ایران خودرو
معرفی شرکت ایران خودرو
شرکت ايرانخودرو (سهامی عام) در مرداد ماه سال 1341 با سرمایه 100 میلیون ریال تاسیس و در شهریور ماه همان سال تحت شماره 8352 در اداره ثبت شرکتهاي تهران به ثبت رسید. تولید اولیه شرکت، اتوبوسهاي معروف به «الپي» بود که شاسی آن از آلمان وارد می شد و با نصب اتاق بر روي آن در کارخانه شمالی فعلی شرکت ايرانخودرو مونتاژ می گردید. در ادامه، شرح مختصري از رويدادها و دستاوردهاي شرکت ايرانخودرو از سال 1345 تا کنون ارائه می گردد:
همچنین بنا بر اعلام سازمان مدیریت صنعتی در همایش معرفی شرکت هاي برتر ایران، شرکت ایرانخودرو به عنوان ”برترین شرکت ایرانی“ در شاخصهاي ذیل معرفی شد:
همچنین رشد حدود دو برابري ارزش سهام شرکت، بهبود 40 درصدي شاخص هاي کیفی ایدرو براي محصولات ايرانخودرو، مدیریت نقدینگی و تامین منابع مورد نیاز زنجیره تولید و بهینه شدن مطالبات ساپکو را می توان برخی از اهم دستاوردها و موفقیتهاي ایرانخودرو در سال 1389 دانست . کاهش قیمت 2 تا 5درصدي در 65 محصول مختلف تولیدي، همزمان با آغاز فاز اجرايي طرح هدفمندي يارانهها از دیگر موارد شایان توجه در این سال است. بازنگري و احیاء مجدد صادرات بر مبناي منویات مقام معظم رهبري و دستیابی به صادرات 40 هزار دستگاهی در سال 1389 با تمرکز بر نشان ملی و بازارهاي کشورهاي اسلامی منطقه و صادرات از شبکه ايرانخودرو در دستور کار این شرکت قرار گرفت که درنتیجه آن نزدیک به 30 درصد از تولیدات خودرو ملی در سال 1389 صادر گردید و منجر به افزایش چشمگیر سهم برند ملی شده است.
«دنا» بهعنوان جدید ترین محصول ايرانخودرو با بهره گیري از طراحي بهروز جهانی براي اولین بار و بطور کامل با سرپنجه هنرمند کارشناسان و طراحان ایرانی طراحی گردیده است. مراحل طراحی و نمونه سازي دنا در کوتاه ترین زمان ممکن و کمتر از یک سال صورت پذیرفته است.این خودرو در فروردین سال 1390 رونمایی گردید.
چارت روابط عمومي ايران خودرو:
اداره روابط عمومی |
بخش انتشارات |
رئیس اداره روابط عمومی |
بخش مخابرات |
بخش ارتباطی تبلیغات خارجی |
بخش گزارش های ویژه |
شرح وظایف و تشکیلات اداره روابط عمومی ایران خودرو
مشاغل مستمر سازمانی اداره روابط عمومی
شرح وظایف روابط عمومی
شرح وظایف رئیس اداره روابط عمومی
شرح وظایف کارشناس انتشارات
شرح وظایف بخش مخابرات
شرح وظایف بخش ارتباطی تبلیغات خارجی
شرح وظایف بخش نمایشگاههای داخلی : استان – داخل تهران
بخش گزارش های ویژه
نقش روابط عمومی در تحقق اهداف
هدف روابط عمومی براساس تعریف کسب تفاهم و پشتیبانی و ارتباط با فرد یا سازمان هایی که با ما سروکار دارند.این تفاهم و پشتیبانی جز از طریق ایجاد احساس اشتراک میان فرد یا سازمان از سویی و مخاطبان یعنی آنها که با ما سروکار دارند، از دیگر سو، پدید نمی آید. کار روابط عمومی در این میان ایجاد ارتباطی تعامل و دوسویه مشارکتی و پیچیده است که بطور بالقوه به ایجاد حس اشتراک کمک می کند دفاع از مواضع و کارکردها، اقناع و ترغیب مخاطب و تاثیر در افکار عمومی اگر همه به منظور ایجاد حس اشتراک میان فرد یا سازمان و مخاطبان صورت گیرد می تواند در راستای هدف روابط عمومی به کار گرفته شود به شرح زیر است:
اهداف برنامه ای در روابط عمومی
اهداف روابط عمومی ها در ارتباط با رسانه ها داخلی و خارجی
اهداف کلی سازمان در سال های آتی:
شركت قطارهای ریلی رجاء
معرفي شركت قطارهاي ريلي رجاء
در گذشته نه چندان دور در كشور بخش مسافري راه آهن در كنار بخش باري ايفاي نقش مينمود. ليكن با هدف ايجاد امكان بروز تحولات اساسي و رشد كيفيت ارائه خدمات، شوراي عالي اداري در هفتاد و ششمين جلسه خود در سال 76 بنا به پيشنهاد مشترك سازمان امور اداري و استخدامي وقت كشور و وزارت راه و ترابري و در راستاي استراتژيهاي بخش حمل و نقل مسافر و سياستهاي برنامه دوم توسعه تصويب نمود كه فعاليتهاي مسافري از راه آهن ج.ا.ا. منتزع و به شركت قطارهاي مسافري رجاء واگذار شود. اين شركت از ابتدا با سهام صد درصد دولتي و متعلق به راه آهن فعاليت مي نمود. سپس در راستاي تحقق اصل 44 قانون اساسي، بر اساس مصوبه هيئت وزيران و به استناد ابلاغيه سازمان خصوصي سازي از تاريخ 26/12/1388 كليه حقوق مالكانه شركت رجاء، به سازمان تأمين اجتماعي بابت رد ديون دولت واگذار گرديد.
درحال حاضر نيز اين شركت ميكوشد با بهره گيري از تخصص و تجربه بالغ بر 1400 نيروي كارآمد در زمينههاي مختلف مديريتي، طراحي، مهندسي، برنامه ريزي، پژوهشي، بهرهبرداري، خدماترساني و تعميرات و با استفاده از امكانات موجود، شرايط مطلوبتري را براي مسافرين فراهم آورد.
دستآوردها و موفقيتهاي شركت قطارهاي ریلی رجاء
چارت سازمانی
اهداف روابط عمومی
رئوس برنامه ها
فعالیت های روابط عمومی شرکت قطارهای ریلی رجا
فعالیت های انتشاراتی
فعالیت های ارتباط الکترونیکی
فعالیت های ارتباط با رسانه
فعالیت های مراسم و تشریفات
فعالیت های تحقیقاتی
فعالیت های فرهنگی و تبلیغی
فعالیت های ارتباط مردمی
روابط عمومی شیلات ایران
معرفي روابط عمومی شیلات ایران
شیلات ایران تا قبل از سا ل1366 زیر نظر وزارت جهاد کشاورزی وقت قرار داشته و فعالیت های مربوط به اطلاع رسانی و تبلیغات آن توسط روابط عمومی یا تبلیغات وزارت مذکور صورت می گرفته است.
از مهرماه سال 66 با پیشنهاد سران سه قوه و موافقت حضرت امام (ره) شیلات ایران از وزارت کشاورزی وقت منتزع و به وزارت جهاد سازندگی سابق واگذار شد.
با واگذاری شیلات ایران به وزارت جهاد سازندگی، بحث تبلیغات و اطلاع رسانی به صورت مستقل توسط شیلات انجام گرفت و تشکیلات روابط عمومی عملاً در شیلات ایران تحت نظر حوزه مدیرعامل شکل گرفت.
در سالهای آغازین شکل گیری روابط عمومی در شیلات، تربیت بدنی نیز جزئی از روابط عمومی بود تا اینکه در سال 1369 با ارتقای حوزه مدیرعامل روابط عمومی به اداره کل روابط عمومی نیز به طبع آن از جایگاه بهتری برخوردار شد و دارای تشکیلاتی از قبیل ارتباط رسانه ای، پژوهشی و برنامه ریزی، ارتباطات مناطق، سمعی و بصری و ... گردید.
در این سال روابط عمومی شیلات به جهت ضرورت ارتباطات درون سازمانی مجله ای با جلد چهاررنگ و متن تک رنگ با محوریت آموزشی و خبری منتشر کرد و تا سال 1372 این نشریه منتشر شد و پس از آن به دلیل مشکلات موجود، متوقف گردید.
در سال 1372 با ادغام امور بین الملل شیلات ایران در روابط عمومی، اداره کل جدیدی با عنوان اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل شکل گرفت و در واقع در این سال روابط عمومی از حوزه مدیرعامل خارج و و مستقیماً زیر نظر معاون وزیر و مدیرعامل شیلات ایران به فعالیت خود ادامه داد.
در سال 1374 این اداره کل با یک تغییر کلی دارای سه اداره با عناوین اداره روابط عمومی، اداره بین الملل و اداره پژوهش گردید.
اداره پژوهش و برنامه ریزی در این سال عملاً برنامه ریزی را در دو بخش روابط عمومی و بین الملل شیلات به عهده گرفت. این روند تا سال 1379 ادامه داشت تا اینکه با تصویب تشکیلات سازمانی شیلات ایران در سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برای چندمین بار تغییراتی در تشکیلات روابط عمومی به وجود آمد.
براساس تشکیلات جدید و سطح اداره کل روابط عمومی به مدیریت روابط عمومی و بین الملل تقلیل پیدا کرد و از سه اداره به دو اداره روابط عمومی و امور بین الملل کاهش یافت.
ناگفته نماند این مصوبه تا نیمه اول سال 80 به اجرا درنیامد و روابط عمومی کماکان طبق چارت گذشته ادامه فعالیت داد. براساس اطلاعات واصله اجرای چارت جدید از اواخر سال جدید به اجرا درخواهد آمد که در این تشکیلات روابط عمومی دارای 13 کارشناس روابط عمومی و یک رئیس اداره خواهد بود.
نمودار سازمانی و جایگاه روابط عمومی
روابط عمومی شیلات ایران زیر نظر مستقیم معاون وزیر و رییس این سازمان قرار دارد و تحت عنوان «اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل» فعالیت می نماید.
اداره روابط عمومی |
کارشناس مسئول امور نمایشگاهها و سمینارها |
کارشناس مسئول امور مناطق و پشتیبانی |
متصدی انتشارات و توزیع نشریات |
رئیس اداره روابط عمومی |
کارشناس ارتباطات |
کارشناس سمعی و بصری |
کارشناس ارتباطات مردمی |
کارشناس مسئول انتشارات و تبلیغات |
کمک کارشناس انتشارات و تبلیغات |
شرح وظایف و تشکیلات اداره روابط عمومی شیلات
مشاغل مستمر سازمانی اداره روابط عمومی
شرح وظایف روابط عمومی
شرح وظایف رئیس اداره روابط عمومی
شرح وظایف کارشناس انتشارات و تبلیغات و امور نمایشگاهی
شرح وظایف کارشناس سمعی و بصری
شرح وظایف کارشناس ارتباطات
شرح وظایف متصدی انتشارات
شرح وظایف متصدی تبلیغات
شرح وظایف متصدی امور نمایشگاهها و سمینارها
نقش روابط عمومی در تحقق اهداف
هدف روابط عمومی براساس تعریف کسب تفاهم و پشتیبانی و ارتباط با فرد یا سازمان هایی که با ما سروکار دارند.این تفاهم و پشتیبانی جز از طریق ایجاد احساس اشتراک میان فرد یا سازمان از سویی و مخاطبان یعنی آنها که با ما سروکار دارند، از دیگر سو، پدید نمی آید. کار روابط عمومی در این میان ایجاد ارتباطی تعامل و دوسویه مشارکتی و پیچیده است که بطور بالقوه به ایجاد حس اشتراک کمک می کند دفاع از مواضع و کارکردها، اقناع و ترغیب مخاطب و تاثیر در افکار عمومی اگر همه به منظور ایجاد حس اشتراک میان فرد یا سازمان و مخاطبان صورت گیرد می تواند در راستای هدف روابط عمومی به کار گرفته شود به شرح زیر است:
اهداف برنامه ای در روابط عمومی
اهداف روابط عمومی ها در ارتباط با رسانه ها
اجزای برنامه ریزی در روابط عمومی
اهداف برنامه ریزی روابط عمومی به دو دسته تقسیم می شود.این اهداف تعیین کننده مشکل محتوای برنامه روابط عمومی است:
تعیین گروههای مخاطب برنامه
بعد از آنکه هدفهای برنامه مشخص شدند، برنامه ریز باید دقیقاً گروههایی را که هدف برنامه هستند تعیین نماید. مثلاً در تهیه نشریه یابد پیامهای خود را متناسب با مخاطبان تنظیم کند.اگر مخاطبان روستاییان باشند مطالب باید با طرز تفکر، فرهنگ و فعالیتهای آنها همخوانی داشته باشد یا اگر نشریه تخصصی باشد باید مطالب تخصصی تر برای رشته مورد نظر باشد.در سایر فعالیت های روابط عمومی مثل تبلیغات (تهیه پوستر، کارت تبریک، دعوت، پلاکارد و ...)، ارتباط با رسانه ها، افکارسنجی و غیره، بایستی مخاطبان مشخص باشند.این کار کمک می کند که از اتلاف بودجه و وقت تا حدودی در تشکیلات روابط عمومی جلوگیری شود.
برنامه های روزمره روابط عمومی شیلات
برنامه های درون سازمانی روابط عمومی شیلات
برنامه های برون سازمانی روابط عمومی شیلات