با سلام خدمت استاد محترم و دانشجويان عزيز
من با يك گرافيست و طراح آشنا شدم و تصميم گرفتم كاربيني خودم رو با ايشان انجام بدم.
در طول اين 10 جلسه اي كه با گرافيست منتخب خودم داشتم راجع به مسائل زير صحبت كردم و جواب چندتا از سوال هايم را از ايشان گرفتم و همچنين ايشان ، آموزشهاي كاربردي و جامعي در خصوص طراحي امور تبليغاتي شركتها و سازمانها به من دادند.
سوالات :
میخواستم بدونم یه طراح گرافیک میتونه در آینده چه شغلی رو داشته باشه و کجا میتونه استخدام بشه
میتونه بدون اینکه جایی کار کنه و خودش پروژه بگیره؟
درآمد یه طراح چقدره؟
اصلا میشه به عنوان شغل برای امرار معاش روش حساب کرد؟
برای یادگیری و حرفه ای کار کردن چقدر زمان لازمه؟
ممنون میشم به سئوالام جواب بدید و راهنماییم کنید. چون من خيلي به طراحی علاقه دارم
جواب ايشان:
شما در صورت داشتن خلاقیت و حرفی نو برای گفتن شک نکنید که گرافیست موفقی می شوید. اگه خلاقیت داشته باشید میتونید یه موسسه تبلیغاتی بزنید یا حتی پرينتر و اسكنر هم بخرید و کار کنید ! میتونید در زمینه ی طراحي براي شركتها مثل پوستر، بروشور، كاتالوگ ، لوگو ، آرم و كارت ويزيت یه درآمد فوق العاده داشته باشید.
كسي كه از بیرون نگاه میکنه فکر میکنه گرافیست ها خیلی راحت کار میکنن و براحتی پول در میارن . اما اینطوري نیست. واقعا کار سختی هم از نظر فکری هم از نظر جسمی انجام میدن. بسته به نوع تخصصي كه پیدا میکنی محل کار و نوع اون متفاوت میشه . از دفاتر تبلیغاتی بگیر تا چاپ خانه ها و موسسه هاي مختلف گرافيكي و تبليغاتي . به علاقه مندی خودت هم در این زمینه بستگی داره که بخوای تو چه زمینه ای کار کنی.
در صورت اینکه حرفه ای مشغول باشی معمولا در آمد بسیار مناسبی داره ولی امنیت شغلی رو خودت بايد براي خودت ايجاد كني . برای همین باید بتونی یه مدیریت مناسبی در کار و درامدت داشته باشی. اگه تمام مواردي رو كه گفتم رعايت كني و با مشتري برخورد خوب و مناسبي داشته باشي ( منظورم روابط عمومي خوب هست) ميتوني براي امرار معاش روش كاملا حساب كني
اصلا هم نمیشه دقیق گفت چقدر طول ميكشه تا حرفه اي بشي . باید از همین الان شروع كني. الانم دیره . برای شروع هم تنها چیزی که لازم داری علاقه هست و هدف و بعدش هم يادگيري مستمر و تمرين زياد كه باعث بشه تجربت هر روز بيشتر از روز قبل بشه. چون توي هر طرح جديد كه ميگيري ، يك تجربه جديد بدست مياري.
تو اين رشته هم مثل ساير مشاغل بايد مهارت ، تخصص و تجربه به دست بياري. با توجه به مواردي كه گفتم فرض براين هست كه هدفتو انتخاب كردي و ميخواي در زمينه طراحي گرافيكي ثابت كه يك زير شاخه از رشته گرافيك هست ، كار كني . پس از الان بايد بدوني كه با چه جور سفارشها و مشترياني روبرو خواهي بود.
همينطور كه ميبيني تو اين زمينه سفارشهايي در خصوص طراحي آرم ، لوگو ، مهر ، كارت ويزيت ، سربرگ ، كاتالوگ ، تراكت ، پوستر ، استند ، تابلو ، هداياي تبليغاتي و از اين قبيل كارها به ما سفارش مي دهند. كه مشتريها هم اكثرا شركتها و موسسات خصوصي و يا سازمانها و نهادهاي دولتي هستند. پس كاملا واضح هست كه حساسيت خاصي روي كيفيت و زمان كار انجام شده توسط شما خواهند داشت. همچنين هزينه تمام شده كار هم آيتم مهمي است كه سياستهاي قيمت گذاري توسط انجمن يا اتحاديه انجام ميشود و بخشي نيز بصورت توافقي صورت ميگيرد.
يك از مطالب مهمي كه بايد به آن توجه داشته باشي ايده پردازي و ايده گرفتن براي شروع طراحي يك طرح است . يعني اينكه اولا بايد ذهنت رو بر روي شغل با شاخه كاري مشتري متمركز كني و بعد سعي كني كه ضمن ديدن و بررسي طراحهاي مشابه و مرتبط در اطراف خود و يا در محيط اينترنت ، محدوده فكري و ذهني مرتبطي با آن طرح و سفارش ايجاد كرده و سپس ابتدا طرح را روي كاغذ و بصورت دستي پياده كني و پس از نزديك كردن آن به سفارش مشتري و انجام اصلاحات لازم، آن را در كامپيوتر و با استفاده از نرم افزارهاي مختلف طراحي و گرافيك مثل photoshop , Corel draw , Illustrator , Freehandو امثال اينها كار طراحي اصلي را شروع كني. بنابراين مهارت و تسلط و سرعت تو در اين نرم افزارها فوق العاده مهم و تعيين كننده است.
در ادامه ايشان براي آشنايي بيشتر و بهتر من با طرح هاي واقعي و نمونه سفارشهاي شركتها و سازمانها ، تعدادي طرح آماده و طراحي شده با نرم افزارهاي مختلف را به من نشان دادند و راجع به هر يك از آنها و اينكه با چه نرم افزارهايي طراحي شده اند ، توضيحاتي دادند.
طراحی لوگو بخشی از معمول ترین پروژه هاست .
- لوگو را بايد ساده طراحی کرد.
- سایز، یکی از عناصر مهماست.
- نسبت طول و عرض رعايت شود.
- مخاطب هدف را در نظر داشته باش
- ماهیت شركت را در نظر داشته باش
- لوگو باید تاثیر فوری روی بیننده بگذارد
- براي لوگو (Tag Line ) (توضیح کوچک زیر لوگو) استفاده نشود.
- رنگ ها را جزو اولویت های آخر قرار بده .
- رنگ ها را بادقت بکارببر
- به رنگ های چاپی فکر کن
- طرح و مفهوم لوگو باید تا حد امکان سبک باشد
- لوگو بايد ظاهر تبلیغاتي داشته باشد.
اصول فاصله نوشته در طراحي كارت ويزيت :
- فاصله نوشته ها تا لبه كارت براي كارت ويزيت بايد 3 ميلي متر باشد.
- فاصله نوشته ها تا لبه كارت براي لمينت بايد 5 ميلي متر باشد.
- فونت واسهآدرس ، تلفن و... اندازه: 10-11 معمولاً خوبه ولی بستگی به فونت هم داره. ولی تو کادرها سايز 10.5 بهتره .
- فونت هم ساده و نشون بده مثلاًB FarnazB YekanB Zar
- سعی رو بر این بذارید استفاده کم تری از عکس ها داشته باشید یا تصاویر خیلی خاص که جلب توجه کنید
سعی کنید با عنوان اصلی یه کم بازی کنید.
- سعی کنید با چاپخونه ای کار کنید که که از اخرین نسخه های نرم افزاری علي الخصوص فتوشاپ استفاده کن چرااگر شما فرضا فتوشاپ 9 داشته باشید و آنها نسخه 12 ، اینجا یك اختلافاتی بین رنگها بوجود می آيد که توي چاپ مشخص میشودو ضمنا مانیتور خودتونو هم کالیبره کنید.
- و اینکه در مد رنگی ، شما باید یك استاندرد هایی را هم رعایت کنید. فرضا شما یك رنگ انتخاب میکنید ، اگر به پروفایل رنگ توجه کنید امکان اومدن یك علامت تعجب هست. این بدان معناست كه این رنگ براي چاپ مشکل دارد.
- برای کارهای مات همیشه از رنگ های تک استفاده کنید و ترکیب نکنید . حتی اگر روشن هم باشند.
- برای کارهای گرافیکی و رنگ و لعاب دار حتما توصیه مي شود از نوع براق کارت استفاده كنيد.
- برای کارت های کتان ، ساده ترین نوع کارت رو انتخاب کنید . یك بک گراند ساده که عموما سفید یا طوسی 15 درصد استفاده شود.
ويژگيهاييكپوسترموفق :
1- سادگي 2- گويايي 3- جذابيت رنگي 4- كادر مناسب 5- تركيب بندي مناسب فرم و رنگ 6- هماهنگي 7- خلاقيت ويژه 8- خوانايي در پوسترهاي نوشتاري 9- اجراي مناسب 10 - حروف گذاري مناسب تيترهاي اصلي و فرعي
1- سادگي در پوستر:سادگي روشي است كه در اغلب محصولات گرافيك جهت سرعت بخشيدن به درك مفهوم استفاده مي كنيم.در پوستر نيز سادگي را با استفاده اعمال خساست در استفاده از فرم و رنگ ايجاد ميكنيم .پرهيز از سادگي سبب بروز گنگي و پيچيدگي در پوستر مي گردد.
2- گويايي در پوستر:گويايي يعني با نگاه اوليه به پوستر،كليت موضوع را دريافت كنيم.در توضيح ساده تر مي توانيم بگوييم فضاي پوستر نبايد بي ربط از موضوع آن باشد.
3- جذابيت رنگي در پوستر:پوستر بايد جذاب باشد تا بتواند قابليت جلب توجه كنندگي را در بر بگيرد.شايد مهم ترين فاكتور جذابيت در پوستر ، رنگ باشد.طراح پوستر در زمينه موضوع مورد نظر به خوبي مي بايست رنگهاي جذاب را شناسايي و در پوستر به كار ببرد.
4- كادر مناسب در پوستر:انتخاب كادر مناسب مي بايست پيش از طراحي پوستر صورت پذيرد.كادر عمودي كادري است خبري و هر چه كادر باريكتر باشد خبر تند و تيز تر به مخاطب منتقل مي شود يا به تعبيري ديگر رسمي ترين و با سلابت ترين كادر در پوستر،كادر عمودي است.كادر افقي كادري است آرام و ساكن كه عجله اي براي انتقال پيام ندارد.مضامين داستان گونه،مذهب و طبيعت را مي توان در غالب اين كادر در نظر گرفت.كادر خشتي يا مربع كادري است دوستانه و اجتماعي است .اين كادر براي موضوعاتي همانند صلح ،آشتي و موضوع كودكان مناسب است.
5- تركيب بنديمناسب فرم و رنگ در پوستر:قرارگيري مناسب عناصر ما در كادر پوستر نيازمند آشنايي طراح با شناخت كادر و كمپوزسيون مناسب است.
كمپوزسيون يعني تركيب بندي به جا و مناسب فرم در كادر به نحوي كه يك طرح واحد را تدائي كرده و چشم نواز باشد.رنگهاي يك گروه در كنار يكديگر جلوه اي زيبا و مناسب دارند.طراح با علم رنگ شناسي خود مي بايست به درستي رنگهاي مورد نياز طرح را انتخاب كند