· آيا شغل شما با رشته تحصيلي شما مرتبط است ؟ نوع ارتباط آن را بيان فرمائيد؟
بله اینجانب در اداره ثبت اسناد و املاک کار می نمایم که تحصیل در این رشته سبب ارتقاء بینش و دانش در مورد مسائل حقوقی و ثبتی در جهت ارائه مشاوره و کمک به افراد در این خصوص می شود
· مشخصات محیط کار مورد بازدید :
اداره ثبت اسناد و املاک شمالشرق تهران واقع در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی می باشد که ساختمان این اداره شامل :
طبقه اول : واحد بازداشتی ، بایگانی ، دبیرخانه
طبقه دوم : واحد مربوط به املاک
طبقه سوم : واحد نمایندگان ، نقشه برداران ، کاداستر ، دفتر ریاست و معاونت
· نام سازمان و یا شرکت بازدید شده :
اداره ثبت اسناد و املاک شمالشرق تهران واقع در خیابان سید جمال الدین اسدآبادی
· فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست ؟
بازدید از املاک و صدور صورتجلسه تفکیک و تجمیع ، صدور سند تفکیکی و تجمیعی ، صدور سند پس از ثبت در دفاتر املاک ، صدور سند المثنی پس از چاپ و آگهی در روزنامه ، تنظيم و امضاء سند انتقال اجرائي اموال غيرمنقول ، صدور بازداشت و رفع بازداشت املاک که از طرف دادگاه اعلام گردیده ، صدور بازداشتنامه شخص ثالث اعم از اشخاص حقيقي يا حقوقي ، پاسخ به استعلامات دفاتر اسناد رسمي تهران و در مورد فك اسناد ، تثبيت مالكيت اشخاص اعم از حقيقي و حقوقي ، پاسخ به استعلامات سازمانها و ارگانهاي مختلف دولتي در مسائل امور املاك ، طرح کاداستر (كاداستر يك نظام, براي ثبت اطلاعات مربوط به مالكيت در يك كشور بر اساس نقشه برداري از محدودهها ميباشد. كه براي هر ملك يا محدودهاي ميتوان بطور مجزا حقوقي را كه بر آن جاري ميشود ثبت نمود ) ،(GIS) امور سيستمهاي اطلاعات جغرافيايي که وظيفه اين واحد مكانيزاسيون اطلاعات ثبتي و حقوقي و همچنين مكانيزاسيون اطلاعات هندسي مربوط به نقشه ها به منظور سازماندهي و ساختار بندي اطلاعات نقشهاي و نهايتا تلفيق اطلاعات ثبتي و نقشه ها به منظور بررسي و حذف اختلافات مديريت كيفيت اطلاعات و توليد نقشه كاداستر و يكپارچه سازي آن ميباشد
· رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد ؟
حقوق ثبتي را مي توان علاج واقعه قبل از وقوعدانست که دانش مکفی به روابط حقوقي و علم به قوانين مربوطه در تنظیم اسنادی واجد شرایط صحیح و همچنین ثبت بطور شفاف و صريح در دفاتر اسناد رسمي موثر بوده که در نتیجه بروز اختلافات به حداقل رسيده و در مواقع وجود تنازع تصمیم گیری ساده تر خواهد بود همچنین با ارائه طرح های نوین باعث ارتقاء کیفی و تعالی امور ثبتی میگردد
· نوع سازمان چیست ؟ دولتی
تاریخچه تاسیس :
نخستین بار در زمان ناصرالدین شاه قاجار فرمانی صادر شد که اداره ای تشکیل شود که مرجع ثبت اسناد بوده و موافق دول متمدنه تمبر زده و در دفاتر مخصوص ثبت وضبط گردید . پس از استقرار مشروطیت قانونی تحت عنوان قانون ثبت اسناد در 139 ماده تصویب شد این قانون مقرر میداشت که اداره ثبت اسنادمرکب از دایره ثبت اسناد ودفتر راکد کل در حوزه های محاکم ابتدائی ووزارت عدلیه تاسیس شود وامور زیر را انجام دهد:
1- ثبت اسنادی که نزد آنها می آورند
2-دادن صورت از ثبت دفاتر و همچنین سواد اسنادی که ثبت میشود
3- دادن تصدیقاتی ازقبیل مطابقت رونوشت با اصل ، تصدیق اصالت امضاء ، تصدیق تاریخ ثبت سند ، تصدیق اظهار نامه ، تصدیق هویت و تصدیق حیات اشخاص
4- پذیرفتن و حفظ اصول اسنادی که آن اداره امانت میگذارند . قانون ثبت اسناد واملاک در 126 ماده در تاریخ 21 فروردین 1302 به تصویب رسید واداره ثبت اسناد واملاک برای دو مقصود تشکیل میشود اول ثبت املاک تا اینکه مالکیت مالکین و حقوق ذوی الحقوق نسبت به آنان رسماًْ تعیین و محفوظ گردد . دوم ثبت اسناد برای اینکه رسماً دارای اعتبار شود .اداره مذکور تابع وزارت عدلیه بوده و رئیس کل آن به پیشنهاد وزیر عدلیه و فرمان شاه منصوب میشد
در تاریخ 21 بهمن 1306 قانون ثبت عمومی املاک در 9 ماده تصویب شد که در آن ثبت کلیه اموال غیر منقول را الزامی نمود وبرای تاخیر در تقاضا ثبت افزایش حق الثبت را مقرر داشته .در تاریخ 13 بهمن 1307 قانون تشکیل دفاتر اسناد رسمی در 20 ماده به تصویب رسید
در سال 1352 قانون تبدیل اداره کل ثبت اسناد واملاک به سازمان ثبت اسناد واملاک کشور تصویب شد
· مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است ؟
v وصول و ضبط خلاصه معاملات و فسخ نامه های املاک جاری
v تهیه پاسخ استعلام املاک جاری
v بازداشت املاک ثبت شده حسب تقاضای مراجع صلاحیت دار
v بازداشت املاک جاری ( ثبت نشده ) از مراجع صلاحیت دار
v رفع بازداشت املاک بازداشت شده
v صدور سند مالکیت اعیانی
v اجرای ماده 45 اصلاحی آیین نامه قانون ثبت
v اجرای احکام افراز صادره از مراجع قضایی
v اجرای ماده 149 الحاقی قانون ثبت به املاکی که دارای سند مالکیت می باشد
v ابطال اسناد مالکیت قبلی و صدور سند مالکیت جدید در اجرای قانون زمین شهری و احکاک دادگاه ها و اسناد انتقال اجرایی
v صدور سند به نام وراث با ارائه مدارک ذیل :
§ تقاضای صدور سند مالکیت
§ گواهی حصر وراثت
§ فرم 19 مالیاتی
§ اسناد مالکیت مورث
v صدور سند مالکیت المثنی
· رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد ؟
ارتقاء دانش ، توانمندی ، بینش حقوقی و ثبتی همچنین تقویت قدرت استنباط و تجزیه و تحلیل ابعادحقوقی مسائل ثبت اسناد و املاک در جهت بهبود گردش امور و افزایش بازده محیط کار می باشد
· چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است ؟
قدرت استدلال ، خلاقیت ذهنی ، جسارت ، تسلط بر زبان انگلیسی و فرانسه و عربی ، فن بیان خوب ، توانایی برقراری ارتباط مؤثر و صحیح با افراد ، قدرت قلم ، آشنایی لازم با مسائل جامعه شناسی ، روانشناسی ، فلسفی ، .....
· شرایط شغل های مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید :
1) سختی و پیچیدگی: ممکن است به دست آوردن لیسانس حقوق کار دشواری نباشد اما حقوقدان شدن کار بسیار مشکلی است چرا که علم حقوق امروزه با جامعه شناسی و روانشناسی و علم فلسفه آمیخته شده و یک حقوقدان باید از این علوم اطلاع کافی داشته باشد تا بتواند در زمینه های شغلی مربوطه موفق باشد.
2) قوانین و مقررات انجام کار: برای فارغ التحصیلان این رشته از جمله قضاوت، وکالت،تصدی دفاتر اسناد رسمس، دفاتر ازدواج و طلاق امتحان ورودی دارد و فارغ التحصیلان حقوق پس ازشرکت در امتحان ورودی و گذراندن یک دوره کارآموزی می توانند در مشاغل مورد نیاز فعالیت کنند.
3) مباحث ایمنی و بهداشت
فعالیت |
خطر و ریسک |
آسیب |
اقدام کنترلی |
فعالیت اداری |
کمبودو ازدیاد نور |
کاهش بینایی و خیرگی چشم |
اندازه گیری نور در محیط کار، اصلاح روشنایی ( استفاده از نور طبیعی در طول روز و نصب لامپ به تعداد کافی ) |
فعالیت اداری |
ملاحضه مداوم مونیتور و تاثیر بربینایی |
کاهش بینایی |
آموزش به پرسنل در خصوص استفاده از کامپیوتر، نصب فیلتر روی مانیتور ، تعویض مانیتورهای غیر استاندارد، توزیع بروشور آموزشی |
فعالیت اداری |
نشستن مداوم |
مشکلات اسکلتی وعضلانی |
آموزش به پرسنل در خصوص انجام تمرینات نرمشی نشستن طولانی مدت پشت میز و توزیع بروشور آموزشی، استفاده از زیرپایی استاندارد |
فعالیت عمومی |
استرس شغلی |
بروز بیماریهای عصبی ،ناراحتی های قلبی و سایر بیماریها |
اجتناب از درگیری بیش از اندازه در محیط کار، تقسیم کار در میان پرسنل به صورت متناسب و بسته به توانایی افراد، انجام دوره ای تست استرس |
کار با کامپیوتر |
تایپ مداوم |
مشکلات ارگونومیکی مربوط به دست و انگشتان |
اندازه گیری ارگونومی در دفاتر اداری، آموزش به پرسنل برای استفاده مناسب از کامپیوتر و توزیع بروشور آموزشی |
ارتباط باارباب رجوع |
سر و صدا |
مشکلات عصبی |
اجتناب از درگیری لفظی و فیزیکی با ارباب رجوع، طرح تکریم ارباب رجوع، آموزش به پرسنل |
فعالیت اداری |
بهم ریختگی و آشفتگی |
مشکلات عصبی |
آموز ش جهت رعایت نظم محیط کار |
فعالیت اداری |
خطر برق گرفتگی در اثرکار با تجهیزات برقی |
مرگ و جراحت |
اصلاح کابل ها وسیم های نامناسب برق |
فعالیت اداری |
آتش سوزی |
مرگ و سوختگی |
تهیه و نصب کپسول اطفاء حریق به تعداد کافی |
فعالیت نظارتی(بازدید نقشه برداران) |
قرار گرفتن در معرض آفتاب وگرمای شدید |
گرمازدگی ومشکلات بینایی |
آموزش ، PPE ( استفاده از لوازم حفاظت فردی) |
فعالیت نظارتی(بازدید نقشه برداران) |
قرار گرفتن در فضای باز در فصل سرما |
سر ماخوردگی و بیماری |
آموزش ، PPE ( استفاده از لوازم حفاظت فردی) |