به نام خداوند جان وخرد
برگزاری مراسم تعزیه خوانی به مناسبت ایام فاطمیه"س" در شهرستان ورامین
تعزیه و تعزیت، هم به معنای تسلیت گفتن به یک داغدار از مصیبت است،هم بهمعنای اجرای نوعی نمایش مذهبی به یاد حادثه عاشورا که«شبیهخوانی»هم گفتهمیشود.اما توضیح هر یک:
● تسلیتگویی
اصل تسلیتگویی به خاطر مصیبتی که بر کسی وارد شده،در اسلام مستحب است.
رسول خدا«ص»فرمود:«من عزی مصابا فله مثل اجره» هر کس مصیبت دیدهای راتسلیت گوید،پاداشی همانند او دارد.و نیز طبق حدیثی از امام صادق«ع»،خداوند بهحضرت فاطمه«ع»در سوگ شهادت حسین«ع»تعزیت گفت. از مستحبات روز عاشورااست که افراد وقتی به هم میرسند،نسبتبه این مصیبتبزرگ به یکدیگر تعزیت وتسلیت گویند.این نشانه داغداری در این فاجعه عظیم و همبستگی با جبهه شهدایکربلاست.عبارتی که مستحب است در این تسلیتگویی گفته شود چنین است:«اعظمالله اجورنا بمصابنا بالحسین علیه السلام و جعلنا و ایاکم من الطالبین بثاره مع ولیه الامامالمهدی من آل محمد علیهم السلام». در این متن تعزیت،ضمن داغداری در سوگسید الشهداء،مساله خونخواهی آن امام شهید در رکاب حضرت مهدی«ع»از خداوندخواسته شده است.
سنت تسلیتگویی در میان شیعه،نسبتبه مناسبتهای دیگری که وفات معصومین«ع» پیش میآید رایج است و هنگام دیدار،جمله«اعظم الله اجورکم»را میگویند.
شبیهخوانی تعزیهخوانی و شبیهخوانی،نمایشی است که در یک محوطه،با حضور مردم توسط چند نفر انجام میگیرد که در نقش قهرمانان کربلا و با لباسهای مخصوص و ابزار جنگی وهمراه با دهل و شیپور،نیزه،شمشیر،سپر،سنج،کرنا،سرنا، خنجر،زره،مشک آب واسب،ایفای نقش میکنند.صحنه و نمایش،بر مبنای حوادث کربلا و مقتلها تنظیممیشود. تعزیه، اگر بصورت صحیح و با حفظ موازین و شئون معصومین انجام شود،تاثیر مهم میگذارد و وسیله انتقال فرهنگ شهادت به نسلهای آینده است.
در فرهنگ شیعه،به معنای نوحه بر امامان شهید،نزدیک قبورشان یا در خانهسوگواران است که برای امام حسین«ع»نوحه میخوانند.در فرهنگ مردم،نمونههایی ازتابوتهای سمبلیک برای کشتههای کربلاست.در شهرهای مختلف شیعهنشین،روزعاشورا مراسم خاصی بر پا میکنند و هودجها و اسبهایی را راه میاندازند.برپایی اینگونهمراسم که در اماکن عمومی و مساجد و...به صورت تحریککننده حزن مردم است،«تعزیه»نام دارد و با لباسها و...برخی حوادث کربلا را به صورت نمایش ارائه میکنند.دراین مراسم،روضهخوانی و نوحهخوانی هم انجام میگیرد و کودکانی هم بعنوان«پیشخوان»برنامه اجرا میکنند و متنهای اجرایی اغلب به صورت شعر است.شکل تکاملیافته تعزیه،جدید است.» در باره این نمایش مذهبی نوشتهاند:«شبیهخوانی یا به اصطلاح عامه«تعزیهخوانی»،عبارت از مجسم کردن و نمایش دادن شهادت جانسوز حضرت حسین«ع»سید الشهدا ویاران آن بزرگوار یا یکی از حوادث مربوط به واقعه کربلا بود... شبیهخوانی ناطق،ظاهرادر دوره ناصر الدین شاه در ایران معمول شد،یا اگر قبلا چیز از آن قبیل بود،در دورهسلطنت ناصر الدین شاه رونقی بسزا یافت و شبیهخوانهای زبردستی پیدا شدند.ظاهر آنکه مشاهدات شاه در سفرهای خود از تآترهای اروپا در پیشرفت کار تعزیه و شبیهخوانیبیتاثیر نبوده است.
«شبیهخوانی و تعزیهخوانی»سنت هنری و نمایشی اهل تشیع استکه سیمای وجیه و معصوم قدیسین را از روزگار کهن تا به امروز در برابر دیدگان اهل معنیعیان داشته است.» در باره کیفیت اجرای آن و سنتها و آداب مربوط به تعزیه،تحقیقات ارزشمندی انجامگرفته و آثاری تالیف شده است.در یکی از منابع آمده است:«تعزیه به احتمال قویبصورت هیئت فعلی خویش در پایان عصر صفوی پدید آمد و از همه سنتهای کهن نقالیو روضهخوانی و فضائل و مناقبخوانی و موسیقی مدد گرفت و تشکیلاتی محکم برایخود ترتیب داد و کارگردانان ورزیده اداره آن را در دست گرفتند...تعداد تعزیههای اصلیکه کمی از صد میگذرد،کیفیت تعزیهنامهها که غالبا منظوم و در هر حال آهنگین یعنیمرکب از بحر طویل و شعر است،دستگاههایی که هر یک از خوانندگان باید شعر خود رادر آن بخوانند،آهنگ مخالفخوانان که دارای هیمنه و شکوه حماسی است...» بهاقتضای نقشی که افراد مختلف در اجرای تعزیه و شبیهخوانی داشتند و حال و هوایشعرها و نحوه خواندن،اصطلاحات خاصی هم رایجبود،مثل:رجزخوانی،شبیهخوانی،نوحهخوانی،بحر طویلخوانی،مقتلخوانی،شهادتخوانی،هجرانخوانی(از زباناسرا)،اشقیاخوانی و شمرخوانی(از زبان سران سپاه عمر سعد).آنچه نقل شد،گوشهایاز کیفیت اجرای آن را نشان میدهد.به نقل دیگری توجه کنید:«شبیهخوانی و تعزیه درعصر صفویه هنوز در ایران مرسوم نشده بود...برپایی نمایش مذهبی یا تعزیه ظاهرا اززمان پادشاهی کریمخان زند در ایران معمول شده است...این نوع عزاداری که بیشترجنبه عامیانه داشته و رواج آن در شهرهای کوچک و قراء و قصبات ایران بیشتر ازشهرهای بزرگ بوده است...صورت ساده آن(شبیهسازی)که عنوانی نداشته در عهدصفویه معمول بوده و بعد از سلسله صفویه بصورت نمایش مذهبی روی صحنه آمدهاست...از خصوصیات تعزیه این بود که هر یک نقش خود را با خواندن اشعار مذهبی دریکی از دستگاهها و آوازها... اجرا میکردند و...مخالفین در جواب و سؤال با موافقین نیزرعایتبحر و قافیه را در اشعار میکردند.همچنین شمایل آنها با اصل نیز تناسب داشت.
مثلا شبیه علی اکبر،جوان هیجده یا نوزده و بیستساله،خوش قیافه و نیکو اندام و...» مساله شبیهخوانی از دیدگاه فقهی و اعتقادی نیز مورد بحث و بررسی عالمان شیعهقرار گرفته است.برخی آن را تحریم و بعضی تجویز کردهاند. تاثیرگذاری عاطفی و نیزروحیه ضد ظلم که در پی دیدن نمایشهای تعزیه در افراد ایجاد میشود،از نقاط قوت ومثبت این نمایش مذهبی است.به همین جهت در ایران پس از انقلاب اسلامی،رواج وتوسعه بیشتری یافته و همراه این توسعه، تحولاتی هم در سبک اجرا،هم در محتوایاشعار و جهتگیری سیاسی اجتماعی پدید آمده است.در واقع،انقلاب اسلامی به تعزیهروح جدیدی بخشید و این هنر جان گرفت.صاحبنظران این فن،خود به تاثیر آن درروحیه سربازان و افسران در طول سالهای دفاع مقدس اعتراف کردهاند. اجرای تعزیه مخصوص ایران نیست،در کشورهای اسلامی و شیعی دیگری نیز اینسنت مورد توجه است و با سبکهای گوناگون و اعتقادات و مراسم مختلف و ابزار وادوات دیگری اجرا میشود،از جمله در هند و پاکستان،که رواج بیشتری دارد.
لذا باعنایت به این موضوع انجمن تعزیه ورامین باهمکاری واحد فرهنگی هنری اداره فرهنگ وارشاداسلامی شهرستان ورامین اقدام به برگزاری مراسم شبیه خوانی به مناسبت ایام فاطمیه"س" در شهرستان ورامین نمود.
شهرستان ورامین با پیشینه تاریخی و ابنیه های تاریخی از جمله مسجد جامع وبرج علاءالدوله از قرن هفتم نشانه مذهبی بودن مردم این شهرستان می باشد و در اجرای این سوگواره حضورمردم ولایت مدار شهر ورامین همه دال بر تائید این موضوع می باشد.
این مراسم از تاریخ 18/1/92لغایت 25/1/92به مدت هشت روز در جلوی مسجد جامع ورامین با حضور 5گروه تعزیه برگزارگردید.
-گروه تعزیه مسلم ابن عقیل مسئول گروه آقای محمد رضا آسترکی 18/01/92
2-گروه تعزیه حر بن ریاحی مسئول گروه آقای عبدالرضا آسترکی 19/01/92
3-گروه تعزیه چهارده معصوم مسئول گروه آقای حمید سمیعی 20/01/92
4-گروه تعزیه بنی هاشم مسئول گروه آقای محمد رضا حسین آبادی 21/01/92
5-گروه تعزیه علی اکبر مسئول گروه آقای محمد زینلی 22/01/92
6-اجرای مشارکتی گروها مسئول گروه آقای محمد زینلی23/1/92 لغایت 25/1/92
تهیه کننده گزارش
طاهر طاهری جعفری
مسئول فرهنگی وهنری اداره فرهنگ وارشاد اسلامی شهرستان ورامین