حقوق ثبتی
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط الهام منصوری
-
بازدید: 5515
· آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟ نوع ارتباط آن را بیان فرمائید. خیر
·مشخصات محیط کار مورد بازدید : شامل اتاق سردفتر و دفتریار، بایگانی و محلی برای ثبت اسناد و امضاء گرفتن از متعاملین
· نام سازمان و یا شرکت بازدید شده : دفترخانه اسناد رسمی شماره 1019 تهران (سردفتر: محمد شیروی خوزانی)
·فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟ تنظیم و ثبت اسناد رسمی که شامل ثبت اسناد مطابق مقررات قانونی، ارائه موارد مصدق از اسناد ثبت شده، تصدیق صحت امضاء، قبول و حفظ اسناد امانتی، ثبت معاملات اموال منقول و غیر منقول، ثبت رضایت نامه ، تعهد نامه ، اجاره نامه و غیره
· رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟ دفاتر اسناد رسمی بخش قابل توجهی از عرضه خدمات ثبتی و تنظیم و ثبت اسناد رسمی را بر عهده داشته و ضمن انجام امور مزبور کار مشاوره رایگان و خدمات معاضدت قضایی جامعه را نیز انجام میدهند که انجام تمامی این خدمات مستلزم دانستن علوم ثبتی و رشته در حال تحصیل ما میباشد.
· نوع سازمان چیست؟ عمومی
· تاریخچه تاسیس : در خصوص تاریخچه ی دقیق دفاتر اسناد رسمی به مفهوم امروزی آن اولین بار به موجب ماده ی 81 قانون ثبت اسناد و املاک مصوب 26 اسفند 1310 ه . ش بدین مضمون « در نقاطی که وزارت عدلیه مقتضی بداند برای تنطیم اسناد رسمی ، دفاتر رسمی به عده ی کافی معین خواهد کرد ... » حیات حقوقی خود را واجد گردید .
· مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
۱- احراز هویت.
۲- احراز اهلیت.
۳- احراز اصالت و اعتبار مستندات سند.
۴- احراز انجام مقررات قانونی و انجام مکاتبات لازم و اطمینان از عدم منع قانونی تنظیم سند.
۵- وصول حقالتحریر، حقالثبت و سایر حقوق دولتی.
۶- تنظیم اوراق سند و تایید آن توسط متعاملین.
۷- ثبت سند در دفتر سردفتر و تصدیق مطابقت سند و ثبت دفتر توسط متعاملین.
۸- تایید صحت ثبت و هویت متعاملین با امضای سردفتر ذیل ثبت دفتر و حاشیه سند.
۹-امضای دفتریار و مهر دفترخانه ذیل ثبت دفتر و در حاشیه سند.
· رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟
1- آشنایی کامل با اسناد – انواع اسناد – اجزای حقوق ثبت و مجموعه قوانین و مقررات ثبتی
2- آشنایی کامل با روشهای ثبت اسناد – املاک و ثبت شرکتها
3- آشنایی کامل با وظایف و مراحل انجام کار در سطح کاردانی امور اسناد و املاک
4-فعالیت در جمع آوری اطلاعات مربوط به بخشنامه های ثبتی و کمک در تجزیه و تحلیل آنها و کاربرد آن بصورت عملی در دفاتر اسناد رسمی
·چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟ برخورد مناسب،قبول مسؤولیت،مطلوب بودن رفتار و سازگاری با افراد و گروه های مختلف.
· شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:
1. سختی و پیچیدگی
در این شغل فرد با افراد بسیار مختلف و با همه اداره ها و سازمانها ارتباط مستقیم دارد،در نتیجه به سعه صدر و تواضع و صبر زیاد نیاز دارد. بنابراین این شغل برای کسانی که به راحتی نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند بسیار دشوار و غیر مطلوب و در عین حال برای کسانی که ارتباط با مردم را دوست دارند بسیار رضایت بخش و مطلوب است.
2. قوانین و مقررات انجام کار
وابسته به قوه قضائیه و وزارت دادگستری است و برای تنظیم ثبت اسناد رسمی طبق آن قوانین عمل می شود که دارای 76 ماده قانونی است.
3. مباحث ایمنی و بهداشت
در این شغل به دو دسته فیزیکی و روانی تقسیم می شود که در بحث ایمنی موارد مربوط به بحث بایگانی می باشد که باید در حفظ و نگهداری اسناد موجود در بایگانی نهایت تلاش و سعی در محفوظ نگه داشتن این اسناد در برابر حوادث طبیعی و عوامل انسانی غیر صلاحیت دار را منظور کرد و از لحاظ بهداشتی هم انجام صحیح و قانونی کار کمک به تامین بهداشت حقوقی جامعه می کند که بعد روانی کار می باشد
4. مباحث فرهنگی و اجتماعی (جاذبه و انگیزه های شغلی)
·شغل های مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
کلا در تمامی کشورهای جهان رشته حقوق از جایگاهی مهمی برای اعاده حق و اطلاع از حقوق و مطالبات مردم دارا می باشد و خصوصا در خصوصثبت اسناد و مشخص نبودن حدود املاک و وظایف اشخاص نسبت به یکدیگر و دولت باعث عدم ابهام در اذهان عمومی و جلوگیری از نزاع و هرج و مرج در سطح جامعه و حکومت میگردد
· تاریخچه مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
ثبت املاک سابقه ای طولانی دارد و قدیمی ترین سندی که در این مورد از حفاری های تــــلو بدست آمـــده است . مربوط به شهر دودونگی که در کشور کلده است . این ســــند نقشه شــــهردو دونگی را در حـــــدود چهار هزار سال قبل از میلاد نشان میدهد که اراضی آن به قطعات ذوزنقه ، مربع و مثلث تقسیم شده است نخستین بار در زمان ناصرالدین شاه قاجار فرمانی صادر شد که اداره ای تشکیل شود که مرجع ثبت اسناد بوده و موافق دول متمدنه تمبر زده و در دفاتر مخصوص ثبت وضبط گردید . پس از استقرار مشروطیت قانونی تحت عنوان قانون ثبت اسناد در 139 ماده تصویب شد این قانون مقرر میداشت که اداره ثبت اسنادمرکب از دایره ثبت اسناد ودفتر راکد کل در حوزه های محاکم ابتدائی ووزارت عدلیه تاسیس شود .
·مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟
سردفتری اسناد رسمی
دفتریاری اسناد رسمی
وکالت دعاوی خصوصی و دولتی
قضاوت
مشاور حقوقی (کارشناس حقوقی) در وزارتخانه ها و موسسات دولتی
کارشناس حقوقی در اجرای احکام مدنی و کیفری
کارشناس ثبتی در اجرای احکام اسناد و املاک در ادارات ثبت
کارشناس ثبتی حقوقی در تنظیم قراردادهای اقتصادی – بازرگانی داخلی و خارجی در دفاتر اسناد رسمی
·خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟
وکالت : دفاع از حقوق موکلین خود
قضات : اجرای عدالت در بین متشاکیان
دفتر خانه : ثبت اسناد و املاک در دفتر ثبتی و دولتی
· چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟
دفتر تنظیم سند، دفتر گواهی،دفتر ورودی و خروجی،کامپیوتر،دستگاه تکثیر،وسایل دفتری معمول و…
·به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
با توجه به افزایش جمعیت نیاز به امور دفتری افزایش یافته و با ارجاع کارهای بیشتر به سر دفتران، میزان درآمد آنان رو به افزایش است. در حال حاضر این شغل از موقعیت اجتماعی خوبی برخوردار است و امید است در آینده این موقعیت حتی بهتر نیز بشود.
·به نظر شما چه مهارتهائی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟
شناخت عمومی نسبت به اساسنامه های ثبتی و چگونگی کاربرد آنها
آشنایی کامل با روشهای ثبت اسناد، املاک و ثبت شرکتها
· آیا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟
بله
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.