جمعه, 02 آذر 1403

 



مجموعه اثار در انتشارات

 

مهران احمدی نیکو

دانشجورشته گرافیگ پودمان 1

مجموعه آثار در انتشارات

موضوع کاربینی :گرافیک

دانشگاه جامع علمی کاربردی فرهنگ و هنر واحد 13

 

 

 

Screenshot 2013-03-13-19-56-101

 

طراحی گرافیک چیست؟

ارتباط بصری در مفهوم وسیع آن تاریخ طولانی مدت دارد.زمانی که انسان اولیه برای یافتن غذا به شکار می رفت وجای پای حیوانی را بر روی گِل می دید درواقع نوعی نشانه بصری را مشاهده می کرد.

اثرگرافیکی می تواند نشانه باشد،مانند حروف الفبا بایک نظام نشانه های دیگر راشکل دهد.مانند علائم جاده ها،علائم گرافیکی درکنار هم تشکیل تصویر میدهد،طراحی گرافیک دریکمعنا حرفه انتخاب یاساخت علائم وآرایش آنها بریک سطح برای انتقال یک ایده است.گرافیک هنری است که ترسیم کردن منگاهش عناصر اصلی آن راتشکیل میدهند.

طراحی گرافیک در شرکتها ومؤسسات تبلیغاتی توسط عده ای اداره می شود.

این متخصصان عبارتند از:

صفحه بند، حروفچین، که عنوان و متن رابا تمام جزئیات طرحریزی میکرد.تصویرگران که هرنوع آثارش ترسیمی از نمودارهای فنی تااسکنهای مد را تهیه می کنند، متخصصین طراح حروف، روتوشکاران و دیگرانی که طراحی های نهایی رابرای تکثیر آماده می کردن.

کارهای دیگر یک گرافیست؟

یک گرافیست ابتدا طرح ا در یک برنامه ابداع می نماید و آن را به قسمت چاپ می دهند.

چاپ انواع مختلفی دارد که متناسب با آنچه که قرار است چاپ شود انتخاب می گردد،مهم ترین این روشها عبارتند از:

چاپ افست: عمدتاً برای انتشار تبلیغات

چاپ فلکسو: عمدتاً برای بسته بندی 

 

Screenshot 2013-03-13-19-40-301

فصل اول

گرافیک حیطه ای از هنر های تجسمی است که دارای کاربرد های متنوع و گسترده ای است. گرافیک یا عبارت کاملتر طراحی گرافیک، به کارگیری تکنیک های مختلف خلق آثار دو بعدی بر روی سطوح مختلف نظیر کاغذ، دیوار، بوم، فلز،چوب، پارچه، نمایشگر رایانه و ... است که در جهت رساندن پیامی خاص به بیننده انجام بپذیرد.

از جمله این تکنیکها می توان به: عکاسی، نقاشی،روشهای مختلف چاپ اشاره نمود، در هنر طراحی گرافیک از عکس تکنیکهای مختلف طراحی (مداد، کته، ذغال، پاستل گچی و روغنی،قلم و مرکب و مداد رنگی ) تکنیکهای مختلف تقاشی (رنگ و روغن،آبرنگ،گواش، رنگ های اکرولیک) کلاژ، انواع روشهای چاپ دستی و هر نوع روش خلق تصویر استفاده شود.

ارتباط بصری مانند: طراحی پوستر، طراحیس جلد، طراحی علامت، طراحی نشان، طراحی حروف، صفحه آرایی برای کتاب ونشریه تصویر سازی برای کتابهای کودک، کتابهای علمی و آموزشی.

                   

طراحی یک الگو برای یک کتاب:

هر انتشاراتی بخش های مختلفی دارد،بخشهای ثابت عنوان ،سر عنوان، نام، حروفچینی ،سر صفحه  وفهرست مطالب، نخست یک الگو کامل از کتاب را در رایانه تعریف می کنند تابدین ترتیب صفحه آرایی شماره های بعدی راحت تر باشد، ای الگو ساخار وکارکرد بولتن را مشخص می سازد. هر گاه الگو را در اختیار داشته باشید به آسانی می توانید نسخه های مشابهی از آن تهیه کنید، درست مانند الگوهای خیاطی که با استفاده از آن می تواند لباس های مشابهی را با رنگ و پارچه های مختلف تهیه کرد وقتی الگوی کار مشخص شد.

پایه کار معلوم گشت، تمامی شماره های بعدی دارای شکل کلی مشابه و اختلافات صوری اندکی خواهد بود پس از آن که الگو طراحی شد،تهیه بولتن برای هرکسی که با کارآشنا باشدبه آسانی امکان پذیر است.

 

پرسشهایی که باید پیش از آغاز طراحی کتاب مد نظر داشت.

1.کارکرد نهایی این کتاب چیست؟

2.مخاطب چه کسی است؟

3.چه اطلاعاتی را در بر خواهد گرفت؟

4.چه تعداد مطلب درالگو خواهد بود؟

5.اندازه الگو باید با مخاطب و میزان اطلاعات که ارایه می شود باید هماهنگ وهم خوان باشد.

6.چه کسی الگو راطراحی و تهیه خواهد کرد؟

7.چگونه چاپ خواهد شد؟

8.از چه نوع کاغذی باید استفاده خواهد شد؟

 

برخی نکات مهم:

$1-        صفحه نخستاولین چیزی است که بیننده می بیند. باید جلوه ای چشمگیر و قابل تشخیص داشته باشد

$1-        هر شماره با یک مشترکاتی با شماره های قبل داشته باشد. خواننده باید هر ستون را به سرعت در جای خود مشاهده کند اما هر شمارهباید واجد برخی مشخصات جدید ونامنتظره باشد.

$1-        ایجاد توازن بین عناصر آشنا و جدید با ستفاده از عناصر بصری از جمله :استفاده از نشانه یا علامت برای مشخص کردن انواع مختلف طرح جلد جذاب و گیرا

$1-        استفاده از متن های شکل دار

بخش های داخلی:

سر عنوان: شال حرف نشانه، شماره پیاپی،مشخصه مالک، تاریخ و...

سر صفحه (شماره صفحه)

آثار تصویری: عکس،نمودار،طراحو ترسیمات

عناصری که جلوه بصری را تقویت می کند.

-عکس، تصویر، نمودار یا جدول

-کادر یا قاب برای عکس ها و تصویر

 

 

تعیین مشخصات طرح برای ساختار:

1.چگونه می توان متن را جالب توجه مقابل خواننده کرد؟

2.آیا طرح نهایی متن بی تکلیف،دوستانه وباز خواهد بود یا محتوای مقالات به طرحی جدید ترو رسمی تر نیاز دارد.

3.برای هر یک از صفحات چه تعداد ستون قرار خواهد گرفت؟

4.آیا متن به صورت همتراز چاپ می شود یا چپ چین ؟

5.چه اندازه ای برای حاشیه متن ها لازم است،فضای لازم برای تنفس وسطح سفیدی کاغذ فراهم شود؟

6.آیا بودجه لازم برای چاپ تصویر یا عکس در اختیار دارید یا ترجیح می دهید از متن و دیگر شگردهای گرافیکی (مانند کادر،خطوط و...) برای زیبا کردن صوری آن استفاده کنید.

انتخاب قلم ها:

$1-        کدام یک از قلم ها با حروف چاپی متن ،خواناتر است.

$1-        آیا عنوان ها باید با قلم متفاوت ،سیاه و یا بزرگ باشند؟

$1-        از چه نوع حروفی برای متن شرح تصاویر استفاده خواهید کرد؟

تصویر و عکس :

1.آیا برای ایجاد جزئیات بصری باید ازتصویر استفاده کرد

2.آیا سبک کلی تصویر(عکس، طرح های خطی، کلاژ) مکمل سبک خود بولتن است؟

3.آیا در این الگو جدول یانمودار نیاز است؟

4.میتوان به جای نمودار و طرح از جدول و متن استفاده کرد.

نکاتی که باید به خاطر داشت:

$1-        فهرست کنترل.

$1-        عناوین اصلی،تمامی اطلاعات لازم رادر بر میگیرد.

$1-        آرم عناوین به آسانی قابل تشخیص و شناسایی است.

$1-        صفخه اصلی جالب توجه و به آسانی قابل خواندن است.

$1-        عنوان ها به آسانی از متن اصلی قابل تشخیص است.

$1-        مقالات به آسانی قابل فهم و خوانا هستند.

$1-        الگو دارای یکهویت متمایز است.

$1-        قلم عنوان های اصلی، فرعی،متن، شرح، تصاویر در سرتاسر بولتن است.

$1-        هر صفحه از فضای سفید کافی برخوردار است.

 

درخاتمه مسلم میدانم مدیریت تدوین، کارشناسان حوزه مربوطه و همکارانی که در مرکز چاپ وانتشارات امور گرافیکی را انجام میدهند تا یک الگو تولید شود.

 

 

نويسنده : مهران احمدی نیکو

این کاربر 1 مطلب منتشر شده دارد.

به منظور درج نظر برای این مطلب، با نام کاربری و رمز عبور خود، وارد سایت شوید.