شنبه, 03 آذر 1403

 



کاربینی روابط عمومی وزارت بهداشت ، و درمان آموزش پزشکی

  کاربینی ( روابط عمومی )

گردآورنده : سمیرا یادگاری

استاد : جناب آقای سالاریان

th

                     مقدمه:

يكي از عوامل مهمي كه در پيشبرد اهداف و سرنوشت يك سازمان، اهميت و ارزش اساسي دارد و آن را در نيل به اهداف مربوطه ياري ميدهد، كيفيت رابطه آن سازمان با افراد حقيقي و حقوقي و افكار عمومي جامعه اي است كه با آن در ارتباط است. هراندازه اين ارتباط مستحكمتر و گستردهتر باشد، آن سازمان در دستيابي به اهداف خود موفقتر خواهد بود، چرا كه پل ارتباطي بين سازمان و « روابط عمومي » كه امروزه و در عصر ارتباطات اين نياز را، نهادي بسيار مهم و حساس به نام مخاطبين درون و برون سازماني است برطرف كرده است. در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كه طيف گستردهاي از مخاطبين عام و خاص شامل اساتيد، محققين، دانشجويان، مردم و كاركنان را در بر ميگيرد، نقش روابط عمومي براي اطلاعرساني و اطلاعيابي بهنگام، ايجاد بستر تفاهم،همكاري و اعتماد متقابل، جلب مشاركت همه جانبه مخاطبان در راستاي پيشبرد سياستها، برنامهها و اهداف آموزشي، درماني،بهداشتي و خدماتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي حائز اهميت است و اين تنها با وجود يك روابط عمومي پويا ومنسجم امكانپذير خواهد بود. لذا روابط عمومي وزارتخانه متبوع جهت انسجام و انجام رسالت خطير خود نياز به سازماندهي مناسب تشكيلاتي، مديريت علمي(تخصصي)، برنامه عمل مشخص و رعايت اصول اخلاق حرفهاي دارند. براي دستيابي به آنچه گفته شد اهداف،نمودار سازماني، شرح وظايف و پس تهاي سازماني روابط عمومي در قالب مركز روابط عمومي و اطلاع رساني تدوين و به پيوست پيشنهاد ميشود.   اهداف مركز

• توسعه ارتباطات رسانه اي

• • توسعه ارتباطات مردمي و

تكريم ارباب رجوع • • تقويت ارتباطات و همگرايي درون سازماني و توسعه ارتباطات برون سازماني

• • گسترش پژوهش وتحليل محتوا در حوزه روابط عمومي و تقويت مطالعات افكار عمومي

• • تقويت فرهنگ اسلامي و گرامي داشت مناسب تهاي ملي – مذهبي

• • معرفي به موقع توانمندي ها و دستاوردها در راستاي ارتقاي جايگاه و منزلت سازمان

• • تداوم حركت به سوي روابط عمومي الكترونيك

• • توسعه و ساماندهي نظام اطلاع رساني و اطلاع يابي

• • توسعه و تقويت شبكه روابط عمومي در وزارتخانه و مراكز تابعه

• • فرهنگ سازي و آموزش همگاني سلامت

• • توسعه و بهره مندي از فن آوري هاي نوين روابط عمومي

• • توسعه منابع و توانمندسازي نيروي انساني روابط عمومي •

  شرح وظايف مركز

1-  تهيه، توليد، جمع آوري اطلاعات، اخبار، عملكرد و دستاوردهاي وزارتخانه

2-  پوشش خبري و تصويري برنامه ها و مراسم هاي مختلف، سفرها، همايش ها و افتتاحيه ها با حضور مقامات و مسئولان وزارتخانه

3-  اطلاع رساني اخبار و رويدادهاي وزارتخانه از طريق پايگاه اطلاع رساني و نشريه خبري مركز

4-  ارتباط و همكاري مستمر، موثر و هدفمند با رسانه هاي جمعي اعم از صدا و سيما، خبرگزاري ها، روزنامه هاي كثيرالانتشار ،نشريات تخصصي و سايت هاي خبري به منظور انعكاس دستاوردها، توانمندي ها و برنامه هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

5-  تهيه طرح ها و برنامه هاي تبليغاتي و انتشاراتي و اجراي آنها در قالب نشريه، بروشور، كاتالوگ، پوستر، كتاب و ... و انجام تبليغات محيطي ساختمان هاي وزارتخانه

6-  برنامه ريزي و اجراي برنامه هاي مربوط به جشن هاي ملي و مذهبي و مناسبت هاي مختلف فرهنگي و ...

7-  مستندسازي فعاليت ها و دستاوردهاي وزارت به صورت مكتوب، صوتي و تصويري در قالب عكس، فيلم و آرشيو آنها

8-  تهيه بانك اطلاعاتي مخاطبان و ذينفعان وزارت و ارسال اطلاعات و اخبار و دستاوردهاي وزارت به آنها در مقاطع مختلف زماني و برقراري ارتباط مستمر و هدفمند با آنها

9- ايجاد هماهنگي بين واحدهاي روابط عمومي معاونت هاي ستادي و موسسات وابسته و دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور ونظارت بر فعاليت هاي آنها و شوراهاي روابط عمومي

10-  برقراري ارتباط مستمر و موثر با حوزه وزارتي، معاونين و مديران و كاركنان وزارتخانه ب راي كسب اطلاعات ، اخبار و پاسخگويي به انتظارات آنها از روابط عمومي و رسانه

11-  ارتباط با مراكز علمي و پژوهشي مرتبط با حوزه روابط عمومي و اطلاع رساني در جهت ارتقاي مهارت هاي فني و تخصصي كاركنان روابط عمومي و اجراي دوره هاي آموزشي براي آنها

12-  انتشار گزارش عملكرد وزارتخانه در قالب كتاب، كتابچه و بولتن عملكرد در مقاطع يكساله، چهارساله و ...

13-  تهيه و تدوين بيانيه ها، اطلاعيه ها، آگهي ها و پيام هاي وزارتخانه و پيگيري براي درج آنها در رسانه ها

14-  توسعه ارتباطات الكترونيكي از طريق سايت اطلا عرساني وزارتخانه و ساير فناور يهاي نوين ارتباطي

15-  برنامه ريزي امور ارتباطات مردمي و فراهم كردن امكان ملاقات مردم با مسئولان وزارتخانه

16- پوشش تبليغات محيطي و فضاي عمومي ساختمان هاي ستاد مركزي در مناسبت هاي مختلف

17- تدوين نظام نامه اشتراك، تأمين و توزيع نشريات و مطبوعات برون سازماني و نظارت بر حسن اجراي آنها

18-  تهيه و ابلا غ دستورالعمل هاي اجرايي اطلاع رساني و اطلاع يابي در ستاد وزارتخانه و روابط عمومي دانشگاه هاي علوم پزشكي سراسر كشور

19-  برنامه ريزي براي برگزاري و مديريت نمايشگاه هاي مرتبط با حوزه بهداشت و درمان با همكاري واحدهاي ذيربط

20- نظارت بر توليد تيزرها، كليپ ها و فيلم هاي تبليغاتي مرتبط با عملكرد وزارتخانه -

21-  انعكاس نقطه نظرات و ديدگاه هاي مردم و مخاطبان نسبت به عملكرد و خدمات وزارتخانه متبوع به مسئولان با استفاده از شيوه هاي مختلف اطلاع يابي 22-  ارزشيابي عملكرد روابط عمومي مراكز تابعه

23-  تهيه و تنظيم بودجه عملياتي سالانه مركز روابط عمومي و اطلاع رساني

24- توسعه و تقويت شوراهاي روابط عمومي٠

• نمودار سازماني مركز روابط عمومي و اطلا ع رساني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي

• مشاور وزير و رئيس مركز روابط عمومي و اطلاع رساني • معاون برنامه ريزي ومعاون اجرايي اطلاع رساني

• گروه برنامه ريزي و مطالعات افكار عمومي

• گروه خبر و اطلاع رساني

• الكترونيك

• گروه امور فرهنگي و تبليغات

• گروه ارتباطات اجتماعي

• گروه ارتباط بارسانه ها

• امور دفتري

• دبيرخانه ارتقاي فرهنگ سلامت   نمودار سازمانی مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت ، درمان آموزش پزشکی

  شرح وظایف گروه ها

الف) شرح وظايف گروه برنامه ريزي و مطالعات افكارعمومي سياستگذاري، برنامه ريزي و كاربرد شيوه هاي مناسب براي تقويت فعاليت هاي اطلاع رساني و اطلا عيابي وزارت متبوع مطالعه و بررسي مستمر در خصوص ف نآوري هاي نوين روابط عمومي و اقدام در زمينه ارتقاء سيستم و تكنولوژي روابط عمومي وزارتخانه و واحدهاي تابعه و ارائه طرح ها و ايده هاي نو براي توسعه فعاليت هاي روابط عمومي.ايجاد بانك اطلاعاتي از سياست ها، برنامه ها، عملكردها و فعاليتهاي وز ارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي و به روز نمودن و نگهداري مستمر آن به منظور راهنمائي سريع مردم و استفاده مسئولين.بررسي و تعيين نيازهاي آموزشي مديران و تدوين برنامه آموزشي كارشناسان روابط عمومي واحدهاي تابعه و ستادي و برگزاري دوره ها وكارگاه هاي آموزشي تخصصي روابط عمومي برآورد و پيگيري براي دريافت اعتبارات مورد نياز روابط عمومي براساس برنامه عمل سالانه و نظارت بر هزينه كرد اعتبارات دريافت شده.سياستگذاري و برنامه ريزي براي توسعه مطالعات افكار عمومي در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و واحدهاي تابعه سنجش افكار عمومي درون و برون سازماني و ارائه گزارش، تحليل و راهكارهاي مناسب به مديران وزارت متبوع. تحليل محتواي دوره اي اخبار، مقالات و گزارشهاي مندرج در مطبوعات و رسانه ها و ارائه نتايج آن به مسئولين ذيربط نقد و بررسي و تحليل بازتاب فعالي تهاي وزارت متبوع از ديدگاه اقشار مردم، رسانه ها و مديران دستگا ههاي ديگر و ارائه گزارش آن به مديريت. تدوين عملكرد مركز روابط عمومي و اطلاع رساني وزارتخانه و روابط عمومي هاي تابعه. تدوين برنامه هاي استراتژيك و برنامه هاي عملياتي مركز روابط عمومي و اطلاع رساني طراحي و تدوين دستورالعمل هاي لازم براي سازماندهي فعاليت هاي روابط عمومي در دانشگاه ها و سازمانهاي وابسته. برنامه ريزي و برگزاري جلسات ادواري با مديران روابط عمومي دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور و سازمان ها وابسته. فراهم كردن تسهيلات لازم براي بازديدها، سفرها و اردوهاي آموزشي براي دستاندركاران روابط عمومي هاي تابعه. برنامه ريزي براي برگزاري جشنواره روابط عمومي هاي برتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و شركت در جشنواره هاي تخصصي روابط عمومي هاي كشور بررسي و ارائه پيشنهاد براي اشتراك با مجلات تخصصي روابط عمومي. تحليل دوره اي آمار فصلي از مراجعان وب سايت بررسي انتقادات و پيشنهادات كاربران به وب سايت مركز روابط عمومي و اطلاع رساني نظارت بر اجراي فعالي تهاي روابط عمومي دانشگاه ها و دانشكده هاي علوم پزشكي سراسر كشور و سازمان هاي تابعه و ارزيابي سالانه عملكرد آنها تهيه و تدين پيام ها و متون مورد نياز مركز روابط عمومي و اطلاع رساني برنامه ريزي، هماهنگي و نظارت بر عملكرد شوراهاي روابط عمومي ستاد مركزي، مراكز تابعه و دستگاه هاي مرتبط   ب) شرح وظايف گروه ارتباط با رسانه ها

اطلاع يابي از اخبار منعكس شده در رسانه ها شامل صدا و سيما، خبرگزاريها، ساي تها و مطبوعات محلي در حوزه سلامت استان و پاسخگويي به موقع و سريع در قالب خبر يا اطلاعيه جهت انعكاس در سايت مركز روابط عمومي و اطلاع رساني سياستگذاري و برنامه ريزي براي فعاليت هاي ارتباطات رسانه اي مركز روابط عمومي و اطلاع رساني تدوين دستورالعمل هاي لازم درخصوص فعاليت هاي رسانه اي براي روابط عمومي هاي تابعه تهيه و تنظيم آيين نامه هاي ارتباط با رسانه ها براساس سياست هاي ارتباط رسانه اي وزارت متبوع. تهيه مقاله، گزارش، تحليل و تفسير از برنامه ها و سياست هاي وزارتخانه و ارسال به رسانه ها. پيگيري و هماهنگي براي انجام مصاحبه هاي در خواستي خبرنگاران و تهيه گزارش هاي خبري بررسي انتقادات و سئوالات منتشره در مطبوعات و برنامه هاي صدا وسيما و ارسال آنها به مسئولا ن ذيربط و دريافت پاسخ براي انعكاس در رسانه ها.برگزاري نشست هاي خبري و گفت و گوهاي اختصاصي – مطبوعاتي و راديو تلويزيوني با مسئولان دستگاه و تهيه و توزيع اطلاعات تكميلي با موضوع براي خبرنگاران برنام هريزي و هماهنگي براي حضور كارشناسان و مسئولين وزارتخانه در برنام ههاي رسانه ملي و ساير رسانه ها تهيه جوابيه، توضيح، اصلاحيه، تكذيبيه و تائيديه براي مطبوعات و صدا و سيما. پوشش خبري و تصويري مراسم و برنامه هاي وزارتخانه.برگزاري سفرهاي مطبوعاتي و اعزام خبرنگاران براي بازديد از طر ح ه ا، برنامه و فعاليت هاي حوزه هاي ستاد ي و دانشگاه هاي علوم پزشكي.تهيه متون ارتباطي و رسانه اي براي گفت و گوهاي ويژه مسئولان. تهيه و ارسال زيرنويس و پيام هاي بهداشتي درماني و مقاله هاي تخصصي به مطبوعات و صدا و سيما. ارسال آگهي و رپرتاژ آگهي به مطبوعات، صدا و سيما و ساير رسانه ها.

برگزاري جلسات ادواري با تهيه كنندگان و برنامه سازان صدا و سيما به منظور ايجاد حسن ا رتباط و آگاهي از  سياستگذاري هاي متقابل. اقدام و هماهنگي براي پخش تيزرهاي تبليغاتي و آموزشي از صدا و سيما.ارتباط مستمر با شوراي سياستگذاري سلامت صدا و سيما و مشاركت در توليد برنامه براساس اولويت هاي وزارت متبوع.تهيه متون اطلاع رساني با گرايش ارتقاي فرهنگ سلامت و انعكاس در رسانه ها. تدوين و قراردادن بولتن روزانه اخبار وزارت متبوع در سايت به طور مستمر پايش رسانه ها نسبت به انعكاس اخبار وزارتخانه و پاسخگويي به موقع به انتقادات و شبهات به رسانه در مقاطع مختلف رسانه  

پ) شرح وظايف گروه امور فرهنگي و تبليغات نظارت بر فعاليت هاي فرهنگي و تبليغي وزارتخانه و روابط عمومي هاي تابعه.  برگزاري مراسم و مناسبت هاي ملي و مذهبي و همكاري در برگزاري سمينارها و گردهمائي هاي تخصصي وزارت متبوع. تدوين و اجراي طرح جامع تبليغات براي فضاسازي فرهنگي – تبليغي در داخل ساختمان هاي وزارتخانه مديريت نمايشگاه ها در خارج و داخل وزارت متبوع با همكاري و مشاركت مراكز و واحدهاي ستادي ذيربط توليد و سفارش تهيه تيزرها، كليپ ها، آنونس ها و فيلم هاي مورد نياز براي تبليغ و مستندسازي عملكرد وزارت متبوع برگزاري بازديدها، سفرها و اردوهاي تبليغاتي براي مديران و كارشناسان روابط عمومي ستاد و مراكز تابعه تهيه و توزيع هدايا، لوح تقدير براي مناسبت هاي مرتبط با مقام وزارت و معاونين مشاركت با تهي هكنندگان و برنامه سازان صدا و سيما براي توليد فيل مهاي آموزشي و سريال ها و گنجاندن مطالب مرتبط با اهداف وزارت متبوع تهيه و تدوين تقويم مراسم و مناسبت هاي درون سازماني وزارتخانه تهيه و تنظيم آرشيو عكس، فيلم، تيزر و كليپ از فعاليتها و دستاوردهاي وزارت متبوع برگزاري نمايشگاه هاي عملكرد براي آشنايي اقشار مختلف مردم با فعاليت ها و دستاوردهاي وزارت متبوع برگزاري مسابقههاي فرهنگي و آشنايي با دستاوردهاي وزارت متبوع براي عموم مردم برگزاري جشنواره ها و نمايشگاه هاي عكس براي آشنايي مردم با اقدامات و فعاليت هاي وزارت متبوع توليد و انتشار نشريه هاي داخلي و برون سازماني براي آگاهي عموم مردم و كاركنان وزارتخانه متبوع و واحدهاي تابعه نظارت بر نحوه انتشار نشريات ادواري درون سازماني در وزارت متبوع و روابط عمومي هاي تابعه اقدام براي چاپ و انتشار عملكرد سالانه وزارت متبوع انجام هماهنگي هاي لازم براي چاپ و انتشار بروشور بولتن، پمفلت، تراكت و پوستر به منظور معرفي و اشاعه س ياست ها، برنامه ها و فعاليت هاي وزارت متبوع و آموزش همگاني سلامت فراهم كردن تمهيدات و هماهنگي هاي لازم براي عكسبرداري و فيلمبرداري از مراسم، مناسبت ها، گردهمايي ها، همايش ها ... در وزارتخانه متبوع مستندسازي تصويري از عملكرد، دستاوردها و موفقيت هاي وزارتخانه متبوع عكسبرداري و فيلمبرداري از مراسم، مناسبت ها، همايش، نمايشگاه و ... در ستاد مركزي وزارتخانه متبوع تهيه آرشيو فيلم و عكس تهيه عكس براي نشريه درون سازماني و ويژ هنامه هاي وزارتخانه متبوع تهيه فيلم از بازديدها، افتتاحيه ها و ... مقام عالي وزارت در دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور  

• تهيه و تدوين فيلم هاي مستند از عملكرد، دستاوردها و فعاليت هاي وزارتخانه متبوع و دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور • تدوين و توليد تيزر و كليپ به مناسب تهاي مختلف  • تبديل، مونتاژ و صداگذاري فيلم مراسم و مناسبت ها  • بررسي و رصد رسانه هاي ديداري و شنيداري و ضبط موارد مرتبط با وزارتخانه متبوع و دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور  • تجهيز نرم افزاري و سخت افزاري سالن هاي همايش ستاد مركزي وزارت متبوع  • تهيه و توليد فيلم هاي آموزشي  • تهيه و تدوين گزارش هاي تصويري از فعاليت هاي وزارتخانه متبوع و دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور  • مشاوره و نظارت بر عقد قراردادهاي توليد و ساخت فيلم، سريال،كليپ و ... در سطح وزارتخانه متبوع   ت) شرح وظايف گروه خبر و اطلا ع رساني الكترونيك

سياستگذاري، برنامهريزي و مديريت پايگاه اطلاعرساني وزارت متبوع و تدوين دستورالعملهاي لازم در همين زمينه. طراحي بخش هاي مختلف در سايت مراكز روابط عمومي و اطلا عرساني چون تاريخچه، اخبار، پيا مهاي بهداشتي، دفترچه راهنماي تلفن و ... به منظور تسهيل دسترسي مخاطبان به اطلاعات مورد نياز ارائه اخبار روابط عمومي دانشگاهها، دانشكده هاي علوم پزشكي كشور و سازمان هاي وابسته بطور مستمر در سايت مركز روابط عمومي و اطلاع رساني ايجاد بانك اطلاعاتي الكترونيك از سياستها و برنامهها، قوانين و آئين نامهها و گزارش فعاليتهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و به روز كردن مستمر آن براي دسترسي مردم و مديران ارشد.برنامه ريزي، نظارت و هماهنگي لازم براي توليد نشريه خبري الكترونيك وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي بصورت الكترونيكي .ايجاد هماهنگي با حوزه فناوري اطلاعات به منظور فراهم كردن زيرساخت سخت افزاري و تهيه نرم افزارهاي مورد نياز براي توسعه روابط عمومي الكترونيك.همكاري با روابط عمومي دانشگاه ها و دانشكدههاي علوم پزشكي كشور و سازمانهاي وابسته در راستاي توسعه رواب طعمومي الكترونيك.تلاش در راستاي اجراي دقيق قوانين و آئيننامههاي حمايتي از روابط عمومي الكترونيك درحوزه ستاد مركزي و روابط عمومي دانشگاه ها و سازمانهاي وابسته.فراهم كردن امكان آموزش تخصصي روابط عمومي الكترونيك و فناوري اطلاعات به منظور افزايش دانش مديران وكارشناسان روابط عمومي در وزارت متبوع و واحدهاي تابعه.

ايجاد كتابخانه الكترونيك با پوشش تمام كتابها و نشريات منتشره از حوزههاي مختلف وزارت متبوع.ايجاد آلبوم عكس ديجيتال وزارت متبوع با استفاده از عكسهاي منتخب قديمي و جديد.پوشش سريع و دقيق اخبار و تصاوير توليدي مركز روابط عمومي و اطلاع رساني دانشگاه هاي علوم پزشكي از طريق پايگاه  اطلاع رساني وزارتخانه.خبرگزاريها و پايگا ههاي اطلاعرساني مرتبط با حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش RSS بهرهگيري از سيستم خروجي بخشهاي خبري پايگاه اطلاعرساني. RSS پزشكي و همچنين توليد و شبكه تلهتكست در راستاي اهداف اطلاعرساني محوله.

(Podcast) استفاده از سرويس پادكست توليد و بهرهگيري از نرمافزار شاخصهاي عملكردي وزارت متبوع به منظور دستيابي به اطلاعات دقيق شاخ صهاي عملكردي وزارتخانه.ايجاد وبلاگهاي تخصصي و تالار گفتوگو در راستاي اطلاعرساني شفاف در زمينههاي مختلف مرتبط با حوزه وزارتخانه. بهرهگيري از خدمات اينترنت 2 در پايگاه اطلاعرساني وزارتخانه. توليد و توزيع مناسب لوحهاي فشرده چند رسانهاي در خصوص گراميداشت مناسبت ها و اطلاع رساني موضوعات مهم و ضروري.و مركز (CRM) فراهم كردن زيرساخت مناسب براي ايجاد و توسعه سامانه تلفن گويا، سيستم مديريت ارتباط با مشتري .(Contact Cenetr) تماس مشتريان راهاندازي سايت انگليسي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و اطلاعرساني اخبار ضروري وزارتخانه از اين طريق انجام امور گرافيكي و طراحي صفحات وب و همچنين ايجاد آرشيو جامعي از تصاوير، كليپها و نمونه كارهاي وب براي  استفاده از آنها در طراحي صفحات به روزرساني و تقويت پايگاه اطلاعرساني و شناسايي تمام موضوعات مرتبط با حوزه و ايجاد بخش اختصاصي براي هر موضوع بر روي پايگاه اطلاعرساني.وري اطلاعات در تمام حوزههاي وزارتخانه و در اختيار گذاشتن مسئوليتبخشي از سايت به Ĥ شناسائي افراد علاقهمند به فن آنها.ايجاد و نگهداري كيوسكهاي اطلاعرساني الكترونيك در تمام ساختمانهاي ستاد مركزي وزارتخانه در راستاي اطلاع رساني الكترونيك به ارباب رجوع.

مطالعه مستمر براي شناسائي و تهيه نرمافزارهاي كاربردي در راستاي اصلاح روند فرآيندهاي اداري و همچنين ارايه خدمات الكترونيكي به مردم. مشاركت فعال در اطلاعرساني برنامههاي فناوري اطلاعات وزارتخانه و همايشها و جلسات مرتبط با روابط عمومي الكترونيك تحليل دورهاي از آمار كاربران پايگاه اطلاعرساني بر حسب مدت زمان، نوع اطلاعات مورد نياز و بازديدكننده و ساير موارد به منظور برنامهريزي بهتر براي اداره وب سايت.انجام نظرسنجيهاي الكترونيك در زمينه موضوعات مرتبط با حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي.اطلاع رساني الكترونيك هماي شها وكنگره هاي مرتبط با حوزه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و مشاركت در راه اندازي وب سايت همايش هاي مذكور.سياستگذاري و برنامه ريزي براي تهيه و توليد و انتشار الكترونيكي اخبار دانشگاه تهيه مصاحبه هاي مكتوب، صوتي و تصويري با مديران ارشد و كارشناسان دانشگاه تدوين و جمع آوري مقالات علمي و قراردادن در پايگاه خبري اطلاع رساني تهيه گزارش از مراسم و مناسبت هاي مختلف دانشگاه تهيه گزارش هاي تصويري و قراردادن تصاير از مراسم و مناسبت هاي دانشگاه و قرار دادن در گالري تصاوير پايگاه تهيه مقاله، گزارش، تحليل و تفسير از برنامه ها و سياست هاي دانشگاه و ارسال به رسانه ها تهيه و توليد اخبار مرتبط با حوزه نظام سلامت و آموزش پزشكي كشور نظارت و بررسي مستمر كميت و كيفيت محتواي اخبار و تصاوير سايت مركز روابط عمومي و اطلاع رساني سوژه يابي، به منظور تهيه اخبار و گزارش هاي خبري با اولويت فرهنگ سازي سلامت انجام نظرسنجي الكترونيك در پايگاه خبري از برنامه هاي ويژه وزارتخانه متبوع و اعلام نتايج به بالاترين مقام دستگاه تهيه و تدوين اخبار محرمانه و ويژه براي مديران ارشد   ث) شرح وظايف گروه ارتباطات اجتماعي:

برنامه ريزي و انجام امور لازم براي برقراري ارتباط مستمر درون و برون سازماني مخاطبان (مردم، كاركنان، دانشجويان،دانشگاهيان و ...) با مقام وزارت و مديران ارشد وزارتخانه.تهيه، تنظيم و اجراي تقويم سالانه ملاقات اقشار مختلف مردم با مسئولان وزارتخانه دريافت نظرات، پيشنهادات و سؤالات مردم از طريق تماس تلفني، حضوري، نامه وپيامك، نامه هاي الكترونيك و بررسي آنها.برگزاري جلسات پرسش و پاسخ مديران ارشد وزارت متبوع با كاركنان و مخاطبان درون و برون سازماني، جمع بندي و تحليل و ارائه نتايج آن به مسئولين ذيربط.تهيه فرم مستندات و اطلاعات لازم براي راهنمايي ارباب رجوع در مبادي ورودي وزارت متبوع و نظارت بر عملكرد كيفي واحدهاي راهنماي ارباب رجوع.برقراري ارتباط مستمر با كاركنان و توسعه ارتباط آنان با مديران.دريافت نظرات و پيشنهادهاي مردمي از طريق سيستم تلفن گويا و تلفن پيام گير شبانهروزي وزارت متبوع.دريافت درخواست هاي مردمي از طريق وب سايت و انعكاس به مسئولان مرتبط و اخذ دستور و انتقال به ذي نفع هماهنگي براي فراهم كردن ارتباطات مردمي در سفرهاي استاني وزير و معاونين وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي ارتباط با انجمن هاي غيردولتي مردم نهاد در حوزه بهداشت و درمان و روابط عمومي توسعه ارتباطات مردمي از طريق صندوق الكترونيك و راه اندازي سرويس پيام كوتاه و پاسخگويي سريع و دقيق به  پيامك ها و نامه هاي الكترونيك مردم   ج) شرح وظايف دبيرخانه ارتقاي فرهنگ سلامت جلب مشاركت نسبي سازمان هاي بين بخشي مرتبط با فرهنگ سازي و آموزش همگاني سلامت تدوين آيين نامه تشكيل كميته هاي مرتبط با فرهنگ سازي و آموزش همگاني سلامت در سطح وزارتخانه و دانشگاه هاي علوم پزشكي كشور تدوين برنامه هاي جامع آموزشي و ارتقاي فرهنگ سلامت (برنامه استراتژيك و برنامه هاي عملياتي) نظارت بر عملكرد كميته هاي فرهنگ سازي و آموزش همگاني سلامت در ستاد مركزي برگزاري جلسات مستمر با سازمان هاي بين بخشي و كميته هاي مربوطه تعيين محتوا و متون مناسب براي ساخت كليپ، تيزرهاي آموزشي و ساير موارد مشابه تدوين اولويت هاي توليد بسته هاي آموزشي تدوين متون بروشورهاي فرهنگ سازي و آموزش همگاني سلامت تهيه بانك اطلاعات از پيام هاي مرتبط با فرهنگ سازي و آموزش همگاني سلامت تعيين نيازهاي آموزش سلامت جامعه با استفاده از برنامه نيازسنجي آموزشي تهيه و بررسي محتواي برنامه هاي مشاركتي در زمينه آموزش و ارتقاي سلامت با صدا و سيما تعيين شيوه هاي اطلاع رساني براي فرهنگ سازي و آموزش همگاني سلامت ارتباط مستمر با كارشناسان با تخصص هاي گوناگون براي تعيين محتوا و متون آموزشي بررسي ادواري ميزان آگاهي گرو ههاي مختلف جامعه درباره سلامت و پيشگيري از بيماري ها عناوين پست سازماني مركز روابط عمومي و اطلاع رساني شماره پست عناوين پست موجود 245-  رييس گروه برنامه ريزي، هماهنگي و تدوين جلسات رئيس گروه برنامهريزي و مطالعات افكارعمومي گروه برنامه ريزي، هماهنگي و تدوين جلسات گروه برنامه ريزي و مطالعات افكار عمومي 246-  كارشناس برنامه ريزي و هماهنگي گروه برنامه ريزي، هماهنگي و تدوين جلسات گروه برنامه ريزي، و مطالعات افكار عمومي 247-  كارشناس برنامه ريزي و هماهنگي گروه برنامه ريزي، هماهنگي و تدوين جلسات گروه برنامه ريزي و مطالعات افكار عمومي 248-  كارشناس برنامه ريزي و هماهنگي گروه برنامه ريزي، هماهنگي و تدوين جلسات گروه برنامه ريزي و مطالعات افكار عمومي 249- كارشناس برنامه ريزي و هماهنگي گروه برنامه ريزي، هماهنگي و تدوين جلسات گروه برنامه ريزي و مطالعات افكار عمومي 250- كارشناس برنامه ريزي و هماهنگي گروه برنامه ريزي، هماهنگي و تدوين جلسات گروه برنامه ريزي و مطالعات افكار عمومي 251-  كارشناس برنامه ريزي و هماهنگي گروه برنامه ريزي، هماهنگي و تدوين جلسات گروه برنامه ريزي و مطالعات افكار عمومي 252- رئيس گروه مطالعات اجتماعي نظرسنجي و ارتباطات مردمي رئيس اداره ارتباطات اجتماعي گروه مطالعات اجتماعي، نظرسنجي و ارتباطات مردمي گروه ارتباطات اجتماعي 253-  كارشناس امور اجتماعي گروه مطالعات اجتماعي، نظرسنجي و ارتباطات مردمي گروه ارتباطات اجتماعي 254-  كارشناس مطالعات و تحقيقات اجتماعي گروه برنامه ريزي، هماهنگي و تدوين جلسات گروه ارتباطات اجتماعي 255-  كارشناس مطالعات و تحقيقات اجتماعي گروه برنامه ريزي، هماهنگي و تدوين جلسات گروه برنام هريزي و مطالعات افكار عمومي گروه مطالعات اجتماعي، نظرسنجي و 256-  كارشناس روابط عمومي ارتباطات مردمي گروه ارتباطات اجتماعي 257 - كارشناس روابط عمومي گروه مطالعات اجتماعي، نظرسنجي و ارتباطات مردمي گروه ارتباطات اجتماعي گروه مطالعات اجتماعي، نظرسنجي و 258-  كارشناس هماهنگي استانها ارتباطات مردمي گروه ارتباطات اجتماعي رئيس اداره ارتباط با  259-  رئيس اداره ارتباط با رسانه هارسانه ها اداره اطلاع رساني و ارتباطات رسان هاي گروه ارتباط با رسانه ها اداره اطلاع رساني و ارتباطات رسان هاي گروه ارتباط با رسانه ها 260- كارشناس روابط عمومي اداره اطلا عرساني و ارتباطات رسان هاي گروه ارتباط با رسانه ها 261- كارشناس روابط عمومي  262- كارشناس روابط عمومي كارشناس امور رسانه اداره اطلاع رساني و ارتباطات رسان هاي گروه ارتباط با رسانه ها اداره فرهنگي، تشريفات و نمايشگا هها گروه امور فرهنگي و تبليغات 263- كارشناس سمعي و بصري 264-  كارشناس مطبوعات و انتشارات اداره فرهنگي، تشريفات و نمايشگا هها گروه امور فرهنگي و تبليغات اداره اطلاع رساني و ارتباطات رسان هاي گروه ارتباط با رسانه ها 265-  كارشناس مدارك و مطبوعات 266- كارشناس مراسم و تبليغات اداره فرهنگي، تشريفات و نمايشگاه ها گروه امور فرهنگي و تبليغات اداره اطلاع رساني و ارتباطات رسان هاي گروه ارتباط با رسانه ها  267- مسئول بررسي جرايد 268- كارشناس روابط عمومي كارشناس امور خبري اداره اطلاع رساني و ارتباطات رسان هاي گروه ارتباط با رسانه ها اداره اطلاع رساني و ارتباطات رسان هاي گروه ارتباط با رسانه ها 269- خبرنگار 270- رئيس اداره امور فرهنگي و تبليغات اداره فرهنگي، تشريفات و نمايشگا هها گروه امور فرهنگي و تبليغات شماره پست عناوين پست موجود وضعيت پست تغيير عنوان پست گروه فعلي گروه پيشنهادي

271-  كارشناس روابط عمومي كارشناس ارتباطات مردمي گروه مطالعات اجتماعي، نظرسنجي و ارتباطات مردمي گروه ارتباطات اجتماعي 272-  كارشناس روابط عمومي كارشناس امور تبليغات اداره فرهنگي، تشريفات و نمايشگا هها گروه امور فرهنگي و تبليغات 273- كارشناس روابط عمومي كارشناس روابط عمومي (تشريفات)اداره فرهنگي، تشريفات و نمايشگاهها گروه امور فرهنگي و تبليغات اداره فرهنگي، تشريفات و نمايشگاهها گروه امور فرهنگي و تبليغات 274-كارشناس امور سمينارها اداره فرهنگي، تشريفات و نمايشگا هها گروه امور فرهنگي و تبليغات  275- كاردان روابط عمومي اداره فرهنگي، تشريفات و نمايشگاه ها گروه امور فرهنگي و تبليغات  276- كمك كارشناس روابط عمومي   پرده برداری از تمبر یادبود پرستار/ تقدیر از برگزیدگان پرستاری همزمان با میلاد حضرت زینب (س) و روز پرستار طی مراسمی با حضور معاون اول رییس جمهور از تمبر یادبود پرستار پیشکسوت پرده برداری و از برگزیدگان پرستاری تجلیل شد. در این مراسم که طبق سنوات گذشته در تالار بزرگ وزارت کشور و با حضور بیش از 3500 پرستار بزگرار شد محمدرضا رحیمی معاون اول رییس جمهور، دکتر طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت، دکتر امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت و محمد میرزابیگی رییس کل سازمان ناظم پرستاری از تمبر یادبود پرستار پیشکسوت رونمایی کردند. بنا بر این گزارش در این مراسم از دو تن از اولین پرستاران کشور به نام های دکتر حسن پور پیشکسوت ترین پرستار مرد و خانم دکتر مداح پیشکسوت ترین پرستار زن کشور نیز تجلیل شد. این گزارش حاکیست در ادامه این برنامه از دکتر ایمانیه، دکتر پورفرخی، دکتر حسن پور، دکتر مبارکی، دکتر فتحی، دکتر چراغی، دکتر هاشمی، دکتر یزدانی، دکتر آیت اللهی و خانواده پرستار شهید مهدی زاده به عنوان پرستاران نمونه و مسئولان دست اندرکار اجرای قوانین ارتقای بهره وری تجلیل به عمل آمد./ سه شنبه ٢٢ اسفند 1391

رونمايي از فناوري هاي نوين ارتباطي ارتقاي سلامت فناوری های نوین ارتباطی ارتقای سلامت همزمان با دومین روز از هفته سلامت در ستاد معاونت بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بهره برداری می شود. پورتال قلب سالم به آدرس heart.kaums.ac.ir معاون بهداشت و رییس ستاد برگزاری هفته سلامت در گفتگو با خبرنگار وب¬دا گفت: ارائه اطلاعات کامل در رابطه با قلب انسان، ایجاد فضای پرسش و پاسخ الکترونیک در مورد قلب سالم، تشکیل شبکه اجتماعی الکترونیک قلب سالم، ارائه نرم افزارهای کاربردی خودمراقبتی مثل سنجش استرس و گزارش آخرین تحقیقات در رابطه با داشتن قلبی سالم از جمله اهداف پورتال قلب سالم است كه با تلاش دانشگاه علوم پزشكي كاشان راه اندازي شده است. سايت آموزش همگاني تغذيه به آدرس nut.behdasht.gov.ir دکتر فاطمه رخشانی افزود: اين سايت با هدف اطلاع رساني عمومي مباحث تغذيه سالم، ارائه مشاوره تغذيه، محاسبه وزن، ارزيابي هرم غذايي و ارائه آخرين اخبار در رابطه با تغذيه سالم توسط دفتر بهبود تغذيه جامعه راه اندازي شده است. وی اضافه کرد: از نكات جالب توجه اين سايت ارائه پيام به افراد مختلف بر حسب شاخص هاي توده بدني به صورت هوشمند است. سامانه ارزش افزوده پيام كوتاه 20399 دکتر رخشانی ادامه داد: پيامك هاي ارزش افزوده امروزه براي انجام مباحث عمومي سلامت استفاده مي گردد و هزينه آن به عهده خود مخاطب است. وی افزود: با انجام تفاهم با شركت مبين وان و تامين محتواي مناسب، قيمت پيامكهاي ارسالي در حوزه سلامت سي درصد كمتر شده است.هموطنان ميتوانند اطلاعات كامل سلامت قلب را با ارسال كلمه ghalb به سامانه 20399 دريافت کنند. سامانه آموزش الكترونيك تغذيه و فشار خون رییس ستاد برگزاری هفته سلامت گفت: امروزه با گسترش فناوري اطلاعات انجام آموزش در سطحي وسيع و با هزينه كم بسيار مورد توجه جامعه، به ويژه جوانان قرار گرفته است. دکتر رخشانی افزود: سامانه ملي آموزش الكترونيك سلامت با هدف ارائه آموزش هاي عمومي سلامت به مردم راه اندازي شده است. هم اكنون دوره آموزش الكترونيك تغذيه و فشارخون آماده ثبت نام است و هموطنان گرامي با مراجعه به سايت www.salem.ir ميتوانند در دوره مذكوربصورت رايگان ثبت نام کنند  روابط عمومی بر اساس «ارتباط دو جانبه» استوار است در تمام تعریف های روابط عمومی، بر تعامل، همکاری و ارتباط دو طرفه تأکید شده و اصولاً فعالیت های روابط عمومی بر اساس «ارتباط دو جانبه» استوار است. معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در یازدهمین نشست شورای روابط عمومی های دانشگاه های علوم پزشکی- منطقه 1 که در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل برگزار شد، گفت: چندسال قبل که بحث راه اندازی دوباره شوراهای منطقه ای و استانی روابط عمومی دانشگاه های علوم پزشکی مطرح شد و در ستاد مرکزی در این خصوص برنامه ریزی می کردیم، شخصاً خیلی به تدوام این شوراها امیدوار نبودم، اما امروز می بینیم این جلسات به خوبی در حال برگزاری است و اتفاقاً دستاوردهای مهمی را نیز در پی داشته است.

دکتر مجید اکبری افزود: با توجه به این که خوشبختانه مدتی است جایگاه سازمانی روابط عمومی وزارتخانه به جایگاه بالاتری ارتقا یافته، قطعاً در این ساختار، توجه بیشتری به تقویت شوراهای روابط عمومی خواهد شد. معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی تصریح کرد: در ساختار جدید، مدیریت روابط عمومی وزارتخانه، به مرکز ارتقا یافته است. وی افزود: از لحاظ ساختاری، مرکز واحدی است که تمرکز آن بر انجام فعالیت های مطالعاتی، تحقیقاتی، آموزشی و اجرایی است و در مقایسه با سایر واحدها از اختیارات بیشتری برخوردار است.

وی اضافه کرد: در مرکز مبنا بر این است که فعالیت های برنامه ریزی و اطلاع رسانی از فعالیت های اجرایی تفکیک شود تا فرصت بیشتری برای انجام کارهای علمی در روابط عمومی فراهم شود. دکتر اکبری تصریح کرد: در این راستا نیز، گروه پیش بینی شده است تا ماهیت مطالعاتی و تحقیقاتی فعالیت ها غالب باشد. روابط عمومی رابط میان مردم و دستگاه است و در این خصوص باید متعادل و دو جانبه عمل کند معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اظهار داشت: در ساختار جدید به تمام امور روابط عمومی توجه ویژه شده است. به حوزه خبر و اطلاع رسانی الکترونیک بهای بیشتری داده شده است و در صدد تقویت این بخش خواهیم بود. وی افزود: اما نکته مهم این است که همواره باید اعتدال در انجام وظایف روابط عمومی رعایت شود. نباید با اطلاع رسانی صرفاً یک طرفه، جنبه اطلاع یابی در حوزه روابط عمومی کم رنگ شود.

دکتر اکبری تاکید کرد: در هر کدام از تعریف های روابط عمومی که دقت فرمایید بر تعامل، همکاری و ارتباط دو طرفه تأکید شده است و اصولاً فعالیت های روابط عمومی بر اساس «ارتباط دو جانبه» استوار است. وی افزود: روابط عمومی رابط میان مردم و دستگاه است و در این خصوص باید متعادل و دو جانبه عمل کند. وی اظهار داشت: برنامه ریزی و پژوهش یکی از کارهای ضروری روابط عمومی است که البته در بسیاری از ادارات توجه چندانی به آن نمی شود. وی افزود: روش کار روابط عمومی با پژوهش و تحقیق شروع می شود و به پژوهش ختم می شود، از این رو در این خصوص توجه بیشتری صورت خواهد گرفت. دکتر اکبری افزود: با بررسی و مطالعات افکار عمومی و پاسخگویی مناسب می توان از وقوع بسیاری از مشکلات نظام سلامت پیشگیری کرد و این برعهده روابط عمومی است. وی ادامه داد: مقام عالی وزارت نیز تأکید خاصی بر پاسخگویی و توسعه ارتباطات مردمی و آگاهی از مشکلات مردم دارند که در این خصوص سامانه 1490 راه اندازی شده و رو به توسعه است.

در ساختار جدید روابط عمومی، توسعه و تقویت تمام جنبه های مختلف روابط عمومی مد نظر است معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی تصریح کرد: تأکید بر این است که همواره پاسداری از حقوق مردم و مخاطبان را کمتر از منافع و مصالح نظام اداری خود ندانیم و راستگویی و واقع گرایی را بر بزرگنمایی ترجیح دهیم و انتظار می رود روابط عمومی ها در زمینه خدمت رسانی به مردم در صف اول باشند. وی گفت: امروز بهترین خدمات پزشکی در بیمارستان های دولتی در حال انجام است اما شاید رضایتمندی مردم در حد انتظار نباشد.

روابط عمومی ها می توانند با مطالعه افکار عمومی علل نارضایتی را جست و جو کرده و راه حل مناسبی به مسئولان خود ارایه دهند. دکتر اکبری با بیان این که در ساختار جدید مرکز روابط عمومی، برای ارتقای فرهنگ سلامت دبیرخانه ویژه ای پیش بینی شده است، گفت: در این ساختار، تعامل با رسانه ها تقویت خواهد شد و از ظرفیت های آن در تولید خبر و پوشش خبری حداکثر بهره برداری خواهد شد. وی افزود: خوشبختانه در ساختار جدید روابط عمومی، توسعه و تقویت تمام جنبه های مختلف روابط عمومی پیش بینی شده است. معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی اضافه کرد: ارتقای روابط عمومی مرکز، وجود آیین نامه های حمایتی مناسب از سوی هیأت دولت و حمایت ارزشمند مسئولان ارشد، فرصت مناسبی برای تحوّل در حوزه روابط عمومی و حرکت به سوی روابط مدرن است که ان شاالله با تلاش همه شما محقق خواهد شد. دکتر اکبری در پایان افزود: البته برای موفقیت در این عرصه، نیاز به منابع مالی کافی، نیروی انسانی متخصص و متعهد و منابع فیزیکی و فناوری های جدید هستیم که امیدواریم تمام موانع موجود در این خصوص گام به گام کمتر شود. شنبه ٣١ فروردين 1392

روابط عمومی در ایجاد عزم ملی که تبدیل به حماسه شود، نقشی محوری دارد روابط عمومی در ایجاد عزم ملی که تبدیل به حماسه شود نقشی محوری دارد و از این رو نقش آن در تحقق هر چه بهتر شعار سال، بسیار کلیدی است. معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ششمین نشست شورای روابط عمومی های دانشگاه های علوم پزشکی- منطقه 2 که در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، گفت: شوراهای مناطق روابط عمومی بستر مناسبی برای تقویت کارهای علمی و اصولی در حوزه روابط عمومی است. دکتر مجید اکبری افزود: این شوراها می توانند به عنوان مشاوری امین و ارزشمند برای مرکز روابط عمومی در سطح کشور نقش آفرینی کنند و تجربیات و اقدامات ارزنده خود را به تمام دست اندرکاران روابط عمومی نظام سلامت منتقل کنند. وی افزود: برگزاری این گونه جلسات از کارایی پایدار و اثربخشی برخوردار است، از این رو مبنای ما، تقویت شوراهای منطقه ای روابط عمومی و حمایت همه جانبه از تصمیمات آن¬هاست.

دکتر اکبری افزود: خوشبختانه برای اولین بار در ساختار جدیدی که برای مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی تدوین شد و دو هفته قبل برای تصویب ارسال شد، مشخصاً به جایگاه شوراهای منطقه¬ای اشاره شده است تا با تغییرات مدیریتی، خدشه¬ای به جایگاه آن¬ها وارد نشود. معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در نظر است شوراهای روابط عمومی سازمان¬های بین¬بخشی نظام سلامت نیز تشکیل شده و از این طریق مشارکت آن¬ها در بحث ارتقای فرهنگ سلامت افزایش یابد. وی تصریح کرد: ارتقای فرهنگ سلامت، جزیی از ماموریت¬ روابط عمومی های حوزه سلامت است که ماهیت کار را با روابط عمومی سایر دستگاه ها متفاوت کرده است.

وی افزود: در این زمینه نیز بنا به ضرورت، دبیرخانه¬ ویژه¬ای در ساختار مرکز روابط عمومی پیش بینی شده است که ان شاالله با تصویب آن، کار در این حوزه بهتر ساماندهی خواهد شد. «طرح ملی ارتقای سلامت ايرانيان»؛ نیازمند اطلاع¬رسانی گسترده دکنر اکبری اظهار داشت: از امروز به مدت یک هفته، طرح عظیمی برای سلامت ایرانیان در سراسر کشور برگزار خواهد شد که نقش روابط عمومی¬ها در اجرای موفق آن بسیار مهم است. وی اضافه کرد: «طرح ملی ارتقای سلامت ايرانيان» که با هدف سنجش فشارخون، تعيين تناسب وزن و تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ايرانيان بالاي 30 سال انجام خواهد شد، طرح ویژه ای است که نیازمند اطلاع¬رسانی گسترده است. وی با بیان این¬که این طرح در راستای تحقق شعار بهداشتی سال یعنی پیشگیری و کنترل فشارخون اجرا می شود، افزود: فشار خون و عوارض آن، بار زیاد و هزینه زیادی به نظام سلامت و کشور تحمیل می¬کند، و اعتبارات زیادی از نظام سلامت صرف کسانی می شود که دچار عوارض بیماری فشارخون بالا هستند، لذا با توجه به بدون علامت بودن این بیماری، شناسایی بیماران بسیار مهم است. وی ادامه داد: با اجرای این طرح ضمن تأمین سلامت مردم، از هزینه¬های فراوانی در بخش درمان نیز جلوگیری خواهد شد. بنابراین لازم است برای اطلاع رسانی این طرح که هم در راستای شعار بهداشتی و هم در راستای شعار ملی سال است، هر آن¬چه در توان داریم انجام دهیم. نقش کلیدی روابط عمومی ها در تحقق هر چه بهتر شعار سال معاون مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی تصریح کرد: نقش کلیدی روابط عمومی ها در تحقق هر چه بهتر شعار سال مشخص است. روابط عمومی به عنوان دبیر برگزاری هفته سلامت نقش مهمی در ترویج و تحقق شعار بهداشتی سال دارد و این نقش می تواند در تحقق شعار ملی سال نیز اجرا شود. وی افزود: اصولاً روابط عمومی در ایجاد عزم ملی که تبدیل به حماسه شود نقشی محوری دارد.

دکتر اکبری گفت: روابط عمومی ها با ایجاد زمینه هم¬کاری بخش های مختلف جامعه، فرهنگ سازی در جامعه، پژوهش و برنامه ریزی هدفمند، فراهم کردن زمینه پاسخگویی مناسب به مردم، اطلاع رسانی و انعکاس اخبار دقیق و بهنگام و توجه جدی به هزینه- اثربخشی در فعالیت ها و پرهیز از موازی کاری می توانند در راستای تحقق شعار ملی سال نیز بسیار موفق عمل کنند.

معاون مرکز روابط عمومی افزود: با توجه به در پیش رو بودن انتخابات شوراها، شوراهای منطقه ای و استانی روابط عمومی می توانند با برگزاری نشست های مشترک، زمینه جلب مشارکت شوراها را در برنامه¬های نظام سلامت بیش از پیش فراهم کنند. وی تشریح کرد: اگرچه همواره تاکید داریم نظام سلامت، خط و ربط سیاسی نمی شناسد و نمی تواند سیاسی باشد، اما خیلی مشتاق هستیم سیاستمداران، به بهداشت نگاه ویژه داشته باشند، و حتی نامزدهای انتخابات، در برنامه¬های انتخاباتی خود و پس از آن به موضوع سلامت بیشتر توجه کنند. دکتر اکبری در پایان افزود: قطعاً با ایفای نقش منحصر به فرد روابط عمومی¬ها، می¬توان امیدوار بود تا شعار حماسه اقتصادی– حماسه سیاسی، به ثمر بنشیند. يکشنبه ١٥ ارديبهشت 1392

روابط عمومی ها ارتباط خود را با مجلس تقویت کنند/ پیگیر تشکیل فراکسیون روابط عمومی مجلس هستم رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در هشتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی بر ضرورت ارتباط روابط عمومی ها با مجلس تاکید کرد. دکتر عبدالرضا عزیزی در هشتمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی که بعد از ظهر امروز در محل سازمان اسناد کتابخانه ملی برگزار شد، ضمن بیان این مطلب گفت: روابط عمومی باید قدرتمند باشد و اطلاع رسانی درست و شفاف باعث قدرت سازمان می شود.

وی افزود: وزرائی که نمایندگان پارلمانی قدرتمند و با روابط عمومی قوی دارند موفق ترهستند چرا که با ارتباطات موثر با نمایندگان مجلس در تعامل بیشتر هستند. دکتر عزیزی در این راستا گفت: من پیگیر تشکیل فراکسیون روابط عمومی مجلس هستم و انشاء ا.. تا قبل از فرارسیدن روز روابط عمومی و ارتباطات(27 اردیبهشت ماه) این امر محقق شود و خبر آن را اعلام می کنم. وی در ادامه در ارایه تعریفی از روابط عمومی گفت: روابط عمومی یعنی برقراری ارتباط موثر و روابط عمومی به منزله چشم سازمان است و باید به مدیر سازمان خوراک بدهد. رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: براساس آمار جهانی تنها درصداندکی از مردم جهان ( 3 درصد )دارای شخصیت اجتماعی هستند و وظیفه روابط عمومی ها این است که با هنر خود 97 درصد مردم جهان را جذب خود کنند. گفتنی است دکتر عبدالرضا عزیزی اولین پزشکی است که به سمت رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی انتخاب شده است. چهارشنبه ١٨ ارديبهشت ١٣٩٢

  بازديد خبرنگاران حوزه سلامت كشور از مركز بهداشتي درماني روستاي آكند خبرنگاران حوزه سلامت كشور كه به منظور بازديد از اجراي موفق برنامه پزشك خانواده در استان مازندران به اين استان سفر كرده‌اند، صبح امروز از مركز بهداشتي درماني روستايي آكند بازديد كردند. در برنامه بازديد خبرنگاران كه با هماهنگي مركز روابط عمومي و اطلاع‌رساني وزارت بهداشت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي و روابط عمومي دانشگاه علوم پزشكي مازندران صورت گرفت، خبرنگاران حوزه وزارت بهداشت در قالب 3 گروه جداگانه به شهرستان‌هاي بابلسر، قائم شهر و ساري عازم شدند و از نزديك از مراكز بهداشتي درماني روستايي و نيز نحوه و روند اجراي پزشك خانواده روستايي و شهري در اين شهرستان‌ها بازديد كردند. بنابراين گزارش يك گروه از خبرنگاران صبح امروز از مركز درماني روستايي شبانه‌روزي آكند واقع در 21 كيلومتري شهرستان ساري بازديد كردند. براساس اين گزارش، برنامه پزشك خانواده روستايي از سال 84 در اين مركز مشغول خدمت‌رساني و فعاليت مي‌باشد. روستاي آكند داراي جمعيت 4 هزار و 699 نفري بوده و شامل يك هزار و 471 خانوار است. 5 خانه بهداشت روستايي و 5 روستاي قمر نيز در روستاي آكند مشغول به فعاليت هستند. چهارشنبه ٢٥ ارديبهشت ١٣٩٢

جایگاه عملکردی روابط عمومی در تأمین سلامت جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی متولی «تأمین سلامت» به عنوان یکی از اساسی¬ترین حقوق آحاد جامعه است. این وزارتخانه در راستای هدف متعالی خود، همواره مصمم بوده و تمام توان خود را برای تحقق آن به کار برده است. ارتقای مراقبت¬های بهداشتی اولیه، اجرای برنامه پزشک خانواده، گسترش درمان¬¬های تخصصی و فوق¬تخصصی، تأمین و فراهمی داروی مورد نیاز، ارتقای سطح ایمنی و کیفیت غذا، تربیت گروه پزشکی مورد نیاز و توسعه تحقیقات پزشکی از جمله اقدامات اساسی این وزارتخانه در راستای تأمین سلامت جامعه است. ارایه خدمات پيش¬گيرانه و ارتقای فرهنگ سلامت، يكي از سياست‌ها و راهبردهاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي است كه در اجراي آن، نقش «روابط عمومي» بسيار بارز است. رسالت روابط عمومی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، علاوه بر اطلاع¬رساني و نقش معمول تمام روابط عمومي‌ها، تلاش براي ارتقاي فرهنگ سلامت و سطح آگاهي سلامت جامعه است و اين رسالت بزرگي است. در راستای این رسالت سنگین، اقدامات بسیار ارزنده¬ای با جلب مشارکت سازمان¬های همکار انجام شده است. تولید پيام‌هاي سلامتي، بسته¬های آموزشی و برنامه‌هاي سلامت محور رادیو و تلویزیونی از جمله این اقدامات است. در جدیدترین اقدام نیز، ایجاد «دبیرخانه ارتقای فرهنگ سلامت» در ساختار روابط عمومی پیش¬بینی شده است. خوشبختانه فعاليت‌هاي روابط عمومي در طی سال¬های اخیر از روند مطلوبی برخوردار بوده است.

توجه به نوآوري و گذر از روابط عمومي سنتي و حركت به سوي روابط عمومي مدرن به عنوان یک راهبرد اساسی، در جریان است. راه‌اندازي و تقویت پايگاه‌هاي اطلاع‌رساني و سازمانی، تحوّلي در عرصه اطلاع‌رساني و خدمت¬رسانی در حوزه سلامت و آموزش پزشكي ايجاد كرده است. ارتباط با رسانه‌ها تقويت شده و پوشش خبري و اطلاع‌رساني از روند مطلوبي برخوردار است. هم¬زمان با اقدامات اطلاع¬رسانی، اطلاع¬یابی و افکارسنجی نیز مورد توجه ویژه قرار دارد. در راستایِ ارتقایِ جایگاه و منزلتِ سازمان، اقدامات ارزشمندی در زمینه معرفی توانمندی¬ها و دستاوردها صورت گرفته است.

حضور روابط عمومي در نمايشگاه‌ها و جشنواره‌ها پررنگ‌ و برجسته¬تر شده و نقش آن در گرامی¬داشت مناسبت¬ها و اجرای فعاليت‌هاي فرهنگي نيز از روند مطلوب و رضايت‌بخشي برخوردار است. هم¬چنين ارتباطات درون-سازمانی و بخش ارتباطات اجتماعی، توسعه یافته و در جدیدترین اقدام، مرکز پاسخ¬گویی در وزارتخانه شکل گرفته و به طور شبانه¬روزی پاسخ¬گوی هموطنان عزیز است. ایجاد تشکیلات مدون و علمی در عرصۀ روابط عمومی و تحوّل در شرح وظایف روابط عمومی¬ها به طور جدی پیگیری شده و خوشبختانه با ارتقای جایگاه روابط عمومی به مرکز، شاهد پویایی در این حوزه خواهیم بود. به منظور تقویتِ سازمانیِ روابط عمومی و بهره¬گیری از ظرفیت¬های موجود در سطوح محیطی، شوراهای منطقه¬ای و استانی روابط عمومی دانشگاه¬های علوم پزشکی ایجاد شده و تقویت خواهد شد. در خصوص توسعه منابع و توانمندسازی نیروی انسانی روابط عمومی، نسبت به ارتقای سطح دانش تخصصي آنان و بهره¬گیری از نیروهای خوش¬فکر، تأمین سخت¬افزار و نرم¬افزار مناسب اقدام شده است و البته برای تأمین بودجۀ کافی، هم¬چنان مشکلاتی بر سر راه وجود دارد. با تلاش¬ها و اقدامات ارزنده¬ای که صورت گرفته است، جایگاه روابط عمومی این وزارتخانه در سطح کشور در سطح مطلوبی قرار دارد. این حوزه در طی سال¬های اخیر موفق به کسب رتبه¬های برتر در جشنواره¬های مختلف شده است که از جمله آن¬ها می¬توان به؛

• کسب 3 رتبه برتر در جشنواره ارزیابی فعالیت¬های روابط عمومی- اردیبهشت1388

• کسب رتبه کارشناس برتر روابط عمومی در پنجمین جشنواره انتشارات روابط عمومی- اسفند1388

• کسب رتبه غرفه اطلاع¬رسانی در هفدهمين و هجدهمين نمايشگاه مطبوعات و خبرگزاري‌ها- سال 1390 و 1389

• کسب رتبه سوم در بخش خدمات تعاملی در سومین جشنواره ارزیابی وب¬گاه¬های حاکمیتی- تیرماه 1391

• کسب 3 رتبه برتر در هشتمین جشنواره انتشارات روابط عمومی- اردیبهشت ماه 1392

• و چندین رتبه دیگر در سال¬های اخیر اشاره کرد. روابط عمومی این وزارتخانه، هم¬چنین متولی برگزاری «هفته سلامت» در سطح کشور است. این هفته، فرصت مناسبی برای ارتقای فرهنگ سلامت و جلب مشارکت¬های بین¬بخشی است و همه ساله با مشارکت سازمان¬های همکار، برنامه¬های ویژه¬ای در سطح کشور برگزار می¬شود. امروزه پیشبرد برنامه¬های توسعه، نیازمند روابط عمومی مدرن است. در بررسی چشم¬انداز 20 سالۀ کشور و برنامه-های توسعۀ جمهوری اسلامی ایران به نکات مهمی توجه شده که مبنای برنامه¬ریزی فعالیت¬های روابط عمومی است. گسترش سرمایۀ اجتماعی و مشارکت عمومی دو محوری هستند که به کرّات مورد بحث قرار گرفته¬اند و در این زمینه، نقش روابط عمومی مشخص است. «روابط عمومی الکترونیک» نیز، یکی از مصادیق تقویت نهضت نرم-افزاری است که در برنامه¬های توسعه بر آن تأکید شده است. در برنامۀ توسعه، هرجا از واژه¬ها و مفاهیمی هم¬چون اطلاع¬رسانی، گسترش ارتباطات، ایجاد فضای مناسب، فرهنگ¬سازی، بسترسازی فرهنگی و اجتماعی، آگاهی¬رسانی، مشارکت عمومی، افزایش آگاهی عمومی، ارتباط، روابط و فراهم کردن زمینۀ رقابت نام برده شده است، بر نقش روابط عمومی¬ها تأکید دارد. با مروری بر برنامۀ پنجم توسعه، مشخص می¬شود سهم مهمی از اجرا و تحقق این برنامه بر عهدۀ روابط عمومی¬ها است. بدون تردید حمایت همه¬جانبه و تقویت روابط عمومی،¬ یک گام اساسی در راستای توسعه قلمداد شده و این حمایت در حوزه نظام سلامت از اهمیت بیشتری برخوردار است. شنبه ٢٨ ارديبهشت 1392

نويسنده : سمیرا یادگاری

این کاربر 2 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.