روابط عمومی در ایران هر چند تاکنون به صورت علمی و تخصصی مورد توجه و تاکید قرار نگرفته است اما همواره یکی از حساسترین مشاغل سازمانهای ایرانی نیز بوده است. بعضیها آن را یک هنر میدانند بعضیها آن را صرفا عمل و رفتاری تجربی برمیشمارند و متاسفانه معدود و محدود افرادی تاکنون از زاویه علم و تخصص به آن نگریستهاند در حالی که توجه از این بعد میتواند به ارتقا و توسعه ابعاد هنری و تجربی روابط عمومی نیز کمک کند، آن ابعاد را اصلاح کند، آن ابعاد را تکمیل کند و از روند رشد غیر اصولی و مخرب آن ابعاد جلوگیری کند.
روابط عمومی هنر برقراری ارتباط در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به مخاطبان و همچنین زمینه سازی برای دریافت انتظارات و خواسته های مخاطبان برای حرکت در مسیر آن است .به عبارت دیگر روابط عمومی هنر مردم داری است .روابط عمومی تمامی تلاش خود را معطوف تنظیم روابط سازمان و مردم می کند ، هوشمندانه سعی می نماید اهداف و برنامه ی سازمان با اتکاء به اصول اخلاقی و رسالت حرفه ای در قالب کار برنامه ای در جهت تحقق و حفظ منافع سازمان و مردم بکار بندد. وظایف روابط عمومی برقراری ارتباط صحیح و منطقی و اصولی با مخاطبان و همچنین اطلاع رسانی شفاف و روشن و دریافت انتظارات و خواسته های مخاطبان با بکار گیری روش و فنون مختلف می باشد .
تعریف روابط عمومی
تعاريف متعددي از روابط عمومي موجود است كه هركدام از زاويه خاصي به آن نگريسته است. ما در اينجا به تعدادي از آنها كه توسط صاحبنظران برجسته اين رشته مطرح شده است ميپردازيم.مارستين ميگويد: روابط عمومي عبارت است از هنري كه به كمك آن ميتوان مؤسسه، سازمان و فرد را مورد علاقه و احترام كارمندان، مشتريها و مردمي كه با آن سروكار دارند قرار داد. دكتر حميد نطقي (پدر روابط عمومي ايران) در جايي روابط عمومي را وكيل مدافع سازمان در بيرون و مدعيالعموم در داخل سازمان تعريف كرده است. ركسي هارلو در تعريف روابط عمومي ميگويد، روابط عمومي عبارت از دانشي است كه توسط آن، سازمانها آگاهانه ميكوشند به مسئوليت اجتماعي خويش عمل كنند تا بتوانند تفاهم و حمايت كساني را كه براي مؤسسه اهميت دارند، به دست آوردند.
اسكاتام كاتليپ صاحب نظر روابط عمومي در جهان: روابط عمومي، اداره كردن وظايف شناسايي و ايجاد، حفظ و نگهداري روابط مطلوب و برجسته بين سازمان و جامعه است. جامعهاي كه توفيق و ناكامي يك سازمان به آن وابسته است.لانگ و هازلتون؛ روابط عمومي كاركرد ارتباطي مديريت است كه از طريق آن سازمانها با محيط خود سازگار ميشوند، آن را اصلاح ميكنند و تغيير ميدهند يا آن را حفظ ميكنند تا به اهداف سازماني دست يابند.
تعريف انجمن جهاني روابط عمومي: انجمن جهاني روابط عمومي در ماه مي 1960، تعريف زير را براي روابط عمومي تدوين و تصويب كرد. همين تعريف در نشست سال 1987 مكزيكو، مورد تائيد قرار گرفت.
براساس آنچه كه بيان شد، ميتوان تعريف كاملي را براي روابط عمومي ارائه داد: روابط عمومي، مجموعهاي از عمليات ارتباطي آگاهانه مبتني بر برنامه و تحقيق است كه با استفاده از شيوههاي علمي و هنري به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع يابي از نظرهاي آنان، تجزيه و تحليل گرايشهاي مخاطبان و افكار عمومي به منظور گفتگو با آنان براي رسيدن به تفاهم با كاربرد روشها و ابزارهاي ارتباطي نوشتاري، گفتاري، ديداري و شنيداري است.
تاریخچه روابط عمومی در جهان
كاربرد اصطلاح روابط عمومي (Public Relation) به معناي مصطلح آن براي اولين بار به سال 1897 باز ميگردد. اين واژه در سالنامه ادارة اتحاديه راهآهن ايالات متحدة آمريكا به كار رفته است. اگرچه از گذشتههاي دور پادشاهان و فرمانروايان از برخي روشها و تكنيكهاي روابط عمومي بهره ميجستند كه شواهد و علائم اين كوششها نشانگر نوعي برقراري ارتباطات و روابط عمومي است. اما تغيير و تحول در روشهاي ارتباطي به صورت مدرن و امروزي آن با تأسيس واحدها و دفاتر روابط عمومي از آمريكا شروع شد كه طي شش مرحله زمانبندي به موقعيت امروزي خود رسيده است.
از سال 1900 تا 1914 كه با رشد بسيار سريع واحدهاي اقتصادي، توليدي و بازرگاني همراه بود و به موازات آن مبارزه افكار عمومي برعليه مقاصد سودجويانه صاحبان صنايع رشد پيدا كرد. و همين امر صاحبان صنايع و شركتها را به فعاليتهاي روابط عمومي جهت جلب افكار عمومي متوجه نمود. در سال 1906 اولين شركت خصوصي خدماتي تحت عنوان روابط عمومي توسط آي وي لي (I-V-Lee) كه فارغالتحصيل دانشگاه پريستون و خبرنگار روزنامه نيويورك ورلد بود ايجاد شد كه اين فرد را پدر روابط عمومي در آمريكا مينامند.سالهاي 1918 تا 1929 به عنوان مرحلة پس از جنگ و رشد بسيار وسيع واحدهاي روابط عمومي، بويژه در زمينههاي اقتصادي و نيز تشكيل نخستين دورة آموزشي روابط عمومي در سال 1923 در دانشگاه نيويورك، كه توسط (ادوارد.ال. برينز) تدريش شد.از سال 1929 تا 1939 كه با رشد پيگير، منظم و علمي روابط عموميها و اعمال كوششهاي فراوان جهت ايجاد توازن و هماهنگي بين منافع فردي و مصالح عامه صورت پذيرفت.سالهاي 1939 تا 1945 و جنگ جهاني دوم: در اين دوره در كنار كميته اطلاعات عمومي، دولت اقدام به تأسيس ادارة اطلاعات جنگ كرد و برخورداري از روابط عمومي بجز در آمريكا در ساير كشورها چون انگليس، آلمان، فرانسه، هلند و ... هم احساس شد.از سال 1945 تاكنون جهان با گسترش بسيار روزافزون واحدهاي روابط عمومي روبرو بوده است و همراه با آن كتابها و مطالب زياد در زمينة روابط عمومي تأليف شده است. مؤسسات آموزشي روابط عمومي، سازمانهاي سنجش افكار عمومي، انجمنها و اتحاديههاي روابط عمومي و بالاخره رشته هاي تحصيلي دانشگاهي روابط عمومي بوجود آمد و روابط عمومي در تمام دنيا به عنوان يك امر ضروري مورد توجه قرار گرفت.
تاریخچه روابط عمومی در ایران
براي اولين بار در مرداد ماه سال 1332 هجري شمسي در نمودار سازماني شركت سهامي تصفية نفت ايران مستقر در آبادان، ادارهاي تأسيس شد كه آن را روابط عمومي ناميدند. از سال 1340 به بعد با الگوبرداري از اين شركت، وزارتخانهها و مؤسسات بزرگ ديگر نيز به ترويج واحدهايي به نامهاي انتشارات، مطبوعات، تبليغات و اطلاعات كه بعداً همگي به روابط عمومي تغيير نام يافت، پرداختند.
از سال 1350 ادارات روابط عمومي با شكل و تركيب فعلي و با آييننامهها، اساسنامهها و شرح وظايف خاص خود از گسترش بيشتري برخوردار شدند و توسط سازمان امور اداري و استخدامي كشور و وزارت اطلاعات و جهانگردي وقت (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي) از سال 1354 تشكيلات جديد روابط عمومي در سازمانها به تصويب رسيد و به تدريج رشد و توسعة ادارات روابط عمومي به حدي رسيد كه امروز شاهد ان هستيم كه هر مؤسسه، سازمان، كانون، نهاد و ... داراي روابط عمومي ميباشد.
روابط عمومی ،وظایف و کارکرد
ارتباط با رسانهها
ارتباط روابط عموميها با رسانهها، يكي از وظايف اصلي روابط عمومي است؛ به گونهاي كه يكي از تعاريف روابط عمومي، آن را كابرد خردمندانه «رسانهها» براي نفوذ در «افكار عمومي» مي داند. بنابراين توفيق روابط عمومي در تاثيرگذاري كامل بر افكار عمومي نيازمند بهرهبرداري بهينه از ارتباط سنتي، رسانهاي و مستقيم است. وسايل ارتباط جمعي با داشتن ويژگيهايي نظير سرعت انتشار پيام، گسترة توزيع پيام، افزايش گيرايي و جذابيت پيام و نياز نداشتن به صرف هزينههاي زياد، از قابليت شايان توجهي براي كاربرد در روابط عمومي برخوردار هستند، به عبارت صريحتر روابط عمومي بدون كاربرد رسانهها ، نميتواند به اهداف خود دست يابد و براي توفيق خود، محتاج و نيازمند ارتباط اصولي با رسانههاست. تأمل در كاركردهاي رسانهها و روابط عمومي، نشان مي دهد كه اين دو از لحاظ شيوههاي كاري و اهداف، داراي شباهت و فصلهاي مشترك زيادي هستند كه در زير به برخي از آنها اشاره مي شود.
اطلاعرساني: يكي از وظايف اصلي رسانهها، اطلاعرساني به مردم است. راديو، تلويزيون و مطبوعات، هر روز انبوهي از اطلاعات و پيامها را به صورت نوشته يا صدا و تصوير در قالبهاي مختلف همچون خبر، گزارش، مقاله، مصاحبه، فيلم، نمايش و .... به مردم عرضه ميكنند. از طرف ديگر، مطالعة شرح وظايف روابط عمومي حاكي از آن است كه روابط عمومي نيز همچون رسانهها، درصدد اطلاعرساني است و اين از وظايف عمدة آن محسوب مي شود. 2- تاثيرگذاري بر افكار عمومي: تاثيرگذاري بر افكار عمومي و جلب توجه آن، از اهداف مشترك رسانهها و روابط عمومي است. همچنين، هردو، از افكار عمومي تاثير پذيرفته و سعي دارند براي كارآيي بيشتر، پس فرمتهاي آن را درباره عملكرد خود بررسي كنند. 3- مخاطبان يكسان: رسانهها و روابط عمومي داراي مخاطبان يكسان هستند كه همانا مردم ميباشند گرچه ممكن است كه روابط عمومي با هدف تاثيرگذاري خاص، مخاطبان خود را به طبقات مختلف تقسيم كرده و دايره و شعاع پيام آن محدودتر از رسانهها باشد. 4- استفاده از فنون و ابزارهاي مشترك: رسانهها و روابط عمومي هردو از فنون و ابزارهاي يكسان استفاده ميكنند. استفاده از عكاسي، تصويربرداري، نويسندگي، خبرنويسي، گزارشنويسي، گرافيك، طراحي و ... بخشي از فنون و ابزارهاي مشتركي
ه تاریخچه دانشکدهداروسازی:
دانشکده داروسازی شهید بهشتی نسبت به دانشکده های دیگر داروسازی کشور همچون تهران، مشهد، تبریز و اصفهان، دانشکده ای جوان به شمار می آید. این دانشکده در سال 1366 با همت مسوولین دانشگاه و اعضای هیات علمی جوان خود، با کمترین امکانات آموزشی، در دو سوله بزرگ در محوطه اصلی دانشگاه، فعالیت خود را با پذیرش 129 دانشجو آغاز نمود. پس از گذشت یک سال پرمشقت، به ساختمانی در خیابان توانیر منتقل شد و از سال 1375 دانشکده دارای دو ساختمان مجزا گرديد. ساختمان شماره یک در خیابان ولیعصر، رو به روی خیابان توانیر، کوچه شمس واقع بود که بخش اداری، کتابخانه، نمازخانه و سلف سرویس در آن قرار داشتند. ساختمان شماره دو در خیابان توانیر قرار داشت و کلاسها و آزمایشگاهها در آن مستقر بودند.
دانشکده پس از جذب هیات علمی به صورت مربی، اقدام به تعیین ساختار نمود و گروههای آموزشی مورد نیاز خود را به مرور در طول سه سال تاسیس و راه اندازی کرد. سپس با خریدهای ارزی و ریالی تجهیزات متعدد آزمایشگاهی، به راه اندازی آزمایشگاهها اهتمام نمود.
در سال 1369 برای تامین فضای فیزیکی و تسهیلات ساختمانی مورد نیاز یک دانشکده مدرن، پروژه ساخت دانشکده ای در خیابان ولیعصر، تقاطع نیایش وارد فاز مطالعاتی و سپس اجرا شد،
اكنون پس از گذشت 23 سال دانشكده داروسازي در يكي از مدرنترين و پيشرفتهترين ساختمانها در مساحتي حدود 000/20 متر مربع با امكانات بسيار مجهز مستقر گرديده است. دانشكده داروسازي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي اكنون بزرگترين دانشكده داروسازي كشور ميباشد.
دانشکده به همت ریاست نخستین آن، آقای دکتر سید غلامرضا فنایی و همکارانشان راه اندازی شد. سپس آقایان دکتر نایب پور، دکتر روشن ضمیر و دکتر مصدق به عنوان روسای دانشکده این مسیر را ادامه دادند و از سال1384، آقای دکتر وحیدی سکاندار و رییس دانشکده میباشند.
پذیرش دانشجو در اولین سال تاسیس دانشکده 129 نفر بوده است، پس از آن به تدریج در راستای برنامه کلان پذیرش دانشجو در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، این تعداد به مرور زمان کاسته شد تا در سال 1384به عدد 45 رسید. سال 1385 با توجه به نیاز شدید جامعه به دکتر داروساز در راستای تامین نیروهای مورد نیاز نظام سلامت، ظرفیت پذیرش دانشکده های داروسازی افزایش یافت و بدین دلیل پذیرش دانشجوی این دانشکده به 70 نفر افزایش یافت،
با وجودیکه دانشکده با کمترین امکانات فعالیت خود را آغاز نمود و در طول حیات خویش نیز همواره با کمبودهای فراوانی دست به گریبان بوده است، ولی به همت هیات علمی کوشا و نستوه خود به مسیر خود ادامه داد و موفق به راه اندازی بیش از 30 آزمایشگاه آموزشی و تحقیقاتی، تربیت 624 دانشجوی دوره عمومی و 63دانشجوی دوره تخصصی شده است و در حال حاضر به آموزش 440 دانشجوی دوره عمومی و 127 دانشجو در دوره های تخصصی مشغول است، دانشجویان و دانش آموختگان این دانشکده از دانشجویان برتر داروسازی کشوری میباشند، به گونه ای که در 10 دوره برگزاری آزمون علوم پایه موفق به کسب 6 مقام اولی و 3 مقام دومی شده اند و سالانه شمار زیادی از آنان در آزمون دستیاری پذیرفته و وارد دوره های تخصصی میشوند. همچنین در 7 سال گذشته 5 بار موفق به کسب عنوان دانشجوی نمونه کشوری شده اند. در سمینارها و همایشهای مختلف علوم دارویی و پزشکی بارها به کسب مقام و دریافت لوحهای تقدیر نایل گشته اند و پس از فراغت از تحصیل، پستهای مختلف و حساس مدیریتی را با شایستگی اشغال نموده اند.
منشور اخلاقی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تدوین شد
منشور اخلاقی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با الهام از مبانی دین مبین اسلام و استفاده از منابع علمی فرآیند تدوین منشور اخلاقی، توسط دفتر بازرسی و رسیدگی به شکایات دانشگاه تدوین شد.
منشور رفتاری شامل رفتارهایی است که مطلوب سازمان است و باید در محیط کار انجام شوند. کار تدوین منشور اخلاقی دانشگاه با بهره گیری از منابع روز و نظرات کارشناسان مجرب دانشگاه در طی چندین جلسه کار مشورتی و بارها بازنگری منشور قبلی به پایان رسید.
شورای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی همچنین با حضور اعضای خود تشکیل جلسه داد که بخشی از این مصوبات به تصمیم گیری در زمینه تاسیس دوره های جدید آموزشی و مراکز تحقیقاتی جدید اختصاص داشت.
بر این اساس رشته های مهندسی بهداشت محیط، فیزیولوژی ورزشی، مهندسی بافت و مطالعات اعتیاد در مقطع دکتری تخصصی (Ph.D) در این دانشگاه تاسیس می شوند.
همچنین تاسیس مراکز تحقیقاتی از جمله اندوکرینولوژی تولید مثل، انکویورولوژی، ارتوپدی، سلولهای بنیادی و پرستاری از دیگر مصوبات این شورا بود.
بر اساس تصمیم شورای دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی مقرر شد رشته حشرهشناسی پزشکی، بهداشت و ایمنی مواد غذایی، کتابداری و اطلاعرسانی پزشکی و بهداشت عمومی در مقطع کارشناسی ارشد منوط به وجود مقطع کارشناسی رشته مربوطه نیز در دانشگاه راه اندازی شوند
اطلاع رسانی و اطلاع یابی و گزارش دهی جریان امور، رخدادها و فعالیتها به مخاطبان درون سازمانی و عموم مردم در راستای این نکته که دانستن و آگاهی حق طبیعی همگان است
اهداف سازمانی دانشکده داروسازی:
روابط عمومی در دانشکده داروسازی دانشگاه شهید بهشتی
روابط عمومی در دانشگاه شهید بهشتی یکی از اجزای واحدهای تابعه حوزه ریاست بوده و همواره قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، زیر نظر مستقیم رییس بعنوان مدیریت عالی دانشگاه انجام وظیفه می کرده است.
وظایف مدیر روابط عمومی واطلاع رسانی دانشگاه
برگزاری مراسم دید وبازدید سال جدید ریاست وهیات رییسه دانشگاه با جامعه دانشگاهی، ارسال پیام از طریق اتوماسیون اداری به منظور اطلاع رسانی سریع به جامعه دانشگاهی، انتشار کاتالوگ و بروشور معرفی دانشگاه و راهنمای ثبت نام برای دانشجویان جدید الورود، بروشور معرفی معاونت ها ویژه دانشجویان ورودی مقاطع مختلف تحصیلی، طراحی وچاپ کارتهای دعوت و تبریک به مناسبت های مختلف دانشگاه با تیراژ متفاوت، تهیه عکس های مناسب ها و برنامه های مختلف و آرشیو آنها، تبدیل فیلمهای قدیمی موجود در آرشیو از آنالوگهمکاری در تهیه و تدوین برنامه سالیانه دانشگاه با تعیین اولویتها و رئوس برنامه، همکاری ومشارکت در برگزاری سمینارها و گردهمایی های تخصصی وعمومی دانشگاه، برپایی همایش امام موسی صدر با حضور رئیس جمهور وقت، مراسم بزرگداشت استاد بیرشک ، کمک در برگزاری همایش های ملی و بین المللی، مراسمها و مناسبتهای مختلف، تدوین عکسهای قدیمی به عکسهای دیجیتالی، تهیه و ارسال هدایا، مشارکت در اجرای برنامه ها و فیلمبرداری از مناسبت ها و مراسم مختلف دانشگاه، برگزاری اولین همایش روابط عمومی های سراسر کشور، اطلاع رسانی مکتوب و الکترونیکی در پردیس دانشگاه، طراحی لوح و آرم جهت مراسم ها، پخش فيلم به صورت مدار بسته در سمينار ها و كنگره ها علمي در دانشگاه، ساخت تيزرهاي تبليغاتي،
برگزاری بیست و یک دوره جشن دانش آموختگان، ارسال و دریافت ایمیل و پیامک ها، تهیه گالری عکس و ساخت کلیپهای ویدئویی از مراسم ها ، انجام مصاحبه، راه اندازی سایت روابط عمومی در پورتال اصلی دانشگاه و قراردادن خبرهای مختلف دانشگاه، مطالعه و بررسی مستمر روزنامه صبح و عصر و سایتهای خبرگزاریهای معتبر جهت تهیه بریده جراید و ارسال روزانه اخبار به هیات رئیسه دانشگاه بصورت فیزیکی و الکترونیکی،
به دیجیتال، آماده سازی فیلم جامع و مستند از دانشگاه
نظرات