شنبه, 03 آذر 1403

 



کارشناسی . درس کاربینی

مقدمه

روابط عمومي به عنوان محمل اساسي ايجاد و گسترش ارتباط ميان مردم و صاحب نظران با سازمان ها و نهادهاي فعال در حوزه هاي مختلف ، نقشي بي بديل و غيرقابل انكار را در تمامي سازوكارهاي اداري و ساختارهاي تشكيلاتي بر عهده دارند .

اين اهميت و نقش آفريني در سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري كه چندين حوزه ي وسيع و متكثر را در بر مي گيرد ، از درجه و مرتبت بالاتر و تعيين كننده تري برخوردار است كه بر اين اساس به مراتب بر ميزان نقش آفريني و جريان سازي روابط عمومي افزوده مي شود .

ابتدا كلياتي راجع به تعريف و جايگاه روابط عمومي مورد اشاره قرار مي گيرد كه در آن گاه اهداف كلان و نيز شرح وظايف اداره كل روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري مطرح مي گردد .

¯ تعريف روابط عمومي

با توجه به اختلاف رأي هاي موجود در خصوص تعريف روابط عمومي ،« انجمن جهاني روابط عمومي» در سال 1960 ميلادي ، تعريف ذيل را براي روابط عمومي اعلام نمود:

«روابط عمومي ، بخشي از وظايف مديريت سازمان است ؛ عملي است ممتد ، مداوم و طرح ريزي شده كه از طريق آن افراد سازمان ها مي كوشند تا تفاهم و پشتيباني كساني را كه با آن ها سروكار دارند ، به دست آورند . »

¯ جايگاه روابط عمومي

روابط عمومي به دليل ماهيت خاص خود و ضرورت ارتباط مستمر ، زيرنظر مستقيم بالاترين مقام مسؤول دستگاه متبوع قرار دارد . بر اين اساس ، اداره كل روابط عمومي به عنوان زيرمجموعه رياست سازمان‌ ، از جايگاه ويژه و مستقلي برخوردار است .

¯ا هداف كلان اداره كل روابط عمومي

1-    ساماندهي و مديريت بهينه تمامي فعاليت هاي ارتباطي ، اطلاع رساني و ترويجي سازمان

2-    بهبود نظام اطلاع رساني داخلي و خارجي در حوزه هاي تخصصي سازمان

3-    فراهم آوري زمينه هاي فرهنگ سازي عمومي در حوزه هاي تخصصي سازمان

4-    هماهنگي و همكاري در راستاي انجام و تحقق بهينه رسالت ها و مأموريت هاي سازمان

5-    ترويج نگاه ملي نسبت به پاسداري از ميراث فرهنگي ، احياي صنايع دستي و توسعه صنعت گردشگري

6-     استفاده از ابزار و امكانات متنوع در راستاي توسعه مشاركت اجتماعي با توجه به اهداف كلان سازمان

7-  فراهم آوري زمينه هاي مناسب جهت بهره گيري سازنده از آرا و نقطه نظرات مردمي در راستاي تحقق اهداف كلان سازمان

8-  دريافت كننده نظرات ، انتقادات ، پيشنهادات مردمي و انتقال آن به مقامات و مسؤولان سازمان به همراه ارايه راهكارهاي اجرايي

¯شرح وظايف اداره كل روابط عمومي

الف ) شوراي طرح و برنامه

1-برنامه ريزي جهت راه اندازي و برگزاري منظم جلسات « اتاق فكر» اداره كل روابط عمومي با حضور اساتيد و صاحب نظران ارتباطات و روابط عمومي

2-برنامه ريزي جهت راه اندازي و برگزاري منظم جلسات «شوراي داخلي » اداره كل روابط عمومي با حضور مسؤولان و كارشناسان اداره كل روابط عمومي

3-تهيه و بررسي آيين نامه ها ، بخشنامه ها و دستور العمل هاي مرتبط با وظايف روابط عمومي در حوزه ارتباطات

 

 

ب ) شوراي رسانه

1- بررسي آيين نامه ها ، بخشنامه ها و دستور العمل هاي مرتبط با ارتباطات رسانه اي

2- برگزاري منظم جلسات هم انديشي رسانه اي اداره كل روابط عمومي با حضور اساتيد و صاحب نظران رسانه اي

3- تدوين و ارايه ضوابط راهبردي اداره كل روابط عمومي در حوزه ارتباطات رسانه اي

 

ج ) اداره ارتباطات رسانه اي

1-    تنظيم و برگزاري نشست ها و كنفرانس هاي خبري و رسانه اي

2-    تهيه ، تنظيم و صدور اطلاعيه ، بيانيه و اعلام مواضع رسمي سازمان

3-    تهيه فيلم ،‌ عكس و گزارش خبري از مراسم و برنامه هاي سازمان

4-    راه اندازي و توسعه آرشيو فيلم و عكس از مراسم و برنامه هاي سازمان

5-    پوشش خبري و رسانه اي نشست ها ، ديدارها و نمايشگاه هاي داخلي و خارجي

6-  تدوين و اجراي ضوابط ايجاد و راهبري پايگاه هاي اينترنتي تخصصي و اطلاع رساني در حوزه هاي مرتبط سازمان

7-    هدايت پايگاه هاي اطلاع رساني و خبري بخش غيردولتي مرتبط با حوزه هاي مرتبط سازمان

8-    انجام هماهنگي هاي لازم براي انجام سفرهاي رسانه اي خبرنگاران به استان هاي كشور

9-    طراحي ، برنامه ريزي و اجراي جشنواره هاي موضوعي رسانه اي

10-       هدايت ونظارت بر عملكرد تمامي واحدهاي روابط عمومي مراكز ستادي و استاني سازمان در حوزه ارتباطات رسانه اي

د ) اداره ارتباطات مردمي و افكارسنجي

 

د/1) واحد ارتباطات مردمي و افكارسنجي

1.      راه اندازي سامانه راهبردي ارتباطات مردمي در تمامي مراكز سازمان (پيشنهادات ، انتقادات و نقطه نظرهاي مردمي)

2.      پاسخگويي به مراجعان تلفني و حضوري

3.   اجراي پروژه هاي افكارسنجي در موضوعات مختلف( درون سازماني و برون سازماني ) به منظور شناخت و تحليل ميزان رضايت مندي ها و نارضايتي هاي سازماني و مردمي راجع به عملكرد سازمان

4.      راه اندازي و بهره برداري از تلفن گوياي اداره كل روابط عمومي

5.      راه اندازي و بهره برداري از سيستم SMS Center

6.       تنظيم و انتشار ماهانه دفترچه تلفن راهنماي سازمان (به شكل الكترونيكي و كاغذي)

7.      تهيه پاسخ ها و مكتوبات لازم براي نهادها و سازمان هاي مكاتبه كننده

8.   طراحي و اجراي سامانه هدفمند جمع آوري و تحليل نقطه نظرات پيشنهادي ، انتقادي و اصلاحي كارمندان سازمان و انتقال آن ها به مسؤولان و مديران ستادي

 

د/2) واحد طرح و برنامه

1.      انجام امور اجرايي مصوبات و برنامه هاي شوراي طرح و برنامه

2.      راه اندازي و توسعه بانك اطلاعات تخصصي روابط عمومي

3.      انجام تمامي امور مربوط به تحليل محتواي مندرجات رسانه ها (براساس نوشتارهاي ويژه بريده جرايد و گزيده رسانه ها)

4.      تهيه نوشتارهاي موضوعي ويژه در حوزه موضوعات مرتبط سازمان (بر اساس نوشتارهاي ويژه بريده جرايد و گزيده رسانه ها)

5.   فراهم كردن زمينه هاي برقراري تعامل مثبت با كارشناسان ، صاحب نظران ، اساتيد دانشگاه و فعالان بخش خصوصي و انجمن هاي غيردولتي در امور روابط عمومي و وظايف سازمان

6.   تهيه و ارايه آيين نامه ها ، نظامنامه ها و شيوه نامه هاي مرتبط با فعاليت هاي اداره كل روابط عمومي

 

 

د/3) واحد نمايندگي هاي مراكز ستادي و استاني

1.      برنامه ريزي و برگزاري گردهمايي و نشست هاي تخصصي با مسؤولان روابط عمومي مراكز ستادي و استاني سازمان

2.   برنامه ريزي براي شركت فعال اداره كل روابط عمومي در جشنواره ها‌ ، نمايشگاه ها و همايش هاي موضوعي مرتبط با حوزه هاي روابط عمومي و وظايف تخصصي سازمان

3.   انجام هماهنگي هاي لازم جهت حضور مسؤولان سازمان در مراسم هاي توديع و معارفه و ديگر برنامه هاي سازماني و برون سازماني

$14.   برنامه ريزي و فراهم كردن زمينه هاي برگزاري كارگاه ها و دوره هاي آموزشي تخصصي براي كاركنان روابط عمومي و مسؤولان واحدهاي روابط عمومي مراكز ستادي و استاني

$15.      تهيه گزارش عملكرد هاي سازماني از تمامي مراكز ستادي و استاني سازمان

$16.   انجام تمامي امور مربوط به هماهنگي ، همكاري و راهبري نمايندگي هاي روابط عمومي مراكز ستادي و استاني سازمان (توسط واحد نمايندگي هاي مراكز ستادي و استاني)

 

هـ ) اداره امور عمومي و مناسبت ها

1-    برنامه ريزي و برگزاري مراسم ها و برنامه هاي مناسبتي ، مذهبي و ملي مختلف مراكز سازماني

2-    مديريت ، تجهيز و توسعه سالن اجتماعات سازمان

3-    تأمين امكانات و تسهيلات لازم به منظور برگزاري و تشكيل جلسات و نشست هاي رسمي مسؤولان سازمان

4-    جمعداري اموال و امكانات اداره كل روابط عمومي

5-  انجام امور مربوط به توسعه ، تجهيز و تعمير امكانات و دستگاه هاي در اختيار اداره كل روابط عمومي

6-     انجام امور اداري و پرسنلي كاركنان اداره كل روابط عمومي

7-    تهيه و توزيع پوسترها ، پلاكاردها و ديگر اقلام تبليغاتي در تمامي واحدهاي سازمان

8-    توزيع روزانه نشريات سراسري در تمامي واحدهاي سازمان

 

9-    تهيه و توزيع كالاها و اقلام مورد نياز واحدهاي مختلف اداره كل روابط عمومي

10-  تهيه و بهره گيري از تقويم سالانه مناسبت هاي ملي و مذهبي

و ) اداره تبليغات و انتشارات

1-  انجام تمامي امور و برنامه هاي تبليغاتي (شامل: طراحي و چاپ پوستر ، بيلبورد و بنر ، كاتالوگ ، تنديس ، فولدر ، لوح تقدير ، تيزرها و زيرنويس هاي تلويزيوني و.....)

2-    پيگيري و تهيه پكيج هاي تبليغاتي و فرهنگي در مناسبت هاي مختلف

3-    هدايت و نظارت بر عملكرد تمامي واحدهاي روابط عمومي مراكز ستادي و استاني در حوزه تبليغات و انتشارات

4-    نظارت بر كيفيت گرافيكي و محتوايي نشريات عمومي و داخلي سازمان

 

ز ) مركز اطلاع رساني روابط عمومي

ز/1) واحد مركزي خبر

1.      تهيه و توليد روزانه منظم اخبار در سه حوزه ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري

2.      دريافت و بازتوليد اخبار مراكز ستادي و استاني سازمان

3.      پيگيري بازتاب هاي رسانه اي انعكاس اخبار توليدي روابط عمومي

ز/2) پايگاه خبري CHTN

1.      تهيه و انتشار اخبار مرتبط با حوزه هاي ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري

2.      ايجاد ارتباط اينترنتي ميان پايگاه هاي رسانه اي سازمان در حوزه هاي مختلف

3.      ايجاد ارتباط اينترنتي ميان اداره كل روابط عمومي با واحدهاي مختلف سازمان

ز/3) نشريه پارسه

1.       ايفاي نقش به عنوان ارگان مطبوعاتي اداره كل روابط عمومي سازمان

2.      ايجاد ارتباط رسانه اي ويژه ميان رسانه ها ، واحدهاي مختلف سازمان ، اقشار مختلف مردم با اداره كل روابط عمومي

3.      اطلاع رساني مناسب راجع به اقدامات و برنامه هاي واحدهاي مختلف سازمان

4.     ك ) حوزه مشاورين

ك/1) مشاور رسانه اي

1.      ارايه مشاوره هاي تخصصي به مديركل روابط عمومي راجع به امور و برنامه هاي رسانه اي

2.      شركت منظم در جلسات اتاق فكر و «شوراي داخلي » روابط عمومي

3.      انجام ساير امور محوله از سوي مديركل روابط عمومي

 

ك/2) مشاور تبليغات و انتشارات

1.      ارايه مشاوره هاي تخصصي به مديركل روابط عمومي راجع به امور تبليغاتي و انتشارات

2.      شركت منظم در جلسات «اتاق فكر» و «شواري داخلي» روابط عمومي

3.      انجام ساير امور محوله از سوي مديركل روابط عمومي

 


 

نويسنده : سيد نواب خاتمي مقدم كلور

این کاربر 3 مطلب منتشر شده دارد.

نظرات  

 
#1 رجب علی سالاریان 1392-03-18 14:28
خوب نبود
 

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.