دوشنبه, 05 آذر 1403

 



كاربيني امور فرهنگي گرايش برنامه ريزي فرهنگي

IMAG0040

فرهنگ در يك نگاه

فرهنگ را ادوارد تایلور (۱۹۱۷-۱۸۳۲)، مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه از جامعهٔ خویش فرامی‌گیرد تعریف می‌کند. هر منطقه از هر کشوری می‌تواند فرهنگی متفاوتی با دیگر مناطق آن کشور داشته باشد. فرهنگ به وسیلهٔ آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شود؛ در حالی که ژنتیک به وسیلهٔ وراثت منتقل می‌شود. امروزه با توجه به اهميت روزافزون فرهنگ و مراكز فرهنگي در جامعه كنوني اين رشته با هدف تربيت و پرورش مديران فرهنگي جهت ساماندهي و برنامه‌ريزي فعاليت‌هاي فرهنگي، هدايت مؤسسه‌هاي فرهنگي، نظارت بر امور فرهنگي و تحقيق در خصوص مسايل فرهنگي ایجاد شده است. يک فارغ التحصيل رشته مديريت نبايد انتظار داشته باشد که از همان بدو امر به عنوان مدير يک شرکت يا مركز فرهنگي مشغول به کار گردد. چون بخشي از مطالب و محتواي کلاسهاي مديريت بايد به عنوان تجربه از محيط و سازمانهاي جامعه گرفته شود. بنابراين فارغ التحصيل اين رشته در ابتدا بايد به عنوان يک کارشناس در رده هاي پايين تر وارد بازار کار شده و سپس به مرور پله هاي ترقي را طي کند..

 شرح وظايف كارشناس امور فرهنگي

*تهيه برنامه مدون و تعيين اعتبارات لازم جهت تبليغات ، اطلاع رساني و اجراي فعاليتهاي فرهنگي بصورت سالانه( تهيه تراكت ، پلاكارد)

*برگزاري مسابقات هنري ، فرهنگي و مذهبي ( قرآن ، كتابخواني ، خاطره نويسي، شعر ، داستان نويسي ، امدادونجات)

*برگزاري كلاسهاي آموزشي هنري فوق برنامه ( خوشنويسي ، قرآن ، فيلمبرداري ، تئاتر)

*برگزاري مراسم و مناسبتهاي شامل الف ) جشن اعياد مذهبي و ملي ب ) مراسم سوگواري و دعا ج ) شبهاي قدر د ) اعتكاف ه ) بزرگداشت مناسبتها (روز معلم و...)

*برگزاري همايش و سمينارهاي فرهنگي ، شب شعر و جشنواره هاي فرهنگي

*برگزاري نمايشگاه آثار هنري پرسنل ، نمايشگاه عكس و...

*برگزاري مراسم شامل الف ) مراسم معارفه جديدالورودها ب ) جشن روز كارگر و انتخاب و تشويق كارگران ج ) مراسم جشن بازنشستگي

*تقويت بنيه فكري ، سياسي كارمندان و كارگران با حمايت از فعاليت تشكلهاي كارگري و دعوت از سخنرانان صاحب نظر مسائل مذهبي و سياسي

*فعال نمون كانونها هنري ، فرهنگي اجتماعي كارگري و حمايت از فعاليتهاي ايشان در راستاي شكوفا نمودن استعدادهاي ويژه

*برگزاري اردوها الف)درون استاني ( سياحتي ، زيارتي ) ب )برون استاني تدارك اعزام به حج عمره *ارتباط و تعامل سازمان مركزي براي دريافت برنامه ها و طرح هاي مصوب.

*ابلاغ برنامه هاي ماخوذه به واحدهاي اجرايي شركتهاي تابعه و ارائه راهنمايي هاي لازم با هماهنگي مقام مافوق.

*ارائه اطلاعات، آمار و موضوعات مرتبط با دفتر طرح و برنامه مركز با هماهنگي مقام مافوق

*نظارت و ارزيابي دائم بر برنامه هاي در دست اجرا و انجام مطالعات و تنظيم پيشنهاد به منظور تغيير، اصلاح و بهسازي تشكيلات سازماني در راستاي اهداف و ماموريت هاي تعيين شده.

*ارائه پيشنهادهاي لازم جهت بهبود روش ها و ترميم آن.

*نظارت بر حسن اجراي تشكيلات ابلاغي از مركز.

*شركت در جلسات و همايش هاي مختلف حسب دستور مقام مافوق.

*ارائه پيشنهادهاي مناسب در حوزه IT و همكاري با دفتر طرح و برنامه و موسسه فرهنگي و اطلاع رساني.

*ارتباط و تعامل نزديك با كارشناسان دفتر طرح و برنامه مركز در راستاي اندازه گيري سطح بهره وري فعاليت هاي سازماني.

*تهيه و تنظيم گزارشات مورد نياز جهت ارائه به مقام مافوق

*كوشش و تلاش در جهت ارتقاي سطح دانش و بينش تشكيلاتي.

*انجام ساير امور ارجاعي مربوط به پست سازماني كه از طرف مقام مافوق محول مي گردد.

اهداف امور فرهنگي

كسب مجموعه هايي از دانش و مهارت و كاربرد آن در حوزههاي فرهنگي جايگاه امور فرهنگي مفهوم سازي فرهنگ سازماني به طور كلي فرهنگ سازماني ادراكي است كه افراد از سازمان خود دارند و چيزي است كه نه در سازمان وجود دارد و نه در فرد و ويژگي‌هاي خاصي كه در يك سازمان وجود دارد نمايانگر خصوصيات معمول و ثابتي است كه سازمانها را از يكديگر متمايز مي‌كند.

فرهنگ سازماني بستری است به هم پيوسته كه اجزا سازمان را بهم میچسباند (كوئين 1999). هافستد (1991) فرهنگ سازماني را برنامه‌ريزي جمعي ذهن بيان مي‌كند كه افراد يك سازمان را از سازمانهاي ديگر متمايز كند (مرتضوي، 1379). فرهنگهاي سازماني شالوده تاريخي دارند بدين معني كه نمي‌توان رابطه بين فرهنگ سازماني و تاريخ را از هم جدا كرد و فرهنگ سازماني بطور ناگهاني و اتفاقي بوجود نمي‌آيد تريس و بير (1993). بسياري از صاحبنظران بر اين عقيده‌اند كه ”فرهنگ سازماني، سيستمي از استنباط مشترك است كه اعضاء نسبت به يك سازمان دارند و همين ويژگي موجب تفكيك دو سازمان از يكديگر مي‌شود (رابينز، 1374، ص 967). دفت در کتاب تئوري سازمان نقش‌هاي فرهنگ در سازمان را به صورت زير مفهوم سازي کرده است

تاريخچه محل كاربيني شركت تهيه و توزيع قطعات و لوازم يدكي ايران خودرو در تاريخ 1/8/1356 در قالب شركت سهامي خاص تاسيس و با شماره ثبت 30048 در تاريخ 15/8/56 در اداره ثبت شركتها و مالكيت صنعتي تهران به ثبت رسيد . بر اساس ماده 3 اساسنامه مصوب 30/3/1379 موضوع فعاليت شركت به شرح ذيل مي‌باشد :

خريد ، فروش ، صادرات و واردات انواع خودرو سواري ، اتوبوس ، ميني بوس ، كاميون ، وانت و مانند آن - ارائه خدمات پس از فروش به كليه محصولات ايران خودرو و شركتهاي تابعه آن- تهيه و توزيع ، خريد و فروش ، صادرات و واردات قطعات و لوازم يدكي انواع خودرو و خدمات پس از فروش آنها- انجام معاملات بازرگاني و غير بازرگاني- تاسيس شركت با مشاركت يا بدون مشاركت اشخاص داخلي و خارجي- خريد كارخانجات و سهام شركتها- انجام هر عمليات مجاز سود آور- مبادرت به هرگونه فعاليتي براي انجام مفاد بالا و يا تسهيل در اجراي آن . با توجه به تعلق بيش از 99/99 درصد سهام ايساكو به شركت ايران خودرو (سهامي عام) كه خود مشمول مفاد بند «الف» قانون حفاظت و توسعه صنايع ايران خودرو مصوب 10/4/1358 مي‌باشد ، شركت بصورت غير مستقيم مشمول مفاد بند مذكورگرديده و اداره امور آن به سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران محول گردید. در سال 1363 اداره امور شركت به وزارت بازرگاني واگذار گرديد و از تاريخ 1/11/1370 ، اداره امورشركت تحت سرپرستي و نظارت وزارت صنايع سنگين و از آن طريق زير نظر شركت ايران خودرو (سهامي عام) به عنوان مرجع اداره كننده قرارگرفت . با ادغام دو وزارتخانه صنايع و صنايع سنگين در سال 1373 عملاً شركت تحت پوشش وزارت صنايع قرار گرفت. با وجود گستردگي موضوع فعاليت شركت ، عمده فعاليت آن طي بيست سال از شروع كار معطوف به بازرگاني قطعه ، بخصوص تهيه و توزيع قطعات خودروهاي توليدي شركت ايران خودرو بوده است . موضوع ارائه خدمات پس از فروش به استفاده کنندگان از محصولات ايران خودرو در ابتداي سال 1371 و پيش از آغاز دهه سوم فعاليت، شركت به شركت تهيه و توزيع محول شد .

پس از تغيير مديريت، با تصويب تغييرات اساسنامه شركت در سال 1378 و درج «خدمات پس از فروش» در موضوع آن، شركت تهيه و توزيع قطعات و لوازم يدكي ايران خودرو بصورت رسمي به عنوان ارائه كننده خدمات پس از فروش، محصولات ايران خودرو شناخته شد . درابتداي سال1382 خدمات پس ازفروش از شركت ايساكو منتزع و در ابتداي سال 1386 خدمات پس از فروش دوباره به ايساكو ملحق گرديد.

نقش و توانائيهاي فارغ التحصيلان: برنامه ريزي فرهنگي

* سازماندهي اجراي برنامه هاي فرهنگي* نظارت بر امور فرهنگي مطابق قوانين و مقررات* تحقيق در خصوص مسائل فرهنگي

* هدايت موسسات فرهنگي

* مشاغل قابل احراز مديريت واحدهاي فرهنگي

* كارشناس برنامه ريزي امورفرهنگي* *كارشناس روابط عمومي بين الملل كارشناس نظارت و ارزشيابي فعاليتهاي فرهنگي* كارشناس تحقيقات فرهنگي

* كارشناس تطبيق فرهنگي

* كارشناس گردشگري

* كارشناس بازاريابي فرهنگي* كارشناس مسائل فرهنگي جامعه*

نويسنده : دانيال بهمني صابر پسيخاني

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.