شنبه, 03 آذر 1403

 



کاربینی حسابداری مالی - احسان موبران


نام و نام خانوادگی دانشجو :احسان موبران
رشته : حسابداری مالی
درس: کاربینی
نام استاد :خانم میرزایی

کلیات
حسابداری :
کارگروهی است که به تشریک مساعی نیاز دارد و فن طبقه بندی ، ثبت ، خلاصه و تجزیه و تحلیل ارقام درآمد و هزینه منطبق با نیازهای (شرکت ،نهاد دولتی و ...)به عبارت ساده ثبت و طبقه بندی و خلاصه کردن حسابها و اسناد مالی که طبق بررسی های به عمل آمده سومین شغل پردرآمد دنیا محسوب می شود.
مشخصات حسابداران :
حسابداران علاوه برداشتن سلامت کامل روانی باید از قدرت تشخیص بالا به همراه صبر و حوصله برخوردار باشند تا موارد مبهم را سریع بفهمند ،سلامت جسمی در سرعت عمل این افراد تاثیر زیادی دارد و همچنین این افراد باید دارای شم ریاضی قوی باشند و همینطور کمترین استرس را داشته باشند زیرا تاثیر منفی و بارزی در روند کاری ایشان می گذارد.
محیط کار حسابداران :
نوع کار دوری از صدا و محیطی ساکت و آرام با نور و روشنایی مناسب و کافی دمای مناسب را می طلبد .
علت نیاز به واحد حسابداری :
هر موسسه ، شرکت ،... که دارای دریافت و پرداخت منظم است و یا حسابهای زیادی دارد نیاز به حسابدار دارد زیرا این حسابها در برنامه ریزی و تهیه بودجه ،امور مالیاتی ، بیمه و امور پرسنلی نقش عمده ای دارند نتیجه آنکه حسابداری ابزار تصمیم گیری و مدیریت است و نظام حسابداری هر سازمان تابع نیازهای اطلاعاتی آن سازمان می باشد .
مکانهای مورد استفاده انواع حسابداری:
حسابداری مالی : کلیه شرکتها و موسسات تجاری و غیر انتفاعی
حسابداری صنعتی : کلیه واحدهای صنعتی و شرکتهای تولیدی
حسابداری دولتی :کلیه سازمانها و ادارات دولتی و به عنوان حسابدار یا عامل ذیحساب
حسابداری مالیاتی: در ادارات دارایی
حسابداری بیمه : موسسات بیمه
حسابداری بانکها : در شعبه ها و سرپرستی بانکها می توانند نقش موثری ایفاد نمایند.

حسابرسان داخلی:
این گروه از حسابرسان کارمند واحد مورد رسیدگی هستند و در واقع رابط بین هیات مدیره و شرکت بوده و گزارش رسیدگی خود را به طور هفتگی، ماهانه یا سالانه به مدیرعامل و هیات مدیره و ... ارائه می دهند این گروه از حسابرسان عملیات داخل واحد تجاری را رسیدگی می کنند.
حسابرسان مستقل:
این گروه از حسابرسان افرادی هستند که در موسسات حسابرسی مشغول کار هستند و براساس قرارداد میان شرکتها یا سازمانها با این موسسات ،عملیات حسابداری و مالی واحد تجاری را براساس اصول و موازین حسابداری مورد رسیدگی قرار می دهند و گزارش خود را به مجمع عمومی صاحبان سهام ارائه می کنند در واقع حسابرسان مستقل رابط میان صاحبان شرکت و هیات مدیره شرکت می باشند .
كاربرد حسابداري دولتي:
1- اطلاعات مفيد و قابل اعتمادي را براي تعيين و پيش بيني ورود، خروج و مانده منابع مالي دولت تهيه و در دسترس مسئولين دستگاههاي دولتي يا مسئولين ارشد مالي دولت قرار مي دهد.
2- اطلاعات مالي معتبري براي تعيين و پيش بيني وضعيت مالي دولت و واحدهاي تابعه آن تهيه و در اختيار تصميم گيرندگان قرار مي دهد.
3- اطلاعات لازم و مفيدي را براي برنامه ريزي، بودجه بندي، جمع آوري و پس از قابل استفاده نمودن آن در اختيار مسئولين رده هاي مختلف مديريت دولتي قرار مي دهند تا آثار تحصيل و مصرف منابع مالي را در تحقق اهداف عملياتي دولت بررسي و مورد ارزيابي قرار دهند.
4- سيستم حسابداري دولتي ابزار قابل ملاحظه اي براي ارزيابي كارائي مديران اجرايي به حساب مي آيد. سيستم حسابداري دولتي از سيستم بودجه بندي پيروي مي نمايد و اطلاعات مالي را با اطلاعات مالي قابل پيش بيني شده در بودجه مقايسه و به افشاي انحرافات مطلوب و يا نامطلوب بودجه مي پردازد.
به عنوان مثال در سيستم بودجه بندي عملياتي كه يك سيستم بودجه بندي پيشرفته است، بهاي تمام شده يك فعاليت يا پروژه با قيمت هاي استاندارد پيش بيني و در بودجه سالانه منظور مي شود. سيستم حسابداري دولتي به پيروي از سيستم بودجه بندي عملياتي، اطلاعات مالي واقعي مربوط به بهاي تمام شده فعاليت يا پروژه را جمع آوري نموده و پس از طي مراحلي با بهاي تمام شده استاندارد مقايسه و انحرافات مطلوب يا نامطلوب را نشان مي دهد. لازم به توضيح است كه انحرافات مطلوب در مورد بهاي تمام شده طرح يا پروژه و يا فعاليت به پائين بودن بهاي تمام شده واقعي در مقايسه با بهاي تمام شده پيش بيني شده مي گويند، به شرط آنكه در كيفيت طرح، پروژه يا فعاليت تغييري حاصل نشود. در اين صورت مي توان كاهش بهاي تمام شده واقعي را به شرط ثابت بودن قيمت كالاها و خدمات مورد نياز، نتيجه مديريت صحيح بر اجراي پروژه ها، طرحها و فعاليتها دانست.
5- يكي ديگر از موارد استفاده حسابداري دولتي، ايجاد ارتباط صحيح بين واحدهاي اجرائي دولت مي باشد. از طريق سيستم جسابداري دولتي اطلاعات مالي مورد نياز واحدهاي اجرايي دولت تامين مي گرددو اين اطلاعات بر حسب نياز بين واحدهاي اجرايي دولت مبادله مي شود.
استفاده كنندگان حسابداري دولتي:
الف: استفاده كنندگان داخل سازمان مانند:‌
1- مسئولين برنامه ريزي :
مسئولين برنامه ريزي هر سازمان دولتي براي هر چه بهتر تنظيم كردن بودجه سالانه سازمان از اطلاعات مالي واقعي يا عملكرد بودجه استفاده مي نمايند. لذا امور مالي سازمان دولتي اطلاعات واقعي در مورد اجراي بودجه سالانه را در اختيار مسئولين برنامه ريز قرار مي دهد.
2- وزير يا رئيس موسسه:
اطلاعات مالي وزارتخانه يا موسسه بصورت خلاصه در اختيار وزير يا رئيس موسسه قرار مي گيرد تا به نحوي از جريان امور مالي سازمان تحت مسئوليت خود مطلع شوند و به ترتيبي بر فعاليتهاي مالي و كارائي مديران اجرايي نظارت نمايند.
3- مديران سطوح مياني:
اين مديران متناسب با نياز از اطلاعات حسابداري و مالي براي برنامه ريزي واحد تحت سرپرستي خود استفاده مي كنند .
4- بازرسان و حسابرسان داخلي:
بازرسان و حسابرسان داخلي سازمان دولتي براي ارزيابي تاثير كنترلهاي مالي و گزارش آن به مقامات مجاز وزارتخانه يا موسسه دولتي به طريقي از خدمات حسابداري استفاده مي كنند.
ب: استفاده كنندگان خارج از سازمان يا وزارتخانه :
1- هيات دولت:
هيات دولت بمنظور نظارت و كنترل سازمانهاي دولتي از اطلاعات مالي و حسابداري استفاده مي كند.
2- مجلس نمايندگان :
نظارت پارلماني در ايران از طريق گزارش تفريغ بودجه كه توسط ديوان محاسبات كشور تهيه مي شودصورت مي گيرد. گزارش تفريغ بودجه براساس صورتحساب عملكرد سالانه بودجه كل كشور تنظيم مي شودو صورتحساب عملكرد سالانه بودجه از تلفيق اطلاعات مالي استخراج شده از صورتحسابهاي سالانه دستگاه دولتي حاصل مي گردد. بنابراين نمايندگان مجلس هر كشور از سيستم حسابداري دولتي براي نظارت بر اجراي بودجه سالانه دولت و در نهايت كنترل برنامه هاي مصوب دولت استفاده مي نمايند.
3- حسابرسان مستقل
طبق اصل 55 قانون اساسي ديوان محاسبات كشور مسئول رسيدگي به حسابهاي وزارتخانه ها و موسسات و شركتهاي دولتي است. و نتيجه اين حسابرسيها در گزارش تفريغ بودجه منعكس و به اطلاع نمايندگان مجلس مي رسد. بنابراين حسابرسان ديوان محاسبات كشور به عنوان حسابرس مستقل نيز از حسابداري دولتي در جهت پيشبرد اهداف خود كه همان حراست از بيت المال است استفاده مي نمايند.
4- مردم:
عموم مردم نيز از طريق دسترسي به گزارش تفريغ بودجه كه حاصل حسابرسيهاي انجام شده ديوان محاسبات كشور، از چگونگي اجراي بودجه سالانه دولت مطلع مي شوند پس عموم مردم نيز از اطلاعات مالي و حسابداري استفاده مي كنند.
مباني حسابداري
مباني حسابداري يعني اينكه درآمدها و هزينه ها را در چه زماني شناسايي و در دفاتر حسابداري ثبت نمائيم.
به بياني ساده تر مبناي حسابداري يعني استفاده از يكي از روشهاي زير براي شناسايي و ثبت درآمد و هزينه در دفاتر حسابداري:
الف- روش شناسايي و ثبت درآمد و هزينه در زمان وصول وجه درآمد يا پرداخت هزينه.
ب- روش شناسايي و ثبت درآمد و هزينه در زمان تحقق يا ايجاد درآمد و يا در زمان تحقق يا ايجاد هزينه، صرفنظر از زمان دريافت وجه درآمد يا پرداخت وجه هزينه.
ج- روش شناسايي و ثبت درآمد در هنگام وصول وجه بدون توجه به زمان تحصيل يا تحقق درآمد و شناسايي و ثبت هزينه در موقع تحقق يا ايجاد هزينه بدون توجه به زمان پرداخت وجه هزينه.
مبناي تعهدي :
الف- شناسايي و ثبت درآمدها :
درآمدها در زماني كه تحصيل مي شوند يا تحقق مي يابند مورد شناسايي قرار گرفته و در دفاتر حسابداري منعكس مي گردند. در اين مبنا زمان تحصيل يا تحقق درآمد هنگامي است كه درآمد به صورت قطعي تشخيص مي شود و يا بر اثر ارائه خدمات حاصل مي گردد. لذا زمان وصول وجه در اين روش مورد توجه قرار نمي گيرد.
شهريه دريافتني
درآمد
بانك
ب- شناسايي و ثبت هزينه ها :
در حسابداري تعهدي مبناي شناسايي و ثبت هزينه ها، زمان ايجاد و يا تحقق هزينه هاست به بياني ديگر زماني كه كالا تحويل مي گردد و يا خدمتي انجام مي شود، براي موسسه معادل بهاي تمام شده كالاي تحويلي و يا خدمت انجام يافته بدهي قابل پرداخت ايجاد مي شود.
هزينه
اسناد هزينه پرداختني
بانك
مبناي نيمه تعهدي :
در اين سيستم حسابداري هزينه ها بر مبناي تعهدي و درآمدها بر مبناي نقدي شناسايي و در دفاتر ثبت مي شوند. اين سيستم تركيبي از دو مبناي تعهدي و نقدي است. بنابراين با رعايت اصل محافظه كاري در حسابداري توصيه شده است كه در ثبت و شناسايي درآمدها از مبناي نقدي استفاده شود.
بانك
درآمد
هزينه
بانك
حسابهاي پرداختني
شرح وظایف واحد مالی معاونت
1- انجام کلیه امور محوله صرفاً بر اساس روشهای مدون , آئیننامه ها , دستورالعملهای تصویب شده و در صورت عدم دسترسی به روشهای لازم در زمینه های مورد نظر یا تشخیص ضرورت تعدیل روشهای موجود؛ کسب تکلیف از مقام مسئول مافـوق خود قبـل از هـرگونه اقـدام اجـرائی .
2- صدورکـلیه اسناد حسابداری شرکت اعم از تنخواه گردانها , اموال و دارائیهای ثابت خریداری شده وفروش رفته ، درآمدها وفروش ، اسناد اصلاحی ، و اعلام نواقص موجود درمستندات ارسالی ، به واحدها یااشخاص ارجاع دهـنده .
3-  نگهداری وکاربری سیستم نرم افزاری مالی وتهیه نسخه پشتیبانی بصورت هفتگی از اطلاعات موجود و نگهداری آنها در محل امن پس از اطمینان از صحت اطلاعات کپی برداری شده.
4- دریافت و بررسی کلیه اسناد ارسالی از سایر سیستم ها به سیستم حسابداری .
5- تهیه پرینت اسناد و الصاق مدارک مربوطه جهت ارائه سند به رئیس حسابداری در فاصله زمانی تعیین شده .
6- انجام سایر وظایفی که در چهار چوب مسئولیتهای تعیین شده محول میگردد.
حسابدار مالی خلاصه مسئولیتهـا و اخـتیارات :
1-صدور اسناد جاری حسابداری .
2- صدور اسناد اصلاحی .
3- دریافت و بررسی اسناد ارسالی از سایر سیستم ها به حسابداری .
 شرح وظایف رئیس حسابداری:
⦁ هماهنگی در اجرای قوانین و مقررات حاکم بر عملیات مالی و حفظ و حراست از اسناد و دفاتر مالی
⦁ پیگیری و نظارت مستمر بر صحت وصول به موقع درآمدهای معاونت
⦁ حفظ وشناسایی وهمچنین نگهداری حساب اموال ، تجهیزات و دارایی های واحد
⦁ کنترل امضاءاسناد مالی و اوراق تعهدآور بر اساس تفویض اختیارات ابلاغی ریاست
⦁ اجرای کدینگ و سر فصلهای اعلام شده امور مالی
⦁ اجرای عملیات مالی و تامین اعتبار کلیه پرداختها در چارچوب بودجه ابلاغی تخصیصی
⦁ گزارش کتبی به امور مالی در مورد تشخیص پرداخت وجه خلاف مقررات قبل از پرداخت
شرح وظایف امین اموال:
⦁ کلیه امور اموالی شامل:
1- اموالی کردن تجهیزات
2-   نصب بر چسب
 3-  تهیه لیست اسقاطی و ...
شرح وظایف واحد بودجه :
1-كنترل و نظارت در تهيه ، تنظيم ، تغيير و اصلاح بودجه ساليانه حوزه هاي شهرسازي و معماري مناطق و واحدهاي تابعه.
2- كنترل و نظارت بر تخصيص اعتبارات عمراني و جاري و نظارت بر هزينه كرد اعتبارات مرتبط.
3- نظارت بر حسن اجراي صحيح بودجه حوزه هاي شهرسازي و معماري و واحدهاي تابعه و بررسي و اعلام نظر در خصوص پيشنهاد اصلاح بودجه واحدهاي تابعه.
4- تهيه گزارش انحرافات از بودجه و برنامه هاي ابلاغي و ارائه گزارش عملكرد.
5- نظارت بر فعاليت ها ، طرح ها و پروژه هاي مرتبط با حوزه معاونت شهرسازي و معماري از لحاظ كمي ، كيفي و مالي ( استقرار نظام كنترل پروژه) ، تهيه و ارائه گزارش عملكرد.
6-  بررسي و تهيه گزارش پيشرفت فيزيكي پروژه هاي در دست اقدام حوزه و تجزيه و تحليل علل تاخير و عدم پيشرفت با توجه به برنامه زمانبندي پروژه ها.
7-  ساير وظايف حسب مورد كه از جانب مقام مافوق ابلاغ مي شود.

C4apture



Capt2ure

Capture

 

 

 

Capt5ure

نويسنده : احسان موبران

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.