شنبه, 03 آذر 1403

 



تاریخچه روابط عمومی در شرکت گاز

درابتدا واحدهایی تشکیل شدند که عموما به انتشار اخبار در مطبوعات، تهیه بریده جراید، تنظیم آگهی ها، فراهم کردن گردهمایی ها و انجام سخنرانی ها و فعالیت های مشابه می پرداختند و مسئولین این ادارات بیشتر از نویسندگان و شعرا و خطبا انتخاب می شدند. وزارتخانه ها، نهاد ها، تشکیلات و تاسیساتی که پس از مشروطیت به وجود آمدند در برابر مجلس، مطبوعات، مردم و افکار عمومی مسئول پاسخگو بودند. مدیران و مسئولان  آنها برای ادامه کار نیاز داشتند تا با مردم ارتباط دو جانبه برقرار کنند و به اطلاع دادن و آگاه کردن آنان بپردازند، به حرف هایشان گوش دهند و به اقناع و ترغیب و تبلیغ برای آنها مبادرت ورزند.این روند تا آنجا ادامه یافت که از اوایل قرن حاضر (دهه دوم قرن بیستم) در تشکیلات وزارتخانه  های ایران اداره، دفتر یا واحدی به نام «دفتر تشکیلات» پدید آمد که بعدا «دفتر انتشارات و اطلاعات» و پس از جنگ اول جهانی «دفتر انتشارات و مطبوعات» و یا «دفتر انتشارات و تبلیغات» نام گرفت.
روابط عمومى در ايران قبل از انقلاب، در شركت نفت پا گرفت. آنچه ما اکنون به عنوان روابط عمومی، چه از نظر اصطلاح و چه از نظر حرفه ی روابط عمومی باز می شناسیم، برای نخستین بار در شرکت نفت ایران پدیدار گشته است. در شرکت سابق نفت ایران وانگلیس تا سال 1330 یک دفتر اطلاعات و مطبوعات وجود داشت و این دفتر رابط بین این شرکت و مطبوعات بود. پس از ملی شدن صنعت نفت، دفتری تحت همان عنوان در شرکت ملی نفت ایران تشکیل گردید و عنوان همین دفتر بود که بعدا به روابط عمومی تبدیل شد.
از اواسط دهه ی چهل، دو واقعه موجب اشتهار و رسمیت یافتن روابط عمومی شد. ابتدا سازمان امور اداری و استخدامی کشور روابط عمومی را در طرح ها و برنامه های تشکیلاتی خود برای سازمان های دولتی منظور و ملحوظ نمود و دیگر تاسیس دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی و گشایش رشته روابط عمومی بود که این دو رخداد موجب رسمیت یافتن دفاتر و واحدهای روابط عمومی در تشکیلات اداری سازمان های مختلف کشور و اشتهار و عمومیت این عنوان شد و امور جاری روابط عمومی ها، با تهیه و تدارک ابزار فنی و هنری جدید، جدی تر دنبال گردید و طولی نکشید که کارایی ها و نفس وجودی آنها در همه جا به عنوان یک ضرورت احساس شد.
نخستين همايش روابط عمومى در ۳۰ آذر ماه ۱۳۴۳ در آبادان و دومين همايش در ۱۳ مهر ۱۳۴۴ در كرمانشاه برگزار شد. پس از تشكيل واحدهاى روابط عمومى در ايران، نياز به آموزش مسئولان روابط عمومى و كارمندان اين واحد ها احساس شد. نخستين بار تشكيل كلاس هاى كوتاه مدت آموزش روابط عمومى در وزارت اطلاعات و جهانگردى سابق شكل گرفت و پاره اى از وزارتخانه ها مثل، امور خارجه آموزش آن را به كارمندان و وابستگان خود در اكثر كشورهاى خارج رأساً با تشكيل دوره هاى كوتاه مدت شكل دادند.
در سال ۱۳۴۵ مطالعاتى درباره تشكيل دانشكده روابط عمومى صورت گرفت و در سال ۱۳۴۶ منجر به تشكيل مؤسسه عالى مطبوعات و روابط عمومى شد. پس از انقلاب اسلامى در دانشكده علوم اجتماعى دانشگاه علامه طباطبايى در رشته كارشناسى علوم اجتماعى با گرايش علوم ارتباطات به جاى رشته روابط عمومى پديد آمد.روابط عمومی شرکت گاز ایران:اغاز فعالیت روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران  به عنوان واحدی فرهنگی مربوط به قبل از سال 1350 یعنی شروع فعالیت شرکت ملی گاز ایران که در ابتدا  با هدف اداره امور مربوط به صادرات گاز به شوروی سابق بوده است  باز می گردد.در سال های بعد از انقلاب اسلامی ایران و توجه شرکت های ملی گاز ایران به امر گاز رسانی به اقصی نقاط کشور به طبع اجرای سیاست جایگزینی گاز طبیعی به عنوان سوختی پاکیزه و مطلوب به جای سایر فراورده ها میان تقطیر موجب گسترش روز افزون تعداد مشترکین این شرکت گردید لذا نیاز به اموزش استفاده بهینه از گاز طبیعی در میان مشترکین و برقراری ارتباط لازم میان خانوارها بهره مند از این نعمت خدادادی و مدیران شرکت ملی گاز ایران از طرفی وسامان دهی روابط  تعاملی در میان کارکنان این مجموعه در درون سازمان گسترده ان نیاز به ایجاد روابط عمومی به مفهوم علمی ان را امری اجنتاب ناپذیر نمود.از حدود نیمه دوم سال 1365 به بعد روابط عمومی به عنوان واحدی مستقل زیر نظر مدیر عامل نسبت به سازماندهی وجذب نیروی مورد نیاز خود اقدام و نسبت به اجرایی نمودن برنامه ها ووظایف خود اقدام نموده است.                                                   سیاست های کلی روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران:1-فعالیت اطلاع رسانی در تمام زمینه ها2-نهادینه کردن بهینه مصرف گاز طبیعی در سطح کشور3-برنامه ریزی برای ایجاد انگیزه و تعلق خاطر کارکنان شرکت4- برقراری ارتباط متقابل بین تمامی طرف های ذینفع5-درک نیازهای مشتریان                                                                                                                            اهداف بلند مدت روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران:فرهنگ سازی به منظور کاهش مصرف گاز طبیعی و استفاده بهینه از تاسیسات  پالایش و انتقال گاز کشوری2-فرهنگ سازی به منظور استفاده از مکانیسم های تشویقی جهت استاندارد کردن وسایل گاز سوز3-فرهنگ سازی در مصرف بهینه به منظور جلوگیری از هدر رفتن گاز طبیعی4- بالا بردن ایمنی در مصرف گاز طبیعی در میان مشترکین خانگی تجاری و کاهش حوادث ناشی از این حوادث5-ارتقا شان و منزلت صنعت گاز کشور از طریق فرهنگسازی در کودکان و نوجوانان6-معرفی گاز طبیعی به عنوان محور توسعه کشور                                                                فعالیت های کلی روابط عمومی شرکت گاز:1-ساخت وپخش انواع فیلم های اموزشی به اشکال مستند و انیمیشن  با زمان های کوتاه یا بلند به منظور اطلاع رسانی  به مخاطبین2-تهیه عکس از تاسیسات ومراسم گوناگون3-بر پایی و شرکت در انواع نمایشگاههای گوناگون ملی و بینالمللی صنعت گاز4-چاپ و انتشار انواع کتب وکاتالوگو بروشورو نشریات . و توزیع انها6-برگزاری و برنامه ریزی مراسم و تشریفات مربوط به افتتاح پروژهها و پذیرایی از مهمانان خارجی و سایر مراسمی که به مناسبت های مختلف برنامه ریزی و اجرا می شود7-تهیه و توزیع انواع هدایای تبلیغاتی8-برنامه ریزی و برگزاری مسافرت های مختلف از نظر مصاحبه با مطبوعات رادیو و تلویزیون9-تهیه و صدور انواع اطلاعیه و چاپ اگهی9-اجرای پژوهش و افکارسنجی10-بررسی شکایات مردمی و جوابیه انها11-برنامه ریزی کوتاه مدت یا بلند مدت در راستای تحقق اهداف فرهنگی شرکت12-نظارت وایجاد هماهنگی لازم بر فعالیت های روابط عمومی تابعه13- کنترل بر منابع انسانی شاغل به منظور برنامه ریزی و اجرای برنامه  های ایجادانگیزه در کارکنان درون سازمان       

برنامه های روایط عمومی شرکت ملی گاز ایران در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده

1-تاثیر از طریق وسایل ارتباط جمعی

2-تاثیر از طریق اموزش

3-تاثیر از طریق رویدادهای اجتماعی

 

جامعه مخاطب روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران

از انجا کهمهمترین وظیفه روابط عمومی را میتوان به ایجادو تسهیل ارتباط میان سازمان و مخاطبین ان سازمان ویا به تعبیری

حفظ گفت و شنود دائم میان سازمان و مخاطبین مطلوبش خلاصه نمود. در واقع همان طور که شناخت سازمان برای مخاطبین

ان سازمان بسیار مهم تلقی میشود شناخت مخاطبین سازمان نیز برای مدیران سازمان نیز بسیار حائز اهمیت است و روابط  -

عمومی در این میان نقش مهمی ایفا میکند به همین دلیل اولین گام کارگزاران روابط عمومی برای انجام این وظیفه شناسایی –

مخاطبین سازمان به شمار میرود

 

وظایف کلی روابط عمومی

روایط عمومی شرکت ملی گاز ایران با سیاست گذاری ها و تعیین راهبرد هاو راهکارها و خط مشی های اجرایی و برنامه  -

ریزی و اجرای انها و به کارگیری کلیه شیوه ها و روشهای ارتباطی و اطلاع یابی و اطلاع رسانی و با شناخت علمی کامل از

مخاطبان( افراد  - گروها – مجامع – افکار عمومی و ......) و با بهره گیری از تمامی ابزارهای ارتباطی اطلاع یابی و –

اطلاع رسانی در راستای نفوذ در مخاطبان ( اگاهی – نگرش – عقاید – و رفتارها ) به منظور :

تقویت جایگاه شرکت ملی گاز ایران

برقراری ارتباط متقابل میان طرفهای ذینفع در بخش گاز طبیعی و گسترش ان از طریق اطلاع یابی و اطلاع رسانی مناسب و

به موقع و صحیح

مساعدت به شرکن ملی گاز ایران در وصول به اهداف مصوب خود

 

وظایف کلی :

دریافت سیاست های کلان شرکت ملی گاز ایران

دریافت سیاست های وظیفه ای

سیاست گذاری تعین راهبردهای اجرایی و برنامه ریزی برای لنعکاس ارمان ها  - مقاصد – منافع – اهداف – سیاست ها –

و راهبردها و فعالیتها و مواضع شرکت ملی گاز به مخاطبان رسانه های جمعی

انجام امور ارتباطات

انجام امور انتشارات

انجام امور اطلاع رسانی

اداره امو صدا و سیما

اعلان مواضع شرکت ملی گاز ایران( از طریق ارگان شرکت ملی گاز ایران

ارائه مشورتهای لازم به مسئولان سازمان و مدیران

انجام امور مربوط به هما هنگی نمایشگاهها

انجام عملیات ویژه در شرایط بحرانی

برگزاری همایشهای تخصصی – نمایشگاهها و جشنوارههای تخصصی

 

وظایف تخصصی

تبلیغ در جهت بهینه سازی مصرف انرژی

تبلیغ در جهت بالا بردن ایمنی در مصرف گاز و کاهش حوادث ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی

ارتقا جایگاه گاز کشور به عنوان زیرساخت بسیاری از صنایع کشور

 

ساختار سازمانی روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران

روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران از نظر ساختاری به طور مستقیم زیر نظر معاون ریس شرکت ملی گاز ایران اداره میشود

و ریس روایط بعنوان سخنگوی شرکت به شمار میرود . روابط عمومی دارای چهار بخش انتشارات و تبلیغات تشریفات –

و مراسم و روابط  فرهنگی و مطالعات اجتماعی و راه اندازی و نگه داری سیستم مکانیزه است.

 

واحد روابط فرهنگی و روابط اجتماعی

انجام تحقیقات جهت تبلیغات

تهیه خبر و گزارش

برسی های اجتماعی و افکار سنجی

تنظیم اطلاعات در خواستی مخاطبین برون سازمانی

برنامه ریزیهای مربوط به فعالیتهای پژوهشی

بررسی و تحلیل شکایاتو درخواستهای مردمی

ارتباط با روابط عمومی های شرکت های گاز استانی و مناطق عملیاتی و پالایشگاهها

تهیه گزارش ماهیانه عملکردروابط عمومیشرکت ملی گاز

واحد تشریفات و مراسم

در راستای تحقق وظایف روابط عمومیشرکت ملی گاز ایران و همچنین به منظور اطلاع رسانی – روابط عمومی شرکت اقدام

به برنامه ریزی اجرای مراسم مختلف از قبیل شرکت در نمایشگاهها برگذاری مراسم جشن و عزاداری برنامه های ایجاد انگیزه

در کارکنان  و به مناسبتهای مختلف مینماید

این فعالیتها عمئما شامل موارد زیر است

1-برگذاری نمایشگاها

2- برنامه ریزی و هماهنگی در جهت تشریفات مربوط به میهمانان

3- مراسم افتتاحیه پروژ ه ها چنانچه در خواستی برای مراسم افتتاحیه پروژه ها از قسمت های مختلف به ریس روابط عمومی

برگزاری نمایشگاههای و افتتاحیه ها و هماهنگی های مورد نیاز جهت بازدید های مدیران و انجام هماهنگی های استقبال از میهمانان خارجی

 

ارتباط با رسانه های گروهی

هدف از این فرایند برقرتری حفظ و استمرار ارتباط با مدیران نمایندگان خبرنگاران رسانه های همگانی به منظور اجرای هرچه بهتر سیاستهای فرهنگی و تبلیغاتی روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران است

ارتباط با رسانه های گروهی به صورتهای گوناگون از قبیل انجام مصاحبه و چاپ اگهی و درج در خبر و مقاله.

تهیه خبر از مدیران داخلی و خارجی در ارتباط با مسائل گاز و تهیه و ارسال گزارشها و بروشورها به رسانه ها.                                                                             
نويسنده : عباس سمیاری

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-09 11:36
خوب نبود
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.