عنوان گزارش : روابط عمومی در شرکت بیمه آسیا
واحد : کاربینی
دانشجو : مریم محمدی
به شماره دانشجویی 91238049290279
فصل اول : تاریخچه و فعالیت های شرکت بیمه آسیا
$11- تاریخچه فعالیت بیمه آسیا
1-1 خلاصه تاریخچه شرکت
شرکت سهامی بیمه آسیا ( سهامی عام ) در تاریخ 30/04/1338 تاسیس گردیدو به موجب مصوب شورای محترم انقلاب در تاریخ 04/04/1358 ملی اعلام شده است . در تاریخ 13/09/1367 به موجب مصوبه مجلس محترم شورای اسلامی، به صورت شرکت دولتی در آمده و مطابق اساسنامه مصوب هیئت محترم وزیران به فعالیت خود ادامه داده است .
براساس سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و درراستای اجرای بند {ج} آن، شرکت بیمه آسیا در زمره شرکت های مشمول واگذاری سهام از سوی دولت قرار گرفت و مطابق با صورتجلسات مورخ 10/12/1387 و07/05/1388 شخصیت حقوقی آن به سهامی عام تبدیل گردید و در تاریخ 02/10/1388 به عنوان چهارصدوپنجاه و چهارمین شرکت بورسی از سوی بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.
شرکت بیمه آسیا ( سهامی عام ) به عنوان دومین شرکت بزرگ بیمه ای و بزرگترین شرکت بیمه خصوصی کشور، بیش از 50 سال است که در عرصه بازار بیمه کشور فعالیت می کند و به عنوان یکی از صد شرکت برتر کشور همواره مطرح بوده و از اعتبار بالایی در سطح داخل و خارج کشور برخورداراست .
1-2 مجوز تاسیس
شرکت بیمه آسیا ( سهامی عام ) با تایید مراجع ذیربط در زمان تاسیس و مطابق قانون نحوه اداره امور شرکت های بیمه مصوب مجلس محترم شورای اسلامی در مورخ 13/09/1367 و نیز در ادامه با مجوز صادره از سوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران در مورخ 26/08/1387 فعالیت می نماید.
1-3 تاریخ تاسیس شرکت
شرکت بیمه آسیا ( سهامی عام ) در مورخ 30/04/1388 تاسیس و تحت شماره ثبت 6795 در اداره ثبت شرکت های تهران به ثبت رسیده است .
1-4 موضوع فعالیت شرکت طبق اساسنامه
موضوع فعالیت شرکت براساس ماده 2 اساسنامه مصوب مجمع عمومی مورخ 26/04/89 عبارت است از:
11- انجامعملیات بیمهای مستقیم درانواع رشتههای بیمهزندگی براساس پروانه فعالیتصادره ازسوی بیمهمرکزیج.ا.ایران.
12- تحصیل پوشش بیمه های اتکایی از داخل یا خارج از کشور در رابطه با بیمه نامه های صادره در چارچوب ضوابط بیمه مرکزی ج.ا.ایران
13- قبول بیمه های اتکایی از موسسات بیمه داخلی و خارجی در حدود مقررات مربوط، مشروط به رعایت ظرفیت نگهداری شرکت و ضوابطی که بیمه مرکزی ج.ا.ایران اعلام می کند.
14- سرمایه گذاری از محل سرمایه، ذخائر و اندوخته های فنی و قانونی در چهارچوب ضوابط مصوب شورای عالی بیمه.
تبصره 1: حداکثر هر خطری که شرکت می تواند بیمه کند برابر با بیست درصد مجموع سرمایه و اندوخته ها و ذخایر فنی شرکت ( به استثنای ذخیره خسارت معوق ) بوده و تجاوز از آن مجاز نیست مگر اینکه شرکت برای مازاد بر آن تحصیل بیمه اتکایی نماید.
تبصره 2: میزان پذیرش و نگهداری ریسک درچهارچوب ضوابطی است که بیمه مرکزی ج.ا.ایران تعیین و ابلاغ می نماید.
1-5 محل دفتر مرکزی
مرکز اصلی شرکت واقع در تهران خیابان آیت اله طالقانی شماره 310 است .
1-6 مدت فعالیت شرکت
فعالیت شرکت از تاریخ تاسیس به مدت نامحدود خواهد بود .
1-7 تابعیت و مرکز اصلی شرکت
تابعیت شرکت ایرانی است . مرکز اصلی شرکت شهر تهران در استان تهران است . انتقال مرکز اصلی شرکت به هر شهر دیگر در داخل کشور منوط به موافقت بیمه مرکزی ج.ا.ایران و تصویب مجمع عمومی فوق العاده می باشد، لیکن تعیین و تغییر نشانی در همان شهر، بنا به تصویب هیئت مدیره و با اطلاع بیمه مرکزی ج.ا.ایران صورت خواهد گرفت . هیئت مدیره شرکت می تواند در هر موقع در داخل با اطلاع سازمان اخیرالذکر و در خارج از کشور، پس از اخذ موافقت بیمه مرکزی ج.ا.ایران شعبه یا نمایندگی دایر یا منحل نماید.
1-8 سهامداران شرکت
سرمایه فعلی شرکت معادل 455 میلیارد ریال است که در چهارچوب قوانین خصوصی سازی و اصل 44 قانون اساسی در سال مالی مورد گزارش سهام آن به بخش خصوصی واگذار شده است . آخرین وضعیت سهامداران شرکت تا تاریخ 27/02/1390 به شرح زیر می باشد:
سهامدار |
تعداد سهام |
درصدسهام |
تعدادسهام در سال قبل |
درصدسهام در سال قبل |
دولت جمهوری اسلامی ایران |
91.000.000 |
20 |
91.000.000 |
20 |
شرکت سرمایه گذاری خردمندان |
76.872.424 |
16.90 |
0 |
0 |
سازمان تامین اجتماعی (صباتامین) |
53.760.000 |
11.82 |
52.620.750 |
11.56 |
شرکت پرشیا ایکوئیتی فاند |
45.000.000 |
9.89 |
45.000.000 |
9.89 |
سرمایه گذاری اف جی اچ |
44.289.813 |
9.73 |
0 |
0 |
شخص حقیقی |
21.419.688 |
4.71 |
22.700.000 |
4.99 |
شخص حقیقی |
20.311.017 |
4.46 |
20.700.000 |
4.55 |
سازمانتامیناجتماعینیروهای مسلح |
18.200.000 |
4.00 |
18.200.000 |
4.00 |
شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا |
17.160.983 |
3.77 |
17.160.983 |
3.77 |
شخص حقیقی |
15.250.000 |
3.35 |
19.850.000 |
4.36 |
شرکت مهندسی نرم افزارشقایق |
0 |
0 |
19.412.129 |
4.27 |
شرکتمهندسیسیستم یاس ارغوانی |
0 |
0 |
57.487.958 |
12.63 |
سایر اشخاص حقوقی و حقیقی |
51.736.075 |
11.37 |
90.868.180 |
19.98 |
جمع |
455.000.000 |
100 |
455.000.000 |
100 |
براساس صورتجلسه مورخ 14/02/1390 آخرین اعضاء هیات مدیره شرکت به شرح زیر میباشد:
اسامی اعضاء هیئت مدیره |
سمت در هیئت مدیره |
به نمایندگی از |
1- آقای عباس حاج فتحعلیها |
مدیرعامل |
وزارت اموراقتصادی و دارایی (درمان) |
2- آقای فضل اله معظمی |
رئیس هیئت مدیره |
شرکت بازرگانی کرون خاورمیانه |
3- آقای مجید نادری |
نایب رئیس هیئت مدیره |
شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی |
4- آقای حمیدتاجیک باغخواص |
عضوهیئت مدیره و معاون مدیرعامل |
شرکت صبا تامین |
5- آقای روز به پیروز |
عصوهیئت مدیره |
شرکت سرمایه گذاری پارس پلیکان فیروزه |
فصل دوم – شرح فعالیت های روابط عمومی در شرکت بیمه آسیا (کارورزی)
$11- مقدمه :
آن زمان که انسان زندگی قبیله ای را آغاز کرد دود، آتش و شاید هم از زمانی که مهاجرات های عظیم نوع بشر شروع شد؛ از سرداران بزرگ تاریخ و کشورگشایان نامی حکایاتی بما رسیده است که نشان می دهد روابط عمومی با تفاوتهای اندک و تحت عناوین مردمداری و امثال آن مورد استفاده آنان بوده است .
بشراز آن زمان که به توسعه تمدن خود پرداخت؛ نیازمند به همکاری و ارتباط با دیگران شد ودامنه دارشدن امورشهرنشینی ویا بهتر بگوییم گسترش شهرنشینی مستلزم ایجاد تشکیلات و سازمانهایی برای استفاده صحیح از منابع و افراد بود. بدین جهت گروههای دیگر گاهی موافق و گاهی مخالف بود. برای حل این اختلافها یا با یکدیگر به منازعه و پیکار می پرداختند و یا اینکه قرارها و مقرراتی منعقد و وضع می نمودند.
البته حدود این قراردادها مشخص نبود؛ از این رو داشتن ارتباط و سعی در ایجاد نگه داشتن حسن تفاهم از زمانهای دیرین شرط اساسی سازش و توافق میان گروه ها و ملت های مختلف بود و بشر از آغاز تاریخ کوشش می کرد، که وسایلی برای ایجاد ارتباط و تفاهم با دیگران بدست آورد و از کلیه علوم و فنونی که دراختیار داشت بدین منظور استفاده می کرد.
یک نمونه عالی از وسایل ارتباطی در ایران باستان که ایجاد حسن تفاهم و به منظور روابط عمومی بکاررفته است کتیبه ی بیستون شاهنشاه هخامنشی است که برصخره های کوه بیستون نقش بسته است. داریوش اول که مبتکر بسیاری از روشهای مملکت داری و اداره امورعمومی از قبیل تشکیلات کشوری و تنظیم مالیات و ایجاد خطوط ارتباطی شد. و در این زمان داریوش برای مطرح شدن روش هایش برای اولین بار یک برنامه بزرگ روابط عمومی را به منظور نشان دادن کارهای خود به عموم افراد ملتهای تابع ایران و ایجاد حسن تفاهم در آنها اجرا کرد ودراین راه از بهترین وسائلی که آن زمان وجود داشت استفاده کرد. او فرمان داد به صخره های بلند کوه بیستون که چشمه های دامنه های آن محل اطراق کاروانیان ملتهای بزرگ آن زمان چون آشوری ها، بابلی ها و ... بود کتیبه ی مفصلی به سه زبان معروف آن عصر یعنی پارسی قدیمی، ایلامی و بابلی بنویسند و نسخه هایی از آن را نیز به زبانهای مختلف به کلیه کشورهای تابع ایران ارسال کنند تا مطالب آن در سراسر نقاط ایران بزرگ پخش شود.
$12- چهارگام تا روابط عمومی ایده آل
تاثیرحرفه روابط عمومی در ایجاد و برقراری ارتباط،اعتماد،مسئولیت اجتماعی، تصویرسازی و فراهم کردن محیطی برای مشارکت تعیین کننده ی مردم در اداره امور، غیرقابل انکاراست ودر این خصوص صاحبنظران، کارشناسان و مولفان کتاب های رشته روابط عمومی در جهان می گویند: روابط عمومی دانشی است که بوسیله آن سازمانها آگاهانه می کوشند، برمسئولیت های اجتماعی خویش عمل کنند تا بتوانند، تفاهم و پشتیبانی کسانی را که برای توسعه اهمیت دارد، بدست آورند. دراین باره انجمن روابط عمومی آلمان می گوید: روابط عمومی، تلاشی آگاهانه و قانونی به منظور تفاهم، استقراراعتماد و شناخت متقابل با عموم، براساس تحقیق علمی و عملی صحیح و مستمر است. انجمن جهانی روابط عمومی نیز گفته است: روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است و عملی است ممتد، مداوم و طرح ریزی شده که ازطریق آن افراد و سازمان ها
می کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی را که با آنها سروکار دارند، بدست آورند.
2-1 گام اول - روابط عمومی قانون مدار:
یک روابط عمومی موفق، مدیریت ارتباط یک سازمان با مخاطبان آن را به صورت برنامه ریزی شده و سنجیده به منظور ایجاد تفاهم و استقراراطمینان به عنوان وظیفه اصلی خود دنبال می نماید و دراین راستا روابط عمومی باید مدیریت استراتژیک ارتباطات برای کمک به سازمان ها باشد، تا ارتباط سودمند دو جانبه و پایدارای را میا ن سهام داران آن شرکت ایجاد کند.
2-2 گام دوم - برنامه ریزی پیش نیاز روابط عمومی قانون مدار:
موفقیت یک روابط عمومی در یک سازمان گسترده و برخوردار از تنوع در حوزه خدمات رسانی توام با گسترده جامعه هدف در شرایط کنونی که شاهد شتاب بی وقفه و همه جانبه در عرصه های مختلف می باشیم با روش های سنتی امکان پذیر نبوده و در این راستا ناگریز از تعیین و تبیین برنامه های جدید برای اجرای وظایف و تکالیف محوله در جهت تحقق اهداف و برنامه های سازمان براساس دو خصیصه مهم می باشیم: اول، هدفداربودن تصمیمات اتخاذشده و دوم، آینده نگری، بدین معنی که به جای تصمیم گیری های لحظه ای و سلیقه ای که بطور معمول گریبانگیر همه روابط عمومی ها می گردد، به آینده توجه و حرکات خود رامتناسب با قالب برنامه تنظیم نماید، تا از این طریق بتواند در جهت تحقق اهداف مورد نظر سازمان کمک نماید.
2-3 گام سوم - روابط عمومی قانون مدار و اخلاق گرائی:
مهمترین تغییری که متوجه روابط عمومی عصرحاضر گردیده است تلاش برای رسیدن به یک نقطه اشتراکی همدلی و همراهی نسبت به مخاطب می باشد تا بتواند در فضای مجازی با استفاده از تکنولوژی و فناوری نوین تمامی توان خود را معطوف نیت صادقانه با رویکرد انسان محوری و به دور از هرگونه پنهان کاری و مخفی شدن در پس سودآوری و انتفاع صرف، نیازهای مخاطبان و جامعه هدف را تهیه و در اختیار آنان قرار دهد. امروزه ضروری است تا نقش روابط عمومی با درک صحیح ازجایگاه واقعی انسان و نیازهای منطقی و ارزشمند انسانی، از تسهیل گری صرف به تاثیر گذاری تغییر یابد و روابط عمومی عصرما تلاش نماید تادر یک فضای تعاملی جهت برقراری ارتباط، فرصت را برای اظهارنظر، ابراز عقیده و اعلام نیاز در اختیار مخاطب خود قرار دهد تا امکان هم گرایی و همصدایی را در بین جامعه انسانی برقرارسازد.
2-4 گام چهارم - نقش نظارتی روابط عمومی:
اگر برای شروع این بحث تعریف "روابط عمومی وکیل مدافع موسسه در بیرون و مدعی العموم مردم در داخل موسسه است" را به عنوان یک نمونه در این خصوص مطرح نماییم در خواهیم یافت که اجرای توامانی دو نقش وکیل مدافعی و مدعی العمومی به لحاظ حقوق اداری و سازمانی و اجتماعی از سوی روابط عمومی در یک فرایند مشخص، بدون حلقه نظارت ناقص و به عبارتی غیرممکن خواهد شد. زیرا اگر روابط عمومی را چشم و گوش و زبان سازمان، آیینه تمام نمای یک موسسه، ارتباطی دو جانبه بین افکار عمومی و مدیران، هنریافتن ایجاد حسن نیت متقابل، اصلاح بر افکار عمومی و سنجش و ارزش یابی آن، فن ایجاد حسن رابطه و تفاهم متقابل بین افراد جامعه با هیات مدیره موسسه، هنری برای پذیراشدن این امربه مردم، که آنچه انجام داده ایم صحیح است، قلمداد نمائیم، در تمامی این تعاریف یکی از شروط اصلی در تحقق رسالت حرفه ای و اخلاقی روابط عمومی، نقش نظارتی آن است، ضمن آنکه در بقیه تعاریفی که از روابط عمومی به عنوان نمونه های مختلف وجود دارد به صورت مشخص و پنهان بر نقش نظارتی روابط عمومی اشتراک لفظی و مفهمومی دارند.
$13- شرح وظایف روابط عمومی در شرکت بیمه آسیا
باتوجه به مصوبه مورخ 23/11/1379 مجمع عمومی ، نمودار سازمانی دفتر روابط عمومی و عناوین مشاغل سرپرستی و ادارات تابعه دفتر روابط عمومی در سیصد و نود و هفتمین جلسه مورخ 26/02/1380 هیئت مدیره به تصویب رسید. شرح وظایف مدیریت دفتر روابط عمومی و ادارات تبلیغات و امور فرهنگی ، ارتباطات و انتشارات به شرح ذیل اعلام می شود.
3-1 نمودار سازمانی مدیریت روابط عمومی
3-2 شرح وظایف مدیریت روابط عمومی
- برقراری ارتباط متقابل بین بیمه آسیا با مردم و سازمان ها
- تقویت ارتباط بین بخش های مختلف شرکت
- انعکاس و شفاف سازی هدفها، سیاستهاو عملکرد شرکت از طریق رسانه های جمعی
- تقویت ارتباط بین مدیریت وبدنه شرکت باهدف شفافسازی، ایجاد روحیه تفاهم، تعلق پذیری، مسئولیت پذیری و ... از طریق شبکه اطلاع رسانی در گسترده فعالیت شرکت
- مدیریت و پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی مردم و سازمان ها
- تهیه، تنظیم و اجرای برنامه های جامع تبلیغاتی و اطلاع رسانی شرکت
3-2-1 وظایف مدیر روابط عمومی
- سازماندهی، برنامه ریزی و هماهنگی منابع انسانی، مالی و تجهیزات
- ایجاد وحدت رویه و هدایت مجموعه روابط عمومی برمبنای وظایف محوله
- حضور در جلسات سیاست گذاری و برنامه ریزی شرکت
- تدوین و ارایه برنامه های جامع تبلیغاتی و اطلاع رسانی به شورای تبلیغات و شورای طرح و برنامه و نظارت برحسن اجرای آن
- هماهنگی و پیگیری کلیه امور مربوط به شورای تبلیغات به عنوان دبیر شورای تبلیغات
3-2-2 وظایف معاون روابط عمومی
- مشارکت در سازماندهی، برنامه ریزی و هماهنگی منابع انسانی، مالی و تجهیزات
- مشارکت در ایجاد وحدت رویه و هدایت مجموعه روابط عمومی برمبنای وظایف محوله
- مشارکت در تدوین برنامه های جامع تبلیغاتی و اطلاع رسانی
- حمایت از فعالیت ادارات زیر مجموعه در جهت اجرای هرچه بهتر وظایف محوله
- نظارت برامور پرسنلی، دفتر و بایگانی
3-2-3 وظایف دفتر روابط عمومی
- انجام امور دبیرخانه و بایگانی
- حروف چینی حوزه مدیریت روابط عمومی
- جمع داری اموال و امور مشابه
3-2-4 شرح وظایف اداره تبلیغات و امور فرهنگی
- سیاستگذاری و تعیین خط مشی تبلیغاتی و اطلاع رسانی شرکت و ارائه آن به شورای تبلیغات جهت بررسی و تصویب
- تدوین برنامه سالانه تبلیغاتی و اطلاع رسانی با همکاری سایر ادارات و ارائه آن به شورای تبلیغات جهت تصویب .
- اجرای مصوبات شورای تبلیغات و نظارت برحسن اجرای آنها در چارچوب برنامه
- اجرا و مشارکت در اجرای فعالیت های فرهنگی سازمان از جمله مراسم، همایش ها، نمایشگاه ها ومسابقات با هماهنگی سایر بخش های فرهنگی سازمان از جمله شورای امر به معروف و نهی از منکر و پایگاه مقاومت بسیج
- همکاری و هماهنگی با ادارات دفتر در اجرای فعالیت های مشترک مانند برپایی نمایشگاه ها، سمینارها، امورفصلنامه، خبرنامه و سایر نشست ها.
3-2-4-1 شرح وظایف رئیس اداره تبلیغات و امور فرهنگی
- برنامه ریزی و هدایت فعالیت های اداره
- نظارت بر حسن اجرای وظایف محوله
- ایجاد هماهنگی با مدیریت و سایر ادارات تابعه روابط عمومی
3-2-4-2 شرح وظایف معاون اداره تبلیغات
- برنامه ریزی و هدایت فعالیت های اداره
- نظارت بر حسن اجرای وظایف محوله
- ایجاد هماهنگی با مدیریت و سایر ادارات تابعه روابط عمومی
3-2-4-3 شرح وظایف معاون امور فرهنگی
- مشارکت در برنامه ریزی و هدایت فعالیت های اداره و تدوین برنامه های تبلیغاتی
- مشارکت در نظارت بر حسن اجرای امور محوله
- حمایت از فعالیت های دوایر تابعه در جهت اجرای هر چه بهتر وظایف محوله
- نظارت بر امورپرسنلی، دفتری و بایگانی
3-2-4-4 شرح وظایف دایره امور هنری، سمعی و بصری
- عکاسی، فیلمبرداری و ضبط صدا براساس وظایف محوله روابط عمومی
- بایگانی عکس، فیلم و صدا
- پشتیبانی تصویری و صوتی از مراسم، نمایشگاه ها، سمینارها و سایر نشست ها و فعالیت های ادارات تابعه روابط عمومی
- نظارت کارشناسی جهت امور نیازسنجی و خرید تجهیزات صوتی و تصویری برای روابط عمومی و سایر بخش های شرکت
3-2-4-5 شرح وظایف دایره تبلیغات و امورفرهنگی
- بررسی و مطالعه در زمینه فعالیت های تبلیغاتی و اطلاع رسانی و ارائه نظرات کارشناسی به منظور تهیه برنامه تبلیغاتی و اطلاع رسانی
- ارائه برنامه و اجرای امورفرهنگی شرکت از جمله مراسم اعیاد یا عزاداری، زیارت عاشورا، بزرگداشت روزهای خاص مانند روزکارمند، روز بیمه و... انجام مسابقات فرهنگی و مشارکت در اجرای این برنامه ها با همکاری سایر بخش های فرهنگی شرکت
- نظارت برحسن اجرای برنامه تبلیغات
3-2-5 شرح وظایف اداره انتشارات
- اجرا و نظارت برامور انتشاراتی شرکت
- سازماندهی و نظارت برتهیه مطالب، ارزیابی، حروفچینی، ویرایش، چاپ و توزیع اقلام انتشاراتی شامل انتشارات منظم ( خبرنامه، فصلنامه، انوال ریپورت و ...) و غیرمنظم ( کتاب، ویژه نامه و ...)
- همکاری و هماهنگی با ادارات دفتر در اجرای برنامه های مشترک
3-2-5-1 شرح وظایف رئیس اداره انتشارات
- برنامه ریزی و هدایت فعالیت اداره
- نظارت برحسن اجرای وظایف محوله
- ایجاد هماهنگی با مدیریت و سایر ادارات تابعه روابط عمومی
3-2-5-2 شرح وظایف معاون اداره انتشارات
- مشارکت در برنامه ریزی و هدایت فعالیت های اداره و تدوین برنامه های انتشاراتی
- مشارکت در نظارت برحسن اجرای امورمحوله
- حمایت از فعالیت های دوایر تابعه در جهت اجرای هرچه بهتر وظایف محوله
- نظارت برامور پرسنلی، دفتر و بایگانی
3-2-5-3 دایره اخبارو اطلاعات
- تشکیل جلسه شورای نویسندگان فصلنامه ( ارسال دعوت نامه، تایپ صورت جلسه و ... )
- تشکیل جلسه داخلی شورای نویسندگان خبرنامه ( ارسال دعوت نامه، تایپ صورت جلسه و ... )
- جمع آوری، تنظیم و ارایه اخبار و اطلاعات در قالب های گوناگون خبر، گزارش و ... برای خبرنامه و فصلنامه
- بازخوانی، ویراستاری و تصحیح اولیه مطالب تایپ شده
- ترجمه متون غیر فارسی
- پیاده سازی نوار جلسات مختلف برگزار شده جهت درج در نشریات
- جمع آوری مطالب، ترجمه، حروفچینی و ویرایش مطالب گزارش سالانه انگلیسی (Annual Report)
3-2-5-4 دایره خبرنامه و فصلنامه ( چاپ)
- انجام کلیه مراحل تهیه عکس و طرح ( با همکاری اداره تبلیغات )، صفحه آرایی و چاپ نشریات
- نظارت کارشناسی برچاپ نشریات، ویژه نامه ها و ...
- ارزیابی و پیشنهاد چاپخانه، لیتوگرافی و صحافی مناسب برای انجام امور چاپ نشریات
- انجام کلیه مراحل چاپ گزارش سالانه انگلیسی و انتشارات نامنظم
- حروفچینی مطالب مربوط به بخش های مختلف اداره انتشارات اعم از نامه، خبر، گزارش و ....
- جمع آوری، حروفچینی، ویرایش مطالب انتشارات نامنظم مانند کتاب، بروشور، ویژنامه و ....
3-2-6 شرح وظایف اداره ارتباطات
- ایجاد و ارتقاء ارتباط متقابل بین بیمه آسیا با مردم و سازمان ها
- ایجاد و تقویت ارتباط بین بخش های مختلف شرکت درحوزه اطلاع رسانی
- انعکاس وشفافسازی هدفها، سیاست ها و عملکرد شرکت از طریق رسانه های جمعی در قالب های خبر، گزارش و ..
- شناسایی نیازهای اطلاعاتی مردم و سازمان ها و انعکاس آن به مسئولان
- مدیریت تشریفات و مراسم برون سازمانی
- همکاری و هماهنگی با ادارات دفتر در اجرای فعالیت مشترک
- ایجاد و تقویت ارتباط بین مرکز و استانها از طریق رابطین روابط عمومی در سرپرستی ها و شعب مستقل
3-2-6-1 شرح وظایف رئیس اداره ارتباطات
- برنامه ریزی و هدایت فعالیت های اداره
- نظارت برحسن اجرای وظایف محوله
- ایجاد هماهنگی با مدیریت و سایر ادارات تابعه روابط عمومی
3-2-6-2 شرح وظایف معاون اداره ارتباطات
- مشارکت در برنامه ریزی و هدایت فعالیت های اداره و تدوین برنامه های اطلاع رسانی
$1- مشارکت در نظارت برحسن اجرای امور محوله
$1- حمایت از فعالیت های دوایر تابعه در جهت اجرای هرچه بهتر وظایف محوله
$1- نظارت بر امور پرسنلی، دفتر و بایگانی
3-2-6-3 شرح وظایف دایره ارتباطات برون سازمانی
$1- تهیه، تنظیم و انعکاس اخبار اقدامات، فعالیت ها و برنامه های شرکت به رسانه جمعی کشور
$1- پوشش خبری مراسم مختلف نظیر سمینارها، گردهمایی ها، کنفرانس ها و ...
$1- اعلام مواضع و صدور بیانیه در مناسبت های مهم
$1- پاسخگویی به مطالب مندرج در رسانه های جمعی کشور، مکاتبات و تماس های تلفنی مردم
$1- برگزاری کنفرانس های خبری با حضور نمایندگان رسانه های جمعی کشور
$1- تهیه و تنظیم و ارسال بریده جراید
$1- تهیه و تدوین و اجرای طرح های مناسب نظرسنجی و انعکاس آن به مدیریت های ذیربط
$1- سازماندهی، هماهنگی و برنامه ریزی برگزاری گردهمایی های ملی و منطقه ای (سمینارها، کنفرانس و ...)
$1- سازماندهی، هماهنگی و برنامه ریزی بازدید مسئولان و مردم از فعالیت های شرکت و متقابلا مسئولان شرکت از دیگر سازمان ها
$1- تهیه، تدوین و انعکاس فعالیت های شرکت در قالب خبر، گزارش های مطبوعاتی، رادیو و تلوذیونی و ...
$1- سازماندهی، هماهنگی و برنامه ریزی برگزاری و حضور در نمایشگاه های ملی و منطقه ای
3-2-6-4 شرح وظایف دایره امور سرپرستی ها، شعب و نمایندگان
$11- شناسایی و تامین نیازهای اطلاعاتی و تبلیغاتی نمایندگی های حقیقی و حقوقی و نظارت بر اقدامات آنان در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغاتی
$12- ایجاد و تقویت ارتباط متقابل شرکت و نمایندگی های حقیقی و حقوقی در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغاتی
$13- شناسایی و تامین نیازهای اطلاعاتی و تبلیغاتی سرپرستی ها و شعب و نظارت بر اقدامات آنان در حوزه اطلاع رسانی و تبلیغاتی
$14- ایجاد و تقویت ارتباط متقابل شرکت و سرپرستی ها وشعب در حوزه
$14- فعالیت های روابط عمومی در شرکت بیمه آسیا
یکی از ابزارهای مهم ارتباطی در کسب و کار، تبلیغات است. موفقیت یا عدم موفقیت بسیاری از سازمانها و شرکتها در گرو فعالیتهای تبلیغاتی آنها است. بطور ساده تبلیغ، راهی برای رساندن پیام به مخاطبان مورد نظر تعریف شده است. اما سوالی که مطرح میشود این است که چگونه باید تبلیغ کنیم تا به نتیجه مورد نظر دست پیدا کنیم؟برای اینکه تبلیغ از کارایی و اثربخشی لازم برخوردار باشد لازم است که فعالیتهای تبلیغاتی بر اساس یک برنامه تبلیغاتی مناسب انجام پذیرند. برنامه تبلیغات به ما کمک میکند تا با پیمودن مسیری درست به نتیجه قابل قبول دست یابیم.
برای آنکه بتوانیم استراتژی مناسبی برای رشد همه جانبه بیمه آسیا در نظر بگیریم لازم است تحلیل کنیم که :
4-1 کجا هستیم ؟
4-2 نقاط قوت کجاست ؟
4-3 جایگاه ذهنی بیمه آسیا در میان مخاطبان (share of mind )
4-4 نقاط ضعف کجاست ؟
4-5 به کجا میخواهیم برسیم ؟
4-6 راهبرد و جزئیات اجرایی کمپین تبلیغاتی
4-1 کجا هستیم ؟
از نظر روانشناختی ، بیمه ها و خدمات آن از دیدگاه مخاطبان ، معمولا در دسته بندی خدمات فکری قرار می گیرد و از نظر احساسی ، قابلیت زیادی ندارد . مشتریان بیمه ها معمولا منفعت و سود خود را در نظر می گیرند و الویت خود را به بیمه ای می دهند که سود بیشتری نصیب آنها کند. چه راهکاری وجود دارد که مخاطبان ، بیمه ها را دوست داشته باشند؟ نسبت به آنها وفادار باشند و از نظر احساسی نیز به بیمه علاقه پیدا کنند .
4-2 نقاط قوت کجاست ؟
بیمه آسیا دارای ویژگی هایی است که می تواند از نظر احساسی مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد از جمله : اعتبار ، قدمت ، گستردگی جغرافیایی ، نیروی انسانی ماهر ، حجم و بزرگی فعالیت ها ، اعتماد مشتریان و سرعت در ارائه خدمات.
براساس آخرین نظر سنجی صورت گرفته ، برند بیمه آسیا همچنان به عنوان دومین برند بزرگ بیمه ای شناخته می شود. از سوی دیگر ، سهم 11.1 درصد از کل بازار بیمه و سهم 24 درصد از بازار بیمه های خصوصی و دارا بودن بزرگترین شبکه فروش در میان سایر رقبا ، موید اعتبار بیمه آسیا در فعالیت های اقتصادی است.
در سال 1389 بیمه آسیا با فروش بیش از شش میلیون و یکصد هزار بیمه نامه ، دارای شبکه بزرگ مشتریان در کشور بوده است .
4-3 جایگاه ذهنی بیمه آسیا در میان مخاطبان (share of mind )
مهم ترین عاملی که در انتخاب یک بیمه نقش دارد ، برند خود بیمه است. امروزه مجموعه ای از ارزش های اخلاقی ، اقتصادی، روانی و .... در یک برند خلاصه می شوند. معمولا برندها در طول سال ، پارامتری به نام top of the mind awareness را اندازه گیری می کنند تا بدانند از الویت ذهنی در کجا قرار دارند. سوال اصلی این است که اگر قرار باشد مردم از بین بیمه ها یکی را انتخاب کنند ، براساس الویت ذهنی ، کدام را اول انتخاب می کنند؟ بیمه ها هر اندازه به الویت ذهنی مشتریان نزدیک شوند ، از نظر مدیریت برند ، موفق تر خواهند بود.
براساس نظــر سنجی به عمل آمـــده ، از نظر شاخص مهم top of the mind awareness ( الویت ذهنی ) بیمه آسیا در رتبه دوم توسط مصرف کننده قرار دارد . اما نباید این نکته بسیار مهم را از ذهن دور داشت که این جایگاه می تواند در طی مدت کوتاهی توسط بیمه رقیب مورد تعرض قرار گیرد ، لذا مدیریت یکپارچه تبلیغات ( کمپین) و استفاده صحیح از ابزار های مختلف ، می تواند این جایگاه را حفظ کند.
به نظر می رسد ، تصور ذهنی مردم نسبت به بیمه آسیا باید دائما به سوی یک بیمه با تجربه ، مدرن ، متنوع و به روز حفظ گردد.
در مجموع ، بودجه تبلیغاتی بیمـــه ها ( share of voce ) نسبت مستقیمی با سهم بازار ( market share( دارد. طبیعتا هر چقدر سهم تبلیغات یک برند بیشتر باشد ، امکان اینکه سهم ذهن (share of mind ) افزایش یابد ، بیشتر است. و زمانی که سهم ذهن افزایش یابد ، سهم بازار افزایش خواهد یافت.
مدیریت بودجه تبلیغاتی ( budget management ) نیز در یک کمپین موفق ، بسیار تاثیر گذار است. در واقع بسیاری از تبلیغات زمانی موفق می شوند که مدیریت صحیح بودجه تبلیغاتی و مدیریت مناسب برنامه ریزی رسانه ( media planning management) به کار گرفته شوند. به هرحال بودجه تبلیغاتی نسبت مستقیمی با تاثیر گذاری کمپین دارد و عدم توجه به این موضوع ، تاثیر منفی خود را خواهد گذاشت.
4-4 نقاط ضعف کجاست؟
اهمیت اطلاع داشتن از نقاط ضعف یک برند ، مقدمه تعریف یک راهبرد برای حل معضل است. آنچه که به عنوان نقاط ضعف در فرایند تبلیغات بیمه آسیا قابل ذکر است عبارتند از:
- نبود یکپارچگی هویت بصری ( brand corporate identity ) در پوشش کارکنان ، دفاتر و نمای ساختمان ها و تابلوهای مرکزی ، سرپرستی ها ، شعب و نمایندگی ها و بیمه نامه ها و سایر اسناد چاپی.
- نبود مرکز مشاوره و اطلاع رسانی متمرکز به بیمه گذاران و مشتریان
- عدم آگاهی کافی سرپرستی ها و شعب استانی از فرایند اطلاع رسانی و تبلیغات محلی
- نبود خدمات متنوع و رقابتی الکترونیکی و اینترنتی برای بیمه گذاران و مشتریان
4-5 به کجا می خواهیم برسیم ؟
بیمه آسیا به منظور ارتقای جایگاه خود در صنعت بیمه و جذب منابع مالی بیشتر ، با تدوین استراتژی جامع در این زمینه ، بایستی به ویژگی های زیر دست یابد:
- ایجاد مزیت های رقابتی و خدمات انحصاری برای مشتریان و بیمه گذاران
- ایجاد هویت بصری یکپارچه در تمام بخش های شرکت
- تقویت هویت یکپارچه کاری و احساسی در میان کارکنان
- کسب رتبه نخست رضایتمندی
- کسب رتبه نخست اطلاع رسانی به مشتریان
- حفظ جایگاه برتر در صنعت بیمه با تاکید بر الویت ذهنی مشتریان
- ارتقا تصویر ذهنی برند بیمه آسیا در مخاطبان به عنوان یک بیمه پیشرو و نو آور : تجربه 50 ساله در اندام 50 ساله.
- کسب رتبه نخست درخصوص تبلیغات اثر بخش دربخش تلویزیونی، رادیویی ، محیطی ، مطبوعات ، رسانه های مجازی و ....
4-6 راهبردها و جزئیات کمپین تبلیغاتی : برنامه تبلیغات بیمه آسیا بر حسب ابزار بشرح زیر است :
$11- ساخت تیزرهای تلوزیونی
$12- پخش تیزر تلوزیونی (سراسری)
$13- پخش آرم آگهی
$14- پخش تیزر تلوزیونی (استانی)
$15- برنامه مشارکتی تلوزیونی (سراسری)
$16- پخش تیزر و برنامه مشارکتی رادیویی (سراسری)
$17- پخش تیزر و برنامه مشارکتی رادیویی (استانی)
$18- تابلوهای شهری و اتوبان ها (تهران،اتوبان کرج،قم)
$19- تابلوهای شهری و اتوبان (شهرهای بزرگ)
$110- تابلوهای شهری و اتوبان ها (سایرشهرها)
$111- تابلوی فرودگاههای تهران و شهرهای بزرگ
$112- تابلوی متروی تهران
$113- تابلوهای لمپست،پرتابل و متفرقه (تهران)
$114- تابلوهای دورزمین مسابقات فوتبال (بازی های مهم)
$115- تلوزیون شهری
$116- تبلیغات مطبوعاتی در روزنامه ها و مجلات (سراسری)
$117- تبلیغات در مطبوعات محلی
$118- Sms (ارسال پیامک)
$119- درج بنر درسایت های اینترنتی
$120- نمایشگاهها و سمینارها (سراسری)
$121- نمایشگاهها و سمینارها (استانی)
$122- ساخت غرفه و خرید تجهیزات نمایشگاهی
$123- نظرسنجی
$124- چاپ بروشور
$125- چاپ خبرنامه
$126- ترجمه و چاپ کتاب
$127- سالانه – لاتین چاپ گزارش
$128- چاپ سررسید1391
$129- حق حضور درجلسه اتاق فکر
$130- هدایای تبلیغاتی (مدیریت ها وشعب تهران)
$131- هدایای تبلیغاتی (استان ها)
$132- تله تئاتر کودک
$133- سی دی مولتی مدیا (معرفی شرکت)
$134- ساخت سرود و کلیپ اختصاصی بیمه آسیا
$135- جلد مشترک بیمه نامه شخص ثالث و بیمه بدنه
$136- چاپ بنر
$137- هزینه طراحی گرافیکی
4-6-1 ساخت تیزر تلویزیونی
ساخت سه تیزر تلویزیونی با موضوعات معرفی برند، بیمههای عمروپسانداز و بیمه بدنه خودرو در مدت زمانهای 15 تا 30 ثانیه برای سال جاری پیش بینی شده است. در محتوای تیزرها تلاش میشود موضوعاتی مورد توجه قرار گیرند که نسبت به سایر تیزرهای پخش شده و یا تیزرهای شرکتهای رقیب متفاوت باشد.
4-6-2 پخش تیزرهای تلویزیونی
زمان و میزان پخش تیزرهای تلویزیونی رابطه مسقیمی با میزان مخاطبان تلویزیون و زمان پخش برنامهها از این رسانه دارد. به طور معمول با رسیدن فصل پاییز و زمستان و طولانیتر شدن شبها و همچنین تغییر ساعت رسمی کشور، افراد بیشتری پای تلویزیون مینشینند. از این رو بیشترین حجم پخش تیزرها در ماههای این دو فصل پیش بینی شده است. از سوی دیگر با توجه به رونق گرفتن بازار کسب و کار در ماههای پایانی سال ، حجم پخش تیزرها در ماههای بهمن و اسفند افزایش مییابد. همچنین لازم به یادآوری است در ماه مبارک رمضان نیز - که امسال مصادف با ماه مرداد میباشد – سریال های جذابی برای مردم آماده پخش میباشد و مخاطبان فراوانی را جذب خود میکند. لذا در این ماه نیز بر پخش تیزرهای تلویزیونی تاکید شده است. بدین ترتیب تیزرهای تلویزیونی در کلیه ماهها از تیر تا اسفند و همچنین فروردین سال بعد پخش میگردند
4-6-3 پخش آرم آگهی
یکی از شیوههای جدید ارائه خدمات و برند در تلویزیون، در قالب پخش آرم آگهی است. در این شیوه ، تصویر برند هر شرکت به همراه خدمات آن به مدت 6 ثانیه در ابتدا و انتهای کلیه باکسهای پیامهای بازرگانی شبکههای تلویزیونی در یک روز (در دو گروه مجزا) نمایش داده میشود. این شیوه تبلیغاتی مورد استقبال فراوانی قرار گرفته است زیرا از اثربخشی بسیار خوبی برخوردار است. بدین منظور ، تعداد شش مورد آرم آگهی در ماههای مرداد، مهر، آذر، بهمن، اسفند و فروردین برای پخش پیش بینی شده است. موضوع آرم آگهیهای عبارتند از نمایش برند به مناسبتهای مختلف از جمله روز بیمه و همچنین معرفی خدمات بیمهای از جمله بیمه عمروپسانداز ، بیمه بدنه خودرو و بیمههای جدید آتشسوزی.
4-6-4 پخش تیزرهای تلویزیونی استانی
شبکههای استانی با توجه به پخش برنامههای ویژه محلی و همچنین به زبان محلی ، در بیشتر استانها از اقبال قشرهای مختلف مردم برخوردار است. با توجه به هزینه اندک پخش تیزر در شبکههای استانی در مقابل هزینههای سرسامآور شبکههای سراسری، بسیاری از بنگاههای بازرگانی از پخش تیزرها در این شبکهها سود میجویند. در برنامه تبلیغاتی بیمه آسیا نیز پخش تیزرهای تبلیغاتی با موضوع معرفی برند و خدمات پیش بینی شده است. البته گفتنی است حجم پخش تیزرها در همه استانها یکسان نیست. زیرا در استانهای صنعتی و پرجمعیت از جمله اصفهان، فارس، خراسان رضوی، گیلان، آذربایجان، مازندران و خوزستان شبکههای استانی دارای مخاطبان بیشتری هستند. از سوی دیگر سعی شده است پخش تیزرهای استانی در ماههایی انجام شود که پخش تیزرهای سراسری کمرنگتر است. بدین ترتیب تیزرهای استانی در ماههای مهر، آذر، اسفند و فروردین سال بعد به صورت مکمل برنامه های سراسری پخش میشوند. موضوع تیزرها نیز معرفی برند بیمه آسیا و همچنین معرفی رشتههای بیمهای به ویژه بیمه عمروپسانداز و بیمه خودرو می باشد.
4-6-5 برنامههای مشارکتی تلویزیونی ( سراسری )
با توجه به سیاستگذاریهای اخیر صداوسیما، هر شبکه تلویزیونی و رادیویی بایستی در تامین بخشی از هزینههای خود اقدام کند. لذا این شبکهها نسبت به جذب مشتری برای انجام فعالیتهای تبلیغاتی تحت شرایط خاص و خارج از قالب پخش تیزرهای تبلیغاتی اقدام میکنند. از این رو هزینهها انجام کار در این قالب ، بسیار پایینتر از هزینه پخش مستقیم تیزرهاست. قالب برنامههای مشارکتی به صورت تهیه و پخش گزارشهای ویژه و یا انجام مصاحبههای تلویزیونی با مدیران و کارشناسان شرکت به صورت زنده و یا تولیدی در یک مجموعه چند قسمتی است. زمان پخش برنامهها نیز غالباً در ساعات شب و نزدیک به برنامههای خبری میباشد. هزینه پایین و زمان پخش برنامههای مشارکتی ، امکان اخذ تخفیفهای لازم ، ارتباط مستقیم با مسئولان شبکه و انعطاف بیشتر در تعیین محتوای برنامه ها از مزیتهای بسیار خوب این نوع فعالیت تبلیغاتی است. از این رو سه برنامه مشارکتی در ماههای شهریور ، آذر و بهمن پیش بینی شده است. موضوع برنامهها شامل معرفی شرکت و فعالیتهای آن و همچنین معرفی خدمات ویژه شرکت در زمینه بیمههای عمروپسانداز و بیمه خودرو میباشد.
4-6-6 پخش تیزر و برنامههای مشارکتی رادیویی ( سراسری )
به دلیل استقبال مردم از رادیو در سالهای اخیر تعداد شبکههای رادیویی رو به فزونی گذاشته است. شاید افزایش خودرو و تغییر ذائقه مردم سبب این گرایش باشد. همچنین میتوان گفت ظهور شبکههای موفق پیام و جوان ، توجه مردم را دوباره معطوف این رسانه قدیمی کرده است که سال ها از یاد رفته بود. در حال حاضر این رسانه در جایگاه بسیار خوبی برای اطلاع رسانی و تبلیغاتی قرار دارد. در این میان شبکههای رادیویی پیام، جوان، ایران ، ورزشی و شبکه سراسری از مخاطبان قابل قبولی در سراسر کشور برخوردار هستند. در تمام این شبکهها ، امکان پخش مستقیم تیزر و برنامههای مشارکتی با هزینههای نازل وجود دارد. از این رو در کلیه ماههای سال تبلیغاتی ، پخش تیزر یا برنامههای مشارکتی رادیویی پیش بینی شده است. حجم پخش این برنامهها به ویژه در ماههای مهر و آبان که سال تحصیلی آغاز میشود و تردد خودروها افزایش مییابد و همچنین در ماههای پایانی سال که تردد خودروها برای انجام خریدهای پایان سال بیشتر میشود، افزایش یافته است. موضوع تیزرها و برنامههای مشارکتی شامل معرفی برند، خدمات بیمهای است.
4-6-7 پخش تیزر و برنامههای رادیویی مشارکتی ( استانی )
شبکههای رادیویی محلی در برخی از استانهای بزرگ دارای برنامههای با کیفیت بالا هستند از این رو سرپرست و روسای شعب استانی میتوانند با استفاده از این ظرفیت و از طریق برنامههایی در قالب مصاحبه و گزارش، نسبت به معرفی بیمه آسیا و خدمات آن اقدام کنند. بدین منظور برنامههای رادیویی محلی می تواند به عنوان مکمل برنامههای رادیویی سراسری در ماههایی که فعالیتهای تبلیغاتی سراسری کمرنگتر است ، مورد استفاده قرار گیرد.
4-6-8 تابلوهای شهری تهران و اتوبان های کرج وقم
با توجه به افزایش سرسامآور هزینه های تبلیغاتی تلویزیونی، در حال حاضر تبلیغات محیطی مورد توجه بسیاری از شرکت ها و برندهای مطرح بازرگانی قرار گرفته است. در این میان تابلوهای اتوبانهای شهری تهران و همچنین اتوبانهای کرج، قم ، قزوین و کاشان به ویژه در مجاورت باجههای دریافت عوارض از اقبال زیادی برخوردارند. نظر به اینکه در حال حاضر در کشور بیش از 5/14 میلیون خودرو تردد میکنند و تقریبا تمام خانواده های ایرانی صاحب خودرو هستند و حجم ترافیک جادهها و خیابانها به خصوص در ایام تعطیلات و آخر هفته بسیار بالاست، اهمیت تابلوهای محیطی دو چندان میشود. به جرات میتوان گفت در حال حاضر تابلوهای محیطی از نظر تاثیر تبلیغاتی بعد از تلویزیون در جایگاه دوم قرار دارد. بدین منظور تابلوهای مختلفی در طول ماه های سال درنظر گرفته شده است .
4-6-9 تابلوهای شهری و اتوبان های شهرهای بزرگ
برخی شهرهای بزرگ کشور به دلیل موقعیت اقتصادی، جمعیتی و گردشگری، مرکز ثقل تردد خودروها در کشور هستند. اصفهان، مشهد، شیراز، تبریز و شهرهای مهم استان های گیلان و مازندران از جمله شهرهایی هستند که حضور تبلیغاتی محیطی در داخل آنها و اتوبان های منتهی به آنها، تاثیر درخور توجهی بر مخاطبان دارد.
بدین منظور پیش بینی شده است در طول ماههای سال به تناوب و درماههای مختلف به ویژه ماههای پایانی سال و ماه فروردین سال بعد، از تابلوهای داخل و خارج از شهرهای بزرگ بهره برداری تبلیغاتی به عمل آید.
4-6-10 تابلوهای شهری سایر شهرها
در شهرهای متوسط و کوچک تابلوهای پرتابل که توسط شهرداریها در میادین و معابر پر رفت و آمد نصب شده است، موقعیت مناسبی برای درج بنرهای تبلیغاتی است. هزینههای این تابلوها نیز نسبت به تابلوی سایر شهرها بسیار مناسب است. از این رو در برنامه تبلیغاتی سال جاری پیش بینی شده است در طول ماههای سال به ویژه در ماههای مهر و ماههای پایانی سال بنرهای تبلیغاتی با مــــوضوعات پرستیژی و معــــرفی رشته های عمــــروپس انداز، بیمه بدنه و بیمههای آتش سوزی درج گردد.
4-6-11 تابلوی فرودگاه های تهران و شهرهای بزرگ
فرودگاههای تهران و برخی شهرهای بزرگ از نظر جایگاه تبلیغاتی در موقعیت ممتاز و لوکسی قرار دارند. اکثر مسافران هوایی از نظر موقعیت اجتماعی و اقتصادی، افرادی تاثیرگذار و جزو افراد کارآفرین محسوب میشوند. لذا نمایش برند و خدمات ویژه در این مکانها از ویژگی خاصی برخوردار است. به همین دلیل برندهای به نام و بزرگ، بخشی از فضای داخل یا خارج فرودگاهها را در مدت های طولانی، به خود اختصاص میدهند. از این رو پیشنهاد میشود حضور تبلیغاتی بیمه آسیا در فضای فرودگاهها به ویژه در ماههای تابستان ، ماه های پیانی سال و اوایل بهار، به منظور معرفی برند و بیمه های عمروپس انداز انجام گیرد.
4-6-12 تابلوهای متروی تهران
مترو بزرگترین سیستم حمل و نقل در تهران از نظر تمرکز مسافران در ایستگاهها و سومین سیستم حمل و نقل از نظر حمل مسافر در تهران محسوب می شود و روزانه یک میلیون و 750 هزار مسافر در داخل و حومه شهر تا دورترین نقاط توسط این سیستم جا به جا می شوند. پیش بینی می شود ، این رقم در سال جاری به بیش از 7/2 میلیون نفر افزایش یابد. این در حالی است که هر شهروند تهرانی حداقل یک بار از مترو استفاده کرده است . بدین منظور پیش بینی شده است تابلوهای مترو از ماه مهر با بازگشایی مدارس تا پایان اسفند به تعداد هفت تابلو در ایستگاه های مختلف پرتردد مترو استفاده قرار گیرند.
4-6-13 تابلوهای پرتابل و لمپست در تهران
تابلوهای پرتابل در اندازه دوازده مترمربع در تمام خیابانها، میادین و تقاطعهای شهر تهران توسط شهرداری نصب شده است. موقعیت برخی از تابلوها از نظر تاثیر تبلیغاتی بسیار عالی است. هزینه آن نیز به نسبت سایر تابلوهای بزرگ در این شهر، مناسب به نظر میرسد. این تابلوها برای انجام تبلیغات رشتههای مختلف بیمهای و اجرای طرحهای تبلیغاتی زمانی مانند تبلیغات تخفیف بیمه بدنه 70% ، یا بیمههای جدید آتش سوزی که در سال گذشته به مدت سه ماه اجرا شده ، مناسب است. البته با توجه به محدودیت بودجه ، برنامهای برای استفاده از این تابلوها پیش بینی نشده است ولی در صورت اجرای بیمهنامههای خاص و یا به منظور جایگزینی با تابلوهای مترو، گزینه بسیار مناسبی است.
تابلوهای لمپست (Lampposts) که حدود یک سال است در تهران و شهرهای دیگر در حال گسترش است در اندازههای کوچک و به صورت به اصطلاح پرچمهای سامورایی و به صورت زوج روی پایههای فلزی بلند یا پایههای چراغهای روشنایی وسط اتوبان، بلوارها و خیابانهای بزرگ نصب میشوند. تبلیغات در این تابلوها معمولاً مورد توجه فروشگاه های محلی در محل استقرار این تابلوهاست و برای برندهای بزرگ مناسب نیست. به نظر میرسد نمایندگان شرکت میتوانند از این ابزار برای تبلیغ فعالیتهای نمایندگی خود در حوزه محل استقرارشان استفاده کنند.
4-6-14 تابلوهای دور زمین مسابقات فوتبال
ورزش فوتبال جذابترین رشته های ورزشی است که تمام اقشار جامعه در گروههای سنی مختلف یا جنسی و موقعیت مختلف اجتماعی به آن توجه ویژه دارند. از این رو حضور تبلیغاتی برندهای بزرگ درتابلوهای ورزشگاههای فوتبال و یا پیراهن بازیکنان بسیار مورد توجه است. از این رو پیش بینی شده است حداقل دوبار در تابلوهای بازیهای مهم لیگ برتر فوتبال حضور تبلیغاتی بیمه آسیا انجام شود. معرفی برند بیمه آسیا به عنوان بزرگترین بیمه خصوصی کشور موضوع تبلیغات در این تابلوهاست.
4-6-15 تلویزیونهای شهری
تلویزیونهای شهری یکی از ابزارهای پخش تبلیغاتی تصویری در تهران در شهرهای بزرگ است که اغلب توسط شهرداریها و یا بخش خصوصی ارائه میشود ولی مورد استقبال برندهای مطرح قرار نگرفته است. زیرا دارای کاستیهای متعددی است از جمله نداشتن صدا، زمان اندک پخش تیزر با توجه به حجم مخاطبان و نیز مشکلات مشاهده تیزرها در روز میباشد. از این رو استفاده از این ابزار توصیه نمیگردد. هزینه پخش تیزرها به صورت ثانیهای و دفعات پخش در هر شبانه روز محاسبه میگردد
4-6-16 تبلیغات مطبوعاتی( روزنامهها و مجلات سراسری و روزنامه های اقتصادی )
تنوع در چاپ روزنامهها و مجلات و در مجموع حضور فعال جامعه مطبوعاتی، نشان میدهد با وجود گسترش شبکههای مجازی، هنوز مطبوعات مورد توجه مردم قرار دارند. در این میان تعدادی از روزنامههای پر تیراژ سراسری از جمله روزنامه همشهری، ایران و جام جم در موقعیت ممتازی از نظر مخاطب قرار دارند. از این رو پیش بینی شده است در اغلب ماههای سال به ویژه ماههای پایانی، حضور تبلیغاتی بیمه آسیا به صورت معرفی، بیمههای عمروپس انداز، بیمه بدنه خودرو و بیمه آتش سوزی و تبریک به مناسبت روز بیمه انجام شود.
مجلات نیز دارای تنوع بسیار زیادی هستند. مجلات هم به صورت عمومی و هم به صورت تخصصی توسط صنوف مختلف تجاری، صنعتی و فرهنگی چاپ و توزیع میشوند. پیش بینی شده است در طول ماههای سال، به طور متناوب در مجلات عمومی، خانوادگی و همچنین مجلات اقتصادی و صنعتی به موضوع معرفی رشتههای مختلف عمروپسانداز، بیمه بدنه خودرو، بیمه مسئولیت و بیمههای آتش سوزی حضور تبلیغاتی انجام گیرد. همچنین با توجه به اینکه بیش از 15 روزنامه اقتصادی در کشور چاپ میشود و به دلیل همکاری خبری با بسیاری از روزنامهها و هزینه پایین آنها ، پیش بینی شده است در هر فصل، یک دوره حضور تبلیغاتی بیمه آسیا در این روزنامهها لحاظ گردد.
4-6-17حضور تبلیغاتی در مطبوعات محلی
مطبوعات محلی شامل روزنامهها و هفتهنامههای محلی در بسیاری از شهرهای بزرگ از نفوذ مناسبی در میان مردم استان و مسئولان محلی برخوردارند. لذا حضور تبلیغاتی و خبری در این دست از مطبوعات و انعکاس فعالیتهای سرپرستیها و شعب در قالب خبر و گزارش ضروری است. بدین منظور پیش بینی شده است همه سرپرستیها و شعب استانی بخشی از بودجه تبلیغاتی را به این امر اختصاص دهند. چاپ تبلیغات، چاپ خبر و گـــزارشهای خبــری، تشکیل نشستها و گفت و گو با خبرنگاران محلی به منظور شفافسازی فعالیتهای شرکت در بخش صدور و به ویژه خسارت از جمله برنامههای پیش بینی شده در استانها در قالب فعالیتهای مطبوعاتی است. از این رو در کلیه ماههای سال حضور تبلیغاتی در این زمینه پیش بینی شده است.
4-6-18 ارسال پیامک (SMS)
هر ایرانی یک موبایل دارد! این ادعا دور از واقعیت نیست. با این حال به دلیل خصوصی بودن این وسیله ارتباطی سازمانهای بازرگانی وتجاری ترجیح میدهند از ابزار ارسال پیامک ، برای ایجاد ارتباط مستمر با مشتریان خود استفاده کنند.درشرکتهای بیمه نیز، بیمه گذاران بعد از خرید بیمهنامه، معمولاً ارتباط خود را با بیمهگر قطع میکنند تا اینکه زمان تمدید بیمهنامه فرا برسد. در این مدت که حدود یک سال به طور میانجامد، ارسال پیامک برای بیمهگذار میتواند در حد زیادی این خلاء را پر کند. طرح ارسال پیامک در سه نوبت به بیمهگذاران (در زمان صدور بیمهنامه، اعلام پایان اعتبار بیمهنامه و ارسال یک پیامک در میان مدت با موضوعات مختلف) طرح بسیار مناسبی است که امید میرود با همکاری مشترک مدیریتهای فنی ، روابط عمومی و فناوری اطلاعات محقق گردد. با این حال به منظور جذب بیمهگذاران جدید و استفاده از فضای ارسال پیامک پیش بینی شده است ارسال پیامک به صورت سراسری به منظور اطلاع رسانی برخی رشتههای بیمهای در طول ماههای سال انجام شود. در این میان سعی بر این است تا مخاطبان پیامکها شناخته شده و از افراد صنوف مختلف تجاری و صنعتی باشند.
4-6-19 تبلیغات در سایتهای اینترنتی
بیش از ده هزار سایت اینترنتی در کشور وجود دارد که هر یک روزانه بین هزار تا یک صد هزار بیننده دارند (بر اساس آمار سایت Alex) . گسترش اینترنت پرسرعت میزان کاربران اینترنتی را در سالهای اخیر بسیار افزایش داده است. لذا حضور تبلیغاتی در فضای مجازی اجتناب ناپذیر است. بیشترین سایتهای پربیننده، در حال حاضر سایتهای خبری هستند. از این رو پیش بینی شده است در طول سال در تعدادی از سایتهای خبری پربیننده حضور تبلیغاتی بیمه آسیا با موضوع معرفی برند و همچنین رشتههای مختلف بیمهای لحاظ گردد.
4-6-20 حضور در سمینارها و نمایشگاهها (سراسری)
در طول سال سمینارها، همایشها، نشستها و نمایشگاههای متعددی برگزار میشوند. بیشتر سمینارها و نمایشگاهها تخصصی هستند و برخی از آنها از شهرت بیشتری برخوردارند. حضور در این سمینارها به صورت حمایت مالی و در نمایشگاهها با برپایی غرفه از یک سو برند شرکت را در کنار سایر برندهای مطرح کشور، ارائه میکند و از سوی دیگر فرصت مناسبی برای بازاریابی و آشنایی با بیمهگذاران جدید و معرفی خدمات بیمهای شرکت است. ضمناً حمایت مالی از سمینارها و همایشهای بیمهگذاران بالقوه و بالفعل به منظور نگهداری بازار بیمهای در قالب این برنامه میتواند مورد توجه قرار گیرد.
4-6-21 حضور در سمینارها و نمایشگاهها (استانی)
تعدادی از نمایشگاههای تخصصی به صورت استانی در طول سال و به صورت متناوب در استانهای مختلف برگزار میگردند. با توجه به حضور سایر شرکتهای بیمه در برخی از این نمایشگاهها به نظر میرسد حضور بیمه آسیا در کنار شرکتهای رقیب و تلاش به منظور جذب بازار، ضروری باشد. از این رو بخشی از بودجه تبلیغاتی استانی به این امر اختصاص یافته است. حضور در نمایشگاهها و سمینارها و خرید برخی تجهیزات با مشورت روابط عمومی و درنظرگرفتن صرفه و صلاح شرکت انجام میپذیرد.
4-6-22 ساخت غرفه و خرید تجهیزات نمایشگاهی
بیمه آسیا یکی از شناختهشدهترین شرکتهای بیمه در کشور و همچنین یک شرکت فعال بازرگانی در ایران است. لذا شایسته است غرفه این شرکت در نمایشگاهها ازنظر جلوه بصری، دارای شکل و شمایلی در خور شان شرکت باشد. از این رو لازم است بودجهای برای ساخت غرفه و همچنین خرید لوازم نمایشگاهی که در طول سالیان مستهلک شده و نیاز به جایگزینی دارند، درنظر گرفته شود.
4-6-23 نظرسنجی
به منظور آگاهی از جایگاه برند بیمه آسیا در میان مردم و میزان تاثیرگذاری ابزارهای تبلیغاتی و تاثیرپذیری مخاطبان از این ابزار و تقویت یا تعدیل استفاده از این ابزار و همچنین شناسایی فضاهای جدید برای حضور تبلیغاتی، انجام نظرسنجی حداقل دوبار در سال میتواند چشمانداز روشنی برای برنامههای تبلیغاتی ترسیم نماید. لذا پیش بینی شده است هر شش ماه عملیات نظرسنجی از مردم انجام گیرد. ماههای مرداد و بهمن سال جاری برای انجام این کار درنظر گرفته شدهاند. معمولاً عملیات نظرسنجی تا رسیدن به نتیجه کار حدود 40 روز به طور میانجامد.
4-6-24 چاپ بروشور
ارائه بروشور برای معرفی خدمات بیمهای و جذب مشتریان جدید ضروری است. در حال حاضر سه نوع بروشور به شرح زیر طراحی و چاپ شده است.
1 – بروشور معرفی شرکت (طرح معمولی) شامل تاریخچه، معرفی رشتههای بیمهای، معرفی مدیریتها، سرپرستیها و شعب 2 – کتابچه معرفی شرکت (طرح نفیس) در قطع A4 با موضوعات مشابه3 – بروشورهای تک برگی معرفی رشتههای بیمهای برای هشت رشته بیمهای
براساس آمار سال 1389 بیش از 000/100/6 بیمهنامه توسط شبکه فروش بیمه آسیا صادر شده است که در این میان 20 درصد بیمهنامهها (000/300/1 بیمهنامه) توسط واحدهای مرکز و شعب و 80 درصد بیمهنامهها (000/800/4 بیمهنامه) توسط نمایندگان حقیقی و حقوقی صادر شدهاند.
4-6-25 چاپ خبرنامه
نشریه داخلی بیمه آسیا به صورت ماهنامه چاپ میشود و معمولاً در طول سال 12 شماره از آن چاپ و توزیع میگردد.
4-6-26 ترجمه و چاپ کتاب بیمهای
بیمه آسیا در صنعت بیمه همواره به عنوان یک شرکت فنی و دارای کادر مجرب و با سابقه مطرح بوده است. بدین منظور جهت حفظ این جایگاه و همچنین افزایش سطح علمی و آگاهیهای بیمهای مجموعه کارشناسان شرکت به طور خاص و صنعت بیمه به طور عام، پیش بینی شده است با همکاری مدیریتهای فنی و کارشناسان صنعت بیمه نسبت به شناسایی کتابهای بیمهای به زبان لاتین و ترجمه، چاپ و توزیع آنها اقدام گردد. لازم به توضیح است با فروش این کتابها تمام یا بخشی از هزینهها تامین میگردد.
4-6-27 چاپ گزارش سالانه (Annual Report)
چاپ گـــزارش عملکرد بیمه آسیا به زبان لاتین هر ســال انجام میگیرد .
4-6-28 چاپ سررسید
پیش بینی شده است هرسال تعداد 15 هزار جلد سررسید معمولی وسررسید نفیس برای مدیریتها و شعب تهیه گردد.
همچنین پیش بینی شده است با توجه به استقبال سال گذشته نمایندگان ، نیاز شبکه فروش به سررسید حدود 80 هزار جلد سررسید معمولی و 20 هزار سررسید نفیس باشد. پیشنهاد میگردد بیمه آسیا نسبت به تامین 20 درصد هزینه آن مشارکت نماید.
4-6-29 هزینه حضور مشاور تبلیغاتی در جلسات اتاق فکر
با توجه به پیش بینی تشکیل جلسات اتاق فکر در محل روابط عمومی به تعداد حداقل دو جلسه در ماه (22جلسه در سال)واز آنجا که یکی از اعضای اتاق فکر ، مشاوری از شرکتی تبلیغاتی است ، لذا به منظور پرداخت هزینه حق جلسه این مشاور ، پیش بینی شده است در صورت حضور مشاور در هرجلسه به مدت 2 ساعت و مجموعا در سال 44ساعت می باشد.
4-6-30 هدایای تبلیغاتی ( مدیریت ها و شعب تهران )
با توجه به سوابق و استقبال از خرید هدایای مختلف در سنوات گذشته و ارائه هدایای جدید در هرسال در بازار و همچنین به دلیل استقبال اعضای محترم هیئت مدیره ، مدیریت ها و شعب تهران از کیف های اداری و کیف های پول زنانه و مردانه به عنوان هدایای تبلیغاتی ، پیشنهاد می شود خرید هدایای تبلیغاتی برای مدیریت ها و شعب تهران ، به شرح زیر انجام شود :
الف – خرید خودکار به تعداد 10 هزار عدد برای عرضه خودکارهای تبلیغاتی به مخاطبان در نمایشگاه ها و همایش های داخل و خارج از سازمان ب - خرید 50 عددکیف اداری چرم طبیعی پ - خرید کیف اداری چرم مصنوعی مرغوب به تعداد 500 عدد برای مدیریت ها و شعب تهران ت - خرید کیف پول زنانه و مردانه چرم طبیعی دررنگ های مختلف برای مدیریتها و شعب تهران ث - خرید سایر هدایای تبلیغاتی با توجه به عرضه هدایای جدید در بازار و با نظر مسئولان محترم شرکت
4-6-31 هدایای تبلیغاتی (استانها)
پیش بینی شده است هر یک از استان ها با توجه به میزان فعالیت بیمه ای و بامشورت مدیریت روابط عمومی ، نسبت به تهیه هدایای تبلیغاتی اقدام نمایند .
4-6-32 تله تئاتر کودک
در سال های 86 و 87 یک تئاتر خیابانی با نام شبتاب و با موضوع آشنایی با بیمه و بیمه آسیا و با همکاری یک گروه حرفهای تئاتر ، در مدارس تهران اجرا شد که مورد استقبال بی نظیر اولیا و مربیان مدارس قرار گرفت. در پی این اقدام ، به پیشنهاد مدیریت روابط عمومی و با همکاری کانون فکری کودکان و نوجوانان تهران برای نخستین بار در کشور ، این نمایش به صورت تله تئاتر و با ساخت دکور اختصاصی در سالن این کانون و با تلاش گروهی 30 نفره فیلمبرداری و ضبط شده و در قالب CD عرضه گردید که در نوع خود در کشور طرحی منحصر به فرد بود. گفتنی است بیش از 15هزار عدداز این CD توسط شرکت و بیش از 5هزار عدد نیز توسط خود نمایندگان تهیه و بین بیمه گذاران توزیع گردید. موضوع قابل تامل در مورد این فرآورده فرهنگی – تبلیغی آن است که اینCD نمایشی به دلیل کیفیت بالای آن از نظر محتوا و شکل ساخت که مورد تایید کارشناسان نیز قرار گرفته است ، در صورت اخذ مجوز از وزارت ارشاد می تواند در شبکه فروش سینمای خانگی کشور به راحتی عرضه و فروخته شده و نه تنها هزینه تهیه آن تامین خواهد شد بلکه به سود آوری نیز خواهد رسید.از این رو پیشنهاد می شود جهت استمرار و تکمیل این حرکت بدیع ونواورانه، سه تله تئاتر دیگر با موضوعات بیمه عمروپس انداز ، بیمه بدنه خودرو و سایر رشته های بیمه ای تهیه و به بازار سینمای خانگی کشور عرضه گرددکه طبعا باانجام برنامه ریزی لازم امکان برگشت هزینه انجام کار به شرکت ، حتمی است.
4-6-33 CD معرفی شرکت
پیش بینی شده است به منظور ارائه CDمولتی مدیای معرفی شرکت در نمایشگاه ها . همایش های داخل و خارج از شرکت در مرکز و شعب سراسر کشور ، تعداد 20 هزار CD تهیه و توزیع گردد.
4-6-34 ساخت سرود و کلیپ اختصاصی بیمه آسیا
به منظور ارائه گزارش تصویری از خدمات و فعالیت های بیمه آسیا به بیمه گذاران و مشتریان شرکت در محل صدور و پرداخت خسارت بیمه های اتومبیل در تهران و شهرستان ها ، پیش بینی شده است فیلمی حداقل به مدت دو ساعت تهیه شود که شامل برنامه های متنوع از خدمات و فعالیت های بیمه آسیا ، فیلم های مستند ، کمدی و سایر فیلم های
سرگرم کننده تهیه گردد. همچنین پیشنهاد می گردد یک سرود اختصاصی و یک کلیپ چند دقیقه ای با محتوای معرفی بیمه آسیا به منظور پخش از همایش ها و سمینارها ، تهیه گردد.
4-6-35 جلد مشترک بیمه نامه های بیمه شخص ثالث و بیمه بدنه
مدیریت بیمه های اتومبیل به منظور حمل ونگهداری آسان و یک جای بیمه نامه شخص ثالث و بیمه بدنه خودرو که اخیر به یک اندازه طراحی و عرضه می گردند ، و چون این دو بیمه نامه باید همیشه همراه بیمه گذار و راننده باشند، پیشنهاد نموده است جلدی مشترک برای هردو بیمه نامه تهیه و در اختیار بیمه گذاران قرار گیرد. گفتنی است براساس آمار سال 1389 حدود 850 هزار بیمه نامه شخص ثالث و بیمه بدنه، توسط واحد های صدور شرکت و سه میلیون و 400 هزار بیمــــه نامه توسط نمایندگان صادر شده است.
لازم به توضیح است ، جلدهای یادشده در صورت تهیه از مواد مـــرغوب ، حداقل برای مدت سه سال می تواند توسط بیمــــه گذاران مورد استفاده قرار گیرد ، لذا برای سالهای بعد جلد مورد نیاز ، بسیار کمتر خواهد بود.
4-6-36 چاپ بنرهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی
با توجه به استقرار بیش از 100 شعبه در سراسر کشور و امکان بهرهبرداری از ظرفیت های تبلیغاتی آنها با استفاده از نصب بنرهای تبلیغاتی ، طراحی و چاپ بیش از هفت هزار متر بنر برای این فعالیت پیش بینی شده است.
4-6-37 طراحی گرافیکی
پیش بینی شده است حداقل پنج پوستر نفیس و حرفه ای با موضوعات معرفی برند و سایر رشته های بیمه ای و همچنین بروشور های دفترچه ای و تکبرگ ، کارت تبریک توسط طراحان حرفه انجام گیرد.