شنبه, 03 آذر 1403

 



كاربيني روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران

دانشكاه جامع علمي و كاربردي واحد 13

 

رشته: روابط عمومي

نام درس: کاربینی

موضوع تحقيق:

 

استاد راهنما: جناب آقای سالاریان

تهيه كنندگان: خدیجه خرّمی

سال تحصيلي: 1392

بخش اول

جايگاه و چارت تشكيلاتي روابط عمومي


 

واحد روابط عمومي شامل فرآيندهاي طبق شرح ذيل مي باشد:

فرايند برگزاری همايشها و سمينارها

فرايند تشريفات

فرايند برگزاری و شرکت در نمايشگاههای داخلی و خارجی

فرايند اطلاع رساني و ارتباطات


بخش دوم

نوع فعاليتها

 

  1. مدير روابط عمومي

ويژگي هاي كلي شغل:

اين عنوان به فردي اطلاق مي شود كه تحت نظارت رياست هيات عامل مسئوليت انجام امور مربوط برقراري ارتباط مناسب و تشريح عملكرد و رسالت سازمان براي افراد خارج سازمان و نظارت بر عملكرد روابط عمومی شرکتهای تابعه و تشريفات ، تبليغات ،افكار سنجي و امور مجلس روابط عمومي سازمان را به عهده دارد.

نمونه وظايف شغل:

1-   تدوین سیاستها و برنامه های لازم در زمینه امور مربوط به روابط عمومی سازمان و نظارت عالیه بر عملکرد روابط عمومی شرکتهای تابعه.

2-   برقراری ارتباط مستمر با رسانه های گروهی به منظور انعکاس و تشریح فعالیت ها و برنامه ها و اقدامات سازمان و تهیه گزارشات و اطلاعیه ها در رابطه با اطلاع رسانی به افکار عمومی.

3-   عضويت و شركت در جلسه هاي مهم سازمان به منظور آگاهي از سياستها ،خط مشي ها، برنامه ها و روند فعاليتها و نيز آگاهي از نتايج ساير نشست ها ،گردهمايي ها وسمينارها.

4-   نظارت برتهيه ،تدوين و انتشار كتب ،جزوات ،بروشورها ،بولتنها و پوسترها بمنظور معرفي سازمان و شركتهاي تابعه

5-   تهیه پاسخ به مطالب منتشر شده در رسانه های عمومی و در صورت نیازاقدام به پاسخگویی.

6-    همکاری در تهیه متن مصاحبه ها و سخنرانی های مقامات سازمان .

7-   برنامه ریزی و حضوردر نمایشگاهها، بازدیدها، مناسبت ها ،اجلاس ها وبرگزاری سمینارهای ذیربط سازمان

8-   اطلاع رسانی داخلی در ارتباط با موضوعات عمومی به مدیران ، کارشناسان و پرسنل برحسب مورد .

9-   تهیه عکس و اسلاید، فیلم، گزارشهای خبری و مستند سازی و ایجاد آرشیو و انجام کلیه امور فرهنگی و تبلیغاتی و تهیه و تنظیم و انتشار نشریه های سازمان.

10-    برنامه ریزی و فراهم آوردن تمهیدات برای ترویج فرهنگ اسلامی میان کارکنان و خانواده های آنان و برگزاری پذیرایی در مراسم و جشن ها در مناسبت های مختلف و اهدا جوایز.

11-     انجام امور تشریفاتی هیئت های خارجی و مقامات داخلی شامل استقبال و بدرقه،اسکان ،پذیرایی، و تهیه بلیط های مسافرتی داخلی و خارجی سازمان.

12-    تهیه گزارش ادواري و موردي درارتباط با عملکرد مديريت به مقام مافوق.

13-    اعلام نيازهاي آموزشی پژوهشی، تداركاتي وخدماتي، سخت افزاري و نرم افزاري، بودجه اي مديريت روابط عمومی به مديريت هاي ذيربط.

14-    انجام سایر موارد در ارتباط با فعالیتهای مربوطه.

  1. كارشناس ارشد روابط عمومي

ويژگي هاي كلي شغل:

اين عنوان به فردي اطلاق مي شود كه تحت نظارت مافوق سازماني مسئوليت انجام امور مربوط به اطلاعات ، انتشارات، تشريفات ، تبليغات ،افكار سنجي، امور مجلس و هماهنگي مشاغل كارشناسي در دفتر روابط عمومي را به عهده دارد.

نمونه وظايف شغل:

1-    جمع آوري اطلاعات و آمار در زمينه مطالب منتشره در وسائل ارتباط جمعي دولتي و خصوصي در ارتباط با سازمان و شركتهاي تحت پوشش و تهيه گزارش لازم.

2-    انجام امور مربوط به اجراي آيين نامه هاي مصوب در مورد هماهنگ كردن تبليغات سازمان.

3-    مطالعه، بررسي و رعايت موازين لازم براي برنامه هاي انتشاراتي و اطلاعات .

4-    تهيه نشريات تبليغاتي ، فني و بولتن هاي داخلي.

5-    انجام امور مربوط به برگزاري جشن هاي محلي ، اجراي برنامه هاي راديويي و تلويزيوني و يا مصاحبه با مقامات سازمان و شركتهاي تحت پوشش.

6-     اجراي كليه امور مطبوعاتي و سمع و بصري سازمان.

7-    برقراري تماس با وزارتخانه ها و موسسات، ارگانهاي دولتي و سفارتخانه ها به منظور هماهنگي و تنظيم   برنامه هاي انتشاراتي، امور مسافرتها، پذيرايي ها و ملاقاتها، كنفرانس ها ، سمينارها و نظاير‌آن.

8-    تهيه آمار و اطلاعات بيوگرافي از ميهمانان خارجي و تهيه گزارش براي مقامات.

9-    بررسي مدارك و اطلاعات در مورد طرح لوايح مربوط به سازمان و تعقيب آنها در مجلس و كميسيونهاي پارلماني مجلس.

10-         بررسي مدارك لازم در مورد طرح آيين نامه ها و تصويب نامه هايي كه از طرف وزارتخانه متبوع و شركتهاي تحت پوشش جهت تصويب به هيات دولت تقديم مي شود.

11-         بررسي مطالب و مسائلي كه توسط نمايندگان مجلس در ارتباط با وزارتخانه متبوع، سازمان و شركتهاي تحت پوشش مطرح و عنوان مي شود.

12-         تحقيق در افكار عمومي و ارزيابي نظرات مردم و استفاده از آن در تعيين خط مشي برنامه هاي انتشاراتي و اطلاعاتي سازمان و شركتهاي تحت پوشش.

13-         شركت در جلسات مديريت و ارائه نظرات و پيشنهادات اصلاحي.

14-         ارائه گزارش لازم به مافوق سازماني

15-         انجام ساير موارد در ارتباط با فعاليتهاي مربوطه.

vكارشناس فرهنگي، هنري و تبليغاتي

ويژگي هاي كلي شغل:

اين عنوان به فردي اطلاق مي شود كه تحت نظارت مافوق سازماني مسئوليت برقراري و توسعه ارتباطات و فرهنگ در سطح سازمان، برقراري ارتباط با شركتهاي تحت پوشش و ساير سازمانها جهت كسب اطلاعات لازم ، تهيه و تنظيم برنامه هاي هنري و تهيه طرحهاي گوناگون جهت نمايشگاهها را به عهده دارد.

نمونه وظايف شغل:

1-    بررسي زمينه هاي موجود جهت توسعه فرهنگ.

2-    ايجاد كتابخانه.

3-    تماس با دستگاههاي مختلف.

4-    تهيه و تنظيم پرسشنامه ها و آمارهاي ضروري ، جمع آوري وكسب نظر از مراجع ذيربط در زمينه هاي فعاليت عنوان شده.

5-    انجام مطالعات لازم جهت كسب اطلاع در زمينه هاي گوناگون ، تهيه گزارشات و مقالات ، تهيه فيلمهاي مستند از چگونگي فعاليت شركتهاي تحت پوشش و برنامه ريزي ، هدايت و انجام بازديدهاي ميهمانان سازمان.

6-     پيشنهاد تاسيس و اداره نمايشگاهها در جهت شناساندن سازمان و شركتهاي تحت پوشش و توليدات آنها.

7-    اقدام در زمينه تشويق و تقدير از كاركناني كه فعاليتهاي چشمگيري در سازمان و شركتهاي تحت پوشش داشته اند.

8-    تماس با ساير سازمانها به منظور تبادل اطلاعات و آگاهي از آخرين تغييرات.

9-    تهيه طرح اوليه و طرح اجرايي دكوراسيون نمايشگاهها.

10-         انجام نظارتهاي لازم در اجراي طرحهاي تهيه شده.

11-         شركت در جلسات مديريت و ارائه نظرات و پيشنهادات.

12-         ارائه گزارشات لازم به مقام مافوق.

13-         انجام ساير موارد در ارتباط با فعاليتهاي مربوطه.


بخش سوم

ارتباط با رسانه

51

خبر

 

رسانه‌هاي محترم خبري

موضوع: خبر

با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد،

                احتراما متن خبر ذيل با عنوان،رشد 32درصدي فروش و 60درصدي صادرات آلومينيوم، جهت بررسي واقدام تقديم مي‌شود.  

مدير روابط عمومي

رشد 32درصدي فروش و 60درصدي صادرات آلومينيوم

ميزان صادرات و فروش آلومينيوم و آلومينا در مدت 7 ماه امسال به ترتيب با رشد 32 و 60درصدي همراه شد.

به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران(ايميدرو)،‌دراين مدت بيش از 350ميليارد تومان شمش آلومينيوم توسط شركت هاي توليدكننده شمش آلومينيوم و آلومينا به فروش رفت اين در حاليست كه در مدت مشابه سال گذشته ارزش صادرات شمش آلومينيوم و پودر آلومينا به 219ميليارد تومان به فروش رفته بود.

در اين ميان ايرالكو با رشد 47درصدي فروش رتبه نخست و سپس آلوميناي ايران و المهدي با رشد 38 و 15درصدي در رديف دوم و سوم قرار گرفتند.

از سوي ديگر ارزش صادرات شركت هاي اين بخش از 267ميليون دلار فراتر رفت كه اين رقم 32درصد بيش از ارزش صادرات مدت مشابه سال گذشته به شمار مي آيد. در هفت ماه سال گذشته ميزان صادرات شمش آلومينيوم و پودر آلومينا 201ميليون دلار شده بود.

دراين ميان المهدي با رشد 33درصدي رتبه اول صادرات را به خود اختصاص داد و پس از آن ايرالكو با رشد 24درصدي در رديف دوم قرار گرفت.

 

جناب آقاي رحمانيان

مديرمسئول محترم روزنامه شرق

با سلام

         احتراماً پيرو درج خبري در روزنامه شرق چهارشنبه 12/8/89 تحت عنوان مدير عامل پارس خودرو مدير عامل ايرالكو شد، جوابيه ذيل ارسال مي گردد.

خواهشمند است طبق قانون مطبوعات جهت چاپ و انتشار آن در اولين شماره آن روزنامه اقدام مقتضي مبذول فرمايند.

                                                                                                                          مدیرروابط عمومي

مدير عامل ايرالكو منصوب وزارت صنايع و معادن نيست

روزنامه شرق درخبري با عنوان مدير عامل پارس خودرو ، مدير عامل ايرالكو شد مدعي گرديد ; اين انتصاب از سوي وزارت صنايع و معادن بوده است كه ضمن تكذيب آن اعلام مي دارد: گزينه مورد نظر سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني وابسته به وزارت صنايع و معادن كه سهامدار ايرالكو مي باشد، فرد ديگري بوده و علي رغم توافق قبلي ، اين انتصاب بدون هماهنگي با اين سازمان صورت گرفته و منصوب ايميدرو نمي باشد.

ضمناً با توجه به مسائلي كه در اين كارخانه وجود داشت، تدابير و تمهيداتي براي حل اين مسائل و مشكلات اتخاذ شده بود كه متاسفانه با توجه به اين ناهماهنگي معلوم نيست كه امكان حل مسائل وجود داشته باشد يا نه.

ضمناً به مسئولان محترم آن روزنامه نيز توصيه مي شود قبل از چاپ خبر از صحت و سقم آن آگاه شوند تا به شايعه پراكني دامن نزنند.

 

 

دبير سرويس محترم اقتصادي خبرگزاري فارس

موضوع : گردهمايي مشاورين ايثارگران و مديران منابع انساني شركت ها و سازمانهاي تابعه وزارت صنايع و معادن

با سلام وصلوات برمحمّد و آل محمّد،

   احتراما به اطلاع مي رساند گردهمايي مشاوران، ايثارگران و مديران منابع انساني شركت ها و سازمانهاي تابعه وزارت صنايع و معادن با حضور مشاور محترم رييس جمهور در امورايثارگران و وزيرمحترم صنايع و معادن برگزار مي شود. لذا خواهشمند است جهت پوشش خبري همايش مذكور دستور اقدام عنايت فرمايند.

برگزاري همايشها وسمينارها

     نمودار برگزاري همايشها و سمينارها در سال 89 نسبت به سال88 ، درصد پايين تري را نشان مي دهد كه دليل آن عدم درخواست برگزاري همايش از سوي مديريتهاي مختلف سازمان مي باشد البته لازم بذكر است ، اين آمار فقط مخصوص برگزاري همايش در سالن اجتماعات است كه در نمودارها نيز قيد شده است و آمار مربوط به جلسات روزانه در اتاق جلسات در سال 89 نسبت به سال 88 درصد بيشتري را نشان مي دهد.

 

برگزاري و شركت در نمايشگاه

     برگزاري و شركت در نمايشگاه ها از رشد چشمگيري برخوردار بوده و در طول چهار سال گذشته (89-85 ) از 1 به 11 نمايشگاه افزايش يافته است.

 

تعداد مشتركين نشريه

     درمورد نمودار مشتركين نشريه قابل ذكر است كه نمودار مربوطه بر اساس تعداد مشتركين اضافه شده رسم شده است در صورتي كه با توجه به تيراژ هفته نامه كه 3000 نسخه مي باشد نمي توان تعداد مشتركين را از حد مجاز فراتر برد و اين نمودار بايد براساس كل مشتركين هر سال ترسيم گردد نه تعدادي كه در هرسال اضافه شده است و قابل ذكر است كه تعداد مشتركين هر سال در حال افزايش مي باشد و فرآيند مربوطه بايد اصلاح شده و ارزيابي هفته نامه و توليد اخبار نيز ملاك قرار گيرد.

بازديد از سايت

   با توجه به نمودار بازيد از سايت تعداد افرادي كه به سايت مراجعه نموده اند و از آن بازديد داشته اند هر سال درحال افزايش بوده است و مورد تاييد مي باشد.

تشريفات

قابل ذكر است برابر درخواستهايي كه به روابط عمومي ارسال مي گردد جهت سفرها اقدام مي شود و آمار مربوطه با توجه به درخواستها تنظيم شده و مورد تاييد مي‌باشد.

اطلاع رساني و ارتباطات

درج آگهي در روزنامه‌ها در سال 89 بدليل صرفه‌جويي در بودجه، كمتر از سال 88 بوده است.

     انجام مصاحبه اختصاصي در سال 89 بيشتر بوده است.

   برگزاري سفرهاي مطبوعاتي در سال 89 بيشتر از سال 88 بوده است. يكي از دلايل آن افتتاح طرح‌ها و نزديك شدن آنها به مراحل پاياني است كه خبرنگاران بايد از اين امور باخبر بوده و آنها را در رسانه ها منعكس نماند.

     همچنين انتشار ويژه نامه ها از روندي افزايشي برخوردار بوده است ( متوسط 4 ويژه نامه در سال ) كه با احتساب تعداد ويژه نامه هاي چاپ شده به عنوان ضميمه هفته نامه معدن و توسعه متوسط 13 ويژه نامه در سال 89 بوده است .

     كنفرانس مطبوعاتي بدليل صلاحديد سازمان سال 89 كمتر از سال 88 بوده است.

     در خصوص چاپ مجله انگليسي معادن و صنايع معدني به نظر مي رسد در ترسيم نمودار اشتباهي صورت گرفته چون تعداد شمارگان ماهنامه در طول سال 12 مي باشد ولي نمودار روندي افزايشي، كاهشي را نشان مي دهد.

تهيه و ارسال خبر

     تهيه و ارسال خبر نيز رشد چشمگيري داشته است و مورد تاييد مي باشد.


 

 
نويسنده : خدیجه خرمی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.