روابط عمومي مجموعه اي از عمليات ارتباطي آگاهانه مبتني بر برنامه و تحقيق است كه با استفاده از شيوه هاي علمي و هنري به دنبال ارتباط با مردم و اطلاع يابي از نظرهاي آنها، و تجزيه و تحليل گزارشهاي مخاطبان و افكار عمومي به منظور گفتگو با آنها براي رسيدن به تفاهم با كاربرد و روسها و ابزارهاي ارتباطي، نوشتاري، گفتاري، ديداري و شنيداري .
يكي از مشكلات روابط عمومي ها در كشور ما فقدان منابع علمي و مكتوب در اين حوزه مي باشد از ديرباز و از زماني كه روابط عمومي به عنوان يك رشته و حرفه دركشور ما متولد شد، ما دليل آنكه كه تولد اين حرفه جديد براساسي نيازها و زيرساختارهاي موجود در كشور ما جوابگوي اين نهاد اجتماعي نبود. ساز و كارهاي مناسب هم براي توسعه و ارتقاء روابط عمومي ايجاد نشد ولي با گذشت زمان و ايجاد نيازهاي جديد در جامعه در حال گذار ايران نياز به داشتن روابط عمومي هاي كارآمد بيش از پيش احساس شد. با سواد شدن درصد بيشتري از مردم ، ايجاد تمايلات تساوي طلبانه ، بالا رفتن توقعات مردم از حكومتها، گسترش وسايل ارتباط جمعي، اهميت يافنن هرچه بيشتر افكار عمومي، صنايع و شركتهاي سهامي و ... از جمله اين عوامل به شمار مي روند.
اگر روابط عمومي و گفتمان بين سازمان و مخاطب به منظور رسيدن به تفاهم و هم فهمي با استفاده از فنون و ابزارهاي ارتباط نوشتاري، ديداري و شنيداري بدانيم ، هدف ما آموزش كاربرد فنون و ابزارهاي ارتباطي در روابط عمومي است كه از آنهابه عنوان «فنون روابط عمومي » ياد مي شود. مطالعات زيادي نشان مي دهد . دست كم در روابط عمومي مي توان از 1500 فن استفاده كرد .بسياري از فن ها را روابط عمومي از روزنامه نگاري , مديريت سينما و ساير دانش ها و وسايل ارتباط جمعي گرفته و با اصلاحات لازم , از آنها براي پيشبرد هدفهاي خود بهره برداري كرده است .
براي نخستين بار در سال 1906 ميلادي « آي . وي لي » كه خبرنگار روزنامه بود. اولين دفتر روابط عمومي را در نيويورك تاسيس كرد.
وي در نخستين اقدام خود با صدور اعلاميه اي به نام « اعلاميه اصول » هدف عمده روابط عمومي را اطلاع رساني به مردم عنوان كرده و تاكيد كرد كه هدف آن تبليغات تجاري نيست ، پس از آن روابط عمومي در كشورهاي انگلستان ، آلمان و فرانسه از رشد خوبي برخوردار شد.
اصطلاح روابط عمومي كه اكنون ما به كار مي بريم ترجمه كلمه به كلمه اصطلاح انگليسي (public relation ) است . اين اصطلاح در ايران براي نخستين بار در شركت نفت به كار گرفته شد و سازمانها و موسسات ديگر گشورمان سالها پس از شركت نفت شروع به ايجاد واحدي بنام روابط عمومي در تشكيلات خود نمودند.
روابط عمومي عبارتست از تلاشي آگاهانه براي عمل به مسئوليت اجتماعي و سازماني بر اساس مباني فلسفي و وجودي اين انديشه كه در هر مقطعي از تاريخ به صورت خاصي تجلي كرده و به عنوان يك دانش , فن و هنر وارد جامعه شده است و هميشه با انديشه , تامل و برداشت نو وارد عمل گرديده , زيرا در پرتو فرهنگ و انديشه است كه مي توان همواره به توسعه و پيشرفت انديشيد , زيرا انديشه در عين اينكه نقد پذير است پايان ندارد و كارگزار روابط عمومي موظف است به طور نامحدود در آن انديشه ها و معارف دقت نمايد تا به حقيقت امور واقف شود .
روابط عمومي فعاليتي است ممتد ، مداوم و طرحريزي شده كه از طريق آن ، افراد و سازمانها ميكوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آنها سروكار دارند به دست آورند و در حقيقت بخشي از مديريت است و در اغلب موارد نقش مغز متفكر ، قلب تپنده ، دست اجراء ، پاي پيشرفت ، گوش شنوا ، چشم بينا و زبان گوياي سازمان مديريت آن را ايفا ميكند.
فعاليتي كه روابط عمومي انجام ميدهد در يك كلمه «ارتباط» از ديدگاه نظري «علم» از جنبه عملي و اجرايي خود «فن» و از جنبه خلاقانه و زيبايي شناختي «هنر» است و آيينه تمام نماي سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است.
روابط عمومي در حقيقت شبكه هوشيار ، بانك اطلاعات ، مغز متفكر سازمان و پل ارتباطي آن با افكار عمومي و مخاطبان خاص و عام و با نگرش ها و تمايلات و عادات و سلايق متفاوت است و بايد خصلتهايي چون قانون مداري ، نظم ، شجاعت ، ابراز عقيده ، تحمل شنيدن آراي مخالفان ، احترام به حقوق فردي و اجتماعي ديگران و صداقت رشد و توسعه نمايد.
روابط عمومي اعمال فلسفه ، فلسفه اجتماعي ، مشاور و كاركرد ارتباطي مديريت است كه ؛ از اين جهت يكي از اصلي ترين اركان براي پايه گذاري يك روابط عمومي كارآمد و مسؤوليت پذير در دستگاه اين است كه زيرنظر بالاترين مقام دستگاه و سازمان انجام وظيفه نمايد.
موضوع تحقيق
هدف اساسي از اين تحقيق مشخص نمودن ميزان نقش روابط عمومي در انعكاس موضوعات مربوط به شركت ملي نفت ايران مي باشد .
تاثير روابط عمومي در گسترش موضوعات درون و برون سازماني شركت ملي نفت ايران.
ساختمان روابط عمومي شركت ملي نفت ايران
متصدي امور اسلايد |
احساسات و عواطف و در يك كلام افكار عمومي است . عمده ترين موضوعي كه روابط عمومي با آن سر و كار دارد چه در بيرون و چه در داخل سازمان , افكار عمومي مي باشد , هرگاه موضوعي در معرض قضاوت عمومي قرار گيرد به همراه خود يك داوري مانند تحسين يا نفرت به دنبال دارد كه مبتني بر قضاوت عمومي است و اين احساسات گرايش هايي را توليد مي كند كه افكار عمومي نام دارد .
وظيفه روابط عمومي به طور كلي تاثيرگذاري و اطلاع رساني به افكار عمومي و زدودن و اصلاح برداشت هاي نادرست نسبت به سازمان مي باشد .
هدف : ايجاد حسن تفاهم در درون و بيرون سازمان
از طريق : اطلاع رساني صحيحي و همچنين اطلاع يابي از نظرات مخاطبين در داخل و بيرون سازمان تا بتوانيم در مواقع لزوم با اثرگذاري بر افكار عمومي و هدايت آنها به سمت صحيح شاهد رشد و پويايي هر چه بيشتر صنعت نفت كشور باشيم . ذيلاً رئوس فعاليت هاي معمول روابط عمومي را باستحضار مي رسانيم .
- اتخاذ شيوه هاي تازه در تبيين و تدوين مناسبات فرهنگي , اطلاع رساني و تبليغات
- بهره گيري از فن آوري هاي جديد ارتباطات و بكارگيري نيروهاي متناسب و كارآمد
- زمينه سازي فرهنگي , سازماني , تبليغي و اطلاع رساني در راستاي تحقق اهداف سازمان و مديريت
- ابلاغ , انتشار , توسعه و اطلاع رساني پيرامون سياستهاي سازمان و مديريت در بدنه سازمان و پرسنل
- نظارت و تهيه دستورالعمل هاي اجرايي مناسب جهت فعاليت هاي منجسم بين روابط عمومي هاي تابعه
- ايجاد هماهنگي هاي لازم جهت دستيابي به وحدت رويه در فعاليت هاي روابط عمومي هاي تابعه
- نظارت , و انجام مطالعات و تحقيقات اجتماعي پيرامون مسائل مختلف اجتماعي فرهنگي و سازماني و ارائه نتايج آن به سيستم مديريت و سازمان جهت تصميم گيري بهينه
- ايجاد ارتباط و هماهنگي با نهادهاي اطلاع رساني و دستگاههاي ارتباط جمعي در سطح ملي و منطقه اي بر اساس نيازها و خط مشي هاي سازمان و نظارت بر فعاليت روابط عمومي هاي تابعه
- نظارت بر انعكاس مندرجات مطبوعات و استخراج و اطلاع رساني مطالب و موضوعات مورد نظر سازمان به سطوح مختلف مديريت
- تهيه و توليد مطالب و مقالات علمي و فني و سازماني جهت درج در مطبوعات و پيگيري تهيه و درج پاسخ نامه هاي لازم در مطبوعات جهت گيري از اشاعه شايعات بي اساس
- نظارت , برنامه ريزي و هماهنگي و انجام برنامه هاي مختلف اطلاع رساني از جمله مصاحبه هاي مطبوعاتي , كنفرانس هاي خبري , سمينارها و مراسم عقد قرارداد كه با حضور مديران و مقامات كشورهاي خارجي صورت مي گيرد .
- نظارت بر امر تهيه , چاپ و انتشار كتاب – جزوه , بروشور – كاتالوگ و پوستر جهت معرفي طرحها و پروژه هاي در دست اجرا و عقد قرارداد با اشخاص حقيقي و حقوقي طبق خط مشي هاي سازمان و مديريت
- برنامه ريزي , نظارت و اجراي مراسم فرهنگي و هنري به فعاليت هاي تاريخي , ملي و مذهبي و انجام هماهنگي هاي لازم با دستگاههاي ذيربط ملي و درون سازماني جهت برگزاري هر چه باشكوهتر مراسم مذبور
- همكاري و هماهنگي و انجام اقدامات مورد درخواست اداره كل روابط عمومي وزارت نفت در زمينه هاي مختلف
- نظارت , برنامه ريزي و هماهنگي در انجام بازديدهاي هيات هاي خارجي و ميهمانان از مجتمع ها و طرحهاي در دست اجرا و تهيه گزارش هاي مناسب و اطلاع رساني در رسانه هاي داخلي و خارجي
- نظارت و برنامه ريزي در زمينه آمار و اطلاعات مربوط به صنايع نفت به منظور استفاده و نگهداري در بانك اطلاعات روابط عمومي
- توليد و نظارت بر تهيه فيلم هاي تبليغي و اطلاع رساني از پروژه ها و توانمندي هاي صنعت نفت و هماهنگي با واحدهاي ذيربط جهت پخش و انعكاس از تلويزيون
- تهيه و تدوين دستورالعمل هاي اجرايي در زمينه امور ارتباطي و تبليغي و فرهنگي
- مستندسازي كليه فعاليت هاي مربوط به مراسم و پروژه هاي فني و افتتاحيه ها و مراسم عقد قرارداد
- برنامه ريزي و اقدام جهت فرهنگ سازي در مورد مسايل مورد نظر سازمان و مديريت با بكارگيري كليه شيوه ها و ابزارهاي مربوطه در عرصه ارتباطات
- راه اندازي سيستم هاي مكانيزه جهت دستيابي به آمار و اطلاعات و تجزيه و تحليل و طبقه بندي اطلاعات به دست آمده جهت تغذيه واحدهاي سمعي و بصري و انتشارات
- انجام اقدامات مقتضي در ايجاد آرشيو مطبوعات ف كتاب ف عكس ف فيلم و دستورالعمل هاي مربوط به صنايع و شركت هاي تابعه نفتي
- برنامه ريزي و انجام برنامه هاي مختلف جهت بازديد خبرنگاران و عوامل خبري و اطلاع رساني از مناطق توليدي نفت و انتشار گزارش هاي مربوطه تهيه و توليد و هماهنگي جهت بخش آگهي هاي مورد نياز شركت نفت از طريق مطبوعات و راديو و تلويزيون
نظر به اهميت و نقش اساسي مردم در نظام جمهوري اسلامي و فرصت تداوم پيوند متقابل مردم و مسئولان براي رسيدن به اهداف عاليه انقلاب اسلامي و با توجه به رسالت سنگيني كه روابط عمومي به عنوان زمينه ساز ارتباط دوسويه جهت برقراري تفهيم و تفاهم متقابل و حفظ تداوم اين ارتباط بر عهده دارد، ضرورت اتخاذ شيوه هاي مناسب و الگوهاي سنجيده براي اعتلاي بيشتر و تقويت روابط عمومي هاي كشور و نيز ايجاد وحدت رويه در امور ارتباطي و تبليغي بيش از پيش احساس مي شود و جهت تحقق اين اهداف مراتب زير در خصوص جايگاه و وظايف روابط عمومي وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي ابلاغ مي گردد.
بودجه و اعتبارات
1- سازمان برنامه و بودجه موظف است براي انجام وظايف روابط عمومي ها اعتبارات لازم را در بودجة وزارتخانه ها و سازمان ها منظور نمايد.
تبصره: بودجة طرحهاي عمومي تبليغات هر ساله در زمان مقرر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد تهيه و پس از تصويب شوراي عالي سياستگذاري دولت در اختيار دبيرخانة شوراي عالي قرار مي گيرد.
2- كلية وزارتخانه ها موظفند 1 درصد از كل بودجة مربوط به پروژه هاي خود را در جهت تبليغات و توجيه پروژه در اختيار روابط عمومي قرار دهند.
تبصره: تقليل ميزان فوق در صورت تصويب شوراي عالي سياستگذار امكان پذير خواهد بود.
جايگاه تشكيلاتي روابط عمومي
1- روابط عمومي هر دستگاه زيرنظر مستقيم بالاترين مقام آن دستگاه اداره مي شود.
2. مسئول روابط عمومي، مشاور رئيس دستگاه بوده و حكم او مستقيماً توسط رئيس دستگاه صادر مي شود.
3. مسئول روابط عمومي در شوراي برنامه ريزي يا بالاترين شوراي تصميم گيرنده دستگاه شركت مي نمايد و لازم است تمامي اطلاعات مورر نياز در اختيار ايشان قرار گيرد.
4. سازمان امور اداري و استخدامي كشور موظف است با هماهنگي وزارتخانه ها و دستگاههاي اجرايي در جهت تحقق مصؤبات اين آئين نامه، تشكيلات مناسب روابط عمومي را تنظيم و تصويب نمايد .
پرسنل مورد نياز روابط عمومي
عنوان پست سازماني |
شرايط حراز |
|
الف- مدير كل |
كارشناس ارشد يا كارشناس علوم انساني |
|
ب- معاونين مدير كل ( دو نفر) |
كارشناس ارشد يا كارشناس علوم انساني |
|
ج- اداره پژوهش و برنامه ريزي |
||
1-رئيس اداره |
كارشناس ارشد علوم اجتماعي يا رشته هاي مرتبط |
|
2- كارشناس مسئول افكار سنجي |
كارشناس ارشد علوم اجتماعي يا رشته هاي مرتبط |
|
3- كارشناس افكار سنجي ( دونفر) |
كارشناس علوم اجتماعي |
|
4- كارشناس بررسي مطبوعات ( دونفر) |
كارشناس ارتباطات اجتماعي |
|
5- كارشناس برنامه ريزي |
كارشناس برنامه ريزي اقتصاد يا رشته هاي مرتبط |
|
6- كمك كارشناس برنامه ريزي |
كاردان آمار و برنامه ريزي يا رشته علوم انساني |
|
7- مسئول واحد ارتباطات مردمي |
كارشناس علوم اجتماعي |
|
8- متصدي ارتباطات درون سازماني |
ديپلم با تجربه |
|
9- متصدي ارتباطات برون سازماني |
ديپلم با تجربه |
|
جمع پرسنل پژوهش و برنامه ريزي :11نفر |
||
د) اداره ارتباطات و رسانه ها |
||
1- رئيس اداره |
كارشناس ارشد ارتباطات اجتماعي |
|
2- كارشناس امور مطبوعات |
كارشناس ارشد يا كارشناس علوم اجتماعي |
|
3- كمك كارشناس مطبوعات |
كارشناس يا كاردان علوم انساني |
|
4- كارشناس امور راديو |
كارشناس علوم اجتماعي يا رشته مرتبط |
|
5- كارشناس امور تلويزيوم |
كارشناس علوم اجتماعي يا رشته مرتبط |
|
6- متصدي بريدة جرايد |
ديپلم با تجربه |
|
جمع پرسنل ارتباطات و رسانه ها:6 نفر |
||
هـ - اداره تبليغات |
||
1- رئيس اداره |
كارشناس ارشد يا كارشناس در رشته هاي علوم انساني |
|
2- كارشناس روابط عمومي |
كارشناس علوم اجتماعي يا ارتباطات |
|
3- فيلمبردار و عكاس |
فيلمبردار و عكاس با تجربه- حداقل مدرك فوق ديپلم |
|
4- كمك فيلمبردار |
كمك فيلمبردار با تجربه- حداقل مدرك ديپلم |
|
5- خطاط |
خطاط با تجربه - حداقل مدرك ديپلم |
|
6- كارشناس مسئول امور نمايشگاهها و سمينارها |
كارشناس ارشد يا كارشناس در رشته هاي علوم انساني |
|
7- كارشناس امور نمايشگاه ها و سمينارها |
كارشناس علوم اجتماعي يا رشته مرتبط |
|
8- متصدي تبليغاتي داخلي |
ديپلم با تجربه |
|
جمع پرسنل اداره تبليغات:8 نفر |
||
و-اداره انتشارات |
||
1- رئيس اداره |
كارشناس ارشد يا كارشناس علوم انساني |
|
2- كارشناس ارتباطات ( 2 نفر) |
كارشناس ارشد يا كارشناس در رشته هاي ارتباطات, روانشناسي , ادبيات, اقتصاد |
|
3- ويراستار |
ليسانس ادبيات |
|
4- گزارشگر و خبرنگار |
كارشناس علوم اجتماعي يا رشته مرتبط |
|
5- مسئول آرشيو تخصصي |
كارشناس كتابداري با اطلاع رساني |
|
6- مسئول كتابخانه مركزي |
كارشناس كتابداري با اطلاع رساني |
|
7- كتابدار |
فوق ديپلم كتابداري |
|
8- كارشناس امور چاپ |
كارشناس امور چاپ يا زمينه هاي مرتبط |
|
9- گرافيست (طراح و صفحه آراء) |
كارشناس ارشد يا كارشناس گرافيك |
|
جمع پرسنل اداره انتشارات:10 نفر |
||
ز- اداره كارپردازي و پيگيريها |
||
1- رئيس اداره |
فوق ديپلم يا ديپلم با تجربه |
|
2- رئيس دفتر مديركل |
ديپلم با تجربه |
|
3- متصدي امور دفتري و بايگاني |
ديپلم با تجربه |
|
4- ماشين نويس |
ديپلم با تجربه |
|
5- اپراتور تلفن و فاكس |
ديپلم با تجربه |
|
6- اپراتور كامپيوتر (2نفر) |
ديپلم با تجربه |
|
7- پيك ( نامه رسان) |
ديپلم با تجربه |
|
8- متصدي امور تداركاتي و كارپردازي |
ديپلم با تجربه |
|
جمع پرسنل اداره كارپردازيها و پيگيريها: 9نفر |
||
جمع كل پرسنل مورد نياز روابط عمومي :48 نفر |
||
معرفي فعاليتهاي روابط عمومي
رئوس مهم برنامه هاي مورد نظر روابط عمومي شركت ملي نفت ايران
برنامه هاي انتشاراتي
برنامه هاي امور فرهنگي و ارتباطات
برگزاري دوره آموزشي دو روزه آشنايي خبرنگاران اقتصادي رسانه هاي گروهي با اصطلاحات و مفاهيم نفتي
برنامه هاي سمعي و بصري و امور نمايشگاهي
برگزاري جشنواره عكس (برترين عكس) با حضور روابط عمومي شركتهاي تابعه شركت ملي نفت.
برگزاري كلاسهاي آموزشي نمايشگاه و فيلمبرداري، عكاسي، مونتاژ، تدوين فيلم براي همكاران روابط عمومي هاي تابعه.
بهره گيري از رسانه ها و وسائل ارتباط جمعي
رسانه ها به عنوان يك امكان بالقوه، مناسب ترين فرصتها را براي ارتباط روابط عمومي با افكار عمومي فراهم مي سازند. گرچه روابط عمومي ها امكانات گوناگوني را براي انتقال اطلاعات، اخبار، تصميم گيريها و برنامه ريزي هاي سازمان متبوع در اختيار دارند كه از حضور در اجتماعات گوناگون گرفته تا تهيه و توزيع پرسشنامه، ارتباطات ميان فردي و گروهي، توجه به لطيفه ها، شوخي ها و شايعات و... را در برمي كگيرد ولي هيچ كدام از اين شيوه ها كارايي رسانه هاي جمعي و از جمله مطبوعات را ندارند.
به طور كلي دو گونه نگرش در زمينه ارتباط روابط عمومي ها با رسانه ها را مي توان بازشناخت كه هركدام مبتني بر فلسفه و كاركردهاي خاصي است:
نگرش اول: روابط عمومي ها را در نقطه مقابل رسانه ها به ويژه مطبوعات به علت غيردولتي تر و انتقادي تر بودن آنها نسبت به راديو و تلويزيون- مي بيند كه به نوعي در حال رقابت با يكديگرند، بنابراين منافع و مصالح آنها نيز با يكديگر متفاوت و گاه حتي مغاير است. اين نگرش معتقد است كه هدف روابط عمومي ها علي الاصول حفظ منافع سازمان ذيربط موفق و كارآمد نشان دادن آن، سرپوش گذاشتن بر ضعفها. سوء مديريتها، فسادها و به طور كلي« اخبار بد» يا رويدادهاي منفي سازمان است و بنابراين روابط عمومي از توسل به شيوه هاي مختلف براي پنهانكاري اخبار ناگوار و جلوگيري از دستيابي رسانه ها به اطلاعات واقعي و شكل گيري انتقاد عليه سازمان متبوع، ابايي ندارد.
اين نگرش روابط عمومي ها را در خدمت حفظ و تثبيت وضعيت موجود، مشروع و موجه جلوه دادن مديريتهاي مورد نظر و به بيان عاميانه، « در باغ سبز نشان دادن » مي داند. از هرچه فريبكارتر، پنهان كارتر و دروغگوتر باشد، محبوبتر و مطلوبتر است.
اما اين شيوه همچنانكه در بخشهاي بعدي و در بررسي مسير تكويني ارتباط روابط عمومي با رسانه ها و به خصوص مطبوعات در غرب، خواهيم ديد. در نهايت و در درازمدت راه به جايي نمي برد. اين شيوه رابطه ميان رسانه ها و روابط عمومي ها را به يك جنگ تن به تن، منازعه يا رقابت سنگين نزديك تر مي كند و در وجه اجتماعي نيز آسيبهاي فراواني را به منافع اجتماعي و ملي مردم وارد مي سازد. چه، يك سازمان اجتماعي، يك واحد منفرد با اجتماعي نيست و نمي تواند باشد. بر اين اساس حفظ منافع و مصالح مقطعي يك مدير يا يك سازمان و مشروعيت بخشي كاذب و ظاهري به آن، نه تنها ضامن بقا و حفظ حيات و پوياي سازمان در درازمدت نيست بلكه حتي ممكن است در تضاد با مصالح بزرگتر يعني منافع تاريخي و كلان ملي نيز قرار گيرد.
نگرش دوم: روابط عمومي و روزنامه نگاري را دو شاخه از درخت تنومند ارتباطات و دو حلقه از اين زنجير مي دانند كه به جاي رقابت و ستيز با هم در خدمت و مكمل يكديگرند. از اين نگاه، هر رو نهاد، نيازها و منافع متقابلي دارند كه در ارتباط آنها با هم مي تواند برطرف كننده اين نيازها و تامين كننده منافع متقابل باشد. بنابراين شناخت مسئوليتها و جايگاه هر كدام به وسيله ديگري و استفاده از راهكارهاي مناسب براي ارتباط گيري بدون توسل به بده- بستانهاي مخرب و بدور از انتظارهاي نامعقول و غير منطقي طرفين، يك ضرورت اجتناب ناپذير است. در اين نگرش، روابط عمومي ها از يك سو و رسانه ها از سوي ديگر اهداف و منافعي از ارتباط متقابل دارند كه عبارنند از:
الف: دستيابي به زمان و فضاي (مكان) رايگان در رسانه ها براي انتشار اخبار و اطلاعاتي كه روابط عمومي به هر علت اعلام و انعكاس آنها را ضروري مي داند.
ناگفته پيداست كه زمان در رسانه هاي الكترونيك (راديو و تلويزيون) و فضا يا مكان در رسانه هاي نوشتاري عنصر محدود و گران قيمتي است كه اگر روابط عمومي ها بخواهند مثلاً براي پخش آگهي هاي خود آن را در اختيار بگيرند بايد هزينه گزافي را متحمل شوند، اما با توليد و پردازش خبرهاي مورد نياز و استفاده رسانه ها مي توانند زمان و فضا را به طور رايگان در اختيار گيرند و اين امتياز بزرگي است. از اين گذشته و تاثير مطالبي كه به صورت خبر، مصاحبه و گزارش از طريق روابط عمومي ها در رسانه ها منتشر مي شود بسيار بيشتر از مطالب و اطلاعاتي است كه به شكل آگهي انتشار مي يابد، زيرا مردم نيز مي دانند كه آگهي در قبال پرداخت هزينه به چاپ مي رسند يا پخش مي شوند اما در مورد اخبار و اطلاعات خبري، گزينش رسانه را دخيل مي دانند و ناخودآگاه احساس مي كنند كه مطلب مي بايد حاوي ارزشهايي باشد كه به وسيله روزنامه يا ساير رسانه ها انتخاب و منتشر مي شود.
ب: دستيابي به اخبار و اطلاعات سهل الوصول، رايگان و تازه به وسيله رسانه ها. بسياري اوقات رسانه ها براي دستيابي مستقل به اطلاعاتي كه به وسيله روابط عمومي ها به صورت بيانيه، مصاحبه و... در اختيار آنها قرار مي گيرد مي بايد زمان، هزينه و نيروي انساني زيادي را صرف كنند در حالي كه از طريق روابط عمومي ها مي توانند از اين ابعاد نيز صرفه جويي كنند و اخبار مربوط به برنامه ريزيها، عملكردها و تصميمهاي سازمانها را به سرعت و راحتي به چنگ آورند.
البته طبيعي است همه اخباري كه به وسيله روابط عمومي ها در اختيار رسانه ها قرار مي گيرند، واحد ويژگيهاي لازم از قبيل تازگي، فراگيري و اهميت براي مخاطب نيستند.
ولي حجم اين قبيل يعني اخبار ارسالي به وسيله روابط عمومي ها براي رسانه ها معمولاً آنقدر زياد است كه رسانه ها و به ويژه مطبوعات مي توانند مهمترين و با ارزشترين آنها را انتخاب و منتشر كنند.
جايگاه تبليغ در روابط عمومي
يكي از ابزارهاي مهم و فعال و تاثيرگذار در روابط عمومي تبليغ مي باشد. در واقع با تبليغ مي توان پيامي را به مخاطب رساند و مخاطب را شناخت تا بتوان نياز آنها را برآورده ساخت. در تبليغ از ابزارهاي مختلفي استفاده مي شود. از جمله مي توان به وسائل چاپي، ديداري، شنيداري، وسائل نصبي، هداياي تبليغاتي، شركت در نمايشگاه ها نام برد. تبليغ مي تواند، پيامي را به گيرنده پيام برساند و افكار و عقايد مخاطبين را تغيير داده و به همان جهت و سويي كه مورد نظرش است سوق دهد و كاري را كه روابط عمومي مي خواهد به نحو مطلوب انجام مي دهد.
در حرفه روابط عمومي و ارتباطات؛ منظور از تبليغ به كارگيري فن و تشويق و استفاده صحيح و مؤثر از همه تكنيكهاي ارتباط جمعي گروهي و فردي است. دروغ و افراط و فريب مسائلي هستند كه در روابط عمومي صحيح و مدرن جايي ندارند آنچه هست از ترغيب و تشويق و بهره گيري از تكنيك هاي ارتباطي است.
تبليغ كوششي است تعمدي و حساب شده كه به منظور شكل دادن به دريافت افراد و دستكاري در ادراك و همسو كردن رفتار مخاطب با نيت مورد نظر مبلغ صورت مي گيرد و تبليغ معمولاً دو هدف دارد: 1- حفظ وضع موجود 2- به هم زدن و تغيير وضع موجود در راستاي خواستها و منافع مبلغ در واقع پشت نيت مبلغ , يك هدف خودخواهانه وجود دارد و تامين نيازهاي مخاطب مدنظر است- بسياري از خبرهايي كه روابط عمومي به صورت بيانيه به مطبوعات و ساير رسانه ها رسانه ها مي دهند، عملاً شكل تبليغات را پيدا مي كند،در حالي كه هيچ تبليغي گوياتر از صداي عمل نيست. هر سازماني مي تواند عملكرد صحيح، اهداف برنامه ها و فلسفه تصميم گيري هاي خود را توسط روابط عمومي با شيوه مناسب و هنرمندانه به اطلاع مردم برساند و متقابلاً مديريت سازمان را از داوريهاي عمومي در قبال سازمان آگاه كند.
نحوه انتشار خبرنامه و نشريه در روابط عمومي
1- نام نشريه:
خبرنامه شركت ملي نفت ايران.
2- هدف از انتشار نشريه:
رفع نيازهاي اطلاعاتي مخاطبين در تمام زمينه هاي مربوط به وقايع صنعت بالادستي نفت وگاز.
3- روشهاي اجرايي:
درج اخبار و مطالب علمي و مرتبط با پيشرفتهاي صنعت بالادستي نفت و گاز در ايران و جهان از طريق تهيه خبر و گزارش از پيشرفتهاي حاصله در زمينه قراردادها و طرحهاي اكتشاف و توليد، فن آوري و روشهاي اكتشاف، توسعه و توليد، مخازن نفت و گاز و نوآوريهاي حاصله در اين صنعت، سمينارها و كنفرانسهاي مرتبط.
4- طيف مخاطبين خبرنامه: مسئولين، كارشناسان و متخصصين صنعت نفت در وزارت : كارشناسان، متخصصين، اساتيد و دانشجويان دانشگاههاي مرتبط با صنعت نفت و سازمانهاي پژوهشي
اعضاي محترم كميسيونهاي انرژي و برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي و ساير مسئولين در ارتباط با صنعت نفت.
شركتهاي مهندسي مشاور و پيمانكاران در ارتباط با صنعت نفت.
5- طيف مطالب: اخبار مربوط به صنعت بالادستي نفت و گاز در ايران و جهان
اخبار مربوط به عمليات اكتشاف , حفاري , گسترش ميادين نفتي و قراردادهاي مربوط به عمليات فوق در ايران و جهان.
گزارشات مربوط به سمينارها و گردهمايي هاي مرتبط با اين صنعت.
اخبار علمي شامل پيشرقتهاي تكنولوژيكي، فرآيندهاي جديد و روشهاي نوين اكتشاف، حفاري و استخراج نفت در دريا و خشكي.
اخبار خاص مربوط به تحقيق و توسعه.
درج مطالب مربوط به اقدامات انجام شده در زمينه حفظ محيط زيست.
درج مطالب مربوط به ارتقاي بهره وري.
معرفي كتاب و مقالات جديد علمي و تحقيقاتي در داخل و خارج مرتبط با صنعت نفت.
درج اخبار مربوط به توفيقات حاصله در صنعت نفت در زمينه اخذ گواهينامه هاي ايزو.
6- مراجع و منابع مورد استفاده:
منابع خبري داخل شركت ملي نفت ايران، شامل: مديران شركتها و طرحها و روابط عمومي، نشريات علمي و تخصصي داخلي، نشريات علمي و تخصصي خارجي به طور عام.
7- تحريريه خبرنامه:
رئيس روابط عمومي مدير مسؤول نشريه مي باشد.
رئيس ارتباطات به عنوان سردبير و ناظر ير كليه امور نشريه عمل خواهد نمود.
در اين نشريه دو نفر به عنوان خبرنگار و مترجم همكاري خواهند نمود.
8- امور فني خبرنامه:
در اين نشريه امور مربوط به حروفچيني. صفحه بندي، چاپ و صحافي توسط بخش خصوصي انجام خواهد شد.
نشريه چهار رنگ بوده و حداقل 8 صفحه خواهد داشت.
9- زمانبندي نشريه:
اين نشريه هر پانزده روز يك بار چاپ و منتشر مي گردد.
برنامه و مواردي كه لازم است كه در كنفرانس خبري مورد توجه قرار گيرد.
زمان مصاحبه: يكشنبه 18/2/1379، ساعت: ترجيحاً 30/11 صبح، مدت پيش بيني شده براي مصاحبه يك ساعت تا يك ساعت و نيم
مكان مصاحبه: سالن ويژه اي كه جنب سالن اصلي همايش وجود دارد و سال گذشته نيز مصاحبه در همين مكان برگزار شد.
مصاحبه شوندگان: مدير عامل پتروشيمي، دبير همايش، رئيس اموربين المللي، رئيس روابط عمومي
خبرنگاران: كليه خبرنگاران دعوت شده به همايش زمان و مكان مصاحبه در دعوتنامه درج شود.
لازم است قبل از برگزاري مصاحبه با مسؤولان مركز همايش ها هماهنگي هاي لازم به عمل آيد.
همچنين امكانات صوتي و تعداد صندلي ها و... كنترل شود.
يك نفر مسلط به زبان انگليسي و آشنا به صنعت پتروشيمي براي توجه همزمان مصاحبه در نظر گرفته شود.
پس زمينه با شعاري از پتروشيمي يا پرچم همايش آذين شود.
پارچ و ليوان آب براي مصاحبه شوندگان و خبرنگاران
يك سبد گل (كوچك) براي روي ميز مصاحبه شوندگان
تهيه عكس و تحويل آن به خبرنگاران بلافاصله بعد از مصاحبه (و در صورت امكان قبل از اتمام مصاحبه)
ضبط متن مصاحبه به صورت صوتي و تصويري براي آرشيو روابط عمومي
آماده نگاه داشتن تعدادي كيف اطلاعات ( پوشه يا كيفي محتوي بروشورها, متن سخنرانيها و...) براي خبرنگاراني كه احتمالاً در همايش حضور نداشته اند و فقط جهت شركت در مصاحبه آمده اند.
اعلام مجدد زمان و مكان مصاحبه در سالن اصلي ( توسط مجري) به منظور يادآوري آن, قبل از شروع مصاحبه
برگزاري نمايشگاه يكي از فنون عمده در روابط عمومي مي باشد . در نمايشگاه مي توان از ساير ابزارهاي ارتباطي از قبيل نمايش فيلم , نصب تابلو , عكس , نمودارهاي رنگي , تابلو هاي گردان , تراكت , و ... استفاده كرد از ويژگيهاي مهم نمايشگاه , رعايت اصل عينيت در توليد پيام و اطلاع رساني است كه آثار ديرپايي را در مخاطب بر جاي مي گذارد در يك تقسيم بندي عمده نمايشگاهها را مي توان از لحاظ «مخاطب » به دو نوع تقسيم كرد :
الف) نمايشگاه عمومي : براي بازديد از اين نوع نمايشگاه كه معمولاً گروه خاصي را مخاطب قرار مي دهد مي توان از سهميه اقشار جامعه دعوت كرد .
ب) نمايشگاه تخصصي : نمايشگاه تخصصي براي طيف خاصي از مخاطبان يك سازمان برگزار شود .
يكي از فنون كه در روابط عمومي به كار گرفته مي شود سخنراني است . سخنراني ابزاري است كه مي توان با استفاده از آن در مدت كوتاهي پيامي را به عده اي زياد ارايه داد. اين فن در برگزاري مراسم مختلف , آموزش و اطلاع رساني به كار گرفته شود و نوعي اطلاع رساني حضوري و چهره به چهره به شمار مي رود و اگر سخنران بتواند سخنان بتواند سخنان پر محتوايي را با مهارت لازم به شنوندگان ارايه دهد . اثرگذاري و جريان ارتباط و اطلاع رساني به مراتب بيشتر خواهد شد .
سفر مطبوعاتي يكي ديگر از فنون روابط عمومي براي استفاده بهينه از مطبوعات در راستاي اطلاع رساني درباره عملكرد سازمان است . روابط عمومي مي تواند با انجام سفرهاي مطبوعاتي حجم قابل توجهي از صفحات مطبوعات را براي درج مطالب خود به دست آورد .
رسانه ها مهمترين ابزار روابط عمومي براي تاثيرگذاري بر افكار عمومي و آگاهي از آن محسوب مي شوند بهره برداري بهينه از رسانه ها , نيازمند ايجاد ارتباطات تنگاتنگ و صميمانه با خبرنگاران و نمايندگان رسانه ها است .
« مشاوره با مديريت » يكي از وظايف عمده روابط عمومي است تا بتواند در جريان تصميم سازي مشاركت موثري داشته باشد , بر ارايه نظر مشورتي موثر به مديريت به راه انداز « هسته هاي مشورتي» در روابط عمومي به عنوان يك فن كارآمد بسيار ضروري است .
انتشار نشريه داخلي يك از فنون روابط عمومي در بخش درون سازماني است . نشريه داخلي در يك سازمان , نوعي نشريه اداواري است كه روابط عمومي با اهداف اطلاع رساني , پر كردن اوقات فراغت كاركنان تقويت ارزشهاي كاري و سازماني و توسعه و تقويت تفاهم بين مديريت و كاركنان به طور منظم و در فاصله زماني معين منتشر مي شود.
تشكيل « بانك اطلاعات » از جمله فنون مهم روابط عمومي است كه براي پيشبرد بسياري از امور روابط عمومي , اهميت بسيار زيادي دارد . منظور از بانك اطلاعات ف نگهداري منظم مجموعه اي از اطلاعات مورد نياز بنيادي و اساسي روابط عمومي به صورت پردازش شده و با طبقه بندي خاص است كه در مقاطع و در وضعيتهاي مختلف مورد استفاده قرار مي گيرد .
يكي ديگر از فنوني است كه روابط عمومي مي تواند از آن در كار اطلاع يابي بهره برداري مناسبي را به عمل آورد در واقع اين فن جايگزين صندوق پيشنهادها و شكايتهاي كاركنان مي شود كه در حال حاضر , يك شيوه بسيار كهنه و با كارآيي بسيار كم ارزيابي مي شود .
تهيه و تنظيم گزارش اداري از جمله فنوني است كه در روابط عمومي كاربرد بسياري دارد. كه اكثر امور تحقيقاتي , افكار سنجي , طرحها و اقدامات روابط عمومي مي تواند در قالب «گزارش اداري» به اطلاع مديران برسد . يك گزارش اداري خوب , امكان آن را به مدير مي دهد تا در فرصت اندكي با مهمترين بخش هاي گزارش آشنا شوند .
تريبون آزاد كاركنان يكي از فنون روابط عمومي است كه از آن در بخش ارتباطات مردمي بهره برداري مي شود . اين تريبون فرصتي را به دست مي دهد تا كاركنان فعالانه فضاي ارتباطي آزاد درباره موضوعهاي مورد نظر با مسئولانت سازمان به گفت و شنود بپردازد .
در واقع , منظور از تريبون آزاد كاركنان اين است كه روابط عمومي ابتدا با صدور اطلاعيه اي اعلام مي كند كه تني چند از مسوولان سازمان ( اين مسوؤولان با نام و عنوان شغلي محسوب مي شوند ) در يك روز معين با حضور در اتاق كنفرانس به پرسشهاي نمايندگان كاركنان ( يا كاركنان داوطلب ) پاسخ مي دهند .
راهكارهاي پيشنهادي جهت بهتر شدن روابط عمومي
1 - هیچگاه در اتخاذ تصمیم عجله نکنیم
برای اتخاذ هر تصمیمی بهتر است با واقع نگری، ابتدا به بررسی ابعاد مختلف مسئله بپردازیم و آن را از زوایای مختلف مورد توجه و ارزیابی قرار دهیم. روابط عمومی با نگاه از بالا به موضوع می تواند اشراف کاملی نسبت به موضوع یافته و بازخوردهای آن را از نگاه مخاطبان، کارکنان، مدیران و رهبران فکری سازمان مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.
2- تصمیم های متعدد را بررسی کنیم
در اتخاذ تصمیم، مهم این است که گزینه های تصمیم گیری را بیشتر و بیشتر کنیم. اگر خود را در مسیر اتخاذ یک تصمیم، فقط به یک یا دو گزینه محدود کنیم، انتخاب ما نیز محدود خواهد شد. روابط عمومی با توجه به ارتباطات گسترده ای که در سطوح مختلف دارد، می تواند دامنه ی گزینه ها را به میزان زیادتری افزایش دهد، چرا که بررسی گزینه های متعدد، وی را در اتخاذ تصمیمی درست تر و هماهنگ تر با خواست مخاطبان سازمان کمک می کند.
3- پیامدهای احتمالی هر گزینه در تصمیم گیری را مورد توجه قرار دهیم
به طور طبیعی هر تصمیمی ممکن است علاوه بر پیامدهای مثبتی که مورد نظر مااست، پیامدهای منفی نیز به دنبال داشته باشد. روابط عمومی به عنوان طراح تصمیمات مهم سازمانی باید با طرح هر گزینه ای برای تصمیم، پیامدهای مثبت و منفی ناشی از تصمیم اتخاذ شده را نیز مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد و با توجه به این مهم، مدیر یا سازمان را به تصمیمی رهنمون کند که کمترین پیامدهای منفی را در پی داشته باشد.
4- از تمرین در تصمیم گیری غافل نشویم
برای اتخاذ تصمیم بهتر، لازم است که همواره مؤلفه های مختلف و مرتبط با سازمان خود را لیست کرده، سپس گزینه های مختلف را برای هر کدام مورد بررسی قرار دهیم. روابط عمومی با توجه به بازخورد هایی که از عملکرد سازمان خود در اختیار دارد، می تواند پیش بینی های متفاوتی را نیز داشته باشد و قبل از وقوع برای هر یک از آنها تصمیماتی را اتخاذ کند. این در حقیقت مانور و تمرینی خواهد بود که به هنگام مواجهه با مسئله، با آمادگی بیشتری به استقبال آن رفته و سازمان را سریع تر در مسیر اتخاذ یک تصمیم درست، هدایت کند.
نتيجه گيري
روابط عمومي قلب سازمان مي باشد و برقراري ارتباط افراد خارج از سازمان با سازمان از طريق روابط عمومي امكان يذير مي شود. و در واقع روابط عمومي پل ارتباطي مي باشد. همچنين كليه اخباري كه به بيرون از سازمان داده مي شود توسط روابط عمومي تنظيم درج مي گردد او كار ارتباطات برقراري ارتباط با پرسنل افراد خارج از سازمان مي باشد در واقع واحد ارتباطات مغز تفكر روابط عمومي تلقي مي شود و انعكاس كليه عملكردهاي اين واحد به خور روابط عمومي بازتاب دارد. اين واحد بايد با سياستهاي خود با كليه پرسنل ارتباطي مستقيم داشته باشد و در جهت رفع مشكلات آنها و براي هر چه بهتر كار كردن پرسنل تدابيري اتخاذ كند كه بتواند مديران و مسئولان را آگاهي كامل ببخشد همچنين در بخشي بيرون از سازمان نيز بايدكانال ارتباطي با مردم باشد و از مشاركتهاي عمومي و سهام شركتها در جهت منافع شركت و مردم استفاده كند. در ايران بايد روابط عمومي بومي پيگيري شود و واقعيات را بايد چنين توضيح داد كه روابط عمومي در ايران جه چيزي هست و چگونه بايد باشد.
نظرات