بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : کاربینی
محل مورد نظر: شرکت قالی سلیمان
نام دانشجو : ابراهیم نصرالهی زاده
رشته تحصیلی : حسابداری مالی پودمان یک
مقدمه: تاریخچه قالی سلیمان
قالی سلیمان در سال 1361 در شهر اصفهان تاسیس گردید ، شهری که هنرمندان آن را مرکز هنر و نو آوری میدانند و مردم نصف جهانش می خوانند. این شرکت فعالیت خود را با ریسندگی نخ آغاز کرد که با توجه به کیفیت بسیار مطلوب آن جایگاه خود را خیلی زود بعنوان نخ رسول در بازار تثبیت نمود و سپس با گسترش فعالیت، تولید فرش را از سال 1371 شروع نمود و اکنون در آغاز ورود به دهه چهارم فعالیت خود، علاوه بر دارا بودن بیش از پنجاه نمایندگی عمده فروشی و خرده فروشی در سطح کشور قدمهای استواری را در تصاحب سهم بازارهای بین المللی برداشته است .
قالی سلیمان با دارا بودن زنجیره کامل تولید از رنگرزی ، ریسندگی ، بافندگی تا تکمیل و همچنین عرضه محصول در شبکه توزیع که فروشگاههای متعلق به خود شرکت را نیز شامل میشود ، بصورت مستقیم در بازار حضور داشته و سلایق و نظرات مصرف کننده در این ساختار عمودی با سرعت از کف بازار تا طراحی و برنامه ریزی تولید منتقل میشود و این یکی از عوامل موفقیت شرکت را تشکیل می دهد . عامل بعدی موفقیت شرکت را ، وفاداری ، صمیمیت و تلاش نظام مند کارکنان و نگاه انسانی و مشی کارگر مدارانه مدیریت شرکت رقم می زند که خوش حسابی با مشتریان بانکها و تمامی طرف حسابهای تجاری شرکت را نیز باید به آن اضافه نمود.
قالی سلیمان با بازسازی و تکمیل خط تولید با پیشرفته ترین ماشین آلات و تکنولوژی 2012 ، استفاده از با کیفیت ترین مواد اولیه موجود، همچنان به رسالت ارائه محضول با کیفیت و مشتری مداری پایبند بوده و در این راه استوار ایستاده است و اکنون علاوه بر تولید انواع نخ آکریلیک و نخ بی سی اف با تولید انواع فرش پشم آکریلیک ، پ پ ، گلیم فرش ، شگی و دیگر انواع فرش توان پاسخگویی به نیاز مشتریان را بطور کامل دارد . این شرکت بعنوان برگزیده برگزیدگان صنعت سبز کشور، سالهای سال است که با رعایت استاندارد های زیست محیطی و داشتن تصفیه خانه های پیشرفته از پیشتازان توجه به سلامت و حفظ محیط زیست بوده .
توضیحاتی راجع به فرش ماشینی :
تاریخچه پیدایش فرش ماشینی در کشورمان نشان میدهد که این محصول در ایران عمری تقریباً ۴۰ ساله دارد. در ابتدای دهه ۵۰ اولین فرش ماشینی تولید داخل در کارخانجات مخمل و ابریشم کاشان توسط ماشینهای مخمل بافی ژاکارد و با الیاف مصنوعی براق و پرز نسبتاً کوتاه و وزن سبک، بافته و روانه بازار گردید. همزمان با آن عدهای از تجار، فرشهایی با همین مشخصات و تا حدی مرغوبتر از کشور بلژیک وارد بازار ایران نمودند و سلیقه ایرانی را با پدیده فرش ماشینی آشنا کردند.
با مشاهده استقبال نسبتاً مطلوبی که مردم از فرش ماشینی به عمل آوردند صاحبان گروه صنعتی بهشهر (خاندان لاجوردی) که از کارخانهداران و سرمایهگذاران خوشنام کشور بودند، اقدام به تاسیس شرکت بزرگی به نام شرکت صنایع کاشان (فرش راوند) نمودند که فعالیت آن در زمینه تولیدات مواد مرتبط با فرش و همچنین خود فرش ماشینی بود و اولین محصول آن در سال ۱۳۵۳ به بازار عرضه شد.
این محصول با نمونههای قبلی کاملاً متفاوت و شباهتهای زیادی به فرش دستباف داشت که به خصوص نوع پشمی آن فوقالعاده مورد اقبال عمومی قرار گرفت. متعاقب آن شرکتهای دیگری از جمله رسول اصفهان که بعدها به قالی سلیمان تغییر نام داد و همچنین شرکتهای فرش پارس و مولن روژ (نقش ایران) و فرش اکباتان تاسیس و به رقابت پرداختند.
این امر تا اواخر سال ۵۷ به طور معمول ادامه داشت و شرکتهای بزرگ تولیدکننده فرش با هم در حال رقابت بودند. پس از مصادره اموال و کارخانجات تعدادی از سرمایهداران ایرانی در سال ۵۸ از جمله شرکتهای ملی (مصادره شده)، کارخانجات فرش ماشینی موجود نیز چون صدها واحد تولیدی دیگر زیر پوشش مدیریتی سازمانهای دولتی مثل سازمان صنایع ملی ایران، بنیاد مستضعفان و جانبازان و … درآمد و مدیران دولتی اکثراً کم تجربه و بیگانه با مسائل صنعت، به مدیریت این کارخانجات بزرگ و با ارزش منصوب شدند و از آن پس منحنی حیات این کارخانجات به سراشیبی افتاده و رو به افول نمود. در سال ۵۷ تعدادی از متخصصان صنعت نساجی و دستاندرکاران صنعت فرش ماشینی و همچنین پارهای از کارخانهداران که تا آن زمان در رشتههای دیگر نساجی فعال بودند به فکر ایجاد واحدهای جدید فرش ماشینی افتادند و کارخانجاتی از قبیل قالی سلیمان، فرش مشهد، فرش شیراز (دناژ)، فرش مازندران، فرش باستان و تعدادی دیگر در گوشه و کنار کشور و با ماشینهای مربوط به آن زمان مثل وندویل ALD61 و AL1 و TEXTIMA شروع به کار نمودند و از همین جا سیر تحول فرش ماشینی در بخش خصوصی و توقف یکی پس از دیگری کارخانجات بزرگ موجود تحت پوشش دستگاههای دولتی آغاز شد. با انتقال تدریجی متخصصان شاغل در کارخانههای بزرگ به کارخانههای نوپا رقابت جدیدی در زمینه تولید فرش ماشینی در میان واحدهای بخش خصوصی در گرفت، ولی تحول اساسی در صنعت فرش ماشینی در کشور از سال ۶۵ شروع شد که این سیر تحول موجب ایجاد بیش از ۱۶۰۰ واحد کوچک و بزرگ تولیدکننده فرش گردید که در حال حاضر مشغول رقابتند.
روشهای تولید :
فرش ماشینی توسط ماشین آلات مختلفی تولید میگردد که میتوان به دستگاههای تکسیما، واندویل، CRX، ASR، VTR و... اشاره کرد. جنس هر فرش نیز میتواند آکریلیک یا BCF ومخلوطی از این دو، یا الیاف جدیدابریشم مصنوعی (پلی استر) باشد.
قابل ذکر است که فرشهای ۱۰۰% آکریلیک دارای کیفیت و قیمت بالاتری هستند ولی فرشهای ابریشم مصنوعی در حال حاضر به دلیل عدم پرزدهی و شستشوی بسیار آسان وثبات و درخشندگی بالا در بازارهای جهانی بعنوان بهترین کفپوش مورد توجه قرار گرفته و در ایران نیز اولین تولید کننده این فرش با دستگاه VTR(مخصوص بافت ابریشمقالی سلیمان در اصفهان است. همچنین فرشها بر اساس شانه به ۳۵۰ - ۴۴۰ - ۵۰۰ و ۷۰۰ شانه تقسیم میشوند. تراکم فرشها نیز میتواند براساس نوع ماشین و شانه بین ۷۰۰ تا ۳۵۰۰ باشد.
لازم به ذکر است شرکت قالی سلیمان تنها تولید کننده فرش ماشینی با الیاف پشم طبیعی گوسفند میباشد
سیستم فروش و حسابداری قالی سلیمان :
کلیه فروشگاههای قالی سلیمان از سیستم فروش فروشگاهی پالیز استفاده نموده و فروشگاه مرکزی نیز از این قاعده مستثنا نمیباشد...
پس از کامل شدن فروشهای هر روز کاری و مشخص شدن نحوه پرداخت مشتریان بکاپی از فروش آن روز تهیه و آنرا برای قسمت حسابداری شرکت ارسال مینماییم .
فروشها به سه صورت نقد . اقساط ( فقط به کارمندان دولت) و امانی( فقط برای همکاران مورد تآیید شرکت ) میباشد که در صورت نقد بودن فروش میبایست روش پولی و یا کارتی بودن آن نیز مشخص شود.
سپس عملیات فروش تمامی فروشگاهها در سیستم فروش شرکت که آرین سیستم میباشد اعمال شده ودر صورت داشتن هرگونه مغایرت و اشکال با نمایندگی مورد نظر تماس گرفته و آن را حل مینمایند.کارمندان این بخش 4 نفر از کارشناسان فروش و 2 نفر کارشناس و 1 نفر کاردان حسابداری میباشند.
گزارشات فروش فروشگاهها بصورت هفتگی به بخش مالی شرکت ارجاع داده شده تا کلیه عملیات تکمیلی حسابداری
در سیبستم رایورز انجام شده و همیشه شرکت به صورت اماده جهت گرفتن صورتهای مالی سود وزیان و مالیاتی باشد.
در این قسمت بصورت فعال 6 نفر کارشناس حرفه ای حسابداری و 1 نفر دکترای حسابداری به عنوان مدیر مالی فعالیت نموده و تمامی فعالیتهای شرکت و کارخانه را اعم از خرید تولید وفروش را تخت نظر دارند....
لازم به ذکر است همواره طی سالهای قبل صورتحساب سودوزیان شرکت سیر صعودی داشته و این موضوع نیز به با تلاش همه کارکنان مخصوصا همکاران قسمت مالی میسر نمیباشد.
در پایان این مقاله میخواهم به نکاتی در مورد فرش دستباف نیز پرداخته
زنان روستايي با دستاني هنرآفرين و نبوغي جادويي، از گذشته تا به امروز با شيوه هاي اصيل هنر ايراني، زيبا ترين دستبافته ها را با نقش و رنگ هاي جذاب و مدهوش كننده در چشم جهانيان عرضه داشته اند و گذشتگان ايران زمين، به واسطه اين هنر اصيل به هويت و اصالت ايراني خود فاخر بودند. اين درحاليست كه امروزه آپارتمان نشيني و محدوديت فضاي آپارتمان ها، سليقه نسل جديد را به سمت فرش هاي ماشيني با طرح هاي فانتزي و يا انواع گليم، جاجيم و گبه برده است.
يك بانوي خانه دار ايراني كه خريد فرش ماشيني را در خريد جهيزيه فرزند خود به جاي فرش دستباف ترجيح مي دهد، به خبرنگار ايرنا گفت: علاوه بر تفاوت قيمت، فرش هاي ماشيني از تنوع رنگ و طرح بيشتري برخوردارند . فاطمه صدر سبك بودن فرش هاي ماشيني را از ديگر مزاياي اين فرش نسبت به نوع دستباف آن عنوان كرد و افزود: حمل و نقل فرش هاي دستباف به دليل سنگين بودن بسيار مشكل تر از فرش هاي ماشيني است. وي بيان كرد: پشم هاي موجود در فرش دستباف به هنگام شستن فرش، آب زيادي را به خود جذب مي كند و باعث مي شود شستن و آويز كردن آن بسيار سخت شود.
صادر كننده نمونه فرش استان همدان نيز در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت: وضعيت مالي روستاييان بهبود يافته و ديگرتمايلي به بافت فرش نداشته و به دامپروري و كشاورزي به عنوان حرفه هاي راحت تر و آسان تر رو آورده اند. محمود فتحي در خصوص كاهش تمايل مصرف كنندگان به خريد فرش دستباف افزود: ابعاد فرش و سايز قالي ايراني با توجه به نياز بازار جهاني و ذائقه مشتريان داخلي و خارجي نيازمند بازنگري است. به گفته وي سايز، ابعاد و نوع رنگ فرش متناسب با مبلمان منازل چه در داخل و چه در خارج از كشورازاهميت ويژهاي برخوردار است. وي گفت: فرش هاي در ابعاد كوچك، با رنگ روشن و نقش هاي خلوت و ساده يكي از نيازهاي نسل جوان و خواسته هاي مشتريان خارجي است، اما فرشبافان كشور كمتر در بافت اين سايز و رنگ گام بر ميدارند و بافت و رنگ و سايز فرش ايراني همچنان مطابق سنت هاي گذشته است.
فتحي اظهار داشت: سايز و ابعاد 2.20متر در 2.5 متر قالي مورد پسند بازارهاي خارجي و مشتريان جهاني است، كه در ايران بافت آن بسيار كم انجام مي شود، چرا كه بسياري از طراحان فرش اين ابعاد را معيوب مي دانند. وي بيان كرد: استفاده از رنگهاي روشن و ملايم در قالي كه با پردهها و مبلمان در دكوراسيون هاي نوين هماهنگ باشد، بايد در فرش بافي ايران رونق گيرد. به نظر مي رسد در بازار داخلي، فرش ماشيني توانسته است به عنوان يك كالاي ارزان، جايگزين فرش دستباف و سنتي ايراني شود.
يكي از دست اندر كاران صنعت فرش ماشيني استان همدان نيز دراين باره مي گويد: لزوم تبليغات گسترده براي صنعت فرش ماشيني در ايران به خوبي احساس مي شود و توليدكنندگان و خريداران اين محصول نبايد به چشم رقيبي براي فرش دستباف به آن نگاه كنند بلكه بايد براي هر كدام جايگاهي جداگانه قايل شد. مهدي قاسمي ضمن اشاره به نقش موثر دانشگاه ها در فرهنگ سازي جايگاه فرش ماشيني در كشورگفت: نقش آفريني دانشگاه ها در تربيت نيروهاي متخصص و نوآوري در طرح ها و رنگ ها و نيز ارزيابي و سنجش علمي بخش هاي مختلف فرآيند توليد فرش ماشيني از نكات اساسي است كه نبايد از آن غافل ماند.
وي لزوم آشنايي با سلايق مردم و تطابق يافتن با آن را از جمله مسايلي دانست كه دانشگاه ها مي توانند در بسط آن مفيد باشند. استقبال مردمي در سال هاي اخير از فرش ماشيني باعث شده تا دست اند كاران اين حرفه هرچند وقت يكبار به برگزاري نمايشگاه هاي فرش ماشيني در استان هاي مختلف اقدام كنند. مدير روابط عمومي نمايشگاه هاي بين المللي همدان در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: برگزاري نمايشگاه فرش ماشيني با توجه به گرايش مردم به اين محصول خصوصا در سال هاي اخير مي تواند در برشمردن فراز و فرودهاي موجود در مسير اين صنعت پويا كه باعث اشتغالزايي براي بسياري از جوانان شده موثر افتد.
كاظم سبزي افزود: تربيت نيروي متخصص و نوآوري در طرح ها اولويت صنعت فرش ماشيني است. به گفته وي برخي از فعالان صنعت فرش بر اين باورند كه قيمت پايين فرش ماشيني در مقايسه با فرش دستباف باعث روي آوردن مردم به خريد اين محصول شده است. وي تفاوت قيمت اين دو كالا را از يك سو و تنوع توليد در ابعاد نقش و رنگ را عامل گرايش مصرف كنندگان ايراني كه روزي جز فرش دستباف بر خانه خويش نمي پسنديدند به سمت كالاي جايگزين مي داند.
نايب رئيس اتحاديه صادركنندگان فرش دستباف در گفت و گو با خبرنگار ايرنا گفت : در حال حاضر تحريم ها و از طرفي وقوع بحران اقتصادي جهان و كاهش قدرت خريد مشتريان در سطح جهان موجب سير نزولي صادرات فرش شده است. مهدي سقطچي با اشاره به جوايز صادراتي به صادركنندگان فرش گفت : با وجود روند افزايشي تورم در كشور پرداخت 5 درصد جايزه صادراتي براي فرش ناچيز است. وي با بيان اينكه كشورهاي خارجي براي فرش ايراني ارزش بسيار زيادي قائل هستند اظهار داشت: يك تاجر آلماني بزرگترين كلكسيون فرش دستباف ايراني را در دنيا براي خود ايجاد كرده و در حال نوشتن كتابي در مورد فرش ايران است.
فرش دستباف با تمامي اين موارد در استان همدان همچنان در ميان 10 كالاي صادراتي گمرك اين استان قرار دارد. مدير كل گمرگ استان همدان گفت: فرش دستباف چهارمين كالاي صادراتي استان است و بيش از هفت درصد ارزش كالاهاي صادراتي استان را در هفت ماهه سالجاري به خود اختصاص داده است. محمد شهبازي در خصوص ارزش دلاري فرش دستباف صادر شده در هفت ماهه سالجاري از گمرك همدان افزود: 175هزارو 602 كيلوگرم فرش دستباف به ارزش هفت ميليون و 167 هزارو 497 دلار در اين مدت از گمرك همدان صادر شده است.
وي خاطر نشان كرد: وزن صادرات اين محصول در مدت زمان مشابه در سال قبل 138 هزارو936 كيلوگرم به ارزش پنج ميليون و 811 هزارو 242 دلار بوده است. وي در خصوص رشد صادرات فرش دستباف در سالجاري نسبت به مدت مشابه در سال قبل گفت: صادرات فرش دستباف از گمرك همدان در هفت ماه سالجاري از نظر وزني 26 درصد و از نظر ارزشي 23 درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل رشد داشته است. نكته قابل توجه در صنعت فرش ايران كاهش رغبت روستاييان و قالي بافان به ادامه اين فعاليت است. معاون توسعه و تجارت خارجي سازمان بازرگاني استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه در 15 سال پيش افزون بر 70 هزار قاليباف در استان همدان فعاليت مي كردند، گفت: اين تعداد بسيار كاهش يافته به طوريكه هم اكنون 25 هزار نفر در استان همدان فعال هستند و از اين تعداد تنها هفت هزار نفراز آن ها تحت پوشش بيمه قرار گرفته اند.
مسعود بكايي ايجاد مشكلات جسمي، معيشتي، زمان بر بودن اين نوع فعاليت، نداشتن بيمه، و نداشتن قدرت اقتصادي و سرمايه در گردش را از جمله مهمترين مشكلات توليدكنندگان فرش و علت بي رغبتي قالي بافان به بافت قالي عنوان كرد. وي در خصوص لزوم آموزش ديدن قاليبافان اين استان گفت: سه هزار قاليباف همداني در دوره هاي آموزشي كوتاه مدت 30 ساعته و دوره هاي آموزشي بلند مدت 45 روزه و دو ماهه طي سه سال گذشته تحت آموزش قرار گرفته اند. وي به لزوم تغيير و اصلاح طرح ها و نقشه هاي قالي اشاره كرد و گفت: با ايجاد تغييراتي جزيي در اندازه، طرح و رنگ مي توان متناسب با سليقه مصرف كنندگان بازارهاي هدف خارجي اصلاحاتي را در نقشه هاي قالي ايراني ايجاد كرد .
وي به مشكلات صادركنندگان فرش نيز اشاره كرد و اظهار داشت: ايجاد رقباي توانمندي چون پاكستان، چين و هند با ايجاد مجتمع هاي بزرگ قالي بافي سفارش هاي تجار خارجي را در هر رنگ، اندازه و طرحي كه بخواهد در كوتاهترين زمان آماده مي كنند. وي اضافه كرد: اين در حاليست كه قالي بافي در ايران به صورت خانگي و توسط زنان خانه دار انجا م مي شود و به همين دليل در بافت طرح ها با محدوديت اندازه و سايز فرش مواجه ايم. وي علت روي آوردن خانواده ها به خريد فرش ماشيني را قيمت ارزان تر اين كالا نسبت به نوع دستباف آن عنوان كرد و ابراز اميد واري كرد: با ايجاد مجتمع هاي قالي بافي در ايران و خارج كردن قالي بافي از قالب سنتي و خانگي، فرش دستباف ايراني به جايگاه واقعي خويش بازگردد.
با تشکر فراوان