جمعي از كارشناسان علوم ارتباطات مي گويند: مساله روابط عمومي در ايران و در برخي از كشورهاي جهان سوم معضلي است كه هنوز كار جدي بر روي آن انجام نشده است.
کاربینی
مجلس شورای اسلامی
روابط عمومی واحد نمایشگاه
زمستان 91
مهناز آشوری
فهرست مطالب
فصل اول :
جایگاه روابط عمومی در ایران و نظریه کارشناسان در رابطه با روابط عمومی ...............4
تاریخچه روابط عمومی در مجلس شورای اسلامی .........................................................8
چارت سازمانی ..................................................................................................................13
اهداف روابط عمومی مجلس ...........................................................................................14
گزارش کارورزی 1 ..........................................................................................................15
یک روز کاری مسئول روابط عمومی ..........................................................................15
اقدامات روابط عمومی ...............................................................................................15
گزارش برگزاری نمایشگاه .......................................................................................16
نمای از نمایشگاه مجلس .......................................................................................18
بازتاب نمایشگاه در جراید...........................................................................................20
جایگاه روابط عمومی در ایران و نظریه کارشناسان در رابطه با روابط عمومی
جمعي از كارشناسان علوم ارتباطات مي گويند: مساله روابط عمومي در ايران و در برخي از كشورهاي جهان سوم معضلي است كه هنوز كار جدي بر روي آن انجام نشده است .آنان معتقدند: روابط عمومي پديد هاي است كه هنوز جايگاه و تاثير آن در جهان، تحولات جامعه چه به صورت مثبت و چه منفي مشخص نشده است اما مسلم است كه اين پديده به صورت يك نفوذ فرهنگي وارد اين جوامع شده ، شكل گرفته و رشد كرده است بي آنكه كارآيي آن دقيقا مشخص شده باشد.يكي از آنان گفت : تاريخچه روابط عمومي به حدود يك قرن پيش در جامعه سرمايه داري آمريكا برمي گردد و ردپاي آن در ايران را مي توان از دهه ۱۳۰ يافت. مهدي فتاحي گفت: بررسي ها نشان مي دهد كه پس از گذشت چند دهه، هنوز روابط عمومي و فعاليت هاي آن با خصايص جوامع جهان سوم منطبق نشده است.معصومه اميدي يك كارشناس ديگر ارتباطات اظهارداشت: شايد بتوان گفت كه شيوه عمل روابط عمومي در ايران ريشه در نسخه اي آمريكايي دارد كه مناسب بيمار يهاي يك جامعه مبتني بر رقابت هاي آزاد سرمايه داري است اما پيچيدن اين نسخه براي يك كشور جهان سومي با مشكلات بسياري مواجه است.وي ادامه داد: متون درسي دانشگاهي در اين رشته ، كپي برداري و ترجمه متون كشورهاي سرمايه دار است و هيچ قدمي براي تدوين متون درسي روابط عمومي ، خاص جهان سوم يا خاص ايران برداشته نشده است.وي اظهارداشت: حال وقتي يك مدير روابط عمومي در عمل با چنين شرايطي مواجه نشود اما در يك سازمان ايراني با تمام ويژگي هاي آن مشغول كار روابط عمومي
باشد ، ناچار يا بايد خود كارهاي روزانه خلق كند و يا كارهايي را بپذيرد و از الگوهاي قبلي پيروي كند.وي تصريح كرد: بررسي هايي كه در دهه گذشته درباره عملكرد روابط عمومي در ايران از سوي برخي از دانش آموختگان دانشگاهي در اين رشته به عنوان رساله تحصيلي انجام شده حاوي شواهدي از اين بي برنامگي در روابط عمومي ها است.اميدي گفت: در يكي از اين پايان نامه ها آمده است روابط عمومي سر سفره هنر مي نشيندو زير سايه جشن هنر گذر از ديگر عموم كاري ندارد جزء تعیين وقت برنامه ها .وي افزود: اگر چه روابط عمومي ها هميشه يك طومار چند رديفي در مورد وظايف و خدمات حياتي كه انجام مي دهند ارايه مي كنند ولي مهم ترين كار روابط عمومي ، بريدن دوره جرايدي است كه خبر يا مصاحبه ر ييس دستگاه آنها در آن منتشر شده است.يكي ديگر از كارشناسان اجتماعي استان ايلام در اين زمينه گفت: متاسفانه در برخي ادارات كار مصاحبه
و انجام گزارش بدون الگويي منسجم انجام مي شود و نقش روابط عمومي در اين بخش به صفر تنزل پيدا مي كند.ميلاد رضا پسند افزود: روابط عمومي در برخي از دستگا ه ها جايگاه واقعي خود را از دست داده كه به دليل بي اعتمادي بالاترين مقام سازمان ، كارآيي روابط عمومي در انجام وظايف خطير خود و كار ارتباط به رسانه هاي جمعي بدون اطلاع وي انجام مي شود و مسئول روابط عمومي مجبور است كه صرفا به بريده جرايد مربوط به آن مصاحبه دست يافته و آن را بايگاني كند.وي اظهار داشت: گاهي نقش روابط عمومي به دليل اعتماد ر ييس دستگاه به بالاترين حد ممكن مي رسد و در اين صورت با حمايت مسئول دستگاه توانايي و كارآيي آن به دليل ارتباط مستقيم و حفظ روحيه محافظه كارانه به عنوان يك تبليغات سبك و يا سپر بلا در برابر وسايل ارتباط جمعي مبدل مي شود.
وي ادامه داد: در چنين شرايطي روابط عمومي تبديل به يك كارگردان تمام عيار يك مصاحبه خبري مي شود و در بسياري از موارد آنچه هدف نهايي روابط عمومي است جلب رضايت كارفرماست كه در بسياري از اين موارد اين رضايت وقتي حاصل مي شود كه مصاحبه داراي بار تبليغاتي و حاكي از ارايه عملكرد مثبت دستگاه باشد.وي گفت: به ندرت روابط عمومي پيدا مي شود كه تحت تاثير عوامل گوناگون شخصيتي ، درون سازماني و برون سازماني نه آن سپر بلا باشد و نه آن بايگان بريده جرايد بلكه عصايي مي شود در دست ر ييس سازمان تا بتواند با مردم به درستي ارتباط برقرار كند و نيز پلي مي شود براي وسايل ارتباط جمعي تابتوانند رسالت خود را در آگاهي مردم ايفا كنند كه اين امر نيازمند داشتن يك بانك اطلاعاتي مناسب از وضعيت موجود مرتبط با درون سازمان و برون سازمان مي شود.يك كارشناس علوم سياسي نيز در اين خصوص گفت:روابط عمومي به جاي مبدل شدن به پايگاه امين اطلاعاتي سازمان از جنبه هاي مختلف و بكارگيري افراد توانمند، خوش فكر و خلاق عموما به بايگاني افراد ناكارآمد و ناآگاه از وظايف و بعضا براي رهايي مدير از دست برخي افراد نورچشمي و سفارش شده مبدل شده است.احسان عباسي افزود: در مواردي با اين احساس كه برخي روابط عمومي ها پرت تر از آن هستند كه اساسا نقش و وظيفه خود را در قبال دستگاه متبوع خود و نيز مطبوعات بدانند ، براي انجام يك مصاحبه به جاي تماس با روابط عمومي ، خبرنگاران با منشي يا ر ييس دفتر مسئول اداره تماس مي گيرند در حالي كه مي توان با بهره برداري از وجود رابطي به نام روابط عمومي يك مصاحبه قوي و مناسب را ترتيب داد.وي ادامه داد: اينچنين نگرشي از سوي خبرنگاران نيز به هيچ وجه صحيح نيست زيرا روابط عمومي بايد به عنوان تكيه گاه براي خبرنگار به شمار رود ، تكيه گاهي كه به موقع مي تواند مشكلات كار خبري را برطرف سازد و جلوي اشتباه ناشي از بي اطلاعي يا كم اطلاعي خبرنگار در دستيابي به واقعيت را بگيرد.وي اظهار داشت: جوهر كار روابط عمومي ها كه ايجاد ارتباط ميان بخشهاي مختلف يك سازمان از يك سو و ايجاد رابطه توام با شناخت افكار عمومي درباره آن سازمان از سوي ديگر است ، فراموش شده است.عباسي افزود: حال براي رفع اين معضل بايد جايگاه روابط عمومي در ادارات و سازما ن هاي كشور تبيين شود و نقش روابط عمومي براي افراد درون سازمان از بالاترين مقام گرفته يا پا يين ترين آنها مشخص شود زيرا يك روابط عمومي قوي به واسطه داشتن آگاهي از درون ساختارهاي سازمان و پيامدهاي مربوط به آن و ديدگا ه هاي برون سازماني مي تواند در حكم يك مشاور امين و شايسته براي ر ييس سازمان ايفاي نقش كند و اين مستلزم بازنگري در تعريف نقش ها و جايگا ه هاي روابط عمومي است.
تاریخچه روابط عمومی مجلس شورای اسلامی
- اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه مورخ 24/12/1358 برگزار گردید.
اولین انتصاب مجلس بعد از انتخاب نمایندگان حکم مسئول روابط عمومی بود که در تاریخ 17/2/1359 به محمد مهدی مودب واگذار شد .
- مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست و سوم تیرماه سال 1372 با تصویب ماده واحده ای روز دهم آذر ماه سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نام گذاری کرد.
روابط عمومی مجلس اهمیت ویژه و والایی برخوردار بوده و محور بسیاری از تصمیم گیری ها، قانونگذاری ها، برنامه ریزی ها است و چراغ هدایت دولتمردان را به دست داردروابط عمومی مجلس پایگاه اساسی نظام و مردم و مایه حضور و مشارکت واقعی مردم در تصمیم گیری ها و مظهر اراده ملی است.
با توجه به نقش مؤثر و مهم روابط عمومی مجلس در نظام کشور، وظایف عمده روابط عمومی در دو بخش خلاصه می گردد:
الف- کمک به دولت مردان در امر قانونگذاری
ب – نظارت بر امور مرتبط با نهاد های درون و برون سازمانی
حال جهت اطلاع و آگاهی از جایگاه روابط عمومی مجلس شورای اسلامی در قانون اساسی و همچنین نحوه اداره واحد روابط عمومی مجلس بر اساس آیین نامه داخلی و آشنایی با بخش های مختلف مجلس شورای اسلامی که مسئولیت ارتباط با مردم را به اشکال مختلف به عهده دارند به طور خلاصه اطلاعاتی ارایه می گردد. بدیهی است محققین و صاحب نظران می توانند با مراجعه به قانون اساسی – آیین نامه داخلی مجلس – مشروح مذاکرات مجلس و همچنین انتشارات مجلس شورای اسلامی اطلاعات کاملتری را نسبت به مجلس شورای اسلامی و کار روابط عمومی کسب نمایند.
- مجلس شورای اسلامی از نمایندگان ملت که به طور مستقیم و با رای مخفی انتخاب می شوند تشکیل می گردد و هماهنگی بین تبادل اطلاعات بین نمایندگان به عهده روابط عمومی می باشد (اصل 62 قانون اساسی)
- دوره نمایندگی مجلس چهار سال است. در این چهار سال روابط عمومی کلیه آموزش های لازم اعم از فن بیان ، فن سخنوری ، و ........ را به نمایندگان آموزش می دهد (اصل 63 قانون اساسی)
- عده نمایندگان مجلس شورای اسلامی دویست و هفتادنفر است . (اصل 64 قانون اساسی )
- زرتشتیان و کلیمیان هر کدام یک نماینده و مسیحیان آشوری و کلدانی مجموعا یک نماینده و مسیحیان ارمنی جنوب و شمال هر کدام یک نماینده انتخاب می کنند. هماهنگی و ایجاد تفاهم بین نمایندگان از کارهای روابط عمومی می باشد ( قسمتی از اصل 64 قانون اساسی)
- مذاکرات مجلس شورای اسلامی باید علنی باشد و گزارش کامل آن باید از رادیو و روزنامه رسمی برای اطلاع عموم منتشر شود. مهمترین بخش روابط عمومی رسیدگی به اخبار مذاکرات علنی مجلس می باشد (قسمتی از اصل 69 قانون اساسی)
- مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند. روابط عمومی باید کلیه قوانین را ثبت و با قانون اساسی مطابقت دهد .
- خبرنگاران جراید و صدا و سیما با داشتن کارت مخصوص می توانند محل مخصوص حضور یافته و ناظر مذاکرات جلسه علنی باشند.هماهنگی بین خبر نگاران و روزنامه نگاران به عهده روابط عمومی مجلس می باشد .
گروه های علاقمند به شرکت در جلسات علنی مجلس می توانند درخواست های کتبی خود را با ذکر آدرس و شماره تلفن به روابط عمومی مجلس ارسال کرده و یا جهت هماهنگی با شماره تلفن 6135387 و 6135487 تماس حاصل نمایند.(قسمتی از ماده 177 آیین نامه داخلی)
نمایندگان مجلس شورای اسلامی علاوه بر حضور در حوزه های انتخابیه در ایام تعطیلی ، در دفاتر استانی ملاقات مردم با نمایندگان نیز در ساعت های مشخصی که توسط روابط عمومی از رسانه های گروهی اعلام می شود با موکلین بدون تشریفات خاصی ملاقات می نمایند.
علاقمندان می توانند با توجه به ساعت های اعلام شده به آدرس: تهران – خیابان ولیعصر – تقاطع خیابان امام خمینی (ره) – دفتر تماس مردم با نمایندگان مراجعه نمایند و یا جهت کسب اطلاع از چگونگی برنامه ها با شماره تلفن های 6469881 و 6469882 دفتر تماس مردمی روابط عمومی تماس حاصل نمایند.
- ضمن این که کلیه مکاتبات مردم با نمایندگان توسط دبیرخانه مستقیما در اختیار نمایندگان قرار می گیرد کلیه نامه هایی که حاوی پیشنهاد و طرح و انتقاد در رابطه با مسایل مطروحه در مجلس می باشد از طریق روابط عمومی در اختیار کمیسون ها، نمایندگان و مسئولین ذی ربط قرار می گیرد.
- دایره ارتباطات مردمی روابط عمومی مجلس با اختصاص شماره تلفن های 6466576 و 6466577 برای تماس مردم جهت ارایه پیشنهادات و انتقادات با جمع آوری نظرات بولتنی را به صورت منظم در اختیار نمایندگان و مسئولین ذی صلاح قرار می دهد.
همچنین شماره تلفن های فوق سؤالات قانونی و مصوبات مجلس را نیز پاسخگو می باشد.
- مجلس شورای اسلامی دارای دو کتابخانه است که از کتابخانه های معتبر کشور می باشند و کتب نفیس و اسناد تاریخی منحصر به فردی درآنها نگهداری می شود.
دانشجویان، محققین و علاقمندان جهت استفاده از کتابخانه های مجلس می توانند به آدرس:
کتابخانه شماره 1: میدان بهارستان ، جنب مدرسه عالی شهید مطهری
کتابخانه شماره 2 : خیابان امام خمینی (ره) ضلع شرقی مجلس شورای اسلامی مراجعه و یا جهت آگاهی از ضوابط عضویت با شماره تلفن های 3121609 و 3124257 تماس حاصل نمایند.
- مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی، همچنین کلیه قوانین مصوب توسط روزنامه رسمی کشور منتشر و در اختیار عموم قرار می گیرد.
نشانی : تهران – پارک شهر – خیابان بهشت – ساختمان شماره 2 دادگستری – روزنامه رسمی کشور.
- اولین دوره مجلس شورای اسلامی در هفتم خرداد ماه سال 1359 با پیام رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی رحمه الله علیه افتتاح شد.
- اولین انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز جمعه مورخ 24/12/1358 برگزار گردید.
- مجلس شورای اسلامی در تاریخ بیست و سوم تیرماه سال 1372 با تصویب ماده واحده ای روز دهم آذر ماه سالروز شهادت مجتهد مجاهد و سیاستمدار متعهد آیت الله سید حسن مدرس را به عنوان روز مجلس نام گذاری کرد.
اهداف و وظایف روابط عمومی :
مجلس یک نهاد مردمی است که متشکل از ارگان های داخلی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی است
دامنه فعالیت روابط عمومی مجلس بسیار گسترده است چون علاوه بر استان تهران هماهنگی با نهاد های مردمی کلیه شهرستان های ایران نیز به عهده روابط عمومی مجلس می باشد .
از دیگر وظایف روابط عمومی مجلس این است که بایداز کلیه اخبار و اطلاعات در خصوص نمایندگان و امور کشور را مطلع باشد . و هماهنگی بین نمایندگان با مجلس و نمایندگان با یکدیگر و نمایندگان با
مردم را برنامه ریزی کند .
برگزاری جلسات ،برگزاری نمایشگاه ،سمینار،کنفرانس،هماهنگی بین تورهای داخلی و خارجی ویژه کارکنان مجلس و خانواده و همچنین هماهنگی بین دیدار های مردمی با نمایندگان از دیگر وظایف روابط عمومی مجلس است
و همچنین برگزاری کلاس های آموزشی اعم از تشریفات ،فن بیان ،فن سخنوری ،
مهارت های سمعی و بصری، آموزش های دیجیتالی ،شناخت زبان بدن ...............است
هدف روابط عمومی ایجاد رضایت بین کلیه نهاد های درون سازمانی و برون سازمانی است .
گزارش کاربینی
موضوع : برگزاری نمایشگاه صنایع دستی در مجلس شورای اسلامی
هدف : ایجاد تفکر صادرات ، نمایش هنر های دستی اقوام به یکدیگر
یک روز کاری مسئول روابط عمومی
1- تهیه خبرو بازدید از نمایشگاه
2- رسیدگی اخبار ارسال شده
3- تنظیم مصاحبه برای نمایندگان مجلس
4- جوابیه های ارسالی به رسانه ها
5- ارسال بیانیه های منتشر شده به رسانه ها
6- ارتباط با نهاد های درون سازمانی
7- شناسایی ایام و مناسبت ها
8- فعالیت های تبلیغی
اقدامات روابط عمومی
1- بودجه
2- جلسه بررسی مسائل مربوط به نمایشگاه
3- انتخاب رشته های صنایع دستی
4- انتخاب مکان
5- تهیه بروشور
6- پارتی شن
7- مجری ،قاری، زمان بندی برنامه
8- مراسم افتتاحیه
9- پذیرای
10- کادو
11- اختتامیه
گزارش برگزاری نمایشگاه
تعیین بودجه برای برگزاری نمایشگاه در مکانی که از قبل مشخص شده است (زیرا هزینه در مکان های مختلف متفاوت است ) و تعیین اینکه چند غرفه قرار است چیدمان شود . مکان نمایشگاه مشخص شد
سالن ورودی پارلمان مجلس محل ورود و خروج نمایندگان به صحن مجلس . بازدید کنندگان مشخص است نمایندگان و خانواده آنها .
به دلیل اینکه حراست مجلس نسبت به ورود و خروج وسایل حساس است فقط وسایلی را می توان به نمایش گذاشت که خطر نداشته باشد (مثلا رشته های چون چاقو سازی و قلمزنی و ... به دلیل خطر احتمالی قابل نمایش نیستن ) رشته های صنایع دستی مشخص شد سعی کردیم به گونه ای باشد که از هر شهرستان رشته ای بومی آن وجود داشته باشد ( نمایندگان از شهر های مختلفی هستند و از دیدن رشته بومی شهر خود لذت می برند )
رشته ها : سراجی سنتی ،گلیم بافی،سفالگری،زیورآلات سنتی ،شیشه فوتی،البسه محلی (لباس اقوام ) انواع سوزندی ( پته ممقان ،تکه دوزی رشت ، لباس لری،کردی ........) و مرصع کاری ( نگین انگشتر )
تعداد غرفه 30غرفه چیدمان به صورت دو لاین ( دو طرفه )
تنظیمات : نور ، موسیقی
نور : نور باید به گونه ای طراحی شود که سایه وسایل روی دیگری نیافتد
موسیقی : حتما باید سنتی با ریتم ملایم انتخاب می شد L اما با تلاش فراوان سعی شد موسیقی
انتخا ب شود که هم با محیط هم با چیدمان و هم روحیه بازدیدکنندگان هم خونی داشته باشد
مراسم افتتحاییه :
ابتدا سرود ملی ، قاری و سپس مجری
مراسم افتتاحیه کوتاه مدت و 10 دقیقه بیشتر نبود مجری توضیح مختصری در مورد صنایع دستی داد
معمولا سعی میشود در روز افتتاحیه هدیه های برای یادگاری به بازدید کنندگان اهدا شود
و این بار چون جنبه رسمی داشت (نمایندگان مجلس ) حافظ با جلد چرم تقدیم شد .
جلوی درب ورودی میزی در نظر گرفته شد برای قرار دادن بروشور( صنایع دستی بومی هر استان با مختصر اطلاعاتی از رشته های دیگر )
جلوی درب خروجی میزی در نظر گرفته شد برای دفتر یادبود ( نظرات ،پشنهادات ، انتقادات ........)
لازم به ذکر است که چون نمایشگاه در مجلس بود اجازه بنر به ما داده نشد
نمایشگاه به مدت 7 روز برگزار بود
اختتامیه : مراسم اختتامیه با تشکر از پیشکسوتان همراه بود در این نمایشگاه از بزرگ مرد صنعت سفال ایران جناب آقای عبداله مهری تقدیر و تشکر شد.
مسئول روابط عموی : مهناز آشوری ، فرهاد نجف پور (از همکاران صنایع دستی)
عکاس : رضا همتی
خبر نگار : سایت chtn( سایت صنایع دستی ایران ) سرکار خانم بیدیان
نمای از نمایشگاه
جراید
نظرات