کاربینی حقوق ثبتی
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط افسانه قربانی
-
بازدید: 25225
بسمه تعالی
· ایا شما با رشته ی تحصیلی شما مرتبط است؟نوع ارتباط ان را بیان فرمایید؟
بله_از جایی که هدف از تربیت کاردان حرفه ای حقوق ثبتی با توجه به برنامه ریزی های خاص بر طرف کردن کمبود ها در این زمینه می باشد
اشنایی با تمامی موارد حقوقی سبب میشود تا فارغ التحصیل این رشته به عنوان متصدیان املاک یا بایگانی یا سند نویس اموخته های خود را جامع عمل
بپوشانند به طوری که با کسب مجموعه ای از علوم و مهارت ها دارای دانش بینش و توانایی لازم در حد تجزیه و تحلیل بوده و بتواند طرح های نوینی را جهت ارتقای کار ارائه دهند.و اسنادی را ا رائه دهند که واجد شرایط صحیح باشند.
· مشخصات محیط کار مورد بازدید :
( اداره ی ثبت اسناد و املاک جنوب غرب تهران)
طبقه ی سوم و چهارم ساختمان چهار طبقه (مشترک با اداره ی ثبت اسناد و املاک غرب تهران)،شامل قسمت های 1- بایگانی 2- دفتر املاک 3-اتاق کارشناسان 4-حسابداری 5-دبیر خانه و امور ادای 6-ریاست 7-معاونت
تعداد کل کارمندان50 نفر شامل متصدیان بایگانی و املاک و بازداشتی –کارشناسان(نقشه بردار و نماینده) – معاونت و ریاست- متصدیان امور اداری و حسابداری.
ازدحام و رفت و امد زیاد با توجه به مراجعه ی متقاضیان وارباب رجوع در واحد ثبتی بسیار زیاد است و ازدحام و شلوغی در محیط کار به چشم می اید.
· نام سازمان و یا شرکت بازدید شده:
اداره ی ثبت اسناد و املاک جنوب غرب تهران-،
زیر نظر اداره ی ثبت اسناد و املاک استان تهران و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از سازمان تابعه ی قوه ی قضاییه میباشد.
·فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟
اداره ی ثبت اسناد و املاک مانند هر سازمان دیگری برای خود هدفی دارد که یکی از اهداف عمده و اساسی حفظ مالکیت مالکین ذوالحقوق نسبت به
انهاست تا از تجاوز وتعدی دیگران در امان بماند و فعالیت های عمده ی اداره ثبت شامل:
1-پلاک کوبی املاک مجهول المالک 2- انتشار اگهی نوبتی 3- اگهی تمدید حدود 4-صدور سند مالکیت 5- صدور سند المثنی 6-تبدیل اسناد مالکیت
مشاعی به یک جلد 7-تجمیع حدود املاکی که دارای سند مالکیت میباشند 8-افراز 9-تفکیک املاک 10-استعلام 11- بازداشت ملک بر حسب دستور
قضایی 12-رفع بازداشت ملک بر حسب دستور قضایی 13-اجرای ماده 45 قانون ثبت 14-اجرای ماده 147 قانون ثبت.
· رشته ی تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟
فارغ التحصیلان حقوق ثبتی با فراگیری دانش عمومی و عملی درباره ی مسائل ثبتی –حقوقی و نیز کسب توانایی های لازم قادر خواهند بود که در
جهت ارتقای سطح علمی و عملی در ادارات ثبت اموخته های خود را در هر مرحله به عمل رسانند ودر ضمن عینیت بخشیدن به آموزش های تئوری
امکان تقویت قابلیت ها و توان مندی ها ی کارکنان ادارات ثبت فراهم میشود.
نوع سازمان دولتی عمومی خصوصی
· تاریخچه ی تاسیس:
نخستین بار در زمان ناصر الدین شاه دستور صادر شد که اداره ای تشکیل شود که مرجع اداره ثبت بوده ومانند دولت های متمدن تمبر زده شود و در
دفاتر مخصوص ثبت شود .پس از استقرار مشروطیت قانونی تحت قانون ثبت اسناد و در 139 ماده تصویب شد این قانون مقرر میداشت که اداره ی
ثبت اسناد مرکب از دایره ی ثبت اسناد و دفاتر راکد کل در حوزه های محاکم ابتدایی و فرارت عدلیه تاسیس شود و در تاریخ 21 بهمن1306 قانون ثبت
عمومی در 9 ماده تصویب شد در 13 بهمن 1307 قانون تشکیل دفاتر رسمی در20 ماده به تصویب رسید در سال 1352 قانون تبدیل اداره ی کل ثبت اسناد و املاک به سازمان ثبت اسناد و املاک به تصویب رسید.
· مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟
با توجه به تعدد وظایف و پیچیدگی زیاد در واحد های ثبتی شرح مراحل تک تک اعمال انجام شده امکان پذیر نمیباشد اما معمولا طبق روال اداری
درخواست های وارد شده توسط متقاضیان توسط مسئول واحد ثبتی (ریاست یا معاونت) بررسی شده وبر حسب نیاز پس از اخذ پرونده از قسمت بایگانی
به قسمت مربوطه (املاک ،بازداشتی، کارشناس) ارجاع خواهد شد . پس از تحویل مدارک احتمالی مورد نیاز و بررسی متصدی مربوطه ضمن ارائه ی
گزارش توضیحات لازم به متقاضی داده خواهد شد. پس از پایان مراحل کاری پرونده مجددا به صورت ضبط مدارک به بایگانی ارسال خواهد شد.
·رشته ی تحصیلی شما در این محیط چه تاثیری دارد؟
بهبود گردش امور و افزایش بازده ی محیط کار با تکمیل ساختار اجرایی در بخش برنامه ریزی و نیز القا فرهنگ محیط شغلی ضمن ایجاد رابطه ی
صحیح اصولی بین کارکنان و مراجعین از طریق تربیت افرای متخصص می تواند نقش به سزایی در بهبود محیط کاری ایفا کند و میتوان با تربیت کاردان
اموزش دیده و مجرب از توانایی هایشان در راستای بهبود امور در واحد ثبتی بهره مند گردید.
· چه توان مندی های شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته ی تحصیلی شما متصور است؟
با توجه به مراجعه ی زیاد متقاضیان به واحد های ثبتی داشتن توانایی ارتباط صحیح با مراجعین و متقاضیان رعایت صبر و بردباری در برخورد با
ارباب رجوع و ارائه ی توضیحات کافی به وی رعایت امانت داری در حفظ اسناد و مدارک مربوط به اداره عدم سوء استفاده از مدارک و اطلاعات
که در دسترس کارمندان واحد ثبتی قرار دارد .توانایی کار با رایانه و دقت و هوش بالادر تنظیم اسناد و انجام امور باتوجه به حساسیت امور محوله.
·شرایط شغل های مرتبط با رشته ی تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :
1. سختی و پیچیدگی
2. قوانین و مقررات انجام کار
3. مباحث ایمنی و بهداشت
4. مباحث فرهنگی و اجتماعی(جاذبه و انگیزه های شغلی)
1)سختی و پیچیدگی: ارتباط با متقاضیان و مراجعین متعدد در طول ساعت کاری
2)قوانین و مقررات انجام کار : پیچیدگی وحساسیت در تنظیم اسناد و انجام امور ثبتی وقوانین و مقررات ثبتی
3)مباحث ایمنی و بهداشت:حفظ اطلاعات ومدارک،جلوگیری از اسیب رساندن به مدارک و اطلاعات
4)رعایت قوانین-وجدان کاری- برخورد صحیح و محترمانه با مراجعه کنندگان-اطلاع رسانی صحیح
· شغل های مرتبط با رشته ی تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟
تشکیلات ثبت ودفاتر اسناد رسمیدر حقوق ثبتی-ژرمنی تاحدود زیادی در شگل سازمان یافته ی خود نمود پیدا کرده و در حقوق فرانسه، سوئیس و المان
نقش اساسی در تضمین معاملات در کشور های مذکور ایفا نموده به نحوی که حقوق فعلی کشور ما مقتبس از حقوق مدنی سوئیس بوده است.
· تاریخچه ی مشاغل مرتبط با رشته ی تحصیلی شما در ایران و جهان چگونه است؟
ثبت اسناد و املاک سابقه ای طولانی دارد قدیمی ترین سندی که در این موارد از حفاری های تلو به دست امده است مربوط به شهر دودونکی در کشور
کلده است . داریوش دستور داد تا چون جمهوری های یونانی در آسیای صغیر ممیزی اراضی مزروعی با قید مساحت و اضلاع در دفاتر دولتی ثبت شود
در روم قدیم هم پادشاه وقت چنین دستوری را درباره ی اراضی مزروعی صادر کرده است . ثبت عمومی به منظور تضمین امار افراد و میزان دارایی
به کار می رفته اما ثبت مالی جهت اخذ مالیات بوده در ایران به دستور انوشیروان معاملات نزد قضات در دفاتر انان انجام میشده اسناد را مهر و دردفاتر
مخصوصی ثبت می کردند.
· مشاغل همگون و مرتبط با رشته ی تحصیلی خود را نام ببرید؟
1)سر دفتر اسناد رسمی 2)دفتر یاری اسناد رسمی 3)متصدی تنظیم اسناد رسمی (سند نویسان دفاتر اسناد رسمی)4)متصدی دفاتر املاک
5)متصدی بایگانی ثبت 6)منشی دادگستری در امور مربوط به ایین قرارداد و تامین دلیل
· خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته ی تحصیلی خود را بیان کنید؟
مستقیم ترین شغل مرتبط با ادارات ثبت دفاتر اسناد رسمی می باشد 1-دفاتر اسناد وابسته به سازمان ثبت اسناد و املاک و جهت ثبت اسناد رسمی طبق قوانین
ومقررات مربوطه میباشد وظایف دفتر خانه تابع قوانین ونظامات راجع به ان است
اداره ی امور دفتر خانه بر عهده ی شخصی است که با رعایت قانون به پیشنهاد سازمان ثبت با طب مشورتی کانون سر دفتر تآیید میشود هر دفتر خانه یک دفتر یار دارد.
· چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته ی تحصیلی شماست؟
میز –صندلی-سیستم کامپیوتری-شبکه ی داخلی-اینترنت پر سرعت-پرینتر –کاغذ-سند-(اوراق دولتی) دفاتر املاک-تجهیزات اداری....
· به نظر شما حوزه ی کار آفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد میشود؟
بیشتر در حوزه دفاتر اسناد رسمی-دفتر یاری(اسناد رسمیو سند نویسان-دفاتر اسناد رسمی زمینه کار آفرینی-و ایجاد مشاغل جدیدرا دارا میباشد)
· به نظر شما حوزه ی کار افرینی و ایجاد شغل جدید در رشته ی تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟
فراگیری مهارت های عملی و نظری در باره ی مسائل ثبتی
عینیت بخشیدن به اموزش های تئوری
· ایا علاقه به ایجاد کار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟ بله
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.