گزارش درس كاربيني
مشخصات محيط كار مورد بازديد:
اداره كل امور مالي يك شركت دولتي كه بالغ بر 85 كارمند صرفا" در بخش امور مالي و در بخش ستادي آن فعاليت مي كنند و كليه وظايف مالي، درآمدي و هزينههاي 54 فرودگاهاه ايران را مديريت مينمايند
نام سازمان و يا شركت بازديد شده :
شركت مادر تخصصي فرودگاه هاي كشور – اداره كل امور مالي و درآمدها واقع در فرودگاه مهرآباد خيابان معراج
فعاليت اصلي شركت بازديد شده چيست ؟
شركت مادر تخصصي فرودگاههاي كشور، شركتي صددرصد دولتي و وابسته به وزارت راه و شهرسازي میباشد كه داراي شخصيت حقوقي و مالي مستقل بوده و وظيفهي ساماندهي، اداره، نگهداري، تكميل، تجهيز، توسعه ، ارائه خدمات و فعاليتهاي هوانوردي و پروازي را به عهده دارد. خدمات طراحي، ساخت، تعميرات و نگهداري پايانهها، ساختمانهاي جنبي، عوامل پروازي، تجهيزات پروازي و لوازم ارتباطي و ناوبري و ساير تسهيلات فرودگاهي، سرمايهگذاري با مشاركت با بانكها و اشخاص حقيقي و حقوقي(غيردولتي) واجد شرايط و صلاحيت ، اخذ تسهيلات از بانكها و مؤسسات اعتباري به منظور تحقق اهداف شركت با تصويب مجمع عمومي و با رعايت قوانين و مقررات مربوطه نيز جزء وظايف اين شركت ميباشد.
و فعاليتهاي ديگر از قبيل نگهداري و بهرهبرداري از پايانههاي بار[1] و مسافر، امور حمل و نقل و انجام خدمات پشتيباني مربوط به هواپيما، پاركينگ، مراجعين به فرودگاهها، خدمات زميني فرودگاهي (هندلينگ)[2]، آشيانه[3]، كترينگ[4]، اقامتي و پذيرايي سوخترساني به هواپيما و امور حفاظت از فرودگاهها، هواپيماها، مراكز تجاري و پاركينگ.
رشته تحصيلي شما چه نقشي در اين شركت دارد؟
با عنايت به اينكه امور مالي و درآمد يكي از اركان مهم اين شركت محسوب مي شود و همچنين فرودگاه بينالمللي امام خميني (ره) و مهرآباد دو فرودگاه مهم از 54 فرودگاه زير مجموعه ي اين شركت مي باشد و اين حقير نيز در آن فعاليت دارم لذا تحصيل در رشته مربوطه ميتواند ضمن افزايش دانش تاثير فراواني در افزايش بهرهوري و كارايي مضاعف داشته باشد.
نوع سازمان : همانطور كه اشاره شد شركتي 100% دولتي است
تاريخچه تاسيس :
شرکت مادرتخصصي فرودگاه هاي کشور در جهت تحقق اهداف دولت جمهوري اسلامي ايران در زمينه اصلاح ساختار دستگاه هاي دولتي و تفکيک وظايف حاکميتي و تصديگري در سال 1370 تاسيس شد.
هیأت وزیران در جلسه مورخ 1383.7.12 و 1383.9.25 بنا به پیشنهاد شماره 11.13394 مورخ 5/7/1383 وزارت راه و ترابری وقت و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی و به استناد مواد (4) و (6) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379 ـ و با رعایت تصویبنامه شماره .1586ت24246ه¨ مورخ 21/1/1381 اساسنامه شرکت مادرتخصصی فرودگاههای کشور را اصلاح و تصویب نمود.
مراحل انجام كار در اين موسسه چگونه است ؟
با توجه به اهداف اين شرکت كه شامل ساماندهي، ايجاد، اداره، نگهداري، توسعه، تکميل، تجهيز و بهره برداري از فرودگاههاي کشور و ايستگاههاي ناوبري و ارتباطي و ارائه خدمات و فعاليتهاي جنبي فرودگاهي، هوانوردي و پروازي ميباشد مراحل انجام كار در واحدهاي مختلف فرودگاهي بر اساس شرح وظايف هر واحد به صورت عملياتي و در بسياري از موارد بصورت شيفتهاي شبانه روزي صورت ميگيرد.
رشته تحصيلي شما در اين محيط كار چه نقشي دارد؟
همانطور كه توضيح داده شده اداره كل امور مالي يكي از ادارات كل اين شركت ميباشد كه وظايف متعدد و متنوعي بر عهده دارد و رشته تحصيلي اينجانب بصورت كاملا" منطبق بر شرح وظايف اين اداره كل بوده و جزء رشتههاي تخصصي اين مجموعه محسوب ميگردد و اين شركت در بخش امور مالي به وجود افراد متخصص و متبحر شديدا" نياز دارد و از وجود آنها استفاده بهينه را برده و ميبرد و خوشبختانه مديران ارشد مجموعه نيز تاكيد فراواني بر ارتقاء دانش پرسنل دارند.
چه توانمنديهاي شخصيتي و جسمي براي احراز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شما متصور است؟
انضباط كاري ، روحيه همكاري ، دانش كاربردي و استفاده از علم و تكنولوژي روز در جذب نيرو بسيار حائز اهميت است.
شرايط شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي خود را از لحاظ موارد زير توضيح دهيد:
1- سختي و پيچيدگي : كار امور مالي سختي و مشكلات خاص خود را داراست از مغايريتگيري هاي حسابهاي مختلف گرفته تا پاسخگويي به مراكز نظارتي نظير ديوان محاسبات كشور و بستن حسابها كه دقت نظر و ظرافت خاصي را ميطلبد كه گاها" تا پاسي از شب همه همكاران اين بخش مشغول انجام وظيفه مي باشند.
2- قوانين و مقررات انجام كار : در ساختارهاي دولتي قوانين و مقررات خاصي حكمفرماست كه هر كارمند مجاب است از آن تبعيت كند از حضور به موقع گرفته تا ارائه گزارشات مختلف براي مديريت هاي ذيربط و براساس سلسله مراتب مشخص شده لذا هر يك از پرسنل موظف هستند بر اساس شرح وظايف خود امور مربوط به خود را انجام دهند.
3- مباحث ايمني و بهداشت : در شركت مذكور مشكل خاصي جهت ايمني وجود ندارد زيرا به دليل وجود آلودگيهاي صوتي ناشي از حركت هواپيماها شيشههاي محل كار دو جداره بوده و بهداشت پرسنل نيز در حد بضاعت شركت رعايت شده است.
4- مباحث فرهنگي و اجتماعي : با عنايت به تنوع جغرافيايي شركت فوق، و تعدد فرودگاهها در شهرهاي مختلف و لزوم بازنگري اسناد و بررسي حسابهاي آنها ، ماموريتهاي متعدد به فرودگاهها جزء الزامات اين بخش بوده لذا به عقيده اينجانب اين امر به لحاظ آشنايي با فرهنگ و آئين مردمان اين مرز وبوم ميتواند بسيار مفيد و فرح بخش باشد.
شغل هاي مرتبط با رشته تحصيلي شما در خارج از كشور چه جايگاهي دارد؟
حسابداري خدمتی است که با فراهم کردن اطلاعاتمالیمورد نیازمدیران، پرداخت کنندگانمالیات،اداره کنندگان و سایرین جهت تصمیم گیریهای آگاهانه انجام می پذیرد. با توجه به اینکه نقش فعالیتهای مالی در هر پیشرفت و توسعهای غیرقابل انکارمیباشد نیاز به توسعه حسابداری روز به روز افزایش مییابد. بر اساس تحقيق اينجانب رشته مذكور معمولا" مورد نياز شركتهايي است كه فعاليت تجاري انجام ميدهد و تفاوتي ندارد كه در ايران باشد يا در كشورهاي ديگر. زيرا ثبت ، نظارت و بررسي حسابها و اسناد مربوطه يكي از الزامات ثبات و پايداري و سود دهي شركت ها مي باشد با عنايت به اينكه مشخص شدن بهاي تمام شدهي كالا و يا خدمات يكي از موارد مهم در هر فعاليت تجاري محسوب ميگردد وجود اين رشته با گرايشهاي مختلف بسيار ضروري به نظر مي رسد.
تاريخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي شما در ايران و جهان چگونه است ؟
درقرون وسطیمرسوم بوده است که فرمانروایانمالیاتها را جمع آوری می کردند و آنرادر جهت رفع نیازهای مالی مربوط به توسعهاملاک به مصرف می رساندند.در آن زمانیکی از وظایف حسابداران تهیه صورتی ازاموال افراد برایخزانه داریفرمانروا به منظوراخذمالیات بود . از دیگر وظایف حسابداران آن زمان می توان به تهیه گزارش سفر افرادیکه به کارتجارتبین کشورها اشتغال داشتند اشاره کرد. این گزارش در پایان هر سفرتهیه می گردید و هدف از آن تعیین سود و زیان مربوطبه آن سفر بود. در قرن سیزدهم وچهاردهم به دلیل رشد عملیات تجارتی تحولاتی درسیستم نگهداری حسابها به وجود آمد.
لوکا پاچیولی( LUCA PACIOLI ) یککشیشایتالیاییو درواقع یکریاضیدانبود کهتوانست با انتشار کتابریاضیات لوکا پاچیولیموجب گسترش فندفترداری دوطرفهدرسراسراروپاگردد. وی در این کتاب که چند فصلشاختصاص به حسابداری داشتتوانست مهارت تجزیه و تحلیلگری خود را در جهت توصیفسیستم حسابداری دوطرفهبه کار برد.با وجود اینکه دراین کتاب هیچ اشاره ای بهدوره مالی، چگونگی تهیه صورتهایمالی ونگهداری حسابهای مربوط بهدارائیهای ثابتوجود ندارد و نیز تمایزی بیناموال شخصیصاحب موسسه وسازمان تجاری وینگذاشته است ، به دلیل سادگی وداشتن ارزشهای علمی در طی قرون پانزدهم وشانزدهم به اغلب زبانها ترجمه شد ومورد استفاده قرار گرفت .
حسابداری در جهان نزدیک به ۶۰۰۰ سال قدمت دارد و تاریخ نخستین مدارک کشف شده حسابداری به ۳۶۰۰ سال قبل از میلاد برمی گردد. پیشینه حسابداری در ایران نیز به نخستین تمدنهایی بر می گردد که دراین سرزمین پا گرفت، و مدارک حسابداری بدست آمده با ۲۵ قرن قدمت، گواه بر پیشرفت این دانش در ایران باستان است. در طول تاریخ، روشهای حسابداری متوع و متعددی برای اداره امور حکومتی و انجام دادن فعالیتهای اقتصادی ابداع شد، که در پاسخ به نیازهای زمان، سیر تحولی و تکاملی داشته است. ممیزی املاک در تمدن ساسانی(در جریان اصلاحات انوشیروان، به منظور تشخیص مالیاتهای ارضی، کلیه زمینهای مزروعی کشور ممیزی و مشخصات آن از جمله مساحت، نوع زمین و نوع محصول در دفتری ثبت می گردید.) و تکامل حسابداری برای نگهداری حساب درآمد و مخارج حکومتی در دوران سلجوقیان(نگارش اعداد را به صورت علائمی کوتاه شده از نام اعداد عربی، حساب سیاق می نامند.
حسابداری سیاق که احتمالا در دوران سلجوقیان تکامل یافته، روشی است که بر اساس آن، حساب جمع و خرج هر ولایت در دفتر مربوط به ان ولایت ثبت و در عین حال یک دفتر اصلی در مرکز نگهداری می شده است که خلاصه جکع و خرج هر ولایت به طور جداگانه در صفحات مربوط، در آن به خط سیاق نوشته می شده است. این روش در دوران قاجاریه تکمیل شد و کتب خمسه(دفاتر پنج گانه) برای گروههای عمده مخارج نیز نگهداری می شده است و نگهداری حساب فعالیتهای بازرگانی به حساب سیاق، نمونه های بارز و پیشرفته آن است.
با این حال حسابداری نوین( دوطرفه) همانند بسیاری از دانشهای کاربردی دیگر، به همراه ورود فراورده های صنعتی و رسوخ موسسات و شرکتهای خارجی به ایران راه یافت. و در جریان تحولات اقتصادی _اجتماعی صد سال گذشته با پیدایش سازمانهای جدید دولتی و خصوصی و دگرگونی شیوه های تولید و توزیع بسیار پیشرفت کرد.
مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصيلي خود را نام ببريد.
حسابداری خود به رشته های مجزا و تخصصی تقسیم می شود که این رشته ها عبارتند از :
حسابداری دولتی ، حسابداری صنعتی (قیمت تمام شده)، حسابداری مالیاتی ، حسابداری بودجهای، حسابرسی ، حسابداری سیستمها ، حسابداری موسسات غیر انتفاعی ، حسابداری اجتماعي.
لذا مشاغل مرتبط در هريك از زير شاخه هاي حسابداري همگون با رشته تحصيلي فوق مي باشد. همچنين مشاغلي در امور مالی و درآمد، امور مالیاتی، کارپردازي، حسابداری مالی ، صنعتی و دولتي، مسئول رسیدگی و صدور اسناد، متصدی اعتبارات، تحویلدار بانک، حسابدار و جمعدار اموال و موارد مشابه ديگر را نيز ميتوان نام برد
خصوصيات هر يك از مشاغل مرتبط با رشته تحصيلي خود را بيان كنيد.
به عقيده اينجانب در تمام مشاغل مرتبط، به كم و بيش، داشتن توانایی حرفهای در زمینه مسائل مالی، تنها یک بعد در زمینه موفقیت فرد حسابدار است. کارفرماها به خوبی این را میدانند و ترجیح میدهند حسابداری را استخدام کنند که علاوه بر داشتن توانایی عالی در زمینه مهارت های حسابداری دارای ویزگی های زیر نیز باشد.
به جزئیات توجه کافی داشته باشد و توانایی حل مشکلات و تفکر استراتژیک، کنجکاوی مولد و مفید در مورد سیستم تجارت ، چگونگي جذب مشتریهای شرکت ، مهارتهای مناسب شنیداری ، نظارت خوب و مستمر ، توانايي در كار گروهي ، توانایی نوشتن اطلاعات مالی پیچیده به صورت شفاف و قابل اطمینان و موارد مشابه ديگر را داشته باشد.
چه تجهيزاتي مورد نياز شغل مرتبط با رشته تحصيلي شماست؟
كامپيوتر، ماشين حساب، پرينتر ، نوشت افزار و ساير ملزومات ديگر. لازم به ذكر است علاوه بر تجهيزات بايد اطلاعات كافي در خصوص زبان تخصصی، روانشناسی کار، سیستمهای اطلاعاتی مدیریت، سيستم هاي نرم افزار مالي و توانايي كار با آنها نيز وجود داشته باشد تا كارايي و بهره وري شخص، به مراتب افزايش يابد.
به نظر شما حوزه كار آفريني و ايجاد شغل جديد در رشته تحصيلي شما چگونه ايجاد مي شود؟
دامنه تاثيرات كارآفريني بر جامعه بسيار وسيع است. از تغيير در ارزشهاي اجتماعي تا رشد شتابان اقتصادي، محققين تغييرات مختلفي را كه رواج فرهنگ كارآفريني در يك جامعه ايجاد ميكند بررسي كرده و آثار آن را از ديدگاههاي متفاوت مورد بحث قرار دادهاند. برخي از تاثيرات ذكر شده عبارتند از:
• ايجاد ثروت
• اشتغال زايي
• ايجاد و توسعه فن آوري
• ترغيب و تشويق سرمايه گذاري
• شناخت،ايجاد و گسترش بازارهاي جديد
• افزايش رفاه
• ساماندهي و استفاده اثربخش از منابع
پيامدهاي مثبت توسعه كارآفريني در اقتصاد كشور بيش از ساير اثرات آن مورد توجه قرار گرفته است. به باور محققين، كارآفرينان از رسيدن نظام اقتصادي به تعادل ايستا جلوگيري ميكنند و بواسطه رفتارهاي فرصت جويانه خود، اقدام به فرصت سازي براي كليات نظام اقتصادي مينمايند. تاثيرات ديگري نظير ايجاد اشتغال و رشداقتصادي نيز مدنظر پژوهشگران بوده است.
سرمایه هرگز ایده را به حرکت در نمیآورد بلکه این ایده است که محرک سرمایه است و موفقیت در کسب و کار ، با ایده ی نوآورانه و خلاق که به همراه سرمایه منجر به ارائه ی محصول جدید در بازار می شود رقم می خورد. كار آفريني به انواع كار زير تقسيم مي شود:
كارآفريني مستقل:فردي كه مسئوليت اوليهي جمع آوري منابع لازم براي شروع و يا رشد كسب و كاري را بسيج مينمايد و تمركز او برنوآوري و توسعه فرآيند، محصول يا خدمات جديد ميباشد. به عبارت ديگر كارآفرين فردي است كه يك شركت را ايجاد و اداره ميكند و هدف اصلياش سودآوري و رشد است.
كارآفريني سازماني: فرآيندي است كه در آن محصولات يا فرآيند نوآوري شده از طريق القا و ايجاد فرهنگ كارآفرينانه در يك سازمان از قبل تأسيس شده، به ظهور ميرسند. به تعريفي ديگر فعاليتهاي كارآفرينانه فعاليتهايي هستند كه از منابع و حمايت سازماني به منظور دستيابي نتايج نوآورانه برخوردار ميباشد.
كارآفريني شركتي: كارآفريني شركتي به مفهوم تعهد شركت به ايجاد و معرفي محصولات جديد، فرآيندهاي جديد و نظامهاي سازماني نوين است.
كارآفريني بينالمللي: اين فرآيند زماني ايجاد ميشود كه كارآفرينان براي منابع، طراحي و توزيع كالا و خدمات خود به شبكههاي جهاني وابسته هستند.
كارآفريني اجتماعي: كارآفريني در يك زمينه اجتماعي براي سازمانهاي غير تجاري و اقتصادي را در برميگيرد. كار و اشتغال ايجاد كند. خود اشتغالي و ديگر اشتغالي در سطوح مختلف جامعه ايجاد كند. محصولات يا خدمات جديد به وجود آورد. خلاقيت و نوآوري كاربردي در توسعه خدمات، صنعت و اطلاع رساني داشته باشد. با خطرپذيري، فعاليتهاي توليدي و اقتصادي انجام دهد. نيازها را شناسايي و آنها را برآورده سازد. منابع و امكانات را به سوي هدفهاي توليدي و تكنيكي هدايت كند. براي تقاضاهاي بالقوه محصول بيافريند (پيشبيني در عرضه و تقاضا) ايده خلاق را به ثروت تبديل كند.
حال با عنايت به تنوع زير شاخه هاي حسابداري و بهره گيري از اين دانش، فن و هنر در تمامي كشورها و در سطح بينالمللي، ميتوان گفت ايجاد شغل در تمامي انواع كار آفريني كه در بالا به آن اشاره شد ميتواند صورت گيرد و يا مشاغل مربوطه را مي توان بسط و گسترش داد.
به نظر شما چه مهارت هايي در آينده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهيد آورد؟
مسلم است كه كسب دانش آكادميك در پيش برد اهداف شخص و يا شركت بسيار حائز اهميت است به همين دليل است كه درك صحيح و كاربردي از تمامي دروس ميتواند ما را در رسيدن به كسب مهارتهاي علمي و كاربردي ياري دهد. مهارتها و تواناييهايي كه ميتواند كسب شود به قرار زير است :