تاریخچه سازمان
در تیر ماه سال 1354 به منظور تعیین ، تعدیل و تثبیت قیمت تولیدات داخلی کشور و کالاهای وارداتی و خدمات و انجام بررسیها و تهیه طرح های لازم در جهت متعادل ساختن و پیشگیری از افزایش نا متناسب قیمتها " مرکز بررسی قیمتها " تشکیل گردید. و به دنبال آن در تیرماه همان سال به منظور تهیه فهرست کالاهایی که مصرف کنندگان یا تولید کنندگان آن می بایست مورد حمایت قرار گیرند صندوق حمایت مصرف کنندگان تشکیل گردید و درنهایت در سال 1358 از ادغام مرکز بررسی قیمتها و صندوق حمایت مصرف کنندگان ، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان تشکیل و اساسنامه آن به تصویب شورای انقلاب رسید . به موجب ماده 3 اساسنامه ، سازمان دارای شخصیت حقوقی و استقلال مالی می باشد و به صورت شرکت سهامی اداره می شود و وابسته به وزارت بازرگانی است. همچنین بر اساس مصوبه شماره 85081/1901 مورخ 12/5/1384 شورای عالی اداری کلیه وظایف و اختیارات سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات موضوع تصویب نامه شماره 735202/م مورخ 20/7/1383 و آیین نامه اجرایی شماره 40731 مورخ 2/8/1383 ستاد پشتیبانی تنظیم بازار که با قوانین و مقررات موجود مطابقت دارد ، به سازمان حمایت محول گردید.
هداف سازمان
• حمایت از تولیدات داخلی و افزایش آن
• حمایت از مصرف کنندگان در قبال نوسانات غیر معمول قیمتها
• انجام تحقیقات و ارایه طرحهای ضروری در جهت متعادل ساختن قیمتهای وارداتی و تولیدی
تشویق صادرات از طریق همکاری با سازمانهای ذیربط
• بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالاهای تولیدی و وارداتی و خدمات مشمول در تمام بخشها اعم از دولتی، تعاونی، خصوصی و نهادها
• اعمال نظارت بر اجرای قیمت ها و رسیدگی به تخلفات بر اساس قانون تعزیرات
تدوین و اجرای روشهای کارآمد بازرسی و نظارت و اجرای طرحهای ویژه نظارتی
• نظارت بر شبکه های توزیع کالاها وخدمات و مبارزه با عرضه و توزیع کالاهای قاچاق به عنوان دستگاه کاشف
فعاليت هاي اداره روابط عمومي سازمان حمايت
1- انتشارات
* بخشهاي تخصصي و موضوعهاي مربوط به بخش صنعت و اقتصاد
* سرويس مصاحبه: تنظيم، هماهنگي وترتيب دادن مصاحبه با مسوولان، كارشناسان و دستاندركاران بخشهای مختلف تخصصی در جهت تامين مطالب مورد نياز نشريه
* گردآوري،تامين و توليد اخبار
* گردآوري و تامين گزارشها و مقالات
* انجام امور فني و هنري از جمله صفحهآرايي و امور فني نشريه
* پردازش و تنظيم مطالب از دو بعد رسمالخطي و محتوايي
* تهيه فهرست مشتركان جهت توزيع نشريات روابط عمومي
* انعكاس،اطلاعرساني و انتقال پيامهاي سازمان يافته خاصي كه به مناسبتها و شرايط زماني و مكاني مختلف با به كارگيري روشهاي متنوع انتشاراتي و با اشكال مختلف منتشر مي شود.
* آشنايي بيشتر مخاطبان از موضوعها، فعاليتها و رويدادهاي مرتبط با سازمان به منظور انتقال و اشاعه اطلاعات مفيد به آنان
* چاپ و انتشار نشريات موردي به مناسبتهاي مختلف
* چاپ و انتشار كتاب ، برشور و... مربوط به جشنوارهها و نمايشگاه ها
2- تبليغات و نمايشگاه ها
* تدوين و پيشنهاد سياست هاي اجرايي، برنامه و بودجه سالانه در راستاي سياست هاي بخشي و برنامه هاي ميان مدت و بلندمدت در حوزه تبليغات واطلاع رساني .
* ايجاد هماهنگي هاي لازم ميان ادارات كل استان ها و نظارت بر عملكرد و فعاليت هاي آنها در ارتباط با موضوع تبليغات بازرگاني و شوراي هماهنگي روابط عمومي استان .
* سياست گذاري و تعيين خط مشي و تهيه دستورالعمل هاي لازم در خصوص نحوه ارتباط كانون ها بامجامع بين المللي .
* اتخاذ تدابير لازم براي هماهنگي برنامه هاي تبليغاتي داخل و خارج از كشور وزراتخانه ها و سازمان هاي تحت نظر دولت و دستگا ه هايي كه از امكانات دولتي استفاده مي كنند.
* تمركز ارائه اخبار و اطلاعات مربوط به پيشرفت برنامه ها و فعاليت هاي دستگاه هاي دولتي و نهاد هاي انقلاب اسلامي به منظور معرفي عملكرد ها ، اقدامات و برنامه هاي دولت و ساير نهادها به مردم.
* معرفي عملكرد دولت جمهوري اسلامي ايران درتمامي زمينه هاي اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي، سياسي ، نظامي ، آموزشي و غيره آن.
* پيشنهاد برنامه و طرح هاي فرهنگي وتبليغي در جهت همكاري بيشتر مردم بادولت و پژوهش پيرامون اثرات برنامه ها و فعاليت هاي دولت در افكار عمومي و ارائه آن به هيأت وزيران از طريق سلسله مراتب اداري .
* جمع آوري اطلاعات مربوط به فعاليت هاي وزارتخانه ها و مؤسسات و سازمان ها و شركت هاي وابسته به دولت و نگارش كتاب سال فعاليت هاي دولت بر اساس اين اطلاعات.
* معرفي عملكرد دولت جمهوري اسلامي ايران درتمامي زمينه هاي اقتصادي ، اجتماعي ، فرهنگي، سياسي ، نظامي ، آموزشي و غيره آن.
- ارتباطات مردمي
* برنامه ريزي و هماهنگي ارتباطي ( تلفن گويا ) پيام نما، پاسخگويي سريع به كاركنان ومخاطبان
* ايجاد سيستم پاسخگويي به ارباب رجوع
* برنامه ريزي در جهت برگزاري ملاقاتهاي مردمي با وزير
* ايجاد پايگاه و شبكه اطلاعاتي از توانمندي ها و فعاليتهاي بخش كشاورزي
* برگزاري جلسات پرسش و پاسخ كاركنان با وزير
* برقراري ارتباط با تشكل ها و سازمان هاي غير دولتي ( NGOS ) تخصصي و ساير تشكل هاي ذينفع اجتماعي و اقتصادي و ...
4- سمعي و بصري
واحد عكاسي:
* عكاسي از مناسبتها و همايش، گردهمائي هاي مورد درخواست
* عكاسي از مناسبتها و همايش، گردهمائيهاجهت درج در رسانه ها
* عكاسي از موضوعات فعاليتهاي بخش صنعت ، معدن و تجارت بوسيله اعزام به مناطق مختلف كشور
* تصويربرداريازمناسبتها، رويدادهاي جاري سازمان مورد درخواست معاونت يا مدیریت مربوطه
* انجام ميكس، تيتراژ فيلم ها
واحد سمعي بصري:
* ارائه خدمات گرافيك محيطي به وسيله عكس و تهيه فيلم با درخواست معاونت و مدیریت درخواست کننده
* ضبط روزانه اخبار سيماي جمهوري اسلامي ايران ويژه بخش صنعت تحت عنوان ” سيما و صنعت “ و ارائه آن به معاونين و مديران محترم مربوطه
* ضبط ويژه برنامه هاي سيماي جمهوري اسلامي ايران و ارائه آن به صورت لوح فشرده به مديران ذيربط
* تكثير فيلمهای ويدئو، لوح فشرده واحد درخواست دهنده.
واحد آرشيو:
* آرشيوعكسهاي توليد شده
* اسكن و بايگاني و طبقه بندي عكس ها در سيستم رايانه و بايگاني
* ارسالعكسهاي چاپ شده بصورت آلبوم وCD به واحدهای درخواست دهنده
* آرشيو فيلم های ضبط شده
5- ارتباط با رسانه ها
* ايجاد وحدت رويه در ارتباطات رسانه اي در مجموعه سازمان
* برنامه ريزي براي ارتباطات مستمر بارسانه هاي جمعي ( صدا و سيما ،خبر گزاري ها ، روزنامه هاي كثير الانتشار و نشريات بويژه نشريات تخصصي )
* ساماندهي اطلاعات رسانه اي مرتبط با وظايف سازمان و بخشهای تخصصی ( به منظور توليد خبر ، گزارش و …)
* پوشش خبري مراسم مختلف نظير گردهماييها ، سخنرانيها و ...
* اقدام در جهت تنوير افكار عمومي از طريق ارسال جوابيه ، اصلاحيه و تكذيب به مطالب مطروحه در رسانه هاي جمعي
* هماهنگي براي درج و پخش آگهي در مطبوعات و راديو و تلويزيون
* برگزاري سفرهاي مطبوعاتي به منظور معرفي توانمنديها و فعاليتهای سازمان
* برنامه ريزي و اجراي مصاحبه هاي مطبوعاتي و راديو و تلويزيوني مسئولان و كارشناسان سازمان
* تهيه و تنظيم بولتن بريده جرايد به صورت روزانه
* تهيه خبر و گزارش و مقالات تحليلي در ارتباط با دستاوردهاي محقق شده و ارسال به رسانه ها
* زمينه سازي براي ارتباط مستمر با خبرنگاران رسانه هاي جمعي در بخشهای تخصصی
واحد مطبوعات:
* تهيه و ارسال خبر و گزارش خبري به روزنامه هاي كثيرالانتشار، نشريات تخصصي و خبرگزاريها
* هماهنگي برگزاري مصاحبه اختصاصي و مطبوعاتي مديران و كارشناسان
* هماهنگي پوشش خبري برنامه و مراسم ( اجلاس ، گردهمايي و ... )
* بررسي روزانه مطبوعات و تهيه وارسال جوابيه، تكذيبيه واصلاحيه به آنان
واحد راديو و تلويزيون:
* تهيه وارسال خبرو گزارش خبري به واحد مركزي خبر ، شبكه خبر سيما و باشگاه خبرنگاران جوان
* هماهنگي برگزاري مصاحبه ، ميزگرد و برنامه راديو و تلويزيوني
* هماهنگي پوشش تصويري برنامه ها و مراسم ( اجلاس ، گردهمايي و ... )
واحد تأمين اطلاعات رسانه اي:
* تهيه ، تدوين و ارسال گزارش و مقاله تحليلي به رسانه هاي جمعي
* تهيه و تدوين محورهاي اطلاعاتي براي مصاحبه ریاست سازمان ، معاونین و مدیران مربوطه
* پاسخگويي به نيازهاي خبري و اطلاعاتي خبرنگاران و گزارشگران
* تهيه و تدوين مطالب محتوايي ويژه نامه هاي مطبوعاتي
واحد انتشارات رسانه اي:
* تهيه و توزيع بولتن روزانه بريده جرايد و ارسال براي مديران
* تهيه و توزيع بولتن گزيده نشريات تخصصي كشاورزي و ارسال براي مديران
واحد پايگاه اطلاع رساني :
* برنامهريزي و هماهنگي دريافت و توليد اطلاعات و اخبار، ارتباطات الكترونيك و اطلاع رساني.
*ايجاد بانك اطلاعاتي مختلف در مورد وزارتخانه سازمان براي ارايه به مخاطبين و راهنمايي آنان و انتشار آن از طريق وب سايت روابط عمومي
* اجراي برنامه ارتباط دو سويه با مردم اعم از مخاطبين عام و مخاطبين خاص به عنوان تحقق يكي از اهداف اساسي اداره كل روابط عمومي از طريق ايجاد ارتباطات الكترونيكي
* برنامهريزي و هماهنگي دريافت و توليد اطلاعات و اخبار، ارتباطات الكترونيكي و اطلاعرساني صحيح ، دقيق و سريع
* تلاش در جهت استفاده از تكنولوژي هاي نوين ارتباطي و اطلاعرساني به مخاطبين بويژه اينترنت
*جانمايي بولتن بريده جرايد
*ايجاد آرشيو عكس ریاست سازمان ، معاونین و مديران زير مجموعه آنها
6- واحد مطالعات افكارعمومي و برنامه ريزي ارتباطي
*روابط عمومي مسايل ارتباطي سازمان را شناسايي و برنامههاي ارتباطي خود را بر اساس آنها تنظيم خواهد كرد
* برنامه ريزي ارتباطي به دو صورت الف)پ يشگيري وب) درماني ارائه مي شود.
*روابط عمومي كار آمد با تشخيص صحيح مسائل پيش روي و رويدادهاي احتمالي و پيش بيني بحرانهاي احتمالي در هر شرايطي مي تواند آمادگي لازم را براي واكنش موثر داشته باشد .
* رويدادهايي كه در زمانهاي بحران سازمان با آنها روبرو ميشود از جمله ديگر مسائل ارتباطي هستند،
طرحريزي برنامه ارتباطي:
*پس از مسئلهشناسي وارد مرحله طرحريزي و تدوين برنامه ارتباطي ميشويم
* برنامه ارتباطي بايد ازمباني نظري قوي، پشتيباني مديريت و بهرهگيري از نيروهاي متخصص برخوردار باشد.
* متاسفانه عليرغم اينكه توانايي نوشتن برنامههاي تخصصي روابط عمومي را داريم. ابزارهاي اجرايي به خوبي با برنامهها هماهنگ نميشوند،
* انتشارات، ارتباط با رسانهها، تبليغات و ارتباطات مردمي و... همه ابزارهاي اجرايي، برنامههاي روابط عمومي هستند.
برقراري ارتباط با مخاطبان :
*اجراي برنامه ارتباطي با بكارگيري ابزارهاي انتشاراتي، مطبوعاتي، رسانهاي،تبليغاتي، ارتباط مردمي، اينترنتي و... و براي برقراري ارتباط با مخاطبان امكانپذير است
*زماني مي توان به اثر بخش بودن و دستيابي سازمان به اهداف خود اطمينان حاصل كرد كه كليه فعاليتهاي روابط عمومي در راستاي رسيدن به اهداف مشخص و از پيش تعيين شده با برنامه ريزي علمي و مستدل باشد.
*در غير اينصورت ارتباطي كه انتظار آن را داريم برقرار نخواهد شد و اغلب نيز افدامات روابط عمومي نتيجه عكس در پي خواهد داشت
7- واحد ارزيابي برنامه:
*پس از اجرا و برقراري ارتباط با مخاطبان ارزيابي برنامههاي ارتباطي براي آگاهي از ميزان تحقق و اثربخشي آنها اجتنابناپذير خواهد بود. ارزيابي برنامهها از طرق مختلف پژوهش و نظرسنجي، و تحليل محتوي و مطالعات موردي مختلف، ارزشيابي ميزان موفقيت يا ناكامي برنامههاي روابط عمومي را مشخص خواهد كرد.
الف)مطالعات افكار عمومي
1- نظر سنجي:
ـ از مخاطبان بخش اقتصادی ( خاص و عام )
ـ از كاركنان ( مديران و كارشناسان )
ـ بصورت موردي و برحسب نياز سازمان
2- نقد و بررسي:
ـ فعاليتهاي روابط عمومي
ـ بررسي رويدادهاي مهم بخش صنعت و تجارت
ـ عملكرد روابط عمومي سازمان ها و شركتهاي مؤسسات تابعه
ـ مسايل و مشكلات سازماني
3- تحليل و محتوا:
ـ نشريه هاي تخصصي بخش اقتصاد و صنعت
ـ روزنامه ها و مطبوعات كثيرالانتشار ( بريده جرايد )
ـ برنامه هاي صدا و سيما
ـ رويدادهاي بخش اقتصاد وصنعت
ـ گزارشها، همايشها، سمينارها و ...
ب ) آموزش ،تجهيز و توسعه نيروي انساني روابط عمومي
ـ برنامه ريزي آموزشي كاركنان روابط عمومي
ـ برگزاري همايشهاي آموزشي و كاربردي روابط عمومي
ـبرنامهريزيارتباطيدرجهتآموزشكاركنانروابطعموميوتجهيزوتوسعه نيرويانساني
گام های دريافت گواهينامه و تنديس رعايت حقوق مصرف کنندگان
گام اول
دريافت و تکميل فرم مشخصات کلي شرکت ( دریافت فرم از طریق سایت سازمان حمایت و یا مراجعه حضوری )
ارسال نامه رسمي شرکت مبني بر درخواست دريافت گواهينامه و تنديس به همراه فرم تکميل شده به دبیرخانه اعطای گواهینانه و تندیس
گام دوم
دبیرخانه اعطای گواهینامه و تندیس سازمان حمايت درخواست شرکت را به همراه فرم مشخصات کلی ، ثبت و به واحد تخصصي ارسال مي نمايد.
واحدهاي تخصصي سازمان پس از بررسي اوليه ، با شرکت مکاتبه کرده و درخواست اطلاعات تکميلي مي نمايند .
( اين اطلاعات شامل اطلاعات و مستندات مربوط به شرايط احراز دريافت گواهينامه و تنديس مي باشد)
شرکت متقاضي بر اساس نامه حوزه هاي تخصصي سازمان حمايت ، اطلاعات تکميلي را ارسال مي نمايد .
حوزه تخصصي سازمان اقدام به بررسي اطلاعات و مستندات نموده و حسب مورد به انجام بازديد همراه با نمايندگان سازمانهاي ذيربط از محل شرکت می نماید . در نهايت در صورت دارا بودن شرایط احراز ، گزارشی از وضعیت شرکت تنظیم و جهت بررسی به جلسه کميته فني ارائه می نماید .
جلسه کمیته فنی با حضور نمایندگان سازمان های ذیربط از قبیل وزارت صنایع ، بانک مرکزی ، سازمان استاندارد ، وزارت اقتصاد ، وزارت جهاد و ... و نیز نماینده شرکت تشکیل شده و به بررسی و تصمیم گیری اقدام می نماید . در صورت احراز شرايط در کميته فني ، پرونده شرکت جهت تصمیم گیری نهايي به شوراي عالي ارجاع داده مي شود . ( شايان ذکر است در صورت عدم احراز شرکت ، مراتب بطور کتبي همراه با علت عدم احراز به واحد متقاضي اعلام مي گردد)
گام سوم
با بررسي و تصويب شوراي عالي نسبت به اعطاي گواهينامه و تنديس رعايت حقوق مصرف کنندگان طي همايشي در روز 9 اسفند ماه با حضور مسئولين عالي رتبه کشوري اقدام مي نمايد .