رسانههاي اجتماعي و به طور كلي رسانههاي جديد، ويژگيهايي متفاوت با رسانههاي سنتي دارند. يكي از اين ويژگيها بيزمان و بيمكان بودن رسانههاي اجتماعي است. بر اين اساس افراد فارغ از طبقه اجتماعي، اقتصادي و وابستگيهاي مليتي ميتوانند در اين رسانهها حضور داشته باشند. تفاوت ديگر، بحث دسترسي است. به طوريكه در رسانههاي اجتماعي همه ميتوانند به اين بستر دسترسي داشته باشند. اين در حالي است كه رسانههاي سنتي از نظر مكاني و زماني اين قابليت را ندارند. تفاوت ديگر آنكه رسانههاي اجتماعي كه برگرفته از دنياي برخط هستند، منبع عظيمي براي دانش و اطلاعات تلقي ميشوند. بحث دسترسي به دانش و اطلاعات در رسانههاي اجتماعي نكته حائز اهميتي است كه در رسانههاي سنتي وجود ندارد. البته در اينجا هم نوعي نگاه انتقادي مطرح است مبني بر اينكه بايد بين دانش و اطلاعات تمايز ايجاد كرد. اما فارغ از اين نگاه انتقادي يك مجموعه عظيم از دانش و اطلاعات در اين بستر فراهم است و ميتوان به آن دسترسي داشت. تفاوت چهارم كه ميان اين دو مطرح است، بر هزينه دلالت دارد. در رسانههاي اجتماعي ميتوان با هزينهيي بسيار كم و در كمترين زمان به اطلاعات زيادي دسترسي پيدا كرد و بيشترين حجم مبادلات را داشت. ويژگي تعاملي بودن شبكههاي اجتماعي اين امكان را فراهم ميكند تا هر كس از هر طبقه و كشوري و با هر تفكري بتواند به منابع علمي به روز شده دسترسي پيدا كند؛ امكاني كه در رسانههاي سنتي مشاهده نميشود. از بحث آموزش هم نميتوان غافل بود كه رسانههاي اجتماعي فضاي مناسبي براي همافزايي دانش هستند و به صورت لحظهيي ميزان دانش و اطلاعات را افزايش ميدهند.
ويژگيها و قابليتهاي رسانههاي اجتماعي موجب شده روزبهروز بر كاربران اين رسانهها افزوده شود؛ كاربراني كه در زمينههاي مختلف از رسانههاي اجتماعي استفاده ميكنند. اما بايد اين نكته را نيز به خاطر داشته باشند كه رسانههاي اجتماعي مجموعهيي از فرصتها و تهديدهاست. به همين دليل بايد در اينجا از سواد رسانهيي ياد كنيم. سواد رسانهيي است كه ميتواند به كمك كاربران شبكههاي اجتماعي بيايد. در برخي كشورها كه بحث آموزش سواد رسانهيي مطرح است، كاربران ميتوانند جنبههاي تهديدآميز و فرصتبرانگيز اين شبكهها را بهتر بشناسند و از فرصتهايش بيش از تهديدهايش سود ببرند. تهديدهايي كه درباره رسانههاي اجتماعي مطرح است، مانند نقض حريم خصوصي و مسائل امنيتي و غيره نميتواند بهانهيي باشد براي اينكه بگوييم نبايد از شبكههاي اجتماعي استفاده كرد يا چون چنين تهديدهايي براي كاربران وجود دارد، نميتوان جلوي شبكههاي اجتماعي را گرفت. در واقع بايد به جاي استفاده نكردن آموزشهاي لازم را به كاربران داد.