رویکردهای فرهنگی سازمان سما
1- تلاش در جهت آموزش و ارتقاء سطح یادگیری و آموزش قرآن
- طرح قدس
- طرح کیفیت بخشی
- آموزش مدرسان
- تعیین صلاحیت مدرسان قرآن
- اجرای مسابقات قرآن و عترت دانشگاه در آموزشکده ها
-
2- تقویت التزام عمل به نماز
- ابلاغ دستورالعمل توسعه و ترویج فرهنگ نماز با محوریت آموزش و یادگیری نماز
- استانداردسازی نمازخانه ها
- عدم تداخل بین برنامه آموزشی و نماز جماعت
- تاکید بر مشارکت جویی معلمان، عوامل و کارکنان
- تشکیل ستاد اقامه نماز در سطح سما واحد
-
3- کمک به هویت یابی دینی و ملی فراگیران سما
- اجرای جشنواره فرهنگی و هنری با محوریت قرآن ، عترت و نماز – سبک زندگی فردی و اجتماعی
- ارتقاء توانمندی ادبی و هنری فراگیران
- شناخت فرهنگ و ادبیات ایران زمین
- الگوسازی
-
4- توسعه و توانمندسازی منابع انسانی
- تعیین شرایط احراز عوامل فرهنگی و طی فرآیند جذب و ارزیابی مستمر وضعیت نیروی فرهنگی واحدهای سما
- اجرای دوره های آموزشی و گردهمایی ها
- آموزش غیرحضوری و مکاتبه ای
- اجرای طرح قدس و سایر مسابقات ویژه کارکنان
-
5- تقویت اخلاق، ارزشها و باورهای دینی
- آشنایی با شعائر دینی با محوریت اجرای مناسبتها، ایام ا... و آداب مذهبی
- تلاش برای آشنایی با فرهنگ حجاب، عفاف و پوشش اسلامی
- برگزاری نمایشگاه ها، همایشها، مسابقات فرهنگی
- برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و تاکید بر پاسخ به شبهات دینی
- ترغیب و تشویق به کتابخوانی و مطالعه
- بسیج
6- تقویت ارتباط بین اولیاء با مربیان مدرسه
- انجمن اولیاء و مربیان و تقویت ارتباط بین والدین و مربیان مدرسه ، آموزش خانواده، اصلاح الگوی مصرف
7- اهداف فرهنگی مورد نیاز
- پژوهش محور بودن برنامه ها و فعالیتهای فرهنگی (مبتنی بر کاربست نتایج تحقیقات)
- اثربخشی فعالیتهای فرهنگی در راستای نهادینه کردن ارزشها و باورهای دینی
- تحلیل مبتنی بر واقعیتهای موجود در آسیبهای فردی و اجتماعی فراگیران (شناخت نیازها و محدودیتها، شناخت و ارزیابی امکانات و منابع و عوامل موثر)
- ضعف جدی در همسو نبودن برنامه ها ، فعالیتها و عوامل انسانی در سایر بخشها با بخش فرهنگی
- ساعت پرورشی و کیفیت اجرای آن
- مهارتهای زندگی