سيستم حسابداري و كاربرد آن
دليل نياز به حسابداري
در دنياي امروز كه هر روز شكل تازه اي از ارتباطات اقتصادي به وجود ميآيد وافراد و شركتها و مؤسسات با يكديگر در ارتباط ميباشند و تغييرات ماليآنها بر يكديگر تأثير دارد و روز به روز اين فعاليتها پيچيدهتر ميشوداين عوامل باعث مي شود كه نقش حسابداري به عنوان فراهم كنندگان اطلاعاتمالي با استفاده از استانداردهاي حسابداري براي استفاده كنندگان بيشتر مشخصگردد. نياز روز افزون موسسات و سازمانها به اطلاعات صحيح و بهنگام جهتبكارگيري در فرآيند تصميم گيري مديران، مقولهاي اجتناب ناپذير است. در اينراستا سيستم اطلاعات مديريت منبع اصلي ارائه اطلاعات بشمار ميآيد. سيستماطلاعات حسابداري به عنوان مهمترين زير مجموعه اين سيستم، اطلاعات ماليمتنوعي را در اختيار استفاده كنندگان اين نوع اطلاعات، خصوصا " مديران هرسازمان" قرار مي دهد. به طور كلي اطلاعات حسابداري بايستي از ويژگيهايخاصي برخوردار باشد تا در فرآيند تصميم گيري مورد استفاده قرار گيرد. ويژگيهاي كيفي اين گونه اطلاعات نظير مربوط بودن، و قابليت اتكاء از جملهخصيصههايي است كه بر ميزان بكار گيري اطلاعات بهموقع (بهنگام) تأثير ميگذارد.
وظائف حسابداري
حسابداري يك سيستم اطلاعاتي است كه با فراهم كردن اطلاعـات لازم كمك مي كندتاسرمايه گذارها، اعتبار دهندگان، مديران و دولت نسبت به مسائل اقتصاديبهتر بتوانند تصميم بگيرند. براي مثال اگر شخصي بخواهد در شركتيسرمايهگذاري كند، تمايل دارد كه وضعيت مالي آن شركت و يا نتايج عمليات آن شركت رادر طي سالهاي قبل بداند. موضوعاتي كه بصورتگزارش هاي مالي توسط حسابدارانتهيه مي شود.
حسابداري يك سيستم است كه در آن فرايندجمع آوري، طبقه بندی، ثبت، خلاصهكردن اطلاعات و تهيه گزارش هاي مالي و صورتهاي حسابداري در شكل ها و مدلهاي خاص انجام ميگيرد تا افراد ذينفع درون سازماني مثل مديران و يا برونسازماني مثل بانكها، دولت و ... بتوانند از اين اطلاعات استفاده كنند. حسابداري به عنوان يك نظام پردازش اطلاعات، دادههاي خام مالي را دريافتنموده آنها را به نظم در ميآورد. محصول نهايي نظام حسابداري گزارش ها وصورت هاي مالي است كه مبناي تصميم گيري اشخاص ذينفع (مديران، سرمايهگذاران، دولتو ... ) قرار ميگيرد.
تاريخچه مختصري از حسابداري
شايد زماني كه لوكاپا چولي در سال 1494 ميلادي پايه هاي اصلي حسابداري رادر اروپا بنا ميكرد حتي گمان نميكرد كه روزي حسابداري تا اين حد پيشرفتكند. اگر بخواهيم حسابداري و تاريخچه آن را بررسي كنيم بايد به سالها پيشاز لوكاپا چوليبرگرديم. خوارزمي، دانشمند معروف ايراني، براي اولين بار درباره مفهوم صفر، شيوه نگارش نشانهاي اعداد و شمارش دهدهي در رساله " جبرو مقابله " توضيحاتي را داد و جالب است بدانيد سيستم دهدهي كنوني در واقعترجمه اين رساله است كه بوسيله لئونارد فيبوناچي در ايتاليا انجام گرفت واز آن طريق عالمگير شد.
ميتوان گفت كه پيشرفت حسابداري در اواخر قرون وسطي مديون سوداگران است بههمين دليل سيستمهاي حسابداري به تدريج پيشرفت كرد و جايگزين سيستمهايقديميتر شد. البته نقش رشد اقتصادي را نمي توان ناديده گرفت.
لوكاپاچولي در قرن 15 ميلادي رساله اي نوشت و فصلي از اين رساله را بهحسابداري اختصاص داد و براي نخستين بار سيستم حسابداري دو طرفه را توصيف ودفاتر اصلي حسابداري را تشريح كرد.
جاي تذكر است كه محمدبن محمد ابوالوفاي بوزجاني در قرن دهم ميلادي يعني پنجقرن قبل از لوكاپاچولي رساله اي به نام ضروريات علم حسابداري براي كاتبان وكاسبان نوشت كه راهنماي خوبي در حساب عملي بود. اما متأسفانه پژوهشيدرباره اين كتاب صورت نگرفت.
در طول دو قرن بعدي تنها يك پيشرفت عمده در حسابداري دوبل اتفاق افتاد و آنتفكيك اموال شخص حاكم از حسابهاي دولتي و تفكيك اموال شخصي تاجر ازحسابهاي تجارتخانه توسطسيمون استوين رياضي دان هلندي بود (فرض تفكيكشخصيت) در نتيجه حساب سرمايه در سيستم حسابداري دوبل ايجاد شد.
حسابداري در ايران امروز، با تعريف ها، مفاهيم و بازتاب عملكرد گستردهاش،جايگاه مناسبي در نظام مالي و اقتصادي يافته است.بازتاب اين امر را ميتوان در توجه خاص مديران به حسابداري و استفاده از اطلاعات مالي درتصميمگيريها و سياستگذاريهاي استراتژيك موسسهها و شركتهاي تحتنظارتشان مشاهده كرد. در سطح كلان نيز شاهد اعتماد و اتكاي نظام مالي كشوربه رسيدگيهاي حسابرسان، بررسي اسناد و مدارك فعاليتهاي مالي به وسيلهآنان و قضاوت نهايي ايشان هستيم كه در قالب گزارش حسابرسي منتشر مي شود.
نخستين انتشارات مستقيم به حسابداري و حسابرسي در ايران بخشنامه 13/11/1314ميباشد كه براي بار اول از اصطلاحاتي از قبيل بيلان ( ترازنامه ) – بدهكار و بستانكار صحبت مي شد كه خود مقدمهاي برقوانين مالياتي سالهاي بعدبود.
همچنين در سال 1322 قانون ماليات بر در آمد تدوين شد. با وجود اينكه اينقانون هرگز به مورد اجرا گذاشته نشد ولي اصطلاحاتي از قبيل هزينه و درآمددر آن به كار رفته بود. حسابداري به روش جديد در ايران بيشتر به مؤسساتخارجي كه در ايران مشغول به كار بودند، موسوم شد.اين مؤسسات عبارت بودنداز شركت سابق نفت – بانك شاهي و ساير مؤسسات و بانكهاي خارجي. سپس نیز دربانك ملي ايران و ساير بانكهاي ايران رواج يافت.
انجمن حسابداران خبره كه در سال 1353 بوجود آمده بود، در آذرماه 1350 لايحهتأسيس شركتهاي سهامي حسابرسي به تصويب كميسيون هاي مجلسين رسيد. اين شركتدر حال حاضر عمليات حسابرسي كليات مؤسسات دولتي مستقل و نيمه مستقل (سازمانهاي دولتي به غير از وزارت خانه ها و شركتها ) مؤسساتي كه از دولت كمكمالي دريافت ميكنند را عهدهدار ميباشد
مـدير مـالي
تعریف
مـدیر مالی « حسابدار حرفه ای » اسـت که دارای « صلاحیت حرفه ای » بوده وضمن دارا بودن آگاهی های کلی در زمینه های متنوع امور مالی ودانش مدیریت ، در یک یا چند زمینه مشخص مالی نیز متخصص است .
حدود مسئولیتها
برنامه ریزی ،هدایت و هماهنگی و کنترل فعالیتهای مالی شـرکت در چهارچوب مقررات ، قوانین ، آئین نامه ها و دستورالعملهای مصوب و ایجاد هماهنگی برای انجام وظایف محوله و درون سازمانی و سایر ذینفعان مجاز به بهره برداری از اطلاعات مالی و ایجاد بخشها و دوایر یا رده های متعدد در حیطه مسئولیت ، برای تحصیل اهداف امور مالی . مدیرمالی همچنین در تدوین ضوابط ارتقاء کارکنان امور مالی , نقش اساسی دارد .
شرح وظایف
1- مشارکت در برنامه ریزی و ارائه پیشنهادات وسیاستهای اعتباری و وصول مطالبات ونظارت برحسن اجرای آنها.
2- تامین مالی و اعمال مدیریت بر وجوه نقـد و سایر دارائیهای پولی و تامین وجوه نقد اضافی در مواقع ضروری .
سوابق و مدارک مالی , کنترل فعالیتهای مالی , مشخص کردن انحرافات از عملکرد کارآمد و طرح ریزی شده همچنین اعمال مدیریت در پرداخت حقوق و دستمزد, امور مالیاتی موجودیها , دارائیهای ثابت و عـملیات کامپیـوتری .
4-پیش بینی و طرح ریزی بلند مدت وجوه لازم برای سرمایه گذاری بر اساس تغییرات تکنولوژیک بازار سرمایه و بازده پروژه ها ی سرمایه گذاری همچنین بکارگیری ارقام پیش بینی نشده و تاریخی برای طرح ریزی عملیات آتی و آثار آن در سیاستهای سود آوری و پیش بینی اقـلام بهای تمام شده و هزینه .
5- برنامه ریزی و سازماندهی بمنظور انجام وظایف مختلف امور مالی شـرکت .
6- تهیه و تنظیم خط مشی ها , دستورالعملها , روشها و رویه های مالی و تهیه و طراحی فرم های مورد نیاز، بمنظور ایجاد هماهنگی در انجام امورمالی واحدهای مختلف.
7- تصمیم گیری واعلام نظر نهایی در موارد پیدایش اختلاف نظر بین واحدهای تابعه .
8- دریافت گزارشهای مالی از واحدها ، پروژه ها و سایر مدیریت ها وبررسی و اظهارنظر بر آنها و تحلیل مغایرتها .
9- اعمال نظارت و کنترل بمنظور حسن اجرای قوانین , مقررات , دستورالعملها وبخشنامه های مالی در واحد های مختلف .
10- طبقه بندی حسابها ـ ودرصورت نیاز ـ طبقه بندی گروه کالاها وکدینگ مربوط به موجودیها و انبار، براساس سیستم های مکانیزه وپیشنهاد وتائید تغییر یا تهیه سیستـم های نرم افزاری مالی بصورت سفارشی یا پکـیـج .
11- نظارت و کنترل بمنظور حفـظ و نگهداری اموال و دارائیهای شـرکت .
12- برنامه ریزی بمنظور انجام تجزیه و تحلیل های ترازنامه و سود وزیان و صورت منابع و مصارف واحدهای مختلف .
13- برنامه ریزی وکنترل اقلام بمنظور اداره دارائیها وسرمایه در گردش شـرکت و تامین اعتبار مورد نیاز واحد های مختلف بر اساس بودجه سالانه که مورد تصویب هیئت مدیره شـرکت رسیده باشد .
14- پیش بینی ، طرح ریزی و ارائه بودجه دوره ای شرکت براساس برنامه ها ، پروژه ها وسفارشات و نیازهای اعلام شده واحدهای مختلف واستراتژی اعلام شده ازسوی هیئت مدیره ، با درنظرگرفتن روند سنواتی منابع ومصارف و تغییرات احتمالی آتی .
15- ارزیابی عملکرد واحد ها با توجه به بررسیها و نتایج گزارشهای مالی و ارائه گزارش برای مقام مافوق .
16- ارزیابی مستمر سیستمها , روشها , و فرضهای مرتبط با امور مالی واعلام نقاط قوت و ضعف روش های اجرایی موجود و ارائه پیشنهادات اصلاحی .
17- انجام وظیفه بعنوان عامل کنترلی بر اساس شرح وظایف مصوب ودستورالعمل های درون سازمان منطبق با استانداردهای حسابداری .
18-تنظیم گزارشات مالی عندالاقتضا.
19- برنامه ریزی بمنظور حسابرسی ضمنی و پایان سال واحدهای مختلف بمنظور حسن انجام کار بر اساس صلاحدید مقام مافوق .
20- عضویت و شرکت در جلسات کمیته وام، معاملات وسایرکمیته ها یا جلسات یا سمینارهای داخلی یا خارجی شـرکت به تشخیص مـدیریت شـرکت.
21- برنامه ریزی واجرای طرح های مصوب مزایای کارکنان و نظارت بر حسن اجرای نظام های پرداخت پرسنلی، بمنظور ایجاد انگیزش در کارکنان.
22- بررسی و تطبیق فعالیتها با بودجه مصوب و تجزیه و تحلیل انحرافات .
23- تشخیص وتامین نیازهای آموزشی و تخصصی کارکنان تحت مـدیریتی همگام با ضرورتهای شـرکت .
24- سازماندهی و جابجایی پست های درون سازمانی یا تغییر شرح شغل کارکنان امور مالی، با توجه به نیازهای امورمالی شرکت وتوانایی های کارکنان .
25- تشخیص نیاز و اعزام کارکنان به ماموریتهای مورد نیاز حسب مورد .
26- تصویب هر نوع گزارش از جمله گزارشات دریافت و پرداخت و اموال و صحت و سقم دفاتر قانونی و ثبت ماشینی .
27- سایر وظایف محوله بر اساس سیستمهای مدون وبه تشخیص مـدیریت محتـرم شـرکت .
سرپرست حسابداری
خلاصه مسئولیتهـا و اخـتیارات
1- کنترل حساب مشتریان وانجام تعـدیلات لازم .
2- پیگیری تسویه حساب با بدهکاران .
3- پیگیری ضمانتنامه ها و اسناد تضمینی .
4- همکاری در عملیات بستن حسابهای پایان دوره مالی .
5- کنترل و نظارت بر حسن اجرای شرح وظایف پرسنل حسابداری .
6-پیگیری گشایش اعتبارات اسنادی و سفارشات خارجی .
7- کنترل صحت مدارک ضمیمه اسنادحسابداری
8-کنترل محاسبات دریافت ها و پرداخت ها .
9-صحت سرفصل (کد ) آرتیکل های اسناد حسابداری صادره.
10-کنترل گردش و مانده حسابها.
11- هماهنگی و همکاری با حسابرسان شرکت بمنظور شفاف سازی و رفع ابهام از حسابها و اسناد و ارتقاء کیفی گزارشات ارائه شده توسط آنها .
شرح وظایف
1- انجام کلیه امور محوله صرفا" بر اساس روشهای مدون , آئین نامه ها و دستورالعملها ی تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روشهای لازم در زمینه های مـورد نظر یا تشخیص ضرورت تعـدیل روشهای موجود استعلام موضوع از مدیر مالی قبل از هـرگـونه اقـدام اجـرائی .
2- ارائه گزارشات مالی مورد نیاز به مسئولین مافوق .
3- تهیه و تنظیم صورتهای مغـایرت مربوط به حسابهای فی مابین با سایر شرکتها یا پیمانکاران ومشتریان و سایر افراد طرف حساب با شرکت و اقـدام جهت رفع مغایرت آنها و ارائه گزارش مربوطه به مدیرمالی .
4- صدور درخـواست پرداخت ازطریق حسابهای بانکی یا تنخواه گردان ، جهت تائیـد مدیر مالی وتصویب مـدیریت - در صورت لزوم - پس ازاطمینان از کفـایت مدارک ومستـندات مربوطه و کنترل مانده ها و سوابق قبلی.
5- پیگیری جهت تسویه حساب پیش پرداختها , قراردادها و سایربـدهـی ها و مـطالبات شرکت .
6- تهیه نسخه پشتیبانی از سیستمهای مکانیزه در اختیار بر روی دیسکهای کامپیوتری به صورت روزانه و نگهداری آنها در محل امن ، پس از اطمینان از صحت فایل های اطلاعاتی موجود برروی آنها .
7- ثبت ضمانت نامه ها و سپرده های شرکت نزد اشخاص و پیگیری وصول آنها در موعـد مقـرر.
8- نظارت و کنترل بر اجرای صحیح امورمحوله در چارچوب شرح وظایف تعیین شده جهت کارکنان واحد حسابداری .
9- پاسخگویی ورفع سؤالات و مشکلات فنی پرسنل واحد حسابداری ودر صورت لزوم انتقال موارد به مدیر مالی جهت تعیین تکلیف .10-2-3- هماهنگی بامدیر مالی جهت انجام امور محوله به حسابداری و پیشبرد اهداف و برنامه های تعیین شده .
11- نگهداری وراهبری سیستم های مکانیزه حسابداری و صندوق و حقوق و دستمزد و سایر سیستمهای نرم افزاری مورد نیاز برحسب مورد وثبت روزانه اطلاعات لازم در آنها .
12- صدور اسناد مربوط به بستن حسابها و سند افتتاحیه .
13- همکاری با مدیر مالی و سایر واحدهای امور مالی جهت عملیات بستن حسابها در پایان دوره مالی و تهیه صورتهای مالی اساسی و صورتها و گزارشات میان دوره ای .
14-ارتباط با بانک های طرف حساب شرکت .
15- پیگیری گشایش اعتبارات اسنادی و کنترل مدارک به منظور اطمینان از صحت انجام کار در حداقل زمان ممکن .
16-بستن حسابها وتهیه صورتهای مالی قانونی و گزارشات پایان سال تحت نظر مدیر مالی یا مشاوران معرفی شده به این منظور، که با تشخیص مقام مافوق صورت خـواهد گرفت .
17-کنترل اصالت قانونی مستندات پیـوست سند حسابداری وصحت مبالغ وعدم قلم خوردگی ومخدوش بودن آنها وتطیق پرداختها با قوانین داخلی شرکت و استانداردها و رویه های موجود .
18- کنترل سرفصل حسابها در کلیه سطوح آرتیکل های موجود در اسناد از نظر انطباق حساب با مدارک ضمیمه و موضوع سند و استانداردها و رویه های حسابداری و قوانین شرکت .
19-کنترل صحت محاسبات مربوط به دریافت ها و پرداخت های شرکت .
20- کنترل مدارک و مستندات ضمیمه اسناد از نظر کفایت مدارک وصحت محاسبات ، جمع تعدادی و ریالی فاکتورها ، کفایت تائید کنندگان و ...
21- تائید و امضا اسناد پس از انجام کلیه کنترل های لازم .
22- ارجاع اسناد در فاصله زمانی تعیین شده جهت رویت وتائید نهایی مدیر مالی .
23- کنترل گردش حسابها و مانده آنها و اعلام موارد مشکوک یا اشتباهات به مدیر مالی جهت پیگیری یا صدور اسناد اصلاحی .
24- کنترل دوره ای حسابهای باز نظیر پیش دریافت ها و پیش پرداخت ها، حسابها واسناد دریافتنی و پرداختنی ، بمنظور تسویه حساب یا انجام ثبت های لازم .
24- پیگیری تسویه حسابهای تنخواه گردانها در پایان دوره مالی یا در سایر مقاطع اعلام شده از سوی مدیر مالی .
25- پیگیری وگـزارش اشتباهات موجود درحسابها ازنقطه نظر سرفصل وکدینگ حسابها واقدام درجهت اصلاح اشتباهات .
26- تائید کنترل های صورت گرفته توسط مسئول صدور سند و بررسی اسناد اصلاحی مربوطه و تائید کنترل ممیزی اسناد .
27- کنترل ثبت ماشینی وتائیـد اسناد بمنظور قطعی نمودن آنها و صحت اطلاعات ثبت شده در کامپیوتر .
28- تائید هر نوع گزارش از جمله گزارشات دریافت و پرداخت و اموال و صحت و سقم دفاتر قانونی و ثبت ماشینی .
29-نظارت برثبت بموقع دفاترقانونی (روزنامه وکل) براساس اسناد قطعی شده حسابداری یاخلاصه اسناد حسابداری تهیه شده از سیستم کامپیوتری ، مطابق آئین نامه ثبت ونگهداری دفاترقانونی مصوب وزارت اموراقتصادی ودارایی .
30- کنتـرل وتطبیـق هرنوع پرداخت ، با سوابق قبلی (مانده بدهی یا بستانکاری قبلی ).
31- کنترل قراردادهای شرکت با واحد های مختلف و اشخاص یا شرکتهای ثالث در هر مرحله از پرداخت و تائید پیشرفت کار آنها .
32- درجریان قراردادن مقام مافوق ازمواردی که درحین رسیدگی به آنها برخورد میکند .
33- محرمانه تلقی نمودن اطلاعاتی که در طول رسیدگی باآن برخورد میشود .
33- انجام سایر وظایفی که در چهارچوب مسئولیتهای تعیین شده محول میگردد.
ارتباطات سازمانی و جذب نیرو
1- مستقیم زیر نظر مدیر امورمالی و درغـیاب ایشان زیر نظر مدیر عامل یاجانشین تعیین شده انجام وظیفه می نمایند .
2- ارتبـاط و همکاری با واحدهای تابعه امورمالی وطرف حسابهای شرکت .
3- لیسانس مرتبط با 4 سال سابقه کار یا فوق دیپلم مرتبط با 7 سال سابقه کار یا دیپلم با 10 سال سابقه کارمفید .
حسابدار مالی
خلاصه مسئولیتهـا و اخـتیارات
1- صدور اسناد جاری حسابداری .
2- صدور اسناد اصلاحی.
3- دریافت و بررسی اسناد ارسالی از سایر سیستم ها به حسابداری .
4- تهیه لیست حقوق ماهانه .
5- نگهداری و راهبری سیستم حقوق و دستمزد .
6- نگهداری ، راهبری ، وتهیه گزارش از سیستم پرسنلی .
8-تهیه لیست های ماهانه بیمه و اظهارنامه مالیاتی حقوق و دستمزد.
شرح وظایف
1- انجام کلیه امور محوله صرفا" بر اساس روشهای مدون , آئیننامه ها , دستورالعملهای تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روشهای لازم در زمینه های مورد نظر یا تشخیص ضرورت تعدیل روشهای موجود؛ استعلام موضوع از مقام مسئول مافـوق خود قبـل از هـرگونه اقـدام اجـرائی .
2- صدورکـلیه اسناد حسابداری شرکت اعم از تنخواه گردانها , اموال و دارائیهای ثابت خریداری شده وفروش رفته ، درآمدها وفروش ، حقـوق ودستمزد ، اسناد اصلاحی ، و اعلام نواقص موجود درمستندات ارسالی ، به واحدها یااشخاص ارجاع دهـنده .
3- نگهداری وکاربری سیستم نرم افزاری مالی شرکت وتهیه نسخه پشتیبانی بصورت هفتگی از اطلاعات موجود و نگهداری آنها در محل امن پس از اطمینان از صحت اطلاعات کپی برداری شده.
4- دریافت و بررسی کلیه اسناد ارسالی از سایر سیستم ها به سیستم حسابداری
مسئول خزانه داری
خلاصه مسئولیتهـا و اخـتیارات
1- نگهداری و کنترل حسابهای بانکی شرکت.
2- صدور ودریافت اسناد پرداختنی و دریافتنی .
3- نگهداری تنخواه گردان و سایر وجوه نقد و اوراق بهادار .
4- رفع مغایرات بانکی .
5- نگهداری اسناد مالی و کلیه امور بایگانی مالی و اداری.
6- پیگیری امور مربوط به ضمانتنامه های بانکی و اعتبارات .
7- ثبت اسناد حسابداری مرتبط .
شرح وظایف
1-انجام کلیه امور محوله صرفا" بر اساس روشهای مدون , آئیننامه ها , دستورالعملهای تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روشهای لازم در زمینه های مورد نظر یا تشخیص ضرورت تعدیل روشهای موجود؛ استعلام موضوع از مقام مسئول مافـوق خود قبـل از هـرگونه اقـدام اجـرائی .
2-بایگانی کلیه نامه ها , اسناد حسابداری و مدارک وارده به امـورمالی با مجوز مدیرمالی درفایل ها وپرونده های طبقه بندی شده مشخص بگونه ای که دسترسی به آنها درحـداقل زمان ممکن میسرباشد.
3-تلاش در جهت حفظ و نگهداری کلیه مدارک موجود در بایگانی.
4-نگهداری و راهبری و ثبت اطلاعات خزانه داری در سیستم خزانه داری و تهیه گزارشات لازم از سیستم و تهیه نسخه پشتیبان حداقل بصورت ماهانه و نگهداری آن درمحل امن .
5-دریافت و نگهداری کلیه وجوه نقد و اسناد دریافتنی دریافت شده از اشخاص و صدور فرمهای رسید و آماده سازی آنها جهت واگـذاری به بانک در اسـرع وقـت .
6- ارائه چکهای دریافتی به بانک ، پس ازانجام پشت نویسی و امضاء مقام مجازو کنتـرل های تکمیلی لازم .
7- دریافت اسناد تضمینی از اشخاص حقیقی وحقـوقی ، درارتباط با قراردادهای فیمابین، یا سایراسناد تضمینی و اوراق بهادارمربوط به شرکت که از سوی مدیرمالی ارجاع می گردد وحفاظت ونگهداری آنها درمحل امن (گاوصندوق ) وارائه یک نسخه از رسید واصل مدارک به حسابداری .
8- صدور چک پس ازدریافت فرم مجوزصدور ومنطبق با مفاد آن وارسال چک های صادره به همراه اسناد مربوطه جهت امضاء مدیریت .9-2-6- نگهداری دسته چک ها یا چکهای صادره در جریان امضاء، یا امضاء شده، تا زمان تحویل به ذینفع .
9- پیگیری امور مربوط به بانک ودریافت چکهای برگشتی ازطریق مراجعه مستمرومنظم به بانکهایی که شرکت درآنها دارای حساب می باشد ودریافت کلیه اعلامیه های بانکی وغیره ، جهت ارائه به حسابداری پس از گزارش به مافوق .
10- نگهداری صندوق نقدی یا تنخواه گردان شرکت و انجام پرداختهای مجاز ومرتبط با ماموریت تنخواه گردان در چارچوب آئین نامه
11- تهیه صورت گردش صندوق وارسال اسناد پرداخت به حسابداری جهت کنترل وتامین موجودی .
12- کنترل مستمر نقدینگی و تهیه گزارشات روزانه ازموجودی بانکها و کلیه دریافت و پرداختها .
13-ثبت و نگهداری روزانه صورت موجودی کلیه اسناد و اوراق بهادار موجود در صندوق .
ارتباطات سازمانی و جذب نیرو
الف- مستقیم زیر نظر سرپرست حسابداری و در غیاب ایشان زیر نظر مدیرمالی انجام وظیفه می نمایند .
ب- ارتبـاط و همکاری با واحدهای تابعه امورمالی وطرف حسابهای شرکت .
ج- لیسانس مرتبط با یکسال سابقه کاریا فوق دیپلم با 2 سال سابقه کار یا دیپلم با 4 سال سابقه کارمفـید .
تحصیلـدار
1- خلاصه مسئولیتهـا و اخـتیارات
2-حمل بسته ها ، نامه ها و سایر لوازم از شرکت جهت اشخاص و بالعکس .
3- دریافت مطالبات اسناد دریافتنی ، قراردادها و... ازمشتریان یا سایر اشخاص .
4-دریافت وجه نقد و چک از بانک یا بالعکس .
5-پیگیری امور مربوط به سازمان تامین اجتماعی جهت کارکنان.
6- مراجعه به ادارات ، سازمانها وسایر شرکتها ، بمنظور پیگیری و انجام امور اداری شرکت .
7- انجام امور مربوط به ثبت سفارشات خارجی .
شرح وظایف
1- انجام کلیه امور محوله صرفا" بر اساس روشهای مدون , آئیننامه ها , دستورالعملهای تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روشهای لازم در زمینه های مورد نظر یا تشخیص ضرورت تعدیل روشهای موجود؛ استعلام موضوع از مقام مسئول مافـوق خود قبـل از هـرگونه اقـدام اجـرائی .
2- نگهداری وحفظ کلیه اقلام دریافت شده تا زمان تحویل به مراجع تعیین شده یا ارجاع به مسئول مربوطه .
3- ارسال کلیه نامه ها و بسته های تحویل شده به شرکت یا اشخاص تعیین شده در زمان معین.
4- تحویل کلیه مرسولات و بسته های پستی به دفاتر و ادارات پست وارائه رسید مربوطه به مسئول تنخواه گردان پس از اخذ تائید مدیر اداری .
5- دریافت کلیه چک ها اوراق بهادار وسایر مدارک اعلام شده از سوی مدیریت از اشخاص تعیین شده .
6- واگذاری چکها و وجوه نقد دریافت شده توسط امور اداری ، به بانک یا به سایر اشخاص اعلام شده .
7- ارتباط تلفنی مستمر و منظم با مدیرامور اداری یا سایرپرسنل (با توجه با نوع کار محول شده ) از خارج شرکت .
8- مراجعه دوره ای به شعبه یا کارگزاری های سازمان تامین اجتماعی بمنظور تمدید یا صدور دفترچه های درمان یا سایر امور مرتبط بیمه کارکنان .
9- تحویل لیست و سایر مدارک مربوط به پرداخت حق بیمه ماهانه کارکنان شرکت به سازمان تامین اجتماعی یا سایر سازمانهای بیمه ای مرتبط با شرکت ..
10- انجام امور اداری مرتبط با مدیران ارشد شرکت .
11- مراجعه به وزارت بازرگانی و سایر مراجع مرتبط جهت انجام امور مربوط به ثبت سفارشات خارجی .
12- مراجعه به سازمانها و ادارات جهت پیگیری و انجام امور درخواست شده توسط واحد بازرگانی .
13- انجام سایر وظایفی که در چهار چوب مسئولیتهای تعیین شده محول میگردد.
ارتباطات سازمانی و جذب نیرو
الف-مستقیم زیر نظر مدیر اداری و در غیاب ایشان زیر نظر مدیر مالی یا جانشین وی انجام وظیفه می نمایند .
ب- ارتبـاط و همکاری با واحدهای تابعه امورمالی وطرف حسابهای شرکت .
ج- حداقل تحصیلات سوم راهنمایی با دوسال سابقه کار کارمفـید .