مقدمه:
مراکز پژوهشي در هر سازمان نقش تعيين کننده و منحصر به فردي در امور سياستگذاري کلان، برنامهريزي، طراحي، توليد، ارزيابي، سنجش و شناخت نيازها و تمايلات کاربران و مخاطبان کالا و خدمات دارد. در حال حاضر مرکز تحقيقات از حيث جايگاه سازماني، نيروي انساني، شرح وظايف، امکانات و خدمات پژوهشي، گستردهترين مرکز پژوهشي رسانه ملي محسوب ميشود و در تصميمگيريهاي راهبردي رسانه ملي نقش مهمي ايفا ميکند.
توليد محصولات پژوهشي منطبق بر نيازهاي عيني رسانه، اعمال دقت نظر پژوهشي، افزايش سرعت در انجام و انعکاس نتايج پژوهشها و ارتقاء سطح کيفي پژوهشها ازجمله راهبردهاي عمده در فعاليتهاي مرکز است. در همين راستا، امور فرهنگي اين مرکز وظيفه ارتباط با واحدهاي مختلف داخل سازمان و مراکز پژوهشي و علمي خارج ازسازمان و نيز اطلاعرساني از فعاليتهاي مرکز به شيوههاي مختلف از طريق برنامههاي راديويي، تلويزيوني و مطبوعاتي را در کنار برخي وظايف تبليغاتي و ... بر عهده دارد.
بر همين اساس اهم وظايف اين امور به شرح زير است:
1- معرفي فعاليتهاي مرکز به صورت خبر و ديگر فعاليتهاي تبليغاتي و بسترسازي مناسب براي انتشار يافتههاي پژوهشي از طريق برنامههاي راديويي، تلويزيوني و مطبوعاتي.
2- ارتباط مستمر با امور فرهنگي سازمان و هماهنگي در انجام امور مربوطه
3- ارتباط فعال با امور فرهنگيهاي داخل و مؤسسات علمي – پژوهشي و دانشگاهي خارج سازمان.
4- پيگيري امور اجرايي مربوط به برگزاري نشستها و همايشهاي مرکز
5- برگزاري و شرکت در نمايشگاههاي کتاب و همايشهاي علمي – پژوهشي به منظور معرفي دستاوردهاي تحقيقاتي مرکز.
6- برگزاري مسابقه علمي، فرهنگي و هنري در مرکز.
7- برگزاري جلسات عمومي و مراسم جشن و عزاداري در مناسبتهاي مختلف در مرکز.
8- آرشيو و نگهداري کليه مطالب منتشر شده مربوط به مرکز در نشريات و مطبوعات.
با اين توصيف، اهم فعاليتها و اقدامات صورت گرفته از سوي امور فرهنگي در سال 91 در سر فصلهاي زير قابل طرح است:
- برگزاري نشستهاي علمي – پژوهشي
- برگزاري نشستهاي مشترک و تخصصي
- برگزاري و حضور در نمايشگاههاي تخصصي و ملي
- بازديد از مراکز علمي، پژوهشي و فرهنگي
- برقراري ارتباط با امور فرهنگي و کتابخانههاي مؤسسات علمي – پژوهشي و دانشگاهي به منظور تبادل محصولات و معرفي مرکز
- انجام امور تبليغاتي و فرهنگي در سطح مرکز و سازمان
- انجام امور اطلاعرساني در سطح مرکز، سازمان و خارج از سازمان
- معرفي محصولات و توليدات مرکز اعم از کتاب، نشريات، گزارشها در مطبوعات داخل و خارج از سازمان، سايت مرکز و ساير سايتهاي اطلاعرساني
- تهيه عکس و تصويربرداري از همايشها و نشستهاي برگزار شده در مرکز و خارج از سازمان
- ارتباط و همکاري با مراکز علمي، آموزشي و فرهنگي
- انجام امور کارشناسي و ارجاعي از دفتر حوزه رياست مرکز
- هماهنگي مصاحبههاي رئيس مرکز
- عقد تفاهمنامه
برگزاري نشستهاي علمي – پژوهشي
در اين زمينه، برنامهريزي نشستها در شش ماهه دوم با همکاري و مشارکت واحدهاي پژوهشي مرکز انجام شد. پس از بررسي طرحهاي توجيهي هر يک از نشستها، تقويم زماني آنها تهيه شد. با عنايت به تائيد رياست مرکز و با پيگيري مستمر دو نشست زير برگزار شد.
اين نشست در روز دوشنبه سيزدهم آذرماه با دعوت از خانم دکتر آنابل سربرني، رئيس انجمن بينالمللي تحقيقات رسانهاي و ارتباطي (IAMCR) با حضور آقايان ابوطالبي معاون وقت آموزش و پژوهش، پويا رئيس مرکز تحقيقات و جمعي از پژوهشگران و مديران سازمان در تالار پژوهش مرکز با مشارکت اداره کل پژوهش استانهاي مرکز برگزار شد.
در ابتداي نشست آقاي پويا رئيس مرکز با معرفي سوابق خانم «آنابل سربرني» از وي دعوت کرد سخنانش را شروع کند. دکتر سربرني درباره تغيير رسانهها گفت: رسانههاي قديمي مانند راديو و تلويزيون و روزنامه جاي خود را به رسانههاي جديد دادهاند. رسانههاي قديمي پيام را به مخاطب منتقل ميکردند و مخاطب در برابر آنها منفعل بود. اما رسانههاي جديد زمينه مشارکت را فراهم کردهاند.
دکتر سربرني در پايان نشست ياد آور شد: تصويري که رسانهها ميدهند در ذهن مخاطب ميماند. به همين دليل هر کشور و فرهنگي نياز به شبکهها، خبرگزاريها و رسانههاي مختلف دارد تا تصويري واقعي از خود و فرهنگ ارايه دهد. من در ديدار از ايران متوجه شدم استفاده از اينترنت و رسانههاي جديد ميان مردم مرسوم است و اين ميتواند بستر پيشرفت رسانهاي و اطلاعاتي باشد.
علاوه بر شناسايي و معرفي اين شخصيت علمي به مرکز و طرح مستند سوابق علمي – پژوهشي ايشان، تمامي امور مربوط به برگزاري نشست، طراحي و سفارش چاپ پوستر و بنر، تبليغات محيطي، اطلاع رساني، پوشش خبري راديويي، تلويزيوني و مطبوعاتي، ضبط تلويزيوني کامل نشست – با همکاري شبکه چهار سيما - و دعوت از مدعوين در قالب مکاتبات رسمي توسط مديريت روابط عمومي و امور فرهنگي صورت گرفت.
نشست «اثرسنجي در حوزه رسانه» روز دوشنبه، چهارم ديماه در تالار پژوهش مرکز با حضور رئيس، مديران، پژوهشگران مرکز و تني چند از اساتيد دانشگاههاي تهران، علامه طباطبايي و دانشکده صدا و سيما با مشارکت گروه روششناسي اداره کل سنجش مرکز برگزار شد. موضوعاتي چون «روايي بيروني و دروني در پژوهشهاي اثرسنجي»، «روشهاي اثرسنجي و نمونهگيري» و «اثر پژوهي در مطالعات اثرسنجي» مطرح شد.
درا ين خصوص امور فرهنگي مرکز کليه امور مربوط به برگزاري نشست اعم از طراحي و سفارش چاپ پوستر و بنر، تبليغات محيطي، اطلاعرساني، مکاتبات، پوشش خبري راديويي، تلويزيوني و مطبوعاتي و تهيه خبر و ضبط کامل نشست را به طور جدي و موثر انجام داد.
3- همايش رسانه ملي و مديريت بحران
اين همايش در روز چهاردهم اسفند ماه سال 1391 با حضور صاحبنظران و پژوهشگران اجتماعي و امنيتي و مديران رسانه ملي با همکاري مرکز حراست و مرکز تحقيقات سازمان در مرکز همايشهاي بينالمللي برگزار گرديد. در اين همايش دبير شوراي عالي امنيت ملي، رئيس سازمان صدا و سيما و معاون وزير اطلاعات سخنراني کردند.
در دومين روز از هفته پژوهش و به منظور حمايت از آثار مکتوب آموزش و پژوهش از جديدترين کتابهاي حوزه پژوهش سازمان صدا و سيما رونمايي شد. اين مراسم در تالار پژوهش مرکز و با مشارکت مديريت برنامهريزي و هماهنگي پژوهش برگزارشد. دکتر خجسته معاون وقت صدا، اشعري رئيس کتابخانه ملي، عليرضا پويا رئيس مرکز تحقيقات، همراه با جمعي از مديران و پژوهشگران داخل و خارج سازمان حضور داشتند.
لازم به ذکر است تمامي امور مربوط به برگزاري نشست، طراحي و سفارش چاپ پوستر و بنر، تبليغات محيطي، مکاتبه جهت دعوت از مدعوين، پوشش خبري راديويي، تلويزيوني و مطبوعاتي و تهيه خبر از اين مراسم از سوي امور فرهنگي مرکز صورت گرفت.
مراسم رونمايي از سيستم جامع نظرسنجي الکترونيکي epoll
مراسم بهرهبرداري رسمي از سامانه جامع نظرسنجي الکترونيکي (epoll) همزمان با برگزاري دومين جشنواره نمايشگاه ملي رسانههاي ديجيتال در محل مصلي تهران با حضور مهندس ابوطالبي معاون وقت آموزش و پژوهش، آقاي پويا رئيس مرکز تحقيقات و برخي از مديران ارشد سازمان با همکاري مديريت انتشارات و اطلاع رساني مرکز برگزار شد.
لازم به ذکر است epoll سيستم جامعي براي مديريت سريع و دقيق فرمهاي نظرسنجي و رأيگيري اينترنتي است. در اين سيستم که بر روي اينترنت عمل ميکند ميتوان آراي شرکت کنندگان در نظرسنجي را از کانالهاي مختلف همچون رايانههاي شخصي، کيوسک پيام کوتاه (SMS) و نيز تلفن جمعآوري کرد. مديريت سريع و دقيق، حذف کامل خطاي انساني، شمارش آرا به صورت همزمان، درکنار کاهش فوقالعاده خطا در نظرسنجي و امنيت بسيار بالاي دادهها، ازجمله مزاياي اين سيستم است.
دراين خصوص، امور فرهنگي تمامي امور مربوط به اطلاع رساني، تبليغات، ضبط تصويري و پوشش خبري راديويي، تلويزيوني و مطبوعاتي، دعوت از مدعوين، مصاحبه با دستاندرکاران را بر عهده داشت.
3- نشست مشترک با رياست سازمان
نشست رياست سازمان در جمع مديران پژوهشي، مديران کل و رياست مرکز و معاون آموزش و پژوهش وقت سازمان روز دوشنبه هفدهم مهرماه سال 1391 درسالن کنفرانس حوزه رياست سازمان برگزار شد و درخصوص تحولات، فعاليتها و مشکلات مرکز تحقيقات بحث و تبادل نظر شد.
در اين نشست رئيس سازمان ضمن تشکر از زحمات و فعاليتهاي همکاران مرکز تحقيقات، گفت: «مجموعه مرکز تحقيقات در سالهاي اخير يکي از مجموعههاي کم هزينه و پربار سازمان بوده است که گزارشها و نظرسنجيهاي آن را به دقت مطالعه ميکنم. اين مجموعه با برخورداري از نظم و دقت علمي و روحيۀ آرماني، توانسته است عملکرد مفيد و پرباري را در راستاي تحقق اهداف رسانه ملي ايفا نمايد».
ايشان مرکز تحقيقات را مرکز نخبگان رسانه دانست وتصريح کرد: «اين مرکز بايد به عنوان حلقه رابط سازمان با نخبگان جامعه و با ارايه فکرهاي جديد و ايده پردازيهاي مبتکرانه، به عنوان اتاق فکر سازمان نقش جريان ساز خود را ايفا کند» ايشان در اين جلسه تاکيد کرد: مطالبه و توقع ما از مرکز تحقيقات انعکاس و ارايه بازخورد مداوم و مناسبي از فعاليتهاي سازمان و ترسيم مسير روشني جهت حرکت اين مجموعه است» وي به دو ويژگي مرکز تحقيقات اشاره کرد و گفت: «شما در اين مرکز به سبب فاصلهاي که از کار اجرايي داريد نياز به توجيه امور نداريد و همچنين از آن جا که در داخل سيستم سازمان فعاليت ميکنيد، نظرات کارشناسي شما درخصوص رسانه، دقيقتر و قابل اتکاتر است».
رئيس سازمان با موفق ارزيابي کردن نظرسنجيهاي مرکز تحقيقات، تاکيد کرد: «اين نظرسنجيها هم سرعت و دقت بالايي دارند و هم دستهبنديهاي آن در حوزههاي مختلف موضوعي، مناسب و نتايج ارايه شده نيز کاملاً هدايت کننده هستند.
در اين جلسه، آقاي پويا بر راهبردهاي سه گانه مرکز در زمينه طرح و اجراي پژوهشها که شامل سرعت، دقت وتطابق بانيازهاي رسانه است تاکيد کرد و رئوس اقدامات اخير مرکز تحقيقات را تحت عناوين زير بر شمرد:
ارتقاي سطح کيفي و آموزشي نيروي انساني مرکز، افزايش انگيزه کارکنان به ويژه پرسشگران؛ نيازسنجي پژوهشي از همه واحدهاي سازمان در پايان هرسال؛ برگزاري جلسات مشترک با شبکههاي مختلف سيما جهت تقويت تعامل توليد و پژوهش؛ اعزام گروههاي کارشناسي و نظارتي به مراکز استانها و تشکيل جلسات کميته فني براي رفع مشکلات نظرسنجي و طرحهاي ملي در مراکز استانها؛ کنترل محسوس و نامحسوس فعاليت پرسشگران پيش از اجرا؛ انجام مطالعات در حوزه روششناسي به ويژه در زمينه روش کيو، تحليل گفتمان، فرا تحليل، تحليل ثانويه و اثرسنجي؛ طراحي نرم افزار جامع پژوهشي مرکز؛ تلاش در جهت مکانيزه کردن طرحهاي نظرسنجي و ...
کليه امور مربوط به پيگيري و هماهنگي برگزاري نشست، مشارکت در تنظيم نهايي خبر نشست از سوي اين مديريت صورت گرفت. لازم به ذکر است متن کامل خبر اين نشست در ماهنامه پيام پژوهش (شماره 82) و سايت مرکزتحقيقات درج شده است.
4- نشست مشترک مديران مرکز و خبرگزاري فارس
در پي تقاضاي مدير روابط عمومي و امور فرهنگي خبرگزاري فارس جهت ساماندهي بخش افکار سنجي خبرگزاري فارس و بهرهبرداري از تجربيات و تواناييهاي مرکز در حوزه نظرسنجي و افکارسنجي، نشست مشترکي در روز دوشنبه پانزدهم آبان ماه در سالن کنفرانس اداره کل پژوهشهاي اجتماعي و سنجش برنامهاي مرکز برگزار شد و آمادگي مرکز براي همکاري با خبرگزاري در زمينه انجام طرحهاي پژوهشي و ارايه مشاوره علمي اعلام شد.
لازم به ذکر است با هماهنگي به عمل آمده بازديدي از واحد آمار و پرسشگري صورت گرفت. تمامي امور مربوط به هماهنگي و پيگيري موضوع و مصوبات نشست برعهده امور فرهنگي و روابط عمومي مرکز بود.
5- نشست مقدماتي با دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه سوره
در چارچوب ارتباط با مراکز علمي – پژوهشي و دانشگاهي کشور در حوزه ارتباطات و پژوهشهاي ارتباطي و تمايل مرکز تحقيقات به ارتباط و تعامل موثر و سازنده با مراکز علمي – پژوهشي، در قالب همکاريهاي مشترک با پيشنهاد، هماهنگي و پيگيري امور فرهنگي، نشست مشترکي با رئيس دانشکده علوم ارتباطات سوره در روز چهارشنبه پانزدهم آذرماه در دفتر رياست دانشکده ارتباطات سوره دکتر مسعودي برگزار شد و موضوعاتي که در قالب همکاريهاي مشترک قابل توجه و پيگيري بود به شرح زير مطرح شد.
1- همکاري دانشکده ارتباطات سوره در زمينه برگزاري دورههاي کارشناسي ارشد ارتباطات درگرايشهاي «تبليغ و ارتباطات فرهنگي»، «هنر و ارتباطات»
2- برگزاري نشستهاي تخصصي، کنفرانسهاي ملي و بينالمللي مشترک در حوزه ارتباطات و رسانه، علوم اجتماعي، مطالعات فرهنگي و روشهاي تحقيق.
3- هدايت پاياننامههاي دانشجويان کارشناسي ارشد دانشکده ارتباطات سوره به موضوعات و اولويتهاي مورد نظر مرکز تحقيقات.
4- همکاري در انجام طرحهاي پژوهشي مرکز تحقيقات.
5- همکاري در زمينه انتشار کتابهاي مشترک و نشريات تخصصي.
6- امکان بهرهبرداري پژوهشگران مرکز تحقيقات از کتابخانه تخصصي اين دانشکده در حوزههاي ارتباطات و رسانه.
لازم به ذکر است در اين زمينه با پيگيري امور فرهنگي پيشنويس اوليه تفاهمنامه مشترک تنظيم شده است.
6- نشست مشترک مديران مرکز تحقيقات سازمان و پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
با پيشنهاد، هماهنگي و پيگيري امور فرهنگي مرکز اين نشست در روز دوازدهم مهرماه به منظور بررسي راههاي همکاري مشترک و انتقال دانش و تجربيات مرکز تحقيقات براي راه اندازي مرکز افکارسنجي و انجام برخي از طرحهاي افکارسنجي در سالن کنفرانس حوزه رياست مرکز برگزار شد.
در اين نشست برخي از محورهاي همکاري مشترک ميان دو نهاد پژوهشي نظير انجام طرحهاي افکار سنجي، برگزاري نشستها، سمينارها و همايشهاي مشترک، برگزاري دورههاي آموزشي و کارگاههاي پژوهشي، استفاده از منابع و بانکهاي اطلاعاتي يکديگر و همچنين تشکيل بانک اطلاعات پژوهشي مشترک در قالب يک تفاهمنامه مطرح شد.
لازم به ذکر است تمامي امور هماهنگي و فراهم آوردن مقدمات برگزاري نشست، طرح موضوع و تنظيم مفاد پيشنويس تفاهمنامه تا عقد آن توسط امور فرهنگي صورت گرفت.
7- نشست مشترک با مديران پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامي قم
با هماهنگي و پيگيري امور فرهنگي و همکاري اداره کل امور پژوهش استانهاي مرکز با حضور رئيس مرکز تحقيقات، رئيس پژوهشگاه و مديرکل امور پژوهش استانهاي مرکز و برخي از مديران ستادي و پژوهشي نشست مشترکي در پنجم مهرماه 1391 به منظور طرحريزي انجام فعاليتهاي پژوهشي مشترک برگزار شد.
8- نشست هفتمين گردهمايي پژوهشگران رسانه ملي در ايام
هفته پژوهش
هفتمين گردهمايي پژوهشگران صدا و سيما با شعار «برنامه پژوهش محور، رسانه شکوفا و نوآور» با محوريت پژوهشهاي سياسي و خبر با هدف قدرداني از پژوهشهاي پژوهشگران برتر و همچنين اعتلاي تلاشهاي پژوهشي به ويژه درحوزه خبر، بيست و پنجم آذر ماه همزمان با هفته پژوهش در سالن همايشهاي بينالمللي سازمان برگزار شد.
در اين گردهمايي جناب آقاي مهندس ضرغامي رئيس سازمان نقش پژوهش را در کارهاي سازمان بسيار مهم و حياتي برشمردند و پشتوانه خوب تحقيقاتي را براي هر برنامه توليدي لازم دانستند. ايشان ضمن اعلام خرسندي از فعاليتهاي پژوهشي در مرکز تحقيقات سازمان از اينکه همگام با اوجگيري فعاليتهاي پژوهشي در کشور، سازمان نيز اقدامات خوب، مفيد و ارزشمندي انجام شده است. ابراز خوشحالي کردند و پيشرفت سريع را منوط به داشتن پژوهشهاي عالمانه و ارزنده دانستند. ايشان همچنين فرمودند براي کارآمدي بخش پژوهش در سازمان بايد مأموريت جديدي براي دستگاه نظارتي تعريف کرد و آن ارزشيابي بر حسب عقبه پژوهشي است. هم افزايي پژوهشهاي دستگاههاي مختلف کشور به منظور صرفهجويي در وقت و هزينه بويژه در مدلهاي رسانهاي نيز از نکاتي بود که مورد تأکيد ايشان قرار گرفت.
آقاي پويا رئيس مرکز تحقيقات دبير ستاد پژوهش نيز ضمن ارائه گزارشي از فعاليتهاي ستاد هفته پژوهش که از مهر ماه کار خود را آغاز کرده و نتيجه اجراء يازده فعاليت اجرايي بود، هفته پژوهش را موقعيتي مناسب اهتمام به ارتقاي حوزه پژوهشي دانست و باتوجه به سه اصل دقت، سرعت و پاسخگويي به نيازهاي سازمان جايگاه ممتاز رسانه ملي را برمبناي شاخصهاي دقيق پژوهش مورد تأکيد قرارداد.
لازم به ذکر است آقاي پويا در نهمين جشنواره تجليل از پژوهشگران و فنآوران برتر کشور از مديران پژوهشي کشور شناخته شد و لوح تقدير و جايزه رئيس جمهوري را دريافت کردند همچنين آقاي مصطفي خلعتبريليماکي از اداره کل پژوهشهاي سيما، عليرضا خوشگويان از مرکز تحقيقات و دکتر علياصغر قاسمي از واحد پژوهشهاي کاربردي برونمرزي به عنوان پژوهشگران برتر کشور شناخته شدند.
در اين خصوص امور فرهنگي مرکز علاوه بر مشارکت در جلسات ستاد هفته پژوهش سازمان، عهدهدار بودن کميته تبليغات و اطلاعرساني ستاد، مجموعه اقدامات زير را صورت داد:
1- با همکاري و مشارکت امور فرهنگي و اداره کل روابط عمومي سازمان بنرهاي بيانات مقام معظم رهبري درخصوص «علم و تحقيق» (67 مورد)، بنرهاي شعار هفته پژوهش سازمان با عنوان «برنامه پژوهش محور، رسانه شکوفا و نوآور» (18 مورد)، بيلبوردهاي بزرگ از بيانات مقام معظم رهبري درخصوص «علم و تحقيق» (3 مورد)، استندها و پوسترهاي مربوط به هفته پژوهش در سر تا سر سازمان و ساختمانهاي مهم از قبيل اداري، شهداي راديو، شيشهاي، معاونت سيما و دانشکده نصب شد.
2- مشارکت جدي و حضور فعال و موثر در طراحي و توليد کليپ و تيزر تلويزيوني معرفي مراکز پژوهشي سازمان و واحدهاي پژوهشي مراکز استانها به منظور پخش از شبکههاي سراسري صدا و سيما.
3- اعلام برنامههاي نشست و اطلاع رساني گسترده در قالب مکاتبات رسمي با مديران شبکههاي راديويي، تلويزيوني و مطبوعاتي به منظور پوشش خبري و تهيه گزارش از نشست مورد نظر و پرداختن به مناسبت هفته پژوهش در قالب برنامههاي راديويي و تلويزيوني.
4- طراحي و سفارش استند و بنر جهت نصب درداخل سالن همايش و همچنين در مدخل ورودي سالن
9- برگزاري نشست فصلي مديران آموزش و پژوهش مراکز استانها و مديران پژوهشي مرکز تحقيقات
گردهمايي فصلي مديران آموزش و پژوهش مراکز استانها، دهم آبانماه 91 در مرکز پژوهشهاي اسلامي قم با حضور حجهالاسلام موسوي مقدم، معاون امور مجلس و استانها، آقاي صادقي رئيس محترم مرکز پژوهشهاي اسلامي قم و آقاي پويا رئيس مرکز تحقيقات برگزار شد.
در اين جلسه آقاي پويا، ضمن تشريح راهبردهاي مرکز تحقيقات درخصوص دقت، سرعت و پاسخگويي به نيازهاي سازمان، امر به کارگيري اين راهبردها در مراکز استانها تاکيد کرد. ايشان همچنين بر ضرورت و لزوم همکاري بيشتر مديريت آموزش و پژوهش مراکز استانها با مراکز علمي و پژوهشي داخل و خارج سازمان بهخصوص مرکز پژوهشهاي اسلامي قم اشاره کرد و در بخش ديگر از سخنان خود، بهرهبرداري بيشتر از فناوري اطلاعات در روند فعاليتهاي مراکز استانها را يادآور شد.
لازم به ذکر است در خاتمه اين گردهمايي مديران آموزش و پژوهش مراکز استانها با آيتا... نوري همداني ديدار کردند. ايشان با اشاره به شناخت استعدادها در وجود انسان، آن را اولين گام براي فرهنگ سازي دانست و گفت سازندگان سريالها و فيلمهاي مذهبي بايد با حوزه علميه ارتباط بيشتري داشته باشند.
- نشست مشترک با مديران شبکه تهران سيما و پيگيري مصوبات صورتجلسه نشست که در بيست و نهم بهمن ماه 1391 با حضور مدير شبکه تهران و رياست مرکز در دفتر مديريت شبکه تهران برگزار شد.
لازم به ذکر است مکاتباتي با سه معاونت سيما، صدا و معاونت برونمرزي با هدف ارتباط و تعامل هرچه موثرتر با اين حوزهها صورت گرفته که عليرغم پيگيريهاي جدي و مستمر تاکنون نشستي در اين زمينه برگزار نشده است.
10 – مشارکت در برگزاري همايش مناسبات روحانيت و نسل جوان همايش ملي مناسبات روحانيت و نسل جوان (چالشها و راهبردها) با مشارکت «مرکز تحقيقات صدا و سيما»، «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي»، «معاونت پژوهشي مرکز مديريت حوزه علميه قم»، «مؤسسه مطالعات اجتماعي دانشگاه تهران» و «سازمان ملي جوانان» با اهداف «شناسايي ظرفيتها و توانمنديهاي روحانيت و نسل جوان در تعامل يکديگر»، «شناسايي آسيبها و تهديدهاي معطوف به مناسبات متقابل روحانيت و نسل جوان در برابر يکديگر» و «دستيابي به سياستها و راهبردهاي معطوف به تنظيم مناسبات متقابل روحانيت و نسل جوان» در خرداد ماه سال 92 برگزار خواهد شد. مقدمات برگزاري اين همايش از اوايل بهمن ماه سال 91 با مشارکت امور فرهنگي مرکز در حال پيگيري است.
لازم به ذکر است، در اين خصوص برگزاري پنج نشست تخصصي با عناوين: «گروههاي مرجع و نسل جوان»، «آسيبشناسي تعامل روحانيت و نسل جوان»، «انتظارات متقابل نسل جوان و روحانيت و ... »، و مصاحبههاي علمي به منظور شناخت آسيبها و الگوي مطلوب مناسبات روحانيت و نسل جوان در قالب بيست مصاحبه و گفتگو با کارشناسان و صاحبنظران حوزوي و دانشگاهي طراحي شده است. همچنين ارايه نتايج پژوهشهاي ميداني که توسط پژوهشکده مطالعات اجتماعي و فرهنگي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و سازمان ملي جوانان انجام شده است از جمله بخشهاي پيشبيني شده اين همايش ميباشند.
11- برگزاري نشستهاي هماهنگي ستاد هفته پژوهش سازمان
اين جلسات (چهار جلسه) با حضور قائم مقام و مديران مرکز تحقيقات و نمايندگان واحدهاي پژوهشي سازمان در شش ماهه دوم سال 91 در سالن کنفرانس حوزه رياست مرکز برگزار شد.
عمده تصميمات اتخاذ شده در اين چهار نشست عبارت بودند از:
- بررسي شيوه برگزاري هفته پژوهش و روز پژوهش در سازمان
- انتخاب پژوهشگران برتر سازمان
-انتخاب آثار پژوهشي برتر و همچنين پژوهشهاي کاربردي که منجر به توليد آثار فاخر و ماندگار در رسانه ملي شده است.
-برنامهريزي فعاليتهاي واحدهاي پژوهشي سازمان در هفته پژوهش
- نامگذاري هفته پژوهش و همچنين انتخاب شعار هفته پژوهش
- اطلاع رساني و تبليغات رسانهاي و محيطي
-پيشنهاد ساخت تيزر تبليغاتي و کليپ معرفي واحدهاي پژوهشي در هفته پژوهش
- توليد موسيقي مربوط به مراسم گردهمايي پژوهشگران
-بررسي و انتخاب عناوين و محورهاي موضوعي فراخوان مقالات پژوهشي
- رونمايي از کتابهاي جديد با موضوع رسانه
-برنامهريزي حضور واحدهاي پژوهشي در نمايشگاه دستاوردهاي پژوهشي کشور در هفته پژوهش
-تقدير از برنامه سازاني که بيشترين استفاده را از پژوهش در توليد برنامههاي خود داشتهاند.
- پيشنهاد برگزاري نشستهاي تخصصي با محوريت پژوهش سياسي
-پيشنهاد بازديد گروههاي پژوهشي از واحدهاي مختلف توليدي و برنامهساز.
12- نشست برنامهسازان مستند با پژوهشگران واحد فرهنگ مردم مرکز
نشست تهيه کنندگان برنامههاي تلويزيوني شبکه اول سيما با پژوهشگران واحد فرهنگ مردم با هدف آشنايي و تعامل بيشتر برنامه سازان با حوزه فرهنگ مردم، يکشنبه پانزدهم بهمن ماه 91 در شبکه اول سيما به همت واحد فرهنگ مردم مرکز، برگزار شد.
در اين نشست، مدير واحد فرهنگ مردم با اشاره به اهداف و مأموريت اين واحد گفت: حوزه فرهنگ مردم از حيث قصه، داستان، متل، امثال و حکم، آداب و رسوم، آيين، عناصر فرهنگي مشترک، نشانه شناسي، معني يابي و توصيف و تفسير عناصر فولکلوريک، ظرفيتها و قابليتهاي توليدي و برنامه سازي زيادي براي برنامه سازان دارد و بر همکاري و تعامل بيشتر دو حوزه توليد و پژوهش تاکيد کرد و اظهار داشت: منابع موجود و تحقيقات انجام شده درحوزه فرهنگ مردم که طي چهار دهه گردآوري شده است، پشتوانه پژوهشي خوبي براي ساخت برنامههاي نمايشي و مستند خواهد بود. در اين نشست برخي از تهيه کنندگان ضمن بيان مسائل و کاستيهاي پژوهشهاي برنامهاي در حوزه برنامه سازي، بر رفع مشکلاتي چون: ارسال توليدات پژوهشي واحدهاي پژوهشي بويژه مرکز تحقيقات براي تهيهکنندگان، دسترسي به اطلاعات پژوهشي در فضاي مجازي سايتها و بانکهاي اطلاعاتي و امکان استفاده برنامهسازان از منابع پژوهشي و خدمات کتابخانه مرکز تحقيقات، تاکيد کردند.
13- هفتمين جشنواره سراسري توليدات و آثار راديويي و تلويزيوني نماز و نيايش
هفتمين جشنواره سراسري توليدات و آثار راديويي و تلويزيوني نماز و نيايش، دوشنبه هجدهم دي ماه سال 91، باحضور رئيس سازمان، حجتالاسلام قرائتي، نماينده ولي فقيه و رئيس ستاد اقامه نماز کشور و جمعي از مديران و برنامهسازان رسانه ملي در سالن همايشهاي بينالمللي سازمان صدا و سيما برگزار شد.
در اين مراسم آقاي پويا رئيس مرکز، گزارشي از نظرسنجيهاي سازمان درخصوص برنامههاي مرتبط با نماز و نيايش به حاضران ارايه داد. وي با اشاره به نتايج سه نظرسنجي انجام شده در مرکز در اين زمينه، ابتدا به ارايه نتايج نظرسنجي از جوانان و نوجوانان تهراني درباره نماز خواندن پرداخت. دراين خصوص اظهار داشت؛ «87 درصد از نوجوانان و جوانان تهراني انجام فرائض ديني را لازم ميدانند».
وي در ادامه با اشاره به نتايج نظرسنجي از مردم تهران درباره آثار تبليغ نماز از طريق برنامههاي سيما تاکيد کرد: نزديک به 18 درصد از پاسخگويان، ميزان علاقه به تماشاي برنامههاي مختلف سيما را درباره نماز «خيلي زياد» و 42 درصد «زياد» انتخاب کردهاند. در اين خصوص 92 درصد از پاسخ دهندگان معتقد بودند که اين برنامهها معنويت را افزايش ميدهد.
رئيس مرکز تحقيقات در پايان نشست پيشنهاد داد که براي افزايش تائير فرهنگ نماز در رسانه ملي از ايدهها و قالبهاي نو و خلاقانه استفاده شود و از افراد نمازگزار، چهرهاي مطلوب در برنامهها و فيلم و سريالها نشان داده شود.
14- حضور و مشارکت در نشستهاي کميسيون تحقيقات شانزدهمين جشنواره توليدات مراکز استانها و تجليل از آثار پژوهشي
شانزدهمين جشنواره توليدات استاني صدا وسيما با حضور معاونين، مديران، برنامهسازان و پژوهشگران رسانه ملي، در پنج بخش اصلي صدا ، سيما، خبر، موسيقي و پژوهش 27 تا 30 آبان ماه سال جاري در شهر شيراز برگزار شد.
در اين نشست پس از سخنان معاون محترم امور مجلس و استانها آقاي پويا با عنوان رئيس کميسيون تحقيقات به ارايه توضيحاتي درخصوص آثار پژوهشي ارسالي و نتايج داوري کميسيون پژوهش پرداخت. ايشان ضوابط و معيارهاي انتخاب آثار برتر و دلايل آنچه در روند فعاليتها و جلسات کميسيون و چه در کارگاههاي نقد و بررسي که با حضور استادان و ميهمانان در طول برپايي جشنواره برگزار گرديده بيان کرد.
آقاي پويا در ادامه نشست ضمن برشمردن محورهاي سهگانهاي که در ابتداي برگزاري کميسيون به شرکت کنندگان ارايه شد و از آنان نظرخواهي گرديد، گفت: «اين محورها عبارتند از:
1- چه اقداماتي انجام دهيم که مراکز در زمينه نوآوري بهتر عمل کنند.
2- چه تحقيقاتي براي برگزاري هرچه بهتر مراسم سي و سومين سالگرد انقلاب مورد نياز است.
3- براي کاهش فاصله ميان تحقيق و توليد چه اقداماتي لازم است.
در اين نشست ضمن ارايه متن کامل بيانيۀ هيئت داوران و تجليل از آثار پژوهشي برگزيد در بخشهاي پيمايشي، تحليل محتوا، اسنادي، برنامهاي، منجر به توليد، ويژه اصل 44، ويژه سال اتحاد ملي و انسجام اسلامي، ويژه انتخابات و پايان نامه به نقاط ضعف و قوت آثار پژوهشي ارسالي به کميسيون تحقيقات جشنواره پرداخته شد.
در اين دوره جمعاً 240 اثر پژوهشي به دفتر جشنواره و اصل شد که از بين آنها 136 عنوان به مرحله داوري رسيد که از اين تعداد 43 عنوان «پيمايشي»، 26 عنوان «کاربردي»، 18 عنوان «منجر به توليد»، 9 عنوان «تحليل محتوا»، 40 عنوان «اسنادي» و ويژه «پايان نامه» بود.
15- دومين گردهمايي سراسري پرسشگران و فرهنگياران
اين گردهمايي طي روزهاي 18 تا 22 آذر در مجتمع زيباکنار برگزار گرديد. در اين گردهمايي معاون اداري و مالي سازمان و رئيس مرکز تحقيقات سخنراني کردند.
در اين گردهمايي چهار روزه، براي پرسشگران برنامههايي چون برگزاري کلاسهاي آموزشي، تشکيل کارگاههاي توجيهي، برگزاري مسابقات فرهنگي و ورزشي و تشکيل کارگروههاي مختلف اجراء گرديد.
16- برگزاري نمايشگاه محصولات مرکز در دانشکده خبر
اين نمايشگاه حسب تقاضاي معاون پژوهشي دانشکده خبر و با هدف آشنايي دانشجويان دانشکده خبر و ديگر علاقمندان اين حوزه با آثار فرهنگي – پژوهشي مرکز تحقيقات و همچنين تعامل بيشتر در زمينههاي مشترک پژوهشي با اين دانشکده در روزهاي چهارشنبه ششم دي ماه سال 91 به مدت سه روز در محل دانشکده خبر برگزار شد.
در اين نمايشگاه بيش از چهارصد جلد کتاب با چهل و پنج عنوان مختلف، فصلنامههاي پژوهش و سنجش و فرهنگ مردم و نمونهاي از پژوهشهاي رسانهاي مرکز به نمايش گذاشته شد. پخش کليپ معرفي مراکز پژوهشي سازمان به ويژه مرکز تحقيقات و نمايش نسخه Power point)) معرفي مرکز تحقيقات در دانشکده خبر، از ديگر برنامههاي اين نمايشگاه بود.
17- برگزاري نمايشگاه کتاب در مرکز تحقيقات
امور فرهنگي با مشارکت مديريت انتشارات و اطلاعرساني مرکز، نمايشگاهي از کتابهاي خريداري شده از بيست و چهارمين نمايشگاه بينالمللي کتاب را به مدت دو روز در کتابخانه مرکز واقع در طبقه اول ساختمان اداري جامجم بر پا کرد. در اين نمايشگاه که در روزهاي يازدهم و دوازدهم آذرماه برگزار شد. بيش از چهارصد عنوان کتاب فارسي ولاتين با موضوعات تخصصي ارتباطات، رسانه، علوم اجتماعي، سيما، مردمشناسي، فرهنگ عامه، روانشناسي، ادبيات و ساير موضوعات به نمايش گذاشته شد و مورد استقبال برنامهسازان، پژوهشگران و همکاران مرکز و حوزههاي مختلف سازمان قرار گرفت.
18- شرکت در نمايشگاه بينالمللي مطبوعات
پانزدهمين نمايشگاه بينالمللي مطبوعات از بيست و ششم آبان ماه تا دوم آذر ماه سال 1391 در محل مصلي بزرگ امام خميني (ره) برگزار شد و امور فرهنگي مرکز تحقيقات نيز با فصلنامه پژوهش و سنجش در اين نمايشگاه شرکت کرد.
19- برپايي نمايشگاه محدود از آثار و محصولات مرکز در نشست سراسري افق رسانه در
مهر ماه 1391
همزمان با برگزاري نشست افق رسانه در سازمان که معاونت آموزش و پژوهش عهدهدار برگزاري آن بوده نمايشگاهي از آثار پژوهشي، کتب و فصلنامههاي پژوهش و سنجش و فرهنگ مردم در سالن همايشهاي صدا و سيما برگزار شد.
بازديد از مراکز علمي و فرهنگي
1- بازديد از مرکز سيما فيلم
به منظور آشنايي هرچه بيشتر و ملموستر پژوهشگران مرکز با روند برنامهسازي تلويزيوني از مرحله طرح، پيش توليد، توليد و پس توليد، طي هماهنگي و مذاکره به عمل آمده با امور فرهنگي مرکز سيما فيلم حدود هفتاد نفر از همکاران مرکز طي يک روز بازديد کردند.
2- بازديد ازموسسه علمي – پژوهشي رويان
به منظور آگاهي هرچه بيشتر از دستاوردهاي علمي – پژوهشي اين موسسه، در اسفند ماه سال 91 مديران مرکز و مديران آموزش و پژوهش مراکز استانها از اين مؤسسه بازديد به عمل آوردند و از نزديک با فعاليتهاي اين موسسه آشنا شدند.
3- بازديد از مونيتورينگ سيما
به منظور آگاهي هرچه بيشتر مديران واحدهاي آموزش و پژوهش مراکز استانها با نحوه و روند تامين برنامههاي (خارجي) تلويزيوني، در اسفندماه سال 91 بازديد يک روزهاي از مرکز مونيتورينگ سيما صورت گرفت.
برقراري ارتباط با امور فرهنگي و کتابخانههاي موسسات علمي – پژوهشي و دانشگاهي
با هدف معرفي مرکز در سطح کشور مکاتباتي با بيش از 50 موسسه پژوهشي وابسته به نهادهاي اجرايي انجام شد تا از اين طريق مرکز محصولات (پژوهش، کتاب و نشريات) ، قابليتها و توانمنديهاي علمي و ظرفيتهاي خودرا بشناساند. نتايج بدست آمده نشان ميدهد که تمايل خوبي براي همکاريها وجود دارد. به عنوان مثال: ميتوان به تمايل دانشگاه شهيد بهشتي براي برقراري جلسات مشترک همکاري و تهيه آثار مرکز، کتابخانه مرکزي دانشگاه تهران براي تهيه نشريات و تعدادي از کتابهاي مرکز با دانشکده خبر، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي و ... براي برگزاري نمايشگاه محصولات مرکز اشاره کرد.
انجام امور تبليغاتي، فرهنگي و خبري در سطح مرکز و سازمان
1- تبليغات محيطي درون مرکز، علاوه بر نصب استند و بنر به مناسبت ايام مذهبي و ملي، پوسترهاي مناسبتي از بيانات مقام معظم رهبري و رياست سازمان درخصوص «علم و پژوهش» طراحي و تهيه شده و به صورت هفتگي در تابلوهاي شيشهاي مرکز نصب ميشود.
2- فراخوان و اخبار همايشها، نشستها و سمينارهاي علمي، تازههاي نشر و ... مرتبط با فعاليتهاي رسانهاي در سطح کشور گردآوري شده و جهت اطلاع همکاران در تابلوهاي مرکز نصب شده است.
3- اخبار و گزارشهاي مرکزکه در نشريات مختلف به چاپ رسيده است جهت اطلاع همکاران در تابلوهاي مرکز درج شده است.
4- تبليغات محيطي بيرون مرکز، باتوجه به مناسبتهاي علمي مختلف نظير نشستهاي تخصصي و ... پوسترهاي مربوط به نحوه مناسب در سطح سازمان نصب شده است.
انجام امور اطلاعرساني در سطح سازمان و خارج سازمان
1- بيش از 25 نشريه، سايت و خبر گزاري شناسايي شدهاند و در تعاملات صورت گرفته با آنها اخبار و گزارشهاي مربوط به اقدامات و فعاليتهاي مرکز به منظور اطلاعرساني ارسال ميشود. برخي از اين رسانهها عبارتند از: هفتهنامه روابط عمومي (امور فرهنگي) سازمان، هفتهنامه سروش، هفته نامه الکترونيکي مديران، روزنامه جامجم، روزنامه ايران، روزنامه کيهان، خبرگزاري ايسنا، خبرگزاري مهر، خبرگزاري کتاب ايران، خبر گزاري دانشجو، خبرگزاري فارس، واحد مرکزي خبر، باشگاه خبرنگاران جوان و ...
2- در طي سال 91 بالغ بر هفتاد خبر از نشستهاي علمي – تخصصي، اقدامات و فعاليتهاي مرکز، آثار پژوهشي، کتاب و نشريات و ... تهيه و از طريق رسانههاي گوناگون منتشر شده است. لازم به ذکر است معمولاً بيشتر خبرهاي تهيه شده براي سايت مرکز تحقيقات نيز ارسال شده است.
3- هماهنگي درباره معرفي کتابهاي منتشر شده مرکز در بخش تازههاي کتاب سايت شبکه اول سيما.
4- پوشش خبري تمامي مراسم برگزار شده در مرکز.
توزيع توليدات مرکز اعم از کتاب و نشريات
1- فصلنامههاي پژوهش و سنجش و فرهنگ مردم
- توزيع شمارههاي52، 53 و 54 فصلنامههاي پژوهش وسنجش براي 1000 نفر از مشترکين.
- روزآمد کردن ليست حدود 1000 نفر از مشترکين فصلنامه پژوهش و سنجش.
- توزيع شماره 14 و 13 فصلنامه فرهنگ مردم (براي اولين بار).
- فعال سازي اشتراک اينترنتي فصلنامه پژوهش و سنجش با همکاري مديريت انتشارات و اطلاع رساني.
- نظارت دقيق و ميداني بر توزيع فصلنامه پژوهش وسنجش از طريق دکههاي موسسه همشهري وارايه گزارش جامع از وضعيت موجود براي قائم مقام محترم مرکز.
2- کتابهاي مرکز
عقد قرارداد با شرکت توزيع و پخش کتابهاي علوم انساني (پکتا) که با بيش از 1000 کتابفروشي در سطح کشور تعامل دارد به منظور توزيع اماني کتابهاي مرکز در سطح کشور، تاکنون حدوداً 500 جلد از کتابهاي مرکز از اين طريق توزيع شده است.
- تعامل با شرکت توزيع و پخش کتابهاي جامعه شناختي که در طول مدت همکاري، 300 جلد از کتابهاي مرکز براي پخش به اين شرکت فروخته شده است.
- مذاکره با موسسه تحقيقات آب و فروش 350 نسخه از کتاب مرکز به اين موسسه
- در راستاي همکاري با مراکز علمي 40 نسخه از کتابهاي مرکز به کتابخانه مرکزي دانشگاه شهيد بهشتي فروخته شده است.
- با پيگيريها، مذاکرات و تعاملات صورت گرفته با انتشارات سروش، وضعيت فروش کتابهاي مرکز، تجميع کتابها در مکان معيني از فروشگاه و اطلاعرساني درست، قدري بهبود يافته است.
- باتوجه به گسترش اينترنت و تجارت الکترونيکي و با عنايت به اين که فروش الکترونيکي کتاب نيز يکي از روشهاي عرضه و فروش محصولات است. در نشستهايي با واحد انتشارات و اطلاع رساني چگونگي روند خريد الکترونيکي کتاب در سايت مرکز تهيه و در دست عملياتي شدن است.
تهيه عکس و تصوير برداري از همايشها و نشستهاي برگزار شده در مرکز و خارج از مرکز
1- تهيه عکس و ضبط تصويري همايش پرسشگران و فرهنگياران مرکز در زيبا کنار
2- تهيه عکس و ضبط تصويري نشست علمي «تحقيقات پيمايشي»
3- تهيه عکس و ضبط تصويري نشست علمي «اثرسنجي در حوزه رسانه»
4- تهيه عکس و ضبط تصويري نشست علمي «چشم انداز رقابت رسانههاي جديد و قديم»
6- تهيه عکس و ضبط تصويري کارگاه آموزشي spss ويژه مديران و کارشناسان واحدهاي آموزش و پژوهش مراکز استانها
7- تهيه عکس و ضبط تصويري مراسم توديع و معارفه مديران مرکز (بيش از چهار مورد)
8- تهيه عکس و ضبط تصويري نشست عمومي مرکز به مناسبت جشن اعياد، در اين نشست گروه تواشيح بينالمللي ليلهالقدر حضور داشتند.
ارتباط با مراکز علمي، آموزشي و فرهنگي
1- واگذاري برنامه تلويزيوني کارگاه آموزشي روش تحقيق به دانشگاه پيام نور، حسب مذاکره با معاونت ارتباطات دانشگاه پيام نور توافق شد امتياز حق تکثير و توزيع برنامه آموزشي کارگاه روش تحقيق در ميان فراگيران دانشگاه پيام نور در قالب DVD و به عنوان يک منبع کمک آموزشي در قالب انعقاد قرارداد، به آن دانشگاه واگذار شود. کليه امور کارشناسي، مکاتبات و مذاکرات مربوط به موضوع مورد نظر توسط امور فرهنگي مرکز در حال پيگيري است. لازم به ذکراست کارگاه آموزشي مورد نظر با حضور دکتر دلاور به مدت چهار روز در مرکز برگزار شد.
2- مذاکره با مديران کتابخانههاي حسينيه ارشاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي به منظور برگزاري نمايشگاه آثار مرکز در سال 92.
3- مکاتبه با بيش از 60 موسسه علمي – پژوهشي، دانشگاهي و آموزش عالي به منظور معرفي مرکز تحقيقات در قالب بروشور، CD هاي معرفي مرکز و سايت مرکز، آثار پژوهشي و کتابها و نشريات و همچنين اعلام آمادگي جهت هرگونه همکاري و مشارکت علمي – پژوهشي.
4- در پي درخواست استانداري سيستان و بلوچستان از رئيس سازمان جلسهاي با مشاور پژوهشي و علمي معاون سياسي و اجتماعي اين استان به منظور ارايه آثار پژوهشي، کتاب و فصلنامههاي پژوهشي مرکز و در صورت لزوم طرح همکاريهاي مشترک علمي – پژوهشي برگزار شد.
5- مکاتبه با رئيس مرکز آموزش سازمان و دريافت ايميل مديران سازمان (حدوداً 800 آدرس) جهت ارايه آخرين اخبار پژوهشي و نظرسنجيهاي انجام شد در مرکز و همچنين آثار منتشر شده مرکز.
امور کارشناسي و ارجاعي
1- تهيه متن نهايي کتاب عملکرد مرکز از سال 88 تا91.
2- تهيه متن نهايي و سفارش طرح بروشور مرکز.
3- تهيه متن کتابچه محصولات مرکز.
4- تهيه طرح پرچم مرکز (در دست انجام).
5- تدوين برنامهاي 15 دقيقهاي از کارگاه روش تحقيق به منظور پخش در نشست اعضاي کميسيون تحقيقات جشنواره استانها در سال 91.
6- سفارش تهيه کليپ واحدهاي پژوهشي و نظارت و مشاوره در مراحل توليد و تدوين نهايي برنامه به منظور پخش در هفتمين گردهمايي پژوهشگران سازمان در سال 91
7- تهيه تيزر واحدهاي پژوهشي معاونت آموزش و پژوهش و واحدهاي آموزش و پژوهش مراکز استانها به منظور پخش از شبکههاي سيما به مناسبت هفته پژوهش و برگزاري نمايشگاه دستاوردهاي پژوهش کشور در مصلي تهران در دي ماه 91.
8- تهيه سي دي هاي (Power point) معرفي مرکز جهت بهرهبرداري در نمايشگاههاي داخل و خارج سازمان
9- تهيه چکيده ازکتابهاي جديد واصله به مرکز در قالب معرفي کتاب (تازههاي کتابخانه مرکز) به منظور درج در تابلو اعلانات مرکز، عناوين برخي از اين کتابها عبارتند از: «توطئهگران بينالمللي»، «حجاب»، «جنگ طلبان بزرگ»، «اورشليم جديد»، «فرهنگ جبهه» (هشت جلد) و ... در ضمن لازم به ذکر است کتابهاي معرفي شده جهت درج در سايت مرکز به مديريت انتشارات و اطلاعرساني مرکز ارسال ميشود.
10- طراحي استند معرفي کتابهاي مرکز جهت نصب در کتابفروشيهاي سروش (در دست انجام)
11- تهيه گزارش جامع از برگزاري نمايشگاه کتاب و نشريات مرکز در دانشکده خبر جهت ملاحظه رئيس محترم مرکز
12- مذاکره (در چند نوبت) با تهيه کننده تلويزيوني برنامه «نشست علمي چشم انداز رقابت رسانههاي جديد و قديم» و تحويل متن ترجمه شده سخنراني خانم دکتر سربرني جهت صدا گذاري و تدوين نهايي و تحويل به مرکز.
13- بررسي کارشناسي اطلاعيه دانشگاه سواس لندن مربوط به سي و چهارمين سالگرد انقلاب اسلامي با موضوع «پيشرفتهاي متناقض اجتماعي و فرهنگي زندگي ايراني بعد از انقلاب» و ارسال آن به دفتر رياست مرکز.
15- جمعبندي نظرات مخاطبان سايت مرکز
نظرات مخاطبان برنامههاي راديويي و تلويزيوني که از طريق سايت مرکز دريافت ميشود باتوجه به ملاحظات زير گزينش، دستهبندي و به مراجع ذيصلاح ارجاع ميشود. بدين ترتيب، گزينش پيامها باتوجه به ملاحظات زير دستهبندي ميشود:
1- پيامهايي که در قالب پيشنهاد در جهت ارتقاء سطح فني، محتوايي و خدماتي سايت مرکز ارايه ميشوند.
2- پيامهايي که به مباحث پژوهشي در حوزه رسانه ارتباط دارند.
3- پيامهايي که به موضوع عملکرد فعاليتها و مديريت مرکز ميپردازد.
4- پيامهايي که در قالب تقاضاي خدمات، راهنمايي، مشارکت، مشاوره و ... مطرح ميشود و در چارچوب مأموريت، فعاليتها و اختيارات مرکز قابل تامين، پاسخگويي و پيگيري است.
5- پيامهايي که به نحوي به عملکرد مديريت کلان سازمان، شبکههاي صدا و سيما و همچنين مباحث، فني و محتوايي حوزه توليد و پخش برنامهها و اخبار در صدا و سيما نظردارد، که درصورت اعتبارمحتوايي به امور فرهنگي و روابط عمومي سازمان و يا مراجع ذيصلاح و مرتبط اعلام ميشود.
16- بررسي کارشناسي درخصوص حضور و مشارکت مرکز در همايش آسيبشناسي پژوهشهاي دفاع مقدس.
17- بررسي پيشنهاد مشارکت مرکز در همايش نقش صنوف در پيشگيري از جرم که از سوي نيروي انتظامي کشور پيشنهاد شد.
18- همکاري با روزنامه جامجم در تهيه و درج مطلب با عنوان «مرکز تحقيقات در سي و چهارمين سالگرد انقلاب اسلامي» با هدف معرفي مأموريت، فعاليتها و اهداف مرکز تحقيقات.
هماهنگي مصاحبههاي رئيس مرکز
1- هماهنگي با دبير سرويس رسانه روزنامه جامجم درخصوص مصاحبه با آقاي پويا در ايام هفته پژوهش به منظور معرفي فعاليتهاي مرکز و اهميت پژوهشهاي رسانهاي
2- هماهنگي به منظور مصاحبه با آقاي پويا درخصوص نظرسنجي و پخش اين مصاحبه در بخش علمي – فرهنگي اخبار ساعت 21 شبکه يک سيما.
3- هماهنگي با واحدهاي خبري داخل سازمان جهت برگزاري نشست خبري رئيس مرکز به منظور اعلام برنامههاي هفته پژوهش سازمان.
4- چند مورد هماهنگي جهت مصاحبههاي کوتاه رئيس مرکز در پايان نشستهاي علمي مرکز.
عقد تفاهمنامه
1- عقد تفاهم نامه مشترک مرکز تحقيقات با پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات درخصوص انجام نظرسنجي در باره «سرانه مطالعه کتاب» که انجام و تحويل پژوهشگاه مذکور شد. پيگيري اين امور از مرحله مذاکره تا انعقاد قرارداد و اجراي موضوع قرارداد بر عهده امور فرهنگي و روابط عمومي مرکز بود.
2- تنظيم تفاهم نامه همکاري با پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامي حوزه علميه قم با مشارکت اداره کل پژوهش استانها و خارج از کشور.
3- تنظيم پيشنويس