مقدمه:
ضرورت مديريت فرهنگي:
دلايل فراواني را مي توان بر ضرورت مديريت فرهنگي، اقامه کرد که عمده آن به نقش و کارکردهاي فرهنگ در جامعه باز مي گردد. پيش از اين گفتيم که فرهنگ در حقيقت راه و رسم و شيوه زندگي است و نقش آن براي يک جامعه، به مثابه روح براي جسم آدمي است. همچنان که سلامت روحي و رواني انسان نيازمند عنايت جدي و برنامه ريزي و به کارگيري فعاليت و اقدامات مناسب است، و هر گونه بي توجهي و غفلت از آن مي تواند به حيات فردي انسان اختلال وارد آورد و آن را در معرض تهديد جدي قرار دهد، بي توجهي و عدم اهتمام لازم به مقوله ي فعاليت هاي فرهنگي نيز صدمات و لطمات جبران ناپذيري بر حيات يک ملت وارد آورده، آن را در معرض فرسودگي و نابودي قرار مي دهد.
پيشينه مديريت فرهنگي:
دير زماني نيست که از طرح اصطلاح «مديريت فرهنگي» مي گذرد و از جمله عنوان نو در حوزه مديريت، همين عنوان است. اين امر به معناي عدم وجود فرهنگ در جوامع پيشين يا عدم وجود فعاليت ها و برنامه هاي فرهنگي در پيشينه ي جوامع بشري نيست. اساساً از هنگامي که بشر، زندگي جمعي خويش را شروع کرده است با فرهنگ بوده و فعاليت فرهنگي داشته است. اما مديريت بر حوزه ي فرهنگ و مديريت فعاليت هاي فرهنگي- آن هم به معناي خاصي که از اين واژه توضيح داده شد- سابقه ي ديرينه اي ندارد. اين امر معلول عللي است که از جمله آنها مي توان به موارد زير اشاره کرد:
الف. نگرشي وجود دارد که مي گويد: فرهنگ امري است که در تار و پود اجزاي يک جامعه جريان دارد، و از اين رو، اگر هر يک از بخش هاي اجتماعي وظايف خويش را به خوبي انجام دهند و مديريت ها در هر يک از حوزه هاي اقتصادي، سياسي آموزشي و... کارآمد باشند، در حقيقت موجبات بساماني فرهنگ، آن جامعه و تعالي آن را فراهم کرده اند.
ويژگي هاي مديريت فرهنگي:
1. حساسيت اجتماعي به فعاليت ها و کالاهاي فرهنگي
2. حساسيت عمومي
3. حداکثر پيچيدگي و دشواري
4. حداکثر اهتمام اجتماعي
5. حداکثر ارتباط با جامعه
6. حداکثر ظرافت و دقت در مديريت هاي فرهنگي
كارشناس امور فرهنگي:
اين شغل در بر گيرنده پست هايي است كه متصديان آنها انجام امورمربوط به برقراري و توسعه روابط فرهنگي و هنري و شناساندن جنبه هاي مختلف فرهنگ و تمدن ايران به كشورهايي مختلف بررسي برنامه هاي ينسكو در زمينه هايي مختلف علوم،برقراري ارتباط با سازمان ها و مراكز علمي و فرهنگي و آموزش كشور جهت كسب اطلاعات لازم يا طرح ريزي ،هماهنگي،اجرا و سرپرستي اطلاعات فوق را به عهده دارد.
1- مشارکت در برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی و جلسات اجتماعی و مناسبتهای مختلف ملی و مذهبی و ایام مبارکه دهه فجر در کارگاهها و یا دستگاههای اجرائی استان . 2- همکاری و هماهنگی با سایر مسئولین امور فرهنگی و دفتر امور فرهنگی وزارت متبوع و دستگاههای اجرائی در جهت برنامه ریزی اوقات فراغت فرزندان کارگران . 3- همکاری لازم در خصوص امور فرهنگی کارگران ، ستاد اقامه نماز ، کلاسهای سوادآموزی مسابقات فرهنگی ورزشی و ... . 4- توزیع نشریه حکمت عملی و ارسال آنها به واحدهای تولیدی - صنعتی و تشکل های مرتبط . 5- تشکیل ستادهای فرعی نماز در کارگاههای بزرگ . 6- تشکیل ستادهای فرعی امر به معروف و نهی از منکر در کارخانجات . 7- هماهنگی با مسئولین فرهنگی واحدهای کارگری ( انجمن اسلامی - پایگاه روابط عمومی و ... ) . 8- تشکیل مهدهای قرآنی و برگزاری مسابقات قرآنی در واحدهای کارگری. 9- بررسی وضعیت کارخانجات از نظر چگونگی مراسم ملی و مذهبی و هم چنین توسعه و تجهیز کتابخانه ها و نمازخانه های واحدهای تولیدی . 10- فعال نمودن بخش هنری - تئاتر ، فیلم و اسلاید و نمایشگاه در خصوص ابتکارات کارگران . 11- توزیع کتابهای ارسالی امور فرهنگی به واحدهای کارگری . 12- برگزاری مسابقات علمی و فرهنگی و ارسال فرمهای مربوطه ، جمع آوری و جمع بندی و امتیاز دهی . 13- انجام سایر امورات فرهنگی
چارت سازماني امور فرهنگي ايران خودرو:
|