روابط عمومي آيينه تمام نماي سازمان براي مردم

روابط عمومي آيينه تمام نماي مردم براي سازمان

روابط عمومي مجراي تنفسي سالم سازمان پويا

روابط عمومي تعديل کننده افکار عمومي

روابط عمومي تعديل کننده تصميمات و برنامه هاي سازمان.


*

 
 

 

نويسنده : مرتضی کریمی اشرف بناب

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.