بنام خدا
واحدی که بعنوان قلب تپنده و بنحوی هویت سازمان معرفی میشود.
که خود دارای دو بخش 1) سایت 2) هفتهنامه میباشد.
این واحد بعنوان یکی از مهمترین واحدهای ادارهکل روابط عمومی محسوب میشود که کار تعامل و هماهنگی بین سازمان و اصحاب رسانه را بر عهده دارد. بدین معنی که ارتباط خبرگزاریها و نشریات برای تبادل اطلاعات با سازمان، هماهنگی آن توسط این واحد صورت میگیرد. دومین مسئولیت این واحد اطلاعرسانی می باشد که به دو طریق صورت میگیرد یکی از طریق سایت، که هم در داخل سازمان و بیرون از سازمان برای اطلاع از برنامههای فرهنگی سازمان مورد استفاده قرار میگیرد. دومی هفتهنامه، که فقط در داخل سازمان کارایی دارد.
واحدی است برای ارج نهادن و احترام به حقوق مخاطبان. بدین ترتیب که مردم میهن عزیز اسلامیمان، هر انتقاد و پیشنهاد از برنامههای اجرایی سازمان در هر نقطه از ایران اسلامی داشته باشند به صورت شبانهروز همکاران واحد 162 آماده شنیدن و ضبط مکالمات این عزیزان میباشد که این انتقادات و پیشنهادات که بسیار مورد توجه مسئولان سازمان میباشد. رسانه ملی را برای هر چه بهتر شدن برنامهها یاری مینماید.
روابط عمومی سازمان چون شامل تمام روابط عمومیهای واحدهای تهران و شهرستانها میباشد که در حدود 80 الی 90 واحد روابط عمومی در کل ایران را دربرمیگیرد. باتوجه به این گستردگی هماهنگی هرچه بهتر و بیشتر این واحدها به عهده مدیریت امور هماهنگی ادارهکل روابط عمومی مرکز میباشد.
همانطور که از نام این مدیریت پیداست نقش و وظیفه اصلی این واحد، تبلیغات (نصب آگهی و پوستر و پخش اعلامیهها) و انتشارات (چاپ هفتهنامه برای کارکنان) در داخل سازمان میباشد. در اصل وظیفه اطلاعرسانی به کارمندان را برعهده دارد.
وظیفه این مدیریت تشکیل سایت روابط عمومی سازمان جهت بازدیدکنندگان داخلی و خارجی و معرف سایت واحدهای مختلف سازمان، برای راحتتر شدن ارتباط مردم با واحدهای سازمانی میباشد که بعنوان مرجعی رسمی برای اطلاعرسانی به مردم برای آشنایی با برنامههای در حال پخش و در دست ساخت و غیره میباشد.
صداوسیما دارای چندین سالن همایش در متراژهای مختلف برای برگزاری سمینارها و برنامههای فرهنگی میباشد و همچنین مسجد بلال سازمان بعنوان مرکزی برای برگزاری مراسمهای مذهبی و ترحیم میباشد، که هماهنگی این مکانها جهت برگزاری این گونه مراسمها بعهده واحد صدور مجوز ادارهکل روابط عمومی می باشد.
که خود شامل سه مدیریت مالی، مدیریت اداری و مدیریت پشتیبانی میباشد.
مسئولیت این واحد برآورده کردن نیازهای فرهنگی کارکنان و خانوادههای سازمان را برعهده دارد. مثلاً تهیه بلیط سینما، پارک و در اختیار کارکنان و خانوادههای محترمشان قرار دادن است.
برگزاری مراسم و مسابقات قرآنی تشکیل کلاسهای دارالقرآن برای کارکنان برای آشنایی هرچه بیشتر با مسائل دینی و مذهبی را برعهده دارد.
10) معرفي الگوهاي آموزشي مناسب درون سازماني و برون سازماني
11) سازماندهي خبري سازمان (تلاش براي اطلاع يابي و اطلاع رساني به موقع با روش ها و ابزارهاي ارتباطي)
12) تدوين نظام ارتباطي منسجم و تبليغي شفاف و روشن
13) تغيير نگرش مسئولان نسبت به نقش روابط عمومي و جايگاه و اهميت آن
14) جهت گيري و جهت دهي سازمان به سوي كارمند محوري
15) همكاري فعال و مستمر با مطبوعات و رسانه ها
16) تأكيد هماهنگ بر بهبود روابط درون سازماني و برون سازماني
17) انعكاس انتقادات و اخبار به صورت شفاف و عدم مميزي نمودن آن به مسئولان و دريافت بازخورد آن جهت ارائه به كاركنان
18) برگزاري جلسات داخلي بين كاركنان و مديران به صورت ماهيانه يا فصلي
19) تهيه مقاله هاي علمي در حوزه فعاليت هاي سازمان و نشر آن در رسانه هاي گروهي
20) معرفي مطلوب مقالات و تحقيقات كاركنان در سطح سازمان
21) انعكاس تجربه هاي موفق كاركنان سازمان
22) چاپ بروشور پيام هاي آموزشي، پژوهشي و ديگر فرآورده هاي سازماني
23) تهيه فيلم براي معرفي سازمان
24) ايجاد برنامه نظام مند همدردي با خانواده هاي سازمان
25) تهيه و تنظيم منشور اخلاقي روابط عمومي سازمان
26) وجود مراكز آموزشي با محيط عملي و كاربردي روابط عمومي
27) ارائه آموزش كوتاه مدت به طور مستمر براي كاركنان روابط عمومي ها
28) ايجاد نهادهاي حرفه اي و تخصصي اثرگذار بر حوزه روابط عمومي
29) حمايت مديريت سازمان ها از روابط عمومي
30) انتشار مجلات تخصصي متعدد در حوزه روابط عمومي
31) حذف كارهاي زائد و موازي از وظايف روابط عمومي
32) تخصصي شدن وظايف روابط عمومي
واما :
اداره کل بازرگانی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
در ابتدا شرح حالی مختصر از واحدهای مختلف اداره کل بازرگانی صدا و سیما می پردازیم:
پيرو اعلام ضوابط و مقررات پذيرش و پخش آگهي هاي بازرگاني، صاحبان كالا و خدمات با بررسي شرايط و امكانات خود نسبت به تبليغ محصولات خود اقدام مينمايند. به منظور ساخت بستري مناسب جهت تبليغ محصولات، ميبايست شرايط و مقرراتي را تعريف نمود تا كليه صنوف امكان بهره برداري از شرايط را داشته و بتوانند با انتخاب رسانة مناسب در ميان بقية رقبا به معرفي محصول خود بپردازند و اطمينان خاطر داشته باشند كه در چارچوب قوانين ميتوانند ديده شوند.
از فوايد تبليغات، معرفي كالا با هدف اعتماد سازي در ميان مخاطبين بوده و به ايشان ثابت ميشود كه انعقاد قرارداد پايان يك معامله نيست بلكه آغاز تعهدي سنگين در قبال پخش آگهي است كه با بازگشت سرمايه به صندوق درآمد مشتري پايان مي يابد. اين رونق فروش محقق نمي گردد جز با معرفي كالا يا خدمات به منظور ماندگار شدن در ذهن مخاطب تا جايي كه در ميان بازار شلوغ برندها، تبليغ به كمك شخص ميآيد و با انتخاب آن برند، هدف صاحب كالا عملي ميشود.
- تبليغات چيست؟
بطور كلي تبليغ عبارتست از: روش يا روشهاي مهم پيوسته براي بسيج و دادن جهت به نيروهاي اجتماعي و فردي از طريق نفوذ در شخصيت ، افكار و عقايد و احساسات افراد جهت رسيدن به يك هدف مشخص است . اين هدف ممكن است سياسي، نظامي، فرهنگي و ... مشروع يا نامشروع باشد و با وسايل مختلف مانند روزنامه، مجله، راديو، تلويزيون و سينما و وسايلي كه از قدرت بيشتر و نفوذ زيادتري برخوردارند صورت ميگيرد. با اينكه شيوه تبليغات و متن آگاهيهاي قرون گذشته با تبليغات نوين امروزي تفاوت فاحشي دارد، ليكن تبليغات از ديرباز داراي هدف مشتركي بوده و آن شناساندن يك كالا و يا عرضه كردن خدمات به مردم است . تاريخچه تبليغ در ايران را ميتوان از ضرب سكه در زمان داريوش ، شيوه ساختن مساجد و كاشيكاري و مدح و ثناي پادشاهان دريافت . عنصر مهم در تبليغ، مسئله روانشناسي است كه روز به روز اهميت بيشتري مييابد. امروزه مسئله تبليغات و اعمال فشار عيني آنقدر با يكديگر مخلوط شدهاند كه ديگر مرز تبليغات و اجبار مشخص نيست.
تبليغات، يكي از ابزارهاي اصلي بازاريابي است. در سالهاي اخير باتوجه به افزايش تنوع توليدات و گسترش بازار مصرف داخلي، استفاده از اين ابزار مهم بازاريابي نيز در حيطه اصلي خود؛ يعني بازرگاني گسترش يافته است. تنوع موجود رسانه ها نيز بستر مناسبي براي پخش و انتشار پيامهاي مختلف بازرگاني ايجاد كرده است.
امروز مصرف كنندگان در اثر افزايش سطح آگاهي و اطلاعات عمومي، براي تصميم گيري در انتخاب كالا و خدمات، آزادي عمل بيشتري پيدا كرده اند و با تجزيه و تحليل پيامهاي بازرگاني قادرند كالاي موردعلاقه خود را انتخاب كنند.
- تبليغات چيست؟
بطور كلي تبليغ عبارتست از: روش يا روشهاي مهم پيوسته براي بسيج و دادن جهت به نيروهاي اجتماعي و فردي از طريق نفوذ در شخصيت ، افكار و عقايد و احساسات افراد جهت رسيدن به يك هدف مشخص است . اين هدف ممكن است سياسي، نظامي، فرهنگي و ... مشروع يا نامشروع باشد و با وسايل مختلف مانند روزنامه، مجله، راديو، تلويزيون و سينما و وسايلي كه از قدرت بيشتر و نفوذ زيادتري برخوردارند صورت ميگيرد. با اينكه شيوه تبليغات و متن آگاهيهاي قرون گذشته با تبليغات نوين امروزي تفاوت فاحشي دارد، ليكن تبليغات از ديرباز داراي هدف مشتركي بوده و آن شناساندن يك كالا و يا عرضه كردن خدمات به مردم است . تاريخچه تبليغ در ايران را ميتوان از ضرب سكه در زمان داريوش ، شيوه ساختن مساجد و كاشيكاري و مدح و ثناي پادشاهان دريافت . عنصر مهم در تبليغ، مسئله روانشناسي است كه روز به روز اهميت بيشتري مييابد. امروزه مسئله تبليغات و اعمال فشار عيني آنقدر با يكديگر مخلوط شدهاند كه ديگر مرز تبليغات و اجبار مشخص نيست.
تبليغات، يكي از ابزارهاي اصلي بازاريابي است. در سالهاي اخير باتوجه به افزايش تنوع توليدات و گسترش بازار مصرف داخلي، استفاده از اين ابزار مهم بازاريابي نيز در حيطه اصلي خود؛ يعني بازرگاني گسترش يافته است. تنوع موجود رسانه ها نيز بستر مناسبي براي پخش و انتشار پيامهاي مختلف بازرگاني ايجاد كرده است.
امروز مصرف كنندگان در اثر افزايش سطح آگاهي و اطلاعات عمومي، براي تصميم گيري در انتخاب كالا و خدمات، آزادي عمل بيشتري پيدا كرده اند و با تجزيه و تحليل پيامهاي بازرگاني قادرند كالاي موردعلاقه خود را انتخاب كنند.
علاوه بر اين مفهوم «رقابت» با استفاده ابزاري از تبليغات، مفهوم واقعيتري به خود گرفته است. همانگونه كه مصرفكننده با بهره گيري از تبليغات، حق انتخاب خود را عملاً اعمال ميكند، توليدكننده نيز شيوه تماس با مخاطب و مصرف كننده موردنظر خود را پيدا مي كند.
در اين ميان تبليغات، نزديكترين شكل پيوند و همكاري ميان تجارت و هنر را نشان ميدهد؛ به طوري كه خلاقيت هنري در هيچ عرصه ديگري، اين چنين به سمت اقتصاد كشيده نميشود. بر اين اساس پيامدهندگان، تبليغات را نوعي سرمايه گذاري مي دانند نه صرف هزينه و بنابراين اغلب سازمانها و بنگاههاي اقتصادي و صنعتي به برگشت هزينه هاي پيامهاي بازرگاني مطمئن و اميدوارند.
عوامل متعددي در توليد نهايي يك تبليغ يا پيام بازرگاني دخالت دارند كه كارفرما، شركت تبليغاتي، رسانه، مشاور بازاريابي، مصرف كننده و نهادهاي قانونگذاري و سياستگذاري از مهمترين اين عوامل به شمار ميروند.
تبليغات بازرگاني، مخالفان و موافقان زيادي دارد. امّا به هر حال واقعيتي است كه خود را بر همه ما تحميل كرده و آثار عميق آن بر عرصههاي مختلف اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي، به معماران زندگي جمعي اجازه ناديده گرفتن آن را نميدهد؛ به ويژه آنكه تبليغات بازرگاني به يكي از اصليترين منابع مالي رسانهها تبديل شده و رقابت آنها را در جذب و انتشار پيامهاي تجاري برانگيخته است. هنگامي كه پيدايش رسانههاي نوين نظير ماهواره و اينترنت و پخش فرامرزي و بدون مانعِ آنان را هم در نظر بگيريم، انگيزه و دلايل نهضت قانونمند كردن تبليغات بازرگاني صدچندان ميشود.
از اينرو، مديران و طراحان زندگي مسالمتآميز جمعي در سراسر جهان حركتي پرشتاب را به سمت تدوين قوانين تبليغات بازرگاني آغاز كردهاند. امروز شاهد آن هستيم كه افزون بر قوانين ملي، تلاشهاي منطقهاي و جهاني براي پي ريزي نظام مطلوب براي اين رشته خاص از علوم ارتباطات صورت ميگيرد. با اين حال كشور ما هنوز هم فاقد قانون تبليغات بازرگاني است و آثار نامقبول اين خلأ قانوني چنان آشكار گشته است كه ديگر كسي منكر ضرورت و فوريت جبران آن نيست.
در اين راه استفاده از دانش و تجربه ديگران خردمندانه و لازم است، اما بدون ترديد بوميسازي آن و انتخاب الگوي مناسبي كه با مباني حقوقي و ديني ما نيز مغاير نباشد، نيازمند «بررسي تطبيقي اصول و مباني تبليغات بازرگاني در
جهان معاصر، ايران و اسلام» است؛ البته با «يك رويكرد حقوقي».
- بهترين روش تبليغ كدام است؟
در بین تمامی زمینههای تبلیغاتی، آگهیهای تلویزیونی اهمیت بیشتری دارد و از اعتبار بیشتری نیز برخوردار است. از نظر یک نویسنده تبلیغاتی، فرصت نگارش یک آگهی تلویزیونی، که در ساعتهای پربیننده به نمایش در میآید، شانس بسیار بزرگی است.
تبلیغات امروزی، نیازهای کامل مصرف کننده را ارضا نمیکند. بر اساس پژوهشی، 85 درصد افراد اعتراف کرده اند که تبلیغات ارائه شده با مزه و یا جالب هستند. اما 68 درصد این افراد اعتقاد دارند که این تبلیغات اطلاعات کاملی در اختیار آنها نمی گذارند.
همین امر در مورد کالا نیز صادق است. مصرف کننده جدی در جستجوی کسب اطلاعات است. او میخواهد قبل از آنکه پول خود را خرج کند، در مورد کالا آگاهی کامل را بدست آورد. دلایل متعددی نشان میدهند که تبلیغات اطلاع رساننده، بیش از تبلیغات سرگرم کننده منجر به افزایش میزان فروش میشوند.
3- هدف تبليغات چيست؟
هدف تبليغات از نقطه نظر تجاري، متقاعد ساختن مشتري به خريد كالايي است كه از طرف تبليغكننده بر فروش عرضه گرديده و قادر ساختن او در تصميم به خريد كالاهاي بخصوصي است كه آرزوي آن را دارد. علاوه بر آن تبليغات با بوجود آوردن فرصت براي مصرف كنندگان به آنها اختيار بيشتري در انتخاب ميدهد. مهمترين نقش تبليغات آگاه سازي در زمينههاي مختلف است. مخصوصاً در كشورهاي در حال توسعه تبليغ ميتواند مردم را در آگاهي به منافعي كه از كاربرد مهارتها و معلومات فني، علوم و پيشرفتهاي بشر در انجام هدفهاي مختلف حاصل ميشود كمك كند. همچنين تبليغات ميتواند كمك مؤثري در سرعت بخشيدن به توسعه اقتصادي، اجتماعي و آگاهي ملل در اين موارد باشد.
شرح وظایف روابط عمومی اداره کل بازرگانی