مرکز آموزش علمی – کاربردی
فرهنگ و هنر واحد 13 تهران
گروه: روابط عمومی گرايش رفتار اجتماعي و افكارسنجي
گزارش كاربيني مقطع کارشناسي
محل کاربيني: مرکز آمار ایران
ارائه کننده:كبري سلطان زاده
استاد راهنمای کاربيني:جناب آقاي سالاريان
فصل اول
تاريخچه ، وظائف، اختيارات، اهداف و قوانين مركز آمار ايران
1 تاریخچه مركز آمار ايران
در سال 1297 هجری شمسی به منظور ثبت وقایع چهارگانه ، اداره ثبت احوال کشور تاسیس شد. با ثبت اطلاعات مرتبط با تولد ، فوت ، ازدواج و طلاق توسط اداره مذکور ، ضرورت اطلاع از جمعیت کشور و تعیین سازمانی که به جمع آوری این اطلاعات بپردازد مورد توجه قرار گرفت و منجر به آن شد که در سال 1303 هجری شمسی آیینامه ای به تصویب برسد و در این آیینامه اداره ایی مسول آمار ، و وظایف آن مشخص شود . براساس این مصوبه مسولیت جمع آوری و متمرکز کردن آمارهای مورد نیاز به عهده وزارت کشور گذاشته شد. در خرداد ماه سال 1318 هجری شمسی اولین قانون سرشماری در مجلس شورای ملی تصویب شد.
در اجرای این قانون سرشماری نفوس از دهم اسفندماه همان سال در شهر تهران و در سال 1319 و 1320 هجری شمسی در 33 شهر کشور به تدریج به اجرا درآمد.
دراسفند ماه سال 1331 هجری شمسی سازمان همکاری آمار عمومی تشکیل شد و در فروردین ماه سال 1332 هجری شمسی ، قانون آمار و سرشماری به تصویب رسید.
در این سال اداره آمار و سرشماری از اداره کل آمار و ثبت احوال منتزع و به سازمان همکاری آمار عمومی ملحق شد. به این ترتیب برای اولین بار سازمانی که منحصراٌ وظیفه جمع آوری آمار را به عهده داشت به وجود آمد که در سال 1334 هجری شمسی به اداره آمار عمومی، وابسته به وزارت کشور ، تغییر نام یافت و این اداره درسال 1335 هجری شمسی اولین سرشماری عمومی نفوس را در کل کشور به اجرا درآورد. با تاسیس اداره آمار عمومی ، فعالیتهای آماری وارد مرحله جدیدی شد و همه ساله طرحهای گوناگون آماری در زمینه های مختلف اجتماعی – اقتصادی به اجرا درآمد که اهم آنها به شرح زیر است :
آمارگیری کشاورزی در سال 1339
نیاز روزافزون دستگاههای برنامه ریزی کشور به آمار و اطلاعات و ضرورت همکاری بسیار نزدیک سازمان اصلی تولیدکننده آمار با دستگاه برنامه ریزی ، موجب شد تا براساس قانون 1344 هجری شمسی ، اداره آمار عمومی از وزارت کشور جدا و با نام مرکز آمار ایران به سازمان برنامه و بودجه وابسته شود .
درسال 1379 سازمان برنامه و بودجه کشور با سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادغام شده و تحت عنوان سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور فعالیت خود را ادامه داد. در سال 1386 سازمان مدیریت و برنامه ریزی به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری تغییر کرد. هم اکنون مرکزآمار ایران وابسته به معاونت برنامهریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری است.
نمودار سازماني مركز آمار ايران سال 1391
فصل دوم
دفتر رياست، روابط عمومي و همكاريهاي بين الملل مركز آمار ايران
شرح وظايف و اهداف
1 شرح وظايف سازماني دفتر رياست، روابط عمومي و همكاريهاي بين الملل
1- تنظيم و تدوين اهداف، خطمشيها و برنامههاي مرتبط با حوزه رياست، روابط عمومي و همكاريهاي بينالملل
2- همکاری و مشاركت در امر سياستگذاري مديريت روابط عمومي و همكاريهاي بينالملل
3- مديريت و اجراي امور مرتبط به حوزه رياست ، امور مراجعان حوزه ، دبيرخانه حوزه رياست، برنامه ملاقات با رياست مركز،
كمسيون ها، جلسات و پيگيري و هماهنگي آنها
4- ابلاغ مصوبات، بخشنامهها، پیامها و دستورات صادره به واحدهای تابعه، مقامات، سازمانها و مراجع مرتبط و پیگیری آنها
5- جمعآوري و تحليل كليه اطلاعات داخل و خارج از مركز كه بر فعاليت عملكرد آن تأثير گذارد و تهیه گزارشات موضوعی
ارجاعی و تحقیقی و ارايه نتايج آن به رياست و مقامات مربوط در مركز
6- برقراري ارتباط و تعامل با مراجع ، دستگاه ها و مراكز داخلي به منظور :
ـ آگاهی از قوانین ملي و بینالمللی کشور
ـ هماهنگی با سیاستها و خطمشیهای انتشاراتی ، تبلیغاتی و اطلاع رساني دولت جمهوری اسلامی ایران
7- برقراری ارتباط مستمر ميان رياست و كاركنان مركز
8- برقراری ارتباطات مردمی
9- سنجش افکارعمومي
10-برقراري روابط رسانه ای و اجتماعی مرکز آمار ایران :
10-1- اطلاع رساني درباره اهداف،فعاليت ها، وظايف وخدمات مركز آمار ايران به جامعه و مخاطبين خاص از طرق مختلف
10-2- سنجش و بررسي واكنش اخبار واطلاعات مرتبط در رسانههاي ارتباط جمعي و تهيه پاسخ و توضيح در موارد لازم
10-3- برگزاری مصاحبههای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی مسئولین مرکز آمار ایران
10-4- هماهنگي درج اخبار مرتبط در روزنامه ها ، مجلات علمي و وسايل ارتباط جمعي كشور
10-5- تهیه فیلم، عکس و گزارشهای خبری در زمینه اطلاعات آماری منتشر شده همایشها، گردهماییها و سمینارها
11- مديريت درج اخبار و اطلاعات مرتبط با مرکز آمار ایران در پايگاه اطلاع رساني الكترونيك داخلي و خارجيمركز ، با
همكاري و مشاركت مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات
12- نظارت بر امور مرتبط با نشر و مستند سازي اطلاعات و آمار توليد شده توسط واحدهاي مركز:
12-1- برنامه ريزي نشر و مستند سازي اطلاعات و آمار توليد شده توسط واحدهاي مركز مبتني بر سياستهاي مصوب چاپ و
نشر مركز آمار ايران
12-2- ایجاد هماهنگی و همکاری لازم با واحدهاي مرکز در زمینه تهیه ، تنظيم و اطلاع رساني نشریات ، سالنامه آماری و
نتایج طرحهای آماری اجرا شده
12-3- طراحی (گرافیک) و آمادهسازی فايل هاي اطلاعاتي براي چاپ نشریات
12-4- انجام کلیه امور مربوط به انتشار نشریات آماری از کسب مجوز از مراجع قانوني ( وزارت ارشاد ، دريافت شابك و...)تا
انتشار آن در جامعه خاص ( مقامات ، دستگاه ها و...) و عمومي (امور مشتركين ) كشور
12-5- همكاري و مشاركت در تنظيم نشريات ادواري و موردي مركز
13- برقراري روابط رسانهای و اجتماعی مرکز آمار ایران
13-1- اطلاع رساني درباره اهداف،فعاليت ها، وظايف وخدمات مركز آمار ايران به جامعه و مخاطبين خاص از طرق مختلف
13-2- سنجش و بررسي واكنش اخبار و اطلاعات مرتبط در رسانههاي ارتباط جمعي و تهيه پاسخ و توضيح در موارد لازم
13-3- برگزاری مصاحبههای مطبوعاتی و رادیو و تلویزیونی مسئولین مرکز آمار ایران
13-4- هماهنگي درج اخبار مرتبط در روزنامه ها ، مجلات علمي و وسايل ارتباط جمعي كشور
13-5- تهیه فیلم، عکس و گزارشهای خبری در زمینه اطلاعات آماری منتشر شده همایشها، گردهماییها و سمینارها
14- مديريت درج اخبار و اطلاعات مرتبط با مرکز آمار ایران در پايگاه اطلاع رساني الكترونيك داخلي و خارجيمركز ، با
همكاري و مشاركت مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات
15- نظارت برامور مرتبط با نشر و مستند سازي اطلاعات و آمار توليد شده توسط واحدهاي مركز:
15-1- برنامه ريزي نشر و مستند سازي اطلاعات و آمار توليد شده توسط واحدهاي مركز مبتني بر سياستهاي مصوب چاپ و
نشر مركز آمار ايران
15-2- ایجاد هماهنگی و همکاری لازم با واحدهاي مرکز در زمینه تهیه ، تنظيم و اطلاع رساني نشریات ، سالنامه آماری و
نتایج طرحهای آماری اجرا شده
15-3- طراحی (گرافیک) و آمادهسازی فايل هاي اطلاعاتي براي چاپ نشریات
15-4- انجام کلیه امور مربوط به انتشار نشریات آماری از کسب مجوز از مراجع قانوني ( وزارت ارشاد ، دريافت شابك و...)تا
انتشار آن در جامعه خاص ( مقامات ، دستگاه ها و...) و عمومي (امور مشتركين ) كشور
15-5- همكاري و مشاركت در تنظيم نشريات ادواري و موردي مركز
16- برگزاری مراسم و تشریفات :
16-1- همكاري و مشاركت در انجام امور مرتبط با برگزاری همایشها،گردهماییها و سمینارها
16-2- هماهنگي امور مرتبط با واحدهاي داخلي، شركت كننده ها و میهمانان خارج از مركز جهت شركت در مراسم
17- مستند سازي و آرشيو مواد ديداري ، شنيداري و نوشتاري مرتبط با وظايف حوزه تخصصي مبتني بر IT
18- انجام فعاليت هاي مشخص و حرفه اي ، تبلیغات و امور فرهنگی در راستاي ارتقاء سواد و فرهنگ آماري كشور
19- انجام فعاليت هاي مشخص و حرفه اي به منظور معرفي شناسه (برند) مركز آمار ايران و اعتماد سازي نسبت به آن به
جامعه خاص ( سياستگذاران و نهادهاي قانوني و نظام حرفه اي آمار ) و جامعه عام (عموم مردم )در سطح كشور
20- انجام امور مرتبط در همكاريهاي بين المللي :
20-1- ايجاد ارتباط مستمر با سازمان هاي بين المللي ، مراكز آماري و تحقيقاتي كشورها به منظور مبادله اطلاعات ،
مستندات ، روشها و تكنيكهاي آماري مورد عمل در ساير كشورها
20-2- مطالعه و بررسی آمارهای بینالمللی و تهیه گزارشهای تطبیقی و تحلیلی
20-3- انجام هماهنگي هاي لازم براي انعقاد تفاهم نامه همکاری با مجامع آماری و سازمانهای بینالمللی و پيگيري آنها
20-4- مبادله اطلاعات ، كتب و نشريات فنی – تخصصي و آماری
20-5- همكاري و مشاركت در برگزاری کارگاهها و دورههای آموزشی بینالمللی، سمینـارهای علمی و اجـلاسهای مختلف
منطقهای و بینالمللی
20-6- برنامه ريزي ، هماهنگي و هدايت كليه امور مربوط به ميهمانان خارجي
20-7- شرکت در جلسات هیأت خارجی با مسئولان مرکز طبق دستورات صادره و همكاري و مشـاركت در تهيـه و تنظيم
مدارك و گزارشهاي لازم به نمايندگان مركز جهت طرح در مجامع خارج از مركز
20-8- هماهنگي توزيع ، تكميل و ارسال پرسشنامههای دریافتـی از مجـامع و سازمـانهای بینالمللی آماری، تحقیقاتی و
تخصصی به بخشهای ذیربط در مرکز و ارايه آنها به مراجع مرتبط
20-9- ترجمه فرمها، پرسشنامهها ، دستورالعملها، نتایج سرشماریها، آمارگیریها ، مقالات علمی و آماری طبق دستورات
صادره
20-10- همكاري و هماهنگي هاي لازم در امر ترجمه متون ، مقالات و نشريات مورد نياز مركز
20-11- ترجمه و ویرایش سالنامه آماری کشور و سایرنشریات مرکز به زبان انگلیسی
20-12- انجاماقدامات لازم جهت اعزام همکاران به سمینارها، کارگاهها و بورسهای آموزشی خارج از کشور
2- اهداف کلی دفتر ریاست روابط عمومی و همکاری های بین الملل در سال 1391:
- مشاركت در اجراي طرح هاي پژوهشي و تخصصي
- افزايش سطح حفاظت فيزيكي مركز
- فراهم كردن شرايط مناسب براي ايجاد امنيت اطلاعات و داده هاي آماري
- توسعه ، ارتقا و اجراي فرايند انتشارات و اطلاع رساني نشريات و مستندات آماري
- توسعه پاسخگويي و بهبود فرايند رسيدگي به پيشنهادات و شكايات و فرايندهاي داخلي
- گسترش و ارتقا ضريب امنيتي به منظور حفظ و نگهداري از اموال و دارايي هاي مركز آمار ايران
- توسعه و ارتقاءارتباط با كاركنان مركز
- گسترش فرهنگ عمومي و سواد آماري ( با 6فعاليت)
- گسترش همكاري ها و ارتباطات منطقه اي و بين المللي به منظور معرفي جايگاه نظام آماري كشور و تبادل تجارب علمي، تفاهم نامه وفرصت هاي آموزشي كشور
3- اهداف به تفکیک گروه در سال 1391:
گروه روابط عمومی:
گروه بین الملل:
گروه انتشارات:
گروه حراست:
شرح وظايف كارشناس نشر الكترونيك دفتر رياست ، روابط عمومي و همكاريهاي بينالملل
رئوس كلي شرح وظايف:
1- انجام مطالعات كاربردي به منظور دستيابي به سيستمها و روشهاي نوين و نظام مند در حيطه انتشارات الكترونيك سازماني و تهيه الگوهاي انتشاراتي الكترونيكي مطلوب، طراحي پوسترها و نمودارها و قالب هاي انتشارات نشريات مختلف آماري، فرمها و پرسشنامه ها
2- شناخت آگاهي از قوانين ملي و بينالمللي، سياستها و خط مشيها ي انتشارات و اطلاع رساني الكترونيكي دولت جمهوري اسلامي ايران
3- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با پژوهش و برنامه ريزي در راستاي تعريف فعاليتهاي جديد در قالب طراحي، استقرار و جاري ساختن نظام هاي نوين در حوزه انتشارات الكترونيكي در مركز آمار ايران
4- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با انتشارات الكترونيكي، مستند سازي و اطلاع رساني اطلاعات و آمار توليد شده توسط واحديهاي متبني بر سياستهاي مصوب چاپ و نشر مركز آمار ايران
5- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با طراحي، تهيه و بهنگام سازي سايت، وب لاگ هاي تخصصي و نشريات الكترونيكي مركز آمار ايران با همكاري و مشاركت مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات
6- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با مطالعه و بررسي كاربردي به منظور شناخت و بررسي محتوايي، طراحي و نشر الكترونيك و تبديل محيط محتواي الكترونيكي از كاغذ به ديجيتال در حوزه انتشارات سازماني – تخصصي مركز آمار ايران، با همكاري و مشاركت مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات
7- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با مطالعه و بررسي كاربردي به منظور جستجو، شناخت و بررسي منابع الكترونيكي از طريق شبكههاي اطلاعاتي در حوزه انتشارات سازماني – تخصصي مركز آمار ايران ، با مشاركت مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات
8- همكاري و مشاركت درارايه خدمات كارشناسي مرتبط با تهيه و بهنگام سازي سايت انتشاراتي مركز آمار ايران با ديگر كارشناسان دفتر و مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات
9- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با تنظيم و تعريف ابعاد و چارچوب هاي فني ، تهيه قالبهاي انتشارات و تنظيم اصول طراحي ،جانمايي و نشر الكترونيك در سطح مركز با همكاري و مشاركت مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات
10- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با رعايت اصول و مقررات كمي و كيفي تهيه، نشر و اطلاع رساني مجموعه انتشارات الكترونيكي در مركز آمار ايران
11- همكاري و مشاركت در برگزاري نمايشگاه هاي انتشارات، كتب،مطبوعات مركز آمار ايران و اطلاع رساني آنها
12- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با انتشار و توزيع نشريات داخلي و بولتنهاي خبري مركز آمار ايران
13- همكاري و مشاركت در تهيه و انتشار گزارشهاي عملكرد سالانه مركز آمار ايران
14- همكاري و مشاركت در اجراي فعاليتهاي مشخص و حرفهاي به منظور معرفي شناسه (برند) مركز آمار ايران و اعتماد سازي نسبت به آن به جامعه خاص و جامعه عام در سطح كشور از طريق ابزار انتشارات الكترونيكي
15- انجام امور كارشناس و اجرايي مرتبط با ارايه خدمات مشاورهاي در زمينه انتشارات الكترونيكي به واحدهاي توليد آمار در مركز آمار و دستگاههاي اجرايي، و اطلاع رساني بهنگام در مورد قابليتهاي كاربردي – تخصصي حوزه مذكور در مركز آمار ايران
17- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با اجراي طرحها در حوزه انتشارات الكترونيكي و بررسي نتايج طرحهاي كاربردي اجرا شده، آسيب شناسي ضعف/ عدم موفقيتها به منظور بهنگام سازي ، بهبود و توسعه انتشارات مذكور در مركز آمار ايران
18- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با تدوين آيين نامه ها و دستورالعملهاي تخصصي و اجرايي در حوزه انتشارت الكترونيكي مركز
19- همكاري و مشاركت در طراحي و تهيه نرم افزارهاي مرتبط با انتشارات الكترونيكي مركز با مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات
20- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با ذخيره و مستند سازي اطلاعات، مدارك حوزه انتشارات الكترونيكي مركز و اهتمام در ايجاد پايگاه اطلاعات كاربردي با محوريت IT
شرح وظايف كارشناس روابط عمومي و تبليغات دفتر رياست ، روابط عمومي و همكاريهاي بينالملل
رئوس كلي شرح وظايف:
1- انجام مطالعات علمي – تطبيقي به منظور دستيابي به سيستمها و روش هاي نوين و كاربردي در حوزه روابط عمومي
2- انجام امور كارشناسي مشترك در ارتباط با شناسايي، تكميل و بروز رساني اطلاعات داخل و خارج از مركز كه بر
3- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با آماده سازي مقدمات امور حوزه رياست، مراجعان حوزه ،دبيرخانه حوزه
4- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با ابلاغ مصوبات ، بخشنامهها ، پيام ها و دستورات صاده به واحدهاي تابعه، مقامات، سازمانها و مراجع مرتبط و پي گيري آنها
5- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با جمع آوري (و بهنگام سازي اطلاعات مرتبط با )قوانين ملي و بينالمللي،به منظور شناخت و آگاهي از سياستها و خط مشيهاي روابط عمومي ، تبليغات و اطلاع رساني دولت جمهوري اسلامي ايران
6- انجام مطالعات تبليغاتي – كاربردي به منظور بكارگيري روش هاي بهينه و اثرگذار اجتماعي در زمينه معرفي و اطلاع رساني شناسه (برند) مركز آمار ايران در جوامع خاص و عام در سطح كشور، و ارايه مقالات و گزارشات پژوهشي – كاربردي در زمينه مزبور
7- همكاري و مشاركت با مركز فناوري اطلاعات و ارتباطات در زمينه اجراي فعاليتهاي تبليغاتي ، در راستاي اطلاع رساني و معرفي فعاليتها ، طرح ها و سرشماري هاي مركز آمار ايران در سطح كشور
8- انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با تهيه و اجراي برنامه هاي تبليغاتي شامل :
9- تعريف و پياده سازي برنامه هاي تبليغاتي، در راستاي آگاهي و ارتقاء سواد آماري، ترويج و نهادينه كردن فرهنگ آماري در سطح كشور از طريق بكارگيري ابزار تخصصي
10-ارتباط با دستگاهها ، نهادها، رسانه هاي گروهي، بخش خصوصي، خبرگزاريها ، وب سايت ها و وبلاگ هاي تخصصي – تبليغاتي در راستاي ماموريت دفتر
11-طراحي و آماده سازي ابزار تبليغاتي تخصصي- اجتماعي- آموزشي در راستاي معرفي و ارتقاي سواد و فرهنگ آماري در مناسبتهاي مختلف
12-تامين و پوشش فضاي تبليغاتي متناسب با مراسم، همايشها و سمينارهاي مركز آمار ايران
13-ارايه مشاوره هاي تخصصي در زمينه امور مشترك روابط عمومي و تبليغات به واحدهاي تخصصي در مركز آمار ايران
14-اجراي فعاليت هاي مشترك كارشناسي به منظور معرفي شناسه (برند) مركز آمار ايران ، اطلاع رساني درباره خدمات، سمينارها، قابليت ها و موارد مورد نظر براي همكاري مركز آمار ايران به مراجع، مراكز و مخاطبين در سطح كشور
15-انجام امور كارشناسي و اجرايي در پروژههاي حوزه روابط عمومي و تبليغات ، آسيب شناسي ضعف/ عدم موفقيتها و بهبود امور در حوزه مذكور
16- همكاري و مشاركت در تدوين آيين نامه ها و دستورالعمل هاي تخصصي و اجرايي مرتبط در حوزه روابط عمومي و تبليغات در مركز آمار ايران
17-انجام امور كارشناسي و اجرايي در فعاليتها، تبليغات و امور فرهنگي در راستاي ارتقا سواد آماري، ترويج و نهادينه كردن فرهنگ آماري در سطح كشور
18-انجام امور كارشناسي و اجرايي مرتبط با ذخيره و مستندسازي اطلاعات ، مدارك و اسناد مرتبط با حوزه روابط عمومي و تبليغات بامحوريت IT
فصل سوم
جايگاه روابط عمومي و ضرورت آن در سازمانها
اولين چيزي که در ذهن تداعي مي شود آن است که روابط عمومي در کجاي سازمان قرار گرفته؟
رابطه مديريت با روابط عمومي يک رابطه افقي و همسطح است اگر اين رابطه عمودي و از بالا به پايين باشد روابط عمومي نميتواند معجزه کند. برخي صاحب نظران وظيفه يک مسئول روابط عمومي با تدبير و دانا رااين مي دانند که قدرت توجيه مشکلات مدير سازمان را داشته وبرحل آن فائق آيد. به نظر آنها روابط عمومي مهره اي از مهرههاي مديريت نيست اگر چه بازوي اجرايي آن است و بايد به عنوان يک فرد حرفه اي فاصله و استقلال خود را حفظ کند .
از طرفي نهاد روابط عمومي براي اثر گذاري و ايفاي نقش مؤثرتر نيازمند تغيير نگرش، متناسب با نياز هاي زمانه است و پذيرش مسئوليت در آن بايد توأم با دلبستگي و عشق باشد که با چاشني عقل و انديشه و برنامه ريزي و پيگيري به بار بنشيند. نگرش بنيادي و ريشه اي در روابط بسيار مهم است و هدف هاي آينده در هر مقطع زماني، بايد از پيش ترسيم شود زيرا نگاهي که در روزمرگي اسير شود گرفتار انجماد و ايستايي خواهد بود بر اساس تجارب علمي و توصيه هاي علمي مناسب ترين حرکتها در روابط عمومي ، برنامه هايي است که دست کم يک دوره چند ساله را پوشش دهد .
تا همين سالهاي اخير در ترکيب هيئتهاي مديره شرکتهاي اقتصادي جايي براي مديران روابط عمومي نبود ، چون نهاد روابط عمومي نتوانسته بود نقش خود را در توسعه انساني و صنعتي اثبات کند . اما امروز کمترهيئت مديره اي است که خود را از ديدگاههاي ارتباطي بي نياز بداند و نقش روابط عمومي را ناديده بگيرد به اين ترتيب مشاهده مي کنيم که تغيير نگرش آغاز شده لازم است تا رسيدن به مقصد نهايي ، اين فرايند را تقويت و تکميل کنيم تا گوهر ارتباط مورد نياز شکل گيرد و آثار خود را به ظهور رساند.
يكي از مهمترين عواملي که جايگاه يک سازمان و موسسه را در ميان افکار عمومي جامعه تقويت مي کند، وجود يک روابط عمومي منسجم و قدرتمند است که مي تواند هر سازمان و موسسه اي را در رسيدن به اهداف خود ياري کند. روابط عمومي يک موسسه و سازمان با مخاطبان خود در دو سطح ارزيابي مي شود كه عبارتند از :
الف ) توجه به افکار عمومي جامعه اي که در آن جامعه، سازمان مزبور فعاليت ميکند.
ب ) و ديگري شکل گيري و جهت گيري افکار عمومي به سمت فعاليت هاي سازمان و توجه بيشتر به آن .
بديهي است هر سازماني وظايف و مسئوليت هائي دارد که روابط عمومي نيز بر پايه آن وظايف شکل گرفته و انجام وظيفه ميکند. به عنوان مثال وظايف و جايگاه روابط عمومي در سازمان اقتصادي با وظايف و جايگاه روابط عمومي در يک واحد فرهنگي، خبري و رسانه اي متفاوت است.
بنابراين روابط عمومي در يک ديدگاه تخصصي نوعي مديريت با عملکردي آگاهانه، پيوسته و برنامه ريزي شده است که شکل گيري افکار عمومي منطبق با سياست هاي سازمان را رسالت بزرگ خود مي داند که بر اساس آن مي توان ميان ارکان مختلف سازمان و افکار عمومي حسن تفاهم ايجاد کرد.
آنچه که مورد اشاره قرار گرفت بخشي ازاهميت وجايگاه روابط عمومي در يک سازمان به شمار مي رود. ازاين رو موفقيت و تضمين عملکرد روابط عمومي در اين چارچوب نيازمند صيانت از اهداف روابط عمومي است و اين مهم با شيوه هاي گوناگون و البته ساده تحقق مي يابد:
1- تقويت بدنه کارشناسي روابط عمومي :
روابط عمومي بايد بتواند به درستي از امکانات و شرايط محيطي درون سازماني و برون سازماني بهره برداري کند، موقعيت ها را تشخيص دهد و در جهت حل مسائل سازمان تلاش کند. همه اينها مستلزم بدنه کارشناسي قوي و مطمئني است که اساسا با وجود نيروهاي متخصص و کارآمد روابط عمومي امکان پذير است.
2- برنامه ريزي، سياستگذاري و تدوين راهکارهاي جدي در روابط عمومي :
سياستگذاري به منظور انعکاس اهداف سازمان و برقراري ارتباط ميان مردم، نخبگان و رسانه ها با سازمان و همچنين اطلاع رساني درباره عملکرد سازمان، ضرورت وجودي روابط عمومي در کنار مديريت سازمان را توجيه مي کند و همه اين موارد صرف نظر از ساير وظايف روابط عمومي در حوزه هاي تبليغات، امور فرهنگي، اطلاع رساني و ... است که البته نبايد آنها را ناديده گرفت و در هر سازمان متناسب با سياست هاي سازمان طراحي و اجرا مي شود.
3- ايده پردازي و خلاقيت:
روابط عمومي محلي است براي طرح ايده هاي جديد و فکرهاي سازنده، خلاقيت و به روز رساني فعاليت ها. از مقتضيات اين مهم آن است که اين باور در سازمان به وجود آيد و مورد حمايت و هدايت بالاترين مقام سازمان قرار گيرد.
4- استفاده از آخرين و جديدترين تکنولوژي هاي ارتباطي و اطلاع رساني:
بديهي است در سالهاي اخير تحولات شگرف و پيشرفته اي در حوزه ارتباطات و اطلاع رساني ايجاد شده است. متناسب با اين پيشرفت ها، سرعت انتشار اخبار و اطلاعات شتاب فزاينده اي داشته است. شبکه هاي خبري و اطلاع رساني از يک سو و مخاطبان (در هر يک از سطوح اجتماعي) از سوي ديگر، همواره بر سرعت انتشار اطلاعات يا سرعت دسترسي به اخبار تاکيد دارد. اطلاع رساني که از وظايف اصلي رسانه ها بوده است، با رشد فزاينده تکنولوژي،
به عنوان يک فعاليت جنبي يا تخصصي توسط همه افراد با آگاهي ها، دانش و تخصص هاي متفاوت انجام مي شود که مي توان به عنوان نمونه به شبکه هاي اطلاع رساني، کامپيوتري، اينترنتي، وبلاگ نويسي و ... اشاره کرد. همه اينها توجه روابط عمومي يا به عبارت ديگر مديريت سازمان را به اين نکته جلب مي کند که در عرصه رقابت اطلاع رساني تلاش فزاينده اي جهت حفظ جايگاه روابط عمومي و سازمان ضروري است .
بنابراين مهمترين نقش ايفا شده توسط روابط عمومي همواره در سازمان هائي بوده است که روابط عمومي در جايگاه سازماني بالا، حتي پس از عالي ترين مقام سازمان و زير نظر مستقيم ايشان بوده است .
شكي نيست كه در عصر ديجيتال و براي تحقق اهداف سازماني روابط عمومي وظيفه دارد كه نقاط ضعف وقوت درون سازمان را بشناسد و از فرصت ها و تهديدهاي برون سازماني نيز مطلع باشد تا بتواند با اطلاع رساني شفاف و واقعي و پرهيز از بزرگ نمايي و تعريف و تمجيد غير واقعي زمينه تصميم گيري و تصميم سازي مناسب را در سازمان فراهم نمايد.
مفاهیم اساسی در روابط عمومی : فناوریهای نوین در خدمت روابط عمومی 5
طی سالهای اخیر با ابزار و امکاناتی که در اختیار روابط عمومیها قرار گرفته، آنها دچار یک تحول عظیم شدهاند. بدین ترتیب که به تدریج ابزارهای سنتی در روابط عمومیها جای خود را به ابزارهای مدرن دادهاند. مهمترین و شاخصترین ابزاری که امروز در اختیار روابط عمومیها قرار گرفته اینترنت است.
امروز با استفاده از اینترنت محدودیت زمان و مکان را در اطلاعرسانی حذف کردهایم. به نحوی که بتوانیم هر اتفاقی را بلافاصله در سطح جامعه منعکس کنیم. امروز روابط عمومی الکترونیک دارد جای خود را در سازمانها و واحدهای اداری باز میکند و در بسیاری از روابط عمومیها اکثر بخشهایی که قابلیت استفاده و قرار گرفتن در ساختار اینترنت را داشته باشند، به این سمت سوق داده شدهاند.
چند مثال: امروزه در بسیاری از روابط عمومیها بخش خبری به طور کامل بهوسیله اینترنت انجام میشود. بخش آگهیهای مزایده، مناقصه و آگهیهای بازرگانی از طریق وبسایتها منتشر میشوند؛ بسیاری از بخشهای مالی از طریق وبسایت است؛ ارتباطات درونسازمانی و پوشش خبری رویدادهای درون سازمان برای کارکنان از طریق وبسایت سازمان انجام میشود؛ بسیاری از خدماتی که کارکنان نیاز دارند از طریق وبسایتها انجام میشود و کارکنان از این خدمات استفاده میکنند. همچنین بحث پاسخگویی به شکایات مشترکین و ارتباطات مردمی از این طریق انجام میشود. به عبارتی روابط عمومی موفق شده است طی سالهای اخیر از طریق روابط عمومی الکترونیک ارتباطات یک طرفه را به ارتباطات دوطرفه و آنلاین تبدیل کند به نحوی که اگر کسی کاری با روابط عمومی داشته باشد در کوتاهترین زمان بتواند پاسخ خود را دریافت کند.
ویژگی مخاطب دوران معاصر به این شکل است که منتظر نمیماند خبر را برایش ارسال کنند بلکه جستجو میکند و دنبال خبر میگردد و اگر ما توقف داشته باشیم و با تاخیر خبر را بفرستیم مطمئن باشید او خبر را از کانال غیر رسمی میگیرد که منجر به بسط و توسعه شایعه میشود. بنابراین امروز ما داریم از روابط عمومی الکترونیک در حوزه سازمانها بیشترین استفاده را میبریم و اگر بقیه بخشهای سازمان هم قصد داشتند به همین اندازه از اینترنت استفاده کنند، اکنون شرایط توسعه دولت الکترونیک در ایران خیلی متفاوت بود.
در کنار امکاناتی که اینترنت برای ما ایجاد کرده مانند سرویسهای جدیدی مثل پادکست، باید به بحث تلفن همراه هم اشارهای کنیم. امروز تلفن همراه هم به عنوان یک ابزار نوین در اختیار روابط عمومیهاست. بسیاری از روابط عمومیها دارای سامانه ارسال پیام کوتاه برای زیر مجموعهها و کاربران خود هستند. امروزه بخش وسیعی از اخبار به صورت آنی برای مشترکان به صورت پیام کوتاه ارسال میشود و طبیعتا این شرایط بسیار خوبی را برای اطلاع رسانی ایجاد کرده است.
در کنار این دو وسیلهای که اشاره شد امروز تلفنهای گویا، پرداختهای اینترنتی و بسیاری از امکانات دیگر در اختیار روابط عمومیهاست و روابط عمومیها از این امکانات به خوبی استفاده میکنند که ارتباط خودشان را با مردم بیشتر و بهتر کنند.
یک مدیر روابط عمومی برای اینکه فنون گفتوگو را بهتر رعایت کند باید شاخصههایی را داشته باشد:
یک بخش آن مهارت و توانمندیهاست که به آن توانمندی ارتباطی میگوییم، به طور مثال اینکه کسی خوب ارتباط برقرار میکند باید بتواند خوب هم گوش کند. پس اول گوش دادن است. 2- صحبت کردن 3- سنجش نظر جمع 4- توان نوشتن و مهارتهایی که بتواند با رسانه جدید کار کند، رسانههایی که یک حوزه آن رسانههای تعاملی، رسانه الکترونیک و غیره است.
نظرات