به نام خدا عملكرد اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي
جناب آقای سالاریان
نام دانشجو: ثريا آيت اللهي نام درس
کاربینی معرفي اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني
مقدمه:
بديهي است هر سازمان براساس نيازهاي جمعي، در نظام زندگي اجتماعي ايجاد مي شود. به همين دليل نيازمند ارتباط با گروهي است كه مخاطبان سازمان را تشكيل مي دهند. وظيفه شناسايي و برقراري ارتباط با گروه مخاطبان در هر سازمان به عهده روابط عمومي است. با عنايت به ضرورت هاي جهان امروز، روابط عمومي نقش كليدي در ايجاد و توسعه سرماية اجتماعي سازمان ايفا مي نمايد.
اين سرمايه شامل گستره اي از شبكه هاي اجتماعي، تعاملي و برجا گذاشتن هنجارهاي قابل پذيرش براي تمامي گروههاي مرتبط اعم از سازمان يا مخاطبان و نهادينه كردن آنها است. روابط عمومي وظيفه ايجاد شبكه هاي ارتباطي و اطلاع رساني و ايجاد انگيزه در گروه هاي مخاطب و تبديل آنان به مخاطباني پويا، منطقي، عاطفي و همراه با سازمان را برعهده دارد. البته سرمايه اجتماعي بر خلاف سرمايه مالي در دراز مدت جذب مي شود و شكل مي گيرد و به دست آوردن آن يا به عبارتي مشاركت مخاطبان با سازمان در دست يابي به اهداف بسيار دشوار، ظريف و پيچيده، حساس و نيازمند برخورداري از دانش روابط عمومي عميق است.
مراكز و رايزني هاي فرهنگي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي، براساس مأموريت آشنا ساختن افكار عمومي كشورهاي ميزبان، با اهداف جمهوري اسلامي ايران ايجاد شده اند. از آن رو كه نمايندگي هاي فرهنگي به عنوان روابط عمومي كشور ايران در محل مأموريت انجام وظيفه مي كنند، آشنايي و آگاهي، از اصول و مباني و كاركردهاي علمي و تجربي اين عرصه ضروري است. روابط عمومي كاركردي مديريتي است كه به طور سنتي، كانون توجه آن بر الگوهاي بلند مدت تعامل ميان سازمان و افكار عمومي مرتبط، اعم از حاميان و غيرحاميان، متمركز مي شود.
هدف روابط عمومي، بهبود اين تعاملات و ارتباطات به منظور شكل دهي تفاهم متقابل، حسن نيت، حمايت و پشتيباني است (اسميت، 2010) به عبارت ديگر، روابط عمومي با سامان دهي افكار عمومي، ظرفيت اطلاع رساني سازمان را افزايش مي دهد. فعاليت هاي روابط عمومي در قالب درون سازماني و برون سازماني شكل مي گيرد. منظور از ارتباطات درون سازماني، ايجاد زمينه هاي ارتباطي بين بخش هاي مختلف سازمان با يكديگر و مديريت ارشد سازمان است و ارتباطات برون سازماني به روابط ميان مخاطبان با سازمان مي پردازد. ساختار روابط عمومي سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به دليل وسعت قلمرو فعاليت آن، تنوع بسياري دارد. گروه مخاطبان رايزني فرهنگي به سه دسته تقسيم مي شوند:
1. تمامي افرادي كه با نمايندگي فرهنگي همكاري مستقيم دارند. اين افراد شامل كاركنان و افراد و گروههايي است كه تحت عنوان پيمانكار، همكار جانبي و ... فعاليت مي كنند. ارتباط با اين افراد، ارتباط درون سازماني تلقي مي شود و براي تداوم آن، بايد به گونه اي برنامه ريزي شود كه انگيزة همكاري در آنان تقويت و زمينه شكوفايي خلاقيت آنان فراهم شود.
2. كليه افراد مرتبط با مراكز و رايزني هاي فرهنگي اعم از شخصيت هاي حقيقي و حقوقي كه به جهات مختلف در اهداف مركز ذينفع و مخاطبان اصلي آن مي باشند و خود به گروههاي كوچكتري تقسيم مي شوند.
3. مقامات رسمي كشور ميزبان، متشكل از افراد و نهادهاي دولتي كه ارتباطات ديپلماتيك دو كشور را تشكيل مي دهند و اعضاي رسمي ديپلماتيك ديگر كشورها در محل مأموريت.
امروزه، نياز به شناخت و درك متقابل به منظور تحقق و تسريع دست يابي به اهداف و برنامه هاي استراتژيك، در سازمان ها و ادارات به عنوان يكي از اصول اساسي در مديريت پذيرفته شده است. اين اصل مديريتي تحت نام روابط عمومي، يكي از مهمترين و با ارزش ترين عوامل مؤثر در سرنوشت هر مؤسسه و سازمان محسوب است.
روابط عمومي اهداف گوناگوني را در موارد متفاوت و شرايط متمايز از يكديگر دنبال مي كند، اما دو نقش قابل تفكيك آن، در ارتباطات درون سازماني و برون سازماني از ميان ساير وظايف، نمايان تر و بارزتر است و توانايي دسترسي به اهداف تعيين شده را ممكن مي سازد. اصولاً روابط عمومي در هر سيستم و مجموعهاي به عنوان پل ارتباطي داخل و خارج نهاد و سازمان داراي عملكردهاي بسيار متنوع و فراواني هستند كه به طور دقيق مورد مشاهده مخاطب چه در داخل و چه در خارج از نهاد و سازمان قرار ميگيرد. در همين راستا اداره كل روابط عمومي و اطلاعرساني سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي نيز فعاليتهاي مختلفي را به انجام ميرساند كه البته با توجه به اتخاذ رويكردهاي جديد، حجم فعاليتها و تنوع اقدامات نيز به نحو چشمگيري افزايش يافته و ميتوان اين اداره كل را در مجموعه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي پركارترين، متنوع ترين و مهمترين بخشهاي سازمان قلمداد نمود. معرفي فرهنگ؛
مأموريت سازمان و نقش روابط عمومي ايرانيان ملتي با پشتوانه فرهنگي و تمدني هفت هزار ساله و از نخستين مناديان گفتگو و همزيستي مسالمت آميز در اعماق تاريخ و دوره معاصر بوده اند. آنان بنيان انقلاب سال 1357 خود را بر پايه هاي فرهنگ ملي و ديني بنا كردند.
اين انقلاب با ماهيتي فرهنگي، مشاركت همه جانبه با ملتهاي جهان به منظور بنا نهادن جهان فرهنگي و برقراري ارتباطات با فرهنگ هاي گوناگون بشري و جهان اسلام را در رديف اهداف متعالي قرار داد. به منظور تحقق اين حركت، سازمان ها و نهادهاي مختلفي در جمهوري اسلامي ايران به سازماندهي فعاليتها در خارج از كشور پرداختند. با گسترش اين گونه فعاليتها، مسئولان فرهنگي كشور، براي اعمال سياستها و برنامه هاي واحد و منسجم، طرح ايجاد سازماني را در دستور كار خود قرار دادند كه در سال 1374 با نامه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي با طرح ادغام بخش هاي فرهنگي و تبليغي نهادها و مؤسسات دولتي و عمومي فعال در خارج از كشور ارائه شد و پس از تدوين اساسنامه آن در شورايي متشكل از نخبگان و انديشمندان فرهنگي و ديني و تصويب رهبر معظم انقلاب اسلامي فعاليت خود را در قالب يك سازمان مستقل آغاز نمود. در بيان اهميت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي مي توان به اين نكته اشاره كرد كه اين سازمان زير نظر شوراي عالي متشكل از شخصيتها و نخبگان برجسته فرهنگي، تني چند از اعضاي هيئت وزيران و مسئولان عمده ترين دستگاههاي فرهنگي كشور اداره مي شود .
سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به عنوان راهبر و سياستگذار فعاليت هاي فرهنگي بين المللي نظام ايران، مأموريتهاي محوله را براساس هدف كلان و اهداف اصلي روابط فرهنگي – بين المللي جمهوري اسلامي ايران، پيگيري مي نمايد. اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني اين اداره كل از ادارات اطلاع رساني، نشريات و افكار سنجي، سمعي و بصري و تبليغات تشكيل شده و انجام فعاليتهايي همچون پيگيري موضوعات مرتبط با ديپلماسي فرهنگي و عمومي در قالب فعاليتهاي رسانه اي، انعكاس خبر رايزني هاي فرهنگي در رسانه هاي داخلي، تأمين محتواي اينترانت و وب سايت اينترنتي سازمان به نشاني www.icro.ir پشتيباني محتوايي و شكلي پرتالهاي رايزني هاي فرهنگي و نظارت و ارزيابي عملكرد آنان، انتشار نشريات مختلف، تبليغات محيطي، همكاري در برپايي همايشها، برگزاري نشستهاي خبري، تصويربرداري و تهيه فيلم و عكس از مراسم، همايشها و برنامه هاي مختلف، تلاش براي ايجاد سياستهاي واحد خبري و اطلاع رساني در سازمان، همكاري با رسانه هاي مختلف داخل و خارج از كشور، اعزام خبرنگاران داخلي به منظور حضور در برنامه هاي مختلف، ميزباني و دعوت از مسئولان رسانه اي و خبرنگاران كشورهاي مختلف و ... را برعهده دارد. همچنين حدود 70 نمايندگي سازمان در خارج از كشور داراي پرتال هستند كه تمام مراحل طراحي و به روز رساني آنها با همكاري روابط عمومي سازماندهي مي شوند. فهرست وظايف و اقدامات انجام شده در روابط عمومي را مي توان به شرح ذيل تبيين كرد:
1- تحقق ارزيابي پرتالهاي نمايندگيهاي فرهنگي در خارج از كشور و سايتهاي داخلي سازمان
2- روزآمدي پايگاه اينترنتي سازمان با 100 درصد مطالب توليدي در سازمان و ايجاد تنوع و جذابيت در حد توان 3- چاپ و توزيع نشريه فرهنگ و ارتباطات با شكل و محتواي متنوع و جديد و 100درصد توليد محتوا توسط رايزنان، مديران و همكاران محترم سازمان و توزيع در سطح گسترده و به صورت هدفمند.
4- توليد نمايشگاههاي مجازي با موضوعات متنوع همچنين ولايت و رهبري، ايران، حج، اديان در ايران، عبادت، غزه در آتش و خون و ....
5- حضور مؤثر و كارآمد اداره كل در روند برنامهريزي رسانهاي سازمان و ضرورت اخذ نظر مشورتي و موافقت اداره كل براي انجام اينگونه امور 6- انعقاد قرارداد همكاري با خبرگزاريها
7- ميزباني مستقيم هيئتهاي رسانهاي خارج از كشور
8- اعزام خبرنگاران داخلي در حاشيه برنامههاي سازمان به مأموريتهاي خارج از كشور
9- ساماندهي امور تبليغاتي و ايجاد سامانه آرشيوي متمركز و منظم به منظور بهرهبرداريهاي مكرر
10- تهيه و بارگذاري اخبار در سايت سازمان
11- تهيه و ارسال اخبار به رسانه ها و خبرنگاران به عنوان رابطين خبري و انعكاس آنان
12- حمايت تبليغاتي از مؤسسات فرهنگي- مذهبي با استفاده از ظرفيتهاي رسانهاي سازمان از جمله سايت، نشريه و بيلبورد بزرگ حاشيه اتوبان همت
13- اعزام همكاران اداره كل به مأموريتهاي ثابت و موقت جهت بررسي كارشناسي وضعيت پرتال و ساير فعاليت هاي مرتبط با وظايف روابط عمومي
14- توجه به تقويت ديپلماسي فرهنگي و عمومي با رويكرد رسانهاي و تعامل نزديك با رسانهها در اداره كل
15- حمايت از ساخت و توليد برنامههاي متنوع تلويزيوني با بهرهمندي از ظرفيت رايزنان محترم فرهنگي و توانمندي كارشناسي و محتوايي سازمان 16- تقويت اطلاعرساني و ارائه اخبار فعاليتهاي سازمان و بازتاب گسترده
17 – تعميق روابط اداره كل با مسئولان و خبرنگاران رسانههاي مختلف
18- ايجاد تغيير و تنوع مطالب در اينترانت داخلي سازمان و بينيازي از انتشار مجله داخلي
19- تعامل جدي با رايزنان محترم فرهنگي و همچنين مديران و كارشناسان داخل و بهرهمندي از نقطه نظرات و پيشنهادات آنان
20-... و در ادامه و به صورت فهرست وار به تشريح مختصر مهمترين اقدامات اين اداره كل در دو بخش داخلي و خارجي ميپردازيم. الف: خارج از سازمان 1-ارتقاء سطح و جايگاه سايت مركزي سازمان و انعكاس اخبار
• اخبار
•مقالات
•تنظيم و قراردادن بنرهاي تبليغاتي و محتوايي در سايت 2- ارائه اخبار براي خبرگزاريها و رسانههاي مختلف
الف : ارسال به رسانههاي مختلف در اين ارتباط كليه اخبار فعاليتها به صورت خبري تنظيم و براي بيش از 180 رسانه در داخل كشور به صورت روزانه ارسال ميگردد. نكته قابل توجه آنكه در حال حاضر اين اداره كل با حدود 150 نفر خبرنگار به عنوان رابطين خبري در ارتباط بوده و اخبار خود را به طور مستمر براي آنان ارسال مينمايد.
ب : بازتابهاي رسانهاي در اين قسمت نيز خوشبختانه شاهد رشد چشمگير اقدامات و فعاليتهاي رسانهاي در داخل كشور صرفاً به دليل تعامل مثبت و سازنده سازمان بودهايم كه در رسانههاي مختلف بازتاب داشته كه به صورت بولتن آئينه وروزانه تقديم گرديده است.
3- تعامل نزديك با اصحاب رسانه در اين ارتباط ضمن برقراري جلسات مختلف و توجه جدي به درخواستها و نيازمنديهاي آنان، اخبار و اطلاعات سازمان به طور روزانه ارسال و خوشبختانه به دليل برقراري همين تعامل، شاهد انعكاس مطلوب فعاليتها در رسانههاي مختلف بودهايم. البته در اين ميان موضوع ارتباط با بخشهاي مختلف سازمان صدا و سيما از جمله مركز امور بينالملل، شبكههاي سراسري داخل كشور، شبكه الكوثر، شبكه سحر، راديوهاي ايراني صداي آشنا، شبكه جهاني جام جم و ... در اولويت فعاليتها بوده ضمن آنكه امكانات و ظرفيتهاي مختلف و فراوان سازمان نيز به نحو مطلوب و برنامهريزي شده در اختيار برنامهسازان و همچنين اصحاب رسانه قرار گرفته است.
4-اعزام خبرنگاران داخل كشور اين رويكرد به طور جدي در سازمان پيگيري و تحقق يافته و تاكنون تعدادي از خبرنگاران غيرسازماني از رسانههاي مختلف در برنامههاي سازمان حضور يافتهاند كه به طور مثال حضور خبرنگار خبرگزاري موج در اجلاس رودوس يونان و اعزام هيئت رسانهاي ايران به كرواسي بوده است كه با حمايتهاي انجام شده شاهد رشد اين حضور در آينده خواهيم بود.
5-دعوت و ميزباني از مسئولان و اصحاب رسانه اي خارج از كشور در اين ارتباط نيز ، اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني به طور مستقل ميزبان هيئتهاي رسانهاي شناخته شده كه با همكاري نزديك ادارات كل منطقهاي و بخشهاي مختلف سازمان
6- تمركز فعاليتهاي رسانهاي در روابط عمومي و ضرورت اخذ موافقت و نظر كارشناسي در برنامههاي مرتبط با عنايت به ضرورت ساماندهي اقدامات رسانهاي در سازمان و همچنين قانونمند نمودن تعامل هرچه بهتر بخشهاي مختلف سازمان با رسانههاي داخل و خارج ازكشور، و طي بخشنامهاي كليه فعاليتهاي مرتبط با اخذ نظر مشورتي اداره كل روابط عمومي و اطلاع رساني پيگيري و اجرا گرديده و در همين راستا در تصويب بودجه سال 1388 نمايندگيهاي فرهنگي نيز فعاليتهاي مرتبط، منوط به اخذ مجوز از اين اداره كل شده است.
7- انعقاد قرارداد همكاري با رسانه هاي مختلف در اين ارتباط هم گامهاي مؤثري برداشته شده كه انعقاد قرارداد همكاري با خبرگزاريهاي موج و ايكنا از جمله مهمترين آنان بوده كه ادامه اين مهم در دستور كار اين اداره كل قرار خواهد داشت.
8- نشريه فرهنگ و ارتباطات ارتقاء سطح و جايگاه نشريات سازمان به ويژه فرهنگ و ارتباطات از مهمترين اقدامات اين اداره كل بوده كه به نحو قابل قبولي به انجام رسيده و امروز شاهد آن هستيم كه مجلهاي در تيراژ 1500 نسخه با حداقل 100 صفحه با كليه مطالب توليدي (100درصد) به همراه عناوين متنوع و در برخي مواقع چاپ ويژهنامههاي مختلف همچون ماه مبارك رمضان، بزرگداشت رحلت حضرت امام(ره)، بزرگداشت رحلت حضرت آيت ا.. بهجت (ره)، و .... ، در سازمان منتشر ميشود كه به طور مشخص داراي حدود 1300 مخاطب در خارج از سازمان است. يادآور كه در همين زمينه بسياري از مديران و كارشناسان سازمان علاقهمندي خود را براي درج مقالات و دستنوشتههاي خود و همچنين اختصاص ويژه نامه به ادارات كل اعلام و ارسال نمودهاند و رايزنيهاي فرهنگي نيز درج اخبار خود را در نشريه با جديت فراوان پيگيري مينمايند. در حال حاضر شكل نشريه با رويكرد كاملآ حرفهاي تغيير يافته است.
9- مشاركت در برپايي غرفه هاي معرفي سازمان در نمايشگاههاي مختلف در اين زمينه نيز در طول 2 سال گذشته و در حاشيه برنامههاي مختلف، اداره كل حضور بسيار مؤثري را به انجام رسانيده و نمايشگاه معرفي سازمان را برپا نموده است.
10-توليد نمايشگاههاي مجازي به منظور ارائه حداكثري عكسهاي مختلف در قالب الكترونيكي و سهولت بهرهبرداري، توليد نمايشگاه مجازي با عناوين مختلف از جمله ايمان و عبادت، عزه در آتش و خون، ايران، سازمان در يك نگاه، حج، ولايت و رهبري و ... تهيه و ارائه گرديده است. 11-بهره مندي از ظرفيت تبليغاتي بيلبورد اتوبان همت با هدف حمايت از مؤسسات مختلف فرهنگي 12-تهيه و ارسال مطالب متنوع و همچنين مناسبتي براي نمايندگيهاي فرهنگي خارج از كشور 13-ارائه مشاوره و همچنين حمايت معنوي و مادي از ساخت برنامههاي متنوع تلويزيوني با موضوعات مرتبط با فعاليتهاي سازمان
14-توجه به تقويت ديپلماسي فرهنگي و عمومي با رويكرد رسانهاي و تعامل نزديك با رسانههاي داخلي و خارجي ب: داخل سازمان
1- ارزيابي پرتالهاي سازمان با توجه به اهميت پرتالهاي نمايندگيهاي فرهنگي، خوشبختانه از سال 1387 و موضوع ارزيابي پرتالهاي نمايندگيها و همچنين سايتهاي داخلي با جديت دنبال گرديده و تا كنون 10 گزارش تهيه و ارائه گرديد كه برخي از ثمرات اين اقدام ارزشمند عبارتند از:
1- افزايش تعداد پرتالهاي نمايندگيها از 42 عدد در ابتداي تهيه گزارش به 50 عدد تا امروز
2- تلاش مضاعف و اهتمام مشهود و جدي نمايندگان فرهنگي به روزآمد كردن سايت و پرتال نمايندگي
3- افزايش بسيار چشمگير تعداد اخبار انعكاس يافته در سايتها
2- اينترانت در اين ارتباط و با همكاري اداره كل محترم فناوري اطلاعات، اقدامات ارزندهاي در ارتباط با بهرهمندي از ظرفيت اينترانتي سازمان صورت پذيرفت كه طراحي گرافيك جديد بر آن از جمله اين اقدامات بوده است. نكته قابل توجه آنكه به منظور بهرهمندي از اين ظرفيت، اينترانت به شكل يك شبكه تعاملي در داخل سازمان در نظر گرفته شده ضمن آنكه تلاش گرديد از صرف ارائه اعلانات، انتصابات، تسليت و غيره به مرجعي براي ارائه مقالات، پيامهاي مهم، مطالب متنوع و ... تبديل گردد. 3- تبليغات داخل سازمان به منظور رعايت اصلاح الگوي مصرف و بهرهمندي از امكانات موجود و ، سامانه آرشيو متمركز تبليغات در اداره كل راهاندازي گرديد، ضمن آنكه در ساختمان شماره يك نيز آرشيو بنرهاي تبليغاتي به نحو مطلوب مورد بهرهبرداري قرار گرفته است. گستردگي و تنوع پيامهاي تبليغاتي، مطالعه و تهيه اقلام تبليغي مناسب با اهداف و مأموريتهاي سازمان براي پرهيز از شتابزدگي در تهيه اقلام تبليغاتي و صرف هزينههاي غير ضرور، ارائه سرويس لازم به بخشهاي مختلف سازمان بر اساس نياز اعلام شده و... نيز از جمله اقدامات جدي در اين زمينه بوده است.
4- بولتن آئينه تهيه مجموعه منظم و متنوع با عنوان بولتن آئينه با شكل و تقسيمبندي جديد و ارائه تعداد فراوان اخبار انعكاس يافته و يا مرتبط در خبرگزاريها، سايتها و مطبوعات كه به صورت الكترونيكي نيز در اختيار همكاران محترم قرار مي گيرد.
5- تهيه بروشور با عنايت به ضرورت معرفي سازمان، به صورت مكتوب، بروشور معرفي سازمان به صورت حرفهاي و به 3 زبان فارسي، عربي و انگليسي تهيه و عرضه گرديد.
6- تهيه آرشيو عكس با عنايت به عدم وجود تصاوير مناسب از برنامههاي مختلف سازمان و جمعآوري آنان به صورت متمركز، اقدامات لازم در اين زمينه انجام و در حال حاضر آرشيوي با حدود 50.000 فريم عكس تهيه گرديده است.
8- اتوماسيون و امور اداري ارتباط مستمر با داخل و خارج از سازمان به منظور تبادل اطلاعات نتيجهگيري: روزانه حدود 60 الي 70 خبر، مقاله، و بنر در سايت سازمان بازتاب داده ميشود. حدود 120 خبرگزاري و روزنامه اخبار سازمان را منعكس ميكنند. همچنين حدود 72 رايزني و خانه فرهنگ زيرمجموعه سايت سازمان فرهنگ هستند آنها نيز اخبار سازمان و اخبار فرهنگي و رويدادهاي ايران را در سايت خودشان به زبان محلي منعكس ميكنند.
با توجه به اينكه رئيس سازمان از اضافه كردن 35 رايزني و خانه فرهنگ در سراسر دنيا نامبرده است بر حضور فرهنگي ج.ا.ايران در عرصه بينالملل تأكيد مؤكد دارد كه بتوانيم صداي فرهنگ و تمدن ايرانيان را به گوش جهانيان رسانده و خواهان صدور فرهنگ ايراني – اسلامي در سراسر جهان باشيم.
تبليغات و مناسبتها هر سازمان براي جهت دهي افكار عمومي، در جهت ايجاد نگرش مثبت و با بهره گيري از ابزار تبليغات، قارد است انگيزه هاي لازم به منظور حفظ و نگهداري نگرشهاي مثبت در گروههاي اجتماعي داراي نگرش مطلوب نسبت به عملكرد سازمان ايجاد نمايد. مسئوليت حفظ ونگهداري و يا ايجاد تغيير در نگرشهاي گروههاي مخاطب هر سازمان ، بر عهده روابط عمومي سازمان است و از جمله ابزاري كه در اين زمينه مورد بهره برداري قرار مي گيرد و تبليغات و نمايشگاههاست .
روابط عمومي بايستي با ظرافت و باريك بيني و بر اساس يك فرايند برنامه ريزي شده از ابزارها و فنون تبليغي جهت اطلاع رساني و اعتماد بين مخاطبان خود تلاش كند .
رمز موفقيت در فعاليت هاي تبليغاتي بستگي به درك و اجراي آن در محيط هاي مختلف متناسب با ويژگي ها و خصوصيات مخاطبان و شرايط اقتصادي اجتماعي فرهنگي و رقابتي حاكم بر جامعه دارد و در عين حال براي انجام تبليغات موثر و اثر بخش در هر جامعه و آگاهي از شيوه هاي متناسب بايد مطالعات و تحقيقات لازم صورت گيرد و از نتايج اين مطالعات در تدوين و اجراي برنامه هاي تبليغاتي بهره گرفته شود گروه تبليغات محيطي
- كارشناس مسئول گرافيك
- كارشناس اجرايي فعاليت هاي محيطي
- كارشناس مسابقات علمي ، فرهنگي - كارشناس چاپ و نشر گروه مناسبتها - هما هنگي و اجراي مناسبتهاي ملي و مذهبي مانند دهه مبارك فجر ،هفته دولت ، هفته دفاع مقدس، محرم و صفر، سالگرد رحلت امام خميني (ره )، هماهنگي و اجراي برنامه هاي هفته زن..
- هماهنگي و اجراي اعياد مذهبي مانند غدير خم ، مبعث ، نيمه شعبان و...
- تشگيل دبير خانه مناسبتها
- همكاري و هماهنگي با نهاد هاي مرتبط مانند سازمان تبليغات ، شوراي هما هنگي تبليغات اسلامي و...
- پوشش تبليغي ساختمانها و فضاهاي عمومي اداري در تعظيم ايام و مناسبتهاي ويژه
- تدوين و اجراي طرح جامع تبليغات براي فضا سازي فرهنگي
– تبليغي در ساختمانها و محوطه ها
- طراحي و توليد هداياي تبليغاتي
- تهيه و تدوين و اجراي نظامنامه و تقويم مراسم داخلي
- طراحي توليد بنرهاي الكترونيكي
- برگزاري نمايشگاه كتاب و امور فرهنگي ويژه كاركنان در ساختمانهاي ادارات نمودار تشكيلاتي اداره كل روابط عمومي و امور بين الملل رئيس سازمان مديركل روابط عمومي حوزه مديركل مشاور رسانه اي معاون اجرايي اداره ارتباط با رسانه ها و سايت اداره تبليغات اتاق فكر اداره انتشارات گروه افكارسنجي و نشريات ارتباطات الکترونیکی اداره سمعي و بصري تعداد عوامل بازدارنده رشد و توسعه روابط عمومي عواملي كه در عدم توسعه روابط عمومي نقش داشته و مانع دستيابي آن به جايگاه اصلي شدهاند، به شرح ذيل است:
۱- فقدان اهداف و استراتژيهاي طراحي شده و نداشتن برنامه و محدوديت در تخصيص و جذب بودجه موردنياز.
۲- وجود مقررات و روشهاي دست و پاگير كه باعث كند شدن تصميمگيريها و از دست رفتن فرصتها ميشود.
۳- محدوديت در تامين منابع موردنياز اعم از: ۱-۳- نيروي انساني متخصص، كارآمد و پرانگيزه ۲-۳- تجهيزات و ابزار مناسب و موردنياز ۳-۳- اطلاعات به هنگام ۴-۳- محيط و فضاي كاري مناسب.
۴- نداشتن قابليت و ظرفيتهاي لازم براي انجام تحقيق و پژوهش
۵- عدم ارتباط تنگاتنگ با موسسات تخصصي در سطح ملي و بينالمللي
۶- فقدان سيستمهاي مناسب آموزشي، مسووليتپذيري، بازخورد، اطلاعرساني