سه شنبه, 06 آذر 1403

 



کاربینی سازمان رفاه

IMG 1557

 

بسمه تعالی

 

تولید، توزیع و تبلیغ سایت های اینترنتی، فیلم ها، لوح های فشرده، نوارهای کاست، مجلات، روزنامه ها، کتاب ها و انواع آثار هنری به منظور گسترش فرهنگ و معارف اسلامی و مبارزه با تهاجم فرهنگی و ابتذال اخلاقی، از مصادیق مهم عمل صالح و از واجبات کفایی و دارای پاداش اخروی بزرگ است.(رهبرمعظم انقلاب)                                                                                                                                                                                            

واحد امور فرهنگی در سازمان رفاه ، خدمات و مشارکتهای اجتماعی :

 

مقدمه : امور فرهنگي به منظور پاسخگويي به نيازهاي متنوع و رشد خلاقيت هاي فرهنگي كاركنان ، سامان بخشيدن به خواسته ها و تلاشهاي خود انگيخته فرهنگي، هنري و اجتماعي ايشان، حمايت و هدايت اين گروه از فعاليت ها در جهت نيل به ارزش هاي متعالي اسلامي، ارتقاء سطح همكاري جمعي و بسط و تعميق فرهنگ مشاركت در امور سازمان می باشد.

   برنامه‌ريزي‌ براي‌ گسترش‌ و تعميق‌ انديشه‌ و فرهنگ‌ در ميان‌ كاركنان با عنايت‌ به‌ ارزش‌ هاي اسلامي‌ و پشتوانه‌هاي‌ اصيل‌ فرهنگ‌ اين‌ مرز بوم و همچنین ايجاد محيط فرهنگي با هويت اسلامي ايراني، انقلابي،‌ مبتني بر عقلانيت اسلامي و متمسك به قرآن و عترت كه پاسدار ميراث معنوي ايران اسلامي باشد و دستيابي به نظامي فراگير و منسجم كه با رويكرد ايجاد انسجام، هم افزايي و ارتقاء كارآمد، جايگاه برتر در عرصه فرهنگ، تعليم و تربيت و پيشتاز در اخلاق و رفتار حسنه در ايران اسلامي، ‌همراه با تعامل فرهنگي سازنده در سطح جامعه باشد. (ترويج الگوها، هنجارهاي و ارزش هاي ديني وتقويت آرمان هاي انقلاب اسلامي در فضاي سازمان)

   حوزه فرهنگي سازمان در نظر دارد با هدف حركت در مسير توسعه، با حمايت‌ فكري‌ و تهيه‌ امكانات‌ لازم‌ جهت‌ توسعه‌ مهارت‌ها و توانايي‌هاي‌ فرهنگي‌ به‌ ويژه‌ در حوزه‌ توليد انديشه، ايجاد روحيه‌ اعتماد به‌ نفس‌ و خودباوري‌ در مخاطبان و بهره گيري از پتانسيل عظيم پرسنل و با گسترش‌ مشاركت‌ واقعي‌ ايشان‌ در فعاليت‌هاي‌ فرهنگي‌ و ترويج‌ روحيه‌ همكاري‌ و همفكري‌ در مجموعه‌‌ با وجود سلايق‌ مختلف ،تأثير گزار بر ایشان از طريق اعتلاي فرهنگي و تربيت نسل نو ، در راستاي فضائل انساني و اخلاقي با توجه به روند دگرگوني در عرصه هاي فرهنگي باشد.

هدف
1- تأمین و تربیت نیروی انسانی متخصص برای سازمان ها و نهاد های فرهنگی کشور.

2- تقویت روح تتبع و تفکر و شکوفا شدن استعداد های نهفته جامعه از طریق تربیت مدیران و برنامه ریزان امور فرهنگی.

قابلیت ها و توانایی های مورد انتظار

1-کسب مهارت در کاربرد سیستمها و روش های سالم فرهنگی و تبلیغاتی

2-سرپرستی و نظارت و هماهنگی فعالیت های فرهنگی تبلیغاتی از قبیل کوشش در شناساندن انقلاب و فرهنگ و تمدن اسلامی با استفاده از امکانات برگزاری سمینارها، نمایشگاه ها، سخنرانی ها و جشنواره ها و غیره

3- کسب مهارت در بکارگیری وسائل سمعی و بعصری در جهت ارتقاء سطح اثر بخشی مفید تبلیغاتی رسانه های ارتباط جمعی.

4- فراهم آوردن امکانات لازم جهت برقراری و توسعه ارتباطات فرهنگی با داخل و خارج از کشور به منظور ارتقاء سطح آگاهی فرهنگ اسلامی جامعه.

در واقع مجموعه ای از فعالیت است که شامل ارتباط با امور فرهنگی، رسانه ها ، سازمان ها ، ارتباطات مردمی ، پژوهش آموزش ، انتشارات ، برگزاری نمایشگاهها در ایام و مناسبتهای خاص ، سنجش افکار و ایده های نوین در راستای حرکت به سمت مسیری نوین می باشد .

بعد از فارق التحصیلی در رشته مدیریت فرهنگیمیتوانید در ادارات و سازمانهای ذیل مشغول به کار شوید :

شهرداری، حوزه هنری ، ارشاد ، سازمان تبلیغات اسلامی ، یا دریافت مجوز برای تأسیس مؤسسه فرهنگی ، تدریس در دانشگاه ، سازمان فرهنگی هنری ، اداره کل فرهنگی ، فرهنگسراها ،
معلم پرورشی و مدیر دفتر امور فرهنگی

واحد امور فرهنگی یکی از واحدهای سازمان که مأموریت آن در این حوزه رسیدگی به اموری که مربوط به فرهنگ و فرهنگ سازی است فعالیت خود را انجام می دهد .

این واحد با همکاری تعدادی از اعضاء و با مدیریت یک فرد اداره می شود.

اعضایی که در این واحد مشغول به کار هستند عبارتند از :

- مدیر واحد امور فرهنگی (مدیریت و نظارت بر کار افراد را بعهده دارد.)

کارشناس امور فرهنگي : (کارشناس امور فرهنگي، کارشناسی است که مهارتهای لازم را درزمینه امور فرهنگی آموخته باشد.این مهارت ها در اصل همان مهارت ها و آموزش هایی استکه فرد برای فعالیت در امور فرهنگي دردانشگاه آموخته است . علاوه بر تحصیلات و آموزش های لازم ، فردی که در امور فرهنگياستخدام می شود باید با استفاده از علم خود و تجارب همکاران در راه پیشبرد فعاليت ها در زمینه فرهنگ فعالیت مستمر داشته باشد .)

-کارشناس سایت فرهنگی (مسئولیت به روز رسانی و درج مطالب در سایت مربوط به سازمان در حوزه فرهنگی را بعهده دارد.)

-تایپیست و امور رایانه و گرافیست (مسئولیت کلیه نامه نگاری ها و امور مربوط به طراحی بنر و اطلاعیه ها و از این قبیل را به عهده دارد.)

-عکاس و فیلمبردار (مسئولیت جمع آوری و عکاسی از موضوعات فرهنگی ، را بعهده دارد.)

-کارشناس پشتیبانی امور (مسئول پیگیری و انجام کارهای مربوط به این واحد از جمله نصب تراکت،بنر و... می باشد.)

 

IMG 1556

IMG 1560

 

جایگاه سازمانی امور فرهنگي :

امور فرهنگيزمانی می تواند نقش راهبردی خود را در سازمان ایفاکند که در تشکیلات سازمان جایگاه مناسبی داشته باشد.

تفاوت بین امور فرهنگي و تبلیغات :

یکی از موضوعات مهم برای کسانی که به کار امور فرهنگياشتغالدارند، تفکیک بین تبلیغات و امور فرهنگي است . اگر اینان بدون ملحوظ داشتن وجوهافتراق تبلیغات با امور فرهنگي به
فعالیت های خود رنگ تبلیغات بدهند، به سمت
فعالیتهایی گرایش خواهند یافت که تفاوت اساسی باماهیت فعالیتهای امور فرهنگي دارد. باید توجه داشت که این تفاوت در واقع از
سلطه جویی برمخاطب در فعالیتهای تبلیغی تا
ایجاد ارتباط متقابل و مبتنی بر گفت و گو با مخاطب در فعالیت های امور فرهنگي توسعهپیدا می کند.

توجه به این نکته اساسی ضروری است که کارکنان امور فرهنگي باحرکت به سمت تبلیغات ازارتباطات مشارکت آمیزبه سمت ارتباطات سلطه آمیزگام بر می دارند و گام به گام از فلسفه امور فرهنگی ، دور میشوند.

همچنین از ویژگیهای امور فرهنگيدر پی ارتباط دو سویه با مخاطب یعنی مخاطب در
برنامه ریزی های امور فرهنگي با آگاهی کامل ایفای
نقش می کند و سهیم است.

فعالیتهای فرهنگی با توجه به اینکه فرهنگ در تمام امور مردم عجین می باشد و باید در تمام امور فرهنگ سازی مناسب انجام شود به اختصار چند مورد بشرح ذیل می باشد :

کتاب ، مطبوعات ، سینما ، موسیقی -تئاتر و سایر فعالیتهای هنری در این زمینه ، ورزش ، رادیو و تلویزیون ، خبرگزاری ، سایر رسانه های صوتی و تصویری ، امور مذهبی ، میراث فرهنگی و
امور سیاحت

شرح وظایف امور فرهنگی:

 

-       تلاش برای گسترش ارزشهای اسلامی و انقلابی در همه سطوح

   - برنامه ريزی برای توسعه آموزش‌های عقيدتی، اخلاقی و فرهنگیاز طريق برگزاری کلاسهای آموزشی و فرهنگی وتعمیق معرفتهای دینی و اعتلای فرهنگ اسلامی

-   برنامه ريزي فعاليت آموزش، مطالعات و برنامه ریزی جهت توانمندسازی ساختار فرهنگی

-   ترویج هنجارهای غالب بر محیط در دستگاههای اجرایی از قبیل جمع گرایی، عقل گرایی، روحیه علمی وتقوای علمی

-   تلاش برای برقراری ارتباط و همکاری هر چه بیشتر با مراکز و مؤسسات فرهنگی و علمی

-   مطالعه و اتخاذ تصميم در باره مسائل و مشکلات فرهنگی

-   جلب مشارکت سایر بخش ها برای تسهیل فعالیتهای فرهنگی

-   فراهم آوردن زمینه و ترغیب کارکنان به حضور در صحنه های مختلف فرهنگی

-   دریافت، بررسی و پاسخگویی به نامه های ارسالی

-     مطالعه فصلنامه ها، ماهنامه ها و مجلات مذهبی و قرآنی و بهره برداری از آنها

-     تهیه گزارش عملکرد اداره امور فرهنگی جهت ارائه به رياست سازمان

- بزرگداشت مناسبتهاي ‌مذهبي ، ملي ، برگزاري همايشها ، سمينارها و نشستهاي تخصصي ،‌ برگزاري كارگاهها و تشكيل كارگروههاي مرتبط ، برگزاري محافل انس با قرآن كريم ،‌ترويج فرهنگ حجاب و عفاف

-       تشکل های پرسنلی ، همایش های علمی، فرهنگی، آموزشی ، جشن های مذهبی، ملی ، تبلیغات مناسبت های مذهبی و ملی، اردوهاي آموزشي ، نمایشگاهها ، نشریات

-تلاش برای تحقق اهداف ، سیاستها ، برنامه ها ، راهکارهای مناسب و انجام آن در حوزه رسانه، ارتباطات پرسنل ، در چارچوب تشکیلات و شرح وظایف مصوب .

-       حضور و مشارکت فعال در جلسات ، همایش ها و نشست های سازمانی که از طریق
امور فرهنگی طراحی و برگزار می شود .

-       اجرای صحیح الگو ها و دستورالعمل ابلاغی اداره امور فرهنگی پس از سیر مراحل تصویب و انتقال صحیح به نیروی انسانی .

-       جلب رضایت مندی پرسنل و انتقال نظرات ، پیشنهادها و انتقادات به اداره امور فرهنگی .

-       کسب اطلاع از نظرات پرسنل و ارائه خدمات متناسب با نیازهای واقعی آنها بر اساس اولویت های مشخص شده و افزایش سطح مقبولیت .

-       تلاش در جهت جلب مشارکت پرسنل در راستای اجرای تمامی فعالیت ها .

-       نهادینه کردن هر چه بیشتر خدمت گذاری به پرسنل و تکریم ارباب رجوع.

-       راه اندازی اتاق فکر در سازمان و اداره متبوع با بحث و گفتگو که باعث ارتقاء دانش همکاران به یک سطح آشنایی بیشتر با یافته ها و اطلاعات دیگر همکاران می شود.

-       سعی در تجهیز امور فرهنگی به زیرساخت های به روز شده تکنولوژیک .

-       ارتباط با شورا یاری ها ، سرای محلات جهت اطلاع رسانی در فعالیت های صورت گرفته.

-       توزیع مجلات ، تراکت ها ، پوسترها تبلیغاتی در سازمان با رعایت اصول اطلاع رسانی کامل .

-       فرهنگ سازی شهری و آموزشهای شهروندی وسیع.

-       ارتقاء کیفیت فضاهای تبلیغاتی محیطی و استاندار سازی فضاهای تبلیغاتی

-       ایجاد تعادل بین سهم تبلیغات تجاری و فرهنگی .

-       ارزيابي منظم امور و ارائه گزارش از فعاليتها و مشكلات اداره امور فرهنگی .

-       ارائه فضای تبلیغات رایگان و همچنین حمایت از مقوله های آموزش قرآن ، دفاع مقدس
( در حوزه هنر ، همایش ، نمایشگاه و ورزش ) فعالیتهای مذهبی ، نهادها ، بسیج ،
برنامه های مساجد ، تبلیغات مناسبت های مذهبی ، سیاسی ، اجتماعی (عام المنفعه عمومی) اعیاد اسلامی با هماهنگی اداره امور فرهنگی .

-       تهیه و تدوین برنامه و بودجه سالانه امور فرهنگی با تعیین اولویت ها و قرار دادن در مسیر مراحل تصویب و نظارت بر کیفیت اجرای آن.

-       مشارکت فعال در نشست ها و جلسات درون سازمانی برای آگاهی از سیاست ها ،
خط مشی ها و برنامه و فعالیت ها.

-       تهیه و تنظیم گزارش های ادواری ( ماهانه ، فصلی ، سالانه ) و ارایه به مدیریت اداره امور فرهنگی

-       بررسی و تأمین نیازهای فرهنگی ، تبلیغاتی ، انتشاراتی و پژوهشی در چارچوب
سیاست های ابلاغی.

-       طراحی و برنامه ریزی برای تبلیغات درون سازمانی و برگزاری مراسم به مناسبت های ملی و مذهبی در ناحیه با هماهنگی و نظارت اداره امور فرهنگی

-       مدیریت اجرای برنامه های رسمی ، مراسم ، جشنواره های و میهمان های رسمی در سطح سازمان .

-       فعاليت در جهت تحكيم مباني و ارزشهاي اخلاقي، فرهنگي و انساني

-       اعلام نیاز آموزش به اداره امور فرهنگی به منظور بهره گیری از برنامه های آموزشی در جهت ارتقاء کیفی سطح کاری کارمندان

-       اجرای طرحهای مناسب تبلیغاتی ، فرهنگی ، هنری برای ساختمانهای اداری و فضاهای عمومی ، ارایه خدمات فرهنگی هنری در برپایی آیین ها و مراسم در مناسبت های ویژه و ایام خاص ، همچنین طراحی و برگزاری مسابقات فرهنگی ، تبلیغاتی ویژه مجموعه حوزه مربوطه در سازمان .

-       تدوین تقویم فعالیت های مذهبی ، ملی و فرهنگی یک ساله جهت پوشش نیازهای فرهنگی ( مانند نصب پلاکارد ، پوستر ، تراکت )

-       تهیه و توزیع لوح تقدیر .

-       گرد آوری و ارسال اطلاعات و اخبار مربوطه به سیاست ها ، فعالیت ها ، طرح ها و
پروژه های سازمان و نتایج نظر سنجی ها جهت درج در نشریه ( همگامان ) و ویژه نامه همشهری محله ما ) و نصب اطلاعیه های در این خصوص در اماکن عمومی و مراکز فرهنگی ناحیه جهت اطلاع عموم شهروندان .

-       فراهم آوردن اطلاع کارکنان و اقشار مختلف مردم از عملکرد سازمان ( مانند برگزاری بازدید از پروژه ها و طرح ها و پروژه ها ) .

-       تهیه هدایا جهت اهداء در مناسبت های مختلف به کارکنان و شهروندان .

-       طراحی و برنامه ریزی جهت آموزش شهروندی در زمینه حوزه فعالیت مربوطه.

-       شناسایی ، معرفی و اشتراک نشریات مورد نیاز با همکاری و هماهنگی مدیران و کارشناسان حوزه فعالیت مربوطه و توزیع بین درخواست کنندگان.

-       آرشیو اسناد مصور از عملکرد واحد مربوطه در سازمان ( فیلم ، سی دی ، عکس و ... )

-       طراحی و برنامه ریزی جهت آموزش در حوزه فعالیت مربوطه .

-       اجرای نظام پیشنهادها ، بررسی پیشنهادات و تقدیر از ارائه کنندگان برترین پیشنهادات .

با توجه به رسالت بزرگ امور فرهنگی که از طرفی انتخاب صحیح الگوها ، اطلاعات ، نظرات ، افکار ، عقاید و بسیاری موارد دیگر و از طرف دیگر انتقال آن به انسانها با توجه به ظرفیت ها و نیازهای بشر باید این امر محقق شود ، باید خدا را شاکر بود که با توجه به اینکه در این برهه از زمان در دانشگاهها و ادارات کشور ما مانند همیشه به این امر مهم ارج نهادند و جایگاه و مکان و زمان و تمام امکانات لازم را در اختیار ما گذاشته اند تا بار دیگر با استفاده از علم ، تجربه ، تخصص و مشارکت در این زمینه کوشا باشیم تا بتوانیم با فرهنگ سازی مناسب در پیشبرد اهداف جامعه نقش مؤثری داشته باشیم . هم اینک در هرخانه بعنوان مجموعه کوچک ولی مهمی از جامعه ، ارگانها ، مساجد و مراکز عمومی اگر هر یک از ما احساس مسئولیت کنیم ، و با عنایت به اینکه مردم ایران مردمانی با فرهنگ و مزین به دین مبین اسلام که هر دو مکمل هم هستند
می باشند می توانیم خود را به فرهنگ اسلام مجهز کرده و در مقابل تهاجم فرهنگی ایستادگی کنیم و اجازه رسوخ فرهنگ های بیگانه را به فرهنگ خود ندهیم و با آگاهیهای لازم فقط آدابی را پذیرا باشیم که اسلام پذیراست و موجب تکامل و سعادت مردم عزیزمان می باشد .

IMG 1549 copyIMG 1562

نويسنده : فریبا شریفی ویجویه

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.