سه شنبه, 06 آذر 1403

 



دبستان فرهنگ دختران

header

مرکزآموزش عالی علمی-کاربردی فرهنگ وهنر واحد 13 تهران

رشته: مدیریت امور فرهنگی

 

عنوان گزارش:

دبستان فرهنگ دختران

 

دانشجو:

علیرضا رحیمی

 

استاد راهنما:

سرکار خانم میرزایی

 

دبستان فرهنگ دختران

Untitled1

            

دبستان فرهنگ دختران يكي از مدارس دولتي منطقه 13 تهران در منطقه تهران نو واقع مي باشد . اين دبستان درسال 1369 مخصوص فرزندان فرهنگي تاسيس گرديد ، كه اكثريت غالب دانش آموزان از خانواده هاي فرهنگي بودند . سال بعد با توجه به عملكرد دبستان و دستور وزير آموزش و پرورش به عنوان مدارس نمونه مردمي به كار خود ادامه داد.

سال 1380 خانم همراز مدیر مدرسه به درجه بازنشستگي نائل آمدند و معاون پرورشي دبستان خانم وردي كه از سال 1369 در معيت ايشان بودند با مدرک لیسانس به عنوان مدير جديد انتساب شدند. خانم وردي نيز با برنامه ريزي دقيق و استفاده از همكاران آگاه به فن آوري روز در امر تدريس توانستند هم چنان موقعيت دبستان را حفظ نمايند.

دانش آموزان دبستان فرهنگ هر سال با شركت در مسابقات قرآن ، علمي ، ‌فرهنگي ، هنري و ورزشي حائز رتبه هاي اول تا سوم مي شوند، و براي دبستان خود افتخار مي آفرينند. در سال تحصيلي 90-89 مسئولين مدرسه با همكاري انجمن اولياء و مربيان و خانواده هاي محترم دانش آموزان تصميم مجدد نسبت به هوشمند سازي كلاس‌های درس دارند كه در اين راستا گامهاي اوليه برداشته شده است.

 

 ffffff

           

معرفی انجمن اولیاء و مربیان به منظور تعامل بیشتر اولیای دانش آموزان جهت کمک به ارتقای فعالیت‌های آموزشی و پرورشی و گسترش ارتباط دو کانون مقدس (خانه) و (مدرسه) برگزاری انتخابات و تشکیل انجمن اولیاء و مربیان واحدهای آموزشی یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران مدارس داخل و خارج از کشور می‌باشد که می‌بایست برای تحقق این مهم، موارد زیر مورد عنایت ویژه قرار گیرد.

با توجه به رکن بودن انجمن اولیاء و مربیان در مجموعه ارکان و شوراهای واحدهای آموزشی لازم است انتخابات انجمن اولیاء و مربیان در هر سال تحصیلی برگزار شود.

قبل از برگزاری انتخابات انجمن و اولیاء و مربیان، اولیاء با فعالیت‌های انجمن آشنا شوند.

 

شرح وظایف انجمن‌های اولیاء و مربیان واحد آموزشی

 

   1-تأمین مشارکت فکری، فرهنگی، عاطفی و آموزشی اولیا و تقویت هماهنگی و همسویی تربیتی و آموزشی خانه و مدرسه

2-برنامه‌ریزی و تشکیل جلسات عمومی اولیای دانش آموزان

3-برنامه‌ریزی وتصمیم گیری جهت تشکیل جلسات آموزش خانواده

4-همکاری و مشارکت با شورای معلمان در برگزاری کلاس‌های فوق برنامه

5-مشارکت در اجرای برنامه های کار آموزی هنرجویان در هنرستان‌ها

6-همکاری و مشارکت با مدیر مدرسه در اجرای فعالیت‌های پرورشی، برگزاری اردوهای دانش آموزان و بازدید از مراکز علمی، آموزشی و فرهنگی

7-همکاری و مشارکت درباره‌ی چگونگی قدردانی از کارکنان، اولیا و دانش آموزان و اعضای شوراهای مدرسه با رعایت ضوابط و مقررات مربوط

8-جلب همکاری اولیای دانش آموزان جهت مشارکت و کمک به ارتقای کیفیت فعالیت‌های مربوط و ارائه‌ی پیش نهادهای لازم به مدیر مدرسه

9-تلاش و همکاری برای جلب مشارکت اولیای دانش آموزان، صاحب حرف، افراد خیر و مؤسسات خیریه در تأمین امکانات مورد نیاز و بهبود اداره‌ی امور مدرسه

10-نظارت بر چگونگی اخذ کمک‌های مردمی با رعایت قوانین و مقررات مربوط

11-تشکیل شورای مالی مدرسه با عضویت مدیر مدرسه، رئیس انجمن و نماینده‌ی شورای معلمان در اولین جلسه‌ی انجمن

12-نظارت بر نحوه‌ی هزینه وجوه حاصل از کمک‌های مردمی، خدمات فوق برنامه، سرانه دانش آموزان و کمک‌های شوراهای آموزش و پرورش از طریق شورای مالی، و مطابقت موارد هزینه با برنامه های مصوب شورای مدرسه؛

13-بررسی و اتخاذ تصمیم نسبت به سرویس رفت و آمد دانش آموزان

14-انتخاب نماینده برای شرکت در شورای مدرسه

15-انجام اموری که بر اساس بخش نامه های سازمان به عهده‌ی انجمن مدرسه محول می‌گردد.

 

2

3

4

 

 

اعضاء انجمن اولیا و مربیان در سال تحصیلی 92-1391

 

نام اعضاء - سمت :

     1-فریس صابری رئیس انجمن

     2-حمیدرضا مولایی نایب رئیس انجمن

     3-علی اصغر دماوندی نیا منشی

4 -آقای حیدری مسئول کارگروه عمران

5- خانم تقوی عضو کارگروه عمران

6- مجید صالح پور مسئول کارگروه آموزش

7- خانم فتحی عضو کارگروه آموزش

8 - آقای برادران عضو کارگروه آموزش

9- خانم فرحی مسئول کارگروه تربیتی

10 - آقای شریفی عضو کارگروه تربیتی

 

 

اهم فعالیت‌های انجمن اولیاء و مربیان دبستان فرهنگ دختران در سال جاری به شرح ذیل می‌باشد:

 

1-تعیین وقت جلسات انجمن در سال جاری

2-تعیین رئیس و نائب رییس و منشی انجمن که به ترتیب آرای کسب شده در انجمن

الف) آقای فریس صابری ب)آقای عباس گلستانی ج- آقای علی اصغر دماوندی نیا

3-تعیین و تشکیل کار گروه‌ها (کارگروه آموزشی ، کارگروه پرورشی ، کارگروه عمران)

4-توسعه فعالیت‌های مالی و عمرانی و رفاهی

5-بررسی مشکلات مدرسه : از قبیل نمازخانه بوفه آبخوری کامپیوتر سایت برق و ...

6-نصب و راه اندازی دستگاه اس ام اس سنتر مدرسه

7-تشکیل کلاس آموزشی کامپیوتر توسط کارگروه آموزشی برای مربیان مدرسه در سه جلسه 5/1 ساعتی

8-تهیه و نصب پارتیشن آبخوری و سرویس بهداشتی و ایزوگام سقف سرویس بهداشتی

9-بررسی و مرمت تمامی نیمکت های مدرسه توسط کارگروه عمران

10-تهیه و نصب چهار دستگاه ویدئو پروژکتور برای مدرسه جهت هوشمند سازی کلاسها

11-بررسی سیستم صوتی مدرسه توسط کارگروه عمران

12-بررسی وضعیت برق مدرسه توسط کارگروه عمران

13-خرید هدیه عید غدیر (مداد رنگی جعبه فلزی تعداد 400 عدد)

13-خرید تعداد 50 عدد قاب مولا برای سادات

14-بر طرف کردن مشکل سقف کلاس پنجم

15-تهیه شناسنامه کامپیوتر های موجود در مدرسه توسط کارگروه آموزش

16-بررسی سایت کامپیوتر مدرسه توسط کارگروه آموزشی

17-تهیه سالن جهت برگزاری مراسم دهه مبارک فجر توسط کارگروه پرورشی

18-برگزاری مسابقات آشپزی مادران و طناب کشی پدران در سالن و اهداء جوائز به نفرات اول تا سوم

18-بررسی مشکلات موجود در نماز خانه توسط کارگروه عمران

19-بررسی تغییر مکان بوفه مدرسه توسط کارگروه عمران

20-تهیه و اهداء هدایای عید نوروز به دانش آموزان بی بضاعت مدرسه

21-برگزاری جشن آغاز امامت حضرت قائم (عج)

22-برگزاری جشن عبادت (مکان حضرت عبدالعظیم)

23-تهیه باطری دستگاه تلفن سانترال توسط آقای مقیمی کارگروه آموزشی

24-بررسی نرم‌افزار آموزیار توسط کارگروه آموزشی

25-ایزوگام سقف دستشویی‌های مدرسه

 

 

معرفی کارگروهها

 

کارگروه عمران

 

اهم وظایف کارگروه عمران:

1-توسعه فعالیت‌های آموزشی

2-توسعه فعالیت‌های مالی، عمرانی و رفاهی

3-برنامه ریزی برای شناسایی و جلب همکاری اولیا و خیرین و هم فکری در مورد مصرف بهینه منابع مالی

4-بررسی و شناسایی مشکلات ساختمان و تعمیرات جزیی

5-همکاری در بازسازی فضاهای آموزشی، ورزشی و بهداشتی و نمازخانه

6-برنامه ریزی برای اجرای دستورالعمل‌های مالی و ارائه پیشنهاد لازم برای رفع مشکلات مالی مدرسه

7-همکاری و مشارکت در نقاشی و بهسازی فضای داخلی و ایجاد فضای سبز و درخت کاری

8-ارائه راه کارهای شناسایی و جذب مشارکت‌های مالی، امکانات وتوانمندی های محلی

9-پیگیری امور حمل و نقل دانش آموزان و توصیه برای بهبود آن

سایر عناوین مرتبط، به پیشنهاد اعضا

 

کارگروه آموزش

 

اهم وظایف کارگروه آموزش:

1-توسعه فعالیت‌های آموزشی

2-مشارکت فکری با انجمن اولیا و مربیان

3-شناسایی امکانات علمی و افراد متخصص مورد نیاز

4-تدریس درکلاس های آموزش خانواده بر اساس ضوابط ابلاغی

5-بررسی زمینه های همکاری و تعامل با مراکز علمی فرهنگی و آموزشی

6-تهیه کتب و جزوات آموزشی و کمک آموزشی

7-ارائه مشاوره تحصیلی، سخنرانی‌های علمی و آموزشی

8-تهیه کتب و جزوات آموزشی و کمک آموزشی

9-ارائه مشاوره تحصیلی، سخنرانی‌های علمی و آموزشی

10-همکاری در برنامه ریزی برای تشکیل جلسات عمومی اولیا و سخنرانی‌ها

11-شناسایی امکانات و توانمندی‌های محلی در زمینه آموزشی و ارتقا سطح علمی دانش آموزان

12-همکاری در برگزاری مسابقات مختلف و المپیادهای آموزشی

 

کارگروه تربیتی

 

اهم وظایف کارگروه تربیتی:

1-توسعه فعالیت‌های پرورشی، فوق برنامه و بهداشتی

2- هم فکری و ارائه پیشنهاد به انجمن اولیا و مربیان مدرسه در مورد برنامه‌ها و فعالیت‌های پرورشی و فوق برنامه

3- همکاری در مورد تشکیل جلسات توجیهی و اطلاع رسانی در مورد مشاوره و آموزش خانواده

4-تدریس در کلاس‌های فوق برنامه طبق مقررات

5-سخنرانی‌های مرتبط با بهداشت جسمانی و روانی، مناسبت‌های مذهبی و ملی

6- بررسی راه های تعامل و همکاری با مراکز بهداشتی، پزشکی مددکاری و رفاهی

7- شناسایی اولیا توانمند و امکانات و توانمندی‌های محلی در زمینه غنی سازی اوقات فراغت

8-ارتقا سطح فرهنگی اولیای دانش آموزان

9-همکاری در توسعه فرهنگ کتاب خوانی وارائه نشریات ویژه اولیا 

10- سایر عناوین مرتبط، به پیشنهاد اعضا

 

مشاوره

 

مهارت‌های زندگی:

             معرفی کلاس‌های آموزش مهارت‌های زندگی در این مدرسه فقط خواندن و نوشتن و حساب کردن آموزش نمی‌دهند، بلکه مهارت‌های زندگی را نیز دانش آموزان فرا می‌گیرند.

بزرگ‌ترها آدم‌های فراموش کاری هستند. گاهی بهترین سال‌های عمرشان را فراموش می‌کنند، با اینکه سال‌ها پیش تصویب شد که آموزش مهارت‌های زندگی در محتوای درسی دانش آموزان قرار گیرد اما هنوز اتفاق مهمی نیفتاده است.

البته آموزش مهارت‌های زندگی در دنیا از دهه هفتاد میلادی آغاز شده است. با این مقدمه خواستیم بیان کنیم که ما فراموش نکردیم آموزش مهارت‌های زندگی را از سال‌ها قبل در این مدرسه آغاز کردیم و دانش آموزان هر پایه بنا به شرایط رشدی و سن درک و فهم خود مطالب و موضوعات را از طریق داستان، شعر، نمایش نقاشی، آموزش می‌بینند.

مهارت‌های زندگی آن دسته از رفتارهایی هستند که فرد را آماده می‌کند تا در موقعیت‌های خطرآفرین به درستی واکنش نشان دهد. تصمیم گیری، حل مسئله، جرأت ورزی، نه گفتن، دوست یابی، کنترل خشم، همدلی و انطباق یا تطابق با استرس عمده موارد مهارت‌های زندگی هستند.

دکتر بهرام یگانه رئیس انجمن مبارزه با آسیب‌های رفتاری معتقد است، آموزش و پرورش قوی‌ترین بازوی اجرای طرح آموزش مهارت‌های زندگی در مدارس است اگر آموزش و پرورش همچنان در ارائه آموزش‌های مرتبط با مهارت‌های زندگی غفلت کند، آسیب های رفتاری و اجتماعی دانش آموزان روز به روز بیشتر خواهد شد.

کارشناسان آسیب های اجتماعی معتقدند که بسیاری از معضلات اجتماعی با گفتن یک «نه» ساده قابل پیشگیری است نه گفتن یک مهارت است که آموزش آن به کودکان و نوجوانان، یک نسل را نجات خواهد داد.

آموزش مهارت های زندگی توسط مشاور مدرسه تدریس می گردد که یکی از شیوه های آموزشی با استفاده از بارش فکری است. بارش فکری شیوه ای خلاق و بارآور در ایجاد نظرها و عقاید مختلف و متعهد درباره موضوعی خاص است که فرصتی فراهم می کند تا تمام دانش آموزان نظر و عقاید خود را بیان نمایند و از یکدیگر نیز انتقاد سازنده داشته باشند.

یکی دیگر از وظایف مشاور آن است که دانش آموزان از توانایی ها، محدودیت ها، علایق واقعی خود و امکاناتشان درکی عمیق بدست آورند و از امکانات محیطی و کلیه اموری که به نحوی در رشد و تکامل آنان مؤثر است، آماده گردند و از این امکانات متناسب با توانائی های خود، بهره برگزیند.

 

روانشناسی

 

توصیه‌هایی جهت آمادگی برای امتحانات نکات قابل توجه والدین گرامی برای آمادگی فرزندانشان برای امتحانات:

با توجه به نزدیک شدن به ایام امتحانات دانش‌آموزان عزیز؛

توجه شما و فرزندتان را به نکات مهمی که باعث بالا رفتن آرامش و کسب نتیجه بهتر در امتحانات خواهد شد، جلب می‌کنیم. خواندن این مطلب را فراموش نکنید!

شب قبل از امتحان و زمان پیش از امتحان:

از درگیری‌ها و مشاجرات خانوادگی کاملاً بپرهیزید.

سعی کنید در محلی آرام و بدون سر و صدا درس بخوانند و کمتر فکر خود را مشغول دارند، از دیدن برنامه‌های تلویزیون در حد امکان خودداری نموده و سعی کنند شام سبکی بخورند.

از شب‌های قبل زودتر بخوابد تا روز بعد با شادابی و نشاط بیشتر در جلسه ی امتحان حضور یابد.

پس از بیداری و به جا آوردن نماز نخوابد و به مطالعه‌ی خارج از موضوع امتحان (نظیر نشریات، روزنامه‌ها و ... ) نپردازد.

حتماً صبحانه مناسب صرف کند، زیرا بدون تغذیه مناسب مغز ایشان در انجام فعالیت‌های لازم (حل مسئله و یادآوری و ...) دچار مشکل خواهد شد.

سعی کند به موقع، از منزل خارج شود تا نگرانی دیر رسیدن به جلسه امتحان را نداشته باشد.

وسایل لازم را با خود به جلسه ی امتحان ببرد.

 

چه فعالیت‌هایی به تقویت حافظه‌ی فرزندان‌مان کمک می نماید؟

 

معنی مطالبی را که می خواهد حفظ کند، بداند.

آنچه را حفظ می کند، بنویسد.

آنچه را حفظ می کند، با صدای بلند تکرار کند.

روی قسمتی از مطالب آموزشی را بپوشاند و ببیند می تواند به آنها پاسخ دهد یا خیر.

مطالب را به قسمت های کوچکتر مانند پاراگراف، جمله یا کلمه تقسیم نماید تاحفظ کردن آنها آسانتر باشد.

آنقدر مطالب درسی را بخواند وتکرار کند که بتواند از جمله ها و کلمات آن در ذهن خود تصویری رسم کند.

 

چگونگی ایجاد تمرکز حواس:

 

برای درس خواندن محلی مناسب که آرام و دارای روشنایی و هوای مناسب است انتخاب نماید.

از مکان های شلوغ دوری کند که مانع تمرکز حواس است.

گرسنگی ، تشنگی و خستگی مانع تمرکز حواس است در حد نیاز به رفع آنها تلاش نمایید.

در ساعت های معین و ثابت مطالعه نماید.

در صورتی که تصمیم به مطالعه دسته جمعی با دوستان خود می گیرد مطمئن باشید دوستان ایشان در خواندن درس جدی و مصم هستند.

چند کلام با دانش‌آموزان:

آنچه قبل از امتحان باید انجام گیرد:

مطالعه عمیق و دقیق موضوعات درسی

نکات مهم هر کتاب درسی را با علامت گذاری یا خط کشیدن در زیر آنها مشخص نمایید تا در هر بار مرور ، نسبت به آنها توجه لازم صورت گیرد.

از اوراق امتحانی قبل را مرور نموده تا ضمن پی بردن به چگونگی پرسش از درس مربوطه، نقاط ضعف و اشتباهات خود را شناسایی نمایید.

با علاقه و انگیزه مطاله کنید و با زور مطالب را در ذهن خود مرور نکنید و آن را حفظ نکنید، که این کار مقدمه ی فراموشی اطلاعات است.

سعی کنید مطالبی را که آموخته اید برای دوستان دیگر خود تدریس نمایید تا علاوه بر مرور آنچه که آموخته اید نقاط ضعف و اشکال کارتان نیز آشکار شود.

هر چند وقت یکبار ، در حین مطالعه، هوای تازه استشمام کنید.

نگران عدم موفقیت در امتحان ها نباشید و ترس و اضطراب را از خود دور کنید.

از نشستن روی صندلی و خم شدن بر روی میز برای مدت طولانی پرهیز کنید، زیرا که این عمل موجب فشار بر روی ستون مهر ه ها و نرسیدن خون کافی به مغز می شود.

همیشه به یاد داشته باشید که برای خودتان امتحان دهید نه به خاطر دیگران. سپس با این دیدگاه در امتحان شرکت کنید تا انرژی شما چندین برابر شود و موفق شوید.

 

                                                                                                                                                                                                                                                          التماس دعا

نويسنده : علیرضا رحیمی

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.