نقش و عمل مشاور دبیرستان بر محور خدمات زیر استوار است:
الف) ارزیابی استعداد و سایر ویژگیهای دانشآموزان
ب) مشاوره با دانشآموزان
ج) فعالیتهای مشاوره و راهنمائی گروه
د) رشد پیشگانی (شغلی) ، راهنمائی و خدمات اطلاعاتی ﻫ) جایگزینی ، پیگیری و برآورد پاسخگوئی
و) مشورت با معلمان و سایر کارکنان مدرسه ، والدین ، و گروههای دانشآموزان ، و مؤسسات اجتماعی مناسب و ذیربط ز) ارزیابی نیازهائی (لوازمی) که برای جهت دادن به برنامه لازم است.
گیبسون (Gibson) براساس تحقیقی درباره نظر معلمان نسبت به برنامههای مشاورهٔ دبیرستان مینویسد که معلمان مهمترین فعالیتهای مشاور را چنین برمیشمارند:
الف) مشاوره فردی
ب) ارائه خدمات و اطلاعات مربوط به طرحریزی شغلی
ج) اجرا و تفسیر نتایج آزمونهای استاندارد