شنبه, 03 آذر 1403

 



وظایف مسئول روابط عمومی

وظایف مسئول روابط عمومی موفق

03

   تنوع‌ کارهای‌ روابط‌ عمومی‌ و حساسیت این مسئولیت ایجاب‌ می‌ کند که‌ عاملان‌ و کارگزاران آن‌ علاوه‌ بر آگاهی‌ از رموز حرفه‌ خود با بسیاری‌دیگر از رشته‌ های‌ علوم‌ آشنا باشندبه همین علت سپردن‌ کاری‌ تا این‌ حد مهم‌و در عین‌ حال‌ سنگین‌ به‌ کسانی‌ که‌ در این‌ حرفه‌ سررشته‌ و تجربه‌ کافی‌ ندارند نه‌ تنها صحیح‌ نیست‌ بلکه‌ دور از شرط‌ عقل‌ است‌ زیرا اگر کوششهای‌ آنان‌ از مسیر صحیح‌ و با روشن‌ بینی‌ خاصی‌ انجام‌ نپذیرد ضمن‌ اینکه‌ به‌ نتیجه‌ مطلوب‌نمی‌ رسد احتمال‌ آن‌ نیز می‌ رود که‌ یک‌ اشتباه‌ کوچک‌ و بی‌ توجهی‌ یا کج‌ سلیقگی‌ اثرات‌ زیان‌ بخشی‌ بجای‌ گذارد و همه‌ تلاشها را نقش‌ بر آب‌ کند پس‌ کارآزمودگی‌ و پختگی‌ و اطلاع‌ دقیق‌ ازمبانی‌ این‌ حرفه‌ یکی‌ از شرایط‌ حتمی‌ اشتغال‌ بدین‌ کار است‌ بخصوص‌ که‌ دایره‌ عمل‌ دفاتر روابط‌ عمومی‌ بسیار وسیع‌ است‌ و متصدیان‌ آن‌ باید با استفاده‌ از معلومات‌ واطلاعات‌ لازم‌ و آگاهی‌ از برخی‌ رشته‌ های‌ دیگر قدم‌ در این‌ راه‌ بگذارند تا نتیجه‌مطلوب‌ را بگیرند در این راستا به بخشی از ویژگیها و خصوصیات مسئول روابط عمومی اشاره می کنم .

مسئول روابط‌ عمومی‌ باید درارتباط‌ نوشتاری‌ وگفتاری‌ دارای‌ مهارت‌ وتجربه‌ باشد .

قدرت‌ قضاوت‌ صحیح‌ ، اعتماد به‌ نفس‌ و اتخاذ تصمیم‌ درست‌ در لحظات‌ سخت‌ و بحرانی‌ را داشته‌ باشد .

از قدرت‌ دریافت‌ نقطه‌ نظرهای‌ مدیران‌ و توانایی‌ تنظیم‌ کار خود و پیش‌ بردن‌ برنامه‌ها بدون‌ راهنمایی‌ دیگران‌ برخوردار باشد

باید دروغ‌ نگوید ، لاف‌ نزند ، وعده‌ دروغین‌ ندهد امر کوچکی‌ را بزرگ‌ و بزرگی‌را کوچک‌ نکند ،

در فکر موفقیتهای‌ نزدیک‌ نباشد و تحت‌ فشار دیگران‌ اقدامات‌ غیراخلاقی‌ را نپذیرد

قدرت‌ تجزیه‌ و تحلیل‌ مسائل‌ محیط‌ کار را داشته‌ باشد ، موقعیت‌ های‌ پیش‌ آمده‌ رابه‌ سرعت‌ درک‌ کند و آثار نهایی‌ مسائل‌ را پیش‌ بینی‌ نماید

اصول‌ فلسفه‌ و واقعیات‌ سازمان‌ خود را به‌ خوبی‌ بشناسد .

داشتن‌ تخصص‌ در رشته‌ روابط‌ عمومی‌ و تسلط‌ بر تکنیکهای‌ آن‌ و تسلط‌ بر کارهای‌رسانه‌ های‌ گروهی‌ و فراگیری‌ فنون‌ تشویق‌ ، ترغیب‌ و تبلیغ‌ دیگران‌ و تسلط‌ بر تکنیکهای‌ترویج‌ و اشاعه‌ افکار از خصوصیات‌ مهم‌ مسئولین‌ روابط‌ عمومی‌ است‌ .

مسئول‌ روابط‌ عمومی‌باید پیرامون‌ دانش‌ مدیریت‌ و نحوه‌ عمل‌ سازمان‌ اطلاعات‌کافی‌ داشته‌ باشد .

توانایی‌ تصمیم‌ درست‌ و توانایی‌ حل‌ مشکلاتی‌ که‌ پیش‌ می‌ آید را داشته‌ باشد

مسئولیت‌ پذیر بوده‌ و اشتیاق و انگیزه‌ برای‌ انجام‌ کار را دارا باشد.

صبر و شکیبایی‌ در شنیدن‌ وگوش‌ دادن‌ از دیگر خصوصیات‌ مسئول‌ روابط‌ عمومی‌است‌ .

مسئول‌ روابط‌ عمومی‌باید قدرت‌ سازمان‌ دهی‌ واداره‌ زیردستان‌ خود راداشته‌ باشد.

در برابر شکست‌ ها وناکامیها تحمل‌ نماید و زود تصمیم‌ نگیرد.

مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید به‌ حرفه‌ خود ایمان‌ داشته‌ باشد .

مسئول‌ روابط‌ عمــومی‌ باید احساس‌ مسئولیت‌ نسبت‌ به‌ جامعه‌ و منافع‌ همگان‌ داشته‌ باشد

مسئول روابط‌ عمومی‌ باید احساس‌ وفاداری‌ و صداقت‌ به‌ استانداردهای‌ حرفه‌ خودداشته‌ باشد.

مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید شخصیت‌ افراد را ملحوظ‌ داشته‌ و به‌ آنها احترام‌ بگذارد .

مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید حق‌ اظهار نظر را برای‌ کلیه‌ اشخاص‌ ذینفع‌ قائل‌ باشد.

مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید در هر شرایط‌ و تحت‌ هر مقرراتی‌ از اصول‌ اخــلاقی ،شرف‌ ، صداقت‌ ، درستی‌ و راستی‌ دفاع‌ کند و در برنامه‌ ریزیهای‌ خود این‌ اصول‌ مهم‌ را دخالت‌ دهد.

مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید حق‌ را بگوید ،راست‌ گفتن‌ را شعار خود بداند ، از دروغ‌ ،فریب‌ ، ریا ، تزویر بدور باشد که‌ ریشه‌ تمام‌ نابسامانی‌ ها در جوامع‌ بشری‌ از فریب‌ دادن‌ انسانهاست‌ .

مسئول روابط‌ عمومی‌ باید از وعده‌ های‌ دروغین‌ و غیر ممکن‌ و دست‌ نیافتنی‌ پرهیز کند که‌ حیثیت‌ یک‌ مجموعه‌ را از بین‌ خواهد برد

مسئول‌ روابط‌ عمومی‌ باید ابتکار و خلاقیت‌ خود را بکار بندد و در کارها به‌ طور عملی‌ و دقیق‌ تحقیق‌ و بررسی‌ کند.

مسئول روابط عمومی می بایست با فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی آشنایی داشته باشد.

 

نويسنده : خدیجه رمضان زاده

این کاربر 12 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.