روابط عمومی چیست و چه وظایفی دارد؟
مقدمه :
روابط عمومي ،نقشي بسيار مؤثر دربهبود وضعيت سازمان ها وايجاد تعامل بين درون سازمانی و برون سازماني دارد. مسئول روابط عمومي درهردستگاه و سازمان دولتي وخصوصي، بايستي واجد يك سري خصوصيات و روشهاي كارآمد دراداره امور وانجام وظائف شغلي باشد تابتواند مايۀ پيشرفت كاري در ادارات و سازمانها گردد. اگر بخواهيم روابط عمومي درحد مطلوبي داشته باشیم بايستي به گونهاي برنامهريزي شود كه در درجۀ اول نسبت به تثبيت و تقويت جايگاه روابط عمومي اقدام گردد. در مراحل بعدي، تدوين ساختار و اساسنامه روابط عمومي، درنظر گرفتن نيروهاي كافي براي انجام وظایف مربوطه و مجهز شدن به ابزارهاي نوين ارتباطي مورد توجه قرار گيرد تا بتواند از عهدۀ مسائل گسترده دنياي معاصر برآيد و راهنماي خوبي براي مجموعه كاري و مخاطبان گردد .
ویژگیهای مدیر روابط عمومي
مدير روابط عمومي بايد به گونهاي انتخاب شود كه داراي ويژگيهايي باشد تا براساس آن ها بتواند موفقيت لازم را در پيشبرد اهداف سازماني محقق نمايد و اعتماد مخاطبان اداره و سازمان را نيز به خود جلب نمايد. در اينجا برخي از ويژگيهاي لازم براي انتصاب مسئول روابط عمومي ذكر ميشود :
1- مهارت فني
2- دانش ومهارت تخصصي
3- سوابق تجربي موفق
4- توانمندي هاي فردي نظير پژوهش افكار عمومي، سخنوري، قدرت بيان، قلم توانا،توانمند درتجزيه و تحليل مسائل، داراي سعه صدر كه درپرتو آنها بتواند تعامل مطلوب و مؤثري را در روابط سازماني برقرار كند
5- اخلاق و منش متناسب با حرفه روابط عمومي
6- احساس تعهد نسبت به سازمان و جامعه
وظايف روابط عمومي موفق :
گرچه مجموعه وظايف يك روابط عمومي، به روشهاي كليشهاي دنياي ارتباطات و تبليغات ختم نميشود و هرگز نميتوان آنها را محدود و محصور در يك سري رفتار و برنامهها كرد، اما روابط عمومي براي وصول به موفقيت سارماني، نبايد بدون برنامه حركت كند، بلکه بايد خيلي هدفمند و منظم باشد تا بتواند در راستاي انجام وظايف، موفقيت حاصل نمايد. دراينجا به بعضي از وظايف يك روابط عمومي با رويكرد نوين و متمايل به «قرن ۲۱» به صورت مختصر پرداخته ميشود :
1- ارائه مشاوره های مؤثر به مدیران ارشد سازمان
2- حفاظت از حریم سازمان در مقابل جوسازی ها، خلاف گویی ها، دروغ پردازی ها، تهدیدها و ... این در حالی محقق می شود که مدیر روابط عمومی خود مبرا از این مسائل باشد.
3- همکاری فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها.
4- برگزاری جلسات داخلی بین کارکنان و مدیران به صورت ماهیانه یا فصلی.
5- ارتباط تنگاتنگ با اینترنت، خبرگزاریها، وب سايتها و وبلاگ ها
6- توجه به اطلاع رساني آنلاين و داشتن حداقل يك سايت و يا وبلاگ تخصصي براي سازمان و اداره
7- ایجاد حسن رابطه بین کارکنان، مشاوران و مدیران سازمان.
8- انعکاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم ممیزی نمودن آن به مسئولان و دریافت بازخورد آن جهت ارائه به کارکنان.
9- روابط عمومي موفق، نه ،«توجيه گر»است ،نه «تبيين گر» ،بلكه «تحليل گر» است .
10- صداقت دركار روابط عمومي ،نقش بسيار مهم و سازنده اي دارد وسبب جلب اعتماد می شود. پس نباید «صداقت کاری» را حتی برای یک لحظه از نظر دورنگه داشت.
11- روابط عمومی ، مهندسی ارتباط رضایت مندانه و پایدار است .پس مسئول روابط عمومی بايد در برقراري «ارتباط رضایت مندانه» بین دستگاه متبوع و مخاطبان بکوشد.
12- روابط عمومی آیینه تمام نمای یک مؤسسه میباشد .بنابراین نباید «بزرگ نمایی» ویا «کوچک
نمایی» پیشه كرد ،بلکه بایستی ،مسائل وتنگناها را «همان گونه كه هست» منعكس نمود.
13- چاپ بروشور پیام های آموزشی، پژوهشی و دیگر فرآوردههای سازمانی.
14- خروج روابط عمومی از موضع «انفعالی» به موضع «فعال»
15- برای شرکت در مراسم و مناسبت های مختلف دعوت از خبرنگاران فراموش نشود.
16- موضع گیری شخصی و سیاسی در تنظیم خبر دخالت داده نشود .
17- اجرای سیستم مکانیزه خبر رسانی (روابط عمومی الکترونیک) جدی گرفته شود .
18- باید به تمامی رسانه ها و خبرنگاران آنها احترام گذاشت، تبعیض بین خبرنگاران باعث دلسردی
خبرنگاران نسبت به روابط عمومی و عدم انعکاس مناسب اخبار خواهد شد .
19- این هنر روابط عمومی است که به اندازه قابلیت و توان رسانه ها از آنها به نفع سازمان بهره ببرد.
20- مسئول روابط عمومي بايد با تنظیم اخبار در حجم کم، و بیان اصلیترین و مهمترین عناصر خبری «کوتاه نویسی» را تجربه نماید.
21- خوش برخورد بودن،لازمۀ كار روابط عمومي است .
22- سرعت عمل و ایفای نقش مؤثر و ارزنده در مواقع حساس و بحراني، عامل بسيار مهمي در موفقيت وكارآمدي يك روابط عمومي است .
23- مدیریت تابلوی اعلانات و به روز کردن مطالب آن
24- برقراری تعامل مطلوب وسازنده بين اداره یا سازمان مربوطه با سازمانها، ادارات، نهادها و اشخاص
حقيقي وحقوقي
25- تهيه گزارش فعاليت واحدها و جمعبندي آن به صورت گزارش ماهانه، فصلي و سالانه
26- پاسخگو كردن دستگاه اداري و خصوصي در برابر مخاطبان و قائل شدن احترام براي ارباب رجوع و افكارعمومي