پيشينه اطلاع رساني در دانشگاه تهران دانشگاه تهران به عنوان دانشگاه "مادر" و "نماد آموزش عالي كشور" داراي اهداف، رسالت، برنامهها و سياستگذاريهاي خاص مديريتي است و از اين رو براي برقراري ارتباط مؤثر، مداوم و كارآمد با مخاطبين خود متناسب با زمان از ابزارهاي مختلفي براي اطلاعرساني استفاده نموده است. فعاليتهاي روابط عمومي دانشگاه را در اين زمينه از گذشته تاكنون ميتوان به سه بخش تقسيم كرد: 1. اطلاعرساني مكتوب: بريده جرايد، نشريه، بروشور،كاتالوگ(كتاب شناسان)؛
2. اطلاعرساني ديجيتال: سيستم سروش دانشگاه، پايگاه خبري؛
3. ارتباط با رسانهها. 1. اطلاع رساني مكتوب الف.بريده جرايد مجموعه خبرهاي مندرج در مطبوعات صبح و عصر كشور و خبرگزاريها كه مربوط به دانشگاه تهران ميباشند به صورت روزانه تهيه و تكثير و در اختيار هيات رئيسه دانشگاه قرار ميگيرد. بريده جرايد به صورت كتاب تحت عنوان "دانشگاه تهران در آينه مطبوعات" با توجه به حجم اخبار و اطلاعات تا دو شماره در سال به چاپ ميرسد. ب. نشريه در اواخر سال 1324 دكتر علي اكبر سياسي رياست وقت دانشگاه تهران با تاسيس " اداره انتشارات و روابط دانشگاهي و بينالمللي " با سرپرستي يكي از استادان دانشكده ادبيات موافقت كرد. وسعت سازمان دانشگاه و تعداد دانشكدهها و مراكز وابسته و همچنين كثرت مقررات و آييننامههايي كه براي اداره دانشگاه به تصويب شوراي دانشگاه ميرسيد،بيانگر ضرورت اطلاعرساني مكتوب در اين زمينه ايجاب بود. اولين گام در امر اطلاعرساني به صورت جدي در دانشگاه با انتشار نشريه "خبرهاي دانشگاه" به دستور رئيس دانشگاه به صورت ماهانه و زير نظر اداره انتشارات و روابط دانشگاهي در مهرماه 1325 براي درج اين مقررات و اخبار برداشته شد و انتشار آن تا اواخر سال 1334 ادامه داشت. سپس اين نشريه با عنوان "اخبار دانشگاه" طي 648 شماره به صورت هفتگي توسط اداره اطلاعات و تبليغات و روابط عمومي از پنجم مهرماه 1335 لغايت بيست و هشتم شهريور 1356به چاپ رسيد. پس از پيروزي انقلاب اسلامي و آغاز انقلاب فرهنگي، نشريه داخلي لوح و قلم از مرداد 1362 تا دي ماه 1362 و از مهر 1365 تا اسفند 1368 انتشار يافت. از 15 اسفند1372 تا پاييز 1376 اين نشريه مجددا با عنوان اخبار دانشگاه زير نظر اداره كل روابط عمومي منتشر شد. از مهر ماه 1377 نيز اداره كل روابط عمومي ماهنامهاي را با نام «مدت» (نام اختصاري ماهنامه دانشگاه تهران) منتشر كرد كه تا كنون با همين نام نقش آفريني ميكند. ج. بروشور اين مجموعه به منظور اطلاعرساني موجز و مختصر به مخاطبان به دو زبان فارسي و انگليسي تهيه و تدوين ميشود و دربرگيرنده اطلاعات كلي و جامع در خصوص دانشگاه است كه براي آگاهي اجمالي بازديدكنندگان و ميهمانان دانشگاه در اختيار آنها قرار ميگيرد. د.كاتالوگ در ميان نهادهاي علمي، فرهنگي و آموزشي متعدد كشور، دانشگاه تهران بي ترديد از جايگاهي يگانه و ممتاز و اعتباري شايسته برخوردار است. اين اعتبار به علت ويژگي هاي دانشگاه و نيز تعامل گسترده و پيوسته آن با جامعه و اركان اثرگذار برآن رو به افزايش است. به طوري كه در ميان مؤسسات و سازمانهاي وابسته به آموزش عالي كشور، دانشگاه تهران از هر حيث و از هر نظر از جايگاهي رفيع بهرهمند است. با اين رويكرد، اداره كل روابط عمومي دانشگاه با تدوين و فراهمسازي و تجديد چاپ مجموعه شناسان دانشگاه تهران (كه اولين بار در سال 1378 منتشر گرديد و در سال 1383 پس از اصلاح تجديد چاپ شد) درصدد آن است كه دانشگاه را به طور دقيق و همه جانبه به استادان، دانشجويان، پژوهشگران، موسسات آموزش عالي و دوستداران اين مهد كهنسال دانش و فرهنگ معرفي كند و از اين رهگذر، پويايي و صيانت علمي آن را به نحوي كاملا" گويا و آشكار مطرح نمايد و امكان مقايسه كمي و كيفي فعاليتهاي كنوني دانشگاه را با ادوار پيشين براي محققان فراهم سازد. 2.اطلاع رساني ديجيتال الف.سيستم سروش دانشگاه لزوم اطلاعرساني درباره دانشگاه به شيوههاي جديد، برقراري ارتباط دو سويه دانشگاهيان و مسئولان، توجه جدي به پاسخگو بودن مديريت و پذيرش مخاطب محوري، مديريت وقت روابط عمومي را به ضرورت يافتن روشهاي نوين ارتباطي و اطلاع رساني متوجه نمود. لذا طي بررسيهاي انجام شده، بهرهگيري از پست صوتي (Voice Mail) به عنوان ابزار نوين اطلاعرساني و ارتباطي با استفاده از فنآوري روز، يعني تركيب رايانه و تلفن براي اين منظور انتخاب شد. اين سيستم "سروش دانشگاه" نام داشت. سيستم سروش دانشگاه داراي سه بخش اطلاعرساني، پيامهاي مخاطبين و صندوق مشتركين بود. اين سيستم از 15 آبان 1377آغاز به كار نمود و به دلايل گوناگون از جمله پيچيده بودن سيستم سروش دانشگاه و مهمتر از آن ساده بودن استفاده از اينترنت و فراگير شدن استفاده از آن باعث شد كه روابط عمومي دانشگاه، استفاده از اينترنت را به عنوان ابزار فراگير و روز اطلاع رساني در سر لوحه كارهاي خود قرار دهد و سيستم مذكور مورد استفاده نباشد. ب.پايگاه خبري گسترش اينترنت در عصر كنوني و قابليتهاي بسيار زيادي كه اين شبكه ميتواند در اختيار افراد و سازمانها در امر اطلاعرساني و ارتباطات قرار دهد اداره كل روابط عمومي را بر آن داشت كه با ايجاد واحد ارتباطات رايانهاي و با همكاري فني مركز انفورماتيك دانشگاه تهران به ايجاد پايگاهي خبري براي اطلاع رساني اقدام نمايد. لذا اخبار و اطلاعات دانشگاه از تاريخ 10 آبان 1377 بر روي اين پايگاه خبري قرار گرفت و از 15 آذر همان سال نسبت به پاسخگويي نامههاي الكترونيكي اقدام شد. براي اطلاع رساني كاملتر و بهبود كيفيت اخبار دانشگاه، سايت خبري دانشگاه تهران در سال 1383 مجددا با ساختاري جديد طراحي شد. لزوم استفاده از يك سيستم الكترونيكي براي كسب اخبار و اطلاعات از مراكز وابسته به دانشگاه تهران به منظور پوشش همه جانبه اخبار دانشگاه، كه پاسخگوي نيازهاي روزافزون مخاطبان باشد، اداره كل روابط عمومي را بر آن داشت كه همزمان با طراحي سايت جديد خبري دانشگاه، ايجاد "سيستم گردش خبر" را نيز، كه پل ارتباطي الكترونيكي مسئولان روابط عمومي مراكز وابسته به دانشگاه تهران و اداره كل روابط عمومي دانشگاه تهران و جامعه مخاطب مي باشد، مد نظر قرار دهد. سيستم گردش خبر به همراه سايت جديد اخبار دانشگاه كه طراحي و پشتيباني فني آن برعهده مركز انفورماتيك دانشگاه ميباشد از 28 آذر 1386 همزمان با روز پژوهش به بهرهبرداري رسيد. ج.ارتباط با رسانه ها ارتباط با رسانهها اعم از رسانههاي مكتوب٬ ديداري و شنيداري و سايبر در ارتباطات برون سازماني از اهميت ويژهاي برخوردار است. در واقع نمود بيروني فعاليتهاي يك سازمان از طريق اين نوع ارتباطات ممكن ميشود. فعاليتهاي اداره كل روابط عمومي دانشگاه تهران در اين بخش عبارتند از: 1. برگزاري جلسات مداوم با اصحاب رسانهها و جرايد؛ 2. تهيه و تنظيم اخبار دانشگاه و ارسال آن به رسانههاي جمعي( خبرگزاريها، روزنامهها، صداوسيما و سايتهاي خبري)؛
3. دعوت از رسانههاي جمعي براي پوشش اخبار دانشگاه؛
4. هماهنگيهاي لازم براي حضور خبرنگاران رسانههاي جمعي در دانشگاه براي تهيه اخبار، گزارش و مصاحبه با استادان و دانشجويان؛
5. تهيه و ارسال جوابيهها به رسانههاي جمعي در صورت لزوم.
نظرات