فهرست مطالب
مقدمه.
معرفي بيمارستان خانواده
معرفي روابط عمومي بيمارستان خانواده ويژگيهاي ساختاري روابط عمومي
وظايف روابط عمومي بيمارستان خانواده
وظايف درون سازماني
وظايف برون سازماني.
تشكيلات
تحقيقات
انتشارات
تبليغات
ارتباطات
وظايف امور اداري
وظايف مسئول تبليغات
وظايف مسئول تحقيقات
وظايف مسئول انتشارات
وظايف مسئول ارتباطات
وظايف مديرروابط عمومي
نتيجه گيري
منابع و ماخذ
مقدمه
قرن بيست ويكم را قرن اطلاعات ناميدند ودر اين جريان با انتقال سريع اطلاعات و ارتباطات گسترده مواجه ايم. تحولات عظيم وسريع علم وتكنولوژي در سالهاي اخير جهان را متحول و تغييرات شگرفي را ايجاد نموده است. همگام شدن با اين دگرگوني ها ي فزاينده مستلزم يافتن راهكارهاي نوين ارتباطي با فوايد و اثر بخشي بيشتر است. در اين راستا بهره گيري از نيروي انساني كارآمدومتخصص از اهميت ويژه اي برخوردار مي باشد. بدون شك امروزه يكي از بخش هاي مهم هر سازماني را روابط عمومي ها تشكيل مي دهند. روابط عمومي موثر يكي از شايستگي هاي انساني و سازماني است كه به توانايي وشناخت بهتر مديريت آن سازمان در جهت ارتباط با افرادمرتبط با سازمان شناخت وانگيزه دادن به آنان مربوط مي شود روابط عمومي يكي از وظايف مديريت نيست بلكه در موفقيت كليه وظايف مديريت نقش مهمي را ايفا مي كند. نقش هاي مديريت به مقوله هاي خاص رفتار مديريت اشاره دارند و مي توان آنها را تحت عناويني چون روابط برون سازماني انتقال اطلاعات ، و تصميم گيري گروه بندي كرد اگر چه روابط عمومي در نقش اطلاعات تمركز دارد اما مي تواند در ساير نقش هاي مدير نيز تاثير به سزايي داشته و پل ارتباطي ميان مديريت با مخاطب باشد. روابط عمومي سه نقش محوري را بر عهده دارد: گرد آورندگي ، اطلاع رساني ، و سخن گويي
انجام موثر وظايف و نقش هاي مديريت نيازمند روابط عمومي اثر بخش است از سوي ديگر قابليت شايستگي و مهارت روابط عمومي با مديريت آميخته مي باشد. در سازمان هاي كوچك اين نقش را مديريت ارشد به عهده مي گيرد و دسازمانهاي بزرگ واحد مجزايي به نيابت از از طرف مديريت وزير نظر آن عهده دار اين نقش مي شوند. تبديل مديران متوسط به مديران موفق وسپس تبديل به مديران اثر بخش در گروه تقويت شايستگي هاي روابط عمومي است در اين غالب روابط عمومي عبارت است از يك سري مهارتهاي علمي و راهبردهايي كه به منظور افزايش حسن شهرت يك سازمان كمك به روابط با مخاطبان اصلي (مخاطبان برون سازماني و مخاطبان درون سازماني) (مديريت سازمان ، مديران ، كارمندان ….) وكسب توانايي در برخورد مختدرانه با بحران ها طراحي شده است اگر چه روابط عمومي به عموان يك واحد اجرايي از مدت ها پيش در سطح ادارات نهادها و سازمان هاي مختلف ايران وجود داشته و فعاليت مي كرده است ولي از عمر آن در عرصه توليدات سينمايي وتلويزيوني مدت زمان زيادي نمي گذرد اين حضور نيز چندان موثر و كارآمد نبوده و تنها به پاسخ گويي به مطالب رسانه ها آن هم در سطحي محدود و يا دفاع از تهيه كننده و كارگردان بسنده شده است.
دراين طرح تحقيقاتي باتوجه به افزايش روز افزون بيماريهاي قلبي و ريوي و آمار تصادفات و حوادث ما به عنوان يک شهروند ممکن است در جادهها يا حتي در سطح شهر محل زندگي خود با اين قبيل بيماران مواجه شويم که دچار ايست قلبي شده اند با انجام CPR يا همان احيا ء قلبي ريوي پايه ما بدون استفاده از دارو يا تجهيزات پزشکي مي توانيم جان بيماران را نجات داده و آنها را به نزديکترين مرکز درماني ارجاع دهيم پرستاران – پزشکياران و حتي مردم عامه بايستي تسلط کافي به احياء قلبي و ريوي پايه داشته باشند. روابط عمومي بيمارستان با همكاري معاونت آموزشي اقدام به بررسي آگاهي و عملكرد پرستاران در خصوص سي پي آر را نموده اند كه درفصل هاي آتي به طور مشروحه آن را بيان مي كنيم
معرفي بيمارستان خانواده
بيمارستان خانواده در سال 1348 با تعداد 8 بخش تاسيس و راه اندازي گرديد و تاکنون 41 سال از تاسيس آن گذشته است و هدف از تاسيس اين بيمارستان رفاه حاه و پذيرش پرسنل کادر ووظيفه شاغل در ارتش وخانواده هاي محترم آنان و همچنين در جهت آموزش دانشجويان پزشکي و پرستاري و پيراپزشکي و ارتقاء سطح علمي آنان مي باشد وهم اکنون با تخصصهاي زير در حال فعاليت وخدمت رساني به پرسنل
محترم نيروهاي مسلح وخانواده هاي آنان مي باشد
بخشهاي تخصصي و فوق تخصصي بيمارستان عبارتند از
جراحي مغز واعصاب
جراحي عمومي
جراحي فک وصورت
جراحي توراکس
جراحي گوارش
پوست وزيبايئ پوست
داخلي
غدد
ريه
نورولوژي
جراحي ارولوژي
کودکان
نفرولوژي
خون
قلب
زنان و زايمان و زايمان بي درد
اورزانس
اتاق عمل زنان
اتاق عمل مردان
جراحي ارتوپدي
همچنين داراي امکاناتي چون
سونوگرافي
راديولوژي
سونوگرافي
پاتولوژي
آزمايشگاه
پاتولوزي
سنگ شکن
نوار عصب و عضله
نوار مغز
وظايف وتشكيلات روابط عمومي بيمارستان خانواده
هدف روابط عمومي
تبادل اطلاعات بمنظور ايجاد و توسعه ارتباطات سالم درون و برون سازماني در راستاي حفظ منافع طرفين با پايبندي به ارزشهاي اسلامي
جايگاه روابط عمومي
روابط عمومي بيمارستان از نظر سازماني به عنوان يك واحد ويژه (استراتژيك) زير نظر مستقيم رييس بيمارستان فعاليت ميکند
ويژگي هاي ساختاري روابط عمومي
پاسخ گوي
توانايي ارسال اطلاعات در زمان ومكان مناسب
اقدام نسبت به بهبود روشها و شيوه هاي مناسب ارتباطي در زمان خود
توانايي لازم براي بازنگري عملكردها
توانمندي در دريافت و يا اخذ اطلاعات درون سازماني و برون سازماني
فراهم نمودن بسترهاي لازم براي تعامل ، تفاهم و ارتباط في ما بين درون وبرون سازماني
ارائه برنامه هاي لازم براي توسعه و تعميق هرچه بيشتر ارتباطات درون وبرون سازماني
وظايف روابط عمومي بيمارستان خانواده
بطور كلي سه وظيف ذيل را مي توان براي روابط عمومي ترسيم نمود
الف) اطلاع از افكار سازمان (درون سازماني )
ب) اطلاع از افكار عمومي ( برون سازماني)
ج) ارتباط بين افكار عمومي و افكار سازمان كه در واقع ارتباط بين افكار عمومي و مديران مي باشد
با عنايت به تقسيم بندي فوق دو وظيفه عمده شامل
وظايف داخلي
وظايف خارجي
را مي توان براي روابط عمومي در نظر گرفت
وظايف داخلي : وظايف داخلي روابط عمومي همان مسائل داخلي روابط عمومي است كه شامل وسايل ، امكانات ، نيروي انساني و چگونگي ارتباط برقرار كردن بين افكار عمومي و افكار مديران سازمان مي باشد.در واقع وظايف داخلي همان شناخت روابط عمومي است
وظايف خارجي : وظايف خارجي روابط عمومي در واقع شناختن افكار عمومي برون سازماني) و افكار درون سازماني ( مديران ) مي باشد
وظايف درون سازماني روابط عمومي
هدايت و توسعه بهداشت رواني در محيط كار ( امنيت فكري
بستر سازي مناسب براي همكاري بيشتر كاركنان در ارتباط في مابين
افزايش حس مسئوليت پذيري ووجدان كاري در ميان كاركنان
رسيدگي به شكايات ،نيازها ، درخواست ها و حتي درد دلهاي كاركنان و مديران
اخذ پيشنهادات سازنده از طريق راه اندازي نظام پيشنهادات
ارائه آگاهي لازم براي كاركنان با توجه به سياستهاي تنظيمي سازمان ، برنامه ها و خط ومشي ها ، طرحهاي در دست اجرا و پيش بيني شده ، تغييرات احتمالي در تصميمات ، آينده نگريها
برگزاري ، كنترل و نظارت برامور رفاهي ، آموزشي ، ورزشي و هنري كاركنان
چاپ و نشر
برگزاي جلسات پرسشو پاسخ ، كاركنان با مديران
شركت در جلسات مهم سازمان و ارتباط مستقيم با مسئولين سازمان
دريافت گزارش فعاليتها ، طرح ها و برنامه هاي واحد هاي مختلف
برگزاري جلسات معارفه و توديع و تشريح حوزه هاي عملكردي مديران در هنگام توديع وارائه برنامه هاي كاري براي مديران جديد در زمام معارفه
انجام امور تبليغاتي ( خطاطي ،طراحي و غيره ) و نظارت برامور انتشاراتي سازمان
انجام فعاليت هاي سمعي وبصري (تهيه عكس ، فيلم ، اسلايدوغيره
برگزاري و حضور در سفرهاي داخلي و شركت در گردهمايي ها
تنظيم شعائر وبرگزاري مراسم مذهبي جشن ها مناسبتها تا آموزش کارکنان و مديران
مشاركت مديران سازمان در مراسم مختلف و برنامه ريزي به منظور گفت وگو با آنان
وظايف برون سازماني روابط عمومي
سنجش افكار عمومي جامعه نسبت به سازمان
آشنا نمودن مردم جامعه با حوزه هاي عملكردي و فعاليتهاي سازمان و راهنمايي نمودن ايشان با عنايت به ارزشهاي حاكم بر جامعه
ايجاد زمينه مناسب براي همكاري مردم با سازمان و بهره مندي از ايشان در راستاي منافع سازمان
ارتباط مستمر و منسجم با وسايل ارتباط جمعي در راستاي معرفي سازما ن
شناخت افكار عمومي در نهايت نفوذ در افكار عمومي با كمك گرفتن از وسايل ارتباطي موجود ( رسانه ها،مطبوعات
ارائه پاسخهاي لازم سازمان براي افكار عمومي
چاپ و نشر بولتن ، نشريات ، بروشور ، پوستر و
ارتباط و تعامل با ساير روابط عمومي ها جهت مشاوره وهمفكري
جمع آوري هر گونه اخبار و اطلاعات بيروني مورد نياز سازمان
پيگيري به موقع وعده هاي مدير يا مديران سازمان به منظور انعكاس نتايج حاصله
تشريح سياستها وبرنامه هاي سازمان براي روشن شدن اذهان عمومي
بررسي ديدگاههاو سنجش افكار عمومي در چهار چوب وظايف محوله و ارائه نتايج حاصله
دريافت نظرات و پيشنهادات از طريق راه اندازي نظام پيشنهادات
ارتباط با مقامات مسئول باتوجه به برنامه ها و سياستهاي سازمان در راستاي توسعه و تعميق مناسبات في ما بين
شركت در فعاليتهاي خيريه و نيكوكاريهاي جمعي به مناسبتهاي مختلف
تشكيلات روابط عمومي
تحقيقات : نظر سنجي از كاركنان و مخاطبان در ارتباط با قدامات و فعاليتهاي سازمان
انتشارات : تدوين و انتشار اطلاعات و اخبار و پيامد هاي سازمان بصورت بروشور و نشريه
تبليغات : برگزاري مراسم ، جلسات عمومي ، جشن ها ، سمينارها
ارتباطات : در واقع عامل ارتباط درون سازماني و برون سازماني با توجه به سه حوزه فوق مي باشد كه در دو بخش ارتباطات درون سازماني كه شامل موارد زير است
ارتباط مديران با مديران ( جلسات
ب- ارتباط مديران با كاركنان
ج- ارتباط كاركنان با كاركنان (جشن ها و اردوها
ارتباطات برون سازماني
الف- ارتباط رسانه اي درون سازماني
ب- ارتباطات بين سازماني
ج- ارتباط مردمي ( ارتباط با بيماران و مراجعين
تحقيقات
الف) نظرسنجي : شامل نظرسنجي از كاركنان و خانواده ايشان بيماران و مراجعين به بيمارستان
ب) تحليل محتوا: سخنان مدير يا مديران ، نامه هاي مكراجعين و بيماران
ج) پژوهش: پژوهش در حوزه روابط عمومي ، سازمان ، كاركنان، برنامه هاي كلان
د) نظام پيشنهادات : اخذ پيشنهادات از كاركنان سازمان ، اعم از پزشكان ، پرستاران و كارمندان و اعضاي هيات علمي و بيماران و مراجعين
ه) آموزش كاركنان و مديران سازمان ،
و) برنامه ريزي ، شامل برنامه ريزي در خصوص موارد چهار گانه ذيل مي باشد.
انتشارات
الف)بروشور : عملكرد ، تبليغاتي ،مراسم ، نمايشگاه و
ب) نشريات داخلي : بولتن ، كاركنان نمونه ، نظام پيشنهادات،ويژه نامه ها و
چ) نشريات تخصصي: نمايشگاه هاي تخصصي ، ابداعات و اختراعات ، كتاب ، ميز گرد هاي تخصصي ، مقالات و
د) سايت: سايت هاي مختلف داخلي
تبليغات
الف )سمعي و بصري : شامل عكس و اسلايد ، فيلم ، سي دي ،آلبوم تصويري ،بانك فيلم و
ب) نمايشگاه : شامل نمايشگاه هاي دائمي ، تخصصي، عملكرد ابداعات و نو آوريها ،نمايشگاه هايموضوعي از جمله نمايشگاه عكس ، كتب و
ج)مراسم :شامل جشنها ،گرد همايي ها ، كنفرانس هاي علمي و مطبوعاتي ،افتتاحيه ها و اختتاميه ها ، جشنواره ها ، سفر هاي داخلي و خارجي
د)مستند سازي : شامل مستند سازي كليه فعاليتهاي سازمان در قالب بروشور عكس و فيلم و اسلايد ، كتاب
ه )تشريفات : انجام مكاتبات جهت دعوت ازر ميهمانان داخلي برنامه ريزي امور تشريفات و ميهماني هاي اداري ، به كار گيري اصول روانشناسي در اوور ارتباطات ، شركت در جلسات ، كميسيون ها
ارتباطات
الف) ارتباطات سازماني : ارتباط كاركنان با مديران ، ارتباط كار كنان با كاركنان مديران با مديران ، جلسات ، نظام پيشنهادات
ب ) ارتباطات مردمي : مديران با مشتريان ، مديران با كارفرمايان ، مديران و كاركنان با مخاطبين ، نظام پيشنهادات
ج )ارتباط رسانه اي : مجلات ، اينترنت ، نشريات ، درون سازماني
وظايف مسئول امور اداري
نگارش نامه هاي اداري و تهيه گزارشهاي ساده
انجام امور تايپي و توزيع مكاتبات
ثبت و بايگاني نامه هاي وارده و صادره
برقراري ارتباط با ساير سازمانهاي داخلي و خارجي ( بيروني )
هماهنگي و همكاري در خصوص برنامه هايي كه توسط قسمت هاي تابعه روابط عمومي به آن محول مي گردد مانند برگزاري نمايشگاه ها ، سمينار ها ، تشريفات بازديد هاي علمي برنامه هاي مسافرتي كاركنان ، تهيه پلاكارد و تراكت هاي تبليغاي، كارت تبريك و هدايا ، توزيع نشريات ، نظر سنجي و
پيگيري امور رفاهي كاركنان
اپراتوري كامپيوتر
نظارت و رسيدگي به امور مربوط به خدمات
دريافت و ارسال نامه هاي اداري
وظايف مسئول امور مالي
تنظيم بودجه سالانه
اخذ تنخواه ( تنخواه گردان)
تسويه اسناد مالي
انجام امور بانكي ( اخذ چك،سفته و
ثبت وضبط اموال
ثبت و ضبط بايگاني اسناد مالي
خريد لوازم وتجهيزات مورد نياز
تنظيم قراردادهاي في مابين روابط عمومي بيمارستان بار ارگان هاي داخلي و سازمانهاي خارجي
پاسخ گويي به مسائل و امور مالي كاركنان
ارائه پاسخ هاي لازم مالي به رياست بيمارستان . ساير ارگان هاي مرتبط موضوع
اپراتوري كامپيوتر
وظايف مسئول تبليغات
گزارش نويسي
نگارش نامه هاي اداري
انجام محاسبات و بر آورد هاي آماري
استخراج اطلاعات از منابع داخلي و خارجي
استفاده از منابع كتابخانه اي
بهره برداري از شبكه هاي اطلاع رساني
برنامه ريزي و سازماندهي امور در زمينه هاي نمايشگاهي
به كارگيري ابزار هاي نظام الكترونيك در خصوص ارتباطات
مستند نمودن فعاليتهاي سازمان جهت ارائه به ساير سازمانها
برنامه ريزي وهمكاري در خصوص شركت در نمايشگاههاي داخلي
همكاري در زمينه طرحهاي تبليغاتي
تهيه عکس و فيلم ، تصوير برداري از مراسم و مناسبتها ي مختلف
برنامه ريزي و همكاري در امور مربوط به تشريفات و مهمانان سازمان
انجام مكاتبات جهت دعوت از مدعوين داخل سازمان و بيرون از سازمان
انتقال ايده و نظرات از طرق بيان شفاهي و كتبي مطالب
برنامه ريزي و همكاري در خصوص مسافرتهاي داخلي كاركنان
اپراتوري كامپيوتر
وظايف مسئول تحقيقات
نگارش نامه هاي اداري
گزارش نويسي
انجام محاسبات و برآوردهاي آماري
استفاده از منابع كتابخانه اي
انجام فعاليتهاي ميداني مرتبط با وظايف سازمان
پردازش اطلاعات
برنامه ريزي و همكاري در خصوص افكار سنجي و نظر سنجي
جمع آوري و جمع بندي پيشنهادات ارائه شده در خصوص موضوعات
گوش كردن موثر در صحبت با ديگران
استخراج اطلاعات از منابع داخلي وخارجي
برنامه ريزي در خصوص آموزش كاركنان
برنامه ريزي و همكاري در جهت اندازه گيري نرخ رضايت مراجعين و بيماران .
تحقيقات و پژوهش در خصوص روابط عمومي ، سازمان ، كاركنان برنامه هاي كلان و رقبا
تحليل محتواي مطالب و موضوعات رسانه ها ، جرايد،مكاتبات و سخنراني ها
اپراتوري كامپيوتر
به كار گيري اصول روان شناسي در امور ارتباطات
تهيه مقالات
وظايف مسئول انتشارات
نگارش نامه هاي اداري
چاپ و انتشارات نشريات داخلي
چاپ و انتشارات نشريات تخصصي
نظارت بر امور چاپيقسمتهاي مربوط به سازمان
تشكيل جلسات منظم با هئيت تحريريه
استفاده از منابع كتابخانه هاي سايت هاي داخلي و ساير ابزارهاي نظام الكترونيكي در امر ارتباطات
پردازش اطلاعات
اپراتوري كامپيوتر
تهيه بولتن و بروشور از عملكردهاي مختلف سازمان
خبر نويسي و ارتباط با رسانه ها
وظايف مسئول ارتباطات
نگارش نامه هاي اداري
گزارش نويسي
انجام محاسبات و برآوردهاي آماري
استفاده از منابع كتابخانه اي
اپراتوري كامپيوتر
استفاده از شبكه هاي اطلاع رساني
همكاري در رابطه با امور مطبوعات
برنامه ريزي در زمينه جمع آوري به اعتراضات و تكذيب نامه ها و پاسخ به آنها
همكاري جهت برنامه ريزي و محاسبه مديران با رسانه ها ونشريات
همكاري جهت برنامه ريزي وسازمان دهي سخنراني مديران
خبر نويسي و ارتباط با رسانه ها
جمع آوري اخبار سازمان از رسانه ها
گوش كردن موثر در صحبت با ديگران
برگزاري جلسات پرسش و پاسخ
برگزاري جلسات توديع و معارفه
برقراري ارتباط با دفتر مركزي
وظايف مدير روابط عمومي
اداره واحد مربوط
راهبري نيروي انساني
همكاري جهت توسعه منابع انساني
بررسي مسائل و مشكلات و ارائه راه كارها
مديريت چرخه بهره برداري در واحد مربوطه
برنامه ريزي جهت بهبود و توسعه
انتخاب مشاور
كنترل ضايعات و استفاده بهينه از امكانات موجود
برقراري ارتباط سالم با كار كنان ، كاركنان با كاركنان ، كاركنان با مدبران و به كار گيري ابزار هاي نظام الكترو نيكي در اداره سازمان
همكاري جهت ايجاد سيستم اطلاعات مديريت
همكاري جهت برنامه ريزي استراتژيك
تهيه گزارش هاي مديريتي و مديريت گزارش هاي اداري و مديريتي
ايجاد نظام افكار سنجي
نظارت بر امور تبليقاتي رسانه ها، تشريفات و ارتباطات سازمان
منابع
قره باغي .فريد . احياي قلبي و ريوي . قم انتشارات نصايح .1387
بصام پور . شيوا .اسدي نوقابي . احمد علي . ذوالفقاري . ميترا . مراقبتهاي پرستاري ويژه .تهران انتشارات سالمي 1384
ذاکري مقدم .معصومه .علي اصغر پور .معصومه مراقبتهاي ويژه تهران انتشارات انديشه رفيع 1384
محمدي عبدالرضا . رميم . طيب . کتاب جامع سي پي آر تهران . انتشارات بشري 1385
عسگري . محمد رضا .سليماني .محسن مراقبتهاي پرستاري ويژه تهران انتشارات 1384
نيکروان مفرد .ملاحت شيري .حسين .مراقبتهاي ويزه در اي سي يو تهران انتشارات نور دانش 1379
پايگاه اطلاع رساني آفتاب
مجله صف - انتشارات روابط عمومي ارتش جمهوري اسلامي