نام درس : كاربيني
موضوع تحقيق : معرفي بيمارستان فيروزگر
نام استاد : خانم ميزائي
نام دانشجو : محمد نظري
رشته تحصيلي: مديريت امور فرهنگي
مقطع : كارشناسي
بهار 92
فصل اول
معرفي بيمارستان
تاريخچه:
زمين بيمارستان فيروزگر توسط فرد خيري به نام مرحوم مغفور فيروزگر در سال 1340 هجري قمري وقف شده است. اين بيمارستان داراي 345 تخت مصوب و 351 تخت فعال مي باشد. داراي بخشهاي فوق تخصصي، جراحي عمومي، ارتوپدي، جراحي اعصاب، ENT، داخلي، زنان زايمان، ICU جنرال، ICUجراحي اعصاب، CCU ، POST CCU، دياليز، اتاق هاي عمل و واحدهاي اورژانس شبانه روزي، داروخانه اورژانس، آزمايشگاه اورژانس، واحدهاي پاراكلينيكي شامل: آزمايشگاه مركزي، داروخانه مركزي، راديولوژي، آندوسكوپي، كولونسكوپي، اكوكارديوگرافي و تست ورزش، برونكوسكوپي و تست تنفس، فيزيوتراپي و طب فيزيكي و كار درماني و... مي باشد.
اين مركز طرف قرارداد با سازمانهاي بيمه گر از جمله بيمه خدمات درماني، تامين اجتماعي، ارتش، نيروي انتظامي ، كميته امداد و.... مي باشد.
خدمات رفاهي مركز: تلويزيون، تلفن، صندلي تخت خوابشو(جهت همراه)، اتاق خصوصي، اتاق اقامت جهت مادران، مركز حمايت از بيماران سرطاني و صعب العلاج مي باشد.
علاوه بر خدمات درماني، يك مركز آموزشي با سابقه مي باشد كه آموزش پزشكي را از سطوح اينترن و رزيدنت و رشته هاي پرستاري و پيراپزشكي برعهده دارد.
مساحت كل بيمارستان 18000متر مربع و مساحت زير بناي آن20000 متر مربع مي باشد.
مركز آموزشي درماني فيروزگر در منطقه6 شهرداري در تقاطع خيابان حافظ و طالقاني در خيابان به آفرين قرار گرفته است.
معرفی مسئولین مرکز
رديف |
نام و نام خانوادگي |
پست سازماني |
1 |
دكتر فرهاد زماني |
رياست مركز |
2 |
محمود باستاني |
مديريت مركز |
3 |
دكتر يداله عمادي |
رئيس امور اداري |
4 |
دكتر عليرضا پورنجفيان |
معاون درمان |
5 |
دكترسبزقبا |
معاون آموزشي |
6 |
دكتر مجتبي ملكي |
معاون پژوهشي |
7 |
زهرا آذربين |
مدير پرستاري |
8 |
دكتر الماسي |
سرپرست تصويربرداري |
9 |
دكتر كيوان |
سرپرست آزمايشگاه |
10 |
دكتر شاكر |
رئيس اورژانس |
11 |
آقاي سعيدي |
سرپرست داروخانه |
12 |
دكتر سليلي |
ناظر دارويي |
13 |
صفورا اميدي |
رئيس امور مالي |
14 |
علي علي دوست |
مسئول تجهيزات پزشكي |
15 |
مونا مقيمي هنجني |
مسئول بهداشت محيط |
16 |
طيبه بيدكي |
مسئول حفاظت و بهداشت كار |
17 |
زهرا نظري |
رئيس اداره مدارك پزشكي و پذيرش |
18 |
فرح سراجي |
مسئول تغذيه |
19 |
فرزانه سله چين |
مسئول مددكاري |
20 |
دكتر فروغ |
رئيس طب فيزيكي و توانبخشي |
21 |
محمد نظري |
مسئول حراست |
22 |
هادي اردوخاني |
مسئول سايت |
23 |
اكبر وظيفه |
مدير امورعمومي و كارشناس مسئول ايمني بيمار |
24 |
سعيده موحدنيا |
مسئول ارتقا كيفيت
|
رديف |
نام رئيس بخش |
نام بخش |
1 |
دكتر عباس نژاد |
ICU اعصاب، جراحي اعصاب، ICU به آفرين |
2 |
دكتر مهرپور |
ICU استروك |
3 |
دكتر پورنجفيان |
ICU داخلي، ICU جراحي 1 و 2 |
4 |
دكتر ساوج |
دياليز، نفرولوژي |
5 |
دكتر عطاريان |
NICU |
6 |
دكتر شيرازي |
ENT |
7 |
دكتر خمسه |
غدد |
8 |
دكتر رضوي |
انكولوژي |
9 |
دكترشاكر |
اورژانس |
10 |
دكتر بدخش |
زنان و زايمان |
11 |
دكتر تركمان |
ارتوپدي |
12 |
دكتر واحديان |
جراحي |
13 |
دكتر معتمد |
نورولوژي |
14 |
دكتر پورمقيم |
روماتولوژي |
15 |
دكتر زماني |
گوارش |
16 |
دكتر رضايي |
ريه |
17 |
دكتر آزاد |
|
سلسه مراتب سازمانی:
امکانات رفاهی بیمارستان فيروزگر:
1- امكان استفاده از نماز خانه جهت برگزاري مراسم
2- در بیمارستان فيروزگر هر پنجشنبه راس ساعت 7:30 صبح زیارت عاشورا در نمازخانه برگزار می گردد.
3- نماز جماعت ظهر هر روز پس از اقامه اذان توسط امام جماعت در نمازخانه بیمارستان برگزار می گردد.
4- امکان استفاده از تورهای زیارتی برای کلیه کارمندان بیمارستان فراهم می باشد.
5- امکان استفاده از زائر سرا و هتل های دانشگاه در مشهد در چهار فصل سال پس از اعلام دانشگاه و از طریق قرعه کشی برای کارمندان فراهم می باشد.
6- بیمه مسئولیت مدنی در بیمارستان برای کادر پرستاري و پزشكي فراهم می باشد.
7- امکان استفاده از بیمه تکمیلی به درخواست کارمندان برای آنان فراهم می باشد.
8- امکان استفاده از امكانات ورزشی و استخر برای کلیه کارمندان فراهم می باشد.
9- امکان استفاده از سرویس ایاب و ذهاب در مسیر بیمارستان برای کارمندان فراهم می باشد.
10- امکان استفاده از سلف برای کارکنان فراهم می باشد.
11- امكان استفاده از وام خودرو و كالا در حد اعتبارات اختصاص يافته از طريق قرعه كشي براي كارمندان فراهم مي باشد
نقشه راهنماي بيمارستان
مفاهیم کلی امور اداری
1-پست سازمانی:
پست سازمانی عبارت است از جایگاهی که در ساختار سازمانی دستگاه های اجرایی برای انجام وظایف و مسئولیت های مشخص پیش بینی و برای تصدی یک کارمند در نظر گرفته می شود.
2-حق شغل:
یکی از موارد مندرج در احكام حقوقي پرسنل رسمي، پيماني و طرحي مي باشد كه به عواملي نظير طبقه(گروه)، سابقه و رسته بستگي دارد.
3-حق شاغل:
یکی دیگر از موارد مندرج در فیش های حقوقی حق شاغل می باشد که به عواملی نظیر تحصیلات، دوره های آموزشی و مهارت، سنوات خدمت و تجربه مرتبط می باشد.
4-آموزش ضمن خدمت:
دوره های آموزشی با حیطه های مختلف جهت کارمندان از طرف معاونت هاي دانشگاه و بيمارستان برگزار می گردد که با طی کردن ساعات مشخصی از این دوره ها در زمان معین علاوه بر تاثير گذاري در ميزان حق شاغل سبب ارتقاء وی از نظر كيفي در سازمان مي گردد.
5- اضافه کار:
کلیه کارمندان دستگاه های اجرایی موظفند در ساعات تعیین شده به انجام وظایف مربوط بپردازند و در صورتی که در مواقع ضروری خارج از وقت اداری مقرر و یا ایام تعطیل به خدمات آنان نیاز باشد، بر اساس اعلام نیاز دستگاه، مکلف به حضور در محل کار و انجام وظایف محوله در قبال حق الزحمه یا اضافه کاری برابر مقررات مربوطه خواهد بود.
مقررات اداري
1- مقررات ورود وخروج:
ساعات کار کارمندان دولت 44 ساعت در هفته می باشد وساعت ورود به بیمارستان راس ساعت 7:15 و ساعت خروج از بیمارستان راس 13:45 می باشد.کنترل ورود و خروج از طریق دستگاه کارت زنی اعمال می گردد و کلیه امور مربوط به حضور و غیاب از طریق سیستم اتوماسیون اداری بیمارستان انجام می پذیرد.
تبصره: كاركنان مشمول قانون كار موظفند 48 ساعت در هفته انجام وظيفه نمايند.
2-مقررات تاخیر و تاجیل:
آئين نامه مربوط به حضور و غیاب کارکنان، ورود به محل خدمت بعد از ساعت مقرر و بدون کسب مجوز قبلی تاخیر ورود و خروج از منحل خدمت زودتر از ساعت مقرر نیز تعجیل خروج محسوب گردیده و با مستخدمینی که تاخیر ورود و خروج داشته باشند، به شرح ذیل رفتار می گردد:
الف - تاخير ورود تا 2 ساعت در هر ماه قابل اغماض بوده و در مرخصي استحقاقي منظور مي گردد.
ب – تاخير ورود بيش از 2 ساعت در ماه مستلزم كسر حقوق و مزاياي مستمر مستخدمين رسمي و پيماني يا دستمزد كاركنان قراردادي به ميزان كل ساعات تاخير خواهد بود.
ج- تاخير ورود در موارد زير موجه محسوب گرديده و مدت تاخير در هر صورت جزو مرخصي استحقاقي منظور خواهد شد:
1 – وقوع حوادث و سوانح غيرمترقبه براي مستخدم، همسر و فرزندان تحت تكفل و نيز ساير افراد خانواده در صورتي كه تحت تكفل وي باشند.
2- احضار مستخدم توسط مراجع قضائي و انتظامي با ارائه گواهي مرجع احضار كننده.
تبصره – تشخيص موارد مذكور در اين ماده با مدير واحد ذيربط خواهد بود.
3- به مستخدمي كه در هرماه بيش از 4 بار تاخير ورود با تعجيل خروج غير موجه داشته باشد و جمع مدت تاخير مزبور به بيش از 4 ساعت در ماه برسد در قبال مجموع تاخير براي ماه اول و دوم كتبا اخطار داده خواهد شد و براي ماه سوم فوق العاده شغل مستخدم خاطي بميزان 30 درصد و براي ماه چهارم بميزان 50 درصد و براي ماه پنجم به ميزان صددرصد و به مدت يكماه كسر خواهد شد و در صورت تكرار پرونده مستخدم جهت رسيدگي به هيات رسيدگي به تخلفات اداري ارجاع خواهد گرديد.
تبصره1- تاخير ورود يا تعجيل خروج بيش از 8 ساعت در هر ماه در هر حال مشمول حكم اين ماده خواهد بود.
تبصره 2- در مورد مستخدميني كه قبلا به علل ديگري بجز موارد فوق الذكر، فوق العاده شغل آنان قطع گرديده از سومين ماهي كه تاخير ورود يا تعجيل خروج آنان به حد نصاب فوق برسد پرونده امر به هيات رسيدگي به تخلفات اداري ارجاع خواهد شد.
3- مرخصی در بیمارستان فيروزگر:
در بیمارستان فيروزگر مراحل ثبت مرخصی ها ی استحقاقی، استعلاجی و ساعتی از طریق سیستم اتوماسیون اداری صورت می گیرد و کارمندان موظف هستند درخواست های خود را از قبل به مسئول واحد ارسال نمایند و پس از تایید ایشان نسبت به گذراندن مرخصی خود اقدام نمایند.
انواع مرخصی:
الف)مرخصی استحقاقی:
تبصره- بانواني كه فرزند شيرخوار داشته و فرزند آنها از شير مادر استفاده مي نمايند، مي توانند تا هنگام دوسالگي فرزند شيرخوار خود، از مرخصي ساعتي تا سقف مرخصي استحقاقي (شامل مرخصي استحقاقي ساليانه به اضافه مرخصي ذخيره شده) خود استفاده نمايند.
تبصره1- پرسنل مشمول قرارداد تبصره 3 ماده 2 ذخيره مرخصي ندارند و مي توانند تا 15 روز مرخصي خود را بازخريد كنند
تبصره 2- پرسنل مشمول قرارداد تبصره 4 ماده 2 و كار مشخص ذخيره مرخصي ندارند و مي توانند تا 9 روز مرخصي خود را بازخريد كنند
تبصره3- تعطيلات بين مرخصي براي كاركنان قراردادي و همچنين كليه كاركناني كه به صورت شيفتي غير ثابت كار مي كنند جزء مرخصي استحقاقي آنها لحاظ مي گردد.
1- بيماري او
2- صدمات ناشي از حوادث كه به او ياد پدر يا مادر يا همسر يا فرزندان او وارد آمده باشد.
3- بيماري شديد پدر يا مادر يا همسر يا فرزندان
4- فوت همسر يا اقرباي نسبي و سببي تا طبقه سوم
5- دارا شدن فرزند
6- ازدواج او و فرزندش
7- احضار مستخدم توسط مراجع قضائي براي اداي شهادت و انجام تحقيقات
ب) مرخصی استعلاجی:
کارمندان دستگاه اجرایی طبق گواهی و تایید پزشک حداکثر از چهار ماه مرخصی استعلاجی در سال استفاده خواهند نمود.بیماری های صعب العلاج به تشخیص وزارت بهداشت، درمانمو آموزش پزشکی از محدودیت زمانی مذکور مستثنی می باشند. لذا هرگاه مستخدم شاغل بیمار شود و آن بیماری مانع از خدمت او باشد، باید مراتب را تا 3 روز به اطلاع مسئول واحد برساند و پس از تایید پزشك برگه استعلاجی خود را به واحد کارگزینی تقدیم نماید.برای کارمندان رسمی مراتب استعلاجی به معاونت درمان و برای کارمندان پیمانی و قراردادی مراتب به تامین اجتماعی ارسال می گردد..
- به مستخدمي كه از مرخصي استعلاجي استفاده مي نمايد تا چهارماه در صورتي كه بعلت ابتلا ء به بيماري صعب العلاج يا زايمان فرزندان توامان مرخصي استعلاجي وي بيش از چهار ماه باشد، تا حداكثر يك سال حقوق و فوق العاده هاي مربوط و در مورد بيماريهاي صعب العلاج در مدت زائد بر يك سال تا هنگامي كه مشمول ماده 79 قانون استخدام كشوري قرار نگرفته فقط حقوق پرداخت مي گردد.
- به جز مستخدمان موضوع ماده 26 اين آئين نامه ي مرخصي ها قانون استخدام كشوري ،حفظ پست ثابت سازماني مستخدمي كه از مرخصي استعلاجي استفاده مي كند بيش از چهار ماه الزامي نيست.
- مرخصي زايمان تا سه فرزند براي مادراني كه فرزند خود را شير مي دهند در بخش هاي دولتي و غيردولتي 6 ماه مي باشد.
ج)مرخصی بدون حقوق:
کارمندان دستگاه اجرایی می توانند در طول مدت خدمت خود، با موافقت دستگاه ذی ربط ، حداکثر سه سال از مرخصی بدون حقوق استفاده نمایند و در صورتی که کسب مرخصی برای ادامه تحصیلات عالی تخصصی در رشته مربوط به شغل کارمندان باشد، تا مدت دو سال قابل افزایش خواهد بود.
- استفاده از مرخصي بدون حقوق موقوف به اختتام دوره آزمايشي استاست و فقط در موارد زير ممكن خواهد بود:
1- مستخدم استحقاق مرخصي نداشته باشد و احتياجش به استفاده از مرخصي مسلم شود.
2- مستخدم قصد ادامه تحصيل داشته باشد و مدارك لازم را ارائه نمايد.
3- مستخدم ناگزير باشد به اتفاق همسرش به خارج از محل خدمت خود مسافرت كند
4- مستخدم پس از استفاده چهارماه مرخصي استعلاجي سالانه به سبب ادامه همان بيماري يا ابتلاء به بيماري ديگر قادر به خدمت نباشد و بيماري او هم صعب العلاج تشخيص نشود.
تبصره: اعطاي مرخصي بدون حقوق به مستخدمين آزمايشي كه در طول خدمت آزمايشي با ارائه مدارك و به تشخيص موسسه متبوع خود نياز به استفاده از مرخصي بدون حقوق داشته باشند حداكثر تا دو ماه متوالي با رعايت ساير مقررات اين فصل امكان پذير خواهد بود
4- روند ارتقای شغلی در بیمارستان:
کارمندان دستگاه اجرایی با توجه به نوع مدرک تحصیلی به ازای سنوات خدمت ،ارتقای شغلی پیدا می کنند.کارمندان دارای مدرک لیسانس و بالاتر به ازای هر 4 سال،دیپلم و فوق دیپلم به ازای هر 5 سال و زیر دیپلم به ازای هر 6 سال یک طبقه شغلی ارتقا پیدا می کنند.
1- حاكميت باليني Clinical Governance
تعريف
چارچوبي که در آن سازمان هاي ارايه کننده خدمت در قبال بهبود دايمي کيفيت پاسخگو بوده و با ايجاد محيطي که در آن تعالي در خدمات باليني شکوفا مي شود به صيانت از استانداردهاي عالي خدمت مي پردازند.
چرا به حاکميت باليني نيازمنديم؟
حاکمیت بالینی در ارایه خدمات
بیماران و مشتریان را در قلب فرآیندها قرار دهید
بهبود استانداردهای کار
یادگیری از طریق تجارب پیشین
توانمند سازی کارکنان و تیمها
استفاده موثراز اطلاعات
اجزاي حاكميت باليني
1- تعامل با بيمار، همراهان و جامعه
2-آموزش و يادگيري
3-مديريت خطر
4-استفاده از اطلاعات
5-اثربخشي باليني
6-مميزي باليني
7-كاركنان و مديريت كاركنان
2-منشور حقوق بیمار در بیمارستان:
1-1- دريافت مطلوب خدمات سلامت حق بيمار است.
ارائه خدمات سلامت بايد:
*شايسته شان و منزلت انسان و با احترام به ارزشها، اعتقادات فرهنگي و مذهبي باشد ؛
*بر پايهي صداقت، انصاف،ادب و همراه با مهرباني باشد ؛
* فارغ از هرگونه تبعيض از جمله قومي، فرهنگي، مذهبي، نوع بيماري و جنسيتي باشد ؛
* بر اساس دانش روز باشد ؛
* مبتني بر برتري منافع بيمار باشد ؛
* در مورد توزيع منابع سلامت مبتني بر عدالت و اولويت هاي درماني بيمارانباشد ؛
* مبتني بر هماهنگي اركان مراقبت اعم از پيشگيري، تشخيص، درمان و توانبخشي باشد ؛
* به همراه تامين كليه امكانات رفاهي پايه و ضروري و به دور از تحميل درد و رنج و محدوديتهاي غيرضروري باشد ؛
* توجه ويژهاي به حقوق گروههاي آسيبپذير جامعه از جمله كودكان،زنان باردار، سالمندان، بيماران رواني، زندانيان، معلولان ذهني و جسمي و افراد بدون سرپرست داشته باشد ؛
* در سريعترين زمان ممكن و با احترام به وقت بيمار باشد ؛
* با در نظر گرفتن متغيرهايي چون زبان، سن و جنس گيرندگان خدمت باشد ؛
* در مراقبتهاي ضروري و فوري (اورژانس)، بدون توجه به تأمين هزينهي آن صورت گيرد. در موارد غيرفوري(الكتيو) بر اساس ضوابط تعريف شده باشد ؛
* در مراقبتهاي ضروري و فوري (اورژانس)، در صورتي كه ارائه خدمات مناسب ممكن نباشد، لازم است پس از ارائهي خدمات ضروري و توضيحات لازم، زمينه انتقال بيمار به واحد مجهز فراهم گردد؛
* در مراحل پاياني حيات كه وضعيت بيماري غير قابل برگشت و مرگ بيمار قريب الوقوع مي باشد با هدف حفظ آسايش وي ارائه گردد. منظور از آسايش كاهش درد و رنج بيمار، توجه به نيازهاي رواني، اجتماعي، معنوي و عاطفي وي و خانوادهاش در زمان احتضار ميباشد. بيماردر حال احتضار حق دارد در آخرين لحظات زندگي خويش با فردي كه ميخواهد همراه گردد.
2- اطلاعات بايد به نحو مطلوب و به ميزان كافي در اختيار بيمار قرار گيرد.
محتواي اطلاعات بايد شامل موارد ذيل باشد:
*مفاد منشور حقوق بيمار در زمان پذيرش ؛
*ضوابط و هزينههاي قابل پيش بيني بيمارستان اعم از خدمات درماني و غير درماني و ضوابط بيمه و معرفي سيستم هاي حمايتي در زمان پذيرش ؛
*نام، مسؤوليت و رتبهي حرفهاي اعضاي گروه پزشكي مسئول ارائه مراقبت از جمله پزشك، پرستار و دانشجو و ارتباط حرفهاي آنها با يكديگر؛
*روشهاي تشخيصي و درماني و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالي آن ، تشخيص بيماري، پيش آگهي و عوارض آن و نيز كليهي اطلاعات تأثيرگذار در روند تصميمگيري بيمار ؛
*نحوهي دسترسي به پزشك معالج و اعضاي اصلي گروه پزشكي در طول درمان ؛
*كليهي اقداماتي كه ماهيت پژوهشي دارند.
* ارائه آموزشهاي ضروري براي استمرار درمان ؛
نحوهي ارائه اطلاعات بايد به صورت ذيل باشد :
*اطلاعات بايد در زمان مناسب و متناسب با شرايط بيمار از جمله اضطراب و درد و ويژگيهاي فردي وي از جمله زبان، تحصيلات و توان درك در اختيار وي قرار گيرد، مگر اينكه:
- تأخير در شروع درمان به واسطهي ارائهي اطلاعات فوق سبب آسيب به بيمار گردد؛ (در اين صورت انتقال اطلاعات پس از اقدام ضروري، در اولين زمان مناسب بايد انجام شود.)
- بيمار عليرغم اطلاع از حق دريافت اطلاعات، از اين امر امتناع نمايد كه در اين صورت بايد خواست بيمار محترم شمرده شود، مگر اينكه عدم اطلاع بيمار، وي يا سايرين را در معرض خطر جدي قرار دهد ؛
*بيمار ميتواند به كليهي اطلاعات ثبتشده در پروندهي باليني خود دسترسي داشته باشد و تصوير آن را دريافت نموده و تصحيح اشتباهات مندرج در آن را درخواست نمايد.
3- حق انتخاب و تصميمگيري آزادانه بيمار در دريافت خدمات سلامت بايد محترم شمرده شود.
محدوده انتخاب و تصميمگيري درباره موارد ذيل ميباشد:
* انتخاب پزشك معالج و مركز ارائهكنندهي خدمات سلامت در چارچوب ضوابط ؛
* انتخاب و نظر خواهي از پزشك دوم به عنوان مشاور ؛
*شركت يا عدم شركت درهر گونه پژوهش، با اطمينان از اينكه تصميمگيري وي تأثيري در تداوم و نحوه دريافت خدمات سلامت نخواهد داشت ؛
*قبول يا رد درمان هاي پيشنهادي پس از آگاهي از عوارض احتمالي ناشي از پذيرش يا رد آن مگر در موارد خودكشي يا مواردي كه امتناع از درمان شخص ديگري را در معرض خطر جدي قرار ميدهد؛ *اعلام نظر قبلي بيمار در مورد اقدامات درماني آتي در زماني كه بيمار واجد ظرفيت تصميمگيري ميباشد ثبت و بهعنوان راهنماي اقدامات پزشكي در زمان فقدان ظرفيت تصميمگيري وي با رعايت موازين قانوني مد نظر ارائه كنندگان خدمات سلامت وتصميمگيرنده جايگزين بيمار قرار گيرد.
شرايط انتخاب و تصميمگيري شامل موارد ذيل ميباشد:
* انتخاب و تصميمگيري بيمار بايد آزادانه و آگاهانه ، مبتني بر دريافت اطلاعات كافي و جامع (مذكور در بند دوم) باشد ؛
* پس از ارائه اطلاعات، زمان لازم و كافي به بيمار جهت تصميمگيري و انتخاب داده شود.
4- ارائه خدمات سلامت بايد مبتني بر احترام به حريم خصوصي بيمار(حق خلوت) و رعايت اصل رازداري باشد.
* رعايت اصل رازداري راجع به كليهي اطلاعات مربوط به بيمار الزامي است مگر در مواردي كه قانون آن را استثنا كرده باشد ؛
* در كليهي مراحل مراقبت اعم از تشخيصي و درماني بايد به حريم خصوصي بيمار احترام گذاشته شود. ضروري است بدين منظوركليهي امكانات لازم جهت تضمين حريم خصوصي بيمار فراهم گردد؛
* فقط بيمار و گروه درماني و افراد مجاز از طرف بيمار و افرادي كه به حكم قانون مجاز تلقي ميشوند ميتوانند به اطلاعات دسترسي داشته باشند؛
* بيمار حق دارد در مراحل تشخيصي از جمله معاينات، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد. همراهي يكي از والدين كودك در تمام مراحل درمان حق كودك مي باشد مگر اينكه اين امر بر خلاف ضرورتهاي پزشكي باشد.
5-دسترسي به نظام كارآمد رسيدگي به شكايات حق بيمار است.
* هر بيمار حق دارد در صورت ادعاي نقض حقوق خود كه موضوع اين منشور است، بدون اختلال در كيفيت دريافت خدمات سلامت به مقامات ذي صلاح شكايت نمايد ؛
* بيماران حق دارند از نحوه رسيدگي و نتايج شكايت خود آگاه شوند ؛
* خسارت ناشي از خطاي ارائه كنندگان خدمات سلامت بايد پس از رسيدگي و اثبات مطابق مقررات در كوتاهترين زمان ممكن جبران شود.
در اجراي مفاد اين منشور در صورتي كه بيمار به هر دليلي فاقد ظرفيت تصميمگيري باشد، اعمال كليهي حقوق بيمار- مذكور در اين منشور- بر عهدهي تصميمگيرندهي قانوني جايگزين خواهد بود. البته چنانچه تصميمگيرندهي جايگزين بر خلاف نظر پزشك، مانع درمان بيمار شود، پزشك ميتواند از طريق مراجع ذيربط درخواست تجديد نظر در تصميمگيري را بنمايد.
چنانچه بيماري كه فاقد ظرفيت كافي براي تصميمگيري است، اما ميتواند در بخشي از روند درمان معقولانه تصميم بگيرد، بايد تصميم او محترم شمرده شود.
3- ایمنی بیمار:
9راه حل ایمنی برای بیمار توسط سازمان جهانی بهداشت که بيمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی ملزم به رعایت آن هستند عبارتند از:
1-1 -توجه به داروهای با نام و تلفظ مشابه
2-1-شناسایی بیمار (وجود خط مشی و رویه مشخص)
3-1- ارتباط موثر در زمان تحویل بیمار (وجود خط مشی و رویه مشخص)
4-1 -انجام پروسیجر صحیح در محل صحیح بدن بیمار
5-1-کنترل غلظت محلول های الکترولیت
6-1-اطمینان از صحت دارو درمانی در مراحل انتقالی ارائه خدمت( تلفیق دارویی)
7-1-اجتناب از اتصالات نادرست سوند و لوله ها
8-1- استفاده از وسایل یکبار مصرف از وسایل تزریقات
9-1- بهبود بهداشت دست
4-برنامه کنترل عفونت
مسئول کنترل عفونت در بیمارستان فيروزگر سرکار خانم غفاري می باشند و در برنامه های آتی خود در زمینه کنترل عفونت بیمارستان به ارزیابی میزان رعایت بهداشت محیط ، بهداشت دست ، مصرف محلول های الکلی و مایع صابون مطابق با زمان بندي ارائه شده خواهند پرداخت.
بر این اساس دستور العمل بهداشت دست ، تدوین و در اختیار کلیه واحد ها قرار خواهد گرفت.
آموزش نحوه شستن دست در مراکز بهداشتی درمانی، در حال حاضر در برخی واحد های بیمارستان قابل دسترسی می باشد.
5-آتش نشانی
از انجایی که امکان بروز آتش در کلیه فضاها وجود دارد و بیمارستان ها به دلیل نقش حساسی که در حفظ و ارتقای میزان سلامت و امنیت مراجعین خود بر عهده دارند، دستورالعمل های مربوط به آتش و چگونگی اطفا آن را در دستور کار خود قرار دادند.
بر این اساس در کلیه واحد های بیمارستان کپسول های اطفای حریق موجود می باشد که دستورالعمل استفاده ازآن در کنار کلیه کپسول ها قید شده است که به شرح ذیل می باشد:
با حفظ خونسردی کامل، کپسول را به محل حریق حمل نمائید. دستگاه را همیشه به طور قائم در دست نگه دارید.
6-مدیریت بحران
تعریف بحران:
بحران یک حادثه طبیعی و یا ساخته دست بشر است که بطور طبیعی منجر به مرگ، جراحت و ویرانی می شود به نحوی که نمی توان آن را از طریق اقدامات معمول و منابع و تجهیزات دولت مهار کرد. این حادثه احتیاج به پاسخ فوری، هماهنگ و موثر جهت برآ وردن نیازهای دارویی، تجهیزاتی و روانی افراد آسیب دیده که بوسیله بخش دولتی و یا خصوصی اعمال می شود دارد.
بحران حادثه یا موقعیتی است که از یک وضعیت اورژانسی عظیم تربوده و موجب اختلال و خرابی در مکانهایی مثل خانه ها، نقل و انتقالات،ارتباطات و مراقبتهای بهداشتی گشته و نیاز به پاسخ سریع افراد خارج ازمنطقه آسیب دیده دارد.
انواع بحران
*بحرانهای طبیعی: سیل، طوفان ، زمین لرزه، آتشفشان
*بحرانهای تکنولوژیکال(ساخته دست بشر)
سقوط هواپیما ، تصادفات ، آتش سوزی، بمباران، شورش ، انقلاب ، جنگ
پنج مرحله اصلي براي يك برنامه مديريت بحران شناخته شده است:
¯ آمادگي
برنامه ريزي پويشگرانه در جهت طراحيساختارپاسخ به بحران قبل از ايجاد آن در جامعه را آمادگي مي گويند
¯ كاهش دادن
به معناي گامهاي برداشته شده جهت كاهش اثرات مخرب يك بحران با تلاش براي محدود كردن اثرات آن بحران بر روي سلامتي جامعه، عملكرد آن و ساختارهاي اقتصادي است
¯ پاسخ
اين مرحله اجراي واقعي طرح بحران ريخته شدهمي باشد.پاسخ به بحران يا مديريت اورژانس سازماندهي فعاليتها جهت اداره كردن حوادث است.
¯ بهبودي
فعاليتهاي اين مرحله بر روي ثابت كردن و برگرداندنجامعه (يا سازمان) به وضعيت قبل از بحران يا وضعيت نرمال مي باشد.كه اين فعاليتها شامل دوباره سازي ساختمانهاي آسيب ديده، اسكان دادن به مردم بحران زده و ترميم ساختارهاي جامعه و اقدامات بهداشت رواني مي باشند.
¯ ارزشيابي
ارزشيابي مرحله اي از برنامه ريزي بحران و پاسخ بهبحران است كه اغلب به آن كم توجهي مي شود.
7-زباله چيست؟
در زبان فارسی کلمه زباله را معادل آشغال و خاکروبه معنی نموده اند. اين کلمه در زبان عربی به آب مختصر و کمی که در ته چاه آب جمع می شود اتلاق می گردد.
از ديدگاه متخصصان، به کليه مواد جامدی که از فعاليتهای انسان توليد گرديده و به شکل توليد شده قابل استفاده نمی باشد و از نظر شيميائی و بيولوژی به دو گروه فساد پذير و فساد ناپذير تقسيم می گردند.
در تعبيری ديگر به موادی زباله اتلاق می شود که در اثر فعاليتهای انسانی بصورت ناخواسته توليد شده و از نظر توليد کننده بدون مصرف می باشد.
ترکيب زباله در بيمارستان فيروزگر:
از 100 درصد زباله ي توليدي در كشور
1- 80% پسماند عادي (شبه خانگي)
2- 20% پسماند خطرناك كه شامل :
سرانه توليد زباله در كشور به ازاي هر تخت بيمارستاني روزانه 4 – 1 كيلوگرم مي باشد.
در بيمارستان فيروزگر به طور متوسط روزانه 900 كيلوگرم زباله عفوني، 850 كيلوگرم زباله غير عفوني و حدود 10 كيلوگرم زباله شيميايي توليد مي شود. ميزان زباله هاي عفوني با توجه به دستورالعمل بايد كمتر از زباله هاي غير عفوني باشد ولي در بيمارستان با توجه به وجود بخش هاي ويژه ميزان زباله هاي عفوني بيشتر از زباله هاي غيرعفوني مي باشد. با توجه به ميزان توليد و دستورالعمل ابلاغ شده از طرف دانشگاه برنامه خاصي براي زباله هاي بيمارستان در نظر گرفته شده است.
پسماندهاي توليدي در بيمارستان فيروزگر شامل:
پسماندهاي عفوني : به كليه پسماندهاي آلوده به خون و فرآورده هاي خوني، كليه پسماندهاي مربوط به آزمايش هاي تشخيص طبي و تحقيقات پزشكي، پسماندهاي پاتولوژي، كليه ترشحات و پسماندهاي آلوده به ترشحات بيماران عفوني، كليه مواد و وسايلي كه با بيمار عفوني تماس داشته اند، كشت هاي بيولوژيك و محيط هاي كشت، پسماندهاي اتاق هاي ايزوله، پسماندهاي بخش هاي دياليز، پسماندهاي ناشي از جراحي و .... پسماندهاي عفوني مي باشد.
1- پسماندهای آسیب شناختی: شامل بافت ها ، اندامها ، اجزای بدن ، جنین انسان ، خون و آبگونه های بدن مي باشد.
2- پسماندهاي نوك تيز و برنده: اجسام تیز و برنده اقلامی هستند که میتوانند موجب زخم از قبیل بریدگی یا سوراخشدگی شوند و عبارتند از: سوزنها، سوزنهای زیرجلدی، تیغه چاقوی جراحی و دیگر تیغهها، چاقو، ستهای انفوزین، ارهها، شیشه شکستهها، و ناخن بیماران و ... که ممکن است عفونی باشند یا نباشند بههرحال به عنوان پسماندهای بشدت تهدیدکننده سلامتی بهشمار میآیند.
3-پسماندهای شیمیایی و دارویی: پسماندهای شیمیایی تشکیل میشوند از مواد جامد و گازهای شیمیایی که به عنوان مثال برای کارهای تشخیصی و تجربی، و کارهای نظافت، خانهداری و گندزدایی، بهکار میروند. پسماندهای شیمیایی مراقبتهای بهداشتی درمانی میتوانند خطرناک یا بیخطر باشند. در زمینه حفاظت از تندرستی موقعی خطرناک به شمار میآیند که حداقل یکی از خصوصیات ذیل را داشته باشند:
پسماندهای دارویی عبارتند از داروهای تاریخ گذشته، مصرفنشده، تفکیکشده و آلوده، واکسنها، موادمخدر و سرمهایی که دیگر به آنها نیازی نیست و باید به نحو مناسبی دفع شوند. این رده همچنین شامل اقلام دور ریخته شده مورد مصرف در کارهای دارویی مانند بطریها و قوطیهای دارای باقیمانده داروهای خطرناک، دستکش، ماسک، لولههای اتصال، و شیشه (ویال)های داروها هم بوده که در صورت آزادشدن در محیط برای محیط و انسان مضر باشند.
4-ظروف تحت فشار:شامل ظروفي است كه براي اهداف آموزشي و درماني به كار مي روند. اين ظروف محتوي گاز خنثي يا بي ضرر يا آئروسل و يا ساير موادي هستند كه اگر سوزانده شده يا به طور اتفاقي سوراخ شوند منفجر به انفجار مي گردند.
5-پسماندهاي عادی : بطور عمده از كاركردهاي خدمات اداري و عمومي اين مراكز توليد مي شود . شامل زباله هاي آشپزخانه ، آبدارخانه ، قسمت اداري و مالي ، ايستگاههاي پرستاري ، باغباني و از اين قبيل است .
با توجه به دستورالعمل داده شده مورخ 15/11/84 در خصوص تفكيك ، جداسازي و بي خطر سازي پسماندهاي بيمارستان، بيمارستان فيروزگر اقداماتي در اين خصوص انجام داده شد كه شامل :
1- تفكيك زباله در بيمارستان فيروزگر:
نوع زباله |
رنگ كيسه/ ظرف |
نوع كيسه/ ظرف |
برچسب |
زباله هاي عفوني با عفونت بالاو پاتولوژيكي و تشريح |
زرد |
كيسه پلاستيكي محكم، ضد نشت، يا ظروفي كه بتوان در اتوكلاو گذاشت. |
عفوني |
زباله هاي غير عفوني يا عادي |
مشكي- آبي |
كيسه يا ظروف پلاستيكي كه قابل نشت نباشند. |
غير عفوني يا عادي |
وسايل نوك تيز و برنده |
زرد با قرمز |
ظروفي كه سوراخ نشوند(سيفتي باكس) |
تيز و برنده |
زباله هاي دارويي و شيميايي |
قهوه اي يا سفيد |
كيسه يا ظروف پلاستيكي |
دارويي و شيميايي |
2- بي خطرسازي پسماندهاي پزشكي در بيمارستان فيروزگر :
اين مركز با خريد يك دستگاه امحاء زباله اقدام به بي خطرساز زباله هاي خود كرده است و همچنين به علت اينك اين فرايند به خوبي انجام شود نكات زير را رعايت مي شود: