يكي از عواملي كه در سرنوشت هر مؤسسه، گروه و فرد اهميت و ارزش اساسي دارد و آنها را در نيلبه هدفها ياري ميدهد; كيفيت رابطه آنها با افراد و مؤسساتي است كه با آنها سروكار دارند و همچنينبا افكار عمومي جامعهاي است كه در آن به فعاليت مشغولند. هر اندازه اين ارتباط بطور مفيدي مستقر وبه شكل مؤثري گسترش يافته باشد، به همان اندازه آن فرد، گروه و مؤسسه در دستيابي به اهداف خودموفقتر ميباشد. اكنون به عنوان يك اصل اساسي در مديريت پذيرفته شده كه افراد و مؤسسات برايرسيدن هرچه بهتر و راحتتر به مقاصد خود نيازمند به حسن رابطه و درك متقابل و توسعه تفاهم بايكديگر و عموم مردم ميباشند.
مديران مؤسسات به دلايل فوق، در تشكيلات خود اقدام به تأسيس دفتر، واحد يا بخشي تحتعنوان روابط عمومي نمودهاند تا از طريق آن ارتباط مفيد و مؤثر را با افراد داخل و خارج سازمان برقرارنمايند و با آگاه كردن، تشويق و ترغيب آنان، به اهداف مديران، سريعتر، راحتتر و با هزينه كمتر جامه عمل بپوشانند. دست اندركاران چنين دفاتري همه روزه در تلاشند تا با استفاده از تكنيكها وتخصصهاي حرفه روابط عمومي، به گسترش تفاهم و ارتباط مؤثر بپردازند.
از این رو در این گزارش بنده به عنوان مدیر روابط عمومی این مؤسسه گزارشی از فعالیتهای انجام شده ی خود را در طول این دوره به به حضورتان اعلام می دارم.
1. برگزاری مراسم رونمایی از 4 کتاب مرتبط با موضوع فتنه 88 در دهه بصیرت در تاریخ 1390/10/19
اهم فعالیتهای روابط عمومی در این مراسم:
الف)ارسال دعوتنامه به شخصیتهای لشگری و کشوری(150 نفر از شخصیتهای لشگری و کشوری حضور داشتند)
ب)پیگیری دعوتنامه ها جهت آفیش کردن
ج)ارسال دعوتنامه برای خبرنکاران خبرگزاری ها و روزنامه ها جهت حضور و پوشش خبری اخبار مراسم(50 نفر از خبرگزاریها و روزنامه حضور داشتند)
د)ارسال دعوتنامه برای صدا و سیما جهت حضور و پوشش خبری اخبار مراسم(4 شبکه حضور داشتند.شبکه4،3،خبر و واحد مرکزی خبر)
لازم به ذکر است در این مراسم سخنرانان مراسم جناب آقای محسنی اژه ای و روح الله حسینیان بودند که در فرهنگسرای رسانه برگزار شد که در زیر شرح تصویری این مراسم آمده است:
2. برگزاری مراسم رونمایی از مستند تصویری سرزمین من در تاریخ 1390/11/15
اهم فعالیتهای روابط عمومی در این مراسم:
الف)ارسال دعوتنامه به شخصیتهای لشگری و کشوری(50 نفر از شخصیتهای لشگری و کشوری حضور داشتند)
ب)پیگیری دعوتنامه ها جهت آفیش کردن
ج)ارسال دعوتنامه برای خبرنکاران خبرگزاری ها و روزنامه ها جهت حضور و پوشش خبری اخبار مراسم(25 نفر از خبرگزاریها و روزنامه حضور داشتند)
د)ارسال دعوتنامه برای صدا و سیما جهت حضور و پوشش خبری اخبار مراسم(2 شبکه حضور داشتند-شبکه4و3)
لازم به ذکر است در این مراسم سخنران مراسم جناب آقای ابوالقاسم طالبی کارگردان سینما بودند که در فرهنگسرای انقلاب برگزار شد که به علت محدودیت مکانی تعداد شرکت کنندگان و دعوت شده گان محدود بود.
3. برگزاری همایش بین المللی سرداران شهید جهان اسلام1390/12/4
اهم فعالیتهای روابط عمومی در این همایش:
الف)ارسال دعوتنامه به شخصیتهای لشگری و کشوری(300 نفر از شخصیتهای لشگری و کشوری حضور داشتند)
ب)پیگیری دعوتنامه ها جهت آفیش کردن به لحاظ مسائل امنیتی و حفاظتی
ج)ارسال دعوتنامه برای خبرنگاران خبرگزاری ها و روزنامه ها جهت حضور و پوشش خبری اخبار مراسم(110نفر از خبرگزاریها و روزنامه حضور داشتند)
د)ارسال دعوتنامه برای صدا و سیما جهت حضور و پوشش خبری اخبار مراسم(6 شبکه داخلی حضور داشتند و همچنین 12 شبکه خارجی در این مراسم جهت پوشش رسانه ای حضور مستقیم داشتند)
لازم به ذکر است در این مراسم دختر شهید عماد مغنیه و نماینده حزب الله لبنان و حماس و وزیر دفاع کشور سخنرانی کردند،مراسم در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد و حدودا جمعیتی بالغ بر 3000نفر در این همایش حضور داشتند.
4. برگزاری مراسم رونمایی از کتاب انتفاضه شعبانیه در تاریخ3/4/1391
اهم فعالیتهای روابط عمومی در این مراسم:
الف)ارسال دعوتنامه به شخصیتهای لشگری و کشوری(60 نفر از شخصیتهای لشگری و کشوری حضور داشتند)
ب)پیگیری دعوتنامه ها جهت آفیش کردن
ج)ارسال دعوتنامه برای خبرنگاران خبرگزاری ها و روزنامه ها جهت حضور و پوشش خبری اخبار مراسم(35نفر از خبرگزاریها و روزنامه حضور داشتند)
د)ارسال دعوتنامه برای صدا و سیما جهت حضور و پوشش خبری اخبار مراسم(3 شبکه داخلی حضور داشتند و همچنین 4شبکه خارجی در این مراسم جهت پوشش رسانه ای حضور مستقیم داشتند)
لازم به ذکر است در این مراسم سخنرانان مراسم جناب آقای تسخیری(دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب) و روح الله حسینیان بودند که در سالن خواجه نصیر برگزار شد.
5. شرکت در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از تاریخ1392/2/11
اهم فعالیتهای روابط عمومی :
الف)ارتباط گیری با روابط عمومی ناشران برتر کشور و اطلاع از نحوه فعالیتهای ایشان
ب)عضو گیری و ارائه فرم نظرسنجی به بازدیدکنندگان از غرفه این مرکز
ج)برگزاری 4مراسم رونمایی از کتب جدید که به ایام نمایشگاه رسیدند توسط روابط عمومی
د)برگزاری نشستهای خبری با خبرنگاران روزنامه و خبرگزاری ها
ه)برگزاری گفتگوهای خبری با شبکه های صدا و سیما
لازم به ذکر است نمایشگاه بین المللی کتاب در مصلی تهران برگزار می شود و تعداد بازدیدکنندگان از غرفه این مرکز در ایام برپایی 4000 نفر بوده است و تعداد اعضای جذب شده توسط روابط عمومی 785 نفر بوده است.
لازم به ذکر است کلیه مراسم ها،همایشهایی که توسط روابط عمومی برگزار شده است دارای سه بخش می باشد که به علت کلیت در همه مراسمات در زیر ذکر می شود.
*ارسال اخبار و ایجاد جو خبری قبل از برگزاری مراسمات
*آفیش کردن شخصیتهای حاضر و خبرنگاران و راهنمایی کردن ایشان به محلهایی که برایشان آماده شده است در حین برگزاری مراسم.
*ارسال اخبار برگزاری مراسمات بعد از اتمام مراسم و همچنین پیگیری بازتاب خبری از کلیه رسانه ها
در پایان به شرح قسمتی از وظایف روابط عمومی این مرکز پرداخته و این گزارش را به پایان می رسانم.
مهمترين وظيفه روابط عمومي، شناخت افكار عمومي و نفوذ در آن براي جلب رضايت افكارعمومي نسبت به سازمان است كه هم در درون سازمان و هم در بيرون از سازمان دنبال ميشود.بيترديد، اين وظيفه در قالب مجموعهاي از فعاليتهاي ارتباطي صورت ميگيرد كه در زير به تشريح اين وظايف ميپردازيم.
- سياستگذاري، برنامهريزي و كاربرد شيوهها و برنامههاي مناسب براي انعكاس اهداف، سياستها،فعاليتها، برنامهها و مواضع سازمان به مخاطبان، رسانهها و جامعه.
- گردآوري، جمعبندي و تحليل نظرها و ديدگاههاي مردم، نخبگان و رسانهها در زمينه فعاليتهايسازمان و ارائه آن به مديريت.
- تلاش براي تقويت هرچه بيشتر روحيه تفاهم بين كاركنان و مديران و هميت سازماني و زمينهسازي براي برقراري ارتباطات بين آنان.
- اعلان مواضع سازمان.
- عضويت و شركت در جلسههاي مهم سازمان به منظور آگاهي از سياستها، خط مشيها، برنامهها وروند فعاليتها و نيز آگاهي از نتايج ساير نشستها و گردهماييها و جلسهها.
- تدوين "تقويم جامع ارتباطات سازماني" در قالب ملاقاتها و بازديدهاي مسئولان سازمان باشخصيتهاي حقيقي و حقوقي، كاركنان و اقشار مختلف مردم با هدف تداوم و گسترش اصولي وتلطيف روابط و تنظيم افكار عمومي.
- تدارك تمهيدات و اقدامات لازم براي راهنمايي ارباب رجوع و تسهيل دسترسي به مراكز و مسئولانسازمان.
- برنامهريزي و اطلاعرساني به مردم درباره عملكرد سازمان به انگيزه تنوير افكار عمومي.
- تدوين برنامه سالانه مصاحبههاي مسئولان سازمان با مطبوعات، متناسب با اولويتهاي سازماني ونيازهاي افكار عمومي.
- تهيه و تنظيم اطلاعات پايهاي از سازمان براي ارائه به مراجعان و ميهمانان سازمان به زبانهاي مختلف.
- ايجاد ارتباط احسن با مطبوعات، راديو، تلويزيون و خبرگزاريها و بهرهبرداري بهينه از آنها براياطلاعرساني به مردم.
- مشاركت در برگزاري سمينارها و گردهمايي تخصصي و عمومي سازمان.
- پوشش تبليغي ساختمانها و فضاهاي عمومي سازمان در گراميداشت ايام و مناسبتهاي ويژه.
- تدوين و اجراي طرح جامع تبليغات براي فضاسازي فرهنگي - تبليغي در ساختمانها و محوطهها.
- مديريت نمايشگاهها (سالانه، دايمي و ...) در خارج و داخل سازمان.
- طراحي و توليد هداياي تبليغاتي براي اهدا به مخاطبان (متناسب با سلايق و علايق قشرها).
- تهيه، تدوين و اجراي تقويم مراسم داخل سازمان.
- راهاندازي اتاق انتظارات سازمان.
- توليد و سفارش ساخت آگهيهاي تلويزيوني و فيلمهاي مورد نياز براي تبليغ عملكرد و مستندسازيسازمان.
- تدوين كتب، جزوهها و تهيه مواد انتشاراتي به منظور معرفي سازمان.
- گردآوري و نشر اطلاعات و اخبار و گزارشهاي مربوط به سياستها، فعاليتها، طرحها و برنامهها; باشيوهها و قالبهاي مؤثر و مناسب.
- تدوين و انتشار خلاصه عملكرد سالانه سازمان براي ارائه به افكار عمومي.
- انتشار نشريه داخلي و برون سازماني سازمان.
- تهيه گزارشهاي تحليلي ادواري (ماهانه/فصلي/سالانه) از افكار عمومي داخل و خارج از سازمان برايارائه به مديريت.
- نقد و بررسي بازتاب فعاليتهاي سازمان در نظر اقشار مردم بويژه نخبگان، رسانهها و دستگاهها از يكسو و مديران و كاركنان از سوي ديگر و ارائه گزارش آن به مديريت.
- سنجش افكار عمومي درون سازماني به منظور بازيابي مسائل و ارائه راهكارهاي مناسب به مديريت.
- طراحي و اجراي نظام گردآوري پيشنهادهاي كاركنان به منظور ترغيب كاركنان به مشاركت هرچهمؤثرتر در بهبود جريان امور سازمان.
- پژوهش و برنامهريزي
- تهيه گزارشهاي عملكرد دورهاي از فعاليتهاي روابط عمومي.
- نوآوري، خلاقيت و طراحي فعاليتهاي جديد در قلمرو وظايف روابط عمومي.
- نظارت و ارزيابي فعاليتها و اعمال نتايج حاصل در برنامهها و فعاليتهاي آتي.
- طراحي و برنامهريزي براي ارتقاء كليه اموري كه به رشد كمي و كيفي ارتباط و همدلي بين سازمان ومردم و دستگاهها و مديران و كاركنان با يكديگر بيانجامد.
نظرات