مدير روابط عمومي شركت سهامي مخابرات ايران با بيان اينكه شاخصه هاي تلفن همراه، جوامع را به سادگي به سمت «روابط عمومي همراه» ميبرد، گفت: تعداد مشتركان تلفن همراه جهان به عدد 4 ميليارد نزديك شده است.به گزارش خبرگزاري فارس، داوود زارعيان در مقاله خود با عنوان «روابط عمومي همراه» كه در ششمين همايش روابط عمومي الكترونيك قرائت كرد، با ارائه آماري در خصوص استفاده از تكنولوژيهاي تلفن همراه در دنيا اظهار داشت: در بهار سال 1390 تعداد مشتركان تلفن همراه در دنيا به مرز 4 ميليارد نفر رسيد؛ سرعت واگذاري سيمكارت در جهان به حدي است كه تا سال ميلادي 2015 تعداد تلفنهاي همراه، از كل جمعيت جهان بيشتر ميشود.
وي افزود: برخي شركتها نسل چهارم و پنجم تلفن همراه را آزمايش كردهاند و سرعت ديتا يا اينترنت در اين نسل بالاي 60 مگابيت بر ثانيه است.
* ارسال 200 هزار پيامك در هر ثانيه در جهان
زارعيان ادامه داد: در همين حال آژانس مخابرات سازمان ملل اعلام كرد ارسال پيامك در 3 سال گذشته، 3 برابر شده است و تقريباً 200 هزار پيامك در هر ثانيه در جهان ارسال ميشود؛ در سال 2008 ميلادي يك تريليون و 800 ميليارد پيامك توسط مردم ملل مختلف ارسال شد؛ اين تعداد پيامك در سال 2010 به حدود 7 تريليون رسيد.
* ارسال يك ميليارد و 600 ميليون پيامك در نوروز 90
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه اپراتورهاي تلفن همراه بابت ارسال پيامك توسط كاربران در هر ثانيه 14 هزار دلار و در هر دقيقه 812 هزار دلار درآمد كسب ميكنند، گفت: در نوروز سال 1390 مردم ايران يك ميليارد و 600 ميليون پيامك ارسال كردند؛ اين پيامكها عموماً تبريك سال نو بودهاند و اگر سازمانها تعطيل نبود، اين تعداد به 5/2 ميليارد ميرسيد.
* ارسال 400 ميليارد MMS در سال 2010
وي تصريح كرد: هرچند MMS هنوز فراگير نشده است، امّا ارسال بيش از 400 ميليارد MMS در سال 2010، نشان از توسعه سريع اين خدمت در جهان دارد. تعداد افرادي كه از اينترنتِ همراه استفاده ميكنند بين 450 تا 600 ميليون مشترك برآورد شده است؛ تلفن همراه، حتي زماني كه يك وسيله ارتباطي متصل به شبكه مخابراتي نيست، كاربردهاي فراواني پيدا كرده است نظير راديو، دوربين عكاسي، دوربين فيلمبرداري، ضبط صوت، مترجم، دفترچه تلفن، لپتاپ، ماشين حساب، Gis، GPS، بلوتوث و ابزاري كه قابليت قابل نصب انواع نرمافزارهاي صوتي و تصويري و ... را داراست.
* تلفن همراه؛ يك رسانه قوي در اختيار روابط عموميها
زارعيان با بيان اينكه تلفن همراه امروز يك رسانه قوي در اختيار روابط عموميهاست و كافيست روابط عمومي بداند چگونه از اين ابزار ارتباطي استفاده كند، تلفنهمراه را يك رسانه دانست و گفت: همراه؛ همراهِ هميشگي مخاطبان و روابطعموميهاست و فرستنده و گيرنده هر زمان اراده كنند ميتوانند اين وسيله ارتباطي را در جهت اهداف خود مورد استفاده قرار دهند.
استاد پيشگام روابط عمومي الكترونيك در سال 90 گفت: شعار اصلي مايكروسافت «يك كامپيوتر بر روي هر ميز و در هر خانه» بود كه در آغاز تا حدودي تخيلي محسوب ميشد ولي با رويكرد نظام فراگير كامپيوتري، اين شعار تبديل به «يك كامپيوتر در هر جيب» شده است. مأموريت اوليه شركت مايكروسافت ديگر پاسخگوي «فضاي ارتباطي» كنوني نيست، بنابراين مايكروسافت مأموريت اصلي خود را به تقويت فضاي ارتباطي تغيير داد. اين رويكرد جديد توسعه نرمافزارهاي فراگير در هر زمان و مكان و بـا هر وسيلهاي است.
زارعيان ادامه داد: اگر بـه اين شعار و تحولات بعدي توجه كنيم، ميتوان گفت زمينهساز «دولت تلفنهمراه» يا «روابطعمومي همراه» شركت مايكروسافت بوده است.
* شاخصهاي تلفن همراه جوامع را به سمت "روابط عمومي همراه " ميبرد
مدير روابط عمومي شركت سهامي مخابرات ايران با بيان شاخصهاي تلفن همراه كه جوامع را به سادگي به سمت «روابطعمومي همراه» ميبرد، خاطرنشان كرد: تعداد مشتركان تلفن همراه به عدد 4 ميليارد نزديك شده است. تا پايان سال 2011 همه مردمان بــالاي پنج ســال ميتوانند يك يا دو سيمكارت داشته باشند؛ سرويسهاي ارزشافزوده تلفنهمراه از 35 خدمت فراتر رفته است، اين سرويسها همه 4 مقوله مالي، اداري، اطلاعاتي و تفريح و سرگرمي را پوشش ميدهند.
وي افزود: نرمافزارهاي توليد شده تلفنهمراه، كاربرد خدمات را سادهتر كرده است؛ اخيراً شركت نوكيا گوشيهايي توليد كرده است كه به صورت كلامي به كاربر سرويس ميدهد. به عنوان مثال، مشترك تلفن همراه ميتواند به «گوشي» خود بگويد: برو به سايت؛ يا بگويد، برو به سامانه پرداخت بانكي؛ پوشش تلفنهمراه فراگير شده است به نحوي كه در همه شهرها، روستاها و جادهها قابل استفاده است.
زارعيان تصريح كرد: هزينه دريافت بسياري از اطلاعات براي مشتركان صفر است لذا هر مشترك به عنوان گيرنده اطلاعات هر روز تمايل خود را به دريافت اطلاعات جديد نشان ميدهد.
وي در ادامه با بيان اينكه اين ويژگيها و تحولات آتي «روابطعمومي تلفن همراه» هم يك بازتعريف از روابطعمومي و هم يك ابزار ارتباطي در خدمت روابطعمومي است، گفت: بازتعريف از روابطعمومي از آن جهت است كه تلفن همراه امكان ارتباط با تكتك مشتريان و مخاطبان را فراهم كرده است يعني فرستنده ميتواند نياز تكتك مــخاطبان را شناسايي و براي آنان پيام مناسب ارســال كند.
* حركت روابط عموميها به سمت فردگرا شدن
زارعيان افزود: روابطعمـومــي «جمعگرا»ي گذشته ميتواند به روابطعمومي فردگرا تبديل شود. اين اتفاق يك ايده جديد نيست، بلكه يك واقعيت است كه امروز در بسياري از روابطعموميها اجرا شده است؛ روابط عمومي بايد جامعه هدف را بشناسد، پيام را طراحي و به سادگي براي مخاطب ارسال كند. در اين شرايط، بازخوردها آني و تفكيك شده است؛ ارزيابي هم ساده و قابل فهم است و ميتوان در همان لحظه با تغيير، اصلاح و توقف پيام، مخاطب را از اهميت بازخوردش آگاه كرد بنابراين فردي شدن روابط عمومي، نوعي انطباق با تغييرات فرهنگي جديد محسوب ميشود.
استاد پيشگام روابطعمومي الكترونيك در سال جاري، تلفن همراه را يك «رسانه» در اختيار روابطعمومي عنوان كرد و اظهار داشت: روابطعموميها ميتوانند پيامهاي خود را از طريق اين رسانه به شيوههاي مختلف به مخاطبان برسانند؛ روابط عموميهاي امروزي صاحب رسانه شدهاند و در هـر زمان ميتوانند اخبار خود را منتشر كنند.
وي خدمات ارتباطات موبايل- روابطعمومي تلفنهمراه را به اين صورت تقسيمبندي كرد؛ خدمات چندرسانهاي شامل دريافت فايلهاي صوتي، تصويري و نوشتاري، خدمات افكارسنجي شامل افكارسنجي در خصوص مسائل سازماني، سياسي و اقتصادي، خدمات رسانهاي شامل ارسال اخبار و گزارشها به مخاطبان، خدمات تبليغاتي شركتهاي توليدي، سازمانهاي دولتي و خصوصي و افراد مختلف سياسي و ورزشي، انواع سرگرميها شامل مسابقات، بازيها و اطلاعرساني با تكنيكهاي سرگرم كننده، اطلاعرساني شامل همه نوع اعلامها مثل اعلامهاي دولتي، اعلامهاي چسبيده به جغرافيا از طريق سيستم GPS و GIS كه امكان تعامل موبايلي جغرافيايي را فراهم ميسازد.
* ارسال پيامهاي مكرر و كممحتوا؛ آسيب روابط عمومي تلفن همراه
زارعيان با اشاره به اينكه عليرغم همه كاربردهاي ذكر شده كه ميتواند تحولي جدي در روابطعموميها باشد، روابطعمومي تلفنهمراه در معرض آسيبهايي هم هست كه در مسير كار ميتواند آن را تبديل به يك عنصر «ضد ارتباطي» كند و نوعي بياعتمادي را در ميان مخاطبان خود به وجود آورد، گفت: چنانچه مخاطبان اين رسانه احساس كنند تلفن همراه به جاي پاسخگويي به نيازهاي آنان به «صنعت مزاحمت» تبديل شده است، ميتواند اطلاعرساني روابطعموميها را بياثر كند؛ ارسال پيامهاي مكرر و كممحتوا، پيامهاي تبليغاتي فردي و تبليغ افرادي خاص، بيتوجهي به زمان مناسب ارسال پيام، سطحينگري، دروغ، ارسال پيامهاي متعدد با پيامهاي واحد – در حال حاضر در ايران نمونههاي فراواني وجود دارد – تبليغ كالاهاي بيمصرف، نمونههايي از اين مزاحمتها به شمار ميروند.
وي تصريح كرد: امّا در مقابل، توجه به نياز كاربر، راستگويي و برخورد علمي با اين رسانه، راهبردهايي است كه ميتواند روابط عمومي را هم به عنوان يك عنصر خلاق و هم به عنوان يك رابط بين دولت و مردم و يا شركتهاي خصوصي معرفي كند.