دانشگاه علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13
كاربيني
موضوع
وزارت اقتصاد و دارايي
مقطع
کارداني
استاد راهنما
جناب استاد تقديسي
تهیه کننده
فاطمه مهرجویی
وزارت اموراقتصاد و دارایی کل کشور
هدف وزارت امور اقتصاد و دارایی
تنظیم سیاستهای اقتصادی و مالی کشور و ایجاد هماهنگی در امور زمانی و اجرای سیاستهای مالیاتی و تنظیم و اجرای برنامه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری های مشترک با کشورهای خارجی
واحدهای وزارت امور اقتصاد و داریی
معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور
قانون اساسی به عنوان پایه و بیس و مبنای قوانین جمهوری اسلامی ایران و در تمام کشورها متمرکز و تدوین شده در فصل 53 این قانون گفته شده است که تمام دریافت های دولت می بایست از حساب خزانه کل کشور متمرکز شده و همچنین تمامی پرداخت ها در حدود اعتبارات مصوب و به موجب قانون پرداخت گردد.
بعد از قوانین اساسی قوانین دیگری مانند قانون مادر ، فانون محاسبات و ... قوانین متعددی تدوین و توزیع شده و قانون بودجه سالیانه هم بر اساس قوانین مادر تنظیم گردیده است
مقدمه
خزانه داری ، به عنوان یکی از ارکان اساسیو بسیار مهم که نقش حیاتی آن برای آحاد جامعه مهجور مانده .است ، جایگاه ویژه در مدیریت نظام بودجه و ساختار مالی جامعه و حاکمیت دارد
در خانواده به عنوان کوچکترین واحد جامعه موضوعی مانند دخل و خرج و بعبارتی دیگر بودجه به خودی خود نمود عینی دارد و متعاقب آن در گستره وسیع تر سطح کشور . بودجه در تعریف ساده آن همان دخل و خرج است یعنی فرایند بودجه بندی ، هزینه ای ممکن نخواهد بود، مگر درامد و عایدی کسب شود
آنچه که ماهیت درآمد و عایدی است در چارچوب قوانین و مقررات ، وصول و به حسابهای تعیین شده نزد خزانه داری کل واریز می شود و خزانه داری کل نیز در قالب قوانین و مقررات موضوعه ، هزینه های عهده دولت را تامین و پرداخت می نماید
مجموع درآمدها که تحت عناوین درآمدهای عمومی و اختصاصی است در قالب بودجه سالانه توسط دستگاههای اجرایی به عنوان متولی ، وصول و درآمدهای اختصاصی به حسابهای تمرکز وجوه واریز و درآمدهای عمومی نیز به حساب درآمد عمومی کشور منتقل می گردد
نحوه توزیع هزینه ها ، اعم از حاری و عمرانی از طریق مکانیسم تخصیص اعتبار و با رعایت سقف اعتبار مصوب دستگاههای اجرائی قابل انجام است
خزانه داری ، به عنوان یکی از واحدهای برجسته و موثر در امور دخل و خرج دولت محسوب می شود . خزانه علاوه بر تمرکز و پرداخت وجوه دستگاههای اجرایی ، وظیفه هماهنگ کننده دریافت ها و پرداخت های کشور را هم از نظر زمانی و هم از بعد مکانی، با برقراری مجموعه ای از کنترل های مالی را برعهده دارد و نقش قابل ملاحظه ای نیز در تنظیم امور اقتصادی کشور ایفا می کند
معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور
1. اداره کل نظارت بر اجرای بودجه
2. اداره کل خزانه
3. اداره کل نظارت بر ذيحسابها
4. اداره کل هماهنگی و تلفيق حسابها و روشهای حسابداری
5.. اداره کل اموال دولتی و ارواق بهادار
اداره كل خزانه داري
اداره تعهدات و اعتبارات
پرداخت در خواست وجه دستگاههای اجرایی دولتی بابت اعتبارات هزینه ای و ردیفهای متفرقه هزینه ای مندرج در قوانین بودجه
پرداخت وجوه مربوط به سایر اعتبارات هزینه ای حقوق و مزایایی دستگاههای اجرایی دولتی
صدور تایید مبالغ دریافتی توسط دستگاههای اجرایی دولتی در طول سال مالی
اداره امور بانکی خزانه
پرداخت وجه به دستگاههای اجرایی دولتی بابت درآمدهای اختصاصی مندرج در قوانین بودجه سنواتی
پرداخت اعتبارات شرکتهای دولتی من حمله تسهیم وجوه درآمدی شرکتهای ذی مدخل در اجرای قانون هدفمند سازی یارانه ها
افتتاح حسابهای مورد نیاز دستگاههای اجرایی دولتی اعم از قابل برداشت غیر برداشت نزد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر بانکهای دولتی
مدیریت وجوه حاصل از حق الکشف کالاهای قاچاق
اعمال حساب ئ مدیریت وجوه حاصل از 40% سود عملکرد شرکتهای دولتی و واریز وجوه مربوط به حساب درآمد عمومی کشور
اداره حسابداری خزانه
پرداخت وجوه مربوط به سپرده های دستگاههای اجرایی دولتی نزد خزانه
مدیریت و نظارت بر عملکرد حساب درآمد عموی کشور از نظر ورود و خروج وجوه
صدور تاییدیه درآمد مربوط به دستگاههای ا جرایی دولتی دارای ردیفهای درآمدی مندرج در فانون بودجه
استرداد وجه مربوط به اضافه واریزی اشخاص حقوقی و حقیقی
اداره طرحهای عمرانی و وامها
پرداخت وجوه مربوط به اعتبارات مصوب طرحهای عمرانی و ردیفهای متفرقه مندرج در قوانین بودجه سنواتی به دستگاههای جرایی دولتی
صدور تاییدیه وجوه دریافتی دستگاههای اجرایی دولتی در سنوات قبل
مدیریت گردش طرحهای انتفاعی موضوع ماده 32توسط دستگاههای اجرایی ذیربط
پرداخت وجوه مربوط به عوارض خشکسالی و بلایای طبیعی موضوع ماده 10 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و ماده 12 قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور
ادراه پرداخت حقوق و مزایا
پرداخت حقوق و مزایای مستمر مندرج در قوانین بودجه سنواتی
صدور تاییدیه وجوه دریافتی دستگهای اجرایی دولتی درسنوات قبل
اداره پرداخت مرکز
تامین درخواست وجه های اداره اعتبارات و صدور چکهای مربوطه
صدور چکهای تامین شده توسط ادارات طرحهای عمرانی و امور بانکی و حسابداری
تهیه آمار پرداختی روزانه ، ماهانه و سالانه حسابهای پشتبانی کننده
اداره کل نظارت بر اجرای بودجه
اهداف و وظایف اداره کل نظارت بر اجرای بودجه
اداره لوایح و طرح تصویب نامه ها
توضیحات :
اداره لوایح و طرح تصویب نامه ها به موجب ماده 127 قانون محاسبات عمومی کشور تشکیل شده و به موجب این ماده مقرر شده کلیه لوایحی که بار مالی دارند قبل از تصویب با تایید این اداره کل از لحاظ پیش بینی جنبه بار مالی با امضاء وزیر امور اقتصاد و دارایی به مجلس تقدیم می شود و همچنین کلیه تصویب نامه های که برای طرح در یک دولت مطرح می شود قبل از مطرح شدن در هیئت دولت به این اداره ارجاع داده می شود و از لحاظ جنبه مالی و همچنین حقوقی مقرراتی بررسی می شود تا مغایرتی با قوانین جاری و موضوعه نداشته باشد و پس از تایید توسط وزیر امور اقتصاد و دارایی به هیئت دولت ارجاع داده می شود
اداره رسیدگی به مسائل مالی
توضیحات :
این اداره به موجب ماده 94 قانون محاسبات عمومی کشور تشکیل شده و به منظور وحدت رویه مالی و همچنین ایجاد نظارت قبل از خرج توسط وزارت امور دارایی این امر توسط اداره رسیدگی به مسائل مالی انجام می گیرد
اداره دیون و پرداختها
اداره تخصیص اعتبارات
1 - اعتبارات هزينه اي (جاري)
2- اعتبارات تملك دارائي هاي سرمايه اي (عمراني) و ...
اداره کل هماهنگی و تلفیق حسابها و روشهای حسابداری
اولین وظیفه این اداره اجرای ماده 95 قانون محاسبات عمومی کشور و در مواد دیگر 98 و 99 در خصوص ماده 95 صراحتاً اشاره می کند کلیه ذیحسابان و مدیران مالی بر دستگاههای اجرایی باید صورت حسابهای دریافتی پرداختی ماهیانه و نهایی خود را حداکثر برای هر ماه تا پایان ماه بعد و برای حسابهای نهایی مطابق ماده 63 ،64 قانون محاسبات تا پایان مرداد ماه به وزارت اقتصاد و دارایی و یک نسخه هم به دیوان محاسبات ارسال کنند
مسئولیت وصول حسابهای ماهانه و نهایی به عهده این اداره گذاشته شده است همجنین در مواد 98 و 99 در خصوص شرکتهای دولتی، شرکتهای دولتی موظفند صورتهای مالی خود را و همچنین اعتبارات و سرمایه های خود را تا پایان شهریور سال بعد به وزارت اقتصاد و دارایی واحد اداره کل هماهنگی و تلفیق حسابها ارسال کنند
ماده 95 این فقط شامل وزارت خانه ها و موسسات دولتی
ماده 100 قانون محاسبات مختص موسسات و نهادهای عمومی و غیر دولتی
فرق حسابرسی دیوان محاسبات و اداره کل هماهنگی و تلفیق حسابها
حسابرسی دیوان محاسبات براساس حسابرسی ضمنی انجام می گیرد درصورتی که حسابرسی اداره کل هماهنگی و تلفیق حسابها به صورت شکلی می باشد
اداره نظارت بر ذیحسابیها
نظارت مالی
1.نظارت قبل از خرج
برعهده وزارت اقتصاد و دارایی ( از طریق ذیحسابان )
2. نظارت بعد از خرج
برعهده دیوان محاسبات عمومی کشور ( به عنوان حسابرس مستقل دولت از طریق هیئت های حسابرسی
اهداف و وظایف
¢ برنامه ريزي و اقدامات مستمر بمنظور تامين كادر مالي متعهد و كار آزموده براي تصدي مشاغل ذيحسابي و معاون ذيحسابي و ساير مشاغل مالي و محاسباتي متناسب با نيازمنديهاي نظام مالي جمهوري اسلامي ايران بر حسب وظايف قانوني وزارت امور اقتصادي و دارايي.
¢ فراهم آوردن موجبات اعمال نظارت مداوم بر نحوه انجام وظيفه ذيحسابان و معاونان ذيحسابيها و ارزشيابي ادواري كار آنها و همچنين ارائه پيشنهادات لازم به معاونت نظارت مالی و خزانه دار كل كشور در مورد عزل و نصب ،تشويق و تنبيه و ارتقاء و تنزل ماموران مذكور بر اساس نتايج ارزشيابيها و ضوابط مدون.
¢ كوشش براي ايجاد وحدت رويه بين ذيحسابيها و ادارات كل امور مالي و بوجود آمدن هماهنگي و روحيه همكاري متقابل و اخوت اسلامي بين ذيحسابان و مسئولان دستگاههاي اجرايي بمنظور فراهم آوردن موجبات حسن اجراي قوانين و مقررات مالي و حفظ استحكام و انجام مباني مالي كشور.
¢ تشكيل جلسات هماهنگي با مسوولان دستگاههاي اجرايي بمنظور رفع مسايل و مشكلات و ابهامات دستگاههاي مذكور در رابطه با ذيحسابيها و اجراي قوانين و مقررات مالي.
¢ شركت در جلسات بررسيها و هماهنگي هاي مالي كه در حوزه معاونت نظارت مالی و خزانه دار كل كشور و يا در ساير واحد هاي وزارتخانه تشكيل ميگردد و همچنين شركت در كميسيونهاي مربوط به نمايندگي وزارتخانه حسب مورد و ارجاع امر از طرف مقام وزارت.
¢ حل و فصل مسايل و مشكلات فيمابين ذيحسابان با دستگاههاي اجرايي محلي و ايجاد هماهنگي لازم با ادارات كل امور مالي در خصوص نحوه اجراي قوانين و مقررات مالي.
¢ تهيه وصدور دستور العمل هاي مالي لازم و صدور پاسخ بموقع به استعلامهاي ذيحسابيها و ادارات كل امور مالي در خصوص نحوه اجراي قوانين و مقررات مالي.
¢ مراقبت در ابلاغ بموقع كليه قوانين و مقررات و تصويب نامه هاي و آيين نامه ها و دستورالعمل هائيكه به نحوي از انحاء با مسايل مالي مرتبط ميباشد به ذيحسابيها و ادارات كل امور مالي.
¢ برنامه ريزي و اقدامات لازم بمنظور اعزام بموقع حسابرس و يا گروههاي حسابرسي به ذيحسابيها و امور مالي وزارتخانه ها ، موسسات و شركتهاي دولتي و نهادهاي انقلاب اسلامي و ساير موسسات غير دولتي كه به نحوي از انحاء از بودجه كل كشور استفاده مي نمايند ، بموجب قوانين و مقررات مربوط و بمنظور حصول اطمينان از حسن جريان امور مالي دستگاههاي مذكور و اعلام نتايج حاصله به مراجع ذيربط.
¢ مراقبت در مورد تهيه شدن بموقع صورتهاي تحويل و تحول ابوابجمعي ذيحسابيها و ادارات كل امور مالي بر اساس مقررات مربوطه و ارسال آن به ديوان محاسبات كشور و پيگيري امور مربوط به آن حسب ارجاع امر ازطرف مقام وزارت.
¢ مراقبت در رسيدگي به پرونده هاي كسري در رابطه با موجوديهاي نقدي و اوراق بهادار دولتي و ارجاع موارد تخلف به مراجع صالحه و پيگيري موضوع تا حصول نتيجه نهايي.
¢ نظارت بر انجام امور تصفيه پرونده هاي مطالبات ادارات منحله كه انجام امور مربوط به آنها به اين اداره كل محول گرديده است.
نمودار سازمانی اداره کل نظارت بر ذیحسابیها
وظایف ذیحسابان
اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار
یکی دیگر از اقدامات نظارتی مهم معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور در اداره کل اموال و اوراق بهادار انجام می شود. فعالیت های این اداره کل در چهار محور اصلی صورت می پذیرد :
اموال غیر منقول
اموال منقول
اتومبیلها
اوراق بهادار
ساختار سازمانی معاونت اوراق بهادار اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار
ساختار معاونت اوراق بهادار اداره کل اموال دولتی و اوراق بهادار شامل ادارات تشخیص چاپ اوراق بهادار، اداره حسابداری اوراق بهادار، اداره توزیع و مخازن، واحد اجرایی هیأت نظارت چاپ اوراق بهادار، نمايندگان اداره كل در كميسيون مواد 13 و16 و حسابرسان و کارشناسان حساب می باشد.
اهداف و اهم وظایف
تقسیم بندی کلی اموال دولت
اموال غیرمنقول
اموال منقول
اموال منقول به دو دسته اتومبیل های دولتی و سایر اموال منقول تقسیم می شود .
اموال منقول
شامل :
اموال مصرفی
اموال غیر مصرفی
اموال در حکم مصرفی
اتومبیل های دولتی
کمیسیون ماده 2
خرید اتومبیل های دولتی
فروش اتومبیل های دولتی
اسقاط و از رده خارج نمودن اتومبیل های دولتی
امانی و انتقال و.....
سخن آخر
وقتی مجلس شواری اسلامی به نمایندگی از ملت به دولت دستور می دهد فعالیتی را انجام بدهد قانونی را به نام قانون محاسبات عمومی کشور تصویب می کند و برای اجرای بودجه قانونی را به دولت ابلاغ می کند و دولت در اجرای قانون بودجه مجبور است قانون محاسبات عمومی کشور را به طور کامل رعایت نماید که هر کدام از این دارات کلی در اجرای این قانون به وجود آمدن یکی از این ادارات اداره نظارت بر بودجه بود در قانون محاسبات ماده 31 قانون ذیحساب را مشخص کرده و به عنوان حسابرس داخلی دولت تعیین شده است یعنی قبل از اینکه دولت تحت حسابرسی ملت واقع شود توسط خودش و کارکنانش که همان ذیحسابان می باشند حسابرسی و کنترل می شوند تا برای نظارت بیرونی توسط دیوان محاسبات کشور آماده شود بنابراین ذیحسابها در درون دولت به عنوان حسابرس داخلی به کنترل حساب و کتاب دولت می پردازند و پس از آن حسابها توسط یک حسابرس بیرونی که همان دیوان محاسبات است از طرف ملت مورد رسیدگی قرار می گیرد .
پايان