عکس کاربرد و نقش بسیار مهمی در روابط عمومی، اطلاع رسانی وانتقال مفاهیم به مخاطبان دارد. برای اثبات این ادعا وقائل بودن نقش ممتاز اطلاع رسانی وانتقال مفاهیم به مخاطبان، یک قطعه عکس از زلزله ایران که به شهرت جهانی رسید در بالای این متن می آید که به سادگی وکمی تأمل درمحتـوای آن، می توان پیام متناسب با مفهوم را از آن دریافت نمود.
کاربرد عکس
1 – برای عینیت بخشیدن به مفاهیم نسبتا ذهنی و مفاهیم مجرد خصوصا در رسانه های نوشتاری و دیداری می توان از عکس استفاده نمود
2 – برای معرفی موضوع ها و پدیده هایی که به علت دوری مکانی یا زمانی بسیار کوچک یا بزرگ و یا خطرناک بودن ، امکان دید آن نباشد
3 – کمک گرفتن از عکس به جای توضیح، شرح و توصیف مکان یا موقعیت با جریانی که درک آن نیاز به توضیح زیاد ندارد
4 – برای آموزش مفاهیم نظیر رشد، نمو، تشابه، تفاوت، طبقه بندی، تضاد، مراحل وقوع یک پدیده یا مراحل انجام یک کار
5 – مستقیما خواننده را در حادثه قرار می دهد و امکان مشاهده آنچه در صفحه است را فراهم می سازد
6 – می توان در مخاطبان برای بذل و جلب توجه و یادگیری ، علاقه و انگیزه لازم را ایجاد کرد
7 – برای ایجاد تجربه و یادآوری تجربه های قبلی جهت ارتباط دادن آنها با تجربه های جدید
8 – استفاده از عکس برای انتقال اطلاعات تازه و معرفی موضوع های جدید
9 – شکل دهی نگرش ها و پرورش حس زیباشناسی در افراد
10– برای کسب تجارب جدید و آماده کردن مخاطب
11 – برای ایجاد تحریک احساسات و عواطف
12- برای ارزشیابی میزان آموخته های مخاطبان
13 - برای پرورش قوه تخیل و خلاقیت مخاطبان
14- صفحات کتاب، روزنامه و مجله را زیبا می کند
15 – خبر و مطالب را برای مخاطبان انتخاب می کند
16 – برای مستند کردن موضوع
17 – برای یاد آوری خاطرات
18 – وسیله سرگرمی است
19 – به خودی خود خبر است
20 – سریع اثر می کند