بسم الله الرحمن الرحیم
کاربینی - روابط عمومی سازمان صنعت،معدن وتجارت استان تهران
تهيه كننده : اشرف انيسي
استاد :جناب آقاي سالاريان
سال تحصيلي :1392 -1391
فهرست
مقدمه كلي
تعاريف روابط عمومي
تعريف رسانه
نقش روابط عمومي
تاريخچه سازمان
شرح وظايف
مستندات قانوني تجميع
ضوابط تشكيلاتي استان
نياز به روابط عمومي
جايگاه تشكيلاتي روابط عمومي
وظايف اساسي روابط عمومي
اهداف سازماني روابط عمومي
آيين نامه نحوه فعاليت واختيارات روابط عمومي
بودجه واعتبارات
مقدمه كلي
روابط عمومي به عنوان قلب تپنده سازمانها و نهادها عمل مي کند و به عنوان چشم بيناي ادارات
مطرح مي شودومبرهن است که پويايي روابط عمومي موجب رشد و بالندگي مجموعه ها و ادارات و مراکزمي گردد
مديران روابط عمومي مي توانند با تعامل سازنده وکارآمدبا اين ابزارها به مرز شکوفايي برسند چون رسانه ها
هستند که در اکثر مواقع افکار عمومي را مد يريت کرده و به چالش مي کشند
تعاريف روابط عمومي
روابط عمومي يک حرفه و شغلي است که تعدادي از علوم را به کمک مي گيرد تا ارتباطي دو سويه را بين سازمان و مخاطب برقرار نمايد
روابط عمومي هنر است، علم است، فن است. روابط عمومي آيينه تمامنماي سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است. روابط عمومي وظيفه تبليغ، ترغيب، تشويق و نفوذ در افكار عمومي را بر عهده دارد. روابط عمومي پل ارتباطي مردم و سازمان و جايگاه دريافت و انتقال اطلاعات است. ايجاد حسن تفاهم، حسن رابطه متقابل وظيفه اصلي روابط عمومي است. روابط عمومي اعمال مديريت، فلسفه مديريت، فلسفه اجتماعي مديريت، مشاور مديريت و كاركرد ارتباطي مديريت است
همچنين دايره المعارف " وبستر " مي نويسد روابط عمومي همان چيزي است که اگر درست شناخته شود و به طور اصولي به آن پرداخته شود عنصري اساسي براي به تحقق پيوستن ارزشها، ايجاد تفاهم متقابل، درک درست واقعيت، موقعيتهاي شغلي و اجتماعي و صدها هدف ديگر است
روابط عمومي در متن است نه در حاشيه ضرورت است نه لوکس در خود مديريت است نه در بيرون آن. پس حق است اگر بگوييم هر مديريتي سزاوار همان روابط عمومي است که دارد
روابط عمومي چشم و گوش مديريت است
در هزاره سوم ميلادي روابط عمومي را فلسفه مديريت مي دانند و مسلم است که ارزش، اعتبار و اهميت هر پديده اي را بايد در فلسفه آن جستجو کرد
روابط عمومي آيينه تمام نماي يک سازمان است
دکتر حميد نطقي بنيانگذار روابط عمومي علمي در ايران در تعريفي که از روابط عمومي از او خواسته شد معتقد است: روابط عمومي وکيل مدافع سازمان در بيرون و مدعي العموم در داخل سازمان است
تعريف رسانه
هر وسيلهاي كه پيامي را منتقل كند، رسانه است
انواع رسانه
راديو، تلويزيون، مطبوعات، كتاب، سينما، رايانه شخصي، نوار، ويدئو، سي دي، دي وي دي، اينترنت، صفحات وب، وبلاگ، راديو بلاگ ، فتو بلاگ ، ويديو بلاگ ، پادکست ، تلفنهاي همراه، تريبون، منبر، محراب، مأذنه و مناره، خود اذان، مقام (در فرهنگ ايراني و اسلامي)، گنبد و بقعه،عكس، فيلم، كارتن، پويانمايي، تابلو، بيل بورد (تابلوهاي خياباني)، آرم (نشانه)، ديوار نوشته،همه جزءرسانه اند
رسانه هاي نوشتاري عبارتند از:کتاب و جرايد
رسانه هاي شنيداري :مانند راديو
رسانه هاي ديداري:مانند،سينما،اينترنت، تلويزيون
نقش روابط عمومي
نزديك به يكصد سال از پيدايش روابط عمومي ها در جهان مي گذرد. بنابر گفته اي حدود 800 تعريف متفاوت از روابط عمومي اظهار شده است. آنچه كه مي توان گفت، اين است كه روابط عمومي يك نياز همگاني است. روابط عمومي در پي بهره مندي از افكار عمومي براي اصلاح رفتار سازماني است.
كاركردهاي روابط عمومي شامل : قدرت بيان، فن خطابه، مدافعه، مذاكره، برقراري صلح، مشاوره و جمع آوري هوش و خرد مي باشد. روابط عمومي به عنوان يك مشاور، نقش رايزني را براي مديريت ايفا مي كند. اين پديده مانند نيروي الكتريسيته عمل مي كند. پديده اي كه اختراع شده است و از آن نمي توان چشم پوشيد. كاربر روابط عمومي يكي از ابعاد ضروري فرايند فعاليت هاي گوناگون مدرن است كه در سده بيستم و بيست و يكم شكل دموكراتيك بيشتري را به خود گرفته است.
واقعيت اين است كه روابط عمومي به سن تكليف رسيده يك سازمان براي ادامه زندگي و موفقيت، نيازمند آن است كه علت وجودي خود را بشناساند و تا جايي كه ميسر است، اين اطمينان را بدهد كه تمامي گروههاي اجتماعي كه با آنان به شكلي استراتژيك درگير است، در اين راستا گام بر مي دارند.بنابراين ايجاد ارتباطي موثر و روشن درباره هدف مورد نظر، در درون و بيرون از سازمان از اهميت قابل ملاحظه اي برخوردار است و اين مهم به عهده روابط عمومي مي باشد.
روابط عمومي در كشور ما پيشينه اي 50 ساله دارد فلسفه بوجود آمدن دانشي به نام روابط عمومي اين بود كه دولتها به اين فكر افتادند تا مقداري از بودجه كشور را صرف امور مردمي كنند و به اين ترتيب نخستين نهادهاي روابط عمومي در جهان ديده گشود و امروز ما شاهد رشد سريع اين پديده در جهان مي باشيم بطوريكه برخي از كشورها بخشي از بودجه خود را به روابط عمومي اختصاص مي دهند.
يكي از راههاي آشنايي مديران با افكار و ديدگاههاي كاركنان سازمان خود روابط عمومي است كه بر اساس آن مي تواند براي ايجاد فضايي صميمانه و سالم تصميمات جدي و كارآمد بگيرد. از سوي ديگر روابط عمومي بايد عملكرد مديران را به گوش كاركنان برساند و در ايجاد جوي بدون شايعات و بدبيني تلاش نمايد. رساندن پيام مديران از طريق روابط عمومي به كاركنان از پيدايي هر گونه داوري هاي غير اصولي جلوگيري مي كند. در عصر ارتباطات روابط عمومي ها نقش و جايگاه حساس و ويژه اي دارد و اين نهادها نبايد از تغييرات پرشتاب امروزي به دور باشند.
وظيفه اصلي روابط عمومي ها ايجاد ارتباط درون سازماني و برون سازماني است. در واقع روابط عمومي پلي است ميان كاركنان و مديران يك سازمان تا پيشنهادهاي كاركنان در زمينه بهينه سازي روابط انساني را به مديريت انتقال دهد.
روابط عمومي اصلي ترين حلقه ارتباطي بين سازمانها و كاركنان است. روابط عمومي مي تواند با رسانه هاي گروهي ارتباط مداوم داشته باشد و از طريق آنها به وظيفه دو سويه خود جامه عمل بپوشاند. از طرفي مشكلات اقتصادي و اجتماعي سازمان خود را بدون تعصب و شفاف در رسانه ها منعكس كند و از طرف ديگر مشكلات كاركنان را از طريق همين رسانه ها به گوش مسؤولان برساند مي توان گفت كه در درون روابط عمومي ارزش هايي نهفته وجود دارد كه عمدتا به آنها توجه خاصي نشده است و به اين خاطر كار روابط عمومي در بسياري از سازمانها به تبليغات محدود شده است كه كمتر به تفاهم و ارتباط دو سويه پرداخته اند. يكي از كارشناسان روابط عمومي مي گويد: شفاف كردن مسائل جامعه و حمايت از منافع مردم ، بخشي از رسالت يك كارگزار روابط عمومي است.
اصولا مدیرروابط عمومی باید دارای ویژگی های خاص باشد یک سری شرایط کافی ویک سری شرایط لازم را دراین باره می توان مطرح کرد .
شرایط لازم شامل تحصیلات متناسب وتجربه کاری کافی است اما شرط کافی داشتن شخصیت وروحیه هنری وجستجوگرانه است واین مشخصه باید تست شود . درکتاب شغل مناسب شما چیست ؟ شش نوع شخصیت وشش نوع محیط کار شناسایی می شوند ومشخص می شود که هر نوع شخصیت درچه محیط کاری می تواند تناسب بیشتری داشته باشد. دربین شش نوع شخصیت ، دونوع شخصیت برای کار روابط عمومی مناسب است که یکی شخصیت های تحقیقی ودیگری شخصیت های هنری هستند؛ یعنی شخصیت های خلاق وجستجوگر.
کتاب تئوری وعمل آقای میرسعیدقاضی ویژگی های مدیران روابط عمومی را درسه گروه اصلی زیر طبقه بندی کرده است .
1- خصوصیات شخصی ومعیارهای اخلاقی وارزشی عبارتنداز درستی ، امانت ، شهامت ، صداقت ، هوش وزیرکی ، سرعت انتقال ، نوآوری ،علاقه مندی به کار وسخت کوشی .
2- اطلاعات عمومی ودانش اجتماعی وسیع درزمینه های سیاسی ، اجتماعی ، فرهنگی ، اقتصادی وبازرگانی
3- دانش تخصصی دررشته روابط عمومی وتسلط برتکنیک های آن ، تسلط برکار رسانه های گروهی وتسلط برروش تحقیق درعلوم اجتماعی برای یافتن راه حل صحیح مشکلات ، آگاهی به دانش ارتباطات درهمه جوانب واشکال وگونه های آن ، فراگیری فنون تشویق ، تبلیغ وترغیب دیگران وتسلط برتکنیک های ترویج واشاعه افکار
"بازرگانی"مجموعه فعالیتهایی را در بر می گیرد که کالاها و مواد اولیه مورد نیاز خانوارها، واحدهای تولیدی و دولت را از مبادی عرضه به مراکز تقاضا و مصرف و یا مراکز نگهداری و ذخیره سازی منتقل می نماید. رفع کمبودهای داخلی و کاهش فشارهای تورمی از طریق تهیه کالا و توزیع عادلانه آن و تنظیم بازار کالاهای اساسی، توسعه و بهبود صادرات و حمایت از تولیدکنندگان و اعمال نظارت دولت بر این فعالیتها قلمرو اصلی وظایف بخش بازرگانی را تشکیل می دهد.
وزارت بازرگانی در سال 1353 با هدف فراهم نمودن موجبات توسعه و بهبود امور بازرگانی کشور تاسیس شد پس از پیروزی انقلاب اسلامی با آغاز محدودیتهای اقتصادی و بدنبال آن جنگ تحمیلی بدلیل محدود بودن امکانات داخلی باعث شد که عرضه و تقاضا در مورد برخی از کالاهای اساسی از حالت تعادل خارج گردد. لذا شرایط خاص زمان جنگ و لزوم تامین نیازمندیهای اساسی مردم، مسئولین را بر آن داشت تا نسبت به سهمیه بندی کالاهای اساسی و مواد مصرفی عمومی در کشور اقدام نمایند در همان ابتدای جنگ نیز کمیته های توزیع محلی با عده ای از افراد معتمد محل در مساجد و تحت سرپرستی مبادرت می نمودند. اداره کل بازرگانی استان تهران از بدو تاسیس و شکل گیری (سال 1360) در جهت تامین و توزیع عادلانه کالا بعنوان اصلی ترین وظایف خود فعالیت داشته است این روند براساس اقتضای زمان فراز و نشیبهای بسیاری را طی نموده است، زمانی با توجه به کمبود تولید محدودیتهای اقتصادی به شکل گسترده در رساندن کالا به اقشار جامعه دخالت داشته و متعاقب آن با توجه به سیاست آزادسازی کالا و همگام با سیاست دولت محترم بیشتر در جایگاه اعمال نظارت و کنترل و ایجاد تعادل در شبکه های توزیع و بستر سازی در زمینه توسعه صادرات غیرنفتی انجام وظیفه می نمود.
اداره کل بازرگانی استان تهران در دوران بعد از جنگ تحمیلی دارای سه اداره بررسی بازار و نظارت بر تامین و توزیع، اداره امور اصناف و بازرگانان ، و اداره عمومی بود تعداد این ادارات تا سال 1381، هشت اداره به نام های اداره امور اصناف، اداره نظارت بر ستاد بسیج اقتصادی، اداره بازرگانی خارجی، اداره بازرگانی داخلی، اداره امور اداری، بودجه و امور مالی، و طرح و برنامه افزایش یافت در همین سال با هدف کوچک سازی بدنه دولت ادغامی بین اداره کل بازرگانی استان تهران و اداره کل بازرسی و نظارت استان تهران صورت گرفت و سازمان جدیدی به نام سازمان بازرگانی استان تهران، دارای سه معاونت بازرگانی خارجی، بازرگانی داخلی، بازرسی و نظارت، و مدیریت برنامه ریزی و توسعه منابع انسانی تشکیل گردید. که معاونت بازرسی و نظارت، وظیفه بازرسی و نظارت و مبارزه با تخلفات اقتصادی را بعهده داردا
بیشتر بدانیم...
سازمان بازرگانی استان تهران از سال 1359 با ریاست" نیل فروشان" با جدائی از وزارت بازرگانی تازه شکل گرفته؛ به عنوان یک اداره و در خیابان خردمند جنوبی آغاز بکار کرد که شامل بخش ستاد بسیج اقتصادی ،بخش لوازم خانگی ،بخش لوازم ساختمانی بود.
در ادامه فرازو نشیب های اداری سازمان درسال 1369 به خیابان عبده واقع در خیابان کریمخان نقل مکان کرد و در همین ایام نیز دومین رئیس سازمان به نام " فریدونی " ریاست را بر عهده داشت.
نقل مکان سازمان بازرگانی استان تهران به محل فعلی در سال 1370 انجام گرفت و طی این سالهای هم از طاهری و کربلائی وفیض به عنوان روسای انتصابی نام برده می شود.
در ادامه ودر سال 76 " محمد حسن امر اللهی" به عنوان مدیر کل اداره بازرگانی استان تهران منصوب و در سال 81 با ادغام اداره بازرسی و نظارت استان تهران و اداره بازرگانی استان تهران، سازمان بازرگانی استان تهران تاسیس شد.
در سال 84 " امرالهی " بعد از گذشت 9 سال جای خود را به "سید حمید صافدل " داد و در سال 86 هم " قلی زاده " این مسوولیت را برعهده گرفت که در سال 88 پس از 15 ماه خدمت "سیدعلی موسوی " به ریاست سازمان بازرگانی استان تهران منصوب شد که پس از گذشت 8 ماه ، جناب آقای عباس قبادی 28/11/88 ریاست سازمان بازرگانی را به عهده گرفت.
پس از آن نیز با توجه به ادغام وزارت خانه های بازرگانی و صنایع و معادن ، سرپرستی دو سازمان بازرگانی و صنایع و معادن استان تهران با نام جدید صنعت، معدن و تجارت در تاریخ20/6/90 به آقای ید اله صادقی محول گردید.
نیاز به روابط عمومی
نیاز به شناخت و درک متقابل به منظور تسریع دردستیابی به مقاصد و اهداف ، امروزه درسازمانها و ادارات به عنوان یک اصل اساسی درمدیریت پذیرفته شده است.این ارتباط که ازآن به عنوان روابط عمومی یاد می شود یکی ازمهمترین و با ارزشترین عوامل موثر در سرنوشت هرموسسه وگروه محسوب می گردد.
در دهه اول قرن بیستم درآمریکا به صورت یک حرفه تخصصی درآمد. در ایران در سال 1345 اولین دفتر روابط عمومی توسط شرکت نفت راه اندازی شد. سپس درسایر سازمانها دفاتری به عنوان مراکز فراهم آوری ، مبادله اطلاعات وبرقراری ارتباطات دوسویه به منظور ایجاد حسن نیت وتفاهم گشوده شد.
ـ دردنیای امروز روابط عمومی ها به عنوان عناصر قوی درارزیابی وتقویت برنامه ها وپیشبرد اهداف سازمانها تلقی می گردند.
ـ امروزه نقش روابط عمومی وحیطه فعالیت آن برهیچکس پوشیده نیست. تمامی فعالان جامعه دربخشهای مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و . . . جویای روابط عمومی هایی هستند که آنان را درطراحی روشهای معقول و تعیین خط مشی های مرتبط با آینده یاری دهند.
ـ روابط عمومی نقشهای گوناگونی را درجایگاههای متفاوت وشرایط متمایز ازیکدیگر ایفا میکند. اما دو نقش قابل تفکیک آن درارتباطات درون سازمانی وبرون سازمانی ازمیان سایر نقشها نمایانتر و مهمتر است.
ـ روابط عمومی هنرش این است که بتواند امکانات وشرایط محیط بیرونی را تشخیص دهد وآنان را با امکانات درون سازمان پیوند دهد و اجرای فرامین درون سازمانی را تسهیل نماید ودرنهایت ارتباط سازمان را با بیرون ازآن، بدرستی برقرار سازد. که دراین راستا اولین قدم شناخت محیط وسازمان مربوطه است ومنظور از این شناخت ، شناسایی و بررسی نقاط قوت وضعف است
جایگاه تشکیلاتی روابط عمومِی :
1- روابط عمومِی هر دستگاه زِیر نظر مستقِیم بالاترِین مقام آن دستگاه اداره مِی شود .
2- مسئول روابط عمومی، حداقل مشاور رئیس دستگاه بوده و حکم او مستقیما توسط رئیس دستگاه صادر می شود.
3- مسوول روابط عمومِی در شوراِی برنامه رِیزِی ِیا بالاترِین شوراِی تصمِیم گِیرندة ِی دستگاه شركت مِی نماِید و لازم است تمامِی اطلاعات مورد نِیاز در اختِیار اِیشان قرار گِیرد.
4- سازمان امورادارِی و استخدامِی كشور موظف است با هماهنگِی وزارتخانه ها ودستگاه هاِی اجراِیِی در جهت تحقق مصوبات اِین آئِین نامه ، تشكِیلات مناسب روابط عمومِی را تنظِیم و تصوِیب نماِید.
وظاِیف اساسِی روابط عمومِی
1- تحلِیل و تشرِیح ارزش ها ، وِیژگِی ها ، دِیدگاه ها ، برنامه رِیزِی هاِی دستگاه ذِی ربط از طرِیق :
1-1- همكارِی با مطبوعات ، رادِیو و تلوِیزِیون
2-1- فعالِیت هاِی انتشاراتِی و تبلِیغِی ،
3-1- مشاركت در برگزارِی مجالس ، گردهمائِی ها و نماِیشگاه هاِی داخلِی
4-1- مشاركت در برگزارِی مجالس و نماِیشگاه هاِی خارجِی
5-1- ساخت فِیلم و تِیزرهاِی تلوِیزِیونِی
2- همكارِی و مشاركت در تبلِیغات عمومِی كشور در رابطه با مقولات فرهنگِی، اجتماعِی و اقتصادِی از طرِیق
2-2- كمك به مراكز و دستگاه هاِی فرهنگِی و تبلِیغِی كشور در چهارچوب فعالِیت هاِی دستگاه ذِی ربط . 3-2- توجِیه مسوولان رسانه ها و ائمةِی جمعه و جماعات به منظور دست ِیابِی سرِیع به سِیاست ها و خط مشِی هاِی دولت و برنامه هاِی دستگاه ذِی ربط . 1-2- شركت در مجامع ، ستادها ، كمِیته هاِی وِیژه برگزارِی مراسم و مناسبت ها .
4-2- جمع آورِی و تمركز اطلاعات و اخبار مربوط به فعالِیت ها ،اقدامات ، طرح ها و برنامه هاِی دستگاه مربوطه به منظور تنظِیم سِیاست هاِی خبرِی و تبلِیغاتِی و اجراِی طرح هاِی انتشاراتِی و آماده نمودن اذهان عمومِی از طرِیق :
1-3- حضور در جلسات مهم دستگاه ذِی ربط و ارتباط مستقِیم و مستمر با مسئولِین
2-3 - حضور در گردهماِیِی ها و سفرهاِی داخلِی وخارجِی ،
3-3- درِیافت گزارش فعالِیت ها ، طرح ها و برنامه هاِی دواِیر مختلف دستگاه ذِی ربط 4-3- جمع آورِی هرگونه اخبار و اطلاعات مورد نِیاز
5-3- برقرارِی ارتباط مستقِیم با مردم و رسانه هاِی خبرِی
4- تهِیه طرح تِیپ تبلِیغاتِی در مورد پروژه ها و سِیاستها دستگاه ذِی ربط
5- فراهم آوردن زمِینه تفاهم متقابل مردم و مسئولِین از طرِیق :
1-5- برگزارِی مصاحبه با وساِیل ارتباط جمعِی
2-5- برگزارِی ملاقات عمومِی
3-5- برپاِیِی سخنرانِی ها
4-5- سفرها ، بازدِیدها و ملاقات ها
6- اِیجاد حسن رابطه بِین كاركنان و مسوولِین دستگاه مربوطه از طرِیق برقرارِی جلسات داخلِی
7- تهِیه و تدوِین اخبار ، بِیانِیه ها ، اطلاعِیه ها ، آگهِی ها و پِیام هاِی دستگاه مربوطه و ترتِیب دادن نشر و انعكاس آن در رسانه هاِی جمعِی
8- بررسِی مطالب مطروحه در وساِیل ارتباط جمعِی و مجامع عمومِی در رابطه با فعالِیت هاِی دستگاه مربوطه به منظور اطلاع رسانِی ، انعكاس به مسوولِین و درصورت لازم پاسخگوِیِی به آن ها
9- نظارت و اجراِی امور انتشاراتِی دستگاه ذِی ربط
10- انجام امورخطاطِی و طراحِی در زمِینه هاِی تبلِیغاتِی و انتشاراتِی
11- اِیجاد اداره كتابخانه و آرشِیو اطلاعاتِی و مطبوعاتِی
12- انجام تبلِیغات داخلِی در حوزه دستگاه مربوطه
13- بررسِی دِیدگاه ها و سنجش افكار عمومِی در چهارچوب وظاِیف محول در ارائة نتاِیج حاصله به مسئولِین دستگاه به منظور اتخاذ روش هاِی اجراِی مطلوب و تدوِین طرح ها و برنامه ها14- تهِیة عكس ، اسلاِید و فِیلم از فعالِیت هاِی دستگاه مطبوع و اِیجاد آرشِیو سمعِی و بصرِی 15- انتشار عملكرد دستگاه ذِی ربط
16- مشاركت و برنامه رِیزِی جهت برگزارِی سمِینارها ، كنفرانس ها ، نماِیشگاه ها و مِیهمانِی هاِی رسمِی 18- انجام ساِیر امورِی كه برحسب ضرورت از طرِیق بالاترِین مقام دستگاه ذِی ربط جهت اقدام ، ابلاغ مِی گردد
. 17- تحلِیل محتواِی مطبوعات كشور در خصوص فعالِیت هاِی دستگاه ذِی ربط
آیین نامه نحوه فعالیت ، وظایف و اختیارات روابط عمومی دستگاههای اجرایی
37374ت65354ه ٨۶/۴/٢٧
هيات وزيران در جلسه مورخ 23/2/86 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 2082/312 س خ مورخ1386/3/23 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، معاونت حقوقي و امور مجلس رييس جمهور و شوراي اطلاع رساني دولت و به استناد اصل يكصد و سي و هشتم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران ، آيين نامه نحوه فعاليت، وظايف و اختيارات روابط عمومي دستگاههاي اجرايي را به شرح زير تصويب نمود:
ماده 1- دراين آيين نامه اصطلاحات زير در معاني مشروح مربوط به كار مي روند :
الف – روابط عمومي : اداره كل يا دفتر روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي
ب - شورا : شوراي اطلاع رساني دولت
ج – سخنگوي دولت : سخنگوي دولت جمهوري اسلامي ايران و رئيس شوراي اطلاع رساني دولت
ماده 2- اهم فعاليت هاي روابط عمومي هر وزارتخانه يا سازمان، اجراي سيا ست هاي اطلاع رساني دولت، همكاري با رسانه هاي جمعي جهت انعكاس مناسب عملكردهاي بخش هاي مختلف پاسخگويي به ابهام هاو اطلاع رساني در خصوص آن دستگاه ، تهيه و اجراي طرح هاي تبليغاتي سازمان ، اجراي مناسب مراسم ومناسبت ها ، ايجاد حسن رابطه بين كاركنان و مسئولان دستگاه مربوط از طريق برگزاي جلسات داخلي ،نظارت بر انتشارات و نشريات دستگاه ، مديريت پايگاه هاي اطلاع رساني الكترونيك دستگاه و افكار سنجي عمومي و دستگاهي است
تبصره 1- شرح وظايف و ساختار جديد سازماني روابط عمومي ها جهت اجراي وظايف ياد شده با توجه
به شرح وظايف ، اهداف ، پراكندگي جغرافيايي و ساير موارد مربوط ظرف چهار ماه پس از ابلاغ اين آيين نامه با پيشنهاد سخنگوي دولت به تاييد شوراي اطلاع رساني دولت رسيده و با تصويب معاونت ذي ربط درسازمان مديريت و برنامه ريزي كشور لازم الاجرا مي گردد .
تبصره 2- به منظور ايجاد ساختار مناسب روابط عمومي ، دستگاه هاي اجرايي موظفند جذب ظرفيت
سازماني مصوب روابط عمومي را از سهيمه استخدامي ستادي و استاني خود از ميان دارندگان مدارك
تحصيلي دانشگاهي روابط عمومي و رشته هاي مرتبط و يا دارندگان تجربه كاري در زمينه روابط عمومي
را در اولويت قرار داده و جهت ارتقاي پست هاي حوزه روابط عمومي اقدام نمايند .
ماده 3- امور ارتباطي ، تبليغاتي و اطلاع رساني دستگاه هاي اجرايي مشمول ماده ( 160 ) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادي ، اجتماعي و فرهنگي جمهوري اسلامي ايران مصوب 1383 بايد تابع خط مشي ها و سياست هاي اجراي دولت باشد.
تبصره 1- رئيس شوراي اطلاع رساني دولت موظف است به صورت مستمر نظارت موثر بر اجراي صحيح سياست هاي تبليغاتي و اطلاع رساني دولت را به عمل آورده و زمينه آموزش مديران روابط عمومي ها
جهت اجراي مناسب مفاد اين آيين نامه را با همكاري دستگاه هاياجرايي و آموزشي و انجمن ها و
موسسات ذي صلاح غير دولتي فراهم سازد .
تبصره 2- سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور موظف است هزينه هاي آموزشي و هماهنگي اطلاع رساني دولت را در رديف مستقل در بودجه سالانه ذيل رديف هاي نهاد رياست جمهوري منظور و دراختيار دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت قرار دهد .
تبصره 3- اختيارات هيات وزيران در خصوص تعيين ضوابط و هماهنگي اطلاع رساني و امور تبليغاتي به
كار گروهي مركب از وزراء دادگستري ، فرهنگ و ارشاد اسلامي و معاون حقوقي و امور مجلس رئيس
جمهور تفويض مي گردد . ملاك تصميم گيري در خصوص اختيارات ياد شده موافقت وزيران عضو كار
گروه ياد شده مي باشد و مصوبات آن در صورت تاييد رئيس جمهور با رعايت ماده ( 19 ) آيين نامه داخلي هيات دولت قابل صدور مي باشد.
تبصره 4- پرداخت هر نوع وجه صرفاً در چارچوب ماده ( 3) اين آيين نامه مجاز و پرداخت هر گونه وجه
ديگري ممنوع است ذيحسابان وزارتخانه ها وسازمان هاي دولتي و سازمان حسابرسي يا حسابرسان قانوني
شركت ها مكلفند نظارت لازم را اعمال و موارد خلاف را گزارش نمايند .
ماده 4- مدير روابط عمومي دستگاههاي اجرايي در سطح ستادي از سوي عالي ترين مقام دستگاه و از
ميان افراد داراي خلاقيت ، تحرك و آگاهي سياسي - اجتماعي و رسانه اي و تا حد امكان مرتبط با رشته
روابط عمومي با هماهنگي سخنگو و در سازمان ها و ادارات زير مجموعه هر دستگاه هماهنگي مدير روابط
عمومي دستگاه مربوط انتخاب خواهد شد و به صورت مستقيم زير نظر مقام منصوب كننده فعاليت خواهد كرد .
تبصره 1- دستگاه هاي اجرايي مكلفند ترتيبي اتخاذ نمايند كه تا حد امكان كليه فعاليت هاي قابل انتشار وارتباطات تمام بخش هاي دستگاه از جمله پايگاه هاي اطلاع رساني دستگاه به صور ت متمركز از سوي
روابط عمومي مربوط صورت پذيرد . موارد استثناء به پيشنهاد دستگاه به تصويب شوراي اطلاع رساني دولت خواهد رسيد .
تبصره 2- عالي ترين مقام دستگاه مربوط ، سخنگوي دستگاه را از ميان مسئولان ارشد دستگاه مربوط با
اولويت مدير روابط عمومي و با رعايت تبصره ( 1) اين ماده انتخاب خواهد نمود . مواضع رسمي دستگاه ازسوي سخنگوي آن دستگاه اعلام خواهد شد .
ماده -5- به منظور ايجاد انسجام ، اتخاذ شيوه هاي مناسب و هماهنگي در امور اطلاع رساني و ايجاد
وحدت رويه ، شوراي هماهنگي روابط عمومي دستگاه هاي اجرايي متشكل از كليه مديران روابط عمومي
دستگاه ها و معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي به رياست سخنگو و دبيري دبير شورا تشكيل خواهد شد .
تبصره – شوراي هماهنگي روابط عمومي در مراكز استان ها به رياست استاندار و در غياب وي معاون
سياسي و امنيتي استاندار و دبيري مسئول روابط عمومي استانداري و با شركت كليه مسئولان روابط عمومي دستگاه هاي استاني و فرمانداري ها تشكيل مي گردد و وظيفه هماهنگي اطلاع رساني دستگاه هاي اجرايي را در استان بر عهده خواهد داشت.
ماده 6- به استثناي مقامات موضوع تبصره ( 2) ماده ( 1) قانون نظام هماهنگ پرداخت كاركنان دولت
مصوب 1370 و همطراز آنها ، انجام هر گونه مصاحبه توسط مسئولين و كاركنان دستگاه و انتشار هر
گونه خبر بايد از طريق روابط عمومي دستگاه و با رعايت سياست هاي كلي اطلاع رساني دولت صورت پذيرد
ماده 7- روابط عمومي ها موظف به همكاري و تعامل مناسب با تمامي رسانه هاي قانوني به خصوص
سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران ، خبرگزاري جمهوري اسلامي و موسسه فرهنگي مطبوعاتي ايران و رعايت سياست هاي مربوط ابلاغي موضوع آيين نامه ساماندهي فعاليت پايگاه هاي اطلاع رسانی
( سایت های ) ایرانی، موضوع تصویب نامه شماره 109060/ت35741ه- مورخ 5/9/85 از سوي فرهنگ و ارشاد اسلامي هستند .
ماده 8- روابط عمومي ها حداكثر تا اول اسفند ماه هر سال برنامه هاي ارتباطي ، اطلاعاتي و انتشاراتي
سال بعدخود را براساس برنامه سالانه وزارتخانه يا سازمان متبوع و هماهنگي با دبيرخانه شوراي اطلاع رساني دولت تنظيم خواهند نمود .
ماده 9- دستگاه ها موظفند حداقل دو در هزار بودجه جاري ستادي و استاني خود را به تفكيك براي
فعاليت هاي روابط عمومي و اطلاع رساني در نظر گيرند و هنگام مبادله موافقتنامه باسازمان مديريت و
برنامه ريزي كشور يا استان آن را به عنوان هزينه هاي ضروري دستگاه منظور كنند و در اختيار روابط عمومي ها قرار دهند . ماده- 10 كليه آيين نامه ، دستورالعمل ها و بخشنامه هاي مغاير از جمله تصويب نامه شماره 81552 مورخ 28/12/53 لغو می گردد.
بودجه و اعتبارات
1- سازمان برنامه و بودجه موظف است براِی انجام وظاِیف روابط عمومِی ها اعتبارات لازم را دربودجة ِی وزارتخانه ها و سازمان هاِی منظور نماِید .
تبصره : بودجه طرح هاِی عمومِی تبلِیغات هرساله در زمان مقرر توسط وزارت فرهنگ و ارشاد تهِیه و پس از تصوِیب شوراِی عالِی سِیاستگذارِی دولت در اختِیار دبِیرخانه شوراِی عالِی قرار مِی گِیرد.
2- كلِیه وزارتخانه ها موظفند 1درصد از كل بودجة ِی مربوط به پروژه هاِی خود را در جهت تبلِیغات و توجِیه پروژه در اختِیار روابط عمومِی قرار دهند.
تبصره : تقلِیل مِیزان فوق در صورت تصوِیب شوراِی عالِی سِیاستگذارِی امكان پذِیر خواهد بود .
سه شنبه, 08 اسفند 1391 ساعت 08:29 |
||
|
||
نمایشگاه های بهاره کالا در تهران افتتاح شد |
یکشنبه, 13 اسفند 1391 ساعت 08:46 |
||
|
||
صادقي: تغيير شبکه توزيع برنج هندي/ عرضهمرغ گرم با قيمت عمده فروشي |
شنبه, 12 اسفند 1391 ساعت 08:36 |
|
|
عملکرد اینجانب در دوره کاربینی
روابط عمومي سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان تهران بعد از ادغام وزارت بازرگاني ووزارت صنعت ومعدن بوجود آمد.
روابط عمومي سازمان شامل پنج كارشناس مي باشد كه عبارتند از:
- كارشناس سايت
- كارشناس سمعي وبصري
- كارشناس ارتباط ورسانه
- كارشناس اداري
- كارشناس تبليغات
اينجانب بعد از حضور در روابط عمومي سازمان با كارشناسان ذيل روبرو شدم
كارشناس سايت : وظيفه ابلاغ خبر وعكس به سايت سازمان داشته وجديدترين اخبار واطلاعات مربوط به سازمان در سايت قرار مي دهد.(www.ttim.ir)))
كارشناس سمعي وبصري: وظيفه تهيه عكس وخبر از عملكرد ادارات ومعاونتهاي سازمان را داشته وجديدترين عكسها را تهيه وتحويل مهندس سايت ژس از تاييد مدير روابط عمومي مي دهد.
كارشناس ارتباط با رسانه : وظيفه ارتباط با خبر گذاري ها ،شبكه هاي صدا وسيما وجرايد را داشته وبا توجه به هر موضوع خبرگذاران را جهت پوشش خبري دعوت مي نمايد.
كارشناس اداري : وظيفه پيگيري امور اداري وتهيه نامه هاي اداري روابط عمومي را انجام مي دهد .
كارشناس تبليغات : وظيفه پيگيريه تهيه بنرهاي تبليغاتي ، مذهبي وملي در اعياد و مراسم را دارد.
كه همكاري لازم را با آنها داشتم وبعد با كارهاي مختلفي در اين امور مواجه شدم .
طبق دوره کاری که اینجانب در واحد روابط عمومی تبلیغات گذراندم برنامه کاری واحد مربوطه به صورت تعاملی میان واحدهای روابط عمومی،تبلیغات و مدیریت بازاریابی میباشد.
به طور مثال هماهنگی های واحد تبلیغات با سازمان های خارج از شرکت برای سفارش هدایای تبلیغاتی نوروز 92 که برای مشتریان و کارکنان شرکت در نظر گرفته شده بود.
همچنین جمع آوری مطالب جهت ماهنامه داخلی شرکت که شامل مصاحبه با مدیران ،معرفی پرسنل نمونه ،اعلام نتیجه مسابقات و مطالب اموزشی و سرگرمی میباشد.
واحد روابط عمومی با سازمان های دیگر هم ارتباط برقرار میکند و هماهنگی لازم را جهت حضور مدیران شرکت در سمینار ها انجام میدهد.
به طور کلی واحد روابط عمومی به صورت قلب سازمان بوده و هماهنگی های بسیاری چه درون سازمانی و چه برون سازمانی انجام میدهد.
پابان
نظرات