پیشگفتار
روابط عمومی (Public Relation) بخشی از مدیریت یک سازمان را تشکیل می دهد که روابط مفید و متقابل میان آن سازمان و قشرهای گوناگون مردم را شناسایی کرده و برقرار می کند، البته فقط سازمان ها نیستند که روابط عمومی دارند. موسسات تجاری، یک نفر سیاستمدار، یک نویسنده یا مولف، دولت یا آژانس دولتی، یک سازمان خیریه، هیات های مذهبی و بالاخره هر شخص یا نهادی می تواند روابط عمومی داشته باشد.
یکی از کارکردهای مهم روابط عمومی مفهوم مشتری یا ارباب رجوع است. روابط عمومی باید اطلاعات مشتری را جمع آوری کرده و به سازمان منتقل کند. فعالیت های روابط عمومی بسیار متنوع بوده و طیف وسیعی را شامل می شود از جمله بازاریابی و کارهایی که باعث تقویت اعتبار و وجهه سازمان می شود. این چنین فعالیت هایی معمولا به طور مستقیم با مخاطب ارتباط ایجاد می کند و روابط عمومی است که مشخص می کند شما کی هستید، چه کار می کنید و چطور بین خودتان و سازمان های دیگر تفاوت ایجاد می کنید.
اشتباهی که اغلب مردم مرتکب می شوند این است که فکر می کنند روابط عمومی یعنی تبلیغات. در حالی که این دو مفهوم یکی نیستند، تبلیغات فقط یکی از کارهای روابط عمومی است. روابط عمومی فعالیت های گسترده و پیچیده ای دارد، اگر چه منظور اصلی آن ساده است: برقراری ارتباط به منظور ایجاد انسجام در اطلاعات موجود. بنابراین روابط عمومی چه بخواهید چه نخواهید وجود دارد. تمام سازمان های پیشرفته این را می دانند و بسته به نوع فعالیت،گستردگی و پیچیدگی شان به روابط عمومی توجه دارند وکانون زبان ایران از این قاعده مستثنی نیست.
تعاريف روابط عمومي
روابط عمومي يک حرفه و شغلي است که تعدادي از علوم را به کمک مي گيرد تا ارتباطي دو سويه را بين سازمان و مخاطب برقرار نمايد.
روابط عمومي هنر است، علم است، فن است. روابط عمومي آيينه تمامنماي سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است. روابط عمومي وظيفه تبليغ، ترغيب، تشويق و نفوذ در افكار عمومي را بر عهده دارد. روابط عمومي پل ارتباطي مردم و سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است. ايجاد حسن تفاهم، حسن رابطه متقابل وظيفه اصلي روابط عمومي است. روابط عمومي اعمال مديريت، فلسفه مديريت، فلسفه اجتماعي مديريت، مشاور مديريت و كاركرد ارتباطي مديريت است
همچنين دايره المعارف " وبستر " مي نويسد روابط عمومي همان چيزي است که اگر درست شناخته شود و به طور اصولي به آن پرداخته شود عنصري اساسي براي به تحقق پيوستن ارزشها، ايجاد تفاهم متقابل، درک درست واقعيت، موقعيتهاي شغلي و اجتماعي و صدها هدف ديگر است.
روابط عمومي در متن است نه در حاشيه ضرورت است نه لوکس در خود مديريت است نه در بيرون آن. پس حق است اگر بگوييم هر مديريتي سزاوار همان روابط عمومي است که دارد.
روابط عمومي چشم و گوش مديريت است.
در اوان هزاره سوم ميلادي روابط عمومي را فلسفه مديريت مي دانند و مسلم است که ارزش، اعتبار و اهميت هر پديده اي را بايد در فلسفه آن جستجو کرد.
روابط عمومي آيينه تمام نماي يک سازمان است.
دکتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي علمي در ايران در تعريفي که از روابط عمومي از او خواسته شد معتقد است: روابط عمومي وکيل مدافع سازمان در بيرون و مدعي العموم در داخل سازمان است.
روابط عمومي و امور بين الملل کانون زبان ایران
روابط عمومي و امور بين الملل کانون زبان ايران در راستاي اهداف اطلاع رساني و امور ارتباطات داخلي و خارجي خود در حوزه هاي زير به ارائه خدمات مي پردازد:
1. انتشار خبرنامه داخلی روابط عمومی کانون زبان ایران
2. برگزاري همايشها- ضيافتها
3. شرکت در نمايشگاه ها و برپائي غرفه در نمايشگاه ها
4. چاپ بروشورهای بخشهای مختلف
5. برگزاری مسابقات به مناسبتهای مختلف (مسابقه علمی و عکس برای زبان آموزان و کارکنان)
6. تهیه گزارش و اخبار داخلی
7. تهیه عکس و فیلم از مراسم و مناسبتها و جلسات
8.به روز رساني سايت
بخش 1 – تکنیک ها
$1 تكنكيك پژوهش (در زمينه سنجي، مخاطب شناسي، شناخت افكار عمومي و سرانجام، ارزيابي يك برنامه اجرايي روابط عمومي)
$1· گسترش ارتباطات داخلی بین کارکنان و مدیران و همچنین ارتباط میان بخشی بر مبنای اهداف کانون
|
$1· ایجاد صفحه ارتباط مستقیم با ریاست در وب سایت کانون |
$1· انتقال تصمیمات مأخوذه و انعکاس آنان به مدیران و پرسنل با روشهای مختلف |
2- تكنيك طرح و برنامه ريزي (چگونگي طراحي و تدوين يك برنامه كوتاه مدت، ميان مدت يا دراز مدت روابط عمومي) |
بخش 2 – بازدیدها
$1 انعکاس گزارش بازدید از مراکز کانون در سایت |
بخش 3 – برقراری ارتباط
$13 تكنيك برقراري ارتباط (آشنايي با مفاهيم كلي ارتباط، عناصر و موانع و انواع ارتباط، اشكال ارتباط
درون سازماني و برون سازماني در روابط عمومي) :
اهداف درون سازمانی
ارتباط روابط عمومی با بخش ها ومراکز کانون
$1 انجام امور محوله از طرف رئیس محترم به روابط عمومی |
$1 اخذ گزارش های صحیح جهت درج در فصلنامه خبرنامه |
$1 به روز كردن سايت کانون زبان ایران و نظارت بر کارکرد وبلاگ مراکز |
$1 عکسبرداری از سمینارها، کنگره ها و جشنهای داخلی کانون زبان و کارهای هنری مربوطه |
$1 فیلمبرداری از سمینارها، کنگره ها و جشنهای داخلی کانون زبان و کارهای هنری مربوطه |
$1 ارسال اطلاعیه ها از طریق اتوماسیون، سایت و نصب بر روی بردها $1 ایجاد سامانه الکترونیک پیام کوتاه جهت اطلاع رسانی صحیح و سریع به همکاران |
$1 تهیه و نصب پلاکاردها به مناسبتهای مختلف در کانون مرکز |
$1 ارسال کارت تبریک به مناسبت های مختلف و درج در سایت $1 طراحی مسابقات علمی و هنری برای زبان آموزان و کارکنان
|
بخش 4 – برگزاری نمایشگاهها
$1 برگزاری نمایشگاه ها و همایش ها، سمینارها، کارگاه ها، مراسم ها و کنگرها و همچنین پوشش خبری آنها: بازدید آقای رضائی مدیر عامل کانون پرورش از نمایشگاه استقبال مراجعین از غرفه کانون در نمایشگاه بین المللی کتاب
|
$1· شرکت در نمایشگاه تولیدات مجازی و کسب رتبه |
$1· برگزاری سمینار تخصصی برنامه درسی آموزش زبان انگلیسی |
$1· برگزاری کارگاه های آموزش زبان انگلیسی |
بخش 5– تبلیغات
تبلیغات، انتشارات و اطلاع رسانی: |
$1· در قوانین کانون تبلیغ ازطریق رادیو و تلویزیون و..... ممنوع می باشد. |
$1· تبلیغ فقط درون سازمانی و از طریق بروشور و اطلاعیه های درون سازمانی که روابط عمومی مجری تهیه آنهاست. |
امور فرهنگی و مذهبی
از آنجا كه فرهنگ سازماني و ارزشهاي مرتبط به آن در نظام اسلامي داراي وجه خاصي مي باشد اداره روابط عمومي در راستاي اجراي راهبردهاي نظام اسلامي همواره كوشا و سعي بر آن داشته تا بر طبق موازين اسلامي آن را پياده نمايد: |
$1 با توجه به نظارت روحانيت معزز و مستقر در کانون زبان جهت انجام بهينه و بهتر امور احكام و مسائل اعتقادي پرسنل موارد ذيل به طور مستمر در طول سال گذشته انجام شده است: |
$1 برگزاری نماز جماعت، بیان احکام و احادیث در نمازخانه ستادکانون زبان ایران $1 مسابقه حدیث در ماه مبارک رمضان برای کارکنان |
$1 توسعه فرهنگ قرآن ، قرآنوراهكارهايمبارزهبامفاسداخلاقيعواملبازدارندهازگناهوفساد، اشاعه فرهنگ نماز و احکام شرعی با هدف بالا بردن سطح معلومات قرآنی و تزکیه اخلاقی همکاران |
$1 طراحی بنر فرهنگی و نصب آن در نمازخانه |
$1 كيفيت بخشيدن سيستم صوتي در نمازخانه |
$1 برگزاري مراسم زيارت عاشورا ماهي يكبار و در ماه محترم و صفر هر هفته |
$1 برگزاری مسابقه در مراسم های ملی و مذهبی |
$1 مشاوره (قرانی)در روابط عمومی، حل مشکلات جانبی همکاران |
فعاليت هاي روابط عمومي كه توسط كارورز انجام شده
فعاليت هاي روابط عمومي در محل كارورزي كه توسط كارورز انجام شد بدين شرح مي باشد:
$1 چك كردن اتوماسيون اداری، چك كردن اتوماسيون شخصي
$1 چك كردن ايميل و ارجاع نامه ها به همكاران و پيگيري آنها هر روز
$1 ارسال اطلاعيه هاي مختلف از بخش ها و روابط عمومي هم به صورت اتوماسيون و هم به صورت درج در سايت و نصب بر روي بردها
$1 طراحي عكس هاي دانش آموزان ممتاز در برنامه فوتوشاب و درج در وب لاگ و برد مرکز
$1 تهیه اسامی زبان آموزان که موفقیتهای علمی، فرهنگی یا ورزشی در سطح منطقه یا کشوری داشتند برای تهیه مصاحبه و عکس از آنها و درج در خبرنامه کانون
$1 انجام كارهاي فرهنگي به مناسبت روز معلم، روز مادر و روز زن ، برگزاري مسابقه فرهنگي و دادن جوايز ، برگزاري جشن روز معلم
$1 تهيه كارت دعوت به جشن روز معلم و لوح تقدير از مقام والاي معلم و همچنين تهيه هداياي مربوطه
$1 برگزای مراسم فارغ التحصیلی ترم بهار مرکز فدک که برای این مراسم تهیه متون انگلیسی از ابتدا تا انتهای برنامه شامل آیاتی از کلام ا...مجید، دکلمه، دو سرود دسته جمعی، تئاتر انتخاب شده از داستانهای کلیکه و دمنه و .... ، کمک جهت تهیه لوازم صحنه و لباس تئاتر که همه طراحی و ساخته شد
$1 تدارك و تهيه مسابقات بهاري ازجمله مسابقه عكس از زيباترين هفت سين، و سوالات 13 قسمتي كه در تعطيلات نوروز هر روز در سايت منتشر و همان روز توسط همكاران، مدرسان و زبان آموزان كانون پاسخ داده ميشد.
نتيجه گيري
روابط عمومي عبارت از دانشي است كه توسط آن سازمانها آگاهانه مي كوشند به مسئوليت اجتماعي خويش عمل كنند تا بتوانند تفاهم و حمايت كساني را كه براي موسسه اهميت دارند، به دست آورند. لذا کانون زبان ايران در راستای اهداف اطلاع رسانی و امور ارتباطات داخلی و خارجی خود هماهنگ با دیگر مراکز علمی، تولیدی و آموزشی، ضمن ارائه خدمات در زمینه های همایشها، برگزاری نمایشگاه ها، بازدید ها و انجام امور مربوط به تشریفات، سفرهای خارجی، داخلی، ضیافتها، تبادل و انعکاس دستاوردهای پژوهشی ، همواره در راستای تحقق اهداف عالیه فوق پیشگام و پیشرو می باشد. از آنجا که روابط عمومی در هر سازمان آئینه تمام نمای دستاوردهای آن مجموعه می باشد، امید آن داریم که در انجام این مهم، کوشا و سعی وافر را مبذول نمائیم.
راهکارهای پیشنهادی
1- همکاری متقابل فی مابین روابط عمومی كانون با كانون پرورش فكري و ديگر نهادهاي فرهنگي بخصوص وزارت آموزش پرورش و سازمان صداو سيما
2- ارائه رهنمودهای اداری، اجرائی و پشتیبانی
3- همكاري متقابل بين بخشي و درون سازمانی
3- همكاري جهت بهبود و بروزرساني سايت به زبان فارسي، EN، FR
$11- مشارکت در امر سیاست های داخلی و خارجی سیستم
$12- تعامل گسترده با همکاران و مدرسان قدیمی و استفاده از نظرات و پیشنهادات آنها
عكسهايي از فعاليت روابط عمومي كانون زبان ايران
$1 مراسم فارغ التحصیلی زبان آموزان گروه نوجوانان مرکز فدک
$1 مراسم فارغ التحصیلی زبان آموزان گروه نوجوانان مرکز وصال
$1 عکسهای منتخب مسابقه عکاسی نگاه بهاره 1390 که بین کارکنان مراکز کشور برگزار گردید.
$1 عکسهای منتخب مسابقه عکاسی نگاه بهاره 1391 که بین کارکنان مراکز کشور برگزار گردید.
$1 اهدای جوایز دومین دوره مسابقات نشریه خوانی 1391
لری تصاویر
نظرات