هماورد مهارتی درس کاربینی رشته حقوق ثبتی
- توضیحات
-
منتشر شده در دوشنبه, 30 -3443 03:25
-
نوشته شده توسط سعید منصوری نهزمی
-
بازدید: 20156
1--آیا شغل شما با رشته تحصیلی شما مرتبط است؟نوع ارتباط آن را بیان فرمایید؟بله-در سالیان اخیرتحولات دانش اجتماعی، نقش و اهمیت تخصص در مسائل حقوقی و علوم ثبتی را دو چندان نموده است ضرورت آگاهی علمی و نظریات کارشناسانه در مسائل ثبتی و امور سردفتران کاملا ملموس است.لذا با کمبود کاردان ویژه امور ثبتی در دفاتر اسنادرسمی و در سایر دوایر و موسسات و سازمانهای دولتی اقتضاء داردبه تربیت متخصصان در این رشته مبادرت گردد تا دانش آموختگان در این رشته، بتوانند با بهره گیری از دستاورد علمی و تخصصی لازم با آگاهی کافی در،سازمان ثبت-دفاتر اسناد رسمی-محاکم و ادارات دادگستری منشاء اثروموجب ارتقاء کیفی و تعالی امور ثبتی گردد.
2--مشخصات محیط کار مورد بازدید:دفتر خانه مورد بازدیددر مکانی معین و سرپوشیده بود و پررفت وآمدوشلوغ بود که انجام معاملات و کارها درآن به صورت گروهی انجام می شدو اعضای کارمند در این دفتر خانه متشکل از سردفتر-دفتریار-سند نویس و ثبات یا بایگان بود که به انجام امور محوله می پرداختند.
3--نام سازمان و یا شرکت بازدید شده:دفترخانه اسناد رسمی شماره 1019 تهران
4--فعالیت اصلی شرکت بازدید شده چیست؟فعالیت اصلی این دفتر خانه مانند بیشتر شعبات دیگرعبارت است از اداره امور دفترخانه اسناد رسمی با تایید سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و فعالیت روزمره آنها عبارت است از تنظیم و ثبت کلی اسناد در دفترخانه و اوراق رسمی مخصوص مانند:اسناد ملکی از قبیل خانه، ماشین و زمین-تنظیم وکالتنامه،اجاره نامه،وثیقه نامه،اعتراض نامه و مدارک مربوط به ازدواج وطلاق.
5--رشته تحصیلی شما چه نقشی در این شرکت دارد؟رشته حقوق ثبتی دوره ای از تحصیل است که هدف از ایجادآن تربیت کاردان یا کارشناس مجرب برای نیازهای حقوقی،ثبتی کشور می باشد و به این ترتیب با توجه به برنامه ریزیهای خاص در این زمینه بسیاری از کمبودها در دفتر خانه ها برطرف خواهد شد.
6--نوع سازمان از نظر دولتی ،عمومی،خصوصی چیست؟تاریخچه تاسیس آن چیست؟با عنایت به سوال اینجانب از سردفتر محترم ایشان فرمودند:جزء اشخاص حقیقی محسوب می شوند با امتیاز ثبت در اداره ثبت شرکتها.تاریخ تاسیس آن سال 1386 می باشد.
7--مراحل انجام کار در این موسسه چگونه است؟برای مثال: روش ثبت و صدور اسناد مالکیت املاک ثبت شده را در ذیل می آوریم:
1-قبول درخواست متقاضی همراه مستندات و اعلام وقت مراجعه حضوری
2-دستور ثبت در دفتر اندیکاتوروارجاع به دفتر املاک
3-ارسال به بایگانی جهت ضمیمه نمودن پرونده
4-ارجاع مسول دفتر املاک به متصدی مربوطه جهت اقدام
5-بررسی و تهیه پیش نویس سند مالکیت بوسیله متصدی مربوطه و گواهی دفتر بازداشتی مبنی برعدم بازداشت
6-بررسی و امضاء پیش نویس سند مالکیت
7-ثبت پیش نویس در دفتر املاک و تحریر سند
8-امضاءسند مالکیت
8--رشته تحصیلی شما در این محیط کار چه نقشی دارد؟آشنایی دانشجویان این رشته تحصیلی با تمامی موارد حقوقی،ثبتی و قضایی سبب می شود تا فارغ التحصیلان با ادامه تحصیل خود در سطوح بالاتر بعنوان دفتریاران-سندنویسان-متصدیان املاک-متصدیان بایگانی آموخته های خود را جامع عمل بپوشانند.
9--چه توانمندیهای شخصیتی و جسمی برای احراز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شما متصور است؟هدف تربیت نیروی انسانی کاردان است که اداره در دفاتراسنادرسمی را برعهده گرفته،به طوری که با کسب مجموعه ای از علوم و مهارتها، دارای بینش-دانش و توانایی لازم در حد تجزیه و تحلیل بوده و بتوانند طرحهای نوینی را در جهت ارتقاء این دانش به کار بندند و اسنادی تنظیم نموده که واجد شرایط صحیح باشد.
10--شرایط شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی خود را از لحاظ موارد زیر توضیح دهید:1-سختی و پیچیدگی:این شغل به دوره های آموزشی کوتاه مدت و دوره های کارورزی و نیز کسب تجربه به عنوان سردفتر نیاز دارد.
2-قوانین و مقررات انجام کار:آشنایی و تسلط به قوانین و مقررات مربوط از نیازهای اساسی این شغل است.
3-مباحث ایمنی و بهداشت:سلامت جسمانی و مقاومت در برابر خستگی،علاقه به مردم و علاقه به امور دفتری،دقت حواس و تمرکز لازمه این شغل است.
4-مباحث فرهنگی و اجتماعی(جاذبه و انگیزه های شغلی):سردفتر با صاحبان مشاغل دیگر نیز مانند:دفتر یار،وکیل دادگستری،قاضی و مشاغل و طبقات مختلف اجتماع ارتباط دارد در این شغل فرد با افراد بسیار مختلف و با همه ادارات و سازمانها ارتباط مستقیم دارددر نتیجه به سعه صدروتواضع و صبر زیادنیاز داردبنابر این این شغل برای کسانی که به راحتی نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند بسیار دشوار و غیر مطلوب و در عین حال برای کسانی که ارتباط با مردم را دوست دارندبسیار رضایت بخش و مطلوب است.
11--شغلهای مرتبط با رشته تحصیلی شما در خارج از کشور چه جایگاهی دارد؟با توجه به اینکه دفتر خانه اسنادرسمی براساس قوانین قوه قضاییه فعالیت می کند مسلما به طور کلی با قوانین سایر کشورها متفاوت بوده و قابل مقایسه نیست ولی چون قوانین ایران برگرفته از قوانین کشور فرانسه است تا حدودی شاید این کشور با قوانین ما سنخیت داشته باشد.
12--مشاغل مرتبط و همگون با رشته تحصیلی خود را نام ببرید؟دفتر یاری-متصدی تنظیم اسناد(سندنویسان در دفاتر رسمی)-متصدی دفاتر املاک-متصدی بایگانی ثبت-منشی دادگستری در امور مربوط به آیین قرارداد تامین دلیل
13--خصوصیات هر یک از مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی خود را بیان کنید؟ویژگی شخصیتی:برخورد مناسب،قبول مسولیت،مطلئب بودن رفتارو سازگاری با افراد و گروه های مختلف.
محل اشتغال و استخدام:سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و دفتر خانه های اسناد رسمی.
جنبه های مالی وحقوقی:در آمدسردفتران بستگی به میزان کار ارجاعی به آنان دارد.
شرایط ارتقاء:سردفتر در نتیجه تجربه و حسن انجام کارمی تواند موفق تر باشد.
نحوه استخدام:ورود به شغل سردفتری نیاز به گذراندن امتحان و آزمون ویژه و مصاحبه شغلی داردو داوطلبان از طریق آگهی جرایداز زمان امتحان آگاه می شوند.
14--چه تجهیزاتی مورد نیاز شغل مرتبط با رشته تحصیلی شماست؟دفتر تنظیم سند-دفتر گواهی-دفتر ورودی و خروجی-کامپیوتر-دستگاه تکثیر-وسایل دفتری معمول
15--به نظر شما حوزه کارآفرینی و ایجاد شغل جدید در رشته تحصیلی شما چگونه ایجاد می شود؟بهبود گردش اموروافزایش بازده محیط کاربا تکمیل ساختار اجرائی در بخش برنامه ریزی دفاتر اسنادرسمی و نیزارتقاء فرهنگ محیط شغلی دفاتر اسنادرسمی ضمن ایجاد رابطه صحیح و اصولی اداری بین کارکنان و مراجعین به دفاتر اسناد رسمی از طریق تربیت افراد متخصص و فارغ التحصیل این رشته میسر است.
16--به نظر شما چه مهارتهایی در آینده پس از گذراندن دروس رشته به دست خواهید آورد؟فارغ التحصیلان دوره کاردانی و کارشناسی رشته حقوق ثبتی قادر خواهند بود با فراگیری دانش عمومی-نظری و عملی درباره مسائل حقوقی-ثبتی-قضایی و نیز کسب تواناییهای لازم قادر خواهند بودجهت ارتقاء سطح علمی و عملی دفاتر اسناد رسمی آموخته های خود را به مرحله عمل برسانند.
17--آیا علاقه به ایجادکار و حرفه مطابق با رشته تحصیلی خود دارید؟بله-اینجانب با علاقه و اشتیاق زیاد به حرفه و شغلهای مطابق با رشته تحصیلی خودم اقدام به تحصیل نمودم و اعتقاد دارم به منظور تربیت مسولانی کاردان و مجرب با تواناییهای لازم اقدام به طراحی این رشته شده است تا بدینوسیله ضمن عینیت بخشیدن به غنای کیفیت آموزشهای تکنولوژی مرتبط با این رشته،امکان تقویت قابلیتها و توانمندیهای کارکنان دفاتر اسنادرسمی فراهم شود.
به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.