دوشنبه, 05 آذر 1403

 



گزارش کاربینی واحد فرهنگی آموزش وپرورش منطقه7

بسم الله الرحمن الرحیم

 

ارائه دهنده: حمیدرضا رحمانی سبحانی

استاد راهنما :سر کار خانم میرزایی

رشته تحصیلی: کارشناسی حرفه ای مدیریت امور فرهنگی

درس:کاربینی

اهداف

این نهاد از بدوشکل گیری تا به امروزمجموعه وسیعی ازعملکردها ووظایف متعدد وگوناگونی را بعهده داشته تحقق امر تربیت را منوط به حضورمربی وفعا لیتهای رسمی

غیرکلاسی درکنارآموزشهای کلاسی میداند.

اهداف واصول مشروحه زیرعلل اصلی تشکیل این نهاد انقلابی پرورشی میباشند:

1.انتقال ارزشهای دینی وفرهنگی انقلاب اسلامی به مدارس

2.بالا بردن سطح فرهنگ وتربیت دانش آموزان درفضایی معنوی وانقلابی

3.زمینه سازی برای ورود نگرشهای دینی وارزشهای فرهنگی وانقلابی به نظام آموزش

وپرورش وحفظ مدارس ازآفات تهاجم فرهنگی

4.شناخت وپرورش استعداد های دانش آموزان دررشد دینی،عقلی،اجتماعی،وعاطفی

آنان وحفظ ارزشهای فرهنگی توسط کارشناسان امورفرهنگی

بنا براین مهمترین اهداف تشکیل امورفرهنگی وتربیتی حراست ازمرزهای اعتقادی و

حفظ دستاوردها وتبیین ارزشهای انقلاب یعنی همان حیات طیبه درمدارس باید دانست

چرا که انگیزه های انقلابی و فرهنگی همراه با شعار"مربیان امورفرهنگی وتربیتی

سربازان انقلابند موجب تاسیس این نهاد فرهنگی شده است.

 

 0213

 

 

 

 

 

 

کارگاه آموزشی مربیان و معاونین امور فرهنگی پرورشی منطقه 7

Picture1 copy copy

اولویت طرح ها و برنامه های فرهنگی و پرورشی در مدارس:

 

1-کیفیت بخشی به نماز جماعت در مدارس

2-رشد استعداد های نهفته دانش اموزان جهت نیل به هویت دینی وملی

3-برپایی نشست ها و جلسات پرسش و پاسخ اعتقادی و بصیرتی

4- تشکیل مجامع قرآنی و مدارس قرآن

5-برپایی هیئت های مذهبی و مراسم مذهبی

6- توجه به سلامت و بهداشت فردی

 0212

شرح وظايف معاونت و كارشناسان امور فرهنگي

 

1-تدوين برنامه سالانه با استفاده از نياز سنجي ومشورت و بر اساس شيوه نامه هاي ابلاغي و ارائه به شوراي مدرسه

2-كيفيت بخشي به برگزاري مراسم اغازين در مدرسه

3-حضور به موقع و فعال و پويا در جلسات و گرد همايي ها

4-سنجش علايق دانش اموزان و هدايت و راهنمايي استعداد هاي نهفته انان.

5-زمينه سازي و تشويق دانش امموزان جهت شركت در فعاليت هاي تشكلهاي مختلف مدرسه.

6-بهره گيري از تشكلهاي دانش اموزي در راستاي فعاليت هاي پرورشي

7-ترغيب دانش اموزان به شركت در مسابقات قرآن.نماز.هنري و ادبي

8-توجه ويژه به  برنامه هاي مربوط به مناسبت هاي   ايام الله .عفاف و حجاب وامر به معروف و نهي از منكر.

9-ترغيب همكاران و دانش اموزان به شركت در نماز جماعت در مدرسه

10-خلاقيت و نو اوري و ابتكار در تمامي زمينه هاي مختلف پرورشي به جهت برنامه ريزي و اهتمام براي غني سازي اوقات فراغت دانش اموزان

11-هماهنگي و ارتباط منظم با مسئلان ذيزبط اداري و حضور در جلسات و همايشهاي حوزه هاي پرورشي و اموزشي

12-شناسايي دانش اموزان نخبه.فرهنگي .علمي.ورزشي.مهارتي و بستر سازي براي بهره گيريوحمايت و پشتيباني از انان با هدف تسريع و تسهيل مراحل رشد براساس دستورالعملهاي مربوط.  

13-ارزيابي از فعاليت هاي پرورشي و تربيتي دانش اموزان در پايان سال تحصيلي و ارائه كارنامه پرورشي به اولیا

 

 5878

 

 

نمونه ای از فرم ارزیابی فعالیت های فرهنگی و پرورشی دانش آموزان مدارس منطقه 7 تهران

 

2545 copy

 

نکات ویژه فعالیت های فرهنگی مدارس جهت کسب امتیاز ویژه و ارائه گزارش به منطقه:

نکته اول:

تعمیق،توسعه و گسترش فعالیت های قرآنی و مدارس قرآن کریم 

*میزان جذب قرآن آموز(دانش آموز ،اولیا)

*تعداد برنامه های قرآنی مصور و مکتوب و ارسال به منطقه

*تعداد همکاران شرکت کننده در مسابقات قرآنی هر مدرسه

*تعداد جلسات گفتمان علمی،فرهنگی و امام شناسی وعترت و ارسال  گزارش مصور و مکتوب به منطقه

 

نکته دوم:

توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز

 *تشکیل جلسات ستاد و ارسال گزارشات مصور و مکتوب به منطقه

*تجهیز نماز خانه و زیبا سازی آن و جذب روحانی فعال و مستعد در برقراری تعامل سازنده

*تعداد جلسات پیوند مدارس با مساجد و نماز جمعه

*برگزاری آموزش خانواده با موضوع های نماز و امر به معروف و عفاف و حجاب

 

نکته سوم :

  برنامه های  و فرهنگی و هنری

*تشکیل انجمن های هنری دانش آموزی (انجمن سرود،انجمن تئاتر،انجمن هنرهای دستی و تجسمی)

*تولید فیلم های تربیتی (داستانی ، مستند ، انیمیشن)

*اجرای نقاشی همگانی  مدارس در مناسبت های مختلف

*اجرای اردو های یک روزه با موضوع عفاف و حجاب

*تشکیل انجمن ادبی در مدارس (نویسندگی، شعر ، داستان)

*تعداد برگزاری اردو و بازدید  های علمی ،فرهنگی و تربیتی

*ارسال گزارش  از اجرای نکات ویژه بصورت مکتوب و مصور برای کسب امتیاز

 

 

6989 copy

 

راهکار ها و پیشنهادات جهت ارتقا سطح فرهنگی و پرورشی

دانش آموزان در مدارس:

1-پیشنهاد می شود به روش های فرا گفتاری در برخورد های تربیتی بیشتر و بهتر توجه گردد

2-اجرای اذان ظهر در مدرسه توسط دانش آموزان بصورت انفرادی  و متعد صورت گیرد تا در صورت مناسب بودن شرایط، نماز ظهر و عصر با حضور کلیه دانش آموزان داوطلب در حیاط مدرسه برگزار گردیده  و سایر برنامه های همزمان  و جنبی تعطیل شود  شایسته است معاونین محترم نیز  در این مراسم شرکت نمایند و مقدمات حضور سایر همکاران را نیز فراهم آورند.

3-هرگونه استفاده از عبارات (قرآنی،حدیث،دعا و ....)برای دانش آموزان اگر به زبان عربی است حتما به همراه ترجمه فارسی آن صورت پذیرد و اگر ترجمه فارسی قبل از عبارت عربی بیان شود عبارت مذکور تاثیر گزار تر خواهد بود.

4-زیبا سازس فضای نمازخانه  مدرسه توسط دانش آموزان با هدایت و نظارت معاون محترم پرورشی صورت گیرد.

5-اجرای مراسم صبحگاه در مدارسی که واحد بسیج دانش آموزی فعال دارند با هماهنگی مدیر محترم مدرسه به مدیریت بسیج دانش آموزی تفویض گردد. که البته نحوه انجام این مسئولیت طی دستور العمل جداگانه ای ابلاغ خواهد شد .

6-کاهش روش های مستقیم برای گفتن پیام به دانش آموزان خصوصا روش سخنرانی برای عموم و همچنین کوتاه شدن مدت آن خصوصا در شرایطی که دانش اموزان در مراسم صبحگاه درحال ایستاده قرار دارند مورد تاکید است. گفتار های انفرادی مشفقانه مبنی بر مخاطب شناسی و بر اساس نیاز دانش آموز  از قاعده فوق مستثنی است.

7-ورزش صبحگاهی که نیاز های جدی دانش آموزان بوده  و ضمن تامین شادابی و نشاط در فضای مدرسه حضور فعال تر آنان در فعالیت های آموزشی و پرورشی را فراهم می سازد،با همکاری مربی تربیت بدنی صورت گیرد.

8-دانش آموز محوری با هدف بهره گیری از ظرفیت گسترده و انرژی عظیم دانش آموزان  در پیشبرد بهتر فعالیت های آموزشی و پرورشی مدرسه مورد توجه خاص قرار گیرد .که این امر مستلزم اقدامات زیر می باشد:

*توجه به کرامت  و شخصیت دانش آموزان  در برابر آسیب های اجتماعی .

*ارتباط مشفقانه با دانش آموزان

*بهره گیری از مشورت دانش آموزان در برنامه ریزی و تدبیر امورشان و برگزاری نشست های مشورتی با آنان.

* توقع واقع گرایانه از دانش آموزان ارشد در قبال مسئولیت هایی که به آنان سپرده شده است.

*تقویت تشکل های دانش آموزی مصوب 

 

 

در پایان از معاونت محترم پرورشی و فرهنگی اموزش و پرورش منطقه 7 تهران که در تهیه این گزارش با ما همکاری داشته اند و نیز از استاد ارجمند سرکار خانم میرزایی و مدیریت محترم گروه جناب آقای گودرزی نهایت شکر را دارم .

 

نويسنده : حميدرضا رحماني سبحاني

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.