تاريخچه شكلگيري روابطعمومي سازمان:
اهداف و سياستهاي بخش حمل ونقل جادهاي در سالهاي قبل از سال1373، به صورت معاونت حمل ونقلجادهاي اجرا ميشد كه ساختار تشكيلاتي اين معاونت فاقد روابطعمومي بوده است.
پس از آن در پي ادغام اين معاونت با شركت پايانهها و تشكيل يك سازمان جديد به سازمان حمل ونقل و پايانههاي كشور، روابط عمومي مستقل در چارت سازماني آن شكل گرفت كه عمده فعاليت آن در جهت انجام فعاليتهاي تبليغاتي به منظور تحقق اهداف كلان اين سازمان بود .
از سال 1376 با توجه به تغيير سياستهاي دولت و استقلال كامل سازمان حمل ونقل و پايانههاي كشور و شفاف شدن سياستهاي آن، روابط عمومي به شكل نوين وكار آمد مورد توجه قرار گرفت و توانست توفيقات خوبي را در عرصه ارتباطات و اطلاع رساني در ميان روابط عمومي دستگاههاي دولتي و خصوصي كسب كند كه در جاي خود شرح توفيقات، برنامههاي اجرايي، فعاليتها و سياستهاي اجرا شده و در دست اقدام توضيح داده است.
در پي ادغام سازمان حمل ونقل و پايانههاي كشور با معاونت راهداري وزارت راه وسازي و تغيير نام سازمان به عنوان سازمان راهداري و حمل ونقل جادهاي و اضافه شدن وظايف بخش راهداري به اين سازمان، روابط عمومي سازمان در جهت انسجام بخشي بيشتر و همسو كردن سياستهاي خود در سراسر كشور در سطح روابط عموميهاي ادارات كل راه وشهرسازي وسازمان حمل و نقل و پايانههاي استانها، به ارايه راهكارهاي لازم در جهت تحقق سياستها و اهداف كلان خود پرداخته است.
- فعاليتهاي مديريتي براي ارتقاء جايگاه روابط عمومي سازمان:
توفيق روابطعمومي، رابطه مستقيم با ميزان آگاهي مديران از وظايف آن و ميزان حساسيت آنها به نقش و كاركرد داخلي روابط عمومي دارد، اين تلاش و حساسيت زماني حاصل ميگردد كه روابط عمومي امكانات اوليه مورد نياز از جمله نيروي انساني، تجهيزات و امكانات لازم براي پيشبرد برنامههاي خود را در اختيار داشته باشد.
ì در سالهاي گذشته عمده نيروهاي فعال در روابط عمومي با مدرك غير كارشناسي و يا با مدارك كارشناسي غير مرتبط فعاليت داشتند (برخي از استانها نيز در سال 1376 كارشناس مشخصي براي روابطعمومي نداشتند) كه ميزان اثرگذاري آنها براي شناساندن جايگاه روابط عمومي و معرفي فعاليتهاي سازمان چندان قابل توجه نبود، اما جذب 20 نفر كارشناس و كارشناس ارشد با تحصيلات مرتبط در سال 80 در روابط عمومي ستاد مركزي و استانها 32 نفر كارشناس و كارشناس ارشد عمدتاً با مدارك مرتبط فعاليت دارند و اين امر براي ارتقاي جايگاه روابط عمومي بسيار اثربخش بوده است.
ì برگزاري 9 دوره آموزشي براي كارشناسان روابط عمومي ستاد مركزي و استانها با مباحث نظري و عملي در حوزه ارتباطات، اطلاع رساني، مديريت روابط عمومي، افكار سنجي و پژوهش، بهرهوري در روابطعمومي، چگونگي بهرهگيري از خدمات بخش خصوصي در برنامههاي ارتباطي و اطلاعرساني با استفاده از اساتيد برجسته از جمله اقدامات روابط عمومي سازمان براي ارتقاء سطح آگاهي كارشناسان بوده است. كه در سال جاري نيز با معرفي 70 نفر از كارشناسان روابط عمومي سازمان در ستاد و استانها (اعم از كارشناسان سازمان حمل ونقل و پايانهها و ادارات كل راه و ترابري استانها) در كنفرانس بينالمللي روابط عمومي توانسته است در ارتقاء سطح دانستههاي كارشناسان روابط عمومي مؤثر باشد.
نظرات