مقدمه
تاریخچه بانک
بانکداری به شيوه نوين در ایران از اوایل سال 1300 هجری شمسی بدلیل ضرورتهای اقتصادی و سیاسی آغاز شد اما از آنجائیکه نخستین بانکهای ایراني تا حدودي با حمايت دولت و در راستای تحقق خواست و منافع حکومت شکل گرفته بودند کمتر به جلب رضایت آحاد مردم توجه داشتند از اینرو به غیر از عده قلیلی که دارای مکنت و سرمایه زیادی بودند، اکثریت مردم ترجیح میدادند بجای پسانداز وجوه مازاد خود در بانکها، به رغم وجود تمامی مخاطرات احتمالی پولهای نقد خویش را در خانه نگهدارند بطوریکه براساس آمار منتشره در سال 1330 (هجری شمسی)؛ «از کل اسکناس و مسکوکات منتشره ایران تنها حدود 11 درصد آن در اختیار بانکها و 89 درصد مابقی آن در پستوهای منازل و صندوقچههای شخصی مردم و بعبارتی بصورت راکد و خارج از چرخه مالی و اقتصادی کشور نگهداری میشده است.
بنیانگذاران بانک صادرات ایران با درک صحیح این موضوع بر آن شدند بمنظور جذب حداکثر نقدینگی کشور و شکوفایی اقتصادی، برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتریمداری تأسیس کنند که به این ترتیب بانک صادرات ایران بعنوان یک بانک خصوصی و بصورت سهامی عام در اواسط سال 1331 با سرمایه 20 میلیون ریال که 50 درصد آن نقداً پرداخت شده بود، تشکیل شد و در 22 آبان همان سال با سیزده نفر پرسنل شروع بکار کرد درحالیکه خوشبین ترین افراد نیز با وجود بانکهای قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیشبینی نمیکردند.
ارایه تسهیلات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایههای داخلی و پساندازهای هر چند کوچک، اعطای تسهیلات و سرمایهگذاری در کلیه فعالیتهای اقتصادی، اهداف اولیه بانک صادرات بودند.
بانک صادرات ایران از بدو تأسیس؛ نوآوری در ارایه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان و مراجعان را بعنوان اصلی لاینفک در وجهه همت خود گمارد و با جامه عمل پوشاندن به شعارهای انتخابی خود یعنی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» و «حق با مشتری است» (customer is the king) توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب و مهمتر از آن مردم را با نظام بانکی آشتی دهد.
اولین شعبه خارج از کشور بانک صادرات ایران در سال 1340 در هامبورگ آلمان تأسیس و به راه افتاد و پس از آن شعب خارجی این بانک یکی پس از دیگری به افتتاح رسیدند. هم اکنون بانک صادرات ایران مالکیت 4 بانک مستقل دایر در خارج از کشور (بانک صادرات تاشکند، لندن PLC، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان) را در اختیار دارد و علاوه بر این واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بالغ بر 22 واحد است.
بانک صادرات ایران در حال حاضر عنوان گستردهترین شبکه شعب بانکی ایران را با در اختیار داشتن 3300 شعبه فعال در اختیار دارد، سرمایه کنونی این بانک بالغ بر 20163 میلیارد ریال است و این بانک که از سال 1379 ارایه خدمات الکترونیکی (Online) را آغاز کرده، هم اکنون در زمینههای تعداد شعب آن لاین، تعداد دستگاههای ATM وpos و تعداد کارتهای صادره Debit پیشتاز و رکورددار نظام بانکی ایران است.
گفتنی است پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران بانک صادرات در هفتم خرداد ماه 1358 با تصویب لایحهای از سوی مجلس محترم شورای اسلامی، ملی شد و در زمره بانکهایتجاری دولتی کشورجایگرفت.
امروزه بانک معتبر و مردمی صادرات ایران با بهرهمندی از بیش از نیم قرن تجربه علاوه بر پایبندی کامل به اصول اولیه خود و اجرای دقیق بانکداری غیر ربوی اسلامی میکوشد ضمن همسویی با بانکداری بینالمللی از طریق رعایت اصول مشتری مداری و ارایه خدمات مطلوب و نوین بانکی سرآمدی خود را در بازار پر رقابت بانکی داخلی حفظ و ارتقاء بخشد و افزون بر این رضایتمندی مردم را جلب و همچنین آبادانی میهن اسلامی را رقم زند.
استقرار بانك در محدوده بازار تهران كه مركز معاملات و گردش پولي بيشتري بود در جلسهاي تصويب گرديد، اما اجاره محلي با موقعيتي مناسب در بازار، مستلزم پرداخت مبلغي كلان بابت هزينه سرقفلي بود كه در توان مالي بانك نبود بدين جهت موافقت شد براي شروع كار، يك ساختمان استيجاري به مساحت حدود 200 متر مربع، با چند اطاق در طبقه دوم سراي بنايي بازار تهران، واقع در كوچه تكيه دولت كوي مرغيها، با پرداخت هفتاد هزار ريال سرقفلي اجاره شود تا بعدها با توانايي و امكانات مالي بيشتر، محل مناسبتري براي شعبه بازار تهيه گردد كه در 22 آبان 1331 شعبه يك بازار افتتاح شد و در آبان 1337 مالكيت و انتقال آن به شعبه فعلي بازار عملي گرديد.
آرم اوليه بانك توسط مرحوم ادوارد ژوزف كه عضو هيات مديره و اولين مدير عامل بانك صادرات و معادن ايران بود پيشنهاد و تصويب گرديد و آن تصوير يك اسب بالدار در نگين انگشتري كهنهاش بود كه از يك مغازه عتيقه فروشي در خيابان ناصر خسروي تهران به مبلغ يك هزار ريال خريداري كرده بود و توجيه اين بود كه اسب سمبل سرعت و استقامت و نجابت است و بالهايش سمبل بلند پروازي و آغوش باز، ولي توجيه تاريخاش آنست كه اين آرم مشابه مهر نقشين انوشيروان ساساني پادشاه ايران باستان بود. اين آرم پس از پيروزي انقلاب اسلامي و استاني شدن بانك از سال 1358 تاكنون به دو نقش متفاوت تغيير نقش داده شد و آرم فعلي بانك كه دو دست سكهاي را در بر ميگيرد، آرم مشخص بانك گرديد.
ساختار سازمانی
روابط عمومي بانک در يک نگاه
در سال 1352 براي اولين بار در بانک واحدي تحت عنوان اداره کل آموزش و روابط عمومي ايجاد گرديد در آن زمان فعاليت اداره مذکور بيشتر در جهت آموزش و تعليم کارمندان و خبر رساني محدود گرديد و انجام کارهاي روابط عمومي به مفهوم علمي کمتر مورد توجه بود. اين اداره فعاليتهاي محدود خود را در همين چهارچوب تا شروع انقلاب اسلامي ادامه دارد تا در اواخر سال 56 اين اداره منحل گرديد.
در سال 1363 پس از توجه دولت جمهوري اسلامي ايران به نقيصهاي که در اکثر سازمانهاي دولتي به دليل عدم وجود واحدي به نام روابط عمومي احساس مي گرديد مجدداً اين اداره تحت عنوان اداره دبيرخانه و روابط عمومي فعاليتهاي خود را آغاز کرد و تا سال 1367 با انجام امور اداري مديريت عامل و اعضاي هيأت مديره و انجام فعاليتهاي محدود در زمينه انتشار و چاپ نشريه، پوستر و تراکت ادامه داد. اين فعاليتها توسط سه دايره دبيرخانه، روابط عمومي و پيگيري و آمار انجام مي گرفت.
در اين سال وظايف دبيرخانه اي هيأت مديره از اين اداره منفک و بر فعاليتهاي روابط عمومي آن تأکيد گرديد. با توجه به گسترش و توجه روزافزون به فعاليتهاي روابط عمومي در سال 1370 اداره روابط عمومي با گسترش فعاليتهاي خود به صورت يک اداره متمرکز و مستقل با چارت سازماني شامل يک رئيس، دو معاون و 8 دايره تخصصي به نامهاي، ارتباطات، تشريفات، بررسيهاي ارتباطي (سنجش افکار) ماهنامه، مرکز مدارک، تبليغات و نمايشگاهها، خدمات انتشارات، دفتر و گروه کارشناسان و با 63 پست سازماني در جهت دستيابي به اهداف سازماني بانک شکل گرفت.
در سال 1375 با توجه به ديدگاههاي مديريت بانک و تغيير نگرش به عملکرد امور روابط عمومي، سازمان اين اداره محدود گرديد و در قالب پنچ دايره، دفتر، ارتباطات و افکار سنجي، تشريفات و نمايشگاهها، تبليغات و بازاريابي و انتشارات و 30 پرسنل به فعاليتهاي خود ادامه داد.
در حال حاضر اين اداره 43 پرسنل، 6 دايره و گروه کارشناسان با توجه به محدوريتهاي سازمان پرسنلي و گسترش سريع و تخصصي وظايف روابط عمومي فعاليتهاي خود را دنبال مينمايد.
شرح وظایف و مسئولیت های کلی
شرح وظایف گروه کارشناسان
دایره دفتر و حسابداری
دایره ارتباطات و اطلاع رسانی
دایره تبلیغات و قرض الحسنه
دایره پیگیری استانها و مراسم
دایره نشریات و کتابخانه
انتقادات وارده بر روابط عمومی بانک:
پیشنهادات:
مقدمه
تاریخچه بانک
بانکداری به شيوه نوين در ایران از اوایل سال 1300 هجری شمسی بدلیل ضرورتهای اقتصادی و سیاسی آغاز شد اما از آنجائیکه نخستین بانکهای ایراني تا حدودي با حمايت دولت و در راستای تحقق خواست و منافع حکومت شکل گرفته بودند کمتر به جلب رضایت آحاد مردم توجه داشتند از اینرو به غیر از عده قلیلی که دارای مکنت و سرمایه زیادی بودند، اکثریت مردم ترجیح میدادند بجای پسانداز وجوه مازاد خود در بانکها، به رغم وجود تمامی مخاطرات احتمالی پولهای نقد خویش را در خانه نگهدارند بطوریکه براساس آمار منتشره در سال 1330 (هجری شمسی)؛ «از کل اسکناس و مسکوکات منتشره ایران تنها حدود 11 درصد آن در اختیار بانکها و 89 درصد مابقی آن در پستوهای منازل و صندوقچههای شخصی مردم و بعبارتی بصورت راکد و خارج از چرخه مالی و اقتصادی کشور نگهداری میشده است.
بنیانگذاران بانک صادرات ایران با درک صحیح این موضوع بر آن شدند بمنظور جذب حداکثر نقدینگی کشور و شکوفایی اقتصادی، برای اولین بار در کشور بانکی براساس اصول مشتریمداری تأسیس کنند که به این ترتیب بانک صادرات ایران بعنوان یک بانک خصوصی و بصورت سهامی عام در اواسط سال 1331 با سرمایه 20 میلیون ریال که 50 درصد آن نقداً پرداخت شده بود، تشکیل شد و در 22 آبان همان سال با سیزده نفر پرسنل شروع بکار کرد درحالیکه خوشبین ترین افراد نیز با وجود بانکهای قدرتمند دولتی پیشرفت و موفقیت آن را پیشبینی نمیکردند.
ارایه تسهیلات بانکی بهتر به مردم، ایجاد شبکه گسترده بانکی در سراسر کشور، جلب سرمایههای داخلی و پساندازهای هر چند کوچک، اعطای تسهیلات و سرمایهگذاری در کلیه فعالیتهای اقتصادی، اهداف اولیه بانک صادرات بودند.
بانک صادرات ایران از بدو تأسیس؛ نوآوری در ارایه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان و مراجعان را بعنوان اصلی لاینفک در وجهه همت خود گمارد و با جامه عمل پوشاندن به شعارهای انتخابی خود یعنی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» و «حق با مشتری است» (customer is the king) توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب و مهمتر از آن مردم را با نظام بانکی آشتی دهد.
اولین شعبه خارج از کشور بانک صادرات ایران در سال 1340 در هامبورگ آلمان تأسیس و به راه افتاد و پس از آن شعب خارجی این بانک یکی پس از دیگری به افتتاح رسیدند. هم اکنون بانک صادرات ایران مالکیت 4 بانک مستقل دایر در خارج از کشور (بانک صادرات تاشکند، لندن PLC، فیوچر بانک بحرین و آرین بانک افغانستان) را در اختیار دارد و علاوه بر این واحدهای بانکی متعلق به این بانک در اروپا و آسیا بالغ بر 22 واحد است.
بانک صادرات ایران در حال حاضر عنوان گستردهترین شبکه شعب بانکی ایران را با در اختیار داشتن 3300 شعبه فعال در اختیار دارد، سرمایه کنونی این بانک بالغ بر 20163 میلیارد ریال است و این بانک که از سال 1379 ارایه خدمات الکترونیکی (Online) را آغاز کرده، هم اکنون در زمینههای تعداد شعب آن لاین، تعداد دستگاههای ATM وpos و تعداد کارتهای صادره Debit پیشتاز و رکورددار نظام بانکی ایران است.
گفتنی است پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ایران بانک صادرات در هفتم خرداد ماه 1358 با تصویب لایحهای از سوی مجلس محترم شورای اسلامی، ملی شد و در زمره بانکهایتجاری دولتی کشورجایگرفت.
امروزه بانک معتبر و مردمی صادرات ایران با بهرهمندی از بیش از نیم قرن تجربه علاوه بر پایبندی کامل به اصول اولیه خود و اجرای دقیق بانکداری غیر ربوی اسلامی میکوشد ضمن همسویی با بانکداری بینالمللی از طریق رعایت اصول مشتری مداری و ارایه خدمات مطلوب و نوین بانکی سرآمدی خود را در بازار پر رقابت بانکی داخلی حفظ و ارتقاء بخشد و افزون بر این رضایتمندی مردم را جلب و همچنین آبادانی میهن اسلامی را رقم زند.
استقرار بانك در محدوده بازار تهران كه مركز معاملات و گردش پولي بيشتري بود در جلسهاي تصويب گرديد، اما اجاره محلي با موقعيتي مناسب در بازار، مستلزم پرداخت مبلغي كلان بابت هزينه سرقفلي بود كه در توان مالي بانك نبود بدين جهت موافقت شد براي شروع كار، يك ساختمان استيجاري به مساحت حدود 200 متر مربع، با چند اطاق در طبقه دوم سراي بنايي بازار تهران، واقع در كوچه تكيه دولت كوي مرغيها، با پرداخت هفتاد هزار ريال سرقفلي اجاره شود تا بعدها با توانايي و امكانات مالي بيشتر، محل مناسبتري براي شعبه بازار تهيه گردد كه در 22 آبان 1331 شعبه يك بازار افتتاح شد و در آبان 1337 مالكيت و انتقال آن به شعبه فعلي بازار عملي گرديد.
آرم اوليه بانك توسط مرحوم ادوارد ژوزف كه عضو هيات مديره و اولين مدير عامل بانك صادرات و معادن ايران بود پيشنهاد و تصويب گرديد و آن تصوير يك اسب بالدار در نگين انگشتري كهنهاش بود كه از يك مغازه عتيقه فروشي در خيابان ناصر خسروي تهران به مبلغ يك هزار ريال خريداري كرده بود و توجيه اين بود كه اسب سمبل سرعت و استقامت و نجابت است و بالهايش سمبل بلند پروازي و آغوش باز، ولي توجيه تاريخاش آنست كه اين آرم مشابه مهر نقشين انوشيروان ساساني پادشاه ايران باستان بود. اين آرم پس از پيروزي انقلاب اسلامي و استاني شدن بانك از سال 1358 تاكنون به دو نقش متفاوت تغيير نقش داده شد و آرم فعلي بانك كه دو دست سكهاي را در بر ميگيرد، آرم مشخص بانك گرديد.
ساختار سازمانی
روابط عمومي بانک در يک نگاه
در سال 1352 براي اولين بار در بانک واحدي تحت عنوان اداره کل آموزش و روابط عمومي ايجاد گرديد در آن زمان فعاليت اداره مذکور بيشتر در جهت آموزش و تعليم کارمندان و خبر رساني محدود گرديد و انجام کارهاي روابط عمومي به مفهوم علمي کمتر مورد توجه بود. اين اداره فعاليتهاي محدود خود را در همين چهارچوب تا شروع انقلاب اسلامي ادامه دارد تا در اواخر سال 56 اين اداره منحل گرديد.
در سال 1363 پس از توجه دولت جمهوري اسلامي ايران به نقيصهاي که در اکثر سازمانهاي دولتي به دليل عدم وجود واحدي به نام روابط عمومي احساس مي گرديد مجدداً اين اداره تحت عنوان اداره دبيرخانه و روابط عمومي فعاليتهاي خود را آغاز کرد و تا سال 1367 با انجام امور اداري مديريت عامل و اعضاي هيأت مديره و انجام فعاليتهاي محدود در زمينه انتشار و چاپ نشريه، پوستر و تراکت ادامه داد. اين فعاليتها توسط سه دايره دبيرخانه، روابط عمومي و پيگيري و آمار انجام مي گرفت.
در اين سال وظايف دبيرخانه اي هيأت مديره از اين اداره منفک و بر فعاليتهاي روابط عمومي آن تأکيد گرديد. با توجه به گسترش و توجه روزافزون به فعاليتهاي روابط عمومي در سال 1370 اداره روابط عمومي با گسترش فعاليتهاي خود به صورت يک اداره متمرکز و مستقل با چارت سازماني شامل يک رئيس، دو معاون و 8 دايره تخصصي به نامهاي، ارتباطات، تشريفات، بررسيهاي ارتباطي (سنجش افکار) ماهنامه، مرکز مدارک، تبليغات و نمايشگاهها، خدمات انتشارات، دفتر و گروه کارشناسان و با 63 پست سازماني در جهت دستيابي به اهداف سازماني بانک شکل گرفت.
در سال 1375 با توجه به ديدگاههاي مديريت بانک و تغيير نگرش به عملکرد امور روابط عمومي، سازمان اين اداره محدود گرديد و در قالب پنچ دايره، دفتر، ارتباطات و افکار سنجي، تشريفات و نمايشگاهها، تبليغات و بازاريابي و انتشارات و 30 پرسنل به فعاليتهاي خود ادامه داد.
در حال حاضر اين اداره 43 پرسنل، 6 دايره و گروه کارشناسان با توجه به محدوريتهاي سازمان پرسنلي و گسترش سريع و تخصصي وظايف روابط عمومي فعاليتهاي خود را دنبال مينمايد.
شرح وظایف و مسئولیت های کلی
شرح وظایف گروه کارشناسان
دایره دفتر و حسابداری
دایره ارتباطات و اطلاع رسانی
دایره تبلیغات و قرض الحسنه
دایره پیگیری استانها و مراسم
دایره نشریات و کتابخانه
انتقادات وارده بر روابط عمومی بانک:
پیشنهادات:
نظرات