بسم الله الرحمن الرحیم
چکیده:
هنر روابط عمومی از دیر باز دارای جایگاه و اهمیت ویژهای بوده است . لیکن طی دهه اخیر ، اقبال و توجه به آن رشد شتابان وفزایندهای یافته است ، به گونه ای که جایگاه آن در اکثر سازمان ها ارتقاء یافته و مستقیماً زیر نظر بالا ترین مقام سازمان فعالیت می نماید که این امر در مرکز آمار ایران نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است .
این موضوع ازابعاد مختلف قابل بررسی است وروابط عمومی در دنیای نوین که از آن با عناوین مختلفی - همچون عصر دانش مدار که به تبع آن اقتصاد دانش مدار را با خود به همراه می آورد- یاد می شود.
درحال حاضر یکی از معضلات ومشکلات روابط عمومی ها ، عدم توازن ، عدم هم سطحی و رشد ناهمگون این سه مولفه است .
روابط عمومی اثر بخش وکارآمد برای ایفاء نقش ها ووظایف خود ، نیاز مند پشتوانه های کارشناسی ونیروی انسانی ورزیده ومتبحر است .
دریک کلام می توان گفت: ((نقش واهمیت روابط عمومی )) در یک دهه اخیر وهمگام با تغییرات محیطی ، تغیرات تکنولوژیکی وتغییر در مبانیتجارت نوین ، رشد فراوانی داشته و فراتر از شکل های سنتی ، گام های مهمی را برداشته و نقش های حساسی را به عهدهگرفته است.
لازم به ذکر است که همکاران واحد روابط عمومی مرکز آمار ایران در رفع معضلات و مشکلات و استفاده از تغییرات محیطی و تکنولوژیکی تمام همت خود را به کار گرفته اند.
پيدايش روابط عمومي نوين درجهان
اصطلاح روابـط عمومي به مفهوم كنوني نخستين بـار در سال1897 در سالنامه يـك مؤسسه راه آهن آمريكا مطرح شد و فعاليت آن بـه شكل كنوني اززماني آغاز شد كه مؤسسه هاي اقتصادي ودولتها افكارعمومي رادرسرنوشـت خود مؤثردانسته ودريافتند كه فقط ازطريق روابط عمومي است كه مي توان اذهان عمومي را مجذوب كرده و به فعاليت خود رونق بخشند. در سال 1964 ميلادي فاينانشنال تايمز از(روابـط عمومي) به عنوان صنعتي بـزرگ نام بـرد .
هم اكنون روابط عمومي بويژه دررشتـه هايي مانندعلوم اجتماعي و مديريـت مقام والايي كسب نموده وبـه عنوان يكي از شعب تخصصي علوم اجتماعي در دانشگاهها تدريس مي شود. هرچند روابط عمومي پيشينه اي به اندازه كل تاريخ دارد اما ابزارهايي كه در اين جهت مورد استفاده قرارگرفته شاهد تغيير وتحولاتي عميق بوده است .بخصوص بعد از جنگ جهاني اول تـوجه خاصي به روابط عمومي علمي شد ودر سالهاي بـعد از جنگ دوم جهاني به اين اهميت افزوده شد .
با نگاهي اجمالي بـه تاريخ روابط عمومي مي توان گفت :
آغازروابـط عمومي بـه شكل سيستماتيك در سالهاي 1900 به بعد شكل گرفت .
مرحله اول از 1900 تا 1914 ميلادي بود ودراين سالها از يـك سو فساد ماموران مقامات دولتـي آمريكا موجب شد كه جامعه درصدد رسوايي آنها بر آيد و از سوي ديـگر سازمانها ومؤسسات تلاش مي كردند با انتشار مطـالبي در روزنامه ها اعمال واقدامات خود را در نـظرمردم بـا آب و تاب بيشتـري منعكس نمايند .
مرحله دوم به سالهاي 1918-1914 ميلادي بر مي گردد ، دراين سالها دولت آمريكا درگير مسائل جنگ جهاني اول بـود وسعي مي كرد تا مقاصدجنـگي وخواستهاي خودراتوسط روابـط عمومي مرتبط با مردم قراردهد .
مرحـله سوم دوره تـكامل روابـط عمومي در آمريكا بـه شـمارمي رود و بـه سالـهاي 1929 – 1918 برمي گردد . در ايـن سالها مؤسسات صنعتي بـراي معرفي خود بـه انتشار مطالب وسيـع ، گسـترده و دامنه داري دست زدندزيرا براي آنها در جنگ اول به اثبات رسيده بود كه ارائه مطالب درباره موضوعي خاص درصورتي كه از روي واقع بيني و بصيرت باشد افكار عمومي را تغيير داده و درجهت مثبت يا منفي سوق مي دهد .
( ليوي لي )خبرنگار اقتصاد مطبوعات آمريكا نخستين كسي بـود كه دفتر روابط عمومـي را به شيوه نوين امروزي درشهر نيويورك درسال 1906 تاسيس كرد وازهمين روبـه پـدر روابط عمومي درسراسرجهان معروف است واصول تكنيكي راكه امروزه كارشناسان روابط عمومي بـه كار مي بـرند ابداع نمود واعتماد داشت تبليغ و انتشار مطالب درباره شخص يـا سازماني در صورتي كـه با عمل صحيح تاييد و پشتيباني نشود بي فايده خواهد بود .
انجمن جهاني روابط عمومي
درسال 1955 به منظور برقراري ارتباط بين دست اندركاران وعلاقمندان روابـط عمومي درسطح جهان و بـاهدف توسعه و پيشرفت ايـن رشته و ايجاد نهادهاي بين المللي وتخصصي براي هماهنگي تـلاش ها وتبادل تجارب بين همه كارگزاران روابط عمومي درسطح جهاني واز ميـان برداشتن مشكلات و موانع آن وتلاش براي افزايش اهميت ، ضرورت وجايگاه روابط عمومي در تحقق اهداف مديران وسازمان ها،انجمن تخصصي به نام ( انجمن جهاني روابط عمومي ) بوجود آمد.
اين سازمان جهاني تاكنون بـه عنوان فراگيرترين واثرگذارتريـن سازمان حرفه اي وتخصصي روابط عمـومي درسطح جـهان شناخته مي شود و بـا فعاليت ها و اقدامات گوناگون درتوسـعه وتكامل ايـن رشته بسيار مؤثر بوده است .
تلاش هاي اين سـازمان جهاني در طول 46 سال عمر خود باعث شده است فعاليت هاي روابط عمومي از سوي مديـران به عنوان اقدامات مديريتـي حساس ، پراهميت و ضروري شناخته شده و عملـكردها درسطح كارشناسانه ترين ، مطلوب تر و نوآورانه تري انـجام گيرد.وافق هاي تازه تري پيش روي آن به نسبت ساير عرصه هاي مديريت گشوده شود.
كنگره جهاني روابط عمومي
كنـگره جهاني روابط عمومي هرسه سال يـك بار در يكي از كشورهاي جهان از سوي انجـمن جهانـي روابط عمومي، انجمن هاي قاره اي، ملي و مؤسسات روابط عمومي با شركت صدها كارشناس ، استاد و پژوهشگر روابط عمومي تشكيل مي شود.
در اين كنگره روندها وچشم اندازهاي آينده روابط عمومي ومسائل و مشكلات جهاني، قاره اي و ملي آن مورد تـوجه و تجزيه و تحليل قرار مـي گيرد و سمت و سو وافق هاي حركت روابط عمومي توصيه و ترسيم مي شود.
در حقيقت اقدامات اين كنـگره و مسابقه دوسالانه جهاني روابط عمومي مكمل يكديگر مي باشند و ازتلاشهاي توسعه بخشي روابط عمومي استكه ازسوي انجمن جهاني روابط عمومي دركنار ساير فعاليت هاي اين انجمن صورت ميگيرد .
تاريخچه تاسيس روابط عمومي در ايران
و تاسيس دانشكده علوم ارتباطات
شيوه نـوين روابط عمومي در ايـران با ملي شدن صنعت نفت هـمزمان است ، سپـس وزارتخــانه ها و سازمانـهاي زيادي به منظور نشر اخـبار و ارائه عملـكرد انجـام شده و ارتباط مردمـي و تسلط برافكار عمومي و ايجاد ارتباط با رسانه هاي همگاني نياز خود را در اين زمينه احساس كرده و روابط عمومي را به شكل نخستين آن آغاز كردند.
نخستين روابط عمومي در ايران به طور رسـمي در مرداد ماه سال 1332 شمسي در شركت سابق نفت ايران آغاز به كار كرد واولين گردانندگان آن دكتر نطقي استاد علوم ارتباطات و شاعر ونويسنده معاصر مرحوم ابوالقاسم حالت بودند كه بعدا استاد ابوالفضل مرعشي نيز به اين جمع پيوست .
در بسياري از سازمانها و ادارات تا سال 1345 اداراتي به نام تبليغات و انتشارات و يا انتشارات و اطلاعات فعاليت مي كردند كه از اين تاريخ به بعد نام اين ادارات به روابط عمومي تغييركرد.در سـال 1345 مسئولان شركت ملي نفـت ايران ، موسسه مطبـوعاتي كيـهان ، دانشگاه تهران و وزارت اطلاعات و جهانگردي وقت به فكر تاسيـس يك مركز آموزش عالي براي رشته روابط عمومي افتادند .
اين مركز يك سال بعد افتتاح شد و بيش از صد نفر دانشجو از ميان فارغ التحصيلان دوره دبيـرستان را جهت تحصيل در دوره ليسانس روابط عمومي پذيرفت اين مركز درآغاز نام مؤسسه عالي مطبوعات و روابط عمومي را براي خود برگزيد .
اين مؤسسه پس ازچندي نام ( مؤسسه علوم ارتباطات اجتماعي ) را به خود گرفت و بعدها به ( دانشكده علوم ارتباطات اجتماعي ) تغييرنام داد و تا سال 1358 به فعاليت مشغول بود . درطول 13 سال فعاليت اين دانشكده نزديك به هزار نفر موفق به اخذ مدرك ليسانس روابط عمومي از آن شدند .
درباره مرکز آمار ایران:
تاریخچه:
درسال 1297 هجری شمسی به منظور ثبت وقایع چهارگانه ، اداره ثبت احوال کشور تاسیس شد. با ثبت اطلاعات مرتبط با تولد ، فوت ، ازدواج و طلاق توسط اداره مذکور ، ضرورت اطلاع از جمعیت کشور و تعیین سازمانی که به جمع آوری این اطلاعات بپردازد مورد توجه قرار گرفت
و منجر به آن شد که در سال 1303 هجری شمسی آیینامه ای به تصویب برسد و در این آیینامه اداره ایی مسول آمار ، و وظایف آن مشخص شود . براساس این مصوبه مسولیت جمع آوری و متمرکز کردن آمارهای مورد نیاز به عهده وزارت کشور گذاشته شد. در خرداد ماه سال 1318 هجری شمسی اولین قانون سرشماری در مجلس شورای ملی تصویب شد.
در اجرای این قانون سرشماری نفوس از دهم اسفندماه همان سال در شهر تهران و در سال 1319 و 1320 هجری شمسی در 33 شهر کشور به تدریج به اجرا درآمد.
دراسفند ماه سال 1331 هجری شمسی سازمان همکاری آمار عمومی تشکیل شد و در فروردین ماه سال 1332 هجری شمسی ، قانون آمار و سرشماری به تصویب رسید.
دراین سال اداره آمار و سرشماری از اداره کل آمار و ثبت احوال منتزع و به سازمان همکاری آمار عمومی ملحق شد. به این ترتیب برای اولین بار سازمانی که منحصراٌ وظیفه جمع آوری آمار را به عهده داشت به وجود آمد که در سال 1334 هجری شمسی به اداره آمار عمومی ، وابسته به وزارت کشور ، تغییر نام یافت و این اداره درسال 1335 هجری شمسی اولین سرشماری عمومی نفوس را در کل کشور به اجرا درآورد. با تاسیس اداره آمار عمومی ، فعالیتهای آماری وارد مرحله جدیدی شد و همه ساله طرحهای گوناگون آماری در زمینه های مختلف اجتماعی - اقتصادی به اجرا درآمد که اهم آنها به شرح زیر است :
نیاز روزافزون دستگاههای برنامه ریزی کشور به آمار و اطلاعات و ضرورت همکاری بسیار نزدیک سازمان اصلی تولیدکننده آمار با دستگاه برنامه ریزی ، موجب شد تا براساس قانون 1344 هجری شمسی ، اداره آمار عمومی از وزارت کشور جدا و با نام مرکز آمار ایران به سازمان برنامه و بودجه وابسته شود .
درسال 1379 سازمان برنامه و بودجه کشور با سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادغام شده و تحت عنوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فعالیت خود را ادامه داد. در سال 1386 سازمان مدیریت و برنامه ریزی به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تغییر کرد. هم اکنون مرکزآمار ایران وابسته به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است.
آشنایی با مرکز آمار ایران:
مرکزآمار ایران وابسته به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است. ساختار این مرکز از نظر تشکیلاتی با توجه به فرایند طرحهای آمار گیری یعنی مراحل طرح موضوعی ، تهیه طرح فنی ، اجراء واستخراج و پردازش داده ها طراحی شده وشامل3 معاونت و يك مركز فناوري است :
معاونت طرحهای آماری و آمارهاي ثبتي
از جمله وظایف اصلی این معاونت ، بررسی و شناخت نیازهای آماری کشور و تعیین اولویتها با توجه به نیازهای مبرم مدیریتی کشور و بهنگام نگاهداشتن آن در زمینه های مختلفی از جمله جمعیت ، نیروی انسانی ، هزینه و درآمد خانوار ، کشاورزی (زراعت ، دامداری و شیلات و ...) صنعت و معدن و انرژی (برق ، گاز ، آب و ...) ، ساختمان (مسکونی و غیرمسکونی )، ارتباطات (حمل و نقل و بار و مسافر و ارتباطات )، بازرگانی و خدمات و ... می باشد.
دفاترتابعه این معاونت عبارتند از :
معاونتاقتصادي و محاسبات ملي
از جمله وظایف عمده این معاونت مطالعه پیشنهادهای بین المللی در ارتباط با حسابهای ملی و انطباق آن با مقتضیات کشور براساس سیستم حسابهای ملی ، بررسی و شناخت نیازهای آماری در زمینه شاخصهای قیمت ، شناسایی منابع تولید آمار و جمع آوری آمارهای تولیدی ، بررسی فرآیند تولید آمارهای ثبتی در دستگاههای اجرایی ، تهیه طرحهای آماری در زمینه های مختلف و ... است.
دفاتر تابعه این معاونت عبارتند از:
معاونتتوسعه منابع، پشتيباني و امور استان ها
از جمله وظایف عمده این معاونت مطالعه و بررسی نیازهای آموزشی کارکنان ، وصول اعتبارات مرکز آمار ایران براساس تخصیص سازمان مدیریت و بر نامه ریزی ، نظارت برحسن انجام امور واحدهای تحت سرپرستی و اجرای مقررات اداری و استخدامی ، تهیه و صدور کلیه احکام استخدامی ، تهیه و تدارک ملزومات ، ثبت نامه های وارده و توزیع آنها و ... می باشد .
ادارات كلتابعه این معاونت عبارتند از :
مركز فناوری اطلاعات و ارتباطات
از جمله وظایف عمده اینمركز تجزیه ، تحلیل ، تهیه و تنظیم سیستمهای ماشینی و غیرماشینی برای طرحهای موضوعی و آماری ، هماهنگی و اظهار نظر در مورد سیستمهای طراحی شده ، مکانیزه کردن نقشه های آماری و اصلاح و بهنگام سازی آنها، تهیه فهرست موضوعی مجموعه کدها، تهیه الگوهای انتشاراتی مطلوب ، اطلاع رسانی اطلاعات آماری ، تهیه و فروش نشریات آماری ، راهنمایی مراجعان به مرکز آمار ایران در زمینه اخذ اطلاعات و ... است .
معاونت هايتابعه اینمركز عبارتند از :
نمودار سازمانی:
خط و مشی ها:
با الهام از چشم انداز بیست ساله جمهوری اسلامی ایران که در آن« ایران کشوری است توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه» ، چشم انداز مطلوب آمار کشور به صورت زیر ترسیم میشود:
نظام آماری، یک نظام کارا و پویا مبتنی بر مشارکت توانمند و علمی تمام ارکان در مسیر تأمین نیازهای آماری کاربران بوده و درآن آمارهای روزآمد و قابل اعتماد، بر پایه روشهای مطلوب و باکیفیت مورد قبول و هزینه کم، تهیه و با استفاده از شیوه های اطلاعرسانی جامع و مؤثر به صورت سریع، آسان و با حفظ محرمانگی اطلاعات فردی در دسترس کاربران قرار میگیرد. در این نظام، آمارهای ثبتی ساماندهی شده، فرهنگ آماری پاسخگویان، تهیه کنندگان و استفاده کنندگان آمار ارتقا یافته و زمینههای مشارکت مؤثر آنان در فرایندهای فعالیتهای تأمین میشود. در چشم انداز مطلوب ، آمار از سوی مجموعه برنامهریزان، سیاستگذاران، تصمیمگیران و سایر کاربران به نحو فراگیر و مطلوب استفاده شده و فرهنگ تصمیمسازی، تصمیمگیری، و قضاوت بر پایه سننجشهای متکی بر آمار و اطلاعات درست، نهادینه میشود.
1.دستيابي به اطلاعات آماري بهنگام، با كيفيت و متناسب با نياز كاربران با اجراي طرحهاي آمارگيري و توسعهي نظام آمارهاي ثبتي
2.افزايش مقايسهپذيري اطلاعات آماري توليد شده در نظام آماري کشوراز طريق تدوين و بازنگري طبقهبنديهاي آماري،استانداردسازي تعاريف و مفاهيم دستگاههاي اجرايي و مركز آمار ايران
مرکز آمار ایران در راستای ایفای وظایف قانونی خود از جمله اطلاعرسانی آماری، با پیشبینی ساز و کارهای مناسب و در دسترس، نسبت به تبیین آرمان تأمین رضایت متقاضیان از طریق ایجاد امکان دسترسی آنان به اطلاعات معتبر مورد نیاز با :
اقدام نموده است.
در انجام مأموریت اطلاعرسانی آماری؛ سیاستها، خطوط کلی و برنامههای مرکز باید چنین باشد:
الف- مردم کلید اصلی اطلاعرسانی آماری هستند و اطلاعرسانی آماری باید منجر به استفاده برنامهریزان و دستگاههای برنامهریزی از اطلاعات آماری در تصمیمگیریها و هر نوع برنامهریزی باشد تا آینده بهتری فراروی مردم گشوده شود.
ب- اطلاعرسانی آماری به متقاضیان باید از یک مجرای واحد صورت پذیرد.
پ- اطلاعرسانی آماری در مرکز آمار ایران جزو اولویتهای برنامهای مرکز است و باید حرفهای، مستقل و متمرکز صورت گیرد.
ت- در فرایند اطلاعرسانی آماری باید از بالاترین استانداردها بهره برد و حتیالامکان ارتقای شیوههای اطلاعسانی و استفاده از فناوریهای جدید باید همواره در دستور کار مرکز باشد و تداوم ارتقای بهرهوری هیچگاه فراموش نشود.
ث- اطلاعرسانی آماری باید در خدمت عموم باشد و در این زمینه طبقهبندی کاربران از نظر سطح دسترسی به اطلاعات وجود ندارد.
ج- محرمیت اطلاعات در مواردی که اطلاعرسانی آماری موجب شناسایی پاسخگویان شود، همواره مدنظر خواهد بود و ممنوعیت اطلاعرسانی در این سطح برای همه کاربران یکسان میباشد.
ح- اطلاعرسانی آماری باید پیوسته، بهموقع و قابل اعتماد باشد.
د- ایجاد موازنه میان میزان تقاضاهای اطلاعات آماری با امکانات فنی و نیروی انسانی موجود از طریق ارتقای امکانات لازم برای تأمین شایسته تقاضاهای اطلاعات آماری صورت خواهد پذیرفت.
ذ- برای تأمین رضایت متقاضیان، اطلاعات مورد نظر آنان حتیالامکان در محلی که استقرار دارند، به آنان تحویل خواهد شد.
ر- شیوههای اخذ هزینههای اطلاعات به گونهای طراحی میشود که متقاضیان با صرف کمترین زمان و با آسانترین شیوه، هزینههای مربوطه را پرداخت نمایند.
ز- با توجه به حجم و تنوع گسترده اطلاعات آماری به متقاضیان، خدمات مشاورهای رایگان ارائه میشود تا آنان بتوانند به اقلام اطلاعاتی موردنظر خود به راحتی دسترسی یابند.
وظایف مرکز آمار ایران:
انجام سرشماری های عمومی و آمارگیری های نمونه ای در زمینه های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی
تهیه آمارهای لازم به منظور تأمین نیازمندی های برنامه ریزی و هدف های برنامه های عمرانی کشور
تهیه و به هنگام سازی چارچوب های آماری
استخراج، بررسی، چاپ و انتشار نتایج حاصل از سرشماری ها و آمارگیری ها
تهیه حساب های ملی و شاخص قیمت ها
تهیه تعاریف، مفاهیم، معیارها و طبقه بندی های آماری
گردآوری آمارهای مورد نیاز از بخش های عمومی، خصوصی و تعاونی
تهیه و انتشار سالنامه آماری کشور
تمرکز اسناد، مدارک و اطلاعات آماری
راهنمایی فنی به واحدهای آماری، وزارتخانه ها، موسسات دولتی، سازمان های وابسته به دولت، شرکت های دولتی و همچنین موسسات بخش خصوصی و تعاونی
انجام خدمات آماری خصوصی و تعاونی
انجام خدمات آماری برای بخش های عمومی و خصوصی تعاونی
نیروی انسانی:
تعداد 449 نفر در مرکز آمار ایران به فعالیت اشتغال داشته اند که از تعداد 215 نفر رسمی، 82 نفر پیمانی، 52 نفر قراردادی و 100 نفر قرارداد کار مشخص بوده اند.
از مجموع کل شاغلان مرکز، 5 نفر دارای تحصیلات دکترا، 127 نفر فوق لیسانس و 186 نفر لیسانس بوده اند.
اهداف سازمان در سال 1392:
- گسترش همكاري ها و ارتباطات بين المللي و منطقه اي
- تامين و نگهداري تجهيزات، ملزومات و امكانات مركز و مديريت تامين و هزينهكرد منابع مالي
- تهيه 14 عنوان حساب ملي، منطقه اي و فصلي و محاسبه 21عنوان شاخص قيمت و محاسبه 816 عنوان شاخص كلان برنامه
- اجراي 6 برنامه ارتقاي فرهنگ آماري و پياده سازي مديريت ارتباط با مشتري
- استاندارد سازي تعاريف و مفاهيم اقلام 5 بخش موضوعي، ترجمه و پيادهسازي 3 طبقه بندي استاندارد آماري، ساماندهي سيستم هاي اطلاعات و عمليات
- اطلاع رساني نتايج فعاليت هاي آماري و تهيه سالنامه آماري و نشريه ايران درآينه آمار
- نظارت بر39طرح آمارگيري و ارزيابي كيفيت اقلام آمار ثبتي و انجام وظايف مربوط به نظام آماري
- اجراي 7 عنوان برنامه تحول اداري و جذب، نگهداري و آموزش نيروي انساني
- هدايت و مشاركت در اجراي طرح هاي پژوهشي ، تجزيه و تحليل موضوعات آماري و بازنگري و بهبود روش فرآيند ها و استاندارد هاي مورد استفاده
- اجراي 39 و تكميل 10 طرح آمارگيري، انجام آزمايش سرشماري كشاورزي 92 و ادامه فعاليتهاي سرشماري نفوس و مسكن 90
- كنترل كيفيت و نظارت بر توليد آمار در مركز ، برنامه ريزي و پايش عملكرد واحدها و افزايش سطح حفاظت فيزيكي و امنيت دادهها درمركز
- طراحي، ايجاد، استقرار و نگهداري شبكه ملي آماركشور و تهيه، توليد ونگهداري سامانه هاي كاربردي مركز
درباره دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری های بین الملل:
مدیر: جناب آقای دکتر گلستان
معاون: سرکار خانم فقیه
این دفتر متشکل از چهار گروه به شرح ذیل می باشد:
گروه روابط عمومی
گروه بین الملل
گروه انتشارات
گروه حراست
وضعیت نیروی انسانی شاغل در دفتر ریاست روابط عمومی و همکاری های بین الملل به استثنا گروه حراست:
شرح وظایف سازمانی دفتر ریاست، روابط عمومی و همکاری های بین الملل:
1- تنظيم و تدوين اهداف، خطمشيها و برنامههاي مرتبط با حوزه رياست، روابط عمومي و همكاريهاي بينالملل
2- همکاری و مشاركت در امر سياستگذاري مديريت روابط عمومي و همكاريهاي بينالملل
3- مديريت و اجراي امور مرتبط به حوزه رياست ، امور مراجعان حوزه ، دبيرخانه حوزه رياست، برنامه ملاقات با رياست مركز، كمسيون ها، جلسات و پيگيري و هماهنگي آنها
4- ابلاغ مصوبات، بخشنامهها، پیامها و دستورات صادره به واحدهای تابعه، مقامات، سازمانها و مراجع مرتبط و پیگیری آنها
5- جمعآوري و تحليل كليه اطلاعات داخل و خارج از مركز كه بر فعاليت عملكرد آن تأثير گذارد و تهیه گزارشات موضوعی ارجاعی و تحقیقی و ارايه نتايج آن به رياست و مقامات مربوط در مركز
6- برقراري ارتباط و تعامل با مراجع ، دستگاه ها و مراكز داخلي به منظور :
ـ آگاهی از قوانین ملي و بینالمللی کشور
ـ هماهنگی با سیاستها و خطمشیهای انتشاراتی ، تبلیغاتی و اطلاع رساني دولت جمهوری اسلامی ایران
7- برقراری ارتباط مستمر ميان رياست و كاركنان مركز
8- برقراری ارتباطات مردمی
9- سنجش افکارعمومي
10-برقراري روابط رسانه ای و اجتماعی مرکز آمار ایران :
10-1- اطلاع رساني درباره اهداف،فعاليت ها، وظايف وخدمات مركز آمار ايران به جامعه و مخاطبين خاص از طرق مختلف
10-2- سنجش و بررسي واكنش اخبار واطلاعات مرتبط در رسانههاي ارتباط جمعي و تهيه پاسخ و توضيح در موارد لازم
10-3- برگزاری مصاحبههای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی مسئولین مرکز آمار ایران
10-4- هماهنگي درج اخبار مرتبط در روزنامه ها ، مجلات علمي و وسايل ارتباط جمعي كشور
10-5- تهیه فیلم، عکس و گزارشهای خبری در زمینه اطلاعات آماری منتشر شده همایشها،گردهماییها و سمینارها
11- مديريت درج اخبار و اطلاعات مرتبط با مرکز آمار ایران در پايگاه اطلاع رساني الكترونيك داخلي و خارجي مركز ، با همكاري و مشاركت مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات
12- نظارت برامور مرتبط با نشر و مستند سازي اطلاعات وآمار توليد شده توسط واحدهايمركز:
12-1- برنامه ريزي نشر و مستند سازي اطلاعات وآمار توليد شده توسط واحدهايمركز مبتني بر سياستهاي مصوب چاپ و نشر مركز آمار ايران
12-2- ایجاد هماهنگی و همکاری لازم با واحدهاي مرکز در زمینه تهیه ، تنظيم و اطلاع رساني نشریات ، سالنامه آماری و نتایج طرحهای آماری اجرا شده
12-3- طراحی (گرافیک) و آمادهسازی فايل هاي اطلاعاتي براي چاپ نشریات
12-4- انجام کلیه امور مربوط به انتشار نشریات آماری از کسب مجوز از مراجع قانوني ( وزارت ارشاد ، دريافت شابك و...)تا انتشار آن در جامعه خاص ( مقامات ، دستگاه ها و...) و عمومي (امور مشتركين ) كشور
12-5- همكاري و مشاركت در تنظيم نشريات ادواري و موردي مركز
13- برقراري روابط رسانه ای و اجتماعی مرکز آمار ایران
13-1- اطلاع رساني درباره اهداف،فعاليت ها، وظايف وخدمات مركز آمار ايران به جامعه و مخاطبين خاص از طرق مختلف
13-2- سنجش و بررسي واكنش اخبار واطلاعات مرتبط در رسانههاي ارتباط جمعي و تهيه پاسخ و توضيح در موارد لازم
13-3- برگزاری مصاحبههای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی مسئولین مرکز آمار ایران
13-4- هماهنگي درج اخبار مرتبط در روزنامه ها ، مجلات علمي و وسايل ارتباط جمعي كشور
13-5- تهیه فیلم، عکس و گزارشهای خبری در زمینه اطلاعات آماری منتشر شده همایشها،گردهماییها و سمینارها
14- مديريت درج اخبار و اطلاعات مرتبط با مرکز آمار ایران در پايگاه اطلاع رساني الكترونيك داخلي و خارجي مركز ، با همكاري و مشاركت مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات
15- نظارت برامور مرتبط با نشر و مستند سازي اطلاعات وآمار توليد شده توسط واحدهايمركز:
15-1- برنامه ريزي نشر و مستند سازي اطلاعات وآمار توليد شده توسط واحدهايمركز مبتني بر سياستهاي مصوب چاپ و نشر مركز آمار ايران
15-2- ایجاد هماهنگی و همکاری لازم با واحدهاي مرکز در زمینه تهیه ، تنظيم و اطلاع رساني نشریات ، سالنامه آماری و نتایج طرحهای آماری اجرا شده
15-3- طراحی (گرافیک) و آمادهسازی فايل هاي اطلاعاتي براي چاپ نشریات
15-4- انجام کلیه امور مربوط به انتشار نشریات آماری از کسب مجوز از مراجع قانوني ( وزارت ارشاد ، دريافت شابك و...)تا انتشار آن در جامعه خاص ( مقامات ، دستگاه ها و...) و عمومي (امور مشتركين ) كشور
15-5- همكاري و مشاركت در تنظيم نشريات ادواري و موردي مركز
16- برگزاری مراسم و تشریفات :
16-1- همكاري و مشاركت در انجام امور مرتبط با برگزاری همایشها،گردهماییها و سمینارها
16-2- هماهنگي امور مرتبط با واحدهاي داخلي، شركت كننده ها و میهمانان خارج از مركز جهت شركت در مراسم
17- مستند سازي و آرشيو مواد ديداري ، شنيداري و نوشتاري مرتبط با وظايف حوزه تخصصي مبتني بر IT
18- انجام فعاليت هاي مشخص و حرفه اي ، تبلیغات و امور فرهنگی در راستاي ارتقاء سواد و فرهنگ آماري كشور
19- انجام فعاليت هاي مشخص و حرفه اي به منظور معرفي شناسه (برند) مركز آمار ايران و اعتماد سازي نسبت به آن به جامعه خاص ( سياستگذاران و نهادهاي قانوني و نظام حرفه اي آمار ) و جامعه عام (عموم مردم )در سطح كشور
20- انجام امور مرتبط در همكاريهاي بين المللي :
20-1- ايجاد ارتباط مستمر با سازمان هاي بين المللي ، مراكز آماري و تحقيقاتي كشورها به منظور مبادله اطلاعات ، مستندات ، روشها و تكنيكهاي آماري مورد عمل در ساير كشورها
20-2- مطالعه و بررسی آمارهای بینالمللی و تهیه گزارشهای تطبیقی و تحلیلی
20-3- انجام هماهنگي هاي لازم براي انعقاد تفاهم نامه همکاری با مجامع آماری و سازمانهای بینالمللی و پيگيري آنها
20-4- مبادله اطلاعات ، كتب و نشريات فنی – تخصصي و آماری
20-5- همكاري و مشاركت در برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی بینالمللی ، سمینارهای علمی و اجلاسهای مختلف منطقهای و بینالمللی
20-6- برنامه ريزي ، هماهنگي و هدايت كليه امور مربوط به ميهمانان خارجي
20-7- شرکت در جلسات هیأت خارجی با مسئولان مرکز طبق دستورات صادره و همكاري و مشاركت در تهيه و تنظيم مدارك و گزارشهاي لازم به نمايندگان مركز جهت طرح در مجامع خارج از مركز
20-8- هماهنگي توزيع ، تكميل و ارسال پرسشنامههای دریافتی از مجامع و سازمانهای بینالمللی آماری، تحقیقاتی و تخصصی به بخشهای ذیربط در مرکز و ارايه آنها به مراجع مرتبط
20-9- ترجمه فرمها، پرسشنامهها ، دستورالعملها، نتایج سرشماریها، آمارگیریها ، مقالات علمی و آماری طبق دستورات صادره
20-10-همكاري و هماهنگي هاي لازم در امر ترجمه متون ، مقالات و نشريات مورد نياز مركز
20-11- ترجمه و ویرایش سالنامه آماری کشور و سایرنشریات مرکز به زبان انگلیسی
20-12- انجاماقدامات لازم جهت اعزام همکاران به سمینارها، کارگاهها و بورسهای آموزشی خارج از کشور
اهداف کلی دفتر ریاست روابط عمومی و همکاری های بین الملل در سال 1392:
- مشاركت در اجراي طرح هاي پژوهشي و تخصصي
- افزايش سطح حفاظت فيزيكي مركز
- فراهم كردن شرايط مناسب براي ايجاد امنيت اطلاعات و داده هاي آماري
- توسعه ، ارتقا و اجراي فرايند انتشارات و اطلاع رساني نشريات و مستندات آماري
- توسعه پاسخگويي و بهبود فرايند رسيدگي به پيشنهادات و شكايات و فرايندهاي داخلي
- گسترش و ارتقا ضريب امنيتي به منظور حفظ و نگهداري از اموال و دارايي هاي مركز آمار ايران
- توسعه و ارتقاءارتباط با كاركنان مركز
- گسترش فرهنگ عمومي و سواد آماري ( با 6فعاليت)
- گسترش همكاري ها و ارتباطات منطقه اي و بين المللي به منظور معرفي جايگاه نظام آماري كشور و تبادل تجارب علمي، تفاهم نامه وفرصت هاي آموزشي كشور
اهداف به تفکیک گروه در سال1392:
گروه روابط عمومی:
گروه بین الملل:
گروه انتشارات:
گروه حراست:
نتایج و پیشنهادات:
روابط عمومی مرکز آمار ایران در خصوص ارتباط با رسانه ها داخل و برون سازمانی به صورت خیلی قدرتمند عمل کرده به خصوص در این زمان که مربوط به نتایج سرشماری نفوس و مسکن 1390 می باشد هر روزه به صورت مدام با رسانه ها در ارتباط بوده اند
پیشنهادات:
از آنجایی که بنده در دفتر پایگاه های اطلاعاتی مرکز آمار ایران مشغول به کار هستم و این دفتر متشکل از بخش کتابخانه و اطلاع رسانی بخش فنی و بخش گروه مهندسی اطلاعات می باشد و اینجانب در گروه مهندسی اطلاعات قسمت پرتال سازمان و اینترانت مرکز مشغول به فعالیت می باشم و با کارهای اجرایی روابط عمومی بیگانه نبوده و نیستم لازم میدانم که روابط عمومی از سایت مرکز و اینترانت خود به عنوان وسیله ای برای پیشبرد اهداف و پر رنگ کردن سازمان و نقش روابط عمومی استفاده کند و از فناوری نوین در این امر استفاده نماید.
در اکثر سازمان ها کتابخانه و اطلاع رسانی و سایت سازمانی در اختیار دفتر روابط عمومی و همکاری های بین الملل می باشد که این امر باعث میشود با استفاده از فناوری های نوین به ارتقا و پیشبرد بهتر اهداف روابط عمومی و سازمان بیانجامد.
- ارتباط با رسانه ها به صورت مستمر برای پوشش خبری نتایج طرح های آماری.
- طبقه بندی آمار به صورت موضوعی و ارسال آن به مسئولان و مدیران تصمیم گیرنده.