مقدمه
روابط عمومي به عنوان محمل اساسي ايجاد و گسترش ارتباط ميان مردم و صاحب نظران با سازمان ها و نهادهاي فعال در حوزه هاي مختلف ، نقشي بي بديل و غيرقابل انكار را در تمامي سازوكارهاي اداري و ساختارهاي تشكيلاتي بر عهده دارند .
اين اهميت و نقش آفريني در سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري كه چندين حوزه ي وسيع و متكثر را در بر مي گيرد ، از درجه و مرتبت بالاتر و تعيين كننده تري برخوردار است كه بر اين اساس به مراتب بر ميزان نقش آفريني و جريان سازي روابط عمومي افزوده مي شود .
ابتدا كلياتي راجع به تعريف و جايگاه روابط عمومي مورد اشاره قرار مي گيرد كه در آن گاه اهداف كلان و نيز شرح وظايف اداره كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مطرح مي گردد .
¯ تعريف روابط عمومي
با توجه به اختلاف رأي هاي موجود در خصوص تعريف روابط عمومي ،« انجمن جهاني روابط عمومي» در سال 1960 ميلادي ، تعريف ذيل را براي روابط عمومي اعلام نمود:
«روابط عمومي ، بخشي از وظايف مديريت سازمان است ؛ عملي است ممتد ، مداوم و طرح ريزي شده كه از طريق آن افراد سازمان ها مي كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آن ها سروكار دارند ، به دست آورند . »
¯ جايگاه روابط عمومي
روابط عمومي به دليل ماهيت خاص خود و ضرورت ارتباط مستمر ، زيرنظر مستقيم بالاترين مقام مسؤول دستگاه متبوع قرار دارد . بر اين اساس ، اداره كل روابط عمومي به عنوان زيرمجموعه رياست سازمان ، از جايگاه ويژه و مستقلي برخوردار است .
¯ا هداف كلان اداره كل روابط عمومي
1- ساماندهي و مديريت بهينه تمامي فعاليت هاي ارتباطي ، اطلاع رساني و ترويجي سازمان
2- بهبود نظام اطلاع رساني داخلي و خارجي در حوزه هاي تخصصي سازمان
3- فراهم آوري زمينه هاي فرهنگ سازي عمومي در حوزه هاي تخصصي سازمان
4- هماهنگي و همكاري در راستاي انجام و تحقق بهينه رسالت ها و مأموريت هاي سازمان
5- ترويج نگاه ملي نسبت به پاسداري از ميراث فرهنگي ، احياي صنايع دستي و توسعه صنعت گردشگري
6- استفاده از ابزار و امكانات متنوع در راستاي توسعه مشاركت اجتماعي با توجه به اهداف كلان سازمان
7- فراهم آوري زمينه هاي مناسب جهت بهره گيري سازنده از آرا و نقطه نظرات مردمي در راستاي تحقق اهداف كلان سازمان
8- دريافت كننده نظرات ، انتقادات ، پيشنهادات مردمي و انتقال آن به مقامات و مسؤولان سازمان به همراه ارايه راهكارهاي اجرايي
¯شرح وظايف اداره كل روابط عمومي
الف ) شوراي طرح و برنامه
1-برنامه ريزي جهت راه اندازي و برگزاري منظم جلسات « اتاق فكر» اداره كل روابط عمومي با حضور اساتيد و صاحب نظران ارتباطات و روابط عمومي
2-برنامه ريزي جهت راه اندازي و برگزاري منظم جلسات «شوراي داخلي » اداره كل روابط عمومي با حضور مسؤولان و كارشناسان اداره كل روابط عمومي
3-تهيه و بررسي آيين نامه ها ، بخشنامه ها و دستور العمل هاي مرتبط با وظايف روابط عمومي در حوزه ارتباطات
ب ) شوراي رسانه
1- بررسي آيين نامه ها ، بخشنامه ها و دستور العمل هاي مرتبط با ارتباطات رسانه اي
2- برگزاري منظم جلسات هم انديشي رسانه اي اداره كل روابط عمومي با حضور اساتيد و صاحب نظران رسانه اي
3- تدوين و ارايه ضوابط راهبردي اداره كل روابط عمومي در حوزه ارتباطات رسانه اي
ج ) اداره ارتباطات رسانه اي
1- تنظيم و برگزاري نشست ها و كنفرانس هاي خبري و رسانه اي
2- تهيه ، تنظيم و صدور اطلاعيه ، بيانيه و اعلام مواضع رسمي سازمان
3- تهيه فيلم ، عكس و گزارش خبري از مراسم و برنامه هاي سازمان
4- راه اندازي و توسعه آرشيو فيلم و عكس از مراسم و برنامه هاي سازمان
5- پوشش خبري و رسانه اي نشست ها ، ديدارها و نمايشگاه هاي داخلي و خارجي
6- تدوين و اجراي ضوابط ايجاد و راهبري پايگاه هاي اينترنتي تخصصي و اطلاع رساني در حوزه هاي مرتبط سازمان
7- هدايت پايگاه هاي اطلاع رساني و خبري بخش غيردولتي مرتبط با حوزه هاي مرتبط سازمان
8- انجام هماهنگي هاي لازم براي انجام سفرهاي رسانه اي خبرنگاران به استان هاي كشور
9- طراحي ، برنامه ريزي و اجراي جشنواره هاي موضوعي رسانه اي
10- هدايت ونظارت بر عملكرد تمامي واحدهاي روابط عمومي مراكز ستادي و استاني سازمان در حوزه ارتباطات رسانه اي
د ) اداره ارتباطات مردمي و افكارسنجي
د/1) واحد ارتباطات مردمي و افكارسنجي
1. راه اندازي سامانه راهبردي ارتباطات مردمي در تمامي مراكز سازمان (پيشنهادات ، انتقادات و نقطه نظرهاي مردمي)
2. پاسخگويي به مراجعان تلفني و حضوري
3. اجراي پروژه هاي افكارسنجي در موضوعات مختلف( درون سازماني و برون سازماني ) به منظور شناخت و تحليل ميزان رضايت مندي ها و نارضايتي هاي سازماني و مردمي راجع به عملكرد سازمان
4. راه اندازي و بهره برداري از تلفن گوياي اداره كل روابط عمومي
5. راه اندازي و بهره برداري از سيستم SMS Center
6. تنظيم و انتشار ماهانه دفترچه تلفن راهنماي سازمان (به شكل الكترونيكي و كاغذي)
7. تهيه پاسخ ها و مكتوبات لازم براي نهادها و سازمان هاي مكاتبه كننده
8. طراحي و اجراي سامانه هدفمند جمع آوري و تحليل نقطه نظرات پيشنهادي ، انتقادي و اصلاحي كارمندان سازمان و انتقال آن ها به مسؤولان و مديران ستادي
د/2) واحد طرح و برنامه
1. انجام امور اجرايي مصوبات و برنامه هاي شوراي طرح و برنامه
2. راه اندازي و توسعه بانك اطلاعات تخصصي روابط عمومي
3. انجام تمامي امور مربوط به تحليل محتواي مندرجات رسانه ها (براساس نوشتارهاي ويژه بريده جرايد و گزيده رسانه ها)
4. تهيه نوشتارهاي موضوعي ويژه در حوزه موضوعات مرتبط سازمان (بر اساس نوشتارهاي ويژه بريده جرايد و گزيده رسانه ها)
5. فراهم كردن زمينه هاي برقراري تعامل مثبت با كارشناسان ، صاحب نظران ، اساتيد دانشگاه و فعالان بخش خصوصي و انجمن هاي غيردولتي در امور روابط عمومي و وظايف سازمان
6. تهيه و ارايه آيين نامه ها ، نظامنامه ها و شيوه نامه هاي مرتبط با فعاليت هاي اداره كل روابط عمومي
د/3) واحد نمايندگي هاي مراكز ستادي و استاني
1. برنامه ريزي و برگزاري گردهمايي و نشست هاي تخصصي با مسؤولان روابط عمومي مراكز ستادي و استاني سازمان
2. برنامه ريزي براي شركت فعال اداره كل روابط عمومي در جشنواره ها ، نمايشگاه ها و همايش هاي موضوعي مرتبط با حوزه هاي روابط عمومي و وظايف تخصصي سازمان
3. انجام هماهنگي هاي لازم جهت حضور مسؤولان سازمان در مراسم هاي توديع و معارفه و ديگر برنامه هاي سازماني و برون سازماني
$14. برنامه ريزي و فراهم كردن زمينه هاي برگزاري كارگاه ها و دوره هاي آموزشي تخصصي براي كاركنان روابط عمومي و مسؤولان واحدهاي روابط عمومي مراكز ستادي و استاني
$15. تهيه گزارش عملكرد هاي سازماني از تمامي مراكز ستادي و استاني سازمان
$16. انجام تمامي امور مربوط به هماهنگي ، همكاري و راهبري نمايندگي هاي روابط عمومي مراكز ستادي و استاني سازمان (توسط واحد نمايندگي هاي مراكز ستادي و استاني)
هـ ) اداره امور عمومي و مناسبت ها
1- برنامه ريزي و برگزاري مراسم ها و برنامه هاي مناسبتي ، مذهبي و ملي مختلف مراكز سازماني
2- مديريت ، تجهيز و توسعه سالن اجتماعات سازمان
3- تأمين امكانات و تسهيلات لازم به منظور برگزاري و تشكيل جلسات و نشست هاي رسمي مسؤولان سازمان
4- جمعداري اموال و امكانات اداره كل روابط عمومي
5- انجام امور مربوط به توسعه ، تجهيز و تعمير امكانات و دستگاه هاي در اختيار اداره كل روابط عمومي
6- انجام امور اداري و پرسنلي كاركنان اداره كل روابط عمومي
7- تهيه و توزيع پوسترها ، پلاكاردها و ديگر اقلام تبليغاتي در تمامي واحدهاي سازمان
8- توزيع روزانه نشريات سراسري در تمامي واحدهاي سازمان
9- تهيه و توزيع كالاها و اقلام مورد نياز واحدهاي مختلف اداره كل روابط عمومي
10- تهيه و بهره گيري از تقويم سالانه مناسبت هاي ملي و مذهبي
و ) اداره تبليغات و انتشارات
1- انجام تمامي امور و برنامه هاي تبليغاتي (شامل: طراحي و چاپ پوستر ، بيلبورد و بنر ، كاتالوگ ، تنديس ، فولدر ، لوح تقدير ، تيزرها و زيرنويس هاي تلويزيوني و.....)
2- پيگيري و تهيه پكيج هاي تبليغاتي و فرهنگي در مناسبت هاي مختلف
3- هدايت و نظارت بر عملكرد تمامي واحدهاي روابط عمومي مراكز ستادي و استاني در حوزه تبليغات و انتشارات
4- نظارت بر كيفيت گرافيكي و محتوايي نشريات عمومي و داخلي سازمان
ز ) مركز اطلاع رساني روابط عمومي
ز/1) واحد مركزي خبر
1. تهيه و توليد روزانه منظم اخبار در سه حوزه ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري
2. دريافت و بازتوليد اخبار مراكز ستادي و استاني سازمان
3. پيگيري بازتاب هاي رسانه اي انعكاس اخبار توليدي روابط عمومي
ز/2) پايگاه خبري CHTN
1. تهيه و انتشار اخبار مرتبط با حوزه هاي ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري
2. ايجاد ارتباط اينترنتي ميان پايگاه هاي رسانه اي سازمان در حوزه هاي مختلف
3. ايجاد ارتباط اينترنتي ميان اداره كل روابط عمومي با واحدهاي مختلف سازمان
ز/3) نشريه پارسه
1. ايفاي نقش به عنوان ارگان مطبوعاتي اداره كل روابط عمومي سازمان
2. ايجاد ارتباط رسانه اي ويژه ميان رسانه ها ، واحدهاي مختلف سازمان ، اقشار مختلف مردم با اداره كل روابط عمومي
3. اطلاع رساني مناسب راجع به اقدامات و برنامه هاي واحدهاي مختلف سازمان
4. ك ) حوزه مشاورين
ك/1) مشاور رسانه اي
1. ارايه مشاوره هاي تخصصي به مديركل روابط عمومي راجع به امور و برنامه هاي رسانه اي
2. شركت منظم در جلسات اتاق فكر و «شوراي داخلي » روابط عمومي
3. انجام ساير امور محوله از سوي مديركل روابط عمومي
ك/2) مشاور تبليغات و انتشارات
1. ارايه مشاوره هاي تخصصي به مديركل روابط عمومي راجع به امور تبليغاتي و انتشارات
2. شركت منظم در جلسات «اتاق فكر» و «شواري داخلي» روابط عمومي
3. انجام ساير امور محوله از سوي مديركل روابط عمومي
نظرات